Undersökning: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem

Gjorde en privatkopia på en CD en polare hade för... 8 år sen skulle jag tro.
Det är senaste privatkopian jag snubblat över !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Recept?

Jag kom nyss ihåg att jag faktiskt fick ett recept som min kära mor har hittat i en kokbok någonstans. Överföringen skedde digitalt (telefon) medan lagringen skedde helt analogt på något så omodernt som ett papper. Detta borde ju faktiskt kunna klassas som privatkopiering. Betalar vi några avgifter till copyswede för anteckningsblock månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag kom nyss ihåg att jag faktiskt fick ett recept som min kära mor har hittat i en kokbok någonstans. Överföringen skedde digitalt (telefon) medan lagringen skedde helt analogt på något så omodernt som ett papper. Detta borde ju faktiskt kunna klassas som privatkopiering. Betalar vi några avgifter till copyswede för anteckningsblock månne?

Jag tvivlar på att de som gör antecknigsblocken får några pengar dock ^^,

Permalänk
Medlem

Det är mååånga år sedan jag privatkopierade. Idag streamar jag t ex all musik jag lyssnar på, både hemma och i telefonen. Frågan är om det räknas som privatkopiering att spara offline-spellistor i Spotify?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag är mycket nyfiken på vad de omkring 20(!) procenten, som har svarat något av de första alternativen, har PRIVATkopierat de senaste två åren.

Jag kan verkligen helt enkelt inte komma på något som någon i min bekantskapskrets "äger rättigheter till" som jag skulle vilja ha lokalt på min dator/usb. Vill någon upplysa mig om ett par exempel som är applicerbara på den här sidan av millennieskiftet?

Att du inte kan komma på något din bekantskapskrets äger rättigheter till, beror det på att de har annan smak än dig eller att de inte äger- rättigheterna till sitt material?

Jag privatkopierade senast förra veckan. Och saker som är applicerbara? film och musik är väl lika applicerbara som de var på den andra sidan millenieskiftet? Ja, det fins en herrans massa folk som köper musik fortfarande.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Har nog privatkopierat någon skön skiva när jag var 12-13 år gammal.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ALLA skall beställa CD-r skivor från utlandet utan "skatten" och privatkopiera ut alla sina skivor i minst 5 ex och dela ut till sina vänner. på det sättet får vi iaf något för denna urbota korkade avgift.

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Skrivet av jika:

Jag är mycket nyfiken på vad de omkring 20(!) procenten, som har svarat något av de första alternativen, har PRIVATkopierat de senaste två åren.

Jag kan verkligen helt enkelt inte komma på något som någon i min bekantskapskrets "äger rättigheter till" som jag skulle vilja ha lokalt på min dator/usb. Vill någon upplysa mig om ett par exempel som är applicerbara på den här sidan av millennieskiftet?

Jag har privatkopierat in mina CD-skivor på datorn så jag kan lyssna på dem i min mediespelare. Sedan har jag privatkopierat dem vidare till mobiltelefon och MP3-spelare så jag kan lyssna på dem där också. Sist men inte minst har jag bränt ut skivor jag kan ha i hyrbilar när vi hyr så det inte gör så mycket om vi skulle råka glömma en skiva där när vi lämnar tillbaka den.

Skrivet av Leopardkungens:

Enda jag kan komma på är när jag spelar in något på digitalboxen från tv och kollar på någon dag senare. Det är dock väldigt sällan och jag klarar mig helt klart utan det. Det är väl privatkopiering? Eller är det bara om man delar med sig till vän/familj?
Fattar inte hur mobiltelefoner kan räknas in, hur fan privatkopierar man där?

Så vi betalar skatt på det vi tjänar, vi betalar moms och skatt på varor vi köper och nu tillkommer ännu fler avgifter för gud vet vad? Hur många ggr har man betalat för sin HDD när man får den i hand?

Du kan lyssna på musik på mobilen på samma sätt som du gör i MP3-spelaren, så du privatkopierar när du lägger musik som kommer från datorn på din egen mobil t.ex...

Skrivet av Freezer64Pro:

Privatkopiering för mig är att jag till exempel köper en CD och bränner en kopia och ger bort till någon i min bekantskapskrets. Inte att jag köper en CD och rippar till mp3 för att kunna använda som jag vill. Så länge jag själv använder en laglig förlaga för eget personligt bruk oavsett format är det inte Privatkopiering. Däremot om dessa filer kopieras till någon annan person och jag fortfarande har originalet kvar är det Privatkopiering.
Så enligt detta har jag inte Privatkopierat på över 3år.

Frågan är bara om jag och copyswede ser det på samma sätt.

//Freezer

Det gör ni inte, privatkopiering är även kopior du gör för enskilt bruk. Alla kopior du gör av en skiva räknas.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har faktiskt dryga 100GB privatkopierat material på diskarna just nu. Dock en droppe i havet av allt lagringsmaterial jag använder... Det är lossless-rippar av päronens CD-samlingar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iSw3de:

Hej!
Jag håller på med en skoluppgift där vi ska argumentera mot och för Privatkopiering.
Jag känner att jag vill ha lite fakta och behöver en lyckad undersökning, därför undrar jag ifall ni skulle kunna svara på den enkla röstningen ovan.

För de som inte har full koll på vad detta är så saxar jag texten från Copyswedes hemsida:

Privatkopieringsersättningen är en kompensation till rättighetshavarna för att allmänheten, genom lagstiftning, får möjlighet att kopiera musik, film och tv-program för privat bruk. Upphovsrättslagen möjliggör att vem som helst får göra en kopia, från en laglig förlaga, av ett upphovsrättsligt skyddat verk som exempelvis en cd-skiva eller ett tv-program och föra över till en dator, mobiltelefon eller ett usb-minne. Var och en får kopiera enstaka exemplar och ge vidare till personer inom den närmaste kretsen; inom sin familj eller i den nära vänkretsen. Kompensationen utgör således en ersättning till de upphovsmän som har skapat de verk vilka kopieras av allmänheten för privat bruk.

Privatkopierar gör du då du gör en kopia av lagligt material som du köpt och sprider till din närmsta krets.

Detta är för mig även svårtolkat, någon som kan förklara?
"De tillverkare och importörer som säljer lagringsmedier till [...] organisationer för funktionshindrade, behöver i dessa fall inte betala ersättning."

Jag ser gärna att det inte blir några otrevligheter eller argument i tråden, utan vill bara ha svar på frågan, tack!

MVH

Lucas

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1218466-privat-kopierar-du/

Kan det här hjälpa dig?

Permalänk
Medlem

Så fort jag köper en CD skiva med musik eller en film på DVD så rippar jag den det första jag gör. Originalskivan blir en backup och jag lyssnar/tittar från dator eller telefon. Sprider inte materialet men för min egen bekvämlighet vill jag ha det så jag kan ha med mig det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Nej jag ser ingen anledning att kopiera det jag redan äger. Piratkopiering är en heeelt annan sak dock

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är hur du skall kunna privatkopiera något du köp med tanke på att det alltid står i avtalet som följer med skivan att det inte får kopieras enns för privat bruk.
Sen skall vi inte prata om div drm som ibland stoppar en skiva från att läsas ifrån datorn över huvud taget. (har haft ett par sådana)

Så hur ja skall kunna kopiera min musiksamling till datorn utan att bryta måt någon lag vet jag inte.

Btw så kör jag med cdväxlare och min fru kör med spotify

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag har privatkopierat in mina CD-skivor på datorn så jag kan lyssna på dem i min mediespelare. Sedan har jag privatkopierat dem vidare till mobiltelefon och MP3-spelare så jag kan lyssna på dem där också. Sist men inte minst har jag bränt ut skivor jag kan ha i hyrbilar när vi hyr så det inte gör så mycket om vi skulle råka glömma en skiva där när vi lämnar tillbaka den.

Du kan lyssna på musik på mobilen på samma sätt som du gör i MP3-spelaren, så du privatkopierar när du lägger musik som kommer från datorn på din egen mobil t.ex...

Det gör ni inte, privatkopiering är även kopior du gör för enskilt bruk. Alla kopior du gör av en skiva räknas.

Mja. Alltså, privatkopieringsavgiften tillkom inte för att dra in pengar för alla tänkbara backuplösningar eller formatkonverteringar. Avgiften uppkom och godkändes för att ersätta det inkomstbortfall upphovsrättsmännen lider när någon med lagliggen införskaffat material kopierar materialet och delar med sig till vänner som kunde tänkas vara potentiella konsumenter av materialet men som aldrig kommer köpa original för att de istället fått en gratis kopia av en vän.
Så grundsyftet mer ersättning för reellt inkomstbortfall som gett upphov till termen privatkopiering rör inte egna kopior och backuper eller överföringar mellan egna enheter då man troligen inte köper samma musik eller film flera gånger för att kunna köra det på fler enheter.

Jag vill påstå att copyswede inte har ensamrätt på att definiera vad termen privatkopiering innebär. Det är rättsväsendets uppgift och här bör väl grundorsaken till varför vi har en lagstiftning om detta vägas in.

Så jag håller nog med om att det inte bör definieras som privatkopiering när man flyttar saker för eget bruk även om copyswede vill ha pengar för det.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag tvivlar på att de som gör antecknigsblocken får några pengar dock ^^,

Men det är ju inte det privatkopieringsavgiften går ut på... I detta fallet borde ju (i ett perfekt samhälle) de eventuella extrakronorna gått till Mat-Tina eller vem tusan det nu var som publicerade receptet. Som f.d. student kan jag med lätthet påstå att det enda mediet som jag privatkopierat till de senaste fem åren, är anteckningsblock.

Skrivet av HugSeal:

Att du inte kan komma på något din bekantskapskrets äger rättigheter till, beror det på att de har annan smak än dig eller att de inte äger- rättigheterna till sitt material?
Jag privatkopierade senast förra veckan. Och saker som är applicerbara? film och musik är väl lika applicerbara som de var på den andra sidan millenieskiftet? Ja, det fins en herrans massa folk som köper musik fortfarande.

Nejdå.. Det beror på att jag (och min bekantskapskrets) använder streamingtjänster som gör materialet tillgängligt för mig utan att behöva äga det. Jag har aldrig sett meningen med att ha ett stort film- eller musikarkiv. Inte heller har jag haft någon som helst optisk läsare/brännare i mina senaste datorer just på grund av tidigare nämnd anledning. Att kopiera skivor är SÅ 90-tal enligt mig

Skrivet av gaminggirl:

Jag ser gärna en källa på att säkerhetskopiering faller under denna kategorin. Så länge du gör kopior för EGET bruk så måste det ju ändå klassas som säkerhetskopiering och inte privatkopiering (distribution till närmaste bekantskapskretsen vilket leder till inkomstbortfall för rättighetsinnehavaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Nejdå.. Det beror på att jag (och min bekantskapskrets) använder streamingtjänster som gör materialet tillgängligt för mig utan att behöva äga det. Jag har aldrig sett meningen med att ha ett stort film- eller musikarkiv. Inte heller har jag haft någon som helst optisk läsare/brännare i mina senaste datorer just på grund av tidigare nämnd anledning. Att kopiera skivor är SÅ 90-tal enligt mig

Ahh, makear sense. Och jepps, kopiera skivor är väldigt 90-tal. vilket är anledningen till att jag gör det till päronen ^^

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jika:

Jag ser gärna en källa på att säkerhetskopiering faller under denna kategorin. Så länge du gör kopior för EGET bruk så måste det ju ändå klassas som säkerhetskopiering och inte privatkopiering (distribution till närmaste bekantskapskretsen vilket leder till inkomstbortfall för rättighetsinnehavaren).

Precis såhär ser jag också på saken! Kort, koncist och välformulerat.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av jika:

Nej, om det är något som verkligen är 90tal så är det film och musik i alldeles för dålig bitrate. Sådant häll man på med när mp3 var nytt och internet använde dial-up, varför streamingtjänsterna inte förstår bättre idag vet nog ingen.

Musiktjänsterna är väl ok, men har man bredare smak än Rihannas 3 senaste album så finns det ingen som täcker utbudet helt. Och att begränsa sitt musiklyssnande på vad andra tycker ska finnas tillgängligt är också ganska 90tal. Tidigt 90tal.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Mja. Alltså, privatkopieringsavgiften tillkom inte för att dra in pengar för alla tänkbara backuplösningar eller formatkonverteringar. Avgiften uppkom och godkändes för att ersätta det inkomstbortfall upphovsrättsmännen lider när någon med lagliggen införskaffat material kopierar materialet och delar med sig till vänner som kunde tänkas vara potentiella konsumenter av materialet men som aldrig kommer köpa original för att de istället fått en gratis kopia av en vän.
Så grundsyftet mer ersättning för reellt inkomstbortfall som gett upphov till termen privatkopiering rör inte egna kopior och backuper eller överföringar mellan egna enheter då man troligen inte köper samma musik eller film flera gånger för att kunna köra det på fler enheter.

Jag vill påstå att copyswede inte har ensamrätt på att definiera vad termen privatkopiering innebär. Det är rättsväsendets uppgift och här bör väl grundorsaken till varför vi har en lagstiftning om detta vägas in.

Så jag håller nog med om att det inte bör definieras som privatkopiering när man flyttar saker för eget bruk även om copyswede vill ha pengar för det.

Det fanns ytterligare ett inkomstbortfall den beräknades betala för, det faktum att folk spelade in filmer, musik m.m. på VHS eller Kassettband och lyssnade på sina radioprogram gång på gång. Och för kopiorna av CD-skivor folk tog med sig till bilen för att skydda sitt original så att det inte blev stulet... Skulle inte lagen finnas som den gör nu med ersättning skulle troligen inte Upphovsrättslagen se ut som den gör alls att man lagligt kan framställa kopior i annan form av sina produkter. Det vi betalar för i första köpet verkar ju vara rätten att lyssna på just den varianten av låten på just det media den befinner sig vid eller precis efter köpet.

Skrivet av jika:

Tyvärr Copyswedes FAQ som källa nu men:

När sker en privatkopiering?

Privatkopieringsersättning utgår på produkter genom vilka ljud och rörliga bilder kan tas upp det vill säga både analoga och digitala lagringsprodukter omfattas. Tidigare kopierades exempelvis musik och tv-program främst till cd- och dvd- skivor, men numera förekommer privatkopiering mestadels på andra digitala upptagningsanordningar. Nedan följer några exempel på kopiering som kan vara tillåten och ske med stöd av 12 § Upphovsrättslagen.

- Du överför en cd- eller dvd-skiva till din dator.

- Du överför en fil med film från din dator till ditt usb-minne.

- Du överför en fil med musik från ett usb-minne till en dator.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du spelar in ett tv-program till din digitalbox med inbyggt lagringsminne.

- Du spelar in en film på tv och överför till en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du överför en dvd-film till din surfplatta via en dator.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.

Sedan har vi då lagtexten (luddig värre :S)

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Privatkopiering är ju fullt lagligt.

Mina filmer har jag lagt in på min filserver, men då har jag fått gå runt kopieringsskydd vilket gör att det inte är privatkopiering längre. Jag har en laglig rätt att privatkopiera min film och musik, men får inte gå runt kopieringsskyddet på film eller musik.

Så nej, jag har inte privatkopierat nånting.

Permalänk
Medlem

Kopierat för MITT bruk: Ja. Sen är ju inte det någon förlust för den som gjort musiken.
Kopierat för att dela materialet vidare till t.ex släktning: Någon enstaka gång för länge sedan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas att jag någonsin gjort det, ens när jag var en parvel och kassettkopiering och spridning var vanligt.

Slopa lagen, som sagt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dava:

Jag privatkopierar allt material jag köper. Mest för att inte behöva slita så mycket på CD/LP eller Kassettbanden, men även för att kunna låna ut originalen och ändå inte vara utan musiken om jag skulle vilja lyssna på den.

Det är inte privatkopiering om du kopierar ditt eget material, det är backup. Privatkopiering är när du köper en CD och låter din bror göra en kopia som han kan lyssna på. De flesta filmer kan man inte privatkopiera eftersom man inte får gå förbi ett kopieringsskydd. Om det finns ett kopieringsskydd och man ändå kopierar filmen så är det piratkopiering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Privatkopierade senast spelinstallationsfiler från dvd till usb för att göra installationen snabbare....

Vad detta du nu har med svenska artister att göra och ännu mindre Copyswede-.-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Privatkopieringsersättning utgår på produkter genom vilka ljud och rörliga bilder kan tas upp det vill säga både analoga och digitala lagringsprodukter omfattas. Tidigare kopierades exempelvis musik och tv-program främst till cd- och dvd- skivor, men numera förekommer privatkopiering mestadels på andra digitala upptagningsanordningar. Nedan följer några exempel på kopiering som kan vara tillåten och ske med stöd av 12 § Upphovsrättslagen.

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk.

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop

- Du spelar in en film på tv och överför till en extern hårddisk via en usb-sladd kopplad till din tv.

- Du köper en låt från en betaltjänst i din dator och överför till din smartphone.

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.

Och när uppdaterade copyswede sin FAQ med denna information?
De har uppdaterat med dessa punkter för att kunna försvara sin orimliga avgift.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, om det är något som verkligen är 90tal så är det film och musik i alldeles för dålig bitrate. Sådant häll man på med när mp3 var nytt och internet använde dial-up, varför streamingtjänsterna inte förstår bättre idag vet nog ingen.

Musiktjänsterna är väl ok, men har man bredare smak än Rihannas 3 senaste album så finns det ingen som täcker utbudet helt. Och att begränsa sitt musiklyssnande på vad andra tycker ska finnas tillgängligt är också ganska 90tal. Tidigt 90tal.

Jag tror du läste fel. Jag pratade inte om kommersiell radio. Om du verkligen tror att musiktjänsternas utbud inte sträcker sig förbi de aktuella hitlistorna så är det nog dags att uppdatera sig lite om dem. Jag säger inte att de är fullständiga på något sätt men de räcker gott och väl för mitt (och många därtills) musikbehov. Jag jämför det lite med reklamfri radio där jag jämt får bestämma låtarna, helt utan att behöva ringa in och önska.

Gällande kvalitén på t.ex. Spotify så anser jag att den är mer än godkänd. Jag är inte villig att betala mer för bättre kvalitet. Gissningsvis så skulle nog 9/10 streaminganvändare hålla med mig i den frågan. De som kräver högre kvalitet är helt enkelt en minoritet vars intresse inte räcker för att ekonomiskt försvara de kostnader som ökade bitrates hade fört med sig. Det finns inget som hindrar "er" från att köpa er musik på traditionella (90-tals-) medier så att ni kan få den upplevelse som ni eftersöker.

Ska man hårdra det så är ju förmodligen knappast utbudet i en skivaffär större än det som återfinns hos t.ex. Spotify. Men du har kanske större möjlighet att påverka det som tas in där, än hos streamingjätten. Var menar du att du (lagligt) hittar all musik som du lyssnar på? Vad är det du saknar på Spotify som du hittar någon annanstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det fanns ytterligare ett inkomstbortfall den beräknades betala för, det faktum att folk spelade in filmer, musik m.m. på VHS eller Kassettband och lyssnade på sina radioprogram gång på gång. Och för kopiorna av CD-skivor folk tog med sig till bilen för att skydda sitt original så att det inte blev stulet... Skulle inte lagen finnas som den gör nu med ersättning skulle troligen inte Upphovsrättslagen se ut som den gör alls att man lagligt kan framställa kopior i annan form av sina produkter. Det vi betalar för i första köpet verkar ju vara rätten att lyssna på just den varianten av låten på just det media den befinner sig vid eller precis efter köpet.

Nu är det kanske fel att ställa denna fråga till dig istället för copyswede men vad är det då som skiljer en artists musikverk mot en kocks bakverk? Båda verk är ju av immateriell art och enligt logiken som du presenterar så borde det alltså vara privatkopiering att skriva av ett recept. ÄNDÅ finner vi (vad jag vet) inga avgifter på anteckningsblock och vanligt (tomt) papper.
Med detta vill jag inte att det ska införas extraavgifter på block utan bara presentera hur absurt det är att ta ut en avgift för något som sker i så liten skala i förhållande till de faktiska användningsområdena.

Nu är jag ingen jurist på något sätt men kan en rättighet slitas ut likt mediet som det (eventuellt) befinner sig på? Ta en cd-skiva som exempel. På grund av lagringsmediets karaktär så är livslängden begränsad. Kan den KÖPTA licensen anses vara förbrukad när mediet upphör att fungera? Detta kan också ses från synvinkeln att medier blir inaktuella. Ska du inte längre kunna lyssna på din favoritartist, utan att behöva köpa ett nytt exemplar av ett album du redan äger, bara för att du köpte det i ett format som numera saknar relevant hårdvara för uppspelning (t.ex. Minidisc?). I detta fall handlar det om ren och skär säkerhetskopiering (dvs försäkra sig om att ens data finns tillgänglig även i framtiden).

Citat:

- Du överför en fil från din dator till en extern hårddisk. (Erm.....)

- Du överför en fil från din externa hårddisk till din laptop (Erm.....)

- Du laddar ned en podcast till din smartphone.*

Läser man texten ett par gånger inser man att listan endast avser tillåtna kopieringsformer och inte vad som räknas som privatkopiering, även om det står under den rubriken. Detta är ju alltså något som copyswede själva påstår. Detta märks tydligt i de punkter som jag kursiverat. *Nerladdning sker ju ALLTID för att lokalt kunna spela upp en podcast.

Citat:

Sedan har vi då lagtexten (luddig värre :S)

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Lagtextens första del som du klistrat in är, som du säger, ganska luddig och på gränsen till otillämpningsbar i dagens samhälle. Vid t.ex. laglig nerladdning av programvara bryter man ju faktiskt mot lagen då du framställer ett lokalt exemplar av "ett datorprogram". Tredje punkten under samma del tolkar jag som ständiga lagbrott då vi faktiskt har en lokalt belägen internetcache för allt internetmaterial som vi åtnjuter.

Andra delen däremot är ju mer logisk och talar om PIRATkopiering.

Som jag nämnde i min första post så tycker jag att avgiften är helt acceptabel att införa på tex hårdiskbaserade digitalboxar eftersom deras HUVUDSAKLIGA FUNKTION är att lagra upphovsrättsskyddat material för privat bruk (privatkopiering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte privatkopiering om du kopierar ditt eget material, det är backup. Privatkopiering är när du köper en CD och låter din bror göra en kopia som han kan lyssna på. De flesta filmer kan man inte privatkopiera eftersom man inte får gå förbi ett kopieringsskydd. Om det finns ett kopieringsskydd och man ändå kopierar filmen så är det piratkopiering.

Skrivet av jika:

Nu är det kanske fel att ställa denna fråga till dig istället för copyswede men vad är det då som skiljer en artists musikverk mot en kocks bakverk? Båda verk är ju av immateriell art och enligt logiken som du presenterar så borde det alltså vara privatkopiering att skriva av ett recept. ÄNDÅ finner vi (vad jag vet) inga avgifter på anteckningsblock och vanligt (tomt) papper.
Med detta vill jag inte att det ska införas extraavgifter på block utan bara presentera hur absurt det är att ta ut en avgift för något som sker i så liten skala i förhållande till de faktiska användningsområdena.

Nu är jag ingen jurist på något sätt men kan en rättighet slitas ut likt mediet som det (eventuellt) befinner sig på? Ta en cd-skiva som exempel. På grund av lagringsmediets karaktär så är livslängden begränsad. Kan den KÖPTA licensen anses vara förbrukad när mediet upphör att fungera? Detta kan också ses från synvinkeln att medier blir inaktuella. Ska du inte längre kunna lyssna på din favoritartist, utan att behöva köpa ett nytt exemplar av ett album du redan äger, bara för att du köpte det i ett format som numera saknar relevant hårdvara för uppspelning (t.ex. Minidisc?). I detta fall handlar det om ren och skär säkerhetskopiering (dvs försäkra sig om att ens data finns tillgänglig även i framtiden).

Läser man texten ett par gånger inser man att listan endast avser tillåtna kopieringsformer och inte vad som räknas som privatkopiering, även om det står under den rubriken. Detta är ju alltså något som copyswede själva påstår. Detta märks tydligt i de punkter som jag kursiverat. *Nerladdning sker ju ALLTID för att lokalt kunna spela upp en podcast.

Lagtextens första del som du klistrat in är, som du säger, ganska luddig och på gränsen till otillämpningsbar i dagens samhälle. Vid t.ex. laglig nerladdning av programvara bryter man ju faktiskt mot lagen då du framställer ett lokalt exemplar av "ett datorprogram". Tredje punkten under samma del tolkar jag som ständiga lagbrott då vi faktiskt har en lokalt belägen internetcache för allt internetmaterial som vi åtnjuter.

Andra delen däremot är ju mer logisk och talar om PIRATkopiering.

Som jag nämnde i min första post så tycker jag att avgiften är helt acceptabel att införa på tex hårdiskbaserade digitalboxar eftersom deras HUVUDSAKLIGA FUNKTION är att lagra upphovsrättsskyddat material för privat bruk (privatkopiering).

Rent lagligt så är det upphovrättsinnehavaren som äger rätten till exemplarframställning, privatkopieringsavgiften medger ett undantag i den rätten. Gör du en backup av något som är upphovsrättsskyddat så är det exemplarframställning och klassas då som privatkopiering. Du äger det exemplar du köpt, inget annat. Tänk på det som en lp (om ni är gamla nog för att veta vad det är ) gör man en "backup" till kassett så är det ganska uppenbart privatkopiering. En cd fungerar på samma sätt, även om den är digital och det går att göra en uppsjö exakta kopior av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent lagligt så är det upphovrättsinnehavaren som äger rätten till exemplarframställning, privatkopieringsavgiften medger ett undantag i den rätten. Gör du en backup av något som är upphovsrättsskyddat så är det exemplarframställning och klassas då som privatkopiering. Du äger det exemplar du köpt, inget annat. Tänk på det som en lp (om ni är gamla nog för att veta vad det är ) gör man en "backup" till kassett så är det ganska uppenbart privatkopiering. En cd fungerar på samma sätt, även om den är digital och det går att göra en uppsjö exakta kopior av den.

Varför är det "uppenbart privatkopiering" (och därmed copyswedeavgiftsbelagt)? Jag skulle snarare klassa det som "personlig kopiering" då privatkopiering utgår från att inkomst till rättighetsinnehavare uteblir (vilket faktiskt inte sker bara för att JAG har två kopior av samma verk). Detta förutsätter ju som sagt att du redan äger en kopia av verket och att du inte inhämtar den från en sändning (t.ex. tv/radio/stream).

Men visa mig gärna lagen där detta framgår så är jag helt med på det. Den lagtext som visats upp här räcker ju uppenbarligen inte till då vi alla är förbrytare om den ska tolkas ordagrant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Varför är det "uppenbart privatkopiering" (och därmed copyswedeavgiftsbelagt)? Jag skulle snarare klassa det som "personlig kopiering" då privatkopiering utgår från att inkomst till rättighetsinnehavare uteblir (vilket faktiskt inte sker bara för att JAG har två kopior av samma verk). Detta förutsätter ju som sagt att du redan äger en kopia av verket och att du inte inhämtar den från en sändning (t.ex. tv/radio/stream).

Men visa mig gärna lagen där detta framgår så är jag helt med på det. Den lagtext som visats upp här räcker ju uppenbarligen inte till då vi alla är förbrytare om den ska tolkas ordagrant.

Inte desto mindre äger rättighetsinnehavaren rätten till exemplarframställning, gör du en kopia är det exemplarframställning även om det är backup för eget bruk. Se på det så här: varför gör man en backup? Antagligen för att slippa köpa ett nytt ex ifall de andra försvinner/slits ut/går sönder mm. Varför ska man ha rätt att göra det bara för att originalet är digitalt?