Permalänk
Avstängd

Hur mycket kylpasta lägger ni?

Hej...Tänkte lägga ny kylpasta på processorn. Hur mycket är det nu man ska lägga? Sist så la jag ett litet klick som ett okokt ris och då försämrades temperaturen. Hör lite olika, har även hört att man kan lägga som ett " X " Har någon provat detta? Hur är det jämfört med ett klick? Vet att det kan orsaka problem med för mycket kylpasta. Fast vad kan hända om man lägger för lite kylpasta då?

Hur mycket kylpasta brukar ni lägga folket? Skriv gärna även vilken kylpasta som är er favorit

Permalänk

Brukar lägga som en liten ärta ungefär.

Viktiga är att det ska spridas ut och inte vara allt för tunt/tjockt.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Hej...Tänkte lägga ny kylpasta på processorn. Hur mycket är det nu man ska lägga? Sist så la jag ett litet klick som ett okokt ris och då försämrades temperaturen. Hör lite olika, har även hört att man kan lägga som ett " X " Har någon provat detta? Hur är det jämfört med ett klick? Vet att det kan orsaka problem med för mycket kylpasta. Fast vad kan hända om man lägger för lite kylpasta då?

Hur mycket kylpasta brukar ni lägga folket? Skriv gärna även vilken kylpasta som är er favorit

Jag lägger aldrig mer än mängden av ett okokt riskorn, jag låter alltid trycket från kylaren sprida pastan.
Använder MX-3

Att du fick dålig temp tidigare med riskornsmetoden behöver inte betyda något, något har antagligen gått fel eller så har du en kylare som inte är riktigt jämn så att du faktiskt behöver mer pasta. Du ska dock veta att pastan i sig inte leder värme speciellt bra utan har som syfte att jämna ut ojämnheter mellan IHS och kylare för bästa kontakt/värmeavledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tallkotten:

Brukar lägga som en liten ärta ungefär.

Viktiga är att det ska spridas ut och inte vara allt för tunt/tjockt.

Låter du kylaren göra jobbet, eller sprider du pastan med ett kreditkort?

Skrivet av kerbo:

Jag lägger aldrig mer än mängden av ett okokt riskorn, jag låter alltid trycket från kylaren sprida pastan.
Använder MX-3

Att du fick dålig temp tidigare med riskornsmetoden behöver inte betyda något, något har antagligen gått fel eller så har du en kylare som inte är riktigt jämn så att du faktiskt behöver mer pasta. Du ska dock veta att pastan i sig inte leder värme speciellt bra utan har som syfte att jämna ut ojämnheter mellan IHS och kylare för bästa kontakt/värmeavledning.

Har vattenkylning. Och pastan jag använde som kom med vattenkylningen var jätte bra, temperaturen gick aldrig över 55 grader. Köpte mig arctic silver 5 för att testa, jag la ett klick som okokt ris och temperaturen blev mycket sämre. Nu går den upp till 70 grader. Ganska nyfiken om jag la för lite kylpasta, eller för mycket :/

Permalänk
Medlem

Jag smetar ut pastan med en liten plast "spade" till ett jämt tunt lager över hela processorn, har aldrig fått dålig temp så jag har fortsatt med det.

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Låter du kylaren göra jobbet, eller sprider du pastan med ett kreditkort?

Jag låter kylaren göra jobbet. Men att smeta ut den själv är väl aldrig en dålig idé. Man får se upp för spill när man pressar samman processorn och kylaren lite mer dock.

Jag har satt kylarpasta på ett antal olika processorer och det har fungerat för mig, men vill du vara på den säkra sidan kan du smeta ut själv

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Låter du kylaren göra jobbet, eller sprider du pastan med ett kreditkort?

Har vattenkylning. Och pastan jag använde som kom med vattenkylningen var jätte bra, temperaturen gick aldrig över 55 grader. Köpte mig arctic silver 5 för att testa, jag la ett klick som okokt ris och temperaturen blev mycket sämre. Nu går den upp till 70 grader. Ganska nyfiken om jag la för lite kylpasta, eller för mycket :/

Fikk du gjort ordentlig rent begge overflater (kjøleren og CPU) med noen avfettende løsningsmiddel innen du la på ny kjøle paste?

Permalänk
Medlem

Säger som föregående talare. En droppe i riskornsstorlek som smetas ut i ett så tunt lager som möjligt över hela processorn är bra. För mycket pasta ökar värmen.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

Fikk du gjort ordentlig rent begge overflater (kjøleren og CPU) med noen avfettende løsningsmiddel innen du la på ny kjøle paste?

Fick slut på aceton så man kunde se fortfarande gammal kylpasta kvar. Det är nog därför varför jag har så hög temp

Skrivet av Q4Rspwn:

Säger som föregående talare. En droppe i riskornsstorlek som smetas ut i ett så tunt lager som möjligt över hela processorn är bra. För mycket pasta ökar värmen.

Går det inte lika bra om man trycker till kylaren istället? Har hört att man borde undvika att smeta ut. Vad händer om man har för lite kylpasta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Går det inte lika bra om man trycker till kylaren istället? Har hört att man borde undvika att smeta ut. Vad händer om man har för lite kylpasta då?

ja det går minst lika bra att trycka till det med kylaren, vet inte vad alla fått det här med att själv smeta ut det ifrån då det inte ger någon fördel utan bara medför risken för luftbubblor etc. Det är svårt att ha för lite eftersom det bara är mitten som behöver kylas och inte hela plattan som vissa verkar fått för sig när de spacklar hela plattan. Men i teorin så blir det ju varmare om man har "för lite" men det blir även varmare om man har för mycket.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Går det inte lika bra om man trycker till kylaren istället? Har hört att man borde undvika att smeta ut. Vad händer om man har för lite kylpasta då?

Det kan gå bra att bara trycka till och låta trycket smeta ut kylpastan, men du har ju ingen aning om att den verkligen smetas ut över hela. Snarare är det troligast att det inte gör det. Smetar man ut ett hyfsat jämnt lager först så blir det bättre spridning ända ut i hörnen.

EDIT: Tänker iofs på en CPU utan heatspreader då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Fick slut på aceton så man kunde se fortfarande gammal kylpasta kvar. Det är nog därför varför jag har så hög temp

Går det inte lika bra om man trycker till kylaren istället? Har hört att man borde undvika att smeta ut. Vad händer om man har för lite kylpasta då?

Du ska ha så lite kylpasta som möjligt, så att man nästan ser igenom, MEN du måste se till att alla ojämnheter fylls ut på kylarblocket annars får du inte den optimala kylningen.
Kopparblocket mot CPU hade ju varit, utan något emellan, det bästa men är ju i praktiken omöjligt eftersom det finns ojämnheter på blocket/CPU.

För lite kylpasta=ojämn kylning på kärnorna.
För mycket kylpasta=sämre kylning på kärnorna.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Lika mycket som förhoppningsvis alla andra gör, som ett kokt riskorn, ett okokt är för lite, en ärta är för mycket.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

Beror helt och alldeles på kylaren. Har du en kylare med en slät bas kör jag riskornsmetoden och låter kylaren sprida ut kylpastan. Denna metod fungerar dock inget vidare på vissa kylare där värmeledningsrören fungerar helt eller delvist som bas, där får man ta till kreditkortsmetoden.

På kylare som ser ut som denna är kreditkortsmetoden klart att föredra:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Brukar kräma på en tub eller två, är ju så billigt så finns ingen anledning att snåla!

Näe, skämt å sido.. Lite drygt storleken av ett riskorn.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Att det inte riktigt kommer ut till kanterna gör inte så mycket eftersom att CPU'n ändå bara är i mitten.
Och som visas är det större risk för luftbubblor när man själv försöker smeta ut det.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Inaktiv

Jag smetade på rejält med pasta av misstag. Vart förlat för att ta bort det så tryckte på kylaren. Har inga överdrivet höga temps när jag spelar så jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Brukar kräma på en tub eller två, är ju så billigt så finns ingen anledning att snåla!

Näe, skämt å sido.. Lite drygt storleken av ett riskorn.

Höll på att få en hjärtinfarkt först, när du skrev att du krämar på en tub eller två.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad för kylpasta du använder!
Själv använder jag MX-3 som inte är strömledande och jag lägger på en rejäl klick( ungefär som ärta) för att få den utspridd på hela IHS:en.
Sen har jag tryck på kylaren med jämnt tryck och skruvat fast den hårt för att sen släppa lite på den.

Har provat riskorn osv. men har fått bättre temps när jag gjort som ovanstående helt enkelt!!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Skrivet av Tallkotten:

Brukar lägga som en liten ärta ungefär.

Viktiga är att det ska spridas ut och inte vara allt för tunt/tjockt.

Det ska inte spridas ut (Sprids ut när du lägger processorn, det är bättre)
Ett kokt riskorn ungefär.

Permalänk
Medlem

Smetar man ut med kreditkort blir det luftbubblor när man väl sätter på kylaren sedan.
Bäst är att låta kylaren smeta ut det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Storleken av ett riskorn fungerar utmärkt. Tänk på hur processorn är konstruerad, liten DIE(själva varma grejen) och sedan en betydligt större IHS(plåten ovanpå). Så länge det är bra kontakt till den närliggande plåten ovanpå DIEn blir prestandan utmärkt.

Och kom ihåg att kylpasta egentligen inte är någon superbra värmeledare, den ska bara fylla ut de små, små mellanrummen mellan kylarens bas och och IHSn och fungerar optimalt när det är ett så tunt lager som möjligt, men ändå täcker det väsentliga.
Ett tjockare lager fungerar som isolering och gör att processorn går varm.

Permalänk
Avstängd

Ska ta bort gammal kylpasta. Funkar det med Gripen bensin? Står att det tar bort olja och lim

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ
Kommer alltid att skicka länk till den här videon om någon frågar.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimonCMF:

http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ
Kommer alltid att skicka länk till den här videon om någon frågar.

Ska göra 1:53 metoden. Lägga ett klick som en ärta i mitten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimonCMF:

http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ
Kommer alltid att skicka länk till den här videon om någon frågar.

Finns det fler såna videos ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Ska ta bort gammal kylpasta. Funkar det med Gripen bensin? Står att det tar bort olja och lim

Inte så jävla noga, tog vanlig hushållspapper senast eftersom jag inte kunde hitta min t-röd Inga dåliga temps inte. Folk hypar på tok för mycket över hur man ska rengöra osv "gamma-bestrålad kemiskt ren bensin" jisses

Fast det kan ju variera från fall till fall, det var inte så många månader sen jag bytte senast t.ex.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Låter du kylaren göra jobbet, eller sprider du pastan med ett kreditkort?

Har vattenkylning. Och pastan jag använde som kom med vattenkylningen var jätte bra, temperaturen gick aldrig över 55 grader. Köpte mig arctic silver 5 för att testa, jag la ett klick som okokt ris och temperaturen blev mycket sämre. Nu går den upp till 70 grader. Ganska nyfiken om jag la för lite kylpasta, eller för mycket :/

Arctic Silver 5 har en burn in tid på upp till 200 timmar, så dina temps kommer gå ner och stabiliseras när kylpastan har kommit på plats, tills det kommer dina temps vara högre. Du kan skynda på processen genom att köra stress test program och sen helt stänga av datorn och låta den kylas ner och repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Arctic Silver 5 har en burn in tid på upp till 200 timmar, så dina temps kommer gå ner och stabiliseras när kylpastan har kommit på plats, tills det kommer dina temps vara högre. Du kan skynda på processen genom att köra stress test program och sen helt stänga av datorn och låta den kylas ner och repeat.

Jag som öppnade datorn och gjorde rent nu med gripen bensin Varför sa ingen detta innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Jag som öppnade datorn och gjorde rent nu med gripen bensin Varför sa ingen detta innan?

Står det inte på tuben eller påpekar det på paketet den kom i (om den pastan nu kom inplastad...)

Please see instructions at:
www.arcticsilver.com
Står det på min arctic silver ceramique 2 25g tub iallafall. ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb