Köpare kräver pengarna tillbaka eller polisanmälan

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Hon skrev bara att den var skit dålig inte att den inte funkar.

Ja men vad förväntar hon sig? Köper hon en lur för 599 kr så är det en så kallad "budget telefon". Det betyder att, kameran, displayen (ink touch) och hårdvaran är av sämre slaget.

Vill hon ha något som är responsivt och snabbt får hon allt lägga ut lite mer än 599.

Det är som att jag köper en bil i "nyskick" för 10 000 kr. Inte fan kommer den gå som en Ferrari! Dagens människor alltså....

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan Exakt så här står det i annonsen

Hej efter att spräckt skärmen på min iphone ett par gånger tänkte jag köpa något billigare och lära mig den.
Men har svårt för att släppa iphone då jag gillar hur pass simpel den är den är köpt på eliganten för ett par veckor sen och använd max en timma alla tillbehöver medföljer
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Ahh... En Tipo... Nu förstår jag varför du vill tillbaka till crapfån

I vilket fall så är det precis som andra skriver att en budgetlur har vissa kompromisser och touchen är en av de. Mor har en likadan och den är skitseg t.o.m. jämfört med min gamla sensation.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Entusiast

När folk kommer med "Jag ska polisanmäla dig", så är det ren och skär skrämseltaktik.
Om köparen försöker polisanmäla något sådant här, så är det mest troligt att polisen kommer att få sig ett gott skratt. Speciellt om det inte finns några konkreta brott att anmäla.

Att du dessutom erbjuder dig att hjälpa köparen med garantiärendet är positivt. Köparen borde acceptera det.

Men se upp. Det förekommer en typ av bedrägerier från köpare: De köper begagnade saker och byter ut delar. Sedan försöker de tvinga till sig ett återköp eller garantibyte (De hotar med allt möjligt för att skrämmas)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

När folk kommer med "Jag ska polisanmäla dig", så är det ren och skär skrämseltaktik.
Om köparen försöker polisanmäla något sådant här, så är det mest troligt att polisen kommer att få sig ett gott skratt. Speciellt om det inte finns några konkreta brott att anmäla.

Att du dessutom erbjuder dig att hjälpa köparen med garantiärendet är positivt. Köparen borde acceptera det.

Men se upp. Det förekommer en typ av bedrägerier från köpare: De köper begagnade saker och byter ut delar. Sedan försöker de tvinga till sig ett återköp eller garantibyte (De hotar med allt möjligt för att skrämmas)

Jo tanken fanns ju faktiskt att det skulle kunna vara så att jag får tillbaka en helt annan mobil dock tror jag inte det men man kan aldrig veta nu för tiden. Antagligen lär hon ha liknande problem med mobilen om hon får en ny som jag fattar det enligt er att touchen är dålig på billigare mobiler.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 120hz:

köpt är köpt!

Fel, precis som vid köp av en butik har både säljare och köpare både skyldigheter och rättigheter vid affärer mellan privatpersoner. Säljer man exempelvis en defekt vara utan att upplysa köparen om detta har denne all rätt att kräva till exempel pengarna tillbaka. "Köpt är köpt!" drar bara den som är okunnig eller medvetet luras till med. Förbättra dina kunskaper genom att läsa igenom Köplagen.

Skrivet av 120hz:

hon köpte den i befintligt skick..

"Befintligt skick" är inte på något sätt en friskrivning. Frasen används ofta om skadade eller defekta varor för att indikera för köparen att denne bör undersöka prylen noga. Naturligtvis används även denna fras av de som försöker lura andra.

Skrivet av 120hz:

Case closed!

Jag håller med. Vill du verka seriös bör du läsa på lite vad du talar om, eller helt enkelt hålla dig till vad du faktiskt vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

twit dra nåt gammalt över dig din besserwisser! du föddes nog bitter och ska alltid stå över alla andra.
Och det jag skrev är rätt så kom inte dragandes med nåt annat!

Permalänk
Medlem

Det du skrev är faktiskt fel, man kan inte skriva bort defekter i en annons som man är medveten om med "befintligt skick"
Det är lika giltigt idag som att "köpa i god tro"

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Befintligt skick" är inte på något sätt en friskrivning. Frasen används ofta om skadade eller defekta varor för att indikera för köparen att denne bör undersöka prylen noga. Naturligtvis används även denna fras av de som försöker lura andra.

Det är en friskrivning mot mindre fel och okända fel då köparen endast kan åberopa om säljaren ljugit, om säljaren inte upplyst om fel denna vetat om eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad som kan förutsättas.

Så om säljaren inte visste om felet, inte garanterade att touchskärmen fungerar felfritt och felet inte är speciellt stort så, är "befintligt skick" en fullgod felskrivning. Som jag förstår det fungerar touchen men upplevs bara som "dålig". Hur dålig den är kan man bara spekulera i men jag tror inte att det är något större fel. Som tidigare sakt kan touchen på billigare telefoner upplevas som dålig utan att det ens är ett fel.

Se 19§ KöpL.

Säljaren borde definitivt inte betala tillbaka något om han har garanti på mobilen. Ta tillbaka mobilen, lämna in den på garanti och skicka tillbaka. Tänk dock på att butiken kan ta en felsökningsavgift om det inte hittas något fel så undersök den också själv innan du skickar in den. Lämna inte tillbaka några pengar om du inte måste, det kan vara att köparen antingen vill ångra sitt köp eller försöker lura dig. Vill köparen inte skicka tillbaka mobilen behöver du inte göra någonting, du har rätt som säljare att försöka åtgärda eller omleverera.

Se 36§ KöpL

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hej efter att spräckt skärmen på min iphone ett par gånger tänkte jag köpa något billigare och lära mig den.
Men har svårt för att släppa iphone då jag gillar hur pass simpel den är den är köpt på eliganten för ett par veckor sen och använd max en timma alla tillbehöver medföljer

Jag som trodde det handlade om en mobil som kostade 2000-3000 kr, om den endast kostar 600 kr ny så kan hon inte ha gett allt för mycket för den.
Det är inte så mycket att förvänta sig av en mobil som kostar 600 kr som många har nämnt.

Permalänk

En budget mobil från en budget tillverkare, självklart är det skit med den.
En ZTE är ju bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Jag som trodde det handlade om en mobil som kostade 2000-3000 kr, om den endast kostar 600 kr ny så kan hon inte ha gett allt för mycket för den.
Det är inte så mycket att förvänta sig av en mobil som kostar 600 kr som många har nämnt.

Vad betalade hon?

Jag tror inte polisen utreder att en köpare av en begagnad mobil (begagnad men i nyskick) är missnöjd och ångrar sig?

Skulle det mot förmodan vara fel på den så har ju TS erbjudit sig att lämna in den på sin (!) garanti. Jag tror inte garantin följer telefonen om man säljer den. Särskilt inte på Elgiganten som alltid tar namn och adress av köparen.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Vad betalade hon?

Jag tror inte polisen utreder att en köpare av en begagnad mobil (begagnad men i nyskick) är missnöjd och ångrar sig?

Skulle det mot förmodan vara fel på den så har ju TS erbjudit sig att lämna in den på sin (!) garanti. Jag tror inte garantin följer telefonen om man säljer den. Särskilt inte på Elgiganten som alltid tar namn och adress av köparen.

Det vet jag inte men nypris verkar vara 599 kr på den mobilen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grabben!:

Vad betalade hon?

450:-

OBS: Jag är inte TS, hittade bara annonsen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

450:-

OBS: Jag är inte TS, hittade bara annonsen.

Väldigt lågt belopp. Tror det finns en gräns för hur litet ett belopp får vara för att polisen ens skall reagera. Kanske 300 kr är gränsen (gissning)

I detta fallet kan dock TS sannolikt vara lugn.

Om det värsta skulle inträffa, så skall TS ha möjlighet att göra rättelse. Alltså en åtgärd.
i så fall är det ju enkelt. Telefonen har väl garanti... och Sony kommer då att undersöka telefonen och bekräfta att det inget fel är. Om det skulle vara fel på den så kommer Sony att ersätta den med en ny.

Om köparen köpt en begagnad mobil för att tjäna 150 kr, och samtidigt förlorar garantin, så verkar affären mycket dålig.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Såg att det gäller en Tipo, ja den har riktigt dålig touch. Den har en plastskärm, inte en ungarna gillar den.😩

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grabben!:

Väldigt lågt belopp. Tror det finns en gräns för hur litet ett belopp får vara för att polisen ens skall reagera. Kanske 300 kr är gränsen (gissning)

I detta fallet kan dock TS sannolikt vara lugn.

Om det värsta skulle inträffa, så skall TS ha möjlighet att göra rättelse. Alltså en åtgärd.
i så fall är det ju enkelt. Telefonen har väl garanti... och Sony kommer då att undersöka telefonen och bekräfta att det inget fel är. Om det skulle vara fel på den så kommer Sony att ersätta den med en ny.

Om köparen köpt en begagnad mobil för att tjäna 150 kr, och samtidigt förlorar garantin, så verkar affären mycket dålig.

Finns ingen lägste gräns. Dock kommer brott under ca 1000 kronor bedöms som bedrägligt beteende. Man kan inte alltid anta att garantin gäller andrahandsköpare men visst kan TS låta Sony ta en titt på mobilen. Det krävs dock en massa frakt fram och tillbaka.

Enklast är nog att låta köparen spela in "felen" och skicka videon till TS för bedömning, alternativt att köparen skickar mobilen till TS som låter t.ex. Phonehouse testa mobilen (bara 2 min i butiken). Är telefonen sönder får TS antingen häva köpet eller fixa till den. Fungerar telefonen som det ska får köparen betala frakten fram och tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om ni kan få den fixad på garantin är det väl bara att köra, kan hon inte lämna in den även om du har sålt den?

Tror inte hon blir hjälpt av att anmäla. Dåremot kan det ju vara schysst om det löser sig om något verkligen är fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan har tyvär råkat ut för en missnöjd köpare på en mobil jag sålt. Till och börja med så köpte jag den för att se om den dög åt mig men gillade den inte alls var en sony xperia så tänkte jaja gör återköp gick inte för jag hade öppnat för packningen, Eftersom jag hade använt mobilen max en timma så tänkte jag att jag lägger ut den på tra.... obs den funkade dock bra när jag hade den! Nu påstår hon att den är använd mer än timma vilket inte är fallet vill inte lura någon så då vill hon ha pengarna tillbaka eller så går hon vidare enligt henne. Jag har inte fått något svar av henne nu men sade att jag kan lösa så hon får en ny eller lagad för touchen krånglar tydligen har ju fortfarande garantin dock i mitt namn. Vad hade ni gjort har jag lagen på min sida? Jag har ingen lust att betala tillbaka när hon kommer med hot hade hon vart trevlig från första början hade jag antagligen gjort det och bitit i det surat äpplet så länge hon skickar tillbaka mobilen

Tyvärr för henne så gäller inte återköp och garantin medföljer ägaren till produkten per automatik. Även om den är använd i mer än 1 timme, så har hon dessvärre inget case. Är den såld så är den såld, då får hon gå till butiken där du köpte den och be att få den tittad på. Man kommer ingenvart med hot.
Där hade jag nog satt mig på tvären och frågat "Ursäkta, men är du 5 år och ska ringa din pappa bara för att du inte får som du vill?" Det låter så i alla fall.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av meastro:

Tyvärr för henne så gäller inte återköp och garantin medföljer ägaren till produkten per automatik. Även om den är använd i mer än 1 timme, så har hon dessvärre inget case. Är den såld så är den såld, då får hon gå till butiken där du köpte den och be att få den tittad på. Man kommer ingenvart med hot.
Där hade jag nog satt mig på tvären och frågat "Ursäkta, men är du 5 år och ska ringa din pappa bara för att du inte får som du vill?" Det låter så i alla fall.

Håller med, men det är en detalj som jag själv har erfarenhet av:
Om mobilen köptes ihop med ett abonnemang, så är mobiltelefonen ifråga skriven på personen som köpte den.
Min och och min brors erfarenhet: Jag fick en telefon som brorsan hade liggandes till övers. Köpt kontant så det fanns inga avbetalningar kvar på den, men den är bunden till abonnemanget.

En dag behövde jag lämna in dem då batteriet hade dött i förtid, och garanti fanns det kvar. När jag försökte lämna in den, tillsammans med kvittot, så visade det sig att jag inte fick lämna in den. Endast den som står för abonnemanget kan lämna in den. Jag lyckades dock övertala säljaren i butiken att ta emot telefonen trots allt.

När det väl var dags att hämta ut en ny telefon, efter att de har klargjort vad som är fel, så visade det sig att jag inte fick hämta ut den. Endast personen skrivet på abonnemanget får hämta ut telefonen. Det verkar ju faktiskt rätt vettigt. Jaja. inte mycket att göra förutom att låta brorsan hämta ut den när han fick tid.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

altså hur mycket sålde du den för ? menar det telefonen kostar 599:- där du länkade den, och hon bråkar om 3-400kr som jag tror du max tagit skulle ha sagt det gör va du vill tror inte polisen bråkar om en telefon för gratis pris. är telefonen trasig ja då kan hon lämna in den visar det sen att det är skälvförvållat då måste hon betala för att få ut den. telefonen behöver inte gå via dig och kvitto när det syns i datorsystemet STÅ på dig

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meastro:

Om produkten är i sämre skick än beskrivningen och priset antyder kan hon kräva hjälp av säljaren. "Såld är såld" är ingen lagtext, det är köplagen däremot och det är den som gäller vid privathandel.

Garantin medföljer inte varan per automatik. Beror helt på återförsäljaren/tillverkarens garantivillkor om det ens finns garanti (garanti är 100% frivilligt). Givetvis vet jag om att Sony har garanti på deras telefoner, pratade bara generellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Det är ju just det hon HAR gjort.

Enligt svensk lag så följer alla rättigheter (dvs garanti,reklamation,etc) köparen och INTE varan visst kan butiken,tillverkaren sätta egna villkor att det ska följa varan istället för köparen istället.
MEN om du råkar ut för att någon i kedjan (dvs den i butik,tele som du lämnar in till,pratar med den som tar imot paketet,reperatören,den som skickar tillbaks den,nån chef nånstans,etc,etc) har en dålig dag och bestämmer sig för att jävlas med allt och alla så ja då är det kört och man får inte sin vara fixad på garantin trots att den enligt både butik och tillverkare ska följa varan.
Och du har då ingen som helst lag att luta dig tillbaka på utan det man då får göra är att helt enkelt prova igen heller gå högre upp inom företaget och det är som dom flesta vet nästintill omöjligt för inga inom teknik företag har ju telefon det är det ju bara dom absolut lägsta på support som har.

Sen är det mer som kan krångla i dessa fall vilket är att om du tex skickar in heller lämnar in i butik en vara på garanti heller även en reparation som du tänkt betala för och vi säger att du tex bor i göteborg och den person du köpte varan av bor i stockholm.
Och garanti,reparationen går igenom bra och varan är fixad så är det långt ifrån säkert att varan skickas tillbaks till dig heller den butik du lämnade in den på det är väldigt vanligt att dom tittar i sina syatem vem det var som köpte (dvs den rättmätige ägaren enligt dom) varan och skickar den till honom heller den butik den köptes i om den ligger i samma stad som denne bor.

Ett exempel är om du står utanför siba och köper en (BEGAGNAD) vara av en person som kommer ut därifrån och har köpt varan 5sek tidigare varav du går in direkt igen och försöker att lämna in på garanti,etc (dvs 1min efter dom sålde varan) så har du inga sådana lagliga rättigheter och butiken kan med andra ord vägra dig detta.

Detta är VARFÖR jag tycker att folk betalar åt helvete för mycket för begagnade varor idag på tradera,blocket det är ju inte direkt ovanligt att dom köper en beg vara för MER än nypriset den dagen ligger på för att dom hamnar i ett bidwar under sista minuten (IDIOTI!!!).
TAck vare hur lagen är utformad så är runt 50% av DAGENS nypris vad man ska betala för en beg vara och med dagens pris menar jag vad man kan köpa varan för i butik heller en liknande,snabbare,bättre vara om just den varan inte finns längre IDAG och INTE nypriset för 1år sedan som var 2000:- dyrare än dagens pris.

Och det finns inga som helst lagar,regler för,om att en privatsäljare ska bli tvingad till att handskas med en garanti,etc åt köparen visst kan man åta sig det av vänlighet och så men man behöver inte göra det.

Dvs hon HAR köpt en vara av en privatperson för att tjäna 150:- och HAR därmed förlorat alla rättigheter på garanti,rek,etc på denna vara (vilket även gäller för 100% av alla andra köp från privatpersoner!).

Och NEJ det är inte den som står på abonemanget,etc som garanti,etc gäller för utan det är den som KÖPTE varan som allt detta gäller för (vilket oftas är samma sak dock).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Polisanmäl henne för olaga hot.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.