Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Tack, lyckades hitta en nedladdningslänk till slut!

Nu till nästa problem... Hur F#n får man loss bottenplattan på datorn... Arrrgh.

http://www.youtube.com/watch?v=dmVYvJhlhL8

Beställde min y500 idag, väntar på den, kan du PM mig länken till windows 8 som du hittade?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Tack, lyckades hitta en nedladdningslänk till slut!

Nu till nästa problem... Hur F#n får man loss bottenplattan på datorn... Arrrgh.

kan du inte länka nerladdningslänken?

Permalänk

Vill helst inte länka den här i forumet, då jag inte riktigt vet hur mycket det följer reglerna, borde i teorin vara helt lagligt dock! Men för säkerhets skull håller jag det i PM.

Permalänk
Medlem

Tror inte det skall vara några problem.
Tänkte slänga in 1 SSD mSATA och en vanlig SSD på 120 gb vardera. Ska bli skönt med rent OS och slippa sega mekaniska diskar.

Vad tycker ni annars om datorn när ni ägt den ett tag? Måste säga att jag är grymt nöjd.
Tycker den är riktigt vacker att titta på. Och för att vara ett så stilrent chassi och hyffsat diskret så är där bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elviskungen:

Kort fråga: hur hittade du rätt ISO? Har haft superproblem i en annan Lenovo med att köra clean install med Windows 8. Tack för svar!

Skrivet av Dispersion:

Undrar detsamma, vart fick du tag i ISOn? Skulle vilja installera min SSD i bärbara!

Den ISO som jag använde var "en_windows_8_x64_dvd_915440" funkade utan problem och nyckeln i Bios tog den utan problem. Hittade den på en torrent sida, var inte smärtfritt att få tag på en ren orörd ISO :S. Dock gjorde en ren installation att datorn nu presterar mycket bättre än innan

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Den ISO som jag använde var "en_windows_8_x64_dvd_915440" funkade utan problem och nyckeln i Bios tog den utan problem. Hittade den på en torrent sida, var inte smärtfritt att få tag på en ren orörd ISO :S. Dock gjorde en ren installation att datorn nu presterar mycket bättre än innan

Hm fattar inte poängen med att lägga på ett rent Windows 8a, skall man byta bör man la byta till Windows 7 eller har jag missat något (A)

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Kanon!

Tack för svar! Ska testas helt klart.

Skrivet av ashashiva:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Hm fattar inte poängen med att lägga på ett rent Windows 8a, skall man byta bör man la byta till Windows 7 eller har jag missat något (A)

Jo men då måste man köpa nytt OS. Windows 8 fungerar riktigt bra om man installerar till exempel Classic shell för startmeny. När man ändå har en legal nyckel för windows 8 kan man väll ändå lika väl använda den.

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Hej alla, fick min y500 igår och märkte att när man kör på batteri, hög prestanda, högsta ljus styrka på skärmen och köra en film eller youtube fullscreen så hörs det ljud från översta delen av skärmen, testa stäng av ljudet på filmen medan den kör och kolla om ni hör något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Jo men då måste man köpa nytt OS. Windows 8 fungerar riktigt bra om man installerar till exempel Classic shell för startmeny. När man ändå har en legal nyckel för windows 8 kan man väll ändå lika väl använda den.

Jo men då finns det ju ingen anledning att instalera om med en ISO, man har ju redan Windows 8.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra kylplatta? Tänkte på en med tystfläkt placerad vid inblåset på laptopen.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att köpa en bärbar speldator jag har kollat in ASUS 500UV och kikar lite på LENOVO Y500 också. tyvärr har jag inte haft möjlighet att klämma just på Y500 men jag har klämt på lite andra LENOVO datorer genomgripande så känns dom verkligen inte som någonting som inger förtroende. Dom känns som riktigt plastigt smäck jämfört med ASUS 500UV, är Y500 bättre? Jag vill helst ha en dator som klara Elder Scrolls Online när det kommer, tyvärr är det väl tveksamt om ASUSen kommer att klara det. Jag tror att LENOVOn tuggar i sig det betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Lite sugen på att köpa en bärbar speldator jag har kollat in ASUS 500UV och kikar lite på LENOVO Y500 också. tyvärr har jag inte haft möjlighet att klämma just på Y500 men jag har klämt på lite andra LENOVO datorer genomgripande så känns dom verkligen inte som någonting som inger förtroende. Dom känns som riktigt plastigt smäck jämfört med ASUS 500UV, är Y500 bättre? Jag vill helst ha en dator som klara Elder Scrolls Online när det kommer, tyvärr är det väl tveksamt om ASUSen kommer att klara det. Jag tror att LENOVOn tuggar i sig det betydligt bättre.

Kvalitets känslan är en utav anledningar till att jag valde Y500! Känns väldigt gedigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kvalitets känslan är en utav anledningar till att jag valde Y500! Känns väldigt gedigen.

Ok. Betyder det att den är betydligt bättre än de Lenovo som finns att klämma på i typ Media Markt? För dessa är verkligen inget att ha, plastiga som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Ok. Betyder det att den är betydligt bättre än de Lenovo som finns att klämma på i typ Media Markt? För dessa är verkligen inget att ha, plastiga som fan.

Nu har jag inte klämt på andra Lenovo datorer så jag vet inte. Men jag är ganska kräsen när de gäller byggkvalite, hade en msi ge60 innan som jag hatade pga. Den var så plastig.
Som tur var var de en DOA vid leverans så jag kunde lämna tillbaka den.

Och jämför jag med sambons asus ux32 som är gjord helt i aluminium så tycker jag lenovon känns minst lika bra förutom att den ser fräckare ut.

Tror absolut inte du kommer bli besviken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack. det är svårt att skaffa sig en uppfattning om hur den är, när jag inte kan komma till någon butik som har den. Zenooken är det ju grymm kvalitet på, fullt jämförbar med Mac Book. Lite tveksam att Lenovo håller den kvaliten men säger du det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Tack. det är svårt att skaffa sig en uppfattning om hur den är, när jag inte kan komma till någon butik som har den. Zenooken är det ju grymm kvalitet på, fullt jämförbar med Mac Book. Lite tveksam att Lenovo håller den kvaliten men säger du det så

Fick min y500 igår, nöjd som f*n. Inte alls lika plastig som hp g6 men dock så är macbook bättre i kvalite men mycket bättre än hp. Prestandan är sjukt bra. Jag älskar den.

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Fick min y500 igår, nöjd som f*n. Inte alls lika plastig som hp g6 men dock så är macbook bättre i kvalite men mycket bättre än hp. Prestandan är sjukt bra. Jag älskar den.

Lol.... Jo man får väl hoppas att den är bättre än en HP G6 fast det säger inte så mycket

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Den har aluminiumskal på locket och handledsstöd men resten är plast har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Den har aluminiumskal på locket och handledsstöd men resten är plast har jag för mig.

Mmmm.... Man behöver nog känna på en tror jag, tyvärr är det mest postorderbutiker som har den. Jag litar inte riktigt på Lenovo kvalitet.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Mmmm.... Man behöver nog känna på en tror jag, tyvärr är det mest postorderbutiker som har den. Jag litar inte riktigt på Lenovo kvalitet.

Har för mig att det bara är Apple som har aluminium på hela laptopen. PC laptops brukar bara ha det på lock och handledsstöd och runt tangentbord, underredet och sidorna är nästan alltid av plast på PC laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har för mig att det bara är Apple som har aluminium på hela laptopen. PC laptops brukar bara ha det på lock och handledsstöd och runt tangentbord, underredet och sidorna är nästan alltid av plast på PC laptops.

ASUS Zenbooks känns väldigt gedigna

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Föräldrarna köpte sig en relativt billig (4000kr) Lenovo från MediaMarkt, den kändes väldigt plastig ja, tyvärr.

Men Y500 tycker jag inte alls känns lika plastig, känns som en kvalitetsprodukt rakt igenom.

Kvalitet beror mycket på vilken prisklass man kollar i... Men i överlag gillar jag verkligen Lenovo, har även en Thinkpad och den känns otroligt välbyggd, kvaliteten på Thinkpads är enligt mig långt framför allt annat på marknaden idag, inklusive Apples datorer (har inte klämt länge på en Macbook dock) menmen!

Nu kanske man inte ska jämföra Thinkpads med vanliga bärbara datorer då Thinkpads i överlag är relativt dyra, men nu gjorde jag det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Jo men då finns det ju ingen anledning att instalera om med en ISO, man har ju redan Windows 8.

Anledningen till att man installerar med en ren ISO är för att slippa allt skit som finns i de förinstallerade operativsystemen, samt att man själv konfigurerar hur operativsystemet skall installeras på burken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAZ:

Jag har nu varit och känt på en Lenovo Y500. Utslaget är ganska enkelt Zenbooken och plastskräpet Y500 lirar inte i samma liga, vilket jag misstänkte.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Jag har nu varit och känt på en Lenovo Y500. Utslaget är ganska enkelt Zenbooken och plastskräpet Y500 lirar inte i samma liga, vilket jag misstänkte.

Kolla då på Asus G75 som mer är gummibeklädd en plast och som har bra kvalite för övrigt.

MSI GT serien har ju bra kvalite med aluminium chassi på sina ställen och har gedigen kvalitets känsla.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Du snackar ju dock om två helt olika typer av datorer. En ultrabook och en Gaming-laptop som båda två kostar lika mycket, en är dyr på grund utav prestanda och en är bara dyr på grund utav byggkvaliten. Lenovo Y500 är bra kvalitetsmässigt samtidigt som de ger riktigt bra prestanda till ett lågt pris, en ekvation som normalt inte går ihop, men som i det här fallet gör det. Vill du ha ännu bättre byggkvalite så får du sänka dina förväntningar på prestandan, nästan oavsett vad du köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

Du snackar ju dock om två helt olika typer av datorer. En ultrabook och en Gaming-laptop som båda två kostar lika mycket, en är dyr på grund utav prestanda och en är bara dyr på grund utav byggkvaliten. Lenovo Y500 är bra kvalitetsmässigt samtidigt som de ger riktigt bra prestanda till ett lågt pris, en ekvation som normalt inte går ihop, men som i det här fallet gör det. Vill du ha ännu bättre byggkvalite så får du sänka dina förväntningar på prestandan, nästan oavsett vad du köper.

Mmmm... Kostnaden är ovesäntlig, men det är inte samma pris på ASUS och Lenovo. Det är sex tusen upp för ASUS vilket är helt berättigat, frågan är bara om man klarar sig med den prestandan. Tyvärr så verkar alla så kallade "gamingdatorer" vara ganska plastiga, det är inte så att Lenovo är plastigare än andra gamingdatorer.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Mmmm... Kostnaden är ovesäntlig, men det är inte samma pris på ASUS och Lenovo. Det är sex tusen upp för ASUS vilket är helt berättigat, frågan är bara om man klarar sig med den prestandan. Tyvärr så verkar alla så kallade "gamingdatorer" vara ganska plastiga, det är inte så att Lenovo är plastigare än andra gamingdatorer.

O andra sidan så hade gaming laptopsen varit grymt tunga om dom var helt i metall.
Dom är tunga nog så det räcker även med plast.

Permalänk
Skrivet av HAZ:

Det jag menar är att om det är prestandan du är ute efter så kommer du inte att hitta något med riktigt hög kvalite och grym prestanda, om du inte väljer en macbook för typ 30k, därmed så blir din jämförelse oväsentlig.

Visa signatur