::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem

beställde från proshop nu : http://www.proshop.se/Products/ProductSearch.aspx?search=Sapp...

dom hoppas att få in dom den 30:januari iaf... *hatar att vänta*

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooP81:

Vart köpte du ditt någonstans? har letat efter detta kort men hittat slutet på janurai *28:e* som första leverans?

Hos komplett, de hade 25 stycken som kom in den 7e dock dock dessa slut så tror tyvärr inte att det kommer in några fler innan slutet av månaden :/

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

En vän till mig har en XFX R9 290 som jag har suttit och felsökt i flera dagar via Teamviewer.
Problemet är så kallade black screen freezes dvs. mitt i ett givet spel (Främst BF4 då det stressar datorn mycket) så blir skärmen helt svart och man måste göra en hard reset.
Några förslag på hur man skall gå tillväga? Det verkar vara många som har varit med om samma sak så jag vet inte om ett RMA skulle hjälpa.
Tack i förhand.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Köpte just 2st Sapphire R9 290 Tri-X, så fort jag ska klocka så låser sig drivrutinen. Har höjt power limit till max, ökat volten med 50mV och sen testat att öka frekvensen till 1050mhz (1000mhz stock) men drivrutinen låser sig direkt. Något uppenbart jag har missat eller hade jag total otur med något kort? Båda är länkade och klockas på samma sätt.

Permalänk
Medlem

vad får ni upp era referens modeller av 290 till?

Alltså klockningen och vilken temperatur?

Vad klarar ni med stock spänning?

Och hur kör ni fläktarna?

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

En vän till mig har en XFX R9 290 som jag har suttit och felsökt i flera dagar via Teamviewer.
Problemet är så kallade black screen freezes dvs. mitt i ett givet spel (Främst BF4 då det stressar datorn mycket) så blir skärmen helt svart och man måste göra en hard reset.
Några förslag på hur man skall gå tillväga? Det verkar vara många som har varit med om samma sak så jag vet inte om ett RMA skulle hjälpa.
Tack i förhand.

Kan inte erbjuda någon speciell hjälp men jag lider av samma problem. Sapphire R9 290 med referenskylare. Får black screens en gång om dagen ungefär. Har varit i kontakt med inet ang. RMA men väntar på nästa patch innan jag skickar iväg kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Kan inte erbjuda någon speciell hjälp men jag lider av samma problem. Sapphire R9 290 med referenskylare. Får black screens en gång om dagen ungefär. Har varit i kontakt med inet ang. RMA men väntar på nästa patch innan jag skickar iväg kortet.

Känns lite synd =/ Jag har läst att det kanske hjälper att underclocka memory clock på kortet vilket jag nu har gjort åt polaren, så får se om han får några fler blackscreens. Han spelar i princip bara BF4 så trodde det var först fel på spelet men bevisligen inte.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av TimBod:

vad får ni upp era referens modeller av 290 till?

Alltså klockningen och vilken temperatur?

Vad klarar ni med stock spänning?

Och hur kör ni fläktarna?

1150mhz just nu iallafall ca 40 grader på gpuer. Och klarade 1080mhz på stock volt på vattenkylning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag har en en fläktkontroll som följde med r4 chassit, är det möjligt att koppla in Accelero Xtreme III fläkten till den så att man kan ändra mellan 6v och 12 v?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kör ni fläktarna? Hur har ni kurvorna? Ställde så den körde efter temp men det blev ju som en skördetröska

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv

Precis startat upp datorn med nya vattenkylningen och människa vilken skillnad i temp. Mitt 290 låg på 95 grader efter en runda Heaven benchmark tidigare och nu efter vattenblocket sitter på var tempen 40 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köpte just 2st Sapphire R9 290 Tri-X, så fort jag ska klocka så låser sig drivrutinen. Har höjt power limit till max, ökat volten med 50mV och sen testat att öka frekvensen till 1050mhz (1000mhz stock) men drivrutinen låser sig direkt. Något uppenbart jag har missat eller hade jag total otur med något kort? Båda är länkade och klockas på samma sätt.

Har du valt strömkontakter från olika linor? Vilket nätagg?

Permalänk
Medlem

Är det någon med Sapphire 290X Tri-X som kan bekräfta +200 mv i Trixx?

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Känns lite synd =/ Jag har läst att det kanske hjälper att underclocka memory clock på kortet vilket jag nu har gjort åt polaren, så får se om han får några fler blackscreens. Han spelar i princip bara BF4 så trodde det var först fel på spelet men bevisligen inte.

Fått black screens i Metro:LL, Natural Selection 2 och Aliens: Colonial Marines, har t.o.m. skett på desktop en gång. Ställde in en egen fläktkurva igår via Trixx innan jag lirade Metro: Last Light (max settings utan SMAA, 1080p) och överklockade till 1100 core och det funkade galant hela kvällen (ca fyra timmar) utan black screens. Detta får mig att tro att den ursprungliga fläktkurvan inte hinner med och kortet throttlar med black screen som följd. Minns att jag läste på overclock.net att någon misstänkte att black screens kom ur throttle-knas. Däremot lät kortet sådär lustigt högt som jag läst om i recensioner, verkligen hårfön-högt. Lirar med slutna lurar så kommer låta inställningarna vara. Man ska ju inte behöva klocka ned något heller, hellre RMA isf.

Permalänk
Medlem

Ang blackscreens så får jag dom random i helt olika spel. Bioshock Infinity har en tendens att blackscreena lite hela tiden och det är sjukt störande.

Fråga: Hur långt vågar man dra upp GPU voltage i Asus Gpu tweak?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Fått black screens i Metro:LL, Natural Selection 2 och Aliens: Colonial Marines, har t.o.m. skett på desktop en gång. Ställde in en egen fläktkurva igår via Trixx innan jag lirade Metro: Last Light (max settings utan SMAA, 1080p) och överklockade till 1100 core och det funkade galant hela kvällen (ca fyra timmar) utan black screens. Detta får mig att tro att den ursprungliga fläktkurvan inte hinner med och kortet throttlar med black screen som följd. Minns att jag läste på overclock.net att någon misstänkte att black screens kom ur throttle-knas. Däremot lät kortet sådär lustigt högt som jag läst om i recensioner, verkligen hårfön-högt. Lirar med slutna lurar så kommer låta inställningarna vara. Man ska ju inte behöva klocka ned något heller, hellre RMA isf.

Till dig och till alla andra som har problem med black screens.
Har varit inne på både Overclock & XtremeSystems där AMD har representanter och de har nämnt att black screen är till följd av dåliga memory-timings på några batchar av 290 samt 290X. Jag har nu temporärt löst problemet för polaren genom att underklocka hans minnesfrekvens (utan att göra något åt core-frekvensen) med 100Mhz och det har gjort under. Han får inte längre några som helst black screens i spel, och vi har stresstestat att kortet håller sig inom 80 grader i Furmark (100% GPU användning).

Så för att summera ihop det hela: Om ni får black screens, pröva först och främst att underclocka endast minnesfrekvensen (memory clock) med 100Mhz i till exempel MSI Afterburner eller vad ni nu använder för program. Så åter igen, -100Mhz på minnesfrekvensen från stock-frekvensen.

Det vore kul att höra hur andra upplever det här med black screens efter att ha gjort ovanstående. För då behöver man nämligen inte sitta och pilla med fläktkurvor och dylikt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ang blackscreens så får jag dom random i helt olika spel. Bioshock Infinity har en tendens att blackscreena lite hela tiden och det är sjukt störande.

Fråga: Hur långt vågar man dra upp GPU voltage i Asus Gpu tweak?

de bara dra upp den till 1412mv, inga problem med det.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

de bara dra upp den till 1412mv, inga problem med det.

Säker?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

jo, har kört med det ett tag utan problem, hamnar på ca 1.35v.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Till dig och till alla andra som har problem med black screens.
Har varit inne på både Overclock & XtremeSystems där AMD har representanter och de har nämnt att black screen är till följd av dåliga memory-timings på några batchar av 290 samt 290X. Jag har nu temporärt löst problemet för polaren genom att underklocka hans minnesfrekvens (utan att göra något åt core-frekvensen) med 100Mhz och det har gjort under. Han får inte längre några som helst black screens i spel, och vi har stresstestat att kortet håller sig inom 80 grader i Furmark (100% GPU användning).

Så för att summera ihop det hela: Om ni får black screens, pröva först och främst att underclocka endast minnesfrekvensen (memory clock) med 100Mhz i till exempel MSI Afterburner eller vad ni nu använder för program. Så åter igen, -100Mhz på minnesfrekvensen från stock-frekvensen.

Det vore kul att höra hur andra upplever det här med black screens efter att ha gjort ovanstående. För då behöver man nämligen inte sitta och pilla med fläktkurvor och dylikt.

Hur påverkar en nedklockning av minnen prestandan? Känns spontant som att det vankas en RMA. Har letat runt på både Overclock och XtremeSystems och hittar inget inlägg från AMD-representanter gällande memory-timings (training?), kan du länka? Kan vara skönt att ha vid RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Hur påverkar en nedklockning av minnen prestandan? Känns spontant som att det vankas en RMA. Har letat runt på både Overclock och XtremeSystems och hittar inget inlägg från AMD-representanter gällande memory-timings (training?), kan du länka? Kan vara skönt att ha vid RMA.

Rent logiskt så verkar det inte allför konstigt om en nedklockning av minnesfrekvensen råder bot på detta problem om det nu skulle vara något konstigt med minnena. Jag kan tänka mig att de kanske från fabrik ligger på en för hög klock som i slutändan på grund av en massa andra faktorer som jag inte vill sätta mig in i kan leda till black screens.
Tråden där representanter från AMD skriver av till och från är detta:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?287836-R9-...

Nu är det länge sedan det skrevs just i tråden ovanstående men det finns ett par saker som du skulle kunna använda om du nu vill RMA ditt kort.
Dock måste jag säga att med tanke på hur pass många det är som lider av black screens (i princip alla med Elpdia-minnen på R9 290/290X) så verkar det inte troligt att problemet blir löst bara för att du byter ut grafikkortet.

Man kan få lite mer klarblick över hur det ser ut i nedanstående tråd:
http://www.overclock.net/t/1441349/290-290x-black-screen-poll

Men, summa summum så är det så att de allra flesta som påstår sig ha nedklockat minnesfrekvensen lider inte längre av black screens.

OBS! Ovanstående bekräftas av att dem som inte lider av black screens i stock-frekvenser har tagit och överklockat endast minnesfrekvensen (för felsökning) och _dessa_ har då utsatts för black screen.

Edit: Memory-training var det, inte memory-timing. Officiell post:
http://www.rage3d.com/board/showpost.php?p=1337383957&postcou...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall dessa är dubbelhäftande, Thermal pad XT? http://www.inet.se/produkt/5322321/thermal-pad-xt-0-5mm-7w-mk-120x20mm , vill använda dessa istället för kyllimmet som ingår med Arctic Accelero xtreme iii.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har du valt strömkontakter från olika linor? Vilket nätagg?

Ja. Jag kör ett Corsair AX850. Fick lite andra problem så valde att formatera, bytte från Nvidia, och nu funkar det bättre.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det någon med Sapphire 290X Tri-X som kan bekräfta +200 mv i Trixx?

Jag kan höja till +200mV (med R9 290 Tri-X ska nämnas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag kan höja till +200mV (med R9 290 Tri-X ska nämnas).

Nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Någon som vet ifall dessa är dubbelhäftande, Thermal pad XT? http://www.inet.se/produkt/5322321/thermal-pad-xt-0-5mm-7w-mk-120x20mm , vill använda dessa istället för kyllimmet som ingår med Arctic Accelero xtreme iii.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den fungerar bara genom att t,ex monteras mellan delen som ska kylas och ett vattenblock som trycker mot.
Dessa är dock med häftförmåga:
http://www.inet.se/produkt/5322224/varmeledande-dubbelhaftad-...

VRM:en däremot vinner rätt mycket på att monteras med riktigt värmeledande lim.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Nej den fungerar bara genom att t,ex monteras mellan delen som ska kylas och ett vattenblock som trycker mot.
Dessa är dock med häftförmåga:
http://www.inet.se/produkt/5322224/varmeledande-dubbelhaftad-...

VRM:en däremot vinner rätt mycket på att monteras med riktigt värmeledande lim.

Ryker inte garantin rätt fort då med tanke på att jag inte kan få bort flänsarna ifall jag nu ska skicka in grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Ryker inte garantin rätt fort då med tanke på att jag inte kan få bort flänsarna ifall jag nu ska skicka in grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Garantin får du räkna med att den ryker. DVS har du inte råd med förlusten av ett grafikkort så bör du inte göra det.
Limmet är däremot inte så starkt så att få bort limmade kylflänsar är inget problem.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Garantin får du räkna med att den ryker. DVS har du inte råd med förlusten av ett grafikkort så bör du inte göra det.
Limmet är däremot inte så starkt så att få bort limmade kylflänsar är inget problem.

Fick höra att det är svårt att få bort de limmade kylflänsarna när man väl har limmat fast de, man riskerar att dra med minnen också Det är ju okej enligt Sapphire att byta kylare så länge man skickar in det med original kylare, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Fick höra att det är svårt att få bort de limmade kylflänsarna när man väl har limmat fast de, man riskerar att dra med minnen också Det är ju okej enligt Sapphire att byta kylare så länge man skickar in det med original kylare, eller är jag helt ute och cyklar?

Grejen är ju att man får nypa tag ordentligt och försöka rotera kylflänsen runt sin egen axel fram och tillbaka.. har själv gjort på det sättet och fungerar bra.
Tror det var XFX som sa något sådant, hur moraliskt rätt det är i alla fall är svårt att säga men det kan vara svårt att bevisa hur man bytt kylare.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det någon med Sapphire 290X Tri-X som kan bekräfta +200 mv i Trixx?

Japp, +200 med tri-x 290x