Permalänk
Medlem

Vill ni ha ett tips....skicka inte in 12V när det ska vara 5V....fick en fin rökeffekt i datorn...men LCD:n gick åt helvete..

Så går det när man tror att Molex kablarna e standar...(den röde va 12V o den gule 5V...dom hade bytt plats på den jävlen)

Permalänk
Medlem

Re: fractronics Slut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azer
Hmm, nu är ju LCDerna hos fractronics slut... är det tänkt att det kommer in mer likadana ?
eller skall jag satsa på nått annat ?

Det kommer med största sannolikhet inte att komma in mer utav 2x24 med EL backlight, mest beroende på att vår sista leverans inte höll måttet. Kablar fattades och fick köpas till bla. Och leverantören svarar inte på email längre.
Om vi inte får svar från leverantören kommer inte heller några nya displayer.

Vi kommer om allt går bra få in 2x20 LCD displayer med LED backlight inom några veckor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjenare, undrar om någon har kopplings schema till 16 x 2 LCD na?

är det samma som till 2 x 24?

Tacksam för svar!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Tja....jag undrar precis som "kniffen" ovan om 2x16 lcd'erna från fractronics kopplas in på samma sätt som 2x24 lr om det är nå andra kopplingar (behöver dem verkligen)....
undrar även hur det är tänkt att man ska få -3V dc som tydligen behövs...

behöver verkligen hjälp.....=/

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Just_me
Tja....jag undrar precis som "kniffen" ovan om 2x16 lcd'erna från fractronics kopplas in på samma sätt som 2x24 lr om det är nå andra kopplingar (behöver dem verkligen)....
undrar även hur det är tänkt att man ska få -3V dc som tydligen behövs...
behöver verkligen hjälp.....=/

Vi har medvetet inte lagt ut något parallelportsschema eftersom -3 volt innebär problem om det är till en pc man har tänkt koppla displyen.
Det är därför vi tydligt har skrivit att man behöver både 5 och -3 volt.
Det är till kontrasten som -3V behövs, databladet visar ett kopplingsförslag för kontrastjustering.
När vi testade displayerna använde vi själva 2st 1.5V batterier till kontrasten. Om någon har någon ide om hur man kan koppla den till en parallellport får ni gärna maila eller posta det här.

Förutom -3V till kontrasten är det samma koppling som till 2x24.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur löser man kopplingen på kontakterna 18-25? på ide sladden, ska dom parallellkopplas? hur då isf? är inte så jätte haj på sånt här..

men har gjort allting förutom den...

och förresten? hur kopplas drivaren?

Permalänk
Medlem

Backen:

bör inte ett mostånd fixxa biffen.....jag har en kabel som ger -5V på mitt nät-agg (vit och går till moderkortet)...om inte moderkortet misstycker....alltså vad jag syfta på är att man kan "grena" den kabeln och på ena benet sätter man ett motstånd och kopplar till lcd'n...

annars kan de juh va nå va???...lr?
--------------------------------------------------

vill verkligen ha igång dem....(köpte 6 =D)

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Just_me
Backen:
bör inte ett mostånd fixxa biffen.....jag har en kabel som ger -5V på mitt nät-agg (vit och går till moderkortet)...om inte moderkortet misstycker alltså...
annars kan de juh va nå va???...lr?

Ja om det finns en sladd med -5V ska det inte vara några problem att fixa spänningsdelning med två motstånd som ger -3V. Eller ett motstånd och en potentiometer för justerbar kontrast.
-5V kabeln får man grena upp på något sätt då.

Hmm viste inget om -5V'en då skulle vi kanske satt ett högre pris

Återkommer med kopplingsschema.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

woops....råka bli 2 lika dana....=)

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

kul att vara till någon hjälp...=D....började modda mitt chassi för en vecka sen....och det har inte gått en dag utan att jag gjort något...=)...

--------------------------
mjo....du kanske skulle gjort de...men du lär få en del klagomål då...=)
...och du.....varför pdf.....bara jobbigt juh...=)

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

Backen.........finns det chans att kopplingsschemat e ute i morgon kväll?? ....hade tänkt tillbringa helgen med att koppla (och försöka få igång) mina 6 displayer.......=)....skulle vara tacksam om det är möjligt...om du har lust så kan du lägga till mig på din icq//msn 170171199//Cal_p_dal@msn.com

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

du.....om jag har beräknat rätt....så ska man ha ett 4ohm's motstånd....
(U=IxR)
Jag har bara en fundering.....
.....
.......den vita kabeln har bara 0,5A....den ger inte mer...så moderkortet kanske inte tycker om att man tar strömm där....

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

Kopplings förslag finns nu på hemsidan. Jag har inte testat då jag inte har några verktyg här.
En potensiometer är det enda som ska behövas, databladet rekomenderar 10-20kohm.
Och ja den vita kabeln som går till moderkortet var -5V.
Srömmen ska inte vara några problem då displayen endast drar några mA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du...kan du inte lägga till mig i din icq/msn-lista??....jag lär nog behöva hjälp igen...=)....170171199/Cal_p_dal@msn.com

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

Tjena!!

Jag har en LCD display och vad behöver jag mera för att det ska fungera??

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

Snälla, kolla igenom tråden!!
[edit]
Innan du ställer sådana frågor som svaret finns till.....

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering....kan man seriekoppla 2x16 lcd-erna så texten snurrar igenom de båda??....om detta innebär ett jävla arbete så svara nej...=)

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniffmeister
Tjenare, undrar om någon har kopplings schema till 16 x 2 LCD na?

är det samma som till 2 x 24?

Tacksam för svar!

Ja här hittar du det.

Permalänk
Medlem

du....geekjoan....det är en annan display som han mena....den nya på fractronics, men dene på väg upp nu...

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

HUr kopplar man till en Sanyo ELP-13,är d svårt?

Visa signatur

-=(S M A R E U S)=-

Permalänk
Medlem

Fel på min LCD :( buuu huuu :(

Jag fick min LCD för nån vecka sedan och fram tills nu har jag skaffat resten av delarna som jag behövde. När jag lödat ihop allt, pluggat in den, ställt in skrivarporten på ECP och installerat port95nt eftersom jag kör XP och installerat LCDSmartie, drar jag igång den men jag får inte tecken på vissa delar av skärmen
Hela undre halvan på övre raden får jag inte tecken på!! (helt oläsbar) plus tre andra ställen (där de fina röda pilarna e på bilden). När jag vill att den ska visa nått via LCDSmartie gör den det utan problem på de ställerna som den kan visa saker på... det kommer alltså fram rätt tecken.
Glad för alla svar... jag e helt borta (Det e en Fractronics-display på 2x24 tecken)

Permalänk
Medlem

Jag försökte skicka med den här filen men det verkar som det sket sig första gången.

Permalänk
Medlem

Re: Fel på min LCD :( buuu huuu :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxi0uz
Jag fick min LCD för nån vecka sedan och fram tills nu har jag skaffat resten av delarna som jag behövde. När jag lödat ihop allt, pluggat in den, ställt in skrivarporten på ECP och installerat port95nt eftersom jag kör XP och installerat LCDSmartie, drar jag igång den men jag får inte tecken på vissa delar av skärmen
Hela undre halvan på övre raden får jag inte tecken på!! (helt oläsbar) plus tre andra ställen (där de fina röda pilarna e på bilden). När jag vill att den ska visa nått via LCDSmartie gör den det utan problem på de ställerna som den kan visa saker på... det kommer alltså fram rätt tecken.
Glad för alla svar... jag e helt borta (Det e en Fractronics-display på 2x24 tecken)

Om du tarkontakt med oss så kan vi säkert lösa ditt problem.
Har du råkat trycka på displayens glas? Du kan testa att trycka lätt på displayens stålram och se om tecken kommer tillbaka. Om det gör det så går det oftast att fixa.
Hör av dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag antog att jag var körd och att jag var tvungen att be om hjälp här eftersom jag redan lödat fast kontakten och då upphör ju garantin.
Men tack för svaret... då kontaktar jag er.

Permalänk
Medlem

Hallu, någon där ute som testat o driva dessa parallell-LCD:er med en extern spänningskälla, typ en batterieliminator??
Isåfall hur gör man med gnd till lpt-kontakten??

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Hmm..

Hmm, jag behöver en lcd inom typ 2 veckor lr såå...
kommer det komma in någon på fractronics ? jag är inte sugen på att betala 300kr bara för lcd'n på elfa.

Permalänk
Medlem

någon som vill sälja en 2*24 "Fractronics" display? paja sönder min jag.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

jag har kanske en 2x16, men det e nog ingen idé...eftersom frakten blir nog dyrare än displayen...=/

Visa signatur

...int' vet ja?

Permalänk
Medlem

ok jag är nog intresserad i minst 2*24 storleken. hitta några goingar på en webshop i Kalifornien också www.eio.com. blir ju inte så rackarns dyrt om man skickar efter. finns det ingen annan importör av lcd'er här i sverige?
/anders

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

vad är det för fel när ÅÄÖ blir konstiga tecken vid användning av LCD smartie och en fractronics 2*24 lcd??

Visa signatur

Mångsysslare