Samsung regerar på växande SSD-marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Snacka om att jag kände mig blåst, skulle köpa en 830 på slutet när det fanns, sedan strulade butiken till det och 830 försvann ur deras sortiment, så jag fick en 840 standard istället. Vilket nedbyte! Den fick de tillbaka här om månaden

Ja det kan man ju säga.. Det är 840-PRO som är tänkt som efterföljare till 830. Dock är det väl ingen av de nya som har bevisats ha lika hög skrivtålighet som 830 (ca 7PB för 12GB-modellen).

Dock så finns de fortfarande att hitta begagnat ibland. Inte så det kryllar av dem men jag har sett dem då och då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har folk redan glömt Intels 8 MB-bugg?

Klart de har.
Inge känner till Sandforce problemen eller Crucials M4 helvete heller.
Ocz kunde du ta elle-belle-bi och få tvi...

Marknaden glömmer saker fort, och om 2-3 år sitter vi alla här och har glömt Samsungs problem också.

Permalänk
Medlem

Min 840 pro funkar klockrent, dock ett problem os+bf4=fullproppad haha

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Klart de har.
Inge känner till Sandforce problemen eller Crucials M4 helvete heller.
Ocz kunde du ta elle-belle-bi och få tvi...

Marknaden glömmer saker fort, och om 2-3 år sitter vi alla här och har glömt Samsungs problem också.

På ett sätt är det väl bra då Samsungs problem precis som 8 MB buggen är isolerade till vissa specifika serier och beror på vissa specifika omständigheter. Sandforce var mer ett generellt systematiskt fel som berodde på deras affärsmodell som gick ut på att spara pengar på att skita i att utveckla mjukvaran själva. De kastade ju mer eller mindre bara ut en trasig referensversion så fick alla som använde kretsen lappa ihop den bäst de kunde själva. Varpå alla fick lösa alla buggar självständigt. Kan ju dra paralleller till hårddiskar där alla tillverkare har haft problem med enskilda serier och ibland enskilda storlekar i enskilda serier. Vilken tillverkare som är bäst och vilken man ska sky som pesten har varierat med tiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Har folk redan glömt Intels 8 MB-bugg?

Som löstes med bravur efter tre veckor. Hur länge har Samsung hållt på med sin så kallade lösning?

http://www.techspot.com/news/44694-intel-confirms-8mb-bug-in-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

På ett sätt är det väl bra då Samsungs problem precis som 8 MB buggen är isolerade till vissa specifika serier och beror på vissa specifika omständigheter. Sandforce var mer ett generellt systematiskt fel som berodde på deras affärsmodell som gick ut på att spara pengar på att skita i att utveckla mjukvaran själva. De kastade ju mer eller mindre bara ut en trasig referensversion så fick alla som använde kretsen lappa ihop den bäst de kunde själva. Varpå alla fick lösa alla buggar självständigt. Kan ju dra paralleller till hårddiskar där alla tillverkare har haft problem med enskilda serier och ibland enskilda storlekar i enskilda serier. Vilken tillverkare som är bäst och vilken man ska sky som pesten har varierat med tiden.

Om jag förstod det rätt (hade själv problemet) så var det väl så att Sandforce vägrade släppa källkoden. Utan alla tillverkare fick "samma" FW grund, och det var i den grunden som strömspar-felet låg. Intel var den enda tillverkaren som förhandlade att "om vi ska ha den, ska vi ha tillgång till FW", vilket de tillslut fick, delvis iaf. Så de kunde optimera och "fixa" felet (genom att stänga av det), på sina enheter tills felet faktiskt fixades.

Men du kanske har mer detaljer "under ytan"?

Skrivet av MrS1monsson:

Min 840 pro funkar klockrent, dock ett problem os+bf4=fullproppad haha

Jo, det problemet verkar tyvärr många SSD lida av. Finns bara ett sätt att laga det... köp en till

Skrivet av Ozzed:

Ja det kan man ju säga.. Det är 840-PRO som är tänkt som efterföljare till 830. Dock är det väl ingen av de nya som har bevisats ha lika hög skrivtålighet som 830 (ca 7PB för 12GB-modellen).

Dock så finns de fortfarande att hitta begagnat ibland. Inte så det kryllar av dem men jag har sett dem då och då.

2,4TB är inte fy skam för 840 Pro, men visst blir NAND sämre och sämre med dessa eviga krympande nm. De gör avgörandet att vi inte använder dem så mycket, så vi kan lika gärna göra dem sämre, för ingen märker det. Ska ju också tas i aspekt att det tog nästan 18 månaders "konstant" skrivande till disken för att just nå det värdet också, vilket på något sätt säger en del.

Visst är det inte mycket egentligen, men vi har idag svårt att få hårddiskar som håller 2 år även med perfekta förhållande, och här har vi en SSD som tog 1,5 år att tortera till döds, där den genom hela sitt liv, ändå jobbade snabbare än någon mekanisk disk någonsin kan göra i optimalt förhållande.

Minns fortfarande när folk argumenterade för att MLC var skit, som inte borde finnas. 5-10k P/E kommer vi ju förbruka på något enstaka år jämfört med SLCs 50-100k.
Vet faktiskt inte vad 830 diskens P/E är beräknat till, men den var ju en sådan disk som blev perfekt pålitlig när många hade FW problem, och började snåla med NANDet. Frågade folk efter "bästa disken" var 830 ofta det enda svaret, även om dens skrivprestanda aldrig slog rekord. Dock var den som en gammal volvo... den bara går och går...

Skrivet av Segas:

Som löstes med bravur efter tre veckor. Hur länge har Samsung hållt på med sin så kallade lösning?

http://www.techspot.com/news/44694-intel-confirms-8mb-bug-in-...

Jasså. För ca 3 mån sedan brickades en 320 disk hos en vän... med 8MB bugg som följd. Nyaste BIOS och allt. Men jag antar att det är helt fixat?
Sen verkar buggen leva än: (även om det kanske är en "annan")
https://communities.intel.com/message/250195
Edit: Visade sig vara en pre-launch FW de försökt patcha. Så falsk larm, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, för NASA har inte alls haft några misslyckande genom åren, eller?

http://www.space.com/4879-nasa-remembers-space-tragedies.html
http://www.popsci.com/military-aviation-amp-space/article/200...

Hoppas inte att Samsung kopierar de med då

Det vet jag mycket väl att NASA har haft några misslyckanden genom åren, det var dock inte syftet med mitt inlägg. Syftet var att påvisa att det citatet kommer ursprungligen från NASA (eller snarare från filmen Apollo 13 varav NASA sen börjat använda det i olika syften), så folk nu inte får för sig att tro att det är Samsung som är upphovsmannen till citatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det vet jag mycket väl att NASA har haft några misslyckanden genom åren, det var dock inte syftet med mitt inlägg. Syftet var att påvisa att det citatet kommer ursprungligen från NASA (eller snarare från filmen Apollo 13 varav NASA sen börjat använda det i olika syften), så folk nu inte får för sig att tro att det är Samsung som är upphovsmannen till citatet.

Så... Filmens manusförfattare är upphovsmannen till citatet menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... Filmens manusförfattare är upphovsmannen till citatet menar du?

Det var väl det jag skrev nu senast eller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Som löstes med bravur efter tre veckor. Hur länge har Samsung hållt på med sin så kallade lösning?

http://www.techspot.com/news/44694-intel-confirms-8mb-bug-in-...

8 MB buggen dödade all data på enheten för evigt. Samsungs bugg påverkar prestandan och den är reversibel. Intel löste det inte alls efter tre veckor. De löste det för många men inte alla. Det finns massa rapporter om folk som fått 8 MB buggen även efter uppdateringen som skulle fixa det. https://communities.intel.com/thread/24339?start=0&tstart=0

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Verkar som samsung lever i total förnekelse, har dom redan glömt att dom inte löst problem mend 840 serien ?
Samsung kommer sjunka som titanic i och med detta, alla kommer gå över till INTEL.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstod det rätt (hade själv problemet) så var det väl så att Sandforce vägrade släppa källkoden. Utan alla tillverkare fick "samma" FW grund, och det var i den grunden som strömspar-felet låg. Intel var den enda tillverkaren som förhandlade att "om vi ska ha den, ska vi ha tillgång till FW", vilket de tillslut fick, delvis iaf. Så de kunde optimera och "fixa" felet (genom att stänga av det), på sina enheter tills felet faktiskt fixades.

Men du kanske har mer detaljer "under ytan"?

Som jag förstod det fick alla tillverkare lösa buggarna själva bäst de ville. Intel var ju ensamma om att skriva om koden mer eller mindre från grunden. Sandforce släpper vissa versioner själva men sen verkar det som att tillverkarna bygger om dem lite. Det är rätt luddigt och jag är rätt säker på att jag läste en artikel om det som jag inte kan hitta. Återkommer om jag hittar något som inte bara är plockat från minnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...och ändå misslyckas Samsung för kanske snart tredje gången gillt med en fungerande firmware till 840. Att den ens får säljas så defekt som den är, undgår sund logik.

Tycker mera att du misslyckas med påpeka det rätta. Samsung har aldrig släppt nån fix till 840 och tvivlar att den ens kommer.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

2,4TB är inte fy skam för 840 Pro, men visst blir NAND sämre och sämre med dessa eviga krympande nm. De gör avgörandet att vi inte använder dem så mycket, så vi kan lika gärna göra dem sämre, för ingen märker det. Ska ju också tas i aspekt att det tog nästan 18 månaders "konstant" skrivande till disken för att just nå det värdet också, vilket på något sätt säger en del.

Visst är det inte mycket egentligen, men vi har idag svårt att få hårddiskar som håller 2 år även med perfekta förhållande, och här har vi en SSD som tog 1,5 år att tortera till döds, där den genom hela sitt liv, ändå jobbade snabbare än någon mekanisk disk någonsin kan göra i optimalt förhållande.

Minns fortfarande när folk argumenterade för att MLC var skit, som inte borde finnas. 5-10k P/E kommer vi ju förbruka på något enstaka år jämfört med SLCs 50-100k.
Vet faktiskt inte vad 830 diskens P/E är beräknat till, men den var ju en sådan disk som blev perfekt pålitlig när många hade FW problem, och började snåla med NANDet. Frågade folk efter "bästa disken" var 830 ofta det enda svaret, även om dens skrivprestanda aldrig slog rekord. Dock var den som en gammal volvo... den bara går och går...

MWI (Media wareout indicator) slår i golvet efter ca 3000 cykler men den klarade ju bra mycket mer än så.

Här är tråden som gav 830'n legendstatus.. Och det var visst 256GB-modellen som klarade 7. inte 128GB-modellen. Jag mindes fel.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kör en Intel 520 180gb som OSdisk (Intel=Stabilitet) och har alla spel på en 1tb Samsung 850 pro.

Visa signatur

Chassi: Silverstone FT05 | RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB @1866 | PSU: EVGA G2 Supernova 750W | CPU: Intel i7-3770K 4.5GHz | SSD1: 180GB Intel 520| SSD2: 1TB Samsung 850 Pro | MB: ASUS Z77 Sabertooth | GPU: 2x KFA2/GALAX 980 HOF @ 1380MHz | OS: Windows 8.1 x64 | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G910 Orion Spark | Headset: Bang & Olufsen H6 | Skärm: Acer XB270HU

Permalänk
Snusfri

Har en ADATA S511 120GB just nu som tuffar på, dock så är den en aning trångbodd så får bli en större disk snart nog känns det som.
Hoppas att 480GB+ går ner i pris då det inte känns riktigt värt att gå över till 256GB.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Windows på 2st 850 EVO Stripe, det är turbo laddat till tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Kan väl bara fortsätta hoppas på en lösning till 840 evo då

Fix släpptes idag, (Magician 4.6) glid in och kolla Samsungs hemsida

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixim:

Fix släpptes idag, (Magician 4.6) glid in och kolla Samsungs hemsida

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

De kör med staged rollout på både magician 4.6 och den nya firmwaren så tanka magician från tex http://www.majorgeeks.com/files/details/samsung_ssd_magician.html

Och sen starta om magician tills den säger att du har en firmware update.

OBS använder ni linux så har folk rapporterat på overclock att det är problem med trimimplementationen fstrim och den här nya firmwaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ligger Corsair under Other?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Snurrar dom verkligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är kanske mest jag som är snurrig X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Köpte Samsungs SSD - men är lite lurad förstås

Samsung lanserade sina 840 EVO diskar som testade bäst med avseende på hastighet. EVO baserades på 3-bit-per-cell MLC NAND. Men efter ett tag är EVO SSDn ner och nosar på 1/5 av ursprunglig läshastighet. Samsung lanserar en patch, den förbättrar läget temporärt, sen en ny patch, och de säger själva att de jobbar på frågan. Man kan ju spekulera i om det är så att Samsung drog en rövare med teknologin, tog fram enheter som skulle vinna alla tester, och det utgjorde det stora genomslaget för dem. Att performance sedan faller som en sten märks ju inte i några tester, utan långt efter att köpet gjorts. Jag tycker att Samsung i stället för temporära patches skulle ge oss kunder som köpte 840 EVO en kraftig inbytersrabatt till en 850 EVO istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Samsung lanserade sina 840 EVO diskar som testade bäst med avseende på hastighet. EVO baserades på 3-bit-per-cell MLC NAND. Men efter ett tag är EVO SSDn ner och nosar på 1/5 av ursprunglig läshastighet. Samsung lanserar en patch, den förbättrar läget temporärt, sen en ny patch, och de säger själva att de jobbar på frågan. Man kan ju spekulera i om det är så att Samsung drog en rövare med teknologin, tog fram enheter som skulle vinna alla tester, och det utgjorde det stora genomslaget för dem. Att performance sedan faller som en sten märks ju inte i några tester, utan långt efter att köpet gjorts. Jag tycker att Samsung i stället för temporära patches skulle ge oss kunder som köpte 840 EVO en kraftig inbytersrabatt till en 850 EVO istället.

Håller med. Det har varit för alldeles för många turer med detta nu.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av simonw:

Skön logik du har.

Tack.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Varför e inte Sandisk marknadsledande?

Intel hade ett par rejäla diskar men de tappade på vägen förstår jag.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Man kan ju spekulera i om det är så att Samsung drog en rövare med teknologin, tog fram enheter som skulle vinna alla tester, och det utgjorde det stora genomslaget för dem. Att performance sedan faller som en sten märks ju inte i några tester, utan långt efter att köpet gjorts. Jag tycker att Samsung i stället för temporära patches skulle ge oss kunder som köpte 840 EVO en kraftig inbytersrabatt till en 850 EVO istället.

Eftersom prestanda inte påverkas negativt av hur ofta man skriver om data, då detta görs när det inte sker någon annan aktivitet, så verkar det vara en konstig spekulation. Det enda som påverkas negativt av att man löser det "på rätt sätt" är att man får högre standby el-förbrukning.

Skrivet av Campaigner:

Varför e inte Sandisk marknadsledande?

För dålig prestanda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

För dålig prestanda.
B!

Har du sett prestandasiffrorna på Extreme Pro? För att citera Anandtech: "The Extreme Pro is without a doubt the fastest SATA 6Gbps SSD in the market." Samsung 850 Pro slår den men svårt att gnälla på prestandan. Föregångaren Extreme II fick också väldigt bra kritik. Inte för att det spelar så stor roll då volymerna finns på OEM-marknaden där Samsung alltid varit stora. Samsung har ju levererat till Apple länge. De levererade OEM-enheter innan de började med konsumentprodukter. Sen undrar jag lite hur de definierar SSD i artikeln. Är det försäljning av flashlagring som då även inkluderar eMMC till mobila enheter? Är det bara diskreta enheter?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har du sett prestandasiffrorna på Extreme Pro?

Visst. Har du sett hur 95% av deras övriga SSD'er presterar? Deras standard-diskar hamnar ett snäpp över "suger".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.