Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk

Hm, tror inte att man ska dra för stora växlar på den artikeln. Att de flyttar alla inställningar till ett ställe är bra och logiskt även om man ogillar modern UI.

Ser man på lite längre sikt så är det nog troligare att modern UI försvinner än desktopen. Microsoft tjänar sina pengar på företagsanvändare som kör office med Exchange och de flesta där kommer inte att uppgradera till en Windows-version som inte har lika bra stöd som Windows 7 när det gäller att vara produktiv.

Windows 8 är en stor reklampelare för att de ska få en fot in på surfplattor och telefonmarknaden. Problemet är bara att det inte tillför något nytt i de segmenten och kommer därför inte få någon större marknadsandel. Den enda fördel jag kan se är möjligheten att köra win32-applikationer på en surfplatta motsvarande surface pro men det är nog ett relativt smalt segment som är intresserade av det. I de flesta fall där man ska vara produktiv är en ultrabook ett billigare och bättre alternativ.

Hade de varit smarta hade de sett till så att gamla win32-applikationer går att köra i mobila enheter istället för att försöka bygga upp en helt ny applikationsbas på en plattform som ingen har efterfrågat. För eller senare kommer de inse att de håller på att tappa för mycket av deras kärnverksamhet och då kommer fokus tillbaka på företag samt desktop-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxenshtrudel:

Hm, tror inte att man ska dra för stora växlar på den artikeln. Att de flyttar alla inställningar till ett ställe är bra och logiskt även om man ogillar modern UI.

Ser man på lite längre sikt så är det nog troligare att modern UI försvinner än desktopen. Microsoft tjänar sina pengar på företagsanvändare som kör office med Exchange och de flesta där kommer inte att uppgradera till en Windows-version som inte har lika bra stöd som Windows 7 när det gäller att vara produktiv.

Windows 8 är en stor reklampelare för att de ska få en fot in på surfplattor och telefonmarknaden. Problemet är bara att det inte tillför något nytt i de segmenten och kommer därför inte få någon större marknadsandel. Den enda fördel jag kan se är möjligheten att köra win32-applikationer på en surfplatta motsvarande surface pro men det är nog ett relativt smalt segment som är intresserade av det. I de flesta fall där man ska vara produktiv är en ultrabook ett billigare och bättre alternativ.

Hade de varit smarta hade de sett till så att gamla win32-applikationer går att köra i mobila enheter istället för att försöka bygga upp en helt ny applikationsbas på en plattform som ingen har efterfrågat. För eller senare kommer de inse att de håller på att tappa för mycket av deras kärnverksamhet och då kommer fokus tillbaka på företag samt desktop-användare.

Exakt. Ser man alla W32-applikationer som "appar" så kan google och apple ta ner sina "futtiga" 700 000-ish skrytsiffror. Men nej... Det skall vara nytt inkompatibelt gränssnitt som ser ut som ett barnprogram från 70-talet och helt inkompatibla, nya appar.

De har missat det här med varför man köper en viss typ av produkt. Om jag köper en tvättmaskin vill jag att den ska tvätta min tvätt. Om den har en sågklinga på sidan blir det ändå en usel motorsåg jämfört med en riktig motorsåg.

Sälj Windows 8 tablet tjoho barnprogram edition för 500 men snälla låt oss som vill slippa det i alla fall få ta det av resten av Windows 8. Det känns helt onödigt att de förbättrat skrivbordet för utan startmenyn i sitt klassiska, diskreta, icke-invasiva utseende är det ändå värdelöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det fetade duger bra som krav. Så länge ingen tar upp CocktailFlow.

Audible, OneNote MX, Amazon, iHeartRadio för att nämna några. De har kanske inte all funktionalitet från iOS men samtidigt har de annan Windows-specifika funktioner. Man kan f.ex. inte byta uppläsningshastighet på Windows (8/RT/Phone) versionen av Audible men man kan istället pinna en bok direkt på startskärmen.

Skrivet av Ozzed:

Och sedan har vi de officiella säljsiffrorna. Microsoft rapporterade 60 miljoner sålda licenser dittills... I januari. Det är 3 månader sedan. Folk som har frågat sedan dess har blivit hänvisade till den statistiken. Det tycker jag tyder på att det inte säljer som smör direkt.

Microsoft har dock inte för vana att rapportera siffror titt som tätt så att lägga någon större vikt på att de varit tysta sedan Januari blir fel. Samtidigt spelar det som sagt ingen större roll hur många licenser de sålt med mindre de siffrorna ställs bredvid statistik för datorförsäljning rent generellt.

Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas naturligvis att det inte stämmer. Jag trivs inte med att producera med touch, och modern UI är krångligt med mus/tangentbord, så om de dödar desktopen så har de dödat det sätt jag föredrar att arbeta på.

Ingen fara för att desktoppen försvinner i Blue. Det som mest troligt kommer hända, på sikt, är att konsument-Windows kommer ersättas av en Windows RT liknande SKU, dock med den skillnaden att den kommer finnas för både ARM och x86 medans Enterprise-Windows kommer fortsätta som Windows 8 Pro idag. Med andra ord, köper du en dator till hemmet kommer du få med en "crippled" version av Windows som saknar desktop och endast kan köra Windows Store appar medans din jobbdator (beroende på bransch) fortfarande har legacy-support i form av desktop.

För de allra flesta Svenssons kommer detta fungera helt okay, särskilt då de släpper de Metro-fierade versionerna av Word, Excel osv.

Skrivet av KTL:

Det roliga är dock att allt vi vet från den här tråden bevisar varför detta inte kommer hålla långsiktigt. Även windows 8 kramarna pratar ju varmt om att desktop är kvar och majoriteten av dem har ju anammat Start 8 eller något liknande. Så vad händer om desktop då försvinner? Jo, alla stannar kvar vid 7 eller 8 och inte ens ett stort företag som Microsoft vinner på att göra sina kunder förbannade. Vid windows XP's begynnelse funkade denna taktik, de var ohotade. Idag är Microsoft extremt pressade från alla håll. Kontentan är, folk köper inte och undviker windows 8 + modern UI. Och viktigast av allt, köper inte deras plattor i den utsträckning dem behöver och dessutom lämnar många tillbaka dem. Detta vet vi, förnekat den som vill.

Windows som vi är vana vid är kanske dött i framtiden, må så va. Men framtiden tillhör inte windows i alla fall som det ser ut nu.

Se ovan.

Dock är det inte så att folk flest undviker Windows 8. Powerusers, ja men vanliga Svenssons som slösurfar på Facebook, spelar några webbaserade spel, kollar mail och betalar räkningar klarar sig fint med Windows 8/Metro - i vissa fall fungerar det faktiskt mycket bättre för dem p.g.a. startskärmen som ger dem mycket mer information at-once.

Skrivet av Oxenshtrudel:

...

Problemet är att de redan provat detta (i viss mån) och det fungerade inte - gamla win32 applikationer var helt enkelt inte touch-vänliga (även fast jag inte hade, och fortfarande inte har, något större problem att använda touch på desktoppen).

Jag kan inte alls se för mig att sitta och jobba i en Metro-version av Visual Studio - det betyder dock inte att det är omöjligt, endast att det, idag, inte finns någon lösning som jag tycker skulle fungera. Ser man på OneNote MX har de gjort en riktigt bra Metro-version, resten av Office applikationerna kommer och deras CRM lösning kommer med en Metro klient till sommaren.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Audible, OneNote MX, Amazon, iHeartRadio för att nämna några. De har kanske inte all funktionalitet från iOS men samtidigt har de annan Windows-specifika funktioner. Man kan f.ex. inte byta uppläsningshastighet på Windows (8/RT/Phone) versionen av Audible men man kan istället pinna en bok direkt på startskärmen.

Visserligen off topic, men jag har funderat på varifrån kommer du egentligen eftersom du använder förkortningen f.ex som är helt felaktig på svenska och våra nordiska grannländers språk. På engelska är det latinsk förkortningar som gäller, alltså e.g.

Skrivet av emigrating:

För de allra flesta Svenssons kommer detta fungera helt okay, särskilt då de släpper de Metro-fierade versionerna av Word, Excel osv.

Jag kan inte alls se för mig att sitta och jobba i en Metro-version av Visual Studio - det betyder dock inte att det är omöjligt, endast att det, idag, inte finns någon lösning som jag tycker skulle fungera. Ser man på OneNote MX har de gjort en riktigt bra Metro-version, resten av Office applikationerna kommer och deras CRM lösning kommer med en Metro klient till sommaren.

De kommer aldrig släppa Officeprogrammen för Metro, för Metro är bara en abstraktion av Win32 och det finns ingen anledning att köra multi-GiB program i ett lager ovanpå Windows och sen emulera Windows i det lagret för att få Office att fungera, och sen inte kunna prata med andra Windowsprogram i.o.m. det hela. Ska de göra MX-varianter av det hela kommer det bli ännu mer begränsat än Office 2013 RT. Dessutom är inte ens webbläsaren implementerad i Windows Runtime.

Onenote MX är inget bra exempel, skrivbordsversionen är helt annan källkod och skrivbordsversionen kan använda Sharepoint. Det kan inte Metroversionen.

Nej skrivbordet kommer inte försvinna hela miljön är beroende av att det finns gamla Windows-apier i grunden. Det går inte att köra Windows Runtime utan att det abstraherar Win32, utan explorer.exe, utan DX och media-foundation och allt annat COM-baserat. Allt är ju bara för att ge dig begränsad åtkomst till riktiga Windows-APIer. Omöjligt att ta bort dessa under den miljön. Det skulle inte finnas någon poäng i att skriva om konsumentprogram från grunden till handikappade Metro-versioner som man kan köpa i Windows Store när man kan köra riktiga programmen på skrivbordet som man alltid kommer kunna skaffa även om man behöver köpa Pro-versionerna. Eller av att man helt enkelt kör äldre version. Så som applikationsramverk och miljö går det inte att tvinga fram något på det viset och du behöver inte ens föreslå en sådan fantasivärld. I denna värld skulle konsumenter köpa Android/iOS och få mer funktionalitet och bättre kompatibilitet och kunna köra kraftfullare program, fler tjänster och allt kraftfullare för spel eller jobb skulle rulla på en WXPro-maskin. I den världen hade Microsoft också varit tvungen att sälja samma Office-appar till iOS och Android-användare som de kör ovanpå Windows Runtime på sin NT-baserade prylar. Annars hade andra prylar upphandlats av de stora köparna. Sen får du nog skilja på att köra program i Metrogränssnittet eller köra program på Windows Runtime-körmiljön, webbläsarna körs inte i Metro t ex och det skulle VS omöjligen kunna göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Dock är det inte så att folk flest undviker Windows 8. Powerusers, ja men vanliga Svenssons som slösurfar på Facebook, spelar några webbaserade spel, kollar mail och betalar räkningar klarar sig fint med Windows 8/Metro - i vissa fall fungerar det faktiskt mycket bättre för dem p.g.a. startskärmen som ger dem mycket mer information at-once.

Du är ju så naiv att man fick sig ett gott skratt på morgonen Tack för den, jobbat dubbelt ett dygn så det behövdes. Det som talar för att du har helt fel är att då hade datorer med det sålt som förväntat eller bättre under dec-mars. Det har det inte. Klarar sig är en sak, men är det efterfrågat? Det har vi också redan svar på. Dröm vidare du.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Visserligen off topic, men jag har funderat på varifrån kommer du egentligen eftersom du använder förkortningen f.ex som är helt felaktig på svenska och våra nordiska grannländers språk. På engelska är det latinsk förkortningar som gäller, alltså e.g.

De kommer aldrig släppa Officeprogrammen för Metro, för Metro är bara en abstraktion av Win32 och det finns ingen anledning att köra multi-GiB program i ett lager ovanpå Windows och sen emulera Windows i det lagret för att få Office att fungera, och sen inte kunna prata med andra Windowsprogram i.o.m. det hela. Ska de göra MX-varianter av det hela kommer det bli ännu mer begränsat än Office 2013 RT. Dessutom är inte ens webbläsaren implementerad i Windows Runtime.

Onenote MX är inget bra exempel, skrivbordsversionen är helt annan källkod och skrivbordsversionen kan använda Sharepoint. Det kan inte Metroversionen.

Nej skrivbordet kommer inte försvinna hela miljön är beroende av att det finns gamla Windows-apier i grunden. Det går inte att köra Windows Runtime utan att det abstraherar Win32, utan explorer.exe, utan DX och media-foundation och allt annat COM-baserat. Allt är ju bara för att ge dig begränsad åtkomst till riktiga Windows-APIer. Omöjligt att ta bort dessa under den miljön. Det skulle inte finnas någon poäng i att skriva om konsumentprogram från grunden till handikappade Metro-versioner som man kan köpa i Windows Store när man kan köra riktiga programmen på skrivbordet som man alltid kommer kunna skaffa även om man behöver köpa Pro-versionerna. Eller av att man helt enkelt kör äldre version. Så som applikationsramverk och miljö går det inte att tvinga fram något på det viset och du behöver inte ens föreslå en sådan fantasivärld. I denna värld skulle konsumenter köpa Android/iOS och få mer funktionalitet och bättre kompatibilitet och kunna köra kraftfullare program, fler tjänster och allt kraftfullare för spel eller jobb skulle rulla på en WXPro-maskin. I den världen hade Microsoft också varit tvungen att sälja samma Office-appar till iOS och Android-användare som de kör ovanpå Windows Runtime på sin NT-baserade prylar. Annars hade andra prylar upphandlats av de stora köparna. Sen får du nog skilja på att köra program i Metrogränssnittet eller köra program på Windows Runtime-körmiljön, webbläsarna körs inte i Metro t ex och det skulle VS omöjligen kunna göra.

Då har man lärt sig något nytt idag också. Frågan är väl om inte f.ex. sitter så pass bra hos mig redan att det blir svårt att ändra till t.ex. Vart jag eventuellt plockat upp det har jag faktiskt ingen aning om.

Vad gäller resterande så lade jag vikt vid att det idag inte går. Microsoft flyttar över mer till WinRT redan i Blue och kommer givetvis fortsätta göra det i framtida versioner. Allt eftersom det kommer fler och fler Metro-fierade appar kommer behovet för desktoppen att försvinna mer och mer och när behovet ej längre finns (eller man kan tvinga bort användare då WinRT (vilket är ett otroligt dåligt ordval) appar kan ersätta win32 appar) tror jag absolut att desktoppen försvinner på samma sätt som Aero har försvunnit i Windows 8 - i.e. det finns fortfarande men är inte tillgängligt för dig.

OneNote MX är ett bra exempel då den applikationen redan från dag ett kunnat göra det som var mest efterfrågat. Att en Word MX version inte kommer vara lika kraftfull som [desktop] Word är klart, men sålänge de flyttar över de mest använda funktionerna spelar det ingen roll. Under MS Office's historia har, generellt sett, de mest efterfrågade funktionerna faktiskt redan funnits i Office men de har varit gömda i ett lager av undermenyer och mindre använda inställningar vilket gjort att folk flest efterfrågat dem igen och igen - detta har Office teamet tidigare bloggat om. Sedan skall man inte se bort ifrån att Office365 2015 edition kommer använda en del WinRT APIs vilket gör att Office core enklare kan flyttas till MX. Man kan även idag använda delar av WinRT (de som inte är Metro-specifika, f.ex contracts) i vanliga Win32 desktop applikationer.

Vad gäller Sharepoint är det inte konsumentteknologi - deras konsumentalternativ är, till viss del, SkyDrive.

Jag tror inte alls att WinRT kommer ersätta Win32 dock kommer WinRT utökas kraftigt på samma sätt som WP APIerna ändrades från 7 till 7.1 men jag tror att Win32 kommer spärras på konsumentversionen av Windows precis som det redan är på Windows RT. Det finns inga tekniska hinder för oss att kompilera desktop appar till en ARM baserad Windows RT platta, det är en helt artificiell blockering.

Metro-appar behöver inte vara handikappade om WinRT utökas tillräckligt mycket vilket då betyder att rena konsument applikationer kommer skrivas för Metro/ModernUI/WinRT/whatever istället för desktop/win32.

Att plocka bort desktoppen på Windows Home (eller vad man kan tänkas kalla produkten) den dagen WinRT har utvecklats långt nog att möjligöra majoriteten av normalt använda desktopapplikationer är positivt vad gäller normala människor (alltså de som inte hänger på sweclockers eller liknande forum). Inte bara är det enklare och mer överskådligt utan det hämmar också spridningen av malware då Windows Store applikationer måste certifieras innan publicering.

Jag är villig att satsa pengar på att det är hit Microsoft är på väg med Windows. De kommer släppa en Windows Consumer med artificiella begränsningar (precis som de gjort i flera år där Home edition bl.a. inte kunnat domainjoinas) och enbart tillåta Windows Store applikationer medans det också kommer finnas Windows Pro/Enterprise versioner för företag och powerusers som fungerar precis som dagens Windows 8. Det kommer inte ske iom Blue men v.Next definitivt. Samtidigt kommer de konvergera Windows Consumer/Pro/Phone och Xbox kernelen fullt ut samt tillåta samma WinRT utvecklingsmiljö över alla platformar med en delad Windows Store (dock med begränsningar beroende på diverse enheters kapabiliteter).

Skrivet av KTL:

Du är ju så naiv att man fick sig ett gott skratt på morgonen Tack för den, jobbat dubbelt ett dygn så det behövdes. Det som talar för att du har helt fel är att då hade datorer med det sålt som förväntat eller bättre under dec-mars. Det har det inte. Klarar sig är en sak, men är det efterfrågat? Det har vi också redan svar på. Dröm vidare du.

Så länge det säljer - vilket det gör, varenda konsumentelektronikbutik kan bekräfta detta för dig - så är det efterfrågat. Antalet NORMALA människor som går in på Elgiganten eller SIBA och specifikt frågar efter en dator som kör Windows 7 är otroligt liten jämfört med de som helt enkelt går in och köper första bästa (snyggaste) dator som har höga siffror vad gäller minne och processor.

Vad baserar du ditt påstående om att det inte sålt som förväntat dec-mars? Är de förväntade siffrorna justerade för att räkna in en generell försäljningsminskning? Jag vet ett flertal personer som köpt både iPad Minis och Surface RTs istället för att förnya sin bärbara dator eller netbook, det om något bekräftar att det säljs mindre datorer överlag nu än t.ex. Acer väntat sig.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Så länge det säljer - vilket det gör, varenda konsumentelektronikbutik kan bekräfta detta för dig - så är det efterfrågat. Antalet NORMALA människor som går in på Elgiganten eller SIBA och specifikt frågar efter en dator som kör Windows 7 är otroligt liten jämfört med de som helt enkelt går in och köper första bästa (snyggaste) dator som har höga siffror vad gäller minne och processor.

Jag har varit med om att folk på Elgiganten här i Jönköping har frågat säljare specifikt efter en dator som inte har Windows 8. Sedan så tyder som sagt det faktum på att Microsoft mest mumlar när man frågar om försäljningssiffror, och användarstatistiken som sådan, på att det inte går jättebra för Windows 8.

Personligen känner jag ingen som gillar Windows 8. Jag vet däremot folk som har vant sig, men fortfarande hellre skulle varit kvar på Windows 7, men inte bryr sig överdrivet. Resten har installerat Windows 7 igen eller start8 och liknande. Men jag känner som sagt ingen som tycker att Windows 8 i sin helhet är bättre.

Nu är såklart inte min bekantskapskrets representativ för alla Windows 8-köpare, men att det finns ett utbrett missnöje mot Windows 8 även ute hos vanliga svennsons ser jag flera tecken på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har varit med om att folk på Elgiganten här i Jönköping har frågat säljare specifikt efter en dator som inte har Windows 8. Sedan så tyder som sagt det faktum på att Microsoft mest mumlar när man frågar om försäljningssiffror, och användarstatistiken som sådan, på att det inte går jättebra för Windows 8.

Personligen känner jag ingen som gillar Windows 8. Jag vet däremot folk som har vant sig, men fortfarande hellre skulle varit kvar på Windows 7, men inte bryr sig överdrivet. Resten har installerat Windows 7 igen eller start8 och liknande. Men jag känner som sagt ingen som tycker att Windows 8 i sin helhet är bättre.

Nu är såklart inte min bekantskapskrets representativ för alla Windows 8-köpare, men att det finns ett utbrett missnöje mot Windows 8 även ute hos vanliga svennsons ser jag flera tecken på.

Händer gör det givetvis, men jag vill tro att de allra flesta inte bryr sig. Jag var på Elgiganten häromdagen och medans jag köade för att få hjälp av en säljare (jag vet, lite av en motsägning) var det ett antal par som fick hjälp av andra säljare för att välja dator, ingen av dem nämnde Windows version vad jag hörde.

Jag är givetvis inte helt opartisk vad gäller Windows 8/RT/Phone då min intäkt kommer från applikationer på dessa platformerna men jag tror fullt ut att merparten av eventuella skillnader i upptaget mellan Windows 7 och Windows 8 kan förklaras vha det ekonomiska klimatet nu jämfört med då samt det faktum att inte lika många känner att de "måste" uppgradera från Win7 som de kände när de körde Vista.

Iom Win7 blev OSet så bra och resurssnålt att vi nog behöver gå en generation längre fram innan folk flest känner att "datorn är seg, dags att köpa ny".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Händer gör det givetvis, men jag vill tro att de allra flesta inte bryr sig. Jag var på Elgiganten häromdagen och medans jag köade för att få hjälp av en säljare (jag vet, lite av en motsägning) var det ett antal par som fick hjälp av andra säljare för att välja dator, ingen av dem nämnde Windows version vad jag hörde.

Jag är givetvis inte helt opartisk vad gäller Windows 8/RT/Phone då min intäkt kommer från applikationer på dessa platformerna men jag tror fullt ut att merparten av eventuella skillnader i upptaget mellan Windows 7 och Windows 8 kan förklaras vha det ekonomiska klimatet nu jämfört med då samt det faktum att inte lika många känner att de "måste" uppgradera från Win7 som de kände när de körde Vista.

Iom Win7 blev OSet så bra och resurssnålt att vi nog behöver gå en generation längre fram innan folk flest känner att "datorn är seg, dags att köpa ny".

Jag har också sätt folk som inte frågat alls. Poängen var att det förekommer att folk aktivt efterfrågar "inte Windows 8".

Sedan så finns det ett hav av artiklar på nätet och i pappersmedia där Windows 8 jämförs med Vista, man drar slutsatsen att Windows 8 hade blivit en braksuccé om de behållit startmenyn, det sägst att konsumenterna är förvirrade av två olika gränssnitt osv osv. Och det måste ju bottna i någonting. Journaliser brukar dregla över allt som är nytt och coolt (jämför iPhone), så det kan knappast vara att journalister är missnöjda med Windows 8 och vill "skriva ner" det. Och även om det finns tusentals arga "bakåtsträvare" som inte gör annat än skriker sig hesa på forum hela dagarna, är det en sådan liten klick att det inte påverkar pressen heller. Det måste helt enkelt bero på ett större missnöje.

Eller se det så här: Microsoft tänker att PC-branchen är döende och lanserar Windows Phone och Windows RT, och Windows 8 som ett svar på detta. Då är de med och leker på samma vilkor som Apple och google.... Men säljer ändå "ingenting" i jämförelse. Vad beror det på om det är så att produkten är bra och folk vill ha den? Det finns billiga Widows phone-lurar, och det finns billiga RT/Windows 8 tablets. Ändå ligger windows phone still på 1.25% av marknaden. RT har 0.7%-ish, och Windows 8 har 2.7%-ish.

Priset är det inget fel på, och enligt en det personer här, inte produkten heller, så varför säljer de inte i samma takt som konkurrenterna, om det nu är en bra produkt till ett bra pris?

Nu pratar jag inte om Surface RT/PRO, då de flesta redan konstaterat att det är pinsamt dyrt, men det finns ju andra billiga tablets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men alltså det finns ju ingen poäng att öka något som bara är en abstraktion och som bygger på att man måste utöka APIerna i lagerna under. Det hela skulle som sagt tvinga alla att göra sina mer avancerade program på andra plattformar, och för den delen tvinga Microsoft att släppa sina egna fördummade program på andra plattformar och om de raderar ut sina Win32-alternativ så raderar de i princip ut sig från företagsmarknaden och de kommer hitta andra lösningar. Det är jävla mycket spekulation och önsketänkande hos dig.

OneNote MX är fortfarande bra exempel på en uppdelning mellan plattformarna som inte fungerar. En variant i startskärmen som inte fungerar mot företaget på deras Windows 8 x86-plattor, en variant på skrivbordet som fungerar. Det förstör ju hela BYOD och jobba hemifrån-tänket. Licenserna får du ju av företaget så det hör inte hit. Orkar inte kommentera mer nu för du verkar inte riktigt veta vad du har för poäng, du verkar vela diktera ut någon väg som ingen tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Blaj blaj

Frågade tidigare om du är "for real" men nu är jag än mer tveksam... Gå bakåt i tråden så får du fler exempel än jag orkar leta rätt på, säkerligen 20-30 artiklar med statistik, vittnesmål från försäljare, återlämningar (RT), marknadsundersökningar m.m.

Du tror det går bra, dock gör det inte det. Att skylla på världens dåliga ekonomi är den enkla ursäkten men snarare handlar det om en produkt som inte lockar eller förbättrar. Microsofts "enda alternativet" manér håller inte längre, de är naiva om de tror det.

Skrivet av emigrating:

Jag är givetvis inte helt opartisk vad gäller Windows 8/RT/Phone då min intäkt kommer från applikationer på dessa platformerna...

Nej det förvånar mig inte om du gått på den här niten och fortfarande hoppas det ska ta fart. Dessvärre så drömmer du. Vakna upp och kolla var du hittar ekonomi någonstans istället. För det är inte Win8/Blue. Jag låter dig vara framöver för om din verksamhet bygger på de där plattformarna har du mer oro än internetdiskussioner framför dig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men alltså det finns ju ingen poäng att öka något som bara är en abstraktion och som bygger på att man måste utöka APIerna i lagerna under. Det hela skulle som sagt tvinga alla att göra sina mer avancerade program på andra plattformar, och för den delen tvinga Microsoft att släppa sina egna fördummade program på andra plattformar och om de raderar ut sina Win32-alternativ så raderar de i princip ut sig från företagsmarknaden och de kommer hitta andra lösningar. Det är jävla mycket spekulation och önsketänkande hos dig.

OneNote MX är fortfarande bra exempel på en uppdelning mellan plattformarna som inte fungerar. En variant i startskärmen som inte fungerar mot företaget på deras Windows 8 x86-plattor, en variant på skrivbordet som fungerar. Det förstör ju hela BYOD och jobba hemifrån-tänket. Licenserna får du ju av företaget så det hör inte hit. Orkar inte kommentera mer nu för du verkar inte riktigt veta vad du har för poäng, du verkar vela diktera ut någon väg som ingen tar.

Poängen blir att Microsoft äntligen kan nå upp till deras three-screens and a cloud mål som de strävat efter i minst 4 år nu. De kommer ha en gemensam platform för datorer, plattor/mobiler och TV apparater. De som skriver mer avancerade program tvingas inte skriva dem för andra plattformer - de kan fortsätta släppa dem för win32/desktop som de avancerade användarna (flertalet icke-gamers här på swec t.ex.) fortfarande kommer ha.

Microsoft kommer redan släppa sitt fördummade Office för iPad och har redan gjort så med bl.a. OneNote så förstår inte helt vad du hur du menar att de raderar sig från företagsmarknaden. Tvärt emot så helgarderar de sig genom att släppa sina tjänster (Xbox Music, SkyDrive, Office365, Sharepoint, Lync etc) på så många plattformar som möjligt och samtidigt släppa sin egen plattform (unified Windows - PC/Phone/Xbox/etc) som ger en bättre UX av samma tjänst.

Vad gäller OneNote MX specifikt så är det inget som stoppar Microsoft att lägga till SharePoint som en kontotyp där precis som de har på [desktop] OneNote. Jag vill tro att precis detta är planen då det redan finns en "accounts" setting i MX versionen.

Det du inte verkar [vilja?] förstå är att Microsoft är beredda att hälla pengar i detta "hålet" fram tills v.Next precis som de gjort med Windows Phone. Kasta pengar på problemet och släpp vad man har medans man fortsätter jobba på produkten för att stänga försprånget som vissa andra aktörer har, släpp sedan detta. Rinse, repeat. De har nu WP på samma kernel som Windows. Xbox kommer mot sluten av året med samma.

Skrivet av KTL:

Nej det förvånar mig inte om du gått på den här niten och fortfarande hoppas det ska ta fart. Dessvärre så drömmer du. Vakna upp och kolla var du hittar ekonomi någonstans istället. För det är inte Win8/Blue. Jag låter dig vara framöver för om din verksamhet bygger på de där plattformarna har du mer oro än internetdiskussioner framför dig.

Jag tjänar helt okay tack som frågar. Kör för närvarande en H2 och har precis beställt en ny Evora. Båda betalda kontant, samma gäller kåken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Nej det förvånar mig inte om du gått på den här niten och fortfarande hoppas det ska ta fart.

Skämta inte, det är ingen som lever på Windows Store och Windows Phone 8 när det gäller att sälja program. Det är lätt att se utifrån utbudet där praktiskt taget inte några seriösa program finns.

Windows RT utkonkurreras av Microsoft själva så där behöver vi inte ta dem seriöst alls. Windows 8 på slate PC är såklart en helt annan kategori än surfplattor med Android, BB10 och iOS, och även en annan kategori än ultraportabla konsumentdatorer som ultrabooks eller professionella konvertibla TabletPCs med aktiv digitizer. Det tidiga utbudet av konsumentprylar med pekskärmsstöd (kapacitiv) kommer helt raderas ut och inte pga mjukvaran utan för att de är så pass dåliga och försöker kapitalisera på något som inte finns. Det är en myt att startskärmen på något sett skulle vara anpassad för pekning, utvecklarna hade det inte och det är en knapptryckning på din pekanpassade mus för att få upp startskärmen, du har gester för att stänga och byta program på dessa möss, och sen stöds ju samma på alla pekplattor på alla bärbara. Fast för att gesterna inte fungerar med riktiga program utan bara omskrivna små varianter så kommer ingen använda det och Microsoft missar att utöka användarupplevelsen av Windows. Utbudet kommer bli mycket mindre och renodlat och lär igen gå till professionella marknaden med specialutvecklade program i Windows gamla "Windows API" som ingår i Windows SDKn och inte försvinner någonstans.

Permalänk
Medlem

Kollar man Steams statistik så tuffar Windows 8 på rätt bra, snart gått om Windows XP. Windows 8 säljer dåligt? Beror på hur man ser det. Google Chromebooks har funnits i över två år nu och har sålt < 500 000 enheter totalt under den här tiden. Bara Surface RT och Surface Pro tillsammans har sålt 1,5 miljoner enheter efter några månader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Kollar man Steams statistik så tuffar Windows 8 på rätt bra, snart gått om Windows XP. Windows 8 säljer dåligt? Beror på hur man ser det. Google Chromebooks har funnits i över två år nu och har sålt < 500 000 enheter totalt under den här tiden. Bara Surface RT och Surface Pro tillsammans har sålt 1,5 miljoner enheter efter några månader...

PCs säljer. Självklart piratkopierar folk Windows 8. Självklart finns det dem som inte orkar piratkopiera Windows 7 för att nedgradera när de köper en dator med Windows 8, som företag gör utan extra kostnad (via volymlicensen). De som använder Windows 8 ser ingenting av Metro så det är ju egentligen inget problem, de som stör sig av startskärmen installerar något av alternativen precis som Windows standard-teman och massor inställningar varit outhärdliga sedan Windows XP fram till 7. Det är väl inget att diskutera. Det är troll och trollargument och de kan väl få hållas för sig själva. ChromeOS har ännu inte gått samman med Android så det är såklart att det fortfarande är megahobby och det är ganska solklart att Google inte vill utveckla ett skrivbordslinux vare sig för konsumenter eller nördar. Microsoft tjänar pengar, det gör Google också. Det är inte mer med saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft tjänar pengar, det gör Google också. Det är inte mer med saken.

I teorin, ja. Men:

http://www.idg.se/2.1085/1.498877/stod-for-google-kalender-fo...

Citat:

"Tre appar för Windows 8 uppdateras i dag med nya funktioner, men Microsoft klipper samtidigt möjligheten att synkronisera med Google Kalender"

Verkar vara lite mer än så. Kan det vara krig på gång? Eller en slump?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

I teorin, ja. Men:

http://www.idg.se/2.1085/1.498877/stod-for-google-kalender-fo...

Verkar vara lite mer än så. Kan det vara krig på gång? Eller en slump?

Det kommer ju av att Google tog bort Exchange Active Sync för Windows-enheter. Därför du inte kan lägga till nya mail-konton som synkar osv. Det slutar fungera i förtid (för de som lade till konton innan 30 januari), men det är ju inget mer än så. Microsoft har sagt att de ska lägga in stöd för att synka (dvs måste stödja IMAP, CalDAV och CardDAV ordentligt). Men Microsoft säger mycket och det tar lång tid innan de levererar. Det är inga konspirationsteorier att features kommer med snigelfart till W8/Metro och WP8. Först till sommaren det kan bli aktuellt med stöd för IMAP-IDLE, CardDAV och CalDAV. Google apps/betalkonton fungerar hur bra som helst i Outlook för den delen.

Permalänk
Avstängd

Redan idag kan man koppla en Androidmobil till vardagsrummets TVn och styra mobilen med tangentbord och mus. Att (nästan) alla Androidmobiler har pekskärm är helt oväsentligt när man har skärmen flera meter ifrån sig.
Samma sak gäller för en dator kopplad till en datorskärm på skrivbordet, även om man bara sitter någon armslängd ifrån skärmen.
Varje ny mobil och Androidversion, blir bara bättre och bättre på att ersätta Windows-datorn.

Behovet av ett världsstandard OS finns inte. Win8 kan gott göra WP8 sällskap med några få udda procent av marknadsandelarna.
Microsoft och Windows hör till historien inte framtiden inom Operativsystem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Redan idag kan man koppla en Androidmobil till vardagsrummets TVn och styra mobilen med tangentbord och mus. Att (nästan) alla Androidmobiler har pekskärm är helt oväsentligt när man har skärmen flera meter ifrån sig.
Samma sak gäller för en dator kopplad till en datorskärm på skrivbordet, även om man bara sitter någon armslängd ifrån skärmen.
Varje ny mobil och Androidversion, blir bara bättre och bättre på att ersätta Windows-datorn.

Behovet av ett världsstandard OS finns inte. Win8 kan gott göra WP8 sällskap med några få udda procent av marknadsandelarna.
Microsoft och Windows hör till historien inte framtiden inom Operativsystem.

1.25% faktiskt

Och glöm inte de 50 000 apparna... 49 000 av dem är smilegubbar som fiser när man petar på dem.

Till Windows Phones försvar skall sägas att 49 000 av Androids/iOS's appar också är smilegubbar som fiser när man petar på dem... Att de har 800 000 appar är irrelevant

Om vi skall bli lite allvarliga så känns det som att Microsoft slaktar sig själva mer och mer dag för dag. Kolla här t. ex hur långsamt Windows store växer http://metrostorescanner.com/

Det är en flopp. Dra ur sladden innan det är försent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft får som sagt pengar utan att Windows Store faktiskt omsätter något. Microsoft går plus på att samarbeta med Nokia, får kartdata och tjänster, får licenspengar. Nokia förlorar miljarder och har förstört sin egen framtid av att redan avvecklat halva bolaget och var tvungen att klassa om Asha (Series 40) telefoner som smarta telefoner för att ha något att redovisa, men Microsofts kan inte vara ljusare och de har ekonomi för att klara sig år framöver. Microsoft tjänar pengar på misslyckade telefonsatsningar och misslyckade surfplattor. De behöver bara hitta någon annan part att lura när nuvarande drar sig ur. Windows 8 har inte samma problem eftersom man inte behöver begränsa sig till en dålig abstraktion av Windows-teknologier.

Permalänk
Rekordmedlem

Bill Gates satsar på bättre kondomer http://www.nydailynews.com/life-style/health/bill-gates-found... har han kommit på att det kanske är en bättre produkttyp än win 8 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bill Gates satsar på bättre kondomer http://www.nydailynews.com/life-style/health/bill-gates-found... har han kommit på att det kanske är en bättre produkttyp än win 8 ?

Kondomer är i alla fall ett område där det är lönt att försöka erbjuda en bättre användarupplevelse, och man kan köra både slätt ELLER knottrigt beroende på tycke och smak, och man slipper idiotier som "Alla som inte vill köra knottrigt är griniga bakåtsträvare!"

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1.25% faktiskt

Och glöm inte de 50 000 apparna... 49 000 av dem är smilegubbar som fiser när man petar på dem.

Till Windows Phones försvar skall sägas att 49 000 av Androids/iOS's appar också är smilegubbar som fiser när man petar på dem... Att de har 800 000 appar är irrelevant

Om vi skall bli lite allvarliga så känns det som att Microsoft slaktar sig själva mer och mer dag för dag. Kolla här t. ex hur långsamt Windows store växer http://metrostorescanner.com/

Det är en flopp. Dra ur sladden innan det är försent.

Ska man jämföra Windows Store mot något så får man jämföra det mot t.ex. "Mac app store" och Mac App Store har ca 15 000 program mot Windows Stores 50 000. Lägg där till att Windows Store inte alls har funnits lika länge som Apples motsvarighet. Så om Microsoft nu håller på och slaktar sig själva vad håller då inte Apple på med i deras Mac app store... Sedan November har antalet appar i Windows Store också mer än fördubblats.
Vad gäller antalet appar till Windows Phone så har de ökat snabbare än både till Iphone och Android. I skrivande stund finns det över 150 000 appar till Windows Phone.

Permalänk
Avstängd

Sen jag skaffade start8 så har jag inte varit inne i "metro ui" eller vad det nu heter (behöver inte ens bry mig om benämningen längre) en enda gång. Utan det alternativet så hade jag gått tillbaks till sjuan helt klart.
Hur fasiken tänker microsoft. Varför inte ge användarna alternativ istället för att försöka tvinga in dem i något som liknar en total återvändsgränd för de flesta som kommer från något tidigare windows operativ?
Apps i helskärm? Starta dem från en fruktansvärt ful "startmeny" med stora tiles.. Herregud. Vad hände med multitasking i fönster med "program"..var tog valfriheten vägen? En persondator är inte en smartphone, eller rättare sagt var inte en smartphone för nu verkar målet att få dem lika i funktionalitet och där är det PC'n som måste backa istället för att den andra ska ta några steg framåt.. Vem är det som förlorar på det? Behövs inget geni för att räkna ut att det är PC'n som förlorar. Om smartphonen vinner återstår väl att se. Hur som helst så måste Windows ersättas av något, förloraren i långa loppet blir microsoft om de inte ger sig i sin fyrkantighet och erkänner att användarna kan ha mer rätt än deras ingengörer och marknadsundersökare som tycks sväva uppe i molnen.
Först när det syns i inkomstbortfall så kommer de ändra sig. OEM datorer är ju den stora inkomstkällan. Entusiaster som köper operativsystem själva är nog en försvinnande liten grupp.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du ville säga med länken. Det fanns många detaljer där, men försäljningen har ju delvis gått bra. Saxar det här:

Citat:

"There are new PCs and tablets in market and great apps in the Windows Store, with new ones coming every day. Windows Phone has reached 10 percent market share in a number of countries, and according to IDC’s latest report, has shipped more than Blackberry in 26 markets and more than iPhone in seven. Windows Azure has doubled its customer base with revenue growing 3X and Windows Server 2012 Datacenter edition licenses have grown more than 80 percent. And last quarter, we tripled the number of Office 365 paid seats year over year."

Nu väljer han ju att formulera sig som man gör till anställda - positivt. Men ändå, de verkar ha en business, om än inte så megastor de hoppats på.

Fann i samma ådra http://www.retrify.com/windows-phone-is-number-2-os-in-india/

Citat:

Microsoft has revealed that it’s Mobile Operating System,Windows Phone is the number 2 O.S after Android in India.The Redmond based company made this announcement during the ongoing TechEd conference in Pune.TechEd is annual conference organised by Microsoft for IT professionals and the developers. In the last Quarter of 2012,the smartphone shipments exceeded over 5 million units.As per the reports of idc asia/pacific quarterly mobile phone tracker,the overall mobile phone market in India has reached 218 million units.There was a significant 48% growth in smartphone sales in 2012 compared to year 2011.

Indien är nog en marknad att växa med, men den ger inga guldstjärnor idag för Microsoft, varken för winphone eller andra devices med Modern UI. Fast kanske redan inom ett år? 48% tillväxt och inget Apple att tampas med borde ju vara en chans.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Indien är nog en marknad att växa med, men den ger inga guldstjärnor idag för Microsoft, varken för winphone eller andra devices med Modern UI. Fast kanske redan inom ett år? 48% tillväxt och inget Apple att tampas med borde ju vara en chans.

Indien är totalt underutvecklat där fler är undernärda som andel av befolkningen samt sämre massor annan statistik rörande hälsa än i Nordkorea.

Mobilmarknaden där är relativt liten och någon egentlig medelklass existerar inte. Dessutom har de inhemska utvecklare av mobiler på Android.

Cherry picking sysslar de såklart med, men jag säger inte att Microsoft inte klarar sig och inte tjänar pengar. Det gör dem även med minimal marknadsandel. Microsoft överallt fungerar inte när de gör produkter som är sämre än vad folk förväntar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Indien är totalt underutvecklat där fler är undernärda som andel av befolkningen samt sämre massor annan statistik rörande hälsa än i Nordkorea. Mobilmarknaden där är relativt liten och någon egentlig medelklass existerar inte. Dessutom har de inhemska utvecklare av mobiler på Android.

Cherry picking sysslar de såklart med, men jag säger inte att Microsoft inte klarar sig och inte tjänar pengar. Det gör dem även med minimal marknadsandel. Microsoft överallt fungerar inte när de gör produkter som är sämre än vad folk förväntar sig.

Jag är tvungen att ge dig rätt här, i procent.

http://timesofindia.indiatimes.com/india/Indias-income-inequa...

Citat:

"Inequality in earnings has doubled in India over the last two decades, making it the worst performer on this count of all emerging economies. The top 10% of wage earners now make 12 times more than the bottom 10%, up from a ratio of six in the 1990s. Moreover, wages are not smoothly spread out even through the middle of the distribution. The top 10% of earners make almost five times more than the median 10%, but this median 10% makes just 0.4 times more than the bottom 10%."

Fast, en procent av Indien... 12 miljoner. Det är mer än Sveriges befolkning, på 9 miljoner. (http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_India).

De rikaste 10 % av Indien motsvarar då 120 miljoner, dvs England och Frankrikes befolkning, tillsammans. Visst går det sälja där, med tillväxt. Malaysia har ju också fattiga men är ändå en etablerad marknad sedan länge.

Visst har Indiens rika en framtid!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Ska man jämföra Windows Store mot något så får man jämföra det mot t.ex. "Mac app store" och Mac App Store har ca 15 000 program mot Windows Stores 50 000. Lägg där till att Windows Store inte alls har funnits lika länge som Apples motsvarighet. Så om Microsoft nu håller på och slaktar sig själva vad håller då inte Apple på med i deras Mac app store... Sedan November har antalet appar i Windows Store också mer än fördubblats.
Vad gäller antalet appar till Windows Phone så har de ökat snabbare än både till Iphone och Android. I skrivande stund finns det över 150 000 appar till Windows Phone.

Det har jag missat helt.

Varför jämförs Windows store i media mot google play och apples motsvarighet om det är så att de har flera olika butiker? Och varför använder inte Microsoft sitt övertag rent numerärt för att trycka ner apple? Och varför betalar de utvecklare $100 för skitappar när det inte spelar någon roll eftersom de redan har vunnit?

Fast det är klart... Windows store innebär ju 100% av programutbudet för en icke jailbreakad RT, så så sätt är det ett stort misslyckande. surfplattor med iOS och Android har ju ~800 000 appar, och det är enkelt att sideloada, så det är väl därför jämförelsen är fortsatt relevant. Rimligtvis bör det inte vara konkurrenteras fel att de har segmenterat sina butiker och skapar olika APIer för phone och "inte phone"... Det rimmar illa med "allt skall funka på allt"-filosofin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

De rikaste 10 % av Indien motsvarar då 120 miljoner, dvs England och Frankrikes befolkning, tillsammans. Visst går det sälja där, med tillväxt. Malaysia har ju också fattiga men är ändå en etablerad marknad sedan länge.

Visst har Indiens rika en framtid!

De säljer bra med mobiler, men smartphonemarknaden har varit minimal och de är så långt ifrån Kina att det är löjligt. Det finns säkert städer i Kina där de säljer fler smartphones än hela Indien. De har fler svältande än hela Afrika för den delen och där är det ändå ganska illa söder om Sahara. Det är mindre smartphonemarknad än Afrika som har mycket färre invånare också. Det är ett par miljoner smartphones som säljs varje kvartal i Indien än så länge. Visst kan du över några år sälja tiotals miljoner smarta telefoner som Samsung, men andelen smarta telefoner av mobilförsäljningen är liten. Ser du t ex Skandinavien som en marknad så har du många miljoner enheter att sälja för högre ASP. Trotts vår löjligt lilla befolkning. Lägg till surfplattor och datorer på det.