Bästa ersättaren till Logitech Ultra-x Flat?

Permalänk
Medlem

Bästa ersättaren till Logitech Ultra-x Flat?

Hej Swec!

Min gamla trotjänare Logitech UltraX Flat med ps/2 kontakt börjar bli på upphällningen, vad är bästa ersättaren idag om man vill ha liknande tangenter? har varit och klämt på mekaniska tgb men de intresserar mig ärligt talat inte.

har tittar på trådar som tex dessa: http://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovri... samt http://www.fz.se/forum/hardvara/ultrax-flat-finns-inte-kopa-l... men de hjälpte inte så mycket.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Logitech K740 ska vara ganska nära.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om det är laptopkänsla som du är ute efter så skulle jag nästan rekommendera ett vanligt Appletangentbord. De är rätt sköna och tysta att skriva med samt inger en känsla utav kvalité.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=215084

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av deeyay:

Om det är laptopkänsla som du är ute efter så skulle jag nästan rekommendera ett vanligt Appletangentbord. De är rätt sköna och tysta att skriva med samt inger en känsla utav kvalité.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=215084

Tänkte bara flika in och säga att om du tänkt spela spel som kräver att man har många knappar nedtryckta samtidigt mycket så kan det vara lite riskabelt med Apple tangentbordet, vill minnas att det var någon rätt vanlig kombination man använder när man spelar FPS som inte fungerade riktigt som den ska på grund av rollovern.

Värt att notera är att det är många andra tangentbord som lider av det problemet, du måste nog ge dig på "gaming" tangentbord om du vill ha sax switchar (som det är på Ultraflat-X) och samtidigt vara hyfsat säker på att kunna spela utan begränsningar.

Med det sagt så måste jag hålla med deeyay om att Apple's tangentbord är ett riktigt bra val, det är nog det skönaste sax switch tangentbordet jag har testat.

Permalänk
Medlem

påpassligt nog dog både MX518 och tangentbordet stora påskmustdöden nu. tack för tipsen alla!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Får nog gå ut med en STOR varning till andra potentiella köpare av Logitech G740, desigteamet har medvetet valt en tangentmatris som blockerar trefingerssaluter likt W + SHIFT + SPACEBAR, ctrlshiftesc eller ctrlaltdel funkar men ej andra.

https://forums.logitech.com/t5/Keyboards-and-Keyboard-Mice/BE...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Detta tangentbord har jag sett rekommenderats som ersättare till Logtech brädan. Hur det känns och fungerar kan jag dock inte svara på tyvärr.

svenskaN^
Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag fyller på denna tråden lite.

Jag har själv haft ett logitech ultrax media tangentbord i snart 10 år och kan inte tänka mig något annat då det är med hästlängder det skönaste tangentbord att skriva på tycker jag.

Sen vet jag inte om det bara är jag som är sådan... men nu är man ju inbiten på ett tangentbord så det är inte helt enkelt att bara gå och köpa ett annat, och annpassa sig..
så nu när jag har börjat leta så har man ju MÄNGDER med krav , då jag skriver helt utan att kolla på tangetbordet.

*Det är noga med ramen runt hela tangentbordet så det är ganska slimmat. man ändå normal size på alla knappar

* det måste vara en windows knapp till vänster om mellanslag.

* Piltangenterna ska vara friliggande.

* ett helt numeriskt tangentbord på höger sida.

*Enterknappen ska vara utav den stora varianten(2 rader hög)

*scissor switch knappar ( laptopliknande )

Är det bara jag som har haft problem att hitta en ersättare till UltraX tangentbordet ??
Kanske bara jag som är lite knäpp men jag lyckades hitta en ersättare jag tror ska fungera.

Cherry eVolution Stream XT
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897191
Kvaliten återstår väl att se hur den är.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Skrivet av FiddeX:

Jag fyller på denna tråden lite.

Jag har själv haft ett logitech ultrax media tangentbord i snart 10 år och kan inte tänka mig något annat då det är med hästlängder det skönaste tangentbord att skriva på tycker jag.

Sen vet jag inte om det bara är jag som är sådan... men nu är man ju inbiten på ett tangentbord så det är inte helt enkelt att bara gå och köpa ett annat, och annpassa sig..
så nu när jag har börjat leta så har man ju MÄNGDER med krav , då jag skriver helt utan att kolla på tangetbordet.

*Det är noga med ramen runt hela tangentbordet så det är ganska slimmat. man ändå normal size på alla knappar

* det måste vara en windows knapp till vänster om mellanslag.

* Piltangenterna ska vara friliggande.

* ett helt numeriskt tangentbord på höger sida.

*Enterknappen ska vara utav den stora varianten(2 rader hög)

*scissor switch knappar ( laptopliknande )

Är det bara jag som har haft problem att hitta en ersättare till UltraX tangentbordet ??
Kanske bara jag som är lite knäpp men jag lyckades hitta en ersättare jag tror ska fungera.

Cherry eVolution Stream XT
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897191
Kvaliten återstår väl att se hur den är.

Kanske detta? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2022522

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Har givetvis kollat på det. Dock är priset lite för högt tycker jag.
och sen tycker jag det är aningen djupt. hade det varit samma avstånd till tangenterna som det är på sidorna så hade det varit toppen. men som sagt priset.
Ska testa cherry evolution stream.

får väl hem det om ett par dagar då lägger jag även upp en liten recension här

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

....
Är det bara jag som har haft problem att hitta en ersättare till UltraX tangentbordet ??
Kanske bara jag som är lite knäpp men jag lyckades hitta en ersättare jag tror ska fungera.

Cherry eVolution Stream XT
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=897191
Kvaliten återstår väl att se hur den är.

Jo, jag!

Har du testat det tangentbordet nu? Hur är det? Hittat något annat?

/Sökaren...

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag uppar denna tråd istället för att göra en ny.

Någon som har fler alternativ som ersättare till ett Logitech UltraX Media?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Har givetvis kollat på det. Dock är priset lite för högt tycker jag.
och sen tycker jag det är aningen djupt. hade det varit samma avstånd till tangenterna som det är på sidorna så hade det varit toppen. men som sagt priset.
Ska testa cherry evolution stream.

får väl hem det om ett par dagar då lägger jag även upp en liten recension här

Då jag fick ett PM av Fiddex med lite mer info, postar jag det här då han är för seg..

Från FiddeX:
"... Jag köpte ett Cherry eVolution Stream XT (SV) (finns på prisjakt)

som jag måste säga att jag är väldigt nöjd med. knapparna och själva känslan i det är identiskt med logitechen.
man har fortfarande lite tyngd i det , det känns dock lite plastigare än logi.. om man nu ska jämföra.

Men helt klart en värdig ersättare.. jag spelar lite ibland och jag har inget att klaga på...

och ska man jämföra bilderna som finns på prisjakt så tycker jag att dom ljuger lite.. Ser bättre ut när man håller det i sina egna händer.."

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen kört på Cherry Straight http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354729, har läst en del bra om det.

Permalänk
Hedersmedlem

@FiddeX
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur relationen var mellan ultrax, ultrax media, ultrax premium och vad de nu hette, men om ditt var 10 år borde det vara av den gamla bra typen (med nästan mekanisk skrivkänsla). Menar du att det där tangentbordet känns så?

Permalänk
Medlem

Någon som provat Speed-Link SL-6483 ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2995489

Belyst tangentbord med scissor switches, som varit på rea på komplett nu ett tag för 199kr.. Småsugen att testa ett bara för att

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Elgot:

jag vet faktiskt inte helt säkert.. den finns ju i ett par olika utseenden, och vad jag har förstått så är
det bara det som skiljer.. design och färg. annars hittar jag mer eller mindre samma info om alla 3 modeller. så min
gissning är att dom typ bytat namn mellan åren kanske.. om som sagt , gjort något på utseendet.
den som heter media släpptes 05, och nej det är scissor knappar på den. och man märker knappt någon skillnad på den och Cherryn.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

@jeeq:

Jag har provat trycka på sådant tangentbord och tycker inte känslan alls är bra. ( om man nu ska jämföra med cherryn )

Min egna uppfattning efter att jag har letat runt , och vill man ha en bra ersättare till sitt gamla Logitech så är det detta

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

@jeeq:

Jag har provat trycka på sådant tangentbord och tycker inte känslan alls är bra. ( om man nu ska jämföra med cherryn )

Min egna uppfattning efter att jag har letat runt , och vill man ha en bra ersättare till sitt gamla Logitech så är det detta man ska ha

Alltså cherry evolution stream xt

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FiddeX:

jag vet faktiskt inte helt säkert.. den finns ju i ett par olika utseenden, och vad jag har förstått så är
det bara det som skiljer.. design och färg. annars hittar jag mer eller mindre samma info om alla 3 modeller. så min
gissning är att dom typ bytat namn mellan åren kanske.. om som sagt , gjort något på utseendet.
den som heter media släpptes 05, och nej det är scissor knappar på den. och man märker knappt någon skillnad på den och Cherryn.

De första som kom hade distinkt och fin känsla (för att vara scissor) (jag vill nästan minnas att det klickade lite) medan senare modeller blev svampigare. Det vore kul att hitta något som är som de tidiga.

Permalänk
Medlem

Denna tråden hade man helt glömt bort

Jag är lite nyfiken faktiskt på vad ni andra har hittat för ersättningstangentbord till ultraxen under de gångna åren..
Själv så köpte jag cherry evolution som jag varit grymt nöjd med.. samma känsla. men tyngden och byggkänslan är inte lika premium som logitechs. Synd att den inte heller säljs längre. Något jag vet är att jag kommer köpa 2 st utav samma nästa gång jag hittar en ersättare

Nu är det så att mitt cherry börjar ge med sig.. sådär 5-6 år senare.

Många har skrivit på nätet om k740.. men nja... känner jag..det är för stort.

Jag har precis köpt hem ett Cougar 200K..

Vilka tangentbord valde ni andra istället för ultraxen ??

Mvh Fredrik

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Denna tråden hade man helt glömt bort

Jag är lite nyfiken faktiskt på vad ni andra har hittat för ersättningstangentbord till ultraxen under de gångna åren..
Själv så köpte jag cherry evolution som jag varit grymt nöjd med.. samma känsla. men tyngden och byggkänslan är inte lika premium som logitechs. Synd att den inte heller säljs längre. Något jag vet är att jag kommer köpa 2 st utav samma nästa gång jag hittar en ersättare

Nu är det så att mitt cherry börjar ge med sig.. sådär 5-6 år senare.

Många har skrivit på nätet om k740.. men nja... känner jag..det är för stort.

Jag har precis köpt hem ett Cougar 200K..

Vilka tangentbord valde ni andra istället för ultraxen ??

Mvh Fredrik

Cherry KC 1000 blev det för mig på jobbet. Presterar som det ska, har liknande låga tangenter och är tyst. Kostar en spottstyver.
https://www.inet.se/produkt/6607631/cherry-kc-1000

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Cherry KC 1000 blev det för mig på jobbet. Presterar som det ska, har liknande låga tangenter och är tyst. Kostar en spottstyver.
https://www.inet.se/produkt/6607631/cherry-kc-1000

Den ser ju ganska vettig ut ändå
Den kommer jag nog prova om jag inte blir nöjd med cougar som bör komma imorgon.

Hur är det om man gamear på den. testat de ?

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Cherry KC 1000 blev det för mig på jobbet. Presterar som det ska, har liknande låga tangenter och är tyst. Kostar en spottstyver.
https://www.inet.se/produkt/6607631/cherry-kc-1000

Har inte behövt ersätta mitt Logitech ännu, men även jag har haft ovan nämnda Cherry-tangentbord på jobbet (fast varianten med kortläsare) och får nog lov att instämma. Olikt många andra tangentbord med låga tangenter så har detta dessutom konkava (istället för platta) tangenter, likt UltraX.

I övrigt gillar jag Microsoft Surface Keyboard, vilket jag har testat en kort stund men för den delen inte egentligen har några likheter utöver tangenthöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Den ser ju ganska vettig ut ändå
Den kommer jag nog prova om jag inte blir nöjd med cougar som bör komma imorgon.

Hur är det om man gamear på den. testat de ?

Gör det

Nej, har inte fått för mig att plocka hem det av det skälet och det lär nog inte hända om jag ska vara ärlig.

Skrivet av L'ombra:

Har inte behövt ersätta mitt Logitech ännu, men även jag har haft ovan nämnda Cherry-tangentbord på jobbet (fast varianten med kortläsare) och får nog lov att instämma. Olikt många andra tangentbord med låga tangenter så har detta dessutom konkava (istället för platta) tangenter, likt UltraX.

I övrigt gillar jag Microsoft Surface Keyboard, vilket jag har testat en kort stund men för den delen inte egentligen har några likheter utöver tangenthöjd.

Har också fingrat lite på Surface och även om det var en lustig och annorlunda upplevelse hade jag nog inte velat byta ut mitt Cherry.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Ingen som testat Thinkpad Keyboard? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1965230

De sålde ut BT-varianten till väldigt lågt pris för något år sedan, men jag lyckades inte få tag i ett tyvärr. För mig hade det varit perfekt som mediatangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen som testat Thinkpad Keyboard? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1965230

De sålde ut BT-varianten till väldigt lågt pris för något år sedan, men jag lyckades inte få tag i ett tyvärr. För mig hade det varit perfekt som mediatangentbord.

Jag har provat den på deras laptops.
Går inte att jämföra med ultran. Knapparna placering osv är ju inte likt öht.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiddeX:

Jag har provat den på deras laptops.
Går inte att jämföra med ultran. Knapparna placering osv är ju inte likt öht.

Nej det är verkligen inte samma sak. Men det är ett bra och behagligt tangentbord med tysta och låga tangenter.

Jag gillar verkligen Thinkpads tangentbord, men även om de ser väldigt lika ut så varierar de väldigt mellan olika modeller. Min W540 är grym, jag skriver heller på den än på mina mekaniska gaming-tangentbord, men känslan är inte alls samma i den P1 jag har från jobbet även om det är hästlängder bättre än den Dell jag hade innan.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19210788" userid="41510" name="Mocka"]
Gör det

Nej, har inte fått för mig att plocka hem det av det skälet och det lär nog inte hända om jag ska vara ärlig.

Tänkte nästan det med tanke på att du hade de på kontoret.
Jag gamear lite med barnen ibland .. men inte så att jag behöver ett riktigt gaming tangentbord. Jag vill bara att man ska kunna trycka på några knappar samtidigt utan att det fukkar upp sig.
Jag kommer med recension på cougar sen.

Människan är ganska anpassningsbar... Men att byta design på ett tangentbord går fan inte .. där går gränsen🙂

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är verkligen inte samma sak. Men det är ett bra och behagligt tangentbord med tysta och låga tangenter.

Jag gillar verkligen Thinkpads tangentbord, men även om de ser väldigt lika ut så varierar de väldigt mellan olika modeller. Min W540 är grym, jag skriver heller på den än på mina mekaniska gaming-tangentbord, men känslan är inte alls samma i den P1 jag har från jobbet även om det är hästlängder bättre än den Dell jag hade innan.

W540 har en numpad iaf 🙂
Förstår vad du menar.. men i detta fall då vi pratar om en ersättare till Logitechs ultrax.. så är de för stor skillnad på det du länkar till 😊😊

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.