Permalänk
Medlem

Vacum <- Tackar för tipset, men den matas inte med 12 V, helt 100% på kopplingen enl. Backens schema på hemsidan. 5 V tas från molex och matar LCD:n och invertern.

Från ett tidigare inlägg, felet är avhjälpt, jag hade min LPT på PTT i bios istället för EPP, som efter tipset från <programmer> ( Tackar igen!! ) numera är korrekt.

// Eran

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Problem med min lcd

Har 2 problem med lcd'n..
Det är en 2x24 med EL-backlight (en Fractronics-lcd kort o gott)

Först gäller det LCDSmartie, som så många tycker är så bra..
Inte för att jag ska använda det nånting, men det skulle ju vara fint om det funkade, eller att jag åtminstone får svar på varför det inte funkar.
Texten hoppar och skräptecken dyker upp här och där.
Men sen har jag ett plugin till winamp, och där funkar det hur perfekt som helst. Så.. varför funkar inte LCDSmartie???

Sen gäller det hur lång kabel man kan ha till lcd'n??
Ska ha den i vardagsrummet vilket resulterar i en 10 m kabel, och det skapar problem har jag märkt.. blir resistansen för hög tro?

Har slängt upp några bilder på www.linuxgods.com/~zell på hur hur problemen ter sig och några filmsnuttar att åtnjuta

Permalänk
Medlem

Har gjort ett litet tydligare kopplingsschema för dom som inte fått lcd fanskapet att funka ännu. Bilderna har jag tagit från olika personer och satt ihop bara.
Jag hoppas någon får användning av det.

http://www.lindnet.com/schema_deluxe.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dajmon
Har gjort ett litet tydligare kopplingsschema för dom som inte fått lcd fanskapet att funka ännu. Bilderna har jag tagit från olika personer och satt ihop bara.
Jag hoppas någon får användning av det.

http://www.lindnet.com/schema_deluxe.gif

hehe, bra bra.. kommer nog komma till användning
förstår bara inte hur svårt det ska vara att läsa ett par kopplingsscheman.. man får väl tänka efter lite också

t.ex. drivaren som Fractronics säljer, finns ju pdf-fil där om den.. ändå frågar folk vilka ben som är till vad på den *suckar*

själv så gjorde jag det dumma antagandet att flatkabelns ledare var satta i nummerordning.. (varför de inte är det kan man fråga sig) men efter lite pillade o kollande under kontaktdonet så var det bara att börja om och löda =D

Skulle också gärna vilja ha hjälp med det som jag undrade över i mitt föregående inlägg.. nån!? fort!

Permalänk
Medlem

Man kan ta GND till lcdn från para-porten åxå.. så slipper man en jobbig sladd till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde från Fractronics LCD 2x24 och backlightdrivare.
Fungerade vid första försöket. Kul sak det där.
http://hem.bredband.net/b149951/lcd/lcd-1.jpg
http://hem.bredband.net/b149951/lcd/lcd-2.jpg
http://hem.bredband.net/b149951/lcd/lcd-3.jpg

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]

Permalänk
Medlem

kan nån ta sig en titt på det här, ingen som svarar ju =/
Vilket trädslag?????

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyltarn
Beställde från Fractronics LCD 2x24 och backlightdrivare.
Fungerade vid första försöket. Kul sak det där.
http://hem.bredband.net/b149951/lcd/lcd-1.jpg
http://hem.bredband.net/b149951/lcd/lcd-2.jpg
http://hem.bredband.net/b149951/lcd/lcd-3.jpg

hmm, vad kör du för program till?

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm, vad kör du för program till? [/B]

LCD Smartie 5.1

Visa signatur

Permalänk

Jag hade tänkt mig att beställa en sådan där rolig liten sak. Nu undrar jag om frakten är medräknad i detta, och om detta var priset ni fick betala.

LCD 2x24
1
149
149.00

Sanyo ELP-13
1
75
75.00

Porto
1
30
30.00

Postförskott
1
37.5
37.50

Total summa (ink moms)
291.50

Permalänk
Medlem
Citat:

LCD Smartie 5.1

fasen va mysko, kan INTE köra lcdsmartie eller nåt annat plugin jag hittat, FÖRUTOM ett som backen rekommenderade tidigare i tråden.. skitmysko
hade iofs kopplat fel i början så det blev rätt hett om öronen, så nåt kanske blev bränt, men tycker det är myyycket konstigt att det fungerar med ett plugin bara då..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ottenbaum
Jag hade tänkt mig att beställa en sådan där rolig liten sak. Nu undrar jag om frakten är medräknad i detta, och om detta var priset ni fick betala.

LCD 2x24
1
149
149.00

Sanyo ELP-13
1
75
75.00

Porto
1
30
30.00

Postförskott
1
37.5
37.50

Total summa (ink moms)
291.50

men, rätt onödigt att fråga oss det va?
priserna står ju där. Vad tror du porto och postförskott är?? om du inte vet, www.posten.se

Permalänk

Så porto är alltså samma sak som frakt, då är jag med. Beställer nog en sådan imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zell
fasen va mysko, kan INTE köra lcdsmartie eller nåt annat plugin jag hittat,..mm mm

Du måste även installera I/O port driver port95nt. Filen hittar du ex.v här
http://www.gizmos-n-gadjets.com/ASP/Software.asp

[Edit] Jag har ett litet problem, när LCD Smartie startar första gången så visar den inte rätt tecken.
°c blir =c då måste jag starta om för att få rätta tecken. Har ngn en lösning på det????

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du måste även installera I/O port driver port95nt. Filen hittar du ex.v här
http://www.gizmos-n-gadjets.com/ASP/Software.asp

Jodå, har installerat det redan.
Det plugin som fungerar skulle väl inte visa riktigt i såna fall antar jag

Permalänk
Medlem
Citat:

[Edit] Jag har ett litet problem, när LCD Smartie startar första gången så visar den inte rätt tecken.
°c blir =c då måste jag starta om för att få rätta tecken. Har ngn en lösning på det????

har samma problem fast på min blir det en svart ruta i stället #

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk

Jag fick massa konstiga tecken på min bara sådär *POFF* å då tog jag å inaktiverade LPT porten i enhetshanteraren å sen aktiveared den igen.... å sen funkade den klockrent....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Hedersmedlem

F*N! F*N! F*N! [ursäkta]
jag skulle sätta i min mitt nya minne, min nya disk och min nya processor så jag kopplade ur alla kontakter i datorn.. när jag sedan skulle koppla ihop allting så glömde jag att koppla in strömen till min LCD som jag köpt på fractronics. och som någon kanske vet så är detta inte så bra. den visade inte mycket. råkade nudda styrchippet på baksidan och brände mig rätt fint. det var 150spän bortkastat

koppla alltid in strömmen till displayen (5volten som går till displayen genom flatkabeln) innan du sätter på datorn! annars får du en bränd LCD vilket inte är för roligt.

dessutom är displayerna slut i lager igen. *suck*

aja, fick igång alla andra grejer. nästan som en ny dator nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av udda
F*N! F*N! F*N! [ursäkta]
jag skulle sätta i min mitt nya minne, min nya disk och min nya processor så jag kopplade ur alla kontakter i datorn.. när jag sedan skulle koppla ihop allting så glömde jag att koppla in [.....]

hm, så att koppla in LCD på parallellporten utan ström är ingen höjdare alltså?
Att koppla på ström till drivaren utan att den belastas visste jag, men.. jaha.. ok =D

Funderar på om jag inte bränt min jag med.. på nåt sätt.

Två av tre plugin samt LCDSmartie vill inte funka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zell

Funderar på om jag inte bränt min jag med.. på nåt sätt.

Två av tre plugin samt LCDSmartie vill inte funka.

humm. då vet jag inte om det är det du har råkat ut för. in display är nämnligen helt död när man kopplar in den. den visar bara några svarta streck, inget mer. och det händer nada när man försöker skriva något på den.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tips om hur jag och mina polare löste vårt egna LCD bygge.
Vi använde ifs bara en 2x16 display, men det blev ok iallafall.

HIT ME!

Denna displayen behöver inga extra "drivers" för bakgrundsbelysningen.

Kom att tänka på en sak när jag såg den här driver kretsen för era bakgrundsbelysningar. Hur funkar den kretsen egentligen?
Jag menar den skickar ju ut växel till LCD men man kopplar in den till jord som om det vore likström? Jord kan väl inte ändra polaritet, det har den inte kunnat förut iallafall. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geekjoan
[...] Denna displayen behöver inga extra "drivers" för bakgrundsbelysningen.

Kom att tänka på en sak när jag såg den här driver kretsen för era bakgrundsbelysningar. Hur funkar den kretsen egentligen?
Jag menar den skickar ju ut växel till LCD men man kopplar in den till jord som om det vore likström? Jord kan väl inte ändra polaritet, det har den inte kunnat förut iallafall. ?

Ja, som den icke el-kunnige jag är, så har jag ingen aning om hur det där med drivaren funkar..

AD-Tekniks LCD är belyst med LEDs, och kräver därför enbart ström som du tar från datorn (eller var ni nu tar den från).

De LCDs som oftast refereras till i den här tråden är från Fractronics, och dem är det EL backlight på.
EL står för electroluminescent (vet inte nåt bra ord på svenska, elektroluminiscerande?!) och de kretsarna kräver i runda slängar 100VAC vid 400Hz. Därför behövs drivarna.
Att man har EL istället för LED är att EL lyser aningen starkare har jag förstått det som, samt att den belyser displayen jämnare.

Däremot skymtade jag det här på en sida:
"The biggest problem with EL panels is their relatively short life. They only last a couple thousand hours before light output drops to half it's original intensity. I thought I read something that said that the lower the frequency of the AC voltage in increased the life, but, don't quote me on that one."
EL Backlight information

Räknat på 3000 timmar så håller den i ca 4 månader.
Låter ju inte så betryggande

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet vad EL (electroluminescent) är. Finns faktiskt att köpa som stora plattor på tex Elfa. Då kan man skära ut egna "figurer" och få dom att lysa. Går tom. att böja dessa plattor lite lätt.

HIT ME! - EL plattor - Elfa

HIT ME! - EL plattor - Exempel

HIT ME! - Inte för att det har med detta och göra, men det där företaget har pyttesmå lysrör åxå.

Tycker ifs att dom här AD-Tekniks LCD'er funkar bra med hänsyn till ljus:

Permalänk
Medlem

Någon som skulle vilja hjälpa mig med en LCD som den första i tråden. Har just köpt den men utan någon kunskap.. Är det någon snäll själ som skulle vilja hjälpa mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Condor
Någon som skulle vilja hjälpa mig med en LCD som den första i tråden. Har just köpt den men utan någon kunskap.. Är det någon snäll själ som skulle vilja hjälpa mig?

Mitt enda tips är LÄS TRÅDEN!!!! Precis allt du behöver veta står här... å om du inte ä nöjd me det så står det mer i FAQ:en....

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

ahh.. tack

Permalänk
Medlem

Fractronics LCD (bränd???)

hallo

köpte en sån där LCD 2*24 av Fractronics. fattade förstås inte att kontakterna på flatkabeln va spegelvända vilket resulterade i felkoppling och chipseten på baksidan gick heta!
Nåväl jag förstod till slut hur kopplingen skulle vara och LCDn startar upp med hela övre raden med svarta fyrkanter. men den högra delen raden med fyrkanter är lite suddigare än den vänstra.
Och väl inne i Windows och LCD Smartie 5 så visas bara info på en tredjedel av LCDn till vänster. Är det någon som kan säga om jag har pajat den för evigt eller om man kan lösa det? Om den är paj: vet någon vart de finns att köpa?
tacksam för svar.
/anders

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Om du inte har kopplat fel nu så har du nog pajat chippen på LCD:n. ny LCD kan du köpa hos Fractronics.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

slut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Om du inte har kopplat fel nu så har du nog pajat chippen på LCD:n. ny LCD kan du köpa hos Fractronics.

nej dom är ju slut nu. har du nån aning om de kommer igen?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

fractronics Slut

Hmm, nu är ju LCDerna hos fractronics slut... är det tänkt att det kommer in mer likadana ?
eller skall jag satsa på nått annat ?

Permalänk
Medlem

grelle: du kan prova ta loss displayen och fästa den igen, fick det problemet du beskriver när jag bytte backlight... tar sitt lilla tag iof... (att få 100% kontakt)... men det var en display ifrån elfa...

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Avstängd

BRÄNNDE MIN ÅT HELVETE!

weeeeeeeeeeeeee vad kul det va (not) ! jag trodde alla trådarna på flatkabeln var 1-2-3-4 osv men de var dem inte.....ingen som sa nåt till mig inte lalalallaa........

Visa signatur

I want a lover I don't have to love,
I want a girl who's too sad to give a fuck.