Permalänk
Rekordmedlem

Kjell har lösmeter, men det brukar vara billigare att köpa en rulle i många fall om man inte sak ha väldigt lite och vet att man inte behöver mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur går ni till väga när ni drar en eller flera TP kablar eller TV kabel genom en vägg? Är det bara till att borra ett lagom stort hål för det antal kablar som skall få plats eller finns det något annat att tänka på?

Permalänk
Rekordmedlem

Man borrar försiktigt och försöker tänka efter före om det kan finnas nått i väggen om man inte redan vet vad som är inuti, försök undvika kabelrör, vattenrör och reglar.
Är man osäker på väggen borra man försiktigt igenom första väggskivan och känner/tittar sedan in i väggen om det är nått i vägen innan man borrar vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ne, själva borrandet är inga problem, har redan ett par hål. Men när jag för flera år sedan borrade hål för min första TP kabel lästa jag något om att det inte var tillåtet. Eftersom jag då var ny på det här gjorde jag ett hål för hela kontakten och när TP kabeln var genomdragen fyllde jag igen hålet. Har fungerat bra under alla år. Men som sagt vad då såg jag något om att man inte fick dra kabel genom vägarna så där utan vidare. Därför undrar jag hur ni gör.
Jag gjorde lika dant sedan när jag drog TV kabel men då utan kontakter på, så det blev mycket nättare hål.
Kjell & Company har inte CAT 6a. 5e och 6 är inte svårt att hitta även 7 går lätt att hitta men 6a är betydligt svårare. Jag kanske får lägga ner min ide att dra 6a kabel och nöja mig med CAT6 eller 5e. Har inte CAT6e kabeln större diameter? Måste ju tänka på att kablarna får plats i kabelkanalerna och utseendemässigt vill jag ju ha så liten kabelkanal som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Ne, själva borrandet är inga problem, har redan ett par hål. Men när jag för flera år sedan borrade hål för min första TP kabel lästa jag något om att det inte var tillåtet. Eftersom jag då var ny på det här gjorde jag ett hål för hela kontakten och när TP kabeln var genomdragen fyllde jag igen hålet. Har fungerat bra under alla år. Men som sagt vad då såg jag något om att man inte fick dra kabel genom vägarna så där utan vidare. Därför undrar jag hur ni gör.
Jag gjorde lika dant sedan när jag drog TV kabel men då utan kontakter på, så det blev mycket nättare hål.
Kjell & Company har inte CAT 6a. 5e och 6 är inte svårt att hitta även 7 går lätt att hitta men 6a är betydligt svårare. Jag kanske får lägga ner min ide att dra 6a kabel och nöja mig med CAT6 eller 5e. Har inte CAT6e kabeln större diameter? Måste ju tänka på att kablarna får plats i kabelkanalerna och utseendemässigt vill jag ju ha så liten kabelkanal som möjligt.

Du får inte ha friförlagd kabel i vägg om inte kabeln är säkerhetsgodkänd för det, den ska då egentligen ligga i rör så om du är orolig så borra stort nog för ett vp rör och dra i det.
Däremot att dra färdigterminerad patchkabel är inte bra pga den har kortare livslängd än installationskabel, den oxiderar mycket fortare vilket på sikt skapar onödiga problem.

Jag tror att den praktiska skillnaden mellan 6 och 6a är mycket liten i en hemmainstallation, kablarna blir troligen inte så långa att det påverkar i verkligheten
Cat 6 har en X kärna som fixerar ledarparen bättre än cat 5 och de blir lite större och styvare av det, cat 5 har ofta ett "snöre" som är mer flexibelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mrgaffe!, stort tack för ytterligare ett bra och omfattande svar. Tack!.

Den längsta kabeln kommer att bli 12 meter och det kommer att vara en vanlig patchkabel som kommer att gå från BBB:s uttag och runt till andra sidan av hallen där BBB:s router kommer att finnas. Första telejacket finns där och där har jag också en byrå där basenheten till mina trådlösa telefoner kan stå. Om jag förstått BBB rätt så måste det vara en patchkabel mellan vägguttaget och deras router för att telefonen skall fungera bra. Från BBB:s router kommer jag att dra en kort patchkabel till en switch och därifrån patchkabel till en patchpanel. Sedan blir det CAT 6 installationskabel till dubbla vägguttag i bägge sovrummen, köket samt vardagsrummet som får två dubbla vägguttag. Så den kabelkanal som går från patchpanelen i hallen och ut till vardagsrummet och vidare till köket måste en del av vägen få plats med sex kablar. Alternativet är ju att bara dra två kablar till ett dubbelt uttag i vardagsrummet och låta ett uttag gå till TV:n och det andra via en switch till de övriga delarna. Blu-ray spelaren och förstärkaren kommer väl inte att dra så mycket men en mediaspelare som skall förmedla film från en NAS kanske vill ha stor bandbredd.
Kommer det nu inte att bli så att all kabelbunden trafik inom nätverket ej kommer att passera routern? Det blir väl bara den trådlösa trafiken och trafik till Internet som passerar routern.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får inte ha friförlagd kabel i vägg om inte kabeln är säkerhetsgodkänd för det, den ska då egentligen ligga i rör så om du är orolig så borra stort nog för ett vp rör och dra i det.
Däremot att dra färdigterminerad patchkabel är inte bra pga den har kortare livslängd än installationskabel, den oxiderar mycket fortare vilket på sikt skapar onödiga problem.

Jag tror att den praktiska skillnaden mellan 6 och 6a är mycket liten i en hemmainstallation, kablarna blir troligen inte så långa att det påverkar i verkligheten
Cat 6 har en X kärna som fixerar ledarparen bättre än cat 5 och de blir lite större och styvare av det, cat 5 har ofta ett "snöre" som är mer flexibelt.
http://image.made-in-china.com/2f0j00hSsEWmtrHTcb/Cat-5e-UTP-...

http://image.made-in-china.com/2f0j00jMnQpmtUbIcV/UTP-FTP-Cat...

http://www.irtprojects.co.za/uploadedImages/Cat6Acable.jpg

Är det http://www.kabelbutiken.com/natverkskabel-ftp-cat5e-patchkabe... ni pratar om i tråden? Har själv det problemet, tänkte göra en snyggare lösning än att ha kabel från hallen till datorn på golvet

Edit måste vara denna ni menar http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

mrgaffe!, stort tack för ytterligare ett bra och omfattande svar. Tack!.

Den längsta kabeln kommer att bli 12 meter och det kommer att vara en vanlig patchkabel som kommer att gå från BBB:s uttag och runt till andra sidan av hallen där BBB:s router kommer att finnas. Första telejacket finns där och där har jag också en byrå där basenheten till mina trådlösa telefoner kan stå. Om jag förstått BBB rätt så måste det vara en patchkabel mellan vägguttaget och deras router för att telefonen skall fungera bra. Från BBB:s router kommer jag att dra en kort patchkabel till en switch och därifrån patchkabel till en patchpanel. Sedan blir det CAT 6 installationskabel till dubbla vägguttag i bägge sovrummen, köket samt vardagsrummet som får två dubbla vägguttag. Så den kabelkanal som går från patchpanelen i hallen och ut till vardagsrummet och vidare till köket måste en del av vägen få plats med sex kablar. Alternativet är ju att bara dra två kablar till ett dubbelt uttag i vardagsrummet och låta ett uttag gå till TV:n och det andra via en switch till de övriga delarna. Blu-ray spelaren och förstärkaren kommer väl inte att dra så mycket men en mediaspelare som skall förmedla film från en NAS kanske vill ha stor bandbredd.
Kommer det nu inte att bli så att all kabelbunden trafik inom nätverket ej kommer att passera routern? Det blir väl bara den trådlösa trafiken och trafik till Internet som passerar routern.

Ja, switchen förbinder de kablade enheter som är anslutna till den utan att trafiken passerar routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten snutt VP rör i väggen. Visst jag har sett detta men hur gör ni andra som gör ett enkelt hemmanätverk? Har ni 5-8 cm VP rörs stump när ni måste borra häl i vägen för att få igenom en kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

En liten snutt VP rör i väggen. Visst jag har sett detta men hur gör ni andra som gör ett enkelt hemmanätverk? Har ni 5-8 cm VP rörs stump när ni måste borra häl i vägen för att få igenom en kabel?

Ett VP rör kostar ju inte många kronor. http://www.clasohlson.com/se/Pr325562000/Pr325562000

Gör det ordentligt från första början.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att många som "eftermonterar" nätverk fuskar, men jag själv är en stark förespråkare av att man byger in tomrör i väggarna som man kan använda för nätverk och hembio, men det är svårt att göra det efteråt även om jag känner några som plockat ner väggar för att installera hembio med dolda kablar.
Det kostar så lite att lägga in extra rör och det blir lättare när man sedan vill ändra något.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att många som "eftermonterar" nätverk fuskar, men jag själv är en stark förespråkare av att man byger in tomrör i väggarna som man kan använda för nätverk och hembio, men det är svårt att göra det efteråt även om jag känner några som plockat ner väggar för att installera hembio med dolda kablar.
Det kostar så lite att lägga in extra rör och det blir lättare när man sedan vill ändra något.

Även telias montörer av bredband fuskas det. Två små hål genom väggen (om det ska monteras i andra rum).

Vet inte om dom gör det jämt, men dom har gjort det här i alla fall:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju väldigt liten verklig risk att någon tex borrar in i en kabel som bara går rakt igenom väggen jämfört med en kabel som ligger lös i väggen och dras iväg en längre sträcka och skaderisken är också betydligt lägre än om man skulle råka borra i elkablar eller en vattenledning.

Visa signatur

Permalänk

eheh i för sig men ser väldigt amatör ut, för att vara såna som jobbar med det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom väggar jag måste igenom är mest betongväggar och jag kommer ju inte att dra några kablar i väggarna, utan det blir ju kabelkanaler som läggs på väggen antigen uppe vid taket eller nere vid golvet samt de som förbinder dessa.
Att något skall gå sönder när jag borrar är helt utan risk. Jag behöver bara borra ett nytt hål och det är genom en igensatt dörr. De andra hålen finns redan och behöver bara göras lite större.

Jag har tittat lite på hur BBB:s installatörer gjorde när de la in kabel som går till det enda vägguttag vi fick i hallen. Först borrade de ju hål genom golven ute i trappan och skulle sedan borra hål genom betongväggen till alla lägenheter. Här kom dock någon på att det gick att dra kabeln vid karmen till ytterdörren utan någon borrning alls. Men genom hålen de borrat har de inte haft något annat än just kablarna. För övrigt går kablarna i kabelkanaler, med i trappan fastskruvade lock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har tittat lite på hur BBB:s installatörer gjorde när de la in kabel som går till det enda vägguttag vi fick i hallen. Först borrade de ju hål genom golven ute i trappan och skulle sedan borra hål genom betongväggen till alla lägenheter. Här kom dock någon på att det gick att dra kabeln vid karmen till ytterdörren utan någon borrning alls. Men genom hålen de borrat har de inte haft något annat än just kablarna. För övrigt går kablarna i kabelkanaler, med i trappan fastskruvade lock.

Ibland kan det vara upphandlade saker som fuskas med och att avtalet/upphandlingskravet är dåligt skrivit. Är det bara ett ställe så strunta i rör.

Permalänk
Medlem

Flytta BBB:s vägguttag.
Jag skulle behöva flytta BBB:s LAN vägguttag och kontaktade därför Bredbandsbolaget. De svarar att det är en fråga för HSB föreningen där jag bor. Har därför kontaktat styrelsen utan att få svar. Så är det bara att flytta uttaget. Idag kommer BBB:s sladd in från trappan via ytterdörrens karm och går i kabelkanal en bit i i hallen. Jag tänker utan att förändra kabelns längd flytta den så att den kommer på hallens andra sida.
Eftersom jag inte har kunnat få svar är det bara till att flytta den utanpåliggande väggkontakten med sladd till andra sidan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Flytta BBB:s vägguttag.
Jag skulle behöva flytta BBB:s LAN vägguttag och kontaktade därför Bredbandsbolaget. De svarar att det är en fråga för HSB föreningen där jag bor. Har därför kontaktat styrelsen utan att få svar. Så är det bara att flytta uttaget. Idag kommer BBB:s sladd in från trappan via ytterdörrens karm och går i kabelkanal en bit i i hallen. Jag tänker utan att förändra kabelns längd flytta den så att den kommer på hallens andra sida.
Eftersom jag inte har kunnat få svar är det bara till att flytta den utanpåliggande väggkontakten med sladd till andra sidan?

Det kan ju vara dumt att jobba med en inkopplad kabel utifall du skulle kortsluta och tex döda switchen och det kanske blir fult om du tar bort den, kan du inte bara ansluta dig till uttaget och dra vidare med en egen kabel dit det passar dig istället och inte riva bort allt ?

Hursomhelst så är ju insidan av lägenheten din om det är en bostadsrätt så du kan i princip göra vad du vill så länge det inte skadar huset och skulle du skada nått genom att tex kortsluta eller dra av kabeln om du flyttar den så får du troligen bekosta reparationen själv i de flesta fall eftersom självrisken på försäkringen gentemot föreningen brukar vara rätt hög.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag kan naturligtvis dra egen kabel. Det är bara det att BBB.s uttag sitter mitt emot Telias uttag i en avlång hall. Jag tror det blir enklare om BBB:s router sitter där Telias kontakt finns. Så jag måste dra en riktigt lång patchkabel från BBB:s uttag runt hallen till Telias uttag. Hade jag däremot kunnat flytta BBS:s uttag till andra sidan hallen hade det ju blivit lite enklare. Egentligen tror jag inte jag hade behövt koppla något vid en flytt utan bara skruvat loss BBB.s uttag från vägen, låta kabeln gå på andra sidan hallen och skruva fast BBB:s vägguttag där istället.
Men visst hade det varit bättre om jag fått svar från styrelsen istället.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur rekommenderat det är att flytta en kabel som redan varit installerad något år. Men om det är bättre för din del att ha det på andra sidan dörren hade jag tagit risken. Inte hört att man kan kortsluta en port i en switch så att den slutar fungera, ev. kanske de får starta om porten på sin höjd.

Antingen återanvänder du bredbandsbolagsuttaget eller sätter du ett nytt, se till att beteckning om sådan finns sitter på det nya med. Du kan numrera dina egna uttag sedan också för att underlätta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har ju tittat lite på hur BBB: uttag sitter och den skulle jag, utan att koppla loss några ledningar, kunna skruva loss från väggen dra sladden en annan väg och skruva fast kontakten på väggen där.
Det verkar ju som om både styrelse och fastighetsskötare där jag bor gått i ide för jag lyckas inte få svar på hur flytten skall kunna gå till.
För övrigt är jag rätt slö, men har faktiskt köpt kabelkanaler nu är det ju bara kabeln kvar samt lite till. Men jag skulle vilja få frågan om vägguttaget löst först.
Jag har tittat på Kjells bok om förslag att dra hemmanätverk. Jag måste ju använda BBB:s router för att telefonen skall fungera. Jag vet inget om hur bra den är så frågan är tror ni jag skulle vinna något på att använda en annan router? Den måste ju ändå komma efter BBB:s router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Jag har ju tittat lite på hur BBB: uttag sitter och den skulle jag, utan att koppla loss några ledningar, kunna skruva loss från väggen dra sladden en annan väg och skruva fast kontakten på väggen där.
Det verkar ju som om både styrelse och fastighetsskötare där jag bor gått i ide för jag lyckas inte få svar på hur flytten skall kunna gå till.
För övrigt är jag rätt slö, men har faktiskt köpt kabelkanaler nu är det ju bara kabeln kvar samt lite till. Men jag skulle vilja få frågan om vägguttaget löst först.
Jag har tittat på Kjells bok om förslag att dra hemmanätverk. Jag måste ju använda BBB:s router för att telefonen skall fungera. Jag vet inget om hur bra den är så frågan är tror ni jag skulle vinna något på att använda en annan router? Den måste ju ändå komma efter BBB:s router.

Antagligen kan du använda egen utrustning om du klurar ut konfen själv eller använder deras telefonidosa, exakt hur de gör vet jag inte men det går nog att analysera sig fram till det om tex kundtjänst inte kan svara direkt på en fråga om det.

Vi tillhandahåller utrustning, antingen integrerad i ett DSL-modemet eller i form av en telefonidosa, som omvandlar digitala VoIP-signaler via SIP till vanlig analog signal.

Den bandbredd telefonen använder är garanterad, rösttrafik prioriteras framför datatrafik.
Telefonen kommer därför alltid ha tillräckligt hög bandbredd för störningsfria samtal. Att ladda hem en fil samtidigt som någon talar i telefon går alltså bra.

http://www.bredbandsbolaget.se/foretag/kundservice/fragorochs...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni har alla varit otroligt tålmodiga och hjälpsamma. Återigen ett stort TACK till er.

Flytta BBB:s uttag verkar vara besvärligt att få och kunna göra på egen hand. Ditt jag skulle vilja flyta det räcker inte den kabeln som finns. Möjligen då om jag monterade uttaget högt uppe på vägen, vid taket. Min moder som bor en bit bort och också har BBB indraget har fått sitt uttag monterat i hallen på väggen ända uppe vid taket.
Eller också rör jag inte uttaget utan drar jag en 10 meter lång patchkabel runt hallen och sätter BBB:s router där.
Men kan jag ställa en router rakt under ett vanligt el vägguttag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Men kan jag ställa en router rakt under ett vanligt el vägguttag?

Ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Man kan ju skarva den, men helst ska man då mäta uttaget korrekt. Du vet inte hur lång kabeln är just nu tex.

Snacka med bbb, om man har deras vdsl kan man få en separat ata av dem för telefoni. Den kan kopplas bakom valfri router. Med en egen router får du gigabitportar direkt på routern, enklare konfiguration (de isp skickar med är ibland riktigt sega), kanske någon mbit mer och bättre trådlöst

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med BBB. Det finns för närvarande ingen annan lösning än att deras router kommer först. Alltså det måste vara den som är kopplad till BBB:s vägguttag. Den tekniker jag pratade med idag höll med om att de borde ha en mindre dosa för telefoner som går att koppla in var som helst i nätverket.
Anledningen till att jag ringde BBB idag var att deras router inte fungerar. Jag kom inte ut på nätet.
Kabeln i min lägenhet är 435 cm lång och räcker för dra den på andra sidan hallen och den kommer då i ett bättre läge för telefonuttag och att sätta upp en patchpanel.
Men sedan 1999 ska ju alla nybyggda lägenheter ha en patchpanel och ett indraget nätverk med dubbel uttag i varje rum. Men var har de fått sina paneler placerade?
Min ide om placering är kanske inte så bra.
Jag har ju inga eluttag i hallen men där hallen övergår i vardagsrum finns eluttag. Mellan vardagsrum och köksdörr har jag en kortare vägg. På den här sidan kan ni se på lägenheten 3 RoK 76,5 m² http://www.hsb.se/molndal/tegen/lagenheterna/planritning?sele....
Där har jak tänkt att det vpre bra om jag kunde placera switch och patchpanel. Eller kanske hoppar över patchpanelen och drar vanlig kabel direkt dit de skall. Det blir ju bara någon meter eller så och bra mycket lägre pris.

Nu har jag börjat så smått med att sätta upp kabelkanaler. Än så länge inte så har jag kunnat borra med träborr, men nu blir det att borra lite i betong. Jag märker också att jag inte är lika kurant som tidigare för emellanåt är jag på väg att ramla av pallen jag står på. Men det måste gå och det är bara den sista metrarna kvar i betong och efter det kommer jag att dra kabelkanalerna i golvplan.

Permalänk
Medlem

Du får stå på dig mer när du ringer supporten. Du kan ju få en separat ata för telefonin om du har deras vdsl-uppkoppling. Om du nu vill köra på en egen router.

Ofta sätter man ju patchpanelerna centralt, i närhet till säkringsskåpet och där internet kommer in. Så kör du det där du har tänkt montera det.

Permalänk
Medlem

Placeringen är ju litet av ett trassel. Jag bor ju i en äldre lägenhet så det finns ju inget nät indraget från början. En standard som kom först 1999. Jag har ju säkringarna på ett ställe, telefonjacket på ett annat och Internet på ett tredje. Så därför tänker jag placera allt där mitt första eluttag i hallen kommer. Vilket är en bit in i lägenheten där vardagsrummet börjar. Men nätuttaget sitter i början av hallen. Men nu är jag på gång och får jag bara upp kabelkanalerna så går nog resten bra. Synd att det inte finns osynliga kabelkanaler.
Jag har klagat och sagt att jag vill ha en mindre dosa som jag kan koppla in var jag vill och inte deras stora router men det är varje gång nej det finns inte för närvarande. Jag har tagit upp att många säkert har hemmanät med betydligt bättre router än vad de har och alla de i nybyggda villor som kan ha en patchpanel i en skrubb. Skall de ha sin telefon där också?
Nej det är otroligt dålig teknik Bredbandsbolaget erbjuder här. Dessutom kan de bara erbjuda en telefonlinje, det är ju rena skämtet.

Permalänk
Rekordmedlem

Lugna dig lite Har du väl fått ditt bredband kan du ha hur många ip telefonlinjer som helst så länge du har bandbredd, du måste inte ha samma operatör på tele som datatrafiken och du kan dessutom skaffa andra tvkanaler själv om du vill det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lugna dig lite Har du väl fått ditt bredband kan du ha hur många ip telefonlinjer som helst så länge du har bandbredd, du måste inte ha samma operatör på tele som datatrafiken och du kan dessutom skaffa andra tvkanaler själv om du vill det också.

Skillnaden är väll att om isp och operatör av tv/tele matchar får man en förhoppningsvis fungerande qos. Så att man fortfarande kan prata i telefon när en annan laddar ner en stor fil.