elkopplings hjälp, Vilka sladdar skall in vart, tvättmaskin till uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRobban:

När du ska koppla in sladdarna i dosan, ha dem inte för korta utan gör ett litet u av sladden innan du kopplar in den så den inte dras ur kopplingen ifall du böjer sladden till exempel.

Det tar jag med mig, brukar själv göra så i maskiner som används ofta för att undvika kabelbrott

Skrivet av Dahle86:

Tillägg på ditt:
se även till att gul/grön är ett par centimeter längre än övriga sladdar.
Detta för att den ska släppa sist om man rycker i kabeln.

Detta visste jag ej, och det kommer jag att tänka på

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tror inte ni hittar en elfirma som gör det för 500:- dels tar dom betalt för en timme sedan vill dom ha betalt för transporten med så man får nog räkna med runt 1000:- om dom ens vill göra det oftast säger dom ett högt pris för att slippa göra sådana jobb då det är mer jobb med det än vad dom tjänar på det.

många faktorer spelar in här men kan säga att 70% av inkopplingarna av tvättmaskin som jag gjort slutade med mycket mer jobb hos den kunden
dom ville ha dit dig för något litet och frågar under tiden t.ex vad kostar de att koppla in en lampa där/byta ut centralen här mm,mm
så att fara ut på en ''litet'' jobb kan vara bra i många fall och det är detta som kallas service och det ger ett bra rykte i en mindre komun

vill du ha fast pris kommer det garanterat kosta 1000:- för det är en ''enkel'' siffra att ange för ett litet jobb och sedan varierar bilkostnad från firma till firma och sedan om firman debiterar per påbörjad timme eller för den faktiska tiden ett jobb tar
men oftast är det billigare och ta jobb löpande
och sedan storleken på firman och är det en lokal firma så minimeras bilkostnaden

har jobbat som serviceelektriker ca 4.5/5 år i Västerbotten och nu servicetekniker i Småland
och vet många jobb från då jag jobbade i västerbotten som tog typ 15 min och debiterades 1/2 timme sedan kanske ev. fakturaavgift och det är ca 500:-

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Tja, du bör som sagt kanske inte göra detta själv, särskilt inte om du inte är kompis med el i vanliga fall som du skriver.
Om du ändå tänker göra det så...

Tvättmaskinen är enfas och du har tre faser i brytaren.

gul/grön kopplar du ihop med gul/grön i den lösa klämman.

Blå kopplar du till nr 11 på brytaren.

brun kopplar till någon av nr 2,6 eller 10, spelar ingen större roll vilken, eftersom du bara ska använda en av faserna, nr 2 är att föredra dock. Ser ut som att ena sidan på lampan sitter i nr 2 redan, den skall vara kvar där och du kopplar den bruna i samma klämma på andra sidan om skruven.

Detta är exakt varför sånt här är livsfarligt, gör du som beskrivet i det här inlägget så är det bara att hoppas du har tur och inte skadar någon, ingen förtjänar att dö för att deras kollega pysslar med sånt han inte har en aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Detta är exakt varför sånt här är livsfarligt, gör du som beskrivet i det här inlägget så är det bara att hoppas du har tur och inte skadar någon, ingen förtjänar att dö för att deras kollega pysslar med sånt han inte har en aning om.

Att han inte ska göra detta är vi överens om.
Men varför skulle det vara livsfarligt att göra som i inlägget?
Är det något jag missat?
Visst det är inte enligt kopplingsschemat men det enda som jag ser är fel är att nollan går från "fel" håll och att PE går bredvid. Detta har egentligen ingen betydelse men visst hade det varit bättre att koppla enligt underlag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Att han inte ska göra detta är vi överens om.
Men varför skulle det vara livsfarligt att göra som i inlägget?
Är det något jag missat?
Visst det är inte enligt kopplingsschemat men det enda som jag ser är fel är att nollan går från "fel" håll och att PE går bredvid. Detta har egentligen ingen betydelse men visst hade det varit bättre att koppla enligt underlag.

Helt enkelt för att Belzhadar inte har några som helst belägg för att gulgrön är jord i den där anläggningen, är den spänningssatt så blir installationen direkt dödlig. Är den inte alls inkopplad i andra änden KAN installationen bli dödlig.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Det tar jag med mig, brukar själv göra så i maskiner som används ofta för att undvika kabelbrott

Detta visste jag ej, och det kommer jag att tänka på

Bara titta på mitt inlägg här #15540079 , händer något blir det inte roligt. Var aldrig planerat det som hände, utan trodde detta skulle vara ofarligt och gå säkert till.

Gör du detta på jobbet är bra mycket värre, än om du gör det privat hemma. Dels om det händer något så åker din chef på det och i sin tur du, som troligen mister jobbet om du har otur. Som inlägget jag länkar till tar upp, var inte tanken något skulle hända och ingen trodde detta skulle kunna hända, men det gjorde det ändå. Som tur väl kom ingen till skada och bara materiella skador.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Helt enkelt för att Belzhadar inte har några som helst belägg för att gulgrön är jord i den där anläggningen, är den spänningssatt så blir installationen direkt dödlig. Är den inte alls inkopplad i andra änden KAN installationen bli dödlig.

Det är sant.
Han måste givetvis ta reda på det, så han har förhoppningsvis en multimeter eller kanske låter hans snälla chef han köpa en för ett litet av drag på lönen.
Sen måste han även testa multimetern innan på något som är inkopplat så den funkar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är sant.
Han måste givetvis ta reda på det, så han har förhoppningsvis en multimeter eller kanske låter hans snälla chef han köpa en för ett litet av drag på lönen.
Sen måste han även testa multimetern innan på något som är inkopplat så den funkar.

Min snälla chef är verkligen inte snäll, skall se om jag kan få en löneförhöjning däremot!!
Skall ta ett snack med mig själv senare i kväll,(håller tummarna) men jag har inga höga förhoppningar, snål som han är:)

Jag har fått mycket bra svar och jag tar det hela med ro, är glad för all den positiva inputen
Bockar och bugar för all hjälp,,, tack igen

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk

Tyvärr så krävs det behörighet för att koppla in 3 sladdar med olika färger. Det är olagligt att göra ett sådant ingrepp som lekman oavsett om du gör det rätt eller inte. Vi har fortfarande väldigt få elolyckor tackvare att vi avregleringen om vad som kräver behörighet och vad en lekman får göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Enda jag kan säga att det är ofta när hem pulare sätter i gång det kan bli farligt har fullkunskap om el men la aldrig av behörighetsbeviset på grund av sjukdom som kom i vägen .

Men har hjälp kompisar när dom ska dra nya ledningar i sina hus installation har en behörig elektriker fått gjort har sett många farliga kopplingar som hem pulare kan göra som att ha gul/grön jord kabel som fas ledare brrrr har förklena och/eller fel kablar och gjort dåliga skarvar och inkopplingar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Enda jag kan säga att det är ofta när hem pulare sätter i gång det kan bli farligt har fullkunskap om el men la aldrig av behörighetsbeviset på grund av sjukdom som kom i vägen .

Men har hjälp kompisar när dom ska dra nya ledningar i sina hus installation har en behörig elektriker fått gjort har sett många farliga kopplingar som hem pulare kan göra som att ha gul/grön jord kabel som fas ledare brrrr har förklena och/eller fel kablar och gjort dåliga skarvar och inkopplingar

Du har som privatperson alltid 2års garanti och 10års ansvarstid på elinstallationer förusatt att installatören har fått stått för allt material. T.ex. så är det alltid 2års produktgaranti om inte längre anges. Efter två år så börjar en 8år lång ansvarsperiod. Dvs om du efter 5år gör om något och då hittar att något är felaktigt gjort så är den elfirman skyldig att åtgärda felet. Tänk dock på att vissa regler ändras med åren och att det är reglerna som gäller vid installationstillfället som gäller.
Jag brukar själv stöta på mellan 6-10st jobb om åren där en annan elfirma har fuskat och man fått kontakta dem så de får åtgärda vad de har gjort fel. Alternativ så är det svart och då har tidigare ägare av lgh/hus fått stå för kostnaderna att åtgärda felet. Du har som anläggningsägare alltid skyldighet att din anläggning är korrekt gjord och att någon med behörighet har gjort det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Alltså,, det handlar om 5 ledare,,,faserna RST, nollan och skyddsjorden, behövs ingen doktorsavhandling för att koppla in det själv,,går det åt helvete så lär du märka det i proppskåpet

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av peckapecan:

Alltså,, det handlar om 5 ledare,,,faserna RST, nollan och skyddsjorden, behövs ingen doktorsavhandling för att koppla in det själv,,går det åt helvete så lär du märka det i proppskåpet

Handlar ju inte om det är en doktorsavhandling som behövs eller inte utan om att man inte får göra sådana ingrepp.

Permalänk

gå till dig själv bara,,slulle du pröjsa kostnaden för att dra fast 5 ledare, om du kan göra det själv? oetiskt eller inte.

Skrivet av tcntad:

Handlar ju inte om det är en doktorsavhandling som behövs eller inte utan om att man inte får göra sådana ingrepp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av peckapecan:

gå till dig själv bara,,slulle du pröjsa kostnaden för att dra fast 5 ledare, om du kan göra det själv? oetiskt eller inte.

Nej.

Permalänk
Medlem

Det är underbart att 'kan själv' utför arbeten som de inte behärskar. Dels så ökar försäkringspremierna för folk som anlitar utbildade hantverkare likväl som för de som pular själva med allt de vill göra själva, om det ändå vore en proportionerlig försäkringspremie, sen så stryker det med ett klappträ då och då, men likväl fortsätter folk att åsidosätta säkerhetsföreskrifter och sunt förnuft, då kronor och ören skall sparas. I slutänden så kryper ofta 'kan själv' till korset och ber en fackman om hjälp, i första läget inte om hjälp med installationen, utan snarare hur man skall göra. Om 'kan själv' i ett senare skede går bet, så får äntligen en fackman försöka lösa det ursprungliga problemet, samt sanera misslyckade försök till installation/reparation som 'kan själv' åsamkat.

Det sista är ju bra då hantverkare behöver arbete för att få mat på bordet, för inte står en bilreparatör och mörar oxfilé på Cafe Opera, med hjälp av ett skitigt oljetråg?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Är det inom jobbet, ja jag skulle vägra. Privat beror på, har i för sig ringt om hjälp för att koppla in tre trådar till tvättmaskinen och ringt för att kolla uttaget till spisen är korrekt (satt 10 amper säkring där det ska vara 16, inte så jag byter sockeln i botten själv, löste han på samma gång).

Det räcker med hemmapulare i denna lägenhet (ser inte bra ut eldragningarna och inte rätt gjort).

Skrivet av Johan^junior:

Det är underbart att 'kan själv' utför arbeten som de inte behärskar. Dels så ökar försäkringspremierna för folk som anlitar utbildade hantverkare likväl som för de som pular själva med allt de vill göra själva, om det ändå vore en proportionerlig försäkringspremie, sen så stryker det med ett klappträ då och då, men likväl fortsätter folk att åsidosätta säkerhetsföreskrifter och sunt förnuft, då kronor och ören skall sparas. I slutänden så kryper ofta 'kan själv' till korset och ber en fackman om hjälp, i första läget inte om hjälp med installationen, utan snarare hur man skall göra. Om 'kan själv' i ett senare skede går bet, så får äntligen en fackman försöka lösa det ursprungliga problemet, samt sanera misslyckade försök till installation/reparation som 'kan själv' åsamkat.

Det sista är ju bra då hantverkare behöver arbete för att få mat på bordet, för inte står en bilreparatör och mörar oxfilé på Cafe Opera, med hjälp av ett skitigt oljetråg?

Skulle inte förvåna mig restauranger gör med maten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Varför el regeln finns är enkelt för många klåpare har varigt i farten och gjort som dom tycker
sen kommer problemen när nästa man ska dit och ändra något han har ingen aning hur den första har gjort.
Därför kom el lagen med sina regler för att göra det säkrare för dom som arbetar med den och för brukarna som behöver strömmen

Har arbetat i Örebro med att byta ut alla gamla elmätare när ny direktavlästa skulle upp
vi var runt 68 personer som arbeta med de fick flera gånger ringa efter starkströms killarna för hus ägaren har gjort egna farliga kopplingar som jag inte fick röra utan de var starkströms killarnas jobb att räta till det.
Mitt jobb var att kolla installationen var ok vid mätarskåpet sen byta ut gamla mätaren mot en ny och noll läsa den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Du förutsätter då att allt är rätt, om då skyddsjorden inte är helt eller korrekt ansluten och maskinen blir spänningsförande. Då märks inte det i proppskåpet, har du tur så har någon installerat en jfb men det hindrar dig inte från att bli skadad. Om du skulle få ett fel då du fastnade mellan 2 faser eller fas & nolla då funkar inte jordfelsbrytaren. Men du är kanske en sådan som har med dig egen oxfilé till restaurangen när du ska äta?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §8 (brott)*

Tråd låst då vi ej tillåter uppmaning eller medhjälp till brott. Lekman får ej inkoppla 3-fas eller utföra liknande elinstallationsarbete. Dessutom utvisar du en ganska nedlåtande attityd gentemot resten av tråddeltagarna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...