Permalänk
Proffsmoddare

ORB

Klotet mäter 250 mm i diameter och är av högglanspolerat rostfritt stål. Foten är egentligen till för hålla en marschall. Klotets undre del sitter skruvad till foten med anslutning genom en rensad 92 mm fläkt från en G5a.

Moderkortsplattan är tillverkad av 2 mm makrolon och klädd med kolfibervinyl. På undersidan sitter en SSD och en 3,5" HDD skruvade med gummidistanser. Under moderkortet är plattan stansad på lämpliga ställen för kabelgenomföring och luftgenomströmning. Klotets kylning består av en 92 mm fläkt i botten som trycker luft mot SSDn och HDDn vidare genom moderkortsplattan upp till övre delen av klotet. Hålet i botten döljs av foten. Övertrycket gör sedan att luften tar sig ut vid moderkortets sida för anslutningar där chassit har en glipa på 1x17 cm. Dvs. lika bred som moderkortet.

I fotens övre del sitter en power-on vit LED-list.

CPU: Intel I3-3225
RAM: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600MHz 2x4GB
GPU: Integrerad, Intel HD 4000
MOBO: Asus P8H77-I Mini-ITX
PSU: Streacom Nano 150W
SSD: OCZ Vertex 2 60GB
HDD: Seagate Barracuda Green 64MB 2TB 5900 RPM
CPU-Kylare: Intel stock
Fläkt: Noctua NF-B9 92mm

Startsnabb, fixar all video utan att bli andfådd och är knäpptyst.

Hade tänkt att jag skulle byta ut stock-kylaren till en mysig från Noctua, men temperaturerna är låga och ljudnivån likaså. Vilket inneburit att det inte blivit aktuellt.

Besök galleriet här

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Jävlar vad ballt älskar när man inte använder vanliga chassin till datorer ^^ .

Vad är det för klot från början?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Fan va snyggt, ren 5a!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt och innovativt. Kul att se! Vill dock se fler bilder

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

häftig HTPC! lätt en 5p:are

Visa signatur
Permalänk

Riktigt fin! En av de bästa jag sett.
Men likt antepannte vill jag också se fler bilder!
Du får gärna visa bilder på undersidan med fläkten samt baksidan där anslutningarna går in.

Permalänk
Medlem

Häftigt, du borde börja sälja dessa som chassi!

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kylningen när ingen luft släpps in i klotet?

Och var kommer klotet ifrån?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Proffsmoddare

Tack för alla positiva kommentarer hittills!

Skrivet av Xcym:

Jävlar vad ballt älskar när man inte använder vanliga chassin till datorer ^^ .

Vad är det för klot från början?

Jag har 4 st andra chassibyggen som inte heller liknar något normalt haha.. ^^ Blir fler gallerier i mån av tid!
Det är ett dekorationsklot från Clas Ohlson.

Skrivet av Cerebellum:

Riktigt fin! En av de bästa jag sett.
Men likt antepannte vill jag också se fler bilder!
Du får gärna visa bilder på undersidan med fläkten samt baksidan där anslutningarna går in.

Ska försöka ordna lite fler bilder så ni förstår hur kylningen fungerar!

Skrivet av Bakgrund:

Hur blir det med kylningen när ingen luft släpps in i klotet?

Och var kommer klotet ifrån?

Luft tas in i botten av klotet genom ett hål dolt av foten. Ska försöka visa det

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Luft tas in i botten av klotet genom ett hål dolt av foten. Ska försöka visa det

men luft måste komma ut också, du kan inte trycka in luft utan att de kan byta plats med den gammla, har du både in och ut luft ned till med skiljevägg i klotet så du får cirkulation?

EDIT:

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av WDac:

men luft måste komma ut också, du kan inte trycka in luft utan att de kan byta plats med den gammla, har du både in och ut luft ned till med skiljevägg i klotet så du får cirkulation?

EDIT:
http://img844.imageshack.us/img844/3246/tayu.jpg

Din bild förstår jag tyvärr inte så mycket av haha..

Såhär är det.

Luft tas in i botten via en fläkt. Passerar SSD och HDD upp genom plattan via hål dolda under det distanserade moderkortet.
Eftersom baksidan även den är välvd kan jag inte använda en I/O-plåt till moderkortet. Istället är det utskuret så alla anslutningar är tillgängliga.
Detta gör även att jag får en glipa på 1x17 cm ovanför moderkortets anslutningar där luften kan komma ut. Man kan se lite av kanten på bilden tagen rakt ovanifrån.

Optimalt för kylningen vore att ha en CPU-kylare som denna och vända fläktarna åt andra hållet. Sedan ta upp ett hål i toppen för att få flödet så "rakt" som möjligt genom chassit.

Men den lösning jag kör med nu fungerar galant med avseende på kylning då vi inte snackar om någon speciellt hög värmeutveckling.
Dessutom får jag ett klot som från alla sidor sett utom bakifrån, ser helt ut!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Sluuuta....! Blir så sjukt taggad på att göra något sånt här!^^

Otroligt snyggt gjort, nu ska bara prestandan komma ikapp så man kan köra en schysst APU:)

Hoppas Kaveri* kan bidra till detta som förövrigt verkar komma till desktop innan nyår^^

Edit:*

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

galet! åh så galet! älskar den!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Din bild förstår jag tyvärr inte så mycket av haha..

Såhär är det.

Luft tas in i botten via en fläkt. Passerar SSD och HDD upp genom plattan via hål dolda under det distanserade moderkortet.
Eftersom baksidan även den är välvd kan jag inte använda en I/O-plåt till moderkortet. Istället är det utskuret så alla anslutningar är tillgängliga.
Detta gör även att jag får en glipa på 1x17 cm ovanför moderkortets anslutningar där luften kan komma ut. Man kan se lite av kanten på bilden tagen rakt ovanifrån.

Optimalt för kylningen vore att ha en CPU-kylare som denna och vända fläktarna åt andra hållet. Sedan ta upp ett hål i toppen för att få flödet så "rakt" som möjligt genom chassit.

Men den lösning jag kör med nu fungerar galant med avseende på kylning då vi inte snackar om någon speciellt hög värmeutveckling.
Dessutom får jag ett klot som från alla sidor sett utom bakifrån, ser helt ut!

aha det är så du får cirkulationen ja det är bra att varm / användluft kommer ut så långt upp till som möjligt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Sjukt fräckt!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk

Fyfan vad snyggt bygge! Solklar 5a!

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fullkomligt tok-skönt bygge och utanför-lådan-tänk!
Bra jobbat, mer sådant!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Schysst! Men jag ser inga kablar? :S

Permalänk
Medlem

Tankarna går till filmen "Sphere" med Dustin Hoffman m.fl.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kallabaz:

Schysst! Men jag ser inga kablar? :S

De är gömda lite snyggt. Behövs ju bara ström och HDMI!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av BrutalSwede:

Sjukt fräckt!

Skrivet av DubStepBooy:

Fyfan vad snyggt bygge! Solklar 5a!

Skrivet av ZAIZAI:

Fullkomligt tok-skönt bygge och utanför-lådan-tänk!
Bra jobbat, mer sådant!

Tack!!

Har som tidigare nämnt lite fler utanför-lådan-byggen. Några bra och något lite sämre.. haha
Man lär sig vilka idéer som faktiskt var något att ha.

Funderar på två nya byggen men har för tillfället inte en spänn att lägga på några komponenter :/

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt bygge!

Jag lovar du skulle kunna bli stenrik om du börja sälja de där Sfärerna

Vad tror du att du lagt ner i tid och budget? Hur lång tid skulle det ta dig att bygga en ny (till mig)?

Permalänk
Medlem

Ta patent nu fören nån snor idén!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Stenfult, men innovativt och alltid sexigt med hårdvara 4/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

De är gömda lite snyggt. Behövs ju bara ström och HDMI!

Ser gärna bilder på hur du har löst det.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Kan du få den att sväva och lysa i ett mystiskt blått sken när du startat den så är alla andra datorer rent överflödiga.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Naaaw vad söööt. <3 Lilla HTPC kulan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Bra jobbat

Sjukt snyggt och bra jobbat, har ett liknande projekt på g.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket stiligt!
Men hur ser det ut när alla sladdar är anslutna till den?

Permalänk

Snyggt! Men som ovanstående, hur ser det ut när alla kablar är insatta?