Permalänk

780 vs 290 vs 7970cf

Tjena swecare!

Är på jakt efter ett nytt grafikkort, och som titeln kanske avslöjar så är jag inte riktigt säker på vad jag ska inskaffa. Jag köpte ett 780 på cdon, men fick efter flera dagar mail om att det var slut hos distributören. Då jag köpt kortet med en 15% rabattkod blev jag självklart lite ledsen, grät ut i en tråd här på swec, fick en ny kod, bokade samma kort och allt var än en gång frid och fröjd.
Dock är det dreamhack inom kort och jag vill helst ha mitt nya kort innan detta. Då det verkar ta tid för kortet att komma tillbaks i lager undrar jag därför om ni anser att det är värt att vänta på det 780 jag bokat, eller köpa ett 290 alternativt två stycken 7970 för att köra dessa i cf. Webhallen säljer ut dessa för 2000 så alla alternativ kommer gå loss för runt 4000.

Med 2st 7970 får jag mest prestanda men måste få köpa nytt nätagg, plus att jag har hört mycket om problem med cf och microstuttering(eller vad det nu kallas). Med ett 290 får jag bra och billig prestanda omgående. Men med det bokade 780 får jag lite högre prestanda än 290t till samma pris med tanke på rabatten, dock får jag vänta länge... Hjälp mig sweclockers, vad ska jag ta mig till?

Tldr; ska jag skaffa ett 290/2st 7970 nu, eller vänta på ett 780?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

AMD har fixat microstuttering problemet med att ha dynamisk v-sync .. iaf vad jag har hört . kör på detta 7990 istället vilket är 2x 7970s i ett kort, kräver dock 750W PSU

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440172

- Detta är det billigaste du kommer näst till Powercolors 7990, så du sparar 1000 kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1858387

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

AMD har fixat microstuttering problemet med att ha dynamisk v-sync .. iaf vad jag har hört . kör på detta 7990 istället vilket är 2x 7970s i ett kort, kräver dock 750W PSU

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1440172

- Detta är det billigaste du kommer näst till Powercolors 7990, så du sparar 1000 kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1858387

De har inte löst det genom dynamisk v-sync, de ändrade när och hur bildrutor renderas för att lösa problemet genom s.k. frame pacing (som ser ut att inte fungera med DirectX9 och multiskärmslösningar/eyeinfinity (länk)). Dessutom har de inte lyckats med att lösa microstuttering helt och hållet ännu, men i de allra flesta stora titlar verkar det vara löst.

OnT: Om jag vore du skulle jag vänta på 780't. Svalare, mycket tystare och samma prestanda. Med ett 780 är överklockning också ett alternativ utan att bli döv. Annars gäller det att vänta på partnertillverkade kylare för R9 290 som kommer i december av att döma från flera håll.

Förövrigt är inte crossfire något vidare roligt att handskas med när det såväl börjar flippa ur, vilket ser ut vara någorlunda vanligt förekommande. Kan tänka mig att det inte heller är roligt att vänta någon månad på att det ska komma en fungerande (buggig och ej stabil) crossfire drivrutin för nya spel. Verkar vara på bättringsvägen dock, vilket det fortfarande ser ut att vara en liten bit kvar till.

Permalänk
Skrivet av Theckapaz:

Mycket bra text.

Jo, mycket av det som du sa har hest själv tänkt på. Ljudet är självklart en faktor som spelar in, men lite mer ljud kan jag leva med, dock verkar skillnaden mellan ett 780 och 290 rätt så stor, även om man räknar bort eftermarknadskylare... Så det gör väl att man mer eller mindre måste vänta på partnertillverkarnas egna kylarlösningar om man inte vill ha ett jetplan i datorn.

Min största fundering är dock detta med CF med annorlunda frame Times och att fixet inte fungerar i många av fallen. Som du skrev så fungerade det ej i multi-display konfigurationer, men betyder det att det inte kommer funka alls om man har 1< skärmar, eller bara om man spelar på 1< skärmar? I vilket fall har jag ju blivit mindre sugen på en lösning med flera gpuer.

Om jag ska vara ärlig så är jag en nVidia fanboy, har kört det sedan första bygget. Det är lite därför jag frågar här då jag inte har någon erfarenhet alls vad det gäller röda grafikkort. Men efter dig inlägg ser jag inget positivt med de nämnda amd-korten... Vist, ett ensamt 7970 är säkert jättebra, men med flera verkar det inte som någon höjdare.

Just nu lutar det åt att jag väntar på det kort jag beställt (blev samma pris som 290 med rabatten jag fick). Om ingen annan kan övertala mig till något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||

Permalänk
Medlem

Jag sitter i precis samma sits.. Dock spelar jag på 3 skärmar (3600*1920) och är just nu väldigt när att köpa ett powercolor 7990 för att det är så pass prisvärt för prestandan. Jag har också ett ganska litet chassi (TJ-08e) så vill helst inte köra två kort i samma burk. men ja, det är ett jättejobbigt val... har suttit hela veckan och försökt bestämma mig

Permalänk
Skrivet av hygea:

Jag sitter i precis samma sits.. Dock spelar jag på 3 skärmar (3600*1920) och är just nu väldigt när att köpa ett powercolor 7990 för att det är så pass prisvärt för prestandan. Jag har också ett ganska litet chassi (TJ-08e) så vill helst inte köra två kort i samma burk. men ja, det är ett jättejobbigt val... har suttit hela veckan och försökt bestämma mig

Om du klarar av microstuttering så kanske det är värt det Har varit sjukt mycket snack här på forumet om att amd har mycket problem med detta. Dock är det många som säger att det är fixat i nya drivrutinen och att många av problemen är lösta. Vet dock inte vilka man ska lyssna på då det ofta bryter ut fanboy-krig där de båda sidorna smutskastar varandra samt försöker få sin sida att se bättre ut, så det känns som det är svårt att få tag på vettig info.
Men med tanke på vad folk har sagt här och även i andra delar av forumet så skulle jag inte vilja riskera att få ojämna renderingstider, då det kan kännas som att det hackar även fast man ligger 60+ fps. I alla fall inte när man lägger såpass mycket pengar på något.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kvicksilv3r:

Om du klarar av microstuttering så kanske det är värt det Har varit sjukt mycket snack här på forumet om att amd har mycket problem med detta. Dock är det många som säger att det är fixat i nya drivrutinen och att många av problemen är lösta. Vet dock inte vilka man ska lyssna på då det ofta bryter ut fanboy-krig där de båda sidorna smutskastar varandra samt försöker få sin sida att se bättre ut, så det känns som det är svårt att få tag på vettig info.
Men med tanke på vad folk har sagt här och även i andra delar av forumet så skulle jag inte vilja riskera att få ojämna renderingstider, då det kan kännas som att det hackar även fast man ligger 60+ fps. I alla fall inte när man lägger såpass mycket pengar på något.

Singel skärm kan du köra CF rätt lungt i dom flesta spel nu för tiden, dock börja inte lira flera skärmar etc.

Och DX9 spel.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Jo jag håller med om att det är sjukt svårt att få en bra bild av vad som faktiskt funkar eller inte. För mig eftersom jag spelar på tre skärmar vill jag ju ha så pass mycket kräm som möjligt så jag slipper sänka inställningarna. Sen ska jag köra en formatering på datorn och testa win8 som det verkar fungera bättre med för folk. Så jag kommer nog testa 7990t iaf. I min mening är det ju just när man kör fler skärmar och behöver mer kraft som ett 7990 eller cf är att föredra. Känns overkill för vanlig 1080p gaming

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Singel skärm kan du köra CF rätt lungt i dom flesta spel nu för tiden, dock börja inte lira flera skärmar etc.

Och DX9 spel.

Tvelander i min tråd. My life is complete.

Detta kan i framtiden bli ett problem... Jag går nu sista året på gymnasiet, och tänker efter det ta ett sabbatsår där jag antagligen kommer jobba. Med dessa pengar har jag tänkt köpa mer skärmar, 5760 x 1080 länge har varit en dröm. Om jag kör på ett 7990 (alt. 2 7970) så kommer jag få problem senare. Har aldrig ägt ett amdkort, och ännu mindre 2 stycken i cf. Men det jag har hört är att det uppstår mycket problem med amd i cf, är detta verkligen sant? Och kommer det påverka så mycket som folk säger? Har en i min klass som har kört cf tidigare och han sa att det kändes som att fpsen halverades när det började stuttra. Är det bättre nu eller uppstår fortfarande liknande problem?

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kvicksilv3r:

Tvelander i min tråd. My life is complete.

Detta kan i framtiden bli ett problem... Jag går nu sista året på gymnasiet, och tänker efter det ta ett sabbatsår där jag antagligen kommer jobba. Med dessa pengar har jag tänkt köpa mer skärmar, 5760 x 1080 länge har varit en dröm. Om jag kör på ett 7990 (alt. 2 7970) så kommer jag få problem senare. Har aldrig ägt ett amdkort, och ännu mindre 2 stycken i cf. Men det jag har hört är att det uppstår mycket problem med amd i cf, är detta verkligen sant? Och kommer det påverka så mycket som folk säger? Har en i min klass som har kört cf tidigare och han sa att det kändes som att fpsen halverades när det började stuttra. Är det bättre nu eller uppstår fortfarande liknande problem?

Som jag skrev innan flera skärmar och DX9 spel har AMD fortfarande lite kvar innan Nvidia nivå.

Skulle jag va du hade jag personligen köpt 1x 780 nu eller 770.

http://cdon.se/hemelektronik/msi/msi-geforce-gtx-770-oc-2gb-d...
Frukansvärt prisvärt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av hygea:

Jo jag håller med om att det är sjukt svårt att få en bra bild av vad som faktiskt funkar eller inte. För mig eftersom jag spelar på tre skärmar vill jag ju ha så pass mycket kräm som möjligt så jag slipper sänka inställningarna. Sen ska jag köra en formatering på datorn och testa win8 som det verkar fungera bättre med för folk. Så jag kommer nog testa 7990t iaf. I min mening är det ju just när man kör fler skärmar och behöver mer kraft som ett 7990 eller cf är att föredra. Känns overkill för vanlig 1080p gaming

Mjo, både ja och nej. Jag vill vara framtidssäker då jag planerar inköp av två skärmar till inom det kommande året. Att köpa ett 7990 skulle antagligen ge mig den kraft datorn behöver för att kunna spela på någolunda okej settings på 3skärmar. Dock kan det ju bli problem. Så om jag köper ett 780 nu så är det väl egentligen lite overkill också, men när jag väl köper fler skärmar så kan jag nog slänga in ett 780 till, och därmed få lagom prestanda. Dock är 4000 för ett 7990 för bra för att missa, så jag är sjukt osäker på hur jag ska göra D: Du får jättegärna komma tillbaks med resultat av 7990t när du får det (om du nu ska ha ett sånt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sweclockers facebook:

Många i forumet menar att problem med SLI och Crossfire är en myt, där uppdateringar sedan länge rätat ut alla frågetecken. Efter ett par dagars strul i testlabbet hävdar jag och Jonas bestämt motsatsen - ensam GPU är fortfarande att föredra. //E

SweClockers.com Inkonsekvent prestanda, grafikbuggar, drivrutinsproblem och svårförklarliga hack bland annat. Jag säger inte emot att det fungerar utmärkt för många, men att generellt avfärda problem som "myt" är skitsnack. //E

SweClockers.com Jag skulle säga att traditionell microstuttering är ett av de minsta problemen i dagsläget, även om många "hängt upp sig" på just den frågan. //E

Permalänk
Medlem

Jo absolut, jag säger inte att det är utan problem. Single gpu har alltid varit lättare att handskas med. Men som sista citatet säger så tror jag det är många som skriker om microstuttering utan fakta. Jag hade två 5870s förut och det fungerade jävligt dåligt för mig. Men nu ska ju just den biten vara löst. Så jag ska ta och pröva iaf. Spelupplevelsen är ju i många fall individuell så om det fungerar bra så är man ju nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Som jag skrev innan flera skärmar och DX9 spel har AMD fortfarande lite kvar innan Nvidia nivå.

Skulle jag va du hade jag personligen köpt 1x 780 nu eller 770.

http://cdon.se/hemelektronik/msi/msi-geforce-gtx-770-oc-2gb-d...
Frukansvärt prisvärt.

Ska man dra in en ny GPU i burken är det inte värt att satsa lite högre än 2 GB minne?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Ska man dra in en ny GPU i burken är det inte värt att satsa lite högre än 2 GB minne?

http://www.sweclockers.com/nyhet/17860-geforce-gtx-780-ti-rad...
gtx770 sli, gtx690 och radeon r9 270x lider ganska hårt pga 2gb.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17860-geforce-gtx-780-ti-rad...
gtx770 sli, gtx690 och radeon r9 270x lider ganska hårt pga 2gb.

Men ligger inte 690 på 4gb? Eller är det delat mellan gpuerna, alltså 2 till varje?

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oaky:

Ja det är ju att rekommendra, men man kanske inte behöver maxa spelen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja det är ju att rekommendra, men man kanske inte behöver maxa spelen

Maxa är det som gäller för oss dödliga med endast en 60hz skärm Sen vill man ju vara framtidssäker, och med fler skärmar lär det behövas mycket minne, även om det inte skall maxas!

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kvicksilv3r:

Maxa är det som gäller för oss dödliga med endast en 60hz skärm Sen vill man ju vara framtidssäker, och med fler skärmar lär det behövas mycket minne, även om det inte skall maxas!

Ja, då får du la köpa 780
Men för att maxa spel flera skärmar behöver du 2-3 780 eller 2-3 R9 290X

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Skulle har köpt ett Gtx 780/780ti (beroende på budjet) nu och ett till när du får fler monitorer.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Skulle har köpt ett Gtx 780/780ti (beroende på budjet) nu och ett till när du får fler monitorer.

Som hyffsat fattig student så kan jag inte lägga oändligt med pengar på ett nytt grafikkort. Ett ti vore extremt mysigt att ha, men måste isf sälja mitt ps3 med alla spel + mitt nuvarande 580 för att få ihop de extra 2.000-2.500:- som jag behöver

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Som hyffsat fattig student så kan jag inte lägga oändligt med pengar på ett nytt grafikkort. Ett ti vore extremt mysigt att ha, men måste isf sälja mitt ps3 med alla spel + mitt nuvarande 580 för att få ihop de extra 2.000-2.500:- som jag behöver

sitter du på en tight budget finns det ingen anledning att köpa top of the line. och har du inte tid att vänta på R9 290 med eftermarknadskylare så hade iaf jag köpt ett GTX 780 i nuläget (ska själv vänta på R9 290 med DCU II kylare), känns inte aktuellt att köpa 7970/R9 280x för egen del när både nvidia och AMD släppt nya generationer med helt ny arkitektur.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

sitter du på en tight budget finns det ingen anledning att köpa top of the line. och har du inte tid att vänta på R9 290 med eftermarknadskylare så hade iaf jag köpt ett GTX 780 i nuläget (ska själv vänta på R9 290 med DCU II kylare), känns inte aktuellt att köpa 7970/R9 280x för egen del när både nvidia och AMD släppt nya generationer med helt ny arkitektur.

Det finns väl alltid pengar till ett grafikkort? Sitter på ett 580 atm och ska det köpas nytt så ska det väl vara top of the line? Känns lite dumt att köpa något som inte ger samma boost... Ett 780/290 är ca 100% bättre än ett 580, och det känns som en rätt bra investering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt uruselt som investering, men kul med tuff elektronik!

7970/280 CF är ju utan tvekan mest prisvärt och har nog kraft att driva Eyefinity om du vill köra det. Sen finns det ju absolut vissa grejer som inte funkar så bra i Eyefinity och framför allt en hel del spel som inte funkar över 3 skärmar (De är lite som gamla 4:3 spel "gjorda" för max typ 16:9).

T.ex BF4 flyter på bra på min maskin, men jag har screen tearing (De där ojämna framsen som AMD lovat att fixa:p). - Priset man får betala om man vill ha Eyefinity! (lätt värt det).