Vad beror detta missljudet på?

Permalänk
Medlem

Vad beror detta missljudet på?

Hej! I somras förra året köpte jag mig ett GTX680-DC2O som jag har varit väldigt nöjd med och fortfarande är nöjd med om jag ska vara ärlig. Men från första början har den bakre fläkten på kortet gjort ifrån sig ett annorlunda - ett högre - ljud än vad den andra fläkten gör. Då detta är det enda i hela datorn som gör ifrån sig ljud till en märkvärdig nivå så börjar jag tycka att det är lite irriterande.

Jag spelade in ett litet youtube-klipp för att demonstrera:

http://www.youtube.com/watch?v=xZ2lwWoip4Y&feature=youtu.be

...och datorn låter förstås inte sådär när datorn är igång, men jag har hur som helst konstaterat att fläkten låter mer än vad den borde göra.

Vad är problemet bakom detta och kan jag göra något åt saken?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har lämnat in min XFX Radeon 7970 en gång för att den surrande så in i helvete och den kör me 2 fläktar fast den lät från första dan ja fick den. Fick min nya häromdan å testa idag och den lät minst lika mycket. Så de blir att göra sig av me den för gott. vet inte hur din låter i action men. Läste nånstans att de har me dual fläktar att göra.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså, den vänstra fläkten har alltid låtit mer än den andra men jag har inte stört mig på det förrän nu.

Permalänk
Medlem

Det låter ju precis som den skrapar emot något. Men som du säger i videon, har du kollat så att den inte gör det så är det väl så.
Vet inte om det kan vara något inne i fläktens hus, det går inte att lyfta av fläkten ?

Edit.
Det är inte något under eller över fläkten som reagerar på luften som blåser från fläkten? Det kan vara något löst som far runt eller skramlar när det blåser på ?

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobb0:

Det låter ju precis som den skrapar emot något. Men som du säger i videon, har du kollat så att den inte gör det så är det väl så.
Vet inte om det kan vara något inne i fläktens hus, det går inte att lyfta av fläkten ?

Edit.
Det är inte något under eller över fläkten som reagerar på luften som blåser från fläkten? Det kan vara något löst som far runt eller skramlar när det blåser på ?

Det går att skruva loss fläkten, men det går inte att få ut fläkten ur metallhöljet som täcker hela grafikkortet.

Jag visade fläkten för min pappa och han tyckte att det lät som ett lagerfel (som i kullager alltså), skulle detta kunna vara möjligt? Vi konstaterade även att det går emot lite för fläkten när den snurrar som om att det finns ett motstånd.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ninjaflipp:

Det går att skruva loss fläkten, men det går inte att få ut fläkten ur metallhöljet som täcker hela grafikkortet.

Jag visade fläkten för min pappa och han tyckte att det lät som ett lagerfel (som i kullager alltså), skulle detta kunna vara möjligt? Vi konstaterade även att det går emot lite för fläkten när den snurrar som om att det finns ett motstånd.

Ja, lagerfel är tyvärr inte speciellt ovanligt på DirectCu-kylarna. Kolla med återförsäljaren om du kan skicka tillbaka kortet på garantin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag visade fläkten för min pappa och han tyckte att det lät som ett lagerfel, skulle detta kunna vara möjligt?

Kan vara något med kullagret ja, Jag tror att man kan spruta in lite "lås-olja" sånt du har till bildörrar när dom fryser fast, OBS jag är inte hundra på hur det påverkar komponenterna så gör inte det om du inte vet hur resultatet blir.

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem

Låter som något med kullagret

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga upp ett klipp när det är i drift?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Kan du inte lägga upp ett klipp när det är i drift?

Absolut.

http://youtu.be/cLHkWBhwJ48

Ska dock nämnas att den inte alltid lät så här tidigare, den började låta så ibland men nu är det hela tiden istället.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det låter som kullagret. Är nog ganska svårt att försöka fixa själv så jag hade skickat in det till återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

Har hur som helst skickat iväg ett meddelande till CDONs kundservice, får hoppas att de svarar snart. Ska ju erkännas att jag önskar att jag hade köpt kortet någon annanstans om jag visste att detta skulle hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Absolut.

http://youtu.be/cLHkWBhwJ48

Ska dock nämnas att den inte alltid lät så här tidigare, den började låta så ibland men nu är det hela tiden istället.

Det lät förjävligt, hoppas ett eventuellt byte går smärtfritt med CDON.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP