Muskampen 2025: Segraren korad!

Skulle ni anse att en uppgradering är nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Skulle ni anse att en uppgradering är nödvändigt?

Hej!

Köpte och byggde min PC 2012 till Diablo III, och har varit super nöjd med den än så länge, men börjar fundera på om det är dags att uppgradera den lite nu, då te.x mitt grafikkort börjat sacka. Gav nästan 10k för mitt GTX 690 en gång i tiden, vill inte erkänna det för mig själv, men det är väl dags för en uppgradering....

Har uppgraderat den lite grann sen jag köpte den och min nuvarande setup är:
CPU: Intel Core i7 3770K 3,5 GHz (Ivy Bridge)
MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD5H ATX
GPU: Gigabyte GeForce GTX 690 4096MB
RAM: 2x Corsair 8GB CL9 1600Mhz (16gb)
HDD: 1TB (7200 rpm)
NÄT: Corsair AX 750W
SSD: Crucial M4 256gb
CPU kylning: Corsair Hydro H60 (v2)

Vad anser ni vara värt att uppgradera här för att te.x kunna mosa ut lite mer prestanda i GTA V och andra kommande spel? Jag misstänker att min CPU klarar trycket någorlunda, men min GPU har ju bara 2gb minne per kärna och jag tror det är min flaskhals här, right? Visst jag kör bara Z77 och en ivy bridge i7, men behöver jag verkligen mosa till det med ett helt nytt moderkort och CPU? Kommer det ge så mycket?

Jag tycker om att lira mina spel på 1440p när det går. Vissa nya spel är bara för tunga för att hålla stadiga FPS med den här datorn i 1440p :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!

Köpte och byggde min PC 2012 till Diablo III, och har varit super nöjd med den än så länge, men börjar fundera på om det är dags att uppgradera den lite nu, då te.x mitt grafikkort börjat sacka. Gav nästan 10k för mitt GTX 690 en gång i tiden, vill inte erkänna det för mig själv, men det är väl dags för en uppgradering....

Har uppgraderat den lite grann sen jag köpte den och min nuvarande setup är:
CPU: Intel Core i7 3770K 3,5 GHz (Ivy Bridge)
MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD5H ATX
GPU: Gigabyte GeForce GTX 690 4096MB
RAM: 2x Corsair 8GB CL9 1600Mhz (16gb)
HDD: 1TB (7200 rpm)
NÄT: Corsair AX 750W
SSD: Crucial M4 256gb
CPU kylning: Corsair Hydro H60 (v2)

Vad anser ni vara värt att uppgradera här för att te.x kunna mosa ut lite mer prestanda i GTA V och andra kommande spel? Jag misstänker att min CPU klarar trycket någorlunda, men min GPU har ju bara 2gb minne per kärna och jag tror det är min flaskhals här, right? Visst jag kör bara Z77 och en ivy bridge i7, men behöver jag verkligen mosa till det med ett helt nytt moderkort och CPU? Kommer det ge så mycket?

Jag tycker om att lira mina spel på 1440p när det går. Vissa nya spel är bara för tunga för att hålla stadiga FPS med den här datorn i 1440p :/

Dold text

Kör du inte i höga upplösningar hade iaf inte jag uppgraderat från 690. I 1080p håller den sig fortfarande.

Permalänk
Medlem

Ta ett bra grafikkort istället, processorn behöver inte uppgraderas under ett tag framöver. Jag råder dig dock att vänta till 300-serien, finns många godbitar där för dig, annars blir det väl prissänkningar hos nVidia som du kan utnyttja.

Visa signatur

Dator: dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kör du inte i höga upplösningar hade iaf inte jag uppgraderat från 690. I 1080p håller den sig fortfarande.

Knappt

plus att jag kör i 1440p så ofta jag kan.

Skrivet av Woxolo:

Ta ett bra grafikkort istället, processorn behöver inte uppgraderas under ett tag framöver. Jag råder dig dock att vänta till 300-serien, finns många godbitar där för dig, annars blir det väl prissänkningar hos nVidia som du kan utnyttja.

Hade tänkt mig ett 980, men kanske värt att vänta på 300 serien?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Han säger ju dock att han spelar i 1440p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på 300-serien, och specifikt 390x. Samma prestanda som titan Z och samma pris som 980(enligt ryktena).

Visa signatur

Permalänk

Så länge du håller dig på max 2 GB grafikminnesanvändning så är din dator fortfarande bra. Detta kan dock betyda att du inte kan spala en hel del spel på max inställningar. Skulle dock rekommendera att använda 690 tills vidare trots allt och byta till ett 980 Ti i slutet av sommaren/början av hösten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Jag hade väntat på 300-serien, och specifikt 390x. Samma prestanda som titan Z och samma pris som 980(enligt ryktena).

Har också läst om detta, det lockar ju att vänta, får väl köra GTA på 1080p så länge haha.

Skrivet av fantomsmurfen:

Så länge du håller dig på max 2 GB grafikminnesanvändning så är din dator fortfarande bra. Detta kan dock betyda att du inte kan spala en hel del spel på max inställningar. Skulle dock rekommendera att använda 690 tills vidare trots allt och byta till ett 980 Ti i slutet av sommaren/början av hösten.

Dom spelen som intresserar mig kräver dock mer än så här, speciellt med moddar/1440p/högtexturerade spel. Det enda jag irriterar mig på är att det är för lång väntetid för mig. Skulle egentligen vilja haft en uppgradering gjord tills nästa vecka Kan väl kanske tänka mig att vänta på 300 serien om den kommer snart, ryktesvägar på release?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske liiite tidigt att byta om inte VRAM tar slut. GPU i första hand, utan tvekan, om du vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Har också läst om detta, det lockar ju att vänta, får väl köra GTA på 1080p så länge haha.

Dom spelen som intresserar mig kräver dock mer än så här, speciellt med moddar/1440p/högtexturerade spel. Det enda jag irriterar mig på är att det är för lång väntetid för mig. Skulle egentligen vilja haft en uppgradering gjord tills nästa vecka Kan väl kanske tänka mig att vänta på 300 serien om den kommer snart, ryktesvägar på release?

Ska förmodligen släppas i juni, på GDC tror jag att mässan heter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Ska förmodligen släppas i juni, på GDC tror jag att mässan heter.

Antar att det kan vara värt att vänta tills dess då. Tack för hjälpen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Antar att det kan vara värt att vänta tills dess då. Tack för hjälpen!

Ingen fara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en liknande setup som du har förrutom grafikkortet. Bytte grafikkort till 980 för ett tag sedan och tycker det fungerar bra att spela på 1440p. Det går inte att köra grafiken på max i spel som BF4 eller Dragon age i den upplösningen. Men drar man bara ned på inställningarna lite så flyter det på bra.