Permalänk
Medlem

Har för mig att facebook för iPad hade stöd för flera användare och att funktionen sedan togs bort. Konstigt. Tycker också det är konstigt att iOS inte har stöd för flera användarkonton på själva enheten, t.ex. så som Windows har på dator systemen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Anledningen till att jag skriver dessa punkter här beror på att jag hoppas på att jag missat något.

Du har missat att man kan jailbreaka sin iPhone. Det löser inte riktigt alla problem (vad jag vet) men det gör den bra mycket mer användbar och smidig i hanteringen generellt. Det är på gång nu för 7.0.2/7.0.3 för samtliga Apple-enheter (möjligen då inte 3GS och liknande) och lär släppas inom kort. Själv ligger jag kvar på 6.1.3 och har väntat tålmodigt på att köra iOS 7, men för det krävs det jailbreak imho.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

[*]När man skriver in texter på olika platser så vill man ibland rätta till ett stavfel mitt i ett ord/namn, det verkar dock omöjligt att sätta markören var man vill i ord vilket gör att man måste skriva om hela ordet/namnet istället? Försöker man sätta markören mitt i ordet så hamnar den alltid i slutet eller i början istället? På ex Android kan man hålla inne och då får man en markör som man enkelt kan dra till rätt position?

Som redan nämnt så finns ju förstoringsglaset om man håller in (om de inte ändrat det i iOS7, har inte använt iOS på en stund).

Skrivet av SnowJim:

[*]Säg att jag installerat 200 appar, jag avinstallerar lite appar då och då vilket bildar stora luckor. Jag vill ha auto ordning så att de automatiskt trycks ihop. Men framförallt vill jag att de ska sorteras alfabetiskt för att hitta rätt app snabbt (utan att skriva i någon sök). Det bästa hade varit en lista rakt upp och ner som sorteras alfabetiskt men det ser inte ut att vara möjligt på iOS7.

Varför vill du inte använda sök? Personligen tycker jag att det var mycket effektivare att hitta rätt app genom att söka via spotlight i iOS än vad det är att hitta i min alfabetiska lista när jag gick över till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Under inställningar brukar en Eport-flik finnas. Där går det att lägga till konton. Sedan i Epost-applikationen är det enkelt att switcha mellan kontona på "Bakåt"-knappen.

Själv använder jag två olika konton och det fungerar helt perfekt faktiskt.

Vad jag inte förstår är vad detta hjälper mig? Kommer även GameId och Facbook inloggning shifta när man switchar email konto eller menar du bara att man kan ha flera email konton och switcha mellan dem? Om det är det sisst nämnda så ser jag det som en grundfunktion och det skulle förvåna mig im det inte hade gått, ser dock inte att det hjälper mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du har missat att man kan jailbreaka sin iPhone. Det löser inte riktigt alla problem (vad jag vet) men det gör den bra mycket mer användbar och smidig i hanteringen generellt. Det är på gång nu för 7.0.2/7.0.3 för samtliga Apple-enheter (möjligen då inte 3GS och liknande) och lär släppas inom kort. Själv ligger jag kvar på 6.1.3 och har väntat tålmodigt på att köra iOS 7, men för det krävs det jailbreak imho.

Jo jag känner till att man kan jailbreaka, men vad jag förstår går det inte att göra på dagens version (7.0.2/7.0.3). Dessutom känns det konstigt när man ska behöva jailbreaka för att få så grundläggande funktionalitet(som alla andra system redan har). Jag tror helt enkelt att iOS användare klagar för lite eller så anser de att människan ska anpassa sig till produkterna istället för det omvända.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Som redan nämnt så finns ju förstoringsglaset om man håller in (om de inte ändrat det i iOS7, har inte använt iOS på en stund).)

Jo jag provade det, det fungerade inte perfekt men gott nog.

Skrivet av Frystpingvin:

Varför vill du inte använda sök? Personligen tycker jag att det var mycket effektivare att hitta rätt app genom att söka via spotlight i iOS än vad det är att hitta i min alfabetiska lista när jag gick över till Android.

Sök ser ut att vara rätt väg att gå ja men man undrar då varför man har hemmaskärmar över huvudtaget om allt bara ska ligga huller om buller.

På min android lur har jag ställt in att app gridden ska visas som sorterad applista där man har alfabetet till höger i listan. Detta gör att det är lätt att sätta eller dra fingret på den bokstav man söker appar för också hittar man rätt. Extremt snabbt och smidigt.

Men ibland har man inte stenkoll på namnet utan går på hur ikonen ser ut och då blir genast iOS vis att rangordna och "sortera" extremt mycket omständigare.

Återigen är detta något man kan leva med men som tidigare Windows Phone och Android användare så blir man lite chockad av att sådan grundläggande funktion saknas utan att användarna ser ut att bry sig.

Att kunna sortera lister/griddar i olika sorteringordningar ser jag och troligen många andra som en väldigt grundläggande funktion. Det är som en bil som kan rulla fram men inte bak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:
Skrivet av SnowJim:

Jo jag provade det, det fungerade inte perfekt men gott nog.

Sök ser ut att vara rätt väg att gå ja men man undrar då varför man har hemmaskärmar över huvudtaget om allt bara ska ligga huller om buller.

På min android lur har jag ställt in att app gridden ska visas som sorterad applista där man har alfabetet till höger i listan. Detta gör att det är lätt att sätta eller dra fingret på den bokstav man söker appar för också hittar man rätt. Extremt snabbt och smidigt.

Men ibland har man inte stenkoll på namnet utan går på hur ikonen ser ut och då blir genast iOS vis att rangordna och "sortera" extremt mycket omständigare.

Återigen är detta något man kan leva med men som tidigare Windows Phone och Android användare så blir man lite chockad av att sådan grundläggande funktion saknas utan att användarna ser ut att bry sig.

Att kunna sortera lister/griddar i olika sorteringordningar ser jag och troligen många andra som en väldigt grundläggande funktion. Det är som en bil som kan rulla fram men inte bak.

Om du inte vet namnet på appen så ser jag inte hur sortering i bokstavsordning hjälper att snabbt hitta den. Själv föredrar jag klart mitt sett med olika hemskärmar per kategori. Vet att alla mina navigerings/kartappar ligger på hemskärmar tre, spel på fyran och så vidare. Det är ju inte så att jag lägger till massa appar på en gång så att ta två sekunder och placera en ny app i rätt hemskärm är ju inget besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Om du inte vet namnet på appen så ser jag inte hur sortering i bokstavsordning hjälper att snabbt hitta den. Själv föredrar jag klart mitt sett med olika hemskärmar per kategori. Vet att alla mina navigerings/kartappar ligger på hemskärmar tre, spel på fyran och så vidare. Det är ju inte så att jag lägger till
massa appar på en gång så att ta två sekunder och placera en ny app i rätt hemskärm är ju inget besvär.

Nej, jag håller med, har man inte namnet så spelar ordningen mindre roll men problemet i iOS7 är att om man lägger till 100 appar och sen tar bort 50 så kommer många av hemskärmarna innehålla tommrum efter som inget ordnas per automatik(eller ens manuellt för den delen). Så istället för att ha 2 1/2 hemma skärmar så har man 5 hemmaskärmar att leta igenom.

Så du har en kategori per skärm? Hur vet du vilken kategori du är i? Är detta uppenbart för någon annan merän digsjälv? Betyder detta att du bara har ett fåtal appar i varje kategori? Vad händer om du har fler appar än vad som får plats på 1 hemmaskärm?

Det finns ju möjligheten att använda kataloger men då ser jag inte vinningen med att varje hemma skärm har sin kategori, då kan man lika bra ha alla appar i kataloger med kategori namn. Problemet med detta är dock att det är ganska drygt att leta appar som man inte vet namnet på i en liten tändsticksask.

Nu ser det ut som att iOS inte har några smarta lösningar här så det är troligen inte mycket mer att göra. Man får försöka anpassa sig till begränsningarna även om det borde vara omvänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SnowJim

Jag är lite nyfiken på vart du hittar sortering i Android?
App-listan är ju iofs automatiskt i bokstavsordning men på hemskärm och i mappar hittar jag inget om sortering?
Då har jag ändå använt android i 3år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Nej, jag håller med, har man inte namnet så spelar ordningen mindre roll men problemet i iOS7 är att om man lägger till 100 appar och sen tar bort 50 så kommer många av hemskärmarna innehålla tommrum efter som inget ordnas per automatik(eller ens manuellt för den delen). Så istället för att ha 2 1/2 hemma skärmar så har man 5 hemmaskärmar att leta igenom.

Så du har en kategori per skärm? Hur vet du vilken kategori du är i? Är detta uppenbart för någon annan merän digsjälv? Betyder detta att du bara har ett fåtal appar i varje kategori? Vad händer om du har fler appar än vad som får plats på 1 hemmaskärm?

Det finns ju möjligheten att använda kataloger men då ser jag inte vinningen med att varje hemma skärm har sin kategori, då kan man lika bra ha alla appar i kataloger med kategori namn. Problemet med detta är dock att det är ganska drygt att leta appar som man inte vet namnet på i en liten tändsticksask.

Nu ser det ut som att iOS inte har några smarta lösningar här så det är troligen inte mycket mer att göra. Man får försöka anpassa sig till begränsningarna även om det borde vara omvänt.

Ja, min ordning är ju uppenbar endast för mig eftersom det endast är jag som använder mina enheter. Denna ordning är något som har följt med år efter år som jag har haft mina i-enheter så jag har bra koll var allt finns.

Jag har heller aldrig haft problemet med att lägga till eller ta bort 50 appar i ett svep. Vet inte när det skulle vara aktuellt utom på en helt ren enhet kanske, vilket jag inte haft på flera år eftersom jag hela tiden återställt mina enheter när jag köpt nytt så de får samma appar/ordning som den enheten jag byter ut. Jag ser det verkligen inte något problem alls, är mycket nöjd med hur det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

SnowJim

Jag är lite nyfiken på vart du hittar sortering i Android?
App-listan är ju iofs automatiskt i bokstavsordning men på hemskärm och i mappar hittar jag inget om sortering?
Då har jag ändå använt android i 3år.

Ja precis, där har vi en stor skillnad. Hemskärmen i Android och Windows Phone är endast till för de appar som man använder oftast. Det betyder att det i de flesta fall bara är en bråkdel som finns där, i mitt fall har jag endast en home screen där jag har det viktigaste.

I själva app drawern där alla appar finns kan man sortera precis som man vill. I mitt fall har jag valt att ha det som en lista med alfabetet på höger sidan vilket gör det extremt snabbt och smidigt, lite så som Windows Phone Appdrawer.

Det var någon som sa att iOS skulle bli för avancerat med sådana iställningar, ändå så fixar Android och Windows Phone det på ett väldigt enkelt vis, man behöver inte ens google hur man ska göra.

På iOS har man istället valt att ha alla appar på homescreens oavsätt hur ofta man använder dem. Detta ställer enligt mig mycket högre krav på möjlighet att organisera och sortera vilket man valt att strunta i helt, ja förutom då kataloger (eller ska vi säga tändsticksaskar).

Allt jag vill ha sagt är att jag är chockad av att iOS inte kommit längre på all denna tid. Visst kan man säga att det inte behövs eller att man kan anpassa sig och så är det säkert med mycket mjukvara från Apple men för mig låter det bara som ren lathet. Mjukvara är för mig något som ska anpassas till användaren och visst får det vara på en rimlig nivå men att sortera och liknande känns väldigt grundläggande funktionalitet.

Vi är alla olika så det kan knappas vara en nackdel med lite flexibilitet sen får det som sagt hållas på rimliga nivåer såklart. Här anser jag att Apple har draget strecket lite väl lågt.

Nu får jag ju leva med detta då det är andra aspekter som gör att jag trotts allt är nöjd med valet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ja, min ordning är ju uppenbar endast för mig eftersom det endast är jag som använder mina enheter. Denna ordning är något som har följt med år efter år som jag har haft mina i-enheter så jag har bra koll var allt finns.

Jag har heller aldrig haft problemet med att lägga till eller ta bort 50 appar i ett svep. Vet inte när det skulle vara aktuellt utom på en helt ren enhet kanske, vilket jag inte haft på flera år eftersom jag hela tiden återställt mina enheter när jag köpt nytt så de får samma appar/ordning som den enheten jag byter ut. Jag ser det verkligen inte något problem alls, är mycket nöjd med hur det är nu.

Förstår, men då har du egentligen byggt upp ett system som mer eller mindre inte finns från början. Du har valt att varje hemskärm ska ha vars en kategori vilket inte alls är självklart och troligen inte häller en tanke (eftersom det inte går att namnge homescreens). Det hade varit intressant att höra hur Apple anser att man ska ordna alla sina appar.

Du har kört iOS under lång tid om jag förstår det rätt och då anpassar man sig också efter systemet man befinner sig i precis som du gjort. När man kommer från mer utvecklade/flexibla system så blir man dock lite chockad.

Jag kräver såklart inte att alla operativ ska vara så ombyggbart som Android är, jag är inte en person som gräver ner mig långt ner i inställningar och appar för att få till det på speciella vis. Jag värdesätter istället enkla inställnignar och logiska möjligheter på en rimlig nivå.

Så frågan är hur Apple hade tänkt man skulle sortera och ordna sina appar? Är det tänkt att allt ska ligga i o-ordning och sen ska man endast använda sök för att hitta rätt? Eller är tanken att man ska kategorisera allt i små tändsticks askar?

Jag frågasätter bara när jag inte förstår vad tanken är och i detta fallet är det inte klart hur det ska fungera.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har fått en Iphone från jobbet och kan inte mer än hålla med. Man hör hela tiden om hur intuitivt IOS är osv. men det håller jag inte alls med om. Inte för att Android eller WP är särskilt mycket bättre men där slipper man höra mantrat hela tiden ("En femåring kan använda det utan instruktioner..." osv. osv.). Jag har nog behövt kolla upp hur man gör fler saker på IOS än något annat OS (möjligtvis förutom vissa linux distros). Till exempel: Radera en låt? Långtryck på låten gör att en liten deleteknapp kommer upp vid varje låt. Radera mer än en låt? Går inte.

Sen finns det en massa andra små irritationsmoment. Varför måste jag skriva in mitt apple-lösenord för att ladda ner appar som är gratis, som inte har några in-app-köp, som inte kräver några särskilda rättigheter? Varför är det alltid stora bokstäver i tangentbordet när en väldig fördel med ett skärmtangentbord är just att man kan visa de tecken som faktiskt kommer? Varför finns det ingen möjlighet att skriva siffror utan att gå via siffertangentbordet (jag menar, det fanns till och med på min svartvita gamla dumtelefon med T9)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Så frågan är hur Apple hade tänkt man skulle sortera och ordna sina appar? Är det tänkt att allt ska ligga i o-ordning och sen ska man endast använda sök för att hitta rätt? Eller är tanken att man ska kategorisera allt i små tändsticks askar?

Jag frågasätter bara när jag inte förstår vad tanken är och i detta fallet är det inte klart hur det ska fungera.

Hur många appar har du egentligen, och hur är det mer praktiskt att sortera något efter bokstavsordning än efter tilläggstid/manuell sortering?

Jag tycker att jag har relativt många appar och spel installerade på min iPhone och allt är tillgängligt med max ett svep och ett klick. Jag sorterar saker och ting i för mig vettiga kategorier som t.ex. sociala media, underhållning, verktyg och olika genrer av spel. Vissa ligger i egna mappar, andra bara rätt på hemskärmen eller i docken.

Efter en tids användande vet jag precis vart alla appar är och kan i princip öppna dem utan att ens kolla på skärmen. Om saker och ting sorterades alfabetiskt skulle jag inte ha samma placering på dem och "behöva leta" varje gång.

Skrivet av SnowJim:

Allt jag vill ha sagt är att jag är chockad av att iOS inte kommit längre på all denna tid. Visst kan man säga att det inte behövs eller att man kan anpassa sig och så är det säkert med mycket mjukvara från Apple men för mig låter det bara som ren lathet. Mjukvara är för mig något som ska anpassas till användaren och visst får det vara på en rimlig nivå men att sortera och liknande känns väldigt grundläggande funktionalitet.

Inte för att jag kan tala för Apple - och jag kan inte heller säga att jag håller med Apple om alla designbeslut de har tagit med iOS - men det är inte en fråga om att "komma långt". Majoriteten av alla smartphone-användare vill förmodligen inte ha många av de funktioner som Android-entusiaster verkar lyfta till skyarna, och att trycka in sådana "onödiga" funktioner gör inget förutom att förvirra och skapa en sämre upplevelse.

Skrivet av snajk:

Till exempel: Radera en låt? Långtryck på låten gör att en liten deleteknapp kommer upp vid varje låt. Radera mer än en låt? Går inte.

Det kanske inte är svaret du hoppas på, men du skulle ju kunna avvakta med att radera alla låtarna till att du är vid en dator istället?

Skrivet av snajk:

Sen finns det en massa andra små irritationsmoment. Varför måste jag skriva in mitt apple-lösenord för att ladda ner appar som är gratis, som inte har några in-app-köp, som inte kräver några särskilda rättigheter?

Better safe than sorry? Om din unge, farmor eller otekniska kusin inte vet att internettrafik kostar pengar och att du inte har något surfpaket så kan ju även en gratisapp kosta pengar.

Skrivet av snajk:

Varför är det alltid stora bokstäver i tangentbordet när en väldig fördel med ett skärmtangentbord är just att man kan visa de tecken som faktiskt kommer? Varför finns det ingen möjlighet att skriva siffror utan att gå via siffertangentbordet (jag menar, det fanns till och med på min svartvita gamla dumtelefon med T9)?

Shift-tangenten lyser när du skriver en stor bokstav. Personligen tycker jag att det är bra mycket snyggare än att hela tangentbordet byter utseende, men det är väl en smaksak.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mest:

Det kanske inte är svaret du hoppas på, men du skulle ju kunna avvakta med att radera alla låtarna till att du är vid en dator istället?

Varför göra det, när det är en telefon man vill ta bort låtar från, och inte en dator?

Säg att man tex är på semester utomlands, och vill slänga över dom bästa bilderna från kameran till telefonen/plattan, och så råkar minnet vara fullt av ett par album som man tyckte var rätt kassa.
Ska man ha släpat med sig en dator då?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför göra det, när det är en telefon man vill ta bort låtar från, och inte en dator?

Säg att man tex är på semester utomlands, och vill slänga över dom bästa bilderna från kameran till telefonen/plattan, och så råkar minnet vara fullt av ett par album som man tyckte var rätt kassa.

För all del, det finns säkert scenarion där det vore praktiskt att kunna slänga mycket musik på en gång. Apple har någon föreställning att man vill ha samma musikbibliotek överallt. Det är säkerligen jättebekvämt för de som faktiskt använder iTunes.

Jag själv använder inte ens lokala filer så det är inget jag kan uttala mig om egentligen, och jag hade gärna sett att Apple implementerade ett schysst sätt att markera flera objekt på samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Hur många appar har du egentligen, och hur är det mer praktiskt att sortera något efter bokstavsordning än efter tilläggstid/manuell sortering?

Jag tycker att jag har relativt många appar och spel installerade på min iPhone och allt är tillgängligt med max ett svep och ett klick. Jag sorterar saker och ting i för mig vettiga kategorier som t.ex. sociala media, underhållning, verktyg och olika genrer av spel. Vissa ligger i egna mappar, andra bara rätt på hemskärmen eller i docken.

Efter en tids användande vet jag precis vart alla appar är och kan i princip öppna dem utan att ens kolla på skärmen. Om saker och ting sorterades alfabetiskt skulle jag inte ha samma placering på dem och "behöva leta" varje gång.

Jag vet inte hur många appar jag har men det är väll strax under 10 GB som är ledigt på 32 GB versionen. Fyller ett par hemma skärmar utan problem.

När jag väljer ladda ner en ny app så fyller den inte igen öppningar utan istället hamnar den sisst, detta betyder att man ska sitta o dra den manuellt dit den borde ligga. Att ha o-ordning bland apparna är det västa jag vet, jag vill ha dem i ordning även om det kan vara snabbare att söka med någon sök funktion. Framförallt vill jag inte lägga ner min tid på att manuellt ordna något som hade kunnat ske automatiskt.

När jag öppnar plattan vill jag mötas av den skärm där jag har de appar jag använder främst sen vill jag kunna söka mig ner i vättig ordning(ex bokstavsordning) bland de andra. Tror jag har förklarat detta ett par gånger redan.

För mig är det helt oförsåligt att man tycker det är bra att appar hamnar huller om bullern på hemma skärmarna men jag antar att det är en smak sak eller en anpassnings sak.

Men låt oss ta ett steg tillbaka och säg att du skulle skapa app drawer för iOS homescreens. Kraven är ganska självklara, du ska ge en smidig och ordnad överblick på de installerade apparna och man ska kunna starta appar på iallafall två vis(sök eller bläddra på homescreens). Menar du verkligen att ordnad ordning ex alfabetiskt och senaste nerladdad) inte hade varit dina första tankar? Är det mycket bättre att bara låta appar hamna hur som helst och flyttar man runt eller tar bort så blir det hål lite var stans i griddarna? Vi pratar alltså nu om hemmaskärmar där de flesta troligen startar sina appar ifrån.

Skrivet av Mest:

Inte för att jag kan tala för Apple - och jag kan inte heller säga att jag håller med Apple om alla designbeslut de har tagit med iOS - men det är inte en fråga om att "komma långt". Majoriteten av alla smartphone-användare vill förmodligen inte ha många av de funktioner som Android-entusiaster verkar lyfta till skyarna, och att trycka in sådana "onödiga" funktioner gör inget förutom att förvirra och skapa en sämre upplevelse.

Va? Varför skulle inte flexibiliteten i ex Android vara önskvärt? Du vet att Android har utan tvekan störst marknad på mobiltelefon sidan?

Hur kan du tycka att en så enkel funktion som att möjlighet att sortera sina appar i någon viss ordning är för avancerat för den generella användare? Jag är ingen avancerad använder jag jag gillar flexibiliteten skarpt.

Förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är dåligt.

Skrivet av Mest:

Better safe than sorry? Om din unge, farmor eller otekniska kusin inte vet att internettrafik kostar pengar och att du inte har något surfpaket så kan ju även en gratisapp kosta pengar.

Men vänta nu lite här, Apple visar ju ganska tydligt att iOS är 1 användar system, det är inte tänkt att ha flera användare? Och om produkten ska vara för någon som kan riskera göra fel så kan man oftast låsa ner funktioner så som att ladda ner från app store, köpa saker inne i spel o.s.v?

Nu hoppas jag verkligen att det går att ställa in så att man slipper ange lösenord varje gång man laddar ner en app? Men visst, jag skulle inte förvåna mig om det inte går att komma runt, såfall får man väll bara säga att det var lat gjort av Apple.

Skrivet av Mest:

Shift-tangenten lyser när du skriver en stor bokstav. Personligen tycker jag att det är bra mycket snyggare än att hela tangentbordet byter utseende, men det är väl en smaksak.

Jag får faktiskt hålla med här, det är mycket mer intuitivt om bokstäverna hade ändrat utseende efter vad det är man skriver. Jag blev också fundersam i början om det var stora eller små jag körde med. Detta ser jag dock som en bagatell som man kan leva med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har nog behövt kolla upp hur man gör fler saker på IOS än något annat OS (möjligtvis förutom vissa linux distros). Till exempel: Radera en låt? Långtryck på låten gör att en liten deleteknapp kommer upp vid varje låt. Radera mer än en låt? Går inte.

Haha ja, precis så har det varit för mig med. Många av de saker man googlat har dock visat sig vara omöjliga i iOS men även grejer som finns är långt ifrån självklara alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

När jag öppnar plattan vill jag mötas av den skärm där jag har de appar jag använder främst sen vill jag kunna söka mig ner i vättig ordning(ex bokstavsordning) bland de andra. Tror jag har förklarat detta ett par gånger redan.

För mig är det helt oförsåligt att man tycker det är bra att appar hamnar huller om bullern på hemma skärmarna men jag antar att det är en smak sak eller en anpassnings sak.

Men låt oss ta ett steg tillbaka och säg att du skulle skapa app drawer för iOS homescreens. Kraven är ganska självklara, du ska ge en smidig och ordnad överblick på de installerade apparna och man ska kunna starta appar på iallafall två vis(sök eller bläddra på homescreens). Menar du verkligen att ordnad ordning ex alfabetiskt och senaste nerladdad) inte hade varit dina första tankar? Är det mycket bättre att bara låta appar hamna hur som helst och flyttar man runt eller tar bort så blir det hål lite var stans i griddarna? Vi pratar alltså nu om hemmaskärmar där de flesta troligen startar sina appar ifrån.

I mina ögon är det mer huller om buller att alla appar sorterar om sig själva hela tiden istället för att ligga kvar där jag lagt dem.

Senast nerladdad sist är ju förövrigt standard för hur nya appar sorteras i iOS.

Skrivet av SnowJim:

Va? Varför skulle inte flexibiliteten i ex Android vara önskvärt? Du vet att Android har utan tvekan störst marknad på mobiltelefon sidan?

Hur kan du tycka att en så enkel funktion som att möjlighet att sortera sina appar i någon viss ordning är för avancerat för den generella användare? Jag är ingen avancerad använder jag jag gillar flexibiliteten skarpt.

Förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är dåligt.

Jadu. Fråga inte mig, jag antar bara att Apple har undersökningsdata på sina användare och att de har dragit slutsatser utifrån det.

Jag personligen skulle inte bekymras av att det fanns någon slags UI-element som lät mig sortera om något om jag någonsin skulle vilja det, men jag kan också föreställa mig att det kan vara distraherande och/eller förvirrande för någon som är oteknisk/ointresserad. Jag hade inte sagt nej till fler funktioner i iOS, gärna togglingsbara från Inställningar eller dylikt, men jag känner mängder av människor som är överlyckliga med hur deras mobila gränssnitt är utformat och som får panik om något läggs till eller ändras.

Skrivet av SnowJim:

Men vänta nu lite här, Apple visar ju ganska tydligt att iOS är 1 användar system, det är inte tänkt att ha flera användare? Och om produkten ska vara för någon som kan riskera göra fel så kan man oftast låsa ner funktioner så som att ladda ner från app store, köpa saker inne i spel o.s.v?

Telefonen kan bli stulen, din lilla brorson kanske vill leka med den. Jag ser ingen risk med att inte behöva skriva in lösenordet, men jag ser inget problem med det heller. Så, som sagt, better safe than sorry.

Skrivet av SnowJim:

Jag får faktiskt hålla med här, det är mycket mer intuitivt om bokstäverna hade ändrat utseende efter vad det är man skriver. Jag blev också fundersam i början om det var stora eller små jag körde med. Detta ser jag dock som en bagatell som man kan leva med.

Man vet väl ändå om man har tryckt ner/dubbelklickat på Shift/är i början av en ny mening? Men som sagt, det är en bagatell.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mest:

Jo, att bara ha en vy gör förstås att det blir kompromisser hur man än gör. Att ha en vy för alla appar och en konfigurerbar för de appar man vill komma åt snabbt är en ganska bra kompromiss som har fungerat länge på Windows, Mac och Android. De flesta har inget större problem att skilja två vyer åt.

Citat:

Tja, det går att diskutera förstås. Vad gör en smartphone till en smartphone egentligen, det kan inte vara appar för det fanns på en massa dumma telefoner tidigare, inte mail för det fanns också, inte webbläsare för det fanns också tidigare, inte touchskärm för det finns smartphones utan och dumphones med, så vad? I mina ögon är Iphone mer av en "halv-smart" telefon än en smartphone, men det kanske bara är jag förstås. Jag finner att jag i princip aldrig använder min Iphone då den är så begränsad, i funktion framför allt men också exempelvis i skärmstorlek.

Citat:

Du menar tills jag sitter vid en dator med Itunes. Itunes är ett av de värsta programmen någonsin, extremt instabilt, fullt med en massa crapware som hela tiden vill installeras, kass prestanda, fult och omodernt osv. Jag försöker att undvika sådan skit så långt som möjligt. Det gäller förstås inte bara Apple, Samsungs Kies är inte direkt någon höjdare heller, men å andra sidan behövs inte det för sådan grundläggande funktionalitet som att radera låtar eller föra över filer till telefonen, faktum är att jag inte har behövt det alls på mina senaste två Samsung-telefoner då allt fungerar utmärkt utan programmet.

Citat:

Jo, fast det gäller ju lika mycket allt annat man gör på telefonen, typ surf, FB eller maps. Om man ger sin telefon till någon så måste man antingen hålla den under uppsikt hela tiden eller räkna med att det går åt datatrafik (eller stänga av datatrafiken helt innan man lånar ut den, vilket nog passar bra för ett barn exempelvis).

Citat:

Snyggheten är en smaksak. Det kognitiva gapet mellan tangenten man trycker på och vad som kommer på skärmen är inte det.

Skrivet av n_sandstrom:

Skrivet av Mest:

För all del, det finns säkert scenarion där det vore praktiskt att kunna slänga mycket musik på en gång. Apple har någon föreställning att man vill ha samma musikbibliotek överallt. Det är säkerligen jättebekvämt för de som faktiskt använder iTunes.

Jag själv använder inte ens lokala filer så det är inget jag kan uttala mig om egentligen, och jag hade gärna sett att Apple implementerade ett schysst sätt att markera flera objekt på samtidigt.

Det hade jag gärna också sett, och inte bara för låtar utan överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

I mina ögon är det mer huller om buller att alla appar sorterar om sig själva hela tiden istället för att ligga kvar där jag lagt dem.

Senast nerladdad sist är ju förövrigt standard för hur nya appar sorteras i iOS.

Så du menar om du inte har någon slut att hålla på att sortera dina appar manuellt så är det bättre att de hamnar senast nerladdat? Hur användbart är det när jag använt samma platta i 1 år?

Men visst förstår jag att man själv vill bestämma ordningen på sina appar ibland, det är därför Android och Windows Phone har valt att ha en home screen och en lista där alla appar finns.

Det intressanta när man diskuterar med inbitna iOS användare är att de aldrig ser någon anledning till förbättring eller flexibilitet och det är ju tur för Apple Jag kan bara hoppas att brädspelen tar fart på Android plattorna nu när de börjat ta över lite så att jag kan komma till en mer flexibel och utvecklad miljö längre fram.

Skrivet av Mest:

Jadu. Fråga inte mig, jag antar bara att Apple har undersökningsdata på sina användare och att de har dragit slutsatser utifrån det.

Jag personligen skulle inte bekymras av att det fanns någon slags UI-element som lät mig sortera om något om jag någonsin skulle vilja det, men jag kan också föreställa mig att det kan vara distraherande och/eller förvirrande för någon som är oteknisk/ointresserad. Jag hade inte sagt nej till fler funktioner i iOS, gärna togglingsbara från Inställningar eller dylikt, men jag känner mängder av människor som är överlyckliga med hur deras mobila gränssnitt är utformat och som får panik om något läggs till eller ändras.

Fler valmöjligheter betyder inte att man måste in o pilla på dem, är man nöjd med default så lever man med det, ser inga problem med det.

Man kan inte etsa sig fast vid ett avskalat interface bara för att man är rädd att man inte känner igen sig. Utveckling måste gå framåt och det går ganska snabbt i teknikvärlden så det är bara till att hänga med. Dessutom så känns det som en hel del saker hade kunnat förenklas i iOS och att avstå från sådan förändringar bara för att vissa användare etsar sig fast i det gamla verkar ingen höjdare men visst det ser ju ut som att det är så Apple har gjort hitentills tyvärr.

Skrivet av Mest:

Telefonen kan bli stulen, din lilla brorson kanske vill leka med den. Jag ser ingen risk med att inte behöva skriva in lösenordet, men jag ser inget problem med det heller. Så, som sagt, better safe than sorry.

Ja det är såklart sant, men för mig som alltid har plattan hemma känns det bara långsökt. Undra hur Windows Phone och framförallt Android som är störst på marknaden gör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en intressant tråd.

Jag kommer själv från Android-världen, och gått över till iOS-världen, och måste säga att jag antagligen inte velat gå tillbaka en endaste gång. Android må vara lite mer flexibelt, men i mitt tycke väger fördelarna med iOS, iPhone och iPad upp mot nackdelarna - det är helt enkelt ett bättre system på bättre hårdvara.

Nu är jag definitivt inte ute efter fanboy-tjafs, eller dylikt. Jag inser att tycke, behov och åsikter är olika för alla. Jag tycker bara personligen att det är småroligt att jag suttit och tragglat med Android i flertalet år, när allt jag ville ha av en telefon/platta fanns där mitt framför näsan på mig. Jag var för anti-Apple för att ens vilja se deras produkter. Nu biter jag givetvis i det sura äpplet inför vänner och släkt, men det gör mig ingenting.

Jag har dock inga lösningar för dig, TS. Jag hoppas dock att du förblir nöjd med din platta trots att dina behov inte tillgodoses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, att bara ha en vy gör förstås att det blir kompromisser hur man än gör. Att ha en vy för alla appar och en konfigurerbar för de appar man vill komma åt snabbt är en ganska bra kompromiss som har fungerat länge på Windows, Mac och Android. De flesta har inget större problem att skilja två vyer åt.

Jag förstår din poäng, men jag vet inte riktigt om jag håller med. Hela grejen med iOS hemskärm är att det inte finns massa knappar för vyer, sortering, menyer eller grejer. Du ser dina appar, varken mer eller mindre. Mer behövs inte heller, egentligen.

Åter igen, hur platt och simpelt man som avancerad användare tycker att det är så är det något den stora skaran iPhone-ägare älskar med iOS.

Skrivet av snajk:

Tja, det går att diskutera förstås. Vad gör en smartphone till en smartphone egentligen, det kan inte vara appar för det fanns på en massa dumma telefoner tidigare, inte mail för det fanns också, inte webbläsare för det fanns också tidigare, inte touchskärm för det finns smartphones utan och dumphones med, så vad? I mina ögon är Iphone mer av en "halv-smart" telefon än en smartphone, men det kanske bara är jag förstås. Jag finner att jag i princip aldrig använder min Iphone då den är så begränsad, i funktion framför allt men också exempelvis i skärmstorlek.

Personligen är jag helt nöjd med vad min iPhone klarar av. Jag läser mail, lyssnar musik, spelar spel, surfar en hel del, deltar i sociala media, planerar i kalender, antecknar i kalender och dylikt.

Vad är det egentligen man inte kan göra med en iPhone som andra smartphones klarar av? Jag menar, faktiska, praktiska anledningar till att välja det ena över det andra?

Skrivet av snajk:

Snyggheten är en smaksak. Det kognitiva gapet mellan tangenten man trycker på och vad som kommer på skärmen är inte det.

Med den logiken borde vanliga, fysiska tangentbord vara lika dåliga. Jag menar inte att låta tyken, men alla som gått i grundskola vet väl ändå när och hur man använder gemener och versaler?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Så du menar om du inte har någon slut att hålla på att sortera dina appar manuellt så är det bättre att de hamnar senast nerladdat? Hur användbart är det när jag använt samma platta i 1 år?

Men visst förstår jag att man själv vill bestämma ordningen på sina appar ibland, det är därför Android och Windows Phone har valt att ha en home screen och en lista där alla appar finns.

Jag tycker verkligen inte att alfabetisk ordning är ett bra sätt att sortera saker på. Senast nedladdat låter faktiskt bäst i mina öron, all form av autosortering är mestadels förvirrande.

Det bästa hade såklart varit att låta användaren välja, men underskatta inte hur tekniskt inkompetent den största delen av befolkningen fortfarande är. Alla onödiga GUI-element försämrar upplevelsen för sådana personer.

Skrivet av SnowJim:

Det intressanta när man diskuterar med inbitna iOS användare är att de aldrig ser någon anledning till förbättring eller flexibilitet och det är ju tur för Apple Jag kan bara hoppas att brädspelen tar fart på Android plattorna nu när de börjat ta över lite så att jag kan komma till en mer flexibel och utvecklad miljö längre fram.

Jag själv kan inte påstå att jag skulle bry mig så mycket om ett iOS med helt annan funktionalitet. Jag är nöjd med vad jag har, känner mig relativt careface på diverse smådetaljer.

Med det sagt kommer jag förmodligen jailbreaka min iPhone så snart det går för att binda om knappar, installera f.lux, öka animationshastigheter och kanske skicka in ett ikonpaket. Om det är något jag önskar att Apple gjorde så skulle det vara att låta de avancerade användare som vill och orkar pilla omkring göra vad de vill med sina lurar. Det är bortom mig varför de blåvägrar.

Utveckling i högre takt hade absolut varit trevligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad jag inte förstår är vad detta hjälper mig? Kommer även GameId och Facbook inloggning shifta när man switchar email konto eller menar du bara att man kan ha flera email konton och switcha mellan dem? Om det är det sisst nämnda så ser jag det som en grundfunktion och det skulle förvåna mig im det inte hade gått, ser dock inte att det hjälper mig.

Du frågade väl om du kunde ha flera epost-konton?

Du kan även ha flera facebook-konton som du kan switcha mellan. Du kan även ha flera GameID genom det där spelprogrammet som du kan switcha mellan.

Jag tycker du borde sälja din ipad eftersom du verkar extremt negativ till den och du verkar inte tycka om att ta reda på information om något.

När du väl får häjlp om exempelvis mailen så klagar du mest bara. Så, sälj den så du slipper gnälla mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag förstår din poäng, men jag vet inte riktigt om jag håller med. Hela grejen med iOS hemskärm är att det inte finns massa knappar för vyer, sortering, menyer eller grejer. Du ser dina appar, varken mer eller mindre. Mer behövs inte heller, egentligen.

Åter igen, hur platt och simpelt man som avancerad användare tycker att det är så är det något den stora skaran iPhone-ägare älskar med iOS.

Ärligt, jag förstår inte hur du kan försvara ett system på denna nivån, varför inte bara konstatera att systemet saknar grundläggande funktionalitet men att iallafall du och en hel del andra har lärt er leva med det?

Hur kan du anse att sortering är för avancerade användare? Att sortera har väll varit grund funktion i griddar och lister från så gott som starten (även inom ex nyttoprogram så som word, excel o.s.v).

Om man vet lite om design vilket de borde veta på Apple så är det inte så svårt att bygga in lite enklare funktionalitet utan att det för den delen ska vara något synbart utåt. Ingen säger att ett system måste endast vara gjort för 5 åringar, ett system som går att anpassa efter användaren är alltid det bästa.

På dig låter det som alla användare av Apple produkter är väldigt okunniga överhuvudtaget, de vet inte ens vad sortera är? Min dotter(4 år) leker fritt med både min IPad 2:a och Android lur och det är inge problem med det.

Vad skulle hända om man kunde sortera sina appar? Skulle iOS användarna gå i taket och inte fatta var de ska börja ens?

Skrivet av Mest:

Personligen är jag helt nöjd med vad min iPhone klarar av. Jag läser mail, lyssnar musik, spelar spel, surfar en hel del, deltar i sociala media, planerar i kalender, antecknar i kalender och dylikt.

Vad är det egentligen man inte kan göra med en iPhone som andra smartphones klarar av? Jag menar, faktiska, praktiska anledningar till att välja det ena över det andra?

Med de kraven kan du köpa precis vilken telefon som helst känns det som, du behöver inte lägga 5000 kr om du inte vill, 2000-3000 hade räckt gott och väl. Varför lägger du då inte mindre? Precis, för att du känner att det fungerar på ett visst vis som passar dig. Jag känner samma sak men på andra hållet, för mig känns iOS bakvänt på flera punkter vilket gör att jag måste jobba mer för att upp nå en effektiv vardag.

Skrivet av Mest:

Med den logiken borde vanliga, fysiska tangentbord vara lika dåliga. Jag menar inte att låta tyken, men alla som gått i grundskola vet väl ändå när och hur man använder gemener och versaler?

Haha va? Det är ju ganska stor skillnad, på ett fysiskt tangentbord måste du hålla inne shift, dessutom tittar man sällan på tangentbordet när man skriver. På en platta är det mindre antal som kan skriva utan att titta på tangentbordet och dessutom fungerar shift som en tillfällig chaps lock som bara gäller för det första tecknet som följs efter shift.

Dessutom så är det svårare att ändra utseende på fysiska knappar, hade det gått lika lätt som det går på ett on screen tangentbord så hade det säkert varit standard, why not?

Testade precis on-screen tangentbord i Windows 8.1 och det fungerar precis som på android. d.v.s trycker man ner shift så ändrar sig alla bokstäver till versaler.

Detta är ingen big deal men återigen förstår jag inte hur man kan sitta o försvara det. Vad hade det skadat om det varit som på de andra plattformarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag tycker verkligen inte att alfabetisk ordning är ett bra sätt att sortera saker på. Senast nedladdat låter faktiskt bäst i mina öron, all form av autosortering är mestadels förvirrande.

När jag läser vad du skriver så får jag en bild av en person som har snöat in sig så hårt på Apple produkter att han inte kan se några alterantiv till det som Apple ger ut? Jag hoppas verkligen jag har fel men jag förstår inte hur du kan försvara att grundläggande funktionalitet saknas. Sen om du har lärt dig leva med det eller inte är ju en helt annan sak.

Så säg att jag laddar ner lite appar då och då. Jag vill inte manuellt sortera dem så de hamnar i senaste nedladdat ordning. Efter 1 år har jag laddat ner totalt 500 appar och tagetbort 200. Hur ser mina home screens ut? På vilket vis är detta bättre än om jag hade kunnat välja auto ordna enligt ex alfabetisk ordning?

Vilket av dessa två vis tror du hade varit snabbast att hitta en specifik app utan att använda söken?

Skrivet av Mest:

Det bästa hade såklart varit att låta användaren välja, men underskatta inte hur tekniskt inkompetent den största delen av befolkningen fortfarande är. Alla onödiga GUI-element försämrar upplevelsen för sådana personer.

Så vad du säger är att grundläggande funktionalitet så som sortering är inget som så gott som alla internet användare vet vad det är? Och varför skulle man inte kunna gömma undan list inställningar? Vad jag förstår så finns inga inställningar ute i iOS utan allt finns i inställningar? Så hur skulle detta "skita" ner GUI:t?

Folk måste dessutom lära sig nya saker för att inse att det kanske inte alltid är bäst på gammalt vis. Utvecklingen går framåt och det gör även viset vi jobbar på. Ska vi stanna upp för att folk inte gillar förändringar så lär vi aldrig komma någonstans i utvecklingen (om man nu kan kalla sortering för utveckling)

Skrivet av Mest:

Jag själv kan inte påstå att jag skulle bry mig så mycket om ett iOS med helt annan funktionalitet. Jag är nöjd med vad jag har, känner mig relativt careface på diverse smådetaljer.

Med det sagt kommer jag förmodligen jailbreaka min iPhone så snart det går för att binda om knappar, installera f.lux, öka animationshastigheter och kanske skicka in ett ikonpaket. Om det är något jag önskar att Apple gjorde så skulle det vara att låta de avancerade användare som vill och orkar pilla omkring göra vad de vill med sina lurar. Det är bortom mig varför de blåvägrar.

Utveckling i högre takt hade absolut varit trevligt!

Så du är nöjd med hur din telefon är men ändå ska du jailbreaka den? Förlorar man inte garantin på att jailbreaka? Och du vet väll att det mesta av de sakerna du radar upp går att göra utan jailbreak på ex Android?

Anledninge till att de vägrar är kanske för att det öppnar upp för piratkopiering? Eller menar du nu att du hade önskat att iOS var mer avancerat så man kunde byta ut ikoner, snabba upp animeringar o.s.v? Men det är inte okay att kunna auto sortera en grid med ikoner?

Jag hade inte varit alls intresserad av att ändra ikoner eller snabba upp animeringar men jag kan förstå att någon kan behöva/villja det. Och det är här du failar för du verkar inte kunna förstå varför någon skulle vilja ha sortering på en ikon grid?

För mig låter det som att vi sitter i samma båt men med olika önskningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du frågade väl om du kunde ha flera epost-konton?

Du kan även ha flera facebook-konton som du kan switcha mellan. Du kan även ha flera GameID genom det där spelprogrammet som du kan switcha mellan.

Jag tycker du borde sälja din ipad eftersom du verkar extremt negativ till den och du verkar inte tycka om att ta reda på information om något.

När du väl får häjlp om exempelvis mailen så klagar du mest bara. Så, sälj den så du slipper gnälla mer.

Tro mig, jag kollade upp på nätet innan jag postade här (konstigt att man behöver google ett system som ska vara så enkelt).

Men då uppstår ett par frågor :

1. Att lägga in flera email konto förstår jag också att man kan göra annars hade det verkligen varit värdelöst men det är inte så jag menar. Säg att jag har ett email konto och flickvännen har ett, då vill man inte att de ska visas ihop inne i mail applikationen. Man vill liksom switcha mellan användare och då få email, facebook och gameid satt. Detta är inte möjlight vad jag förstår?

2. Facebook kontona ska jag prova.

3. Game Id, här förstår jag inte helt, jag har varit inne o tittat i Game Id appen och där hittar jag inget om att switcha konto? Kan du förklara mer detljerat eller skicka mig till en site som förklarar det?

4. Nej jag kommer inte sälja IPad Air, jag köpte den av 3 anledningar som fortfarande gäller : Serie tidningar, Brädspels appar och hårdvaran (4:3 med hyffsad upplösning). Vad jag säger är att iOS känns ganska förlegat jämfört med Android, faktiskt lite i klass med Windows Phone. Jag väljer produkter efter vad jag ska ha dem till och inte efter fanboy känslor. Det som är intressant är att Vissa av de inbitna Apple användarna verkar inte kunna acceptera att man kan önska mer funktionalitet i iOS, man försöker istället övertala att det är jag som ska passa in mig i ledet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår, men då har du egentligen byggt upp ett system som mer eller mindre inte finns från början. Du har valt att varje hemskärm ska ha vars en kategori vilket inte alls är självklart och troligen inte häller en tanke (eftersom det inte går att namnge homescreens). Det hade varit intressant att höra hur Apple anser att man ska ordna alla sina appar.

Du har kört iOS under lång tid om jag förstår det rätt och då anpassar man sig också efter systemet man befinner sig i precis som du gjort. När man kommer från mer utvecklade/flexibla system så blir man dock lite chockad.

Jag kräver såklart inte att alla operativ ska vara så ombyggbart som Android är, jag är inte en person som gräver ner mig långt ner i inställningar och appar för att få till det på speciella vis. Jag värdesätter istället enkla inställnignar och logiska möjligheter på en rimlig nivå.

Apples tanke är att du är fri att sortera apparna som du själv vill. Finns inget rätt eller fel sätt

Som sagt, vet inget scenario för mig där det manuella placeringen skulle vara jobbig. Jag lägger in en ny app i taget lite då och då och lägger den där jag vill, tar mig ju ingen tid. Att ha de sorterade i bokstavsordning hade inte hjälp mig ett skit eftersom jag inte skulle vilja ha dem så (då hade jag manuellt börjat placera dem så en gång i tiden).

Och jag må ha använt iOS privat länge men är Android som OS är knappast okänt för mig eftersom det lite hör till jobbet samt att jag även följer utveckling av de stora mobila OS privat då jag finner det högst intressant ämne (läser flertalet Androidbloggar/sidor som swedroid.se och androidauthority.com m.fl)

Skrivet av SnowJim:

Vilket inte säger någonting i det här fallet då det knappast beror på hur OS:et i sig är utan för att majoriteten av Android-telefoner är budgetmodeller, en marknad där iOS inte ens finns (se IDC senaste undersökning gällande ASP, average selling price). Sannolikt bryr sig många av de som köper väldigt billiga Androids inte ett skit om OS:et är flexibelt eller inte eftersom de troligtvis främst använder den som en telefon (döma av undersökningar av mobilt internet-användande t ex där iOS har en mycket större andel än vad siffrorna över sålda smartphones säger).

Skrivet av SnowJim:

Och det samma gäller det omvända... Varför är det så svårt att förstå att folk kanske helt enkelt gillar hur det fungerar? Vi är alla olika...

Visst finns det förbättringar att göra i iOS, det finns förbättringar möjligheter i alla OS, men jag kanske inte ser samma problem som du gör. Som sagt, tycker definitivt att det borde finnas någon slags fleranvändarläge för iOS till iPad då det ofta är en pryl som används av flera i familjen. Men är det en deal-breaker för mig? Absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ärligt, jag förstår inte hur du kan försvara ett system på denna nivån, varför inte bara konstatera att systemet saknar grundläggande funktionalitet men att iallafall du och en hel del andra har lärt er leva med det?

Hur kan du anse att sortering är för avancerade användare? Att sortera har väll varit grund funktion i griddar och lister från så gott som starten (även inom ex nyttoprogram så som word, excel o.s.v).

Om man vet lite om design vilket de borde veta på Apple så är det inte så svårt att bygga in lite enklare funktionalitet utan att det för den delen ska vara något synbart utåt. Ingen säger att ett system måste endast vara gjort för 5 åringar, ett system som går att anpassa efter användaren är alltid det bästa.

På dig låter det som alla användare av Apple produkter är väldigt okunniga överhuvudtaget, de vet inte ens vad sortera är? Min dotter(4 år) leker fritt med både min IPad 2:a och Android lur och det är inge problem med det.

Vad skulle hända om man kunde sortera sina appar? Skulle iOS användarna gå i taket och inte fatta var de ska börja ens?

Varför så aggressiv ton? Jag försöker förklara varför jag tror att Apple har gjort vissa designval. Jag konstaterar även att jag håller med om många (men långt från alla!) av de valen.

Klart det låter korkat att påstå att sortering skulle vara avancerat. Nej, sortering i sig inte avancerat, men om helheten innehåller för många alternativ/moment/element så blir det en större kurva (= sämre upplevelse) för många användare.

Personligen skulle jag inte ta skada av att det fanns alternativ som att sortera, men jag har inte heller något behov av just det så jag föredrar att det inte finns där.

Skrivet av SnowJim:

Med de kraven kan du köpa precis vilken telefon som helst känns det som, du behöver inte lägga 5000 kr om du inte vill, 2000-3000 hade räckt gott och väl. Varför lägger du då inte mindre? Precis, för att du känner att det fungerar på ett visst vis som passar dig. Jag känner samma sak men på andra hållet, för mig känns iOS bakvänt på flera punkter vilket gör att jag måste jobba mer för att upp nå en effektiv vardag.

Jag gillar hur iOS ser ut och beter sig. Jag gillar hur simpelt det är. Jag gillar hur det känns att navigera i telefonen kontra hur hackigt Android är. Jag tycker inte att min "vardag" på något sätt är "ineffektiv".

Välj vilken telefon du vill, jag skiter i vilket.

Skrivet av SnowJim:

Detta är ingen big deal men återigen förstår jag inte hur man kan sitta o försvara det. Vad hade det skadat om det varit som på de andra plattformarna?

Det hade inte skadat någon, men folk tycker bevisligen olika. Vad skadar det att det inte är samma som på de andra plattformarna? Varför diskuterar vi detta som om någon av oss hade någon sägan?

Skrivet av SnowJim:

När jag läser vad du skriver så får jag en bild av en person som har snöat in sig så hårt på Apple produkter att han inte kan se några alterantiv till det som Apple ger ut? Jag hoppas verkligen jag har fel men jag förstår inte hur du kan försvara att grundläggande funktionalitet saknas. Sen om du har lärt dig leva med det eller inte är ju en helt annan sak.

Nu gör du mig ganska irriterad faktiskt. Folk har olika åsikter, vänligen respektera det. Jag försöker inte påstå att iOS är någon slags perfektion.

Skrivet av SnowJim:

Så säg att jag laddar ner lite appar då och då. Jag vill inte manuellt sortera dem så de hamnar i senaste nedladdat ordning. Efter 1 år har jag laddat ner totalt 500 appar och tagetbort 200. Hur ser mina home screens ut? På vilket vis är detta bättre än om jag hade kunnat välja auto ordna enligt ex alfabetisk ordning?

Vilket av dessa två vis tror du hade varit snabbast att hitta en specifik app utan att använda söken?

Laddar du ner 2 nya appar om dagen?

Nåväl. Om du då är i ett scenario där du 1.) har flera hundra appar, 2.) vill hitta en särskild app du inte använder ofta, 3.) vet vad den heter, och 4.) av någon anledning vägrar använda sökfunktionen, visst, då är en alfabetisk lista objektivt bättre.

Jag tror inte att särskilt många är i sådana scenarion särskilt ofta. Jag tror att de flesta har markant färre appar och sorterar dem efter någon slags personlig logik. Whatever.

Skrivet av SnowJim:

Så vad du säger är att grundläggande funktionalitet så som sortering är inget som så gott som alla internet användare vet vad det är? Och varför skulle man inte kunna gömma undan list inställningar? Vad jag förstår så finns inga inställningar ute i iOS utan allt finns i inställningar? Så hur skulle detta "skita" ner GUI:t?

Folk måste dessutom lära sig nya saker för att inse att det kanske inte alltid är bäst på gammalt vis. Utvecklingen går framåt och det gör även viset vi jobbar på. Ska vi stanna upp för att folk inte gillar förändringar så lär vi aldrig komma någonstans i utvecklingen (om man nu kan kalla sortering för utveckling)

Jag önskar också att människor var snabbare med att anamma ny teknik. Kanske underskattar Apple folks tekniska kompetens. Jag vet inte.

Skrivet av SnowJim:

Så du är nöjd med hur din telefon är men ändå ska du jailbreaka den? Förlorar man inte garantin på att jailbreaka? Och du vet väll att det mesta av de sakerna du radar upp går att göra utan jailbreak på ex Android?

Jag är mycket väl medveten om att det går att göra på Android. Jailbreak är ingen big deal förutom om man går upp till en ny major-version av iOS. Jailbreaksprocessen som sådan tar en minut och du kan alltid ta bort din jailbreak utan vidare.

Jag är överlag nöjd med min iPhone, ja, men det innebär inte att det inte finns saker jag vill förändra. Är det så konstigt? Jag skulle säkert kunna använda och trivas med Android, men ingen telefon jag har sett hittills har övertygat mig.

Skrivet av SnowJim:

Anledninge till att de vägrar är kanske för att det öppnar upp för piratkopiering? Eller menar du nu att du hade önskat att iOS var mer avancerat så man kunde byta ut ikoner, snabba upp animeringar o.s.v? Men det är inte okay att kunna auto sortera en grid med ikoner?

Jag hade inte varit alls intresserad av att ändra ikoner eller snabba upp animeringar men jag kan förstå att någon kan behöva/villja det. Och det är här du failar för du verkar inte kunna förstå varför någon skulle vilja ha sortering på en ikon grid?

Men lilla du. Vill du sortera efter alfabetisk ordning så får du göra det. Lägger Apple in det, fine, jag bryr mig inte och jag skulle inte använda det. Det enda jag har sagt om alfabetisk ordning är att jag utan problem kan förstå varför de inte har lagt in det.

I vilket fall som helst så gillar jag inte riktningen den här konversationen går mot. Jag ville bara lägga fram min teori om Apples designval, inte sitta och debattera äpplen och päron.

Visa signatur