Köpa Surfplatta, vad rekommenderar ni?

Permalänk
Avstängd

Köpa Surfplatta, vad rekommenderar ni?

Hej SweC!

Jag går i tankarna på att köpa en Surfplatta och därför frågar jag nu er om tips och rekommendationer!
Har kollat en del på Ipad men 3500-4000kr känns lite väl mycket för en Surfplatta, så därför skulle jag vilja ha lite tips på surfplattor till lite mer budgetpris samt att dom är prisvärda, skulle alra helst vilja ha en ny och inte begangnad.

Sen storlek vet jag inte riktigt, är 7-8 tum okej eller är det ett big no no på surfplatta?

Som sagt låt rekommendationerna flöda är tacksam för alla svar!

Mvh

Permalänk
Medlem

"Sen storlek vet jag inte riktigt, är 7-8 tum okej eller är det ett big no no på surfplatta?"
Det bestämmer du ju själv. Vissa vill ha 6-tum. Vissa vill ha 20-tum. Det finns inget ska, det finns bara vad du vill ha och trivs med att använda.

Själv om jag skulle köpa en surfplatta idag skulle jag köpa LG G-Pad 8.3.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2262961

Utmärkt hårdvara, utmärkt pris.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonywalk:

"Sen storlek vet jag inte riktigt, är 7-8 tum okej eller är det ett big no no på surfplatta?"
Det bestämmer du ju själv. Vissa vill ha 6-tum. Vissa vill ha 20-tum. Det finns inget ska, det finns bara vad du vill ha och trivs med att använda.

Själv om jag skulle köpa en surfplatta idag skulle jag köpa LG G-Pad 8.3.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2262961

Utmärkt hårdvara, utmärkt pris.

Okej, tack för tipset. Kan du motivera varför just den? vad skilljer den från alla dem andra på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Okej, tack för tipset. Kan du motivera varför just den? vad skilljer den från alla dem andra på marknaden?

Av den enkla anledningen att du inte får den topphårdvaran för 2200 hos någon annan surfplatta. <- Vad jag vet.
Personligen tycker jag också ~8 tum är rätt bra. Tillräckligt stor för att kanske se på lite film, tillräckligt liten för att gå ner i en liten väska.

*Tillägg*
Allt är ju väldigt personligt. Om du inte vill ha 8.3 tum, inte gillar LG's gränssnitt eller vad som; då ska du självklart inte heller köpa den plattan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonywalk:

Av den enkla anledningen att du inte får den topphårdvaran för 2200 hos någon annan surfplatta. <- Vad jag vet.
Personligen tycker jag också ~8 tum är rätt bra. Tillräckligt stor för att kanske se på lite film, tillräckligt liten för att gå ner i en liten väska.

*Tillägg*
Allt är ju väldigt personligt. Om du inte vill ha 8.3 tum, inte gillar LG's gränssnitt eller vad som; då ska du självklart inte heller köpa den plattan.

Det verkar vara en lovande platta så skall kolla upp den lite mer, tack för tipset!

Välkommnar mera tips!

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på större plattor.
Däremot finns ju också Nexus 7(2013).

7 tum. Inte lika vass hårdvara. Designmässigt tycker jag den är snyggare samt att den kör Googles "Vanilla"-Android. Alltså ren android utan tillverkarnas pålagda gränssnitt. Av denna anledning(att den är en s.k Nexus) kommer/bör den även få uppdateringar under en längre tid samt fortare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonywalk:

Har dålig koll på större plattor.
Däremot finns ju också Nexus 7(2013).

7 tum. Inte lika vass hårdvara. Designmässigt tycker jag den är snyggare samt att den kör Googles "Vanilla"-Android. Alltså ren android utan tillverkarnas pålagda gränssnitt. Av denna anledning(att den är en s.k Nexus) kommer/bör den även få uppdateringar under en längre tid samt fortare.

Har hört om den också så skall ta en tit på den med! Du verkar föresten ha bra koll på surfplattor så antar att du kanske har koll på tillbehör också, vad är skillnaden på dessa minneskorts standarder microSDHC, microSDXC, microSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Har hört om den också så skall ta en tit på den med! Du verkar föresten ha bra koll på surfplattor så antar att du kanske har koll på tillbehör också, vad är skillnaden på dessa minneskorts standarder microSDHC, microSDXC, microSD?

Vad jag vet är det totala kapaciteten de klarar.
De kort med minst utrymme är SD. Sen SDHC och sen SDXC kortet med högst kapacitet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonywalk:

Vad jag vet är det totala kapaciteten de klarar.
De kort med minst utrymme är SD. Sen SDHC och sen SDXC kortet med högst kapacitet.

Ah okej, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa surfplatta idag skulle det garanterat bli en Asus T100 eller annan surfplatta med fullständigt Windows 8/8.1. Detta efter att ha ägt iPad länge och haft möjlighet att testa bra Androidplattor längre perioder. Enligt mig fungerar Windows 8.1 riktigt bra som surfplatta när man är i Modern UI och multitaskingen slår det mesta. Sen är det ju inte fel att istället för att spela något värdelöst spel som Candy Crush på flyget är det Age of Empires/Heroes of Might and Magic eller andra trevliga äldre touchvänliga spel man kan sitta och spela.

Vill du ha 8" finns ju även Asus VivoTab Note M80TA/Dell Venue 8/Lenovo Thinkpad 8.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Windows på surfplatta, men jag äger en androidplatta. Nu köpte jag den visserligen för att den var billig (klarar dock allt jag har kastat på den utan att lagga ett dugg, och gränssnitt et flyter på superbt), men jag ångrar att jag inte slog till på en dyrare platta med Windows.

Ta det inte fel nu, jag älskar android! Dock tycker jag att android gör sig bättre på telefon än platta. Så hade jag köpt platta nu hade det blivit en Windows 8.1

Ang storlek så är min 8" och det tycker jag är en lagom storlek, större och det börjar bli jobbigt att ta med sig den.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Skulle jag köpa surfplatta idag skulle det garanterat bli en Asus T100 eller annan surfplatta med fullständigt Windows 8/8.1. Detta efter att ha ägt iPad länge och haft möjlighet att testa bra Androidplattor längre perioder. Enligt mig fungerar Windows 8.1 riktigt bra som surfplatta när man är i Modern UI och multitaskingen slår det mesta. Sen är det ju inte fel att istället för att spela något värdelöst spel som Candy Crush på flyget är det Age of Empires/Heroes of Might and Magic eller andra trevliga äldre touchvänliga spel man kan sitta och spela.

Vill du ha 8" finns ju även Asus VivoTab Note M80TA/Dell Venue 8/Lenovo Thinkpad 8.

Vilket pris snackar vi på dessa Surfplattor?

Skall kolla närmare när jag kommer hem senare idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Vilket pris snackar vi på dessa Surfplattor?

Skall kolla närmare när jag kommer hem senare idag!

Asus T100 kostar runt 4000 kr, den är 10" med 64GB inbyggd disk. Vill du ha 8" kostar Asus M80TA runt 3000 kr med 32GB, Dell Venue 8 runt 3500-400 sist jag kollade. Kanske inte helt i din budget men enligt mig värt skillnaden. Själv gillar jag 10" men på storleken är smaken som baken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Asus T100 kostar runt 4000 kr, den är 10" med 64GB inbyggd disk. Vill du ha 8" kostar Asus M80TA runt 3000 kr med 32GB, Dell Venue 8 runt 3500-400 sist jag kollade. Kanske inte helt i din budget men enligt mig värt skillnaden. Själv gillar jag 10" men på storleken är smaken som baken!

4000kr låter lite mycket för min budget, men ska endå ta en närmare tit när jag kommer hem. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej SweC!

Jag går i tankarna på att köpa en Surfplatta och därför frågar jag nu er om tips och rekommendationer!
Har kollat en del på Ipad men 3500-4000kr känns lite väl mycket för en Surfplatta, så därför skulle jag vilja ha lite tips på surfplattor till lite mer budgetpris samt att dom är prisvärda, skulle alra helst vilja ha en ny och inte begangnad.

Sen storlek vet jag inte riktigt, är 7-8 tum okej eller är det ett big no no på surfplatta?

Mvh

Den må vara dyrare än ipaden, men jag sitter med min padfone a86 o skriver detta. Mobil O platta I ett, skitnajs tycker jag

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Vad man kan se bland nätets åsikter så verkar 7-9" vara det mest optimala, men det är ju självklart en personlig grej som man får testa sig fram till Sen angående vilken platta så finns det ju ett par olika beroende på storlek:
7-8": LG G-Tablet 8.3, Nexus 7 2013, Samsung Galaxy Tab 3 (budget så det skriker om det), Kindle Fire HD, iPad Mini m.fl
8-12": Samsung Pro-serierna (helt nya och kanske lite smådyra), Sony Tablet Z/Z2, iPad (lite smådyr) m.fl

Om jag hade haft pengar så hade jag helt klart satsat på en Sony Tablet Z/Z2, iPad Retina, eller kommande Samsung Note Pro 12.2. Men i ditt fall så skulle jag nog kört på en G-Pad eller Nexus 7 2013!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Den må vara dyrare än ipaden, men jag sitter med min padfone a86 o skriver detta. Mobil O platta I ett, skitnajs tycker jag

Jag sitter och skriver på en a66 och kan konstatera att a86 är den enda tänkbara ersättaren med android, dessvärre ligger de på en del mer än vad TS verkar beredd att lägga ut. Men om TS funderar på att byta tfn snart så...

Och vad gäller storlek, så visst, man kan inte ha 10" i en ficka, men om 5" på mobilen inte räcker vill man ju ha ngt större:-)

Permalänk
Medlem

Fråga dig själv vad det primära syftet är med plattan och utgå ifrån det istället för att fråga efter andras åsikter (som ju till 99% är helt subjektiva och som dessutom utgår ifrån deras användningsområden, inte dina).

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2418654

Wacom panel i denna och fullstort windows. Skulle garanterat köpt denna om jag vore ute efter en surfplatta idag.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Fråga dig själv vad det primära syftet är med plattan och utgå ifrån det istället för att fråga efter andras åsikter (som ju till 99% är helt subjektiva och som dessutom utgår ifrån deras användningsområden, inte dina).

Det här är så sant som det är sagt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

jag är inte så insatt i olika märken. Däremot är det helt klart att allt under 10" är för litet för mig. Det är enkelt att testa, gå in på Elgiganten eller Mediamarkt och kolla. Dra fram en pdf och försök läsa tex.

Men samtidigt vill man ju den ska vara smidig så jag vet inte vad jag tycker om större plattor.

Det man kan tänka på är ju
Storlek (plattans storlek beror på användning och preferens)
Grafikkrets (ska du spela eller inte, tex kommer ju The Division att kunna köras på plattor)
Processor (mer kraft = snabbare?)
Minneskapacitet (hur mycket lokal lagring behöver du?)

Sen kan man ju fundera lite på hur tålig den är. För du vet ju att du kommer tappa den i golvet nån gång, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

jag är inte så insatt i olika märken. Däremot är det helt klart att allt under 10" är för litet för mig. Det är enkelt att testa, gå in på Elgiganten eller Mediamarkt och kolla. Dra fram en pdf och försök läsa tex.

Men samtidigt vill man ju den ska vara smidig så jag vet inte vad jag tycker om större plattor.

Att stå och läsa en pdf på en displayplatta på elgiganten jämfört med att sitta hemma är stor skillnad.

Själv köpte jag en 8.4" Galaxy Tab Pro förra veckan och det nättare formatet är helt ovärderligt. Jag kan ligga i sängen/stå nånstans och läsa en pdf fil med plattan stående i en hand. Den har ju högre upplösning än en tidning så även mycket små texter är inga problem för ögonen. Behöver jag zooma in klickar jag bara med samma tumme på handen jag håller plattan i. Sen när jag ska göra annat är det bara att droppa den i fickan på mjukisbyxorna, haha.

Det är betydligt jobbigare att hantera 10-11" plattor, även om dom har andra fördelar.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla walls of text i tråden, men jag utgår från att det redan konstaterats ett antal gånger att det där med storlek är en smaksak som man måste bilda en en egen uppfattning om.

Tycker du inte 7" är för litet, så är Nexus 7 2013 enligt mig ett väldigt bra val. Skärmen är den stora grejen, den är helt fantastisk, efter att jag skaffade N7 2013 fattade jag att problemet jag haft med äldre 7"-plattor inte var storleken, utan den crappiga upplösningen de brukade medföra. Inte ett problem med N7 2013.

Den är dessutom mycket bra att skriva på, större plattor typ iPad kan jag tycka är svåra att skriva på, för att man inte utan att skifta grepp med händerna kommer åt de mittersta tangenterna på onscreentangentbordet. N7:an kan man skriva på utan att behöva hålla den på nåt speciellt sätt.

Byggkvalitén är mycket god, men det kan väl sägas om de flesta plattor numera.

Den enda dåliga grejen var att touchscreenen var lite dum i huvudet när det kom till tap & hold, den "släppte" ibland så att säga. Det var dock lätt åtgärdat via mjukvara, men tyvärr kräver det att man låser upp bootloadern, med allt vad det innebär. Hade du ändå tänkt köra nån customrom, så är det dock ett ickeproblem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

TS - Jag går i samma tankar som du och vill dessutom ersätta min Acer Iconia med något lite bättre men samtidigt inte betala för mycket för en "laptop" (4k plattorna med Win8.1). Mitt syfte med plattan är sporadisk användning när man sitter på muggen, ute och reser eller behöver något bra att surfa med när datorn rasat ihop.

Därför kändes LGs platta som ett självklart val. Den är större och billigare än Nexus så det blir nog den (är inte många millimeter ifrån att klicka på köp-knappen). Om jag däremot hade behövt en platta som jag använder dagligen hade jag köpt något dyrare och bättre, t ex en Win8 platta.

Edit - Köpte och hämtar ut den ikväll

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurawn:

Hej SweC!

Mvh

7-8 tums surfplattor fungerar utmärkt men i en tid, då tillverkarna försöker kränga 5-6 tums mobiler och handleds enheter/klockor för att styra de stora mobilerna med. Blir det en väldigt liten skillnad på 7-8 tums surfplattor och stora mobiler

Har själva en 8 tums surfplatta och inte sällan ät man tacksam att den inte är stor som en bärbar dator
Fast handen på hjärtat. Nästa surfplatta kommer ha en 10 tums skärm.

Visa signatur