Nvidia utlovar stöd för G-Sync-konkurrenten Adaptive-Sync

Permalänk
Melding Plague

Nvidia utlovar stöd för G-Sync-konkurrenten Adaptive-Sync

Det är inte bara AMD som vill utnyttja Displayport Adaptive-Sync för att åstadkomma dynamiska uppdateringsfrekvenser. Nvidia planerar stjäla rampljuset och göra detsamma, trots att tekniken konkurrerar med G-Sync.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Konkurrens är alltid bra och här är en sådan sak. Lite komiskt ändå att Nvidia drar öronen till sig och stödjer detta. Känns som att G-Sync helt plötsligt blir ganska överflödigt faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Känns ju vettigt eftersom det är en öppen standard. Men jo, G-sync lär ju bli ett minne blott.

Permalänk
Medlem

En liten del i mig säger bara lol... Men detta är bra för konsumenterna!

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vill gärna veta om det fungerar på Kepler-baserade kort. Om det gör det så behöver jag bara överväga priset på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Vill gärna veta om det fungerar på Kepler-baserade kort. Om det gör det så behöver jag bara överväga priset på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Oddsen är små. AMD var ju tvungna att utveckla ny hårdvara för fullt stöd av detta. Dom nya 285 stödjer Adaptive-Sync t.ex.

Men kul om detta stämmer, Nvidia brukar inte vara snabba annars att utnyttja standarder. Men konkurrensen har väl blivit så hård att dom inte har råd med förluster bara för principen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan vi möjligtvis få se lite buyers remorse-inlägg?

Perfekt för min egen del, antar dock att det kommer krävas ett kort från nVidias senaste segment för att dra nytta av detta, men då jag går över till de gröna nu så gör det mig inget.

Det ågr fan itne stava idag
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Konkurrens är alltid bra och här är en sådan sak. Lite komiskt ändå att Nvidia drar öronen till sig och stödjer detta. Känns som att G-Sync helt plötsligt blir ganska överflödigt faktiskt.

Utan att ha någon egentligen koll på hur bra Adaptive-Sync blir finns det dock oavsett en viktig fördel för G-Sync – det existerar på marknaden. Prispåslaget må vara saftigt och begränsningarna flera, men Nvidias teknik går att köpa idag för den som vill. Det kan mycket väl hända att G-Sync tynar bort när alternativen kommer, men i dagsläget kan Nvidia exklusivt kränga skärmar för glatta livet. Det ska inte underskattas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Men vänta nu har jag missuppfattat att adaptive sync skulle kunna åstadkommas med mjukvara och därmed vara bakåtkompatibelt??

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Utan att ha någon egentligen koll på hur bra Adaptive-Sync blir finns det dock oavsett en viktig fördel för G-Sync – det existerar på marknaden. Prispåslaget må vara saftigt och begränsningarna flera, men Nvidias teknik går att köpa idag för den som vill. Det kan mycket väl hända att G-Sync tynar bort när alternativen kommer, men i dagsläget kan Nvidia exklusivt kränga skärmar för glatta livet. Det ska inte underskattas.

Må så vara men jag tror dom flesta hellre köper öppen teknik som dessutom kommer vara billigare än proprietär och dyr teknik från ett företag men det är kanske bara jag som tycker så..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men vänta nu har jag missuppfattat att adaptive sync skulle kunna åstadkommas med mjukvara och därmed vara bakåtkompatibelt??

Detta är Nvidia vi talar om, ingen bakåtkompatibilitet här inte, det får ju inte folk att köpa nya kort.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Men vänta nu har jag missuppfattat att adaptive sync skulle kunna åstadkommas med mjukvara och därmed vara bakåtkompatibelt??

Går inte helt med mjukvara. på laptops har det funnits en annan variant av Adaptive-Sync (för att spara ström). Helt enkelt bara uppdatera bilden när nytt innehåll kommer. Även 7970 har stöd för Adaptive-Sync (men den äldre versionen, som är sämre).

Både grafikkort och skärm behöver ha inbyggt stöd (vissa skärmar har det, men inte aktiverat). Sen mjukvaran är lättaste biten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Må så vara men jag tror dom flesta hellre köper öppen teknik som dessutom kommer vara billigare än proprietär och dyr teknik från ett företag men det är kanske bara jag som tycker så..

Jag säger inte att du har fel, jag menar bara att man inte ska underskatta vikten av att vara först till marknaden. Nvidia får av allt att döma närmare ett års försprång innan Adaptive-Sync börjar leta sig ut på allvar, och det kan mycket väl tänkas att kostnaderna hinner täckas under den perioden. Oavsett är det ju en fjäder i PR-hatten, och de kan för alltid köra med "vi var först, de andra härmas"-kortet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Må så vara men jag tror dom flesta hellre köper öppen teknik som dessutom kommer vara billigare än proprietär och dyr teknik från ett företag men det är kanske bara jag som tycker så..

Jo, till viss del. Men dom som suktar efter detta köper Nvidias variant, se bara den skärmarna som har släppts gått åt en hel del.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag säger inte att du har fel, jag menar bara att man inte ska underskatta vikten av att vara först till marknaden. Nvidia får av allt att döma närmare ett års försprång innan Adaptive-Sync börjar leta sig ut på allvar, och det kan mycket väl tänkas att kostnaderna hinner täckas under den perioden. Oavsett är det ju en fjäder i PR-hatten, och de kan för alltid köra med "vi var först, de andra härmas"-kortet.

Och jag säger inte att du har fel!

Jag håller helt med dig. G-Sync fördel är att den finns här idag men när Adaptive - Sync väl kommer ut så lär det bli svårt för Nvidia att motivera folk att köpa G-Sync och det syns även med detta beslutet som man tagit här att faktiskt stödja Adaptive - Sync när det väl kommer ut på marknaden.

AMD kan i så fall köra med "den öppna standarden vann - de andra förlorade" - kortet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vill gärna veta om det fungerar på Kepler-baserade kort. Om det gör det så behöver jag bara överväga priset på skärmen.

Har ditt grafikkort en displayport -kontakt så kanske... Men jag tror hårdvaran måste anpassas på något sätt så vågar inte säga för mycket.
Jag vet inte jättemycket om displayport men jag har hört någonstans att stöd för denna formen av teknik har funnits i DP-standarden ett tag nu men tillverkarna har inte gett stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

nVIDIA, lika smutsiga som Apple. (:

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Kanon - då kan man i framtiden investera i ett grafikkort som stödjer bägge synk-teknikerna. Faktiskt hoppats och väntat på detta.

[QUOTE=Swedish Berserk;14876105]Och jag säger inte att du har fel!

Jag håller helt med dig. G-Sync fördel är att den finns här idag men när Adaptive - Sync väl kommer ut så lär det bli svårt för Nvidia att motivera folk att köpa G-Sync och det syns även med detta beslutet som man tagit här att faktiskt stödja Adaptive - Sync när det väl kommer ut på marknaden.
[/QUOTE]

Eftersom vi inte sett Adaptive Sync mer än som "press releaser" och PR-material, så vet vi ju faktiskt inte i dagsläget om det på alla punkter kommer att fungera och prestera lika bra som G-sync. Kan ju vara så att G-sync fortfarande har några fördelar i funktioner eller implementation över Adaptive Sync.

Oavsett detta så tycker jag det är kanon att Nvidia i framtiden kommer att stöjda bägge standarderna i sina kort:

  1. Då kan man koppla kortet till vilken skärm som helst och använda den sync-teknik som finns i just den skärmen.

  2. Om skärmen man använder också har stöd för både G-sync och Adaptive Sync, så kan man ju helt enkelt använda den teknik som fungerar bäst.

Visar det sig dock (vilket vi inte vet än) att Adaptive Sync på alla områden fungerar och presterar lika bra, eller bättre, än G-sync, och att det får ett lika sort genomslag ibland utbudet på bildskärmar, så tror jag dock att G-sync på sikt kan komma att försvinna helt. Men det återstår ju dock att se som sagt.

Köper man ett grafikkort som har stöd för bägge standarderna så är man ju framtidssäker oavsett vad som kommer att ske.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Mer än nöjd med min grymma ROG SWIFT G-Sync skärm och detta gör mig enbart glad att höra, sen får vi som sagt se hur bra detta kommer att fungera i praktiken. Som andra redan sagt finns det inte ute ännu på vääldans länge.

Hursomhelst är nVidia g-sync helt jäkla galet bra, som det mesta när det gäller nVidia bara fungerar det och sopar mattan med allt tidigare. Sen vet ju alla att AMD inte har mycket att komma med annat än värdelösa drivare och dåligt kopierande tekniker som TressFX, ja AMD = PAJASER av stora mått så nVidia behöver inte göra annat än att smila och räkna sina slantar som växer så det knakar, Nuff said

Permalänk
Skrivet av martinot:

Kanon - då kan man i framtiden investera i ett grafikkort som stödjer bägge synk-teknikerna. Faktiskt hoppats och väntat på detta.

Eftersom vi inte sett Adaptive Sync mer än som "press releaser" och PR-material, så vet vi ju faktiskt inte i dagsläget om det på alla punkter kommer att fungera och prestera lika bra som G-sync. Kan ju vara så att G-sync fortfarande har några fördelar i funktioner eller implementation över Adaptive Sync.

Oavsett detta så tycker jag det är kanon att Nvidia i framtiden kommer att stöjda bägge standarderna i sina kort:

  1. Då kan man koppla kortet till vilken skärm som helst och använda den sync-teknik som finns i just den skärmen.

  2. Om skärmen man använder också har stöd för både G-sync och Adaptive Sync, så kan man ju helt enkelt använda den teknik som fungerar bäst.

Visar det sig dock (vilket vi inte vet än) att Adaptive Sync på alla områden fungerar och presterar lika bra, eller bättre, än G-sync, och att det får ett lika sort genomslag ibland utbudet på bildskärmar, så tror jag dock att G-sync på sikt kan komma att försvinna helt. Men det återstår ju dock att se som sagt.

Köper man ett grafikkort som har stöd för bägge standarderna så är man ju framtidssäker oavsett vad som kommer att ske.

Istället för att utveckla dyra och proprietära tekniker kunde Nvidia slagit ihop sig med AMD och VESA istället och utvecklat Adaptive Sync och då hade kanske det redan funnits på marknaden idag.

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara dyr och proprietär teknik över öppen teknik som högst troligen kommer bli billigare också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Alltså, det här är glada nyheter! Först så kommer 970 med vettig prislapp+prestanda, och nu detta? Det här är det mest imponerade Nvidiarelaterade jag har läst på en lång tid! Nvidia som alltid är så otroligt tjuriga att låsa in kunder på sina exklusiva tekniker också. Men men, bara det gynnar oss konsumenter så är jag glad; oavsett om dom valde att implementera Freesync för att inte tappa marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Istället för att utveckla dyra och proprietära tekniker kunde Nvidia slagit ihop sig med AMD och VESA istället och utvecklat Adaptive Sync och då hade kanske det redan funnits på marknaden idag.

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara dyr och proprietär teknik över öppen teknik som högst troligen kommer bli billigare också.

Tja, det kunde ju ha hänt i en ideell värld (en jag hellre hade levt i). Dock tror jag att Nvidia går efter pengar som alla företag, istället för att vara homeboys med oss gamers. Jag erkänner dock att AMD verkar ha lite renare mjöl i påsen då det kommer till att satsa på öppna tekniker, samt att inte kränga kretsar till ockerpriser med mera. Det känns lite som om Nvidia har pengar i baktanken med precis allt dom gör, medans AMD kanske har framtiden samt kundbasen lite mer prominent.

Som Emil sa, ska man inte underskatta att vara först ut på marknaden med något. Det om något kan kännas som en anledning att försvara dyr och proprietär teknik. Det behöver inte ens fullt gå ut jämt bara för att tjäna på PR ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte förväntat mig att Nvidia skulle hoppa på Adaptive sync-tåget. Om det visar sig att Adaptive sync är lika bra eller bättre än G-sync så kan vi ju direkt dödförklara G-sync, vilket jag ser som en seger för konsumenterna!

Permalänk
Medlem

Som jag ser det hade inte nvidia något val iom att Vesa är inblandat, att inte stödja en standard bara för att man har en egen konkurrerande standard är inte hållbart i längden.

Tror mycket av orsaken till att nvidia fått det försprång man har är att amd valde att gå via standardiseringsorganet Vesa, hade man istället tagit kontakt med en skärmtillverkare direkt så hade man säkerligen kunnat haft ute produkter rätt snart efter eller tom samtidigt som nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara dyr och proprietär teknik över öppen teknik som högst troligen kommer bli billigare också.

Om den öppna tekniken är lika bra eller bättre än G-Sync så är den såklart att föredra, men priset går ju inte att säga något om än. Sanningen är att en vanlig konsument inte bryr sig om huruvida en produkt är "öppen" eller inte, utan kollar på pris och funktion.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Utan att ha någon egentligen koll på hur bra Adaptive-Sync blir finns det dock oavsett en viktig fördel för G-Sync – det existerar på marknaden. Prispåslaget må vara saftigt och begränsningarna flera, men Nvidias teknik går att köpa idag för den som vill. Det kan mycket väl hända att G-Sync tynar bort när alternativen kommer, men i dagsläget kan Nvidia exklusivt kränga skärmar för glatta livet. Det ska inte underskattas.

Det betyder också att de låser upp alla som köpt en G-syncskärm till Nvidia i ett par år till då folk generellt inte slänger en fullt fungerande skärm i första taget. Därför kommer de som köpt en skärm med G-sync nu med högsta sannolikhet köpa minst ett Nvidiakort till vilket är en vinst. Technology lock-in är ju en stor del av Nvidias affärsidé och det är därför de envisas med att köra så mycket stängda saker.

Nu hoppas jag bara på att Intel hoppar på tåget också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wasidop:

Om den öppna tekniken är lika bra eller bättre än G-Sync så är den såklart att föredra, men priset går ju inte att säga något om än. Sanningen är att en vanlig konsument inte bryr sig om huruvida en produkt är "öppen" eller inte, utan kollar på pris och funktion.

Freesync kommer vara billigare eftersom hårdvaran i sig är mycket billigare att tillverka och integrera. De räknar med ett prispåslag på en eller ett par hundralappar och där är det största påslaget ökad kostnad för validering, en kostnad som även G-sync dras med. Fast G-sync kräver betydligt dyrare hårdvara. Nvidia själva sa att de räknade med ett prispåslag på ca $100 för G-sync.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av wasidop:

Om den öppna tekniken är lika bra eller bättre än G-Sync så är den såklart att föredra, men priset går ju inte att säga något om än. Sanningen är att en vanlig konsument inte bryr sig om huruvida en produkt är "öppen" eller inte, utan kollar på pris och funktion.

Vad jag vet om Adaptive Sync så lär där inte behövas byggas in någon liten processorgrej i skärmen likt G-Sync vilket borde ge lägre priser. Om pris och funktion är viktigt så har jag en känsla av att adaptive sync är det man väljer men svårt att veta innan det släpps på marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det låter mer och mer som att det blir ett nvidia kort för mig igen.

Har jag ett sånt kort så kan jag fortsätta med min skärm ett tag till och vänta tills det kommer skärmar som stödjer adaptive-sync. Då kommer vi att äntligen se om det är lika bra som G-sync. Det känns inte som det dock, det borde vara bättre med G-sync.

Hur som helst. Jag kan inte bestämma mig helt tills jag sett nästa AMD korten. Vill veta hur nästa kort hanterar riktigt höga upplösningar.

Själv kommer jag inte att tänka på vem som väljer öppen eller proprietära tekniker. Jag ser poängen som nvidia får fram, att de inte kan utveckla åt andra. Å andra sidan har Intel gjort det vilket har hjälpt AMD (kanske därför nvidia inte vill) men ändå ligger Intel på topp när det gäller CPU. AMD måste ju trots allt betala för att använda tekniken. Om nvidia samarbetade med AMD när det gällde Physx så skulle AMD varit tvugna att betala Nvidia och fler spel hade använt det. Alla vinner. Så jag är inte så glad med nvidia och sånt här.

Men känner inte heller att min "röst" räknas bland alla miljoner. Så kommer inte att köpa AMD bara för att säga till nvidia att jag inte gillar sånt, jag kommer helt enkelt att köpa det bästa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av voidkahn:

Det låter mer och mer som att det blir ett nvidia kort för mig igen.

Har jag ett sånt kort så kan jag fortsätta med min skärm ett tag till och vänta tills det kommer skärmar som stödjer adaptive-sync. Då kommer vi att äntligen se om det är lika bra som G-sync. Det känns inte som det dock, det borde vara bättre med G-sync.

Hur som helst. Jag kan inte bestämma mig helt tills jag sett nästa AMD korten. Vill veta hur nästa kort hanterar riktigt höga upplösningar.

Själv kommer jag inte att tänka på vem som väljer öppen eller proprietära tekniker. Jag ser poängen som nvidia får fram, att de inte kan utveckla åt andra. Å andra sidan har Intel gjort det vilket har hjälpt AMD (kanske därför nvidia inte vill) men ändå ligger Intel på topp när det gäller CPU. AMD måste ju trots allt betala för att använda tekniken. Om nvidia samarbetade med AMD när det gällde Physx så skulle AMD varit tvugna att betala Nvidia och fler spel hade använt det. Alla vinner. Så jag är inte så glad med nvidia och sånt här.

Men känner inte heller att min "röst" räknas bland alla miljoner. Så kommer inte att köpa AMD bara för att säga till nvidia att jag inte gillar sånt, jag kommer helt enkelt att köpa det bästa.

Fast AMD ligger bakom x86-64 som Intel måste använda. Så Intel och AMD har ett stort utbyte av patent för de är båda beroende av varandra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24