Orée gör tangentbord av ett enda stycke trä

Permalänk
Melding Plague

Orée gör tangentbord av ett enda stycke trä

Från södra Frankrike kommer Orée Board, ett tangentbord som tillverkas av oljad lönn eller valnöt och kan levereras i en uppsjö olika utföranden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul när den möglar sen

Permalänk
99:e percentilen

Tänk när folk häller kaffe, Coca-Cola och allt annat som tangentbord brukar få utstå på det.

För övrigt, räknas det verkligen som "ett enda stycke" om knapparna är egna, lösa bitar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Tänk när folk häller kaffe, Coca-Cola och allt annat som tangentbord brukar få utstå på det.

För övrigt, räknas det verkligen som "ett enda stycke" om knapparna är egna, lösa bitar av detta stycke?

Tillverkat av ett stycke.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Trävlig nyhet, höhö. ;D
Skulle passa fint in i fjällstugan.

Permalänk
Medlem

Ja man har sina idéer.

Nästa sak då ett tangentbord av bomull!?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs med mekaniskt också.

Eller om du nu är det, orkade inte kolla runt på hemsidan. :>

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Fasen va snyggt det var! Bara jag som tycker att priset ändå var helt okej med tanke på att det är gjort i trä?

Permalänk
Entusiast

Det där kan vara det sexigaste tangentbordet jag sett på riktigt länge. Kanske inte så praktiskt i längden med tanke på hur mycket ett tangentbord slits men när det kommer till sex appeal är det svårslaget. Hade den haft en liten styrkula hade det varit ett av få tangentbord som man kunde ha framme på vardagsrumsbordet utan att skämmas.

Ja, jag är lite kär...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av vompen:

Fasen va snyggt det var! Bara jag som tycker att priset ändå var helt okej med tanke på att det är gjort i trä?

Mycket!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Inaktiv

För mig som lite äldre är detta stilpoäng utan dess like! Hoppas det presterar bara så det kan ersätta mitt ducky shine II

Permalänk
Medlem

Att det inte har svensk layout är en dealbreaker!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Brukar hjälpa att läsa artikeln.

Citat:

Av bilderna att döma handlar det om tangenter med kort slaglängd, vilket tyder på chiclet eller möjligtvis scissor-switch.

Permalänk
Medlem

Såg ju riktigt coolt ut, undrar bara om knapparna nyps fast om luftfuktigheten blir för hög. ^_^

Permalänk
Medlem

fy sjutton vad snyggt

Permalänk
Medlem

Vore kul att testa! Dock vill man inte lägga över 1000:- för att pröva det.
För jag tror knappast det kommer i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

kul när den möglar sen

det är oljat, möglar/ruttnar ej på ett bra tag.

Skrivet av HurMycket:

som sagt oljat trä (behandlat) drar inte åt sig vätska då det redan är fullt av olja. hur tror ni träbåtar fungerar?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Om det kommet med nordiskt layout och numeriska sidan så är jag riktigt sugen på ett

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Ännu mer regnskog som avverkas?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

det är oljat, möglar/ruttnar ej på ett bra tag.

som sagt oljat trä (behandlat) drar inte åt sig vätska då det redan är fullt av olja. hur tror ni träbåtar fungerar?

De kapsejsar i hamnen!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Ja, med tanke på hur mycket lönn och valnötsträd det växer i regnskogarna ;D

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Självklart är brytarna organiska de också... doh !

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är nog inget jag skulle vilja använda i längden, men det var förjävla snyggt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orgondor:

Såg ju riktigt coolt ut, undrar bara om knapparna nyps fast om luftfuktigheten blir för hög. ^_^

Ser ut att vara rätt hyfsat mellanrum så det borde fungera.

Skrivet av SellahiR:

Ja det är gjort av de två sällsynta och utrotningshotade träslagen valnöt och lönn. Kända för att bara växa i djupaste Amazonas. Man räknar med att mellan en och tre indian dör och en art av insekt utrotas för varje stock man släpar ut ur djungeln.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hur tror ni träbåtar fungerar?

Den suger åt sig vatten så det blir tätt mellan borden. Men du har rätt om att träet i detta fallet är mättat av oljan.

Permalänk
Medlem

Spill inte cola bara...

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag hade velat ha ett som prydnad, ärligt talat, för det är vad jag hade använt det till, har slängt ut stålar på sämre saker genom åren än det där, jätteläckert, tackar sweclockers redaktionen för nyheten:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Snusfri

Är ingen större trä-fetishist men detta var faktiskt riktigt läckert, dock inget jag skulle köpa då jag är förbenat nöjd med mitt Ducky Shine 2

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Att det inte har svensk layout är en dealbreaker!

Det känns inte som något stort problem, det finns ju med fransk eller tysk layout som är samma ISO-layout som svenska tangentbord använder. Så alla knappar sitter på rätt ställe, det är bara texten på dem som inte stämmer. Sen kan man välja att köpa tangentbordet ograverat och gravera själv, eller helt enkelt strunta i att gravera det.

Riktigt sexigt tangentbord hur som, men det känns som att det kanske gör sig bäst som en designövning. Om det hade haft en styrkula/trackpoint så hade det kanske varit lite intressant som HTPC-tangentbord istället för mitt rätt så bedrövliga Logitech K400, men det känns inte som att det kommer hantera slitage något vidare.

Permalänk
Inaktiv

Varför kan man inte köpa produkten med Bitcoin?