Steam OS och vad har Valve i kikaren egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem

40 minuter kvar, låt det det vara HL3 i någon form, som bonus i planeten eller något. Jag saknar Alyx Vance och Dog!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

15 min nu, tagga!

Visa signatur

:D

Permalänk

5 minuter kvar!

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk

Tror jag håller tummarna faktiskt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Och Valve presenterar....
En handkontroll.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Permalänk
Medlem

Well, it ain't pretty.

Permalänk
Medlem

Jaha, då var den fredagen förstörd

Visa signatur

:D

Permalänk

Varför gör valve såhär mot oss?

En kontroller?
Hade de väl kunnat släppt samtidigt som den jävla konsollen......
Var de tvugna att hypa upp något?
Var en handkontroll den största nyheten som miljontals gamers väntat på?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Vilken besvikelse!

Permalänk
Medlem

Detta var helt klart medvetet gjort, fyfan vad illa. när det är så mkt skräp, kunde de inte presenterat allt samtidigt? liksom det är som om sony skulle presentera playstation och sedan en handkontroll 48h senare? hör jag inget på hl3 fronten inom en vecka då blir jag riktigt besviken. Om de vill tjäna så mkt pengar som möjligt så borde de introducera source 2 samt hl3 i samband med att steamos och steambox släpps, det kommer få fler till att köpa.

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Blandade känslor på denna. Den kommer med lite nytänk men frågan är om inte hela konceptet de har lanserat behöver en dragare? Kanske kommer nått framöver. Jag har väntat länge, kan vänta mer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Haha, den såg ju annorlunda ut

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är faktiskt inte besviken, trots avsaknaden av HL3. Den kontrollern ser riktigt bra ut. Jag har aldrig gillar vanliga mini-joysticks så detta verkar vara en kontroller som är användbar i alla spel, även om man inte kommer från konsollvärlden. Bra jobbat Valve!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den är originell i alla fall, min första tanke var att den inte kommer fungera bra. Dock är jag nyfiken och vill testa den.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är faktiskt inte besviken, trots avsaknaden av HL3. Den kontrollern ser riktigt bra ut. Jag har aldrig gillar vanliga mini-joysticks så detta verkar vara en kontroller som är användbar i alla spel, även om man inte kommer från konsollvärlden. Bra jobbat Valve!

Faktiskt, det finns bra med potential i den. Vi får se hur väl den funkar framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Första tanken är att Y och B knappen kan bli svåra att nå, men det är svårt att bedöma då man inte vet hur stor kontrollern är jämfört med händerna.

Men om jag jämför med hur jag håller en 360 kontroller så är mina tummar max utsträckta när spaken är i max läge åt knappen. Så kommer inte nå med tummen då utan att släppa och flytta händerna. Likadant med pekskärmen i mitten, känns som att man kommer få släppa med ena handen för att sträcka in och trycka på den när det väl behövs.

Men men, får se hur det blir. Spännande är det i alla fall. Känns inte som att Valve lär släppa den om den inte är ett bättre alternativ än 360 kontroller.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Är inte heller speciellt besviken på den tredje announcementet. Temat för hela tjosan var ju trots allt "Living Room" så varför hetsa upp sig så mycket över source 2 och HL3? Detta var nog rätt genomtänkt. Tre announcements, tre nedräkningar => Folk flockas! Precis vad de behöver för att göra reklam för dessa kommande produkter

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på att man kommer med i betan då, även om det är vääääääääldigt liten chans.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag förstår besvikelsen, men logiken talade ju för detta, för det var ju trots allt under /livingroom.

Sen kan man ju fråga sig själv om det verkligen handlade om "hype" och inte kanske att dom är snart färdiga med första prototyperna och sjävla är väldigt exalterade över att få visa upp dessa "produkter", dom hade ju lika gärna kunnat skjuta upp dessa tider om det visat sig att prototyperna inte klarade "uppvisningstestet"

Permalänk

Får känslan av att Valve kommer avverka sin del av spel produktionen och fokusera mer på detta och spelmotorn, samtidigt som dem låter andra skapa spelen i Source 2. Hoppas dock jag har helt fel

Permalänk

Jag tycker handkontrollen var riktigt cool och nyskapade, blir kanske ett köp när den kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så hur många utöver mig själv har börjat fundera på virtualisering av Steam OS från en egen dedikerad Steam SSD eller liknande?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Så hur många utöver mig själv har börjat fundera på virtualisering av Steam OS från en egen dedikerad Steam SSD eller liknande?

lägger inte det på ett onödigt lager som bara drar kraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

lägger inte det på ett onödigt lager som bara drar kraft?

Borde inte göra det om man har Virtualiseringsstöd i hårdvaran, frågan är bara om man måste byta till ett Asus P9X79-E WS för att få genommatning på grafikkorten, tror inte P9X79 Deluxe har fullt virtualiserings stöd riktigt...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ska man köra SteamOS är det väl till en dedikerad HTPC-burk byggd för ändamålet. På datorn fortsätter jag köra Steam som vanligt. Tror inte Steamklienten under SteamOS kommer att skilja sig nämvärt från desktop-varianten.

Permalänk
Medlem

Det enda som är intressant för mig är Steam OS. Allt annat är onödigt för mig.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det enda som är intressant för mig är Steam OS. Allt annat är onödigt för mig.

Gillar inte STEAM så möjligtvis kan handkontrollen vara av intresse om den fungerar med icke steam spel också.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran på steamboxarna som valve ska skicka ut har blivit officiellt!

Here are the specifications for Valve's 300 prototypes.

The 300 prototype units will ship with the following components:
GPU: some units with NVidia Titan, some GTX780, some GTX760, and some GTX660
CPU: some boxes with Intel : i7-4770, some i5-4570, and some i3
RAM: 16GB DDR3-1600 (CPU), 3GB DDR5 (GPU)
Storage: 1TB/8GB Hybrid SSHD
Power Supply: Internal 450w 80Plus Gold
Dimensions: approx. 12 x 12.4 x 2.9 in high

Hela nyheten från steam gruppen

Hello from the Steam hardware bunker.

Thanks for joining the Steam Universe community group. As we get closer to shipping the prototype Steam Machines and controllers we talked about last week, we're going to be posting info here about what we're up to, and give you some insight into the work we’ve done to get to this point.

As we talked about last week, the Steam Machines available for sale next year will be made by a variety of companies. Some of those companies will be capable of meeting the demands of lots of Steam users very quickly, some will be more specialized and lower volume. The hardware specs of each of those machines will differ, in many cases substantially, from our prototype.

Valve didn't set out to create our own prototype hardware just for the sake of going it alone - we wanted to accomplish some specific design goals that in the past others weren't yet tackling. One of them was to combine high-end power with a living-room-friendly form factor. Another was to help us test living-room scenarios on a box that's as open as possible.

So for our own first prototype Steam Machine ( the one we're shipping to 300 Steam users ), we've chosen to build something special. The prototype machine is a high-end, high-performance box, built out of off-the-shelf PC parts. It is also fully upgradable, allowing any user to swap out the GPU, hard drive, CPU, even the motherboard if you really want to. Apart from the custom enclosure, anyone can go and build exactly the same machine by shopping for components and assembling it themselves. And we expect that at least a few people will do just that. (We'll also share the source CAD files for our enclosure, in case people want to replicate it as well.)

And to be clear, this design is not meant to serve the needs of all of the tens of millions of Steam users. It may, however, be the kind of machine that a significant percentage of Steam users would actually want to purchase - those who want plenty of performance in a high-end living room package. Many others would opt for machines that have been more carefully designed to cost less, or to be tiny, or super quiet, and there will be Steam Machines that fit those descriptions.

As a hardware platform, the Steam ecosystem will change over time, so any upgrades will be at each user's discretion. In the future we'll talk about how Steam will help customers understand the differences between machines, hardware strengths and weaknesses, and upgrade decisions.

We aren't quite ready to post a picture of our prototype - just because they're not finished enough. Before they ship we'll let you know what the prototype looks like. And we expect people to redesign the machine, too. Both from a technical perspective, deciding on different components, and from an industrial design perspective, changing the enclosure in interesting ways.

So high-powered SteamOS living room machines are nice, and fun to play with, and will make many Steam customers happy. But there are a lot of other Steam customers who already have perfectly great gaming hardware at home in the form of a powerful PC. The prototype we're talking about here is not meant to replace that. Many of those users would like to have a way to bridge the gap into the living room without giving up their existing hardware and without spending lots of money. We think that's a great goal, and we're working on ways to use our in-home streaming technology to accomplish it - we'll talk more about that in the future.

Stay tuned for some closer looks at the Steam Controller.

Dold text
Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Hårdvaran på steamboxarna som valve ska skicka ut har blivit officiellt!

Hela nyheten från steam gruppen

Hello from the Steam hardware bunker.

Thanks for joining the Steam Universe community group. As we get closer to shipping the prototype Steam Machines and controllers we talked about last week, we're going to be posting info here about what we're up to, and give you some insight into the work we’ve done to get to this point.

As we talked about last week, the Steam Machines available for sale next year will be made by a variety of companies. Some of those companies will be capable of meeting the demands of lots of Steam users very quickly, some will be more specialized and lower volume. The hardware specs of each of those machines will differ, in many cases substantially, from our prototype.

Valve didn't set out to create our own prototype hardware just for the sake of going it alone - we wanted to accomplish some specific design goals that in the past others weren't yet tackling. One of them was to combine high-end power with a living-room-friendly form factor. Another was to help us test living-room scenarios on a box that's as open as possible.

So for our own first prototype Steam Machine ( the one we're shipping to 300 Steam users ), we've chosen to build something special. The prototype machine is a high-end, high-performance box, built out of off-the-shelf PC parts. It is also fully upgradable, allowing any user to swap out the GPU, hard drive, CPU, even the motherboard if you really want to. Apart from the custom enclosure, anyone can go and build exactly the same machine by shopping for components and assembling it themselves. And we expect that at least a few people will do just that. (We'll also share the source CAD files for our enclosure, in case people want to replicate it as well.)

And to be clear, this design is not meant to serve the needs of all of the tens of millions of Steam users. It may, however, be the kind of machine that a significant percentage of Steam users would actually want to purchase - those who want plenty of performance in a high-end living room package. Many others would opt for machines that have been more carefully designed to cost less, or to be tiny, or super quiet, and there will be Steam Machines that fit those descriptions.

As a hardware platform, the Steam ecosystem will change over time, so any upgrades will be at each user's discretion. In the future we'll talk about how Steam will help customers understand the differences between machines, hardware strengths and weaknesses, and upgrade decisions.

We aren't quite ready to post a picture of our prototype - just because they're not finished enough. Before they ship we'll let you know what the prototype looks like. And we expect people to redesign the machine, too. Both from a technical perspective, deciding on different components, and from an industrial design perspective, changing the enclosure in interesting ways.

So high-powered SteamOS living room machines are nice, and fun to play with, and will make many Steam customers happy. But there are a lot of other Steam customers who already have perfectly great gaming hardware at home in the form of a powerful PC. The prototype we're talking about here is not meant to replace that. Many of those users would like to have a way to bridge the gap into the living room without giving up their existing hardware and without spending lots of money. We think that's a great goal, and we're working on ways to use our in-home streaming technology to accomplish it - we'll talk more about that in the future.

Stay tuned for some closer looks at the Steam Controller.

Dold text

Mycket trevligt med lite specifikationer, verkar ju vara ganska bra. Kul att ni håller igång tråden. Blir att uppdatera nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Mycket trevligt med lite specifikationer, verkar ju vara ganska bra. Kul att ni håller igång tråden. Blir att uppdatera nu.

Ska bli väldigt intressant och se vad priset kommer landa på!

Visa signatur