När kommer man förbjuda fossila bränslen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Sluta predika som sagt. Du har inga argument och vet inte vad du länkar. Hur ska jag då veta vad du försöker diskutera. Tyskland kommer öka sin förbrukning av fossil energi tack vare efterfrågan och också avvecklingen av kärnkraft. Den kommer bli renare tack vare Nord Stream och liknande däremot. Det finns inga alternativ till de 85% av vår energi som är fossil och inte ens FNs klimatpanel förespråkar att vi ska avveckla fossila bränslen inom våran livstid. Vi stoppar inte arters massutdöende av att sluta bränna fossila bränslen. Sånt påverkas av en rad av mänskliga aktiviteter, t.ex. folk i småjordbruk som vill hålla rovdjur borta. Vattenkraft utrotar fiskarter, och gör så andra knappt kan föröka sig. Det finns ingen rimlighet i att avveckla 85% av vår energi, den kan inte ersättas av förnybart, kärnkraftsutbyggnaden som skulle krävas är inte rimlig. I industriländer handlar det om att införa effektiviseringar. Utvecklingsländerna ska upp till våran nivå först innan förbrukningen stabiliserar sig där.

Tar du bort våra fossila bränslen och transporter idag är vår civilisation över lika mycket som uråldriga civilisationer som försvunnit när de inte längre kunnat hantera naturen. När drivmedel blir för dyrt på grund av förbud så skulle inte bönderna kunna bärga deras skörd och allt skulle ruttna bort, och det är långt värre än de förändringar vi kommer att behöva hantera.

Nu måste du ju ändå skämta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag skrev i mitt inlägg ovanför så är ju hävdas det ju en verkningsgrad på ca 80% för det artificiella lövet. Iofs betyder det ju inte att det är sant eller att det artificiella lövet har en framtid.

Där är dessvärre vi helt eniga. Jag skriver "dessvärre" inte för att jag vill vara oenig med just dig, utan för att det är en ganska dyster utsikt.

Fast det är ju så det ser ut idag redan på flera håll.

Det finns ingen artificiell fotosyntes som fungerar med koncentrationen av CO2 som finns i luften.

Det som Nocera jobbar på är 5% effektivt eftersom det är beroende av PV/solcell. Det är inget som gör vätgasekonomi praktiskt möjlig. Det är inget som är bättre än fotokatalys i labbet, en process med vismut har cirka 5% sol till väte verkningsgrad. Redan elektrolys är 70-80% effektiv från el. 80% sol till vätgas hade varit ett stort genombrott, men det är det inte tal om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Nu måste du ju ändå skämta?

De dör inte p.g.a. smog utan av mänsklig aktivitet när vi tränger bort dem, bygger hinder, förgiftar eller överutnyttjar resurserna. Det har väldigt lite med växthusgaser att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

De dör inte p.g.a. smog utan av mänsklig aktivitet när vi tränger bort dem, bygger hinder, förgiftar eller överutnyttjar resurserna. Det har väldigt lite med växthusgaser att göra.

Försurning av sjöar, surt regn, oljespill och ökad global temperatur är alltså inget att vara oroad över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Försurning av sjöar, surt regn, oljespill och ökad global temperatur är alltså inget att vara oroad över?

Inget av det hotar hela arter på samma sätt som annan aktivitet som inte hör ihop med om energislagen är fossila eller inte. Kväveoxider räknas till växthusgaser, men inte svavel. Kväveoxider bildas också såklart vid förbränning av förnybara bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 69link:

Just en Tesla släpper ut ca 60gram CO2 /Km när elen produceras som sämst (Kolverk i huvudsak). En motsvarande fossilbil släpper ut ca 400-500gram CO2 / Km. Att en tyngre bil har större miljöpåverkan utav slitage får du gärna hänvisa till fakta om.

400-500g CO2/km, var fick du den siffran ifrån? Exempelvis släpper en BMW M5 ut 231g CO2/km, en "vanlig" bil ligger närmare 100-140g CO2/km. Att ett tyngre fordon orsakar en större miljöpåverkan är rent logiskt, jämför en SMART med ex en lastbil. Ett större fordon kräver generellt bredare/större däck, bromssystem, belägg, större motorer (tyngre) etc. Du får således större utsläpp från ex. bromsbelägg och förslitning (vägbana, däck, hydralik m.m.) på ett tyngre fordon än ett mindre, eller du tror kanske att en SMART bil "sliter" mer än en pickup?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vattenkraft och vindkraft har en begränsad potential. Det är inte miljömässigt försvarbart att bygga ut fler älvar i Sverige. Inte ger det mycket mer kraft heller. Det finns begränsningar i hur många PV-paneler vi kan tillverka varje år, från tillgången på råmaterialen/halvledarna och på fabrikerna. Det är inte bara att lägga en order på flera miljoner paneler. Vi kan inte täcka hela Gotland för att producera vätgas via fotokatalys för att kunna köra bil. Ska du producera vätgas till fordonen via elektrolys med el från solceller behöver du mer solceller än i hela Europa, runt dubbla faktiskt för att bara täcka Sveriges behov och då räknas inte flyget och fartygstrafiken in. Det vi måste göra är att använda mindre energi. Batterier räcker inte till containerfartyg och lastbilar.

Det är just därför vätgas förmodligen inte kommer bli den långsiktiga lösningen i framtiden - i alla fal inte med den teknik vi har idag. Då är det bättre att använda solceller för att producera el till elbilar. Då behöver man inte alls täcka så gigantiska ytor med paneler. Samtidigt är det väl så att detta inte är något man bygger upp över en natt, men alla kommer inte skaffa elbil över en natt heller.

Skrivet av Petterk:

Musk har inte obegränsat med pengar, men det är givetvis mot deras filosofi. I dagsläget producerar de sportbilar och köparna bry sig inte att de inte kan resa runt i Europa (det finns inte laddstationer i hela Europa, det finns inte ens någon i Norrbotten). De kommer gå mot medelklassen och kommer få brottas med frågan. För de allra flesta tillverkarna är det inte aktuellt med 85-90kWh batterier. Det är inte heller något som behöver ge särskilt lång räckvidd. Folk vill inte stå timmar vid icke-snabba laddstolpar eller behöva ringa efter bärgaren när batteriet tar slut.

Tesla må tillverka bilar med sportbilsprestanda (0 - 100 på 3 sekunder), men många använder det som en vanlig famljesedan med plats för 5 personer (+ ytterligare 2 barn med tillval) och mer lastvolym än en volvokombi. Jag tror att den större delen av svenska befolkningen hade klarat sig utmärkt om de hade fått en Tesla redan idag.

Sedan tror jag att man måste kolla på utvecklingen och trenden när man gör dessa bedömningar. Du har rätt i att det inte finns någon supercharger i Norrbotton idag. Faktum är att i början av 2014 inte fanns en enda supercharger i Sverige. Idag finns det omkring 12-15 stycken, och det öppnas ständigt nya. Under 2016 ser det ut som att de ska bygga ut med ytterligare 3 nya Superchargers i norra Sverige. Sedan kan man förstås ladda i vilket eluttag som helst om man stannar över natten, men snabbladdarna är ju trevliga under resans gång.

Visst kunde man sitta här förra året och döma ut Tesla helt för att de inte hade en enda Supercharger, men då hade man också missat det faktum att utvecklingen och utbyggnaden precis har börjat. Det vi ser idag är också bara början, och med den snabba utvecklingen vi ser här så verkar ändå framtiden lovande.

- 2012: Argumentet mot elbilar var att de inte klarade 30-40 mil, vilka många såg som minimum för att byta till elbil. Idag klarar de 40 mil utan problem och över 50 mil enligt amerikanska körcykeln
- 2013 / 2014: Argumentet mot elbilar var att det inte fanns några snabbladdare. Idag har vi 12 - 15 st bara i lilla Sverige och de byggs ut kontinuerligt
- 2015: Argumentet är att Norrbotten inte har någon snabbladdare. Enligt planen kommer det finnas nästa år.
- 2020: Min gissning är att argumentet mot elbilar kommer vara att: De går för tyst. Det är orättvist att det är så billigt att tanka el. Det är 10 mil till närmaste snabbladdare för någon som bor i en stuga uppe på fjället. "Va, går elbilarna bara 60 - 70 mil per laddning? Min gamla diesel klarar ju 100 mil".

Trenden är väl ändå ganska tydlig?

Lade till sista sektionen med årtal
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

När man talar om lösningar på ett nuvarande problem torde det vara rimligt att hålla sig till lösningar som faktiskt existerar, inte sådan som eventuellt, kanske, någon gång, hoppas vi... kommer vara på plats. Vi har drömt om fusionskraftverk i över femtio års tid men har trots omfattande investeringar ännu inte kommit närmare än "Äsch det där funkade inte, men vi har fler idéer! (Ge oss mer resurser.)" Att ta fasta vid en teoretisk utveckling av fissionskraftverket och utgå från att denna skall frälsa oss från en idag redan akut energiförsörjningsproblematik är väldigt naivt.
En Gen3-reaktor använder 17% mindre uran än Gen2, vilket, om man helt utan tanke på materialförbrukning, kostnad, energiåtgång etc. skulle ersätta all nuvarande energiproduktion med Gen3 innebär att nuvarande uranfyndigheter skulle räcka i nio år. Yay.

Uran är ett utmärkt komplement under en period, men det är ett ändligt material och man skall inte tro att det är vad som kommer dra världen ur problematiken som fossila bränslen innebär.

Nu är ju inte Gen-4 något hittepå fancy scenario. Då den redan finns på marknaden och har funnits ett tag.
I Sanming, Fujian provinsen finns en FNR med en BN-800 reactor, blev klar 2014.
I Indien byggs en som står klar 2016 av typ CFBR. 6 till skall byggas.
Fast Flux Test Facility har körts i 10 år, i Hanford, Washington State.
En så kallad LRF reaktor kallad MYRRHA började byggas i Belgien förra året.

Så de är inte Scifi, de håller på att byggas. problemet är att det inte byggs tillräckligt.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Har läst att man kommer förbjuda dom runt 2025-2030.
När tror ni med tanke på att isen smälter på Antarktis och att medeltemperaturen ökar p.g.a av utsläpp av fossila bränslen?
Kommer våra liv att förändras om det förbjuds?

Jag själv vet ingenting om det här utan vill bara veta vad ni tror kommer att hända.

Sålänge företag i princip kan köpa lagar och regler kommer det tyvärr aldrig hända. Oljeindustrin är en multimiljardindustri och det är många gubbar i slips som gärna vill fortsätta vara svinrika, på bekostnad av klimatet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Före upparbetning, och innan man bygger nya reaktorer, baserade på breeder teknologi. Och nuvarande pris på reaktivt material. När priset går upp, blir i "nuläget" kända, men inte ekonomiskt intressanta fyndigheter helt plötsligt attraktiva.

Spegelfarmar, bland annat i Sahara, är en fantastisk energikälla. Men att få alla krigsherrarna i Afrika att lägga ner sina vapen, och börja sammarbeta för att producera ren energi som de sen säljer till resten av världen, är en ren (haha) utopi.

Nja. Materialet är bara delvis reaktivt. Man plockar ut det ur reaktorerna, och långtidsförvarar det, i stället för att upparbeta det, och få ut lite drygt 3% i form av utarmat uran. Det nya bränslet är lika verkningsfullt som det gamla var när det var nytt, om inte mer. Men sånt pysslar man inte med i Sverige. Det har vi bestämt sedan länge. Riktigt varför är inte klargjort.

Den nya sortens reaktorer ska ovanpå allt inte kunna få slut på bränsle. Man använder "spill" från reaktionen för att göra icke reaktivt material reaktivt, och kan på så vis driva reaktorn på ett brett spektrum av material, även om det skulle vara lite trist att vara den sista människan på jorden, den dagen när allt fast material är omvandlat till lågradioaktivt material, och man har plockat ut all energi man kan från

Spegelfarmar hade på många sätt varit ett mycket bra alternativ, kräver inga skumma mineraler (som effektiva solceller gör), baseras på endast redan välbeprövad teknkik och kan lagra energi för tex en natts förbrukning. Men som du säger, länder som Libyen, Egypten, Marocko och sudan står ju inte direkt högst på listan man vill investera ett par 1000 miljader på att bli beroende av.

Upparbetning av uran har inte skett pga kostnader. Med billigt uran är det endast nationer som vill bygga kärnvapen som intresserats sig för upparbetning. Det anses dessutom öka risken för spridning/stöld/terrorism eftersom plutonium fås i ren form.

Det trevliga med kärnkraft är ju att du kan ta en dubblering av bränslepris utan för stor påverkan, största kostnaden är kapitalkostnad som är oberoende av bränslepris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är, som många i tråden redan har skrivit, att bilarna inte är den största delen av våra utsläpp. Enligt körkortsboken står bilar för ungefär 30% av alla våra utsläpp i Sverige, (bilpriser, http://www.bilpriser.se/hur-stor-del-av-sveriges-totala-koldi....

Missförstå mig inte nu, detta är enorma mängder utsläpp. Problemet är att sett till samhällsnytta är det en siffra som kunde ha varit högre. När bilparken blir nyare och modernare så borde också utsläppen bli bättre, elbilar inräknat. Elbilar växer sakta men säkert, bara i år sålde Tesla mer än Porsche i Sverige. Det är ett stort steg framåt för elbilen. Man börjar också se fler och fler hybrider, BMW i3'or, Nissan Leafs och så vidare. Det tar tid men det går framåt.

Jag läste en intressant artikel här för ett tag sedan.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1229857/How-16...

Den skriver om hur 16 av de största fartygen i världen släpper ut lika mycket skit som alla bilar kombinerat. Vi bygger fler och större skepp för varje dag som går, detta är ju ett lika stort problem som bilarna.

Självklart för man kolla på hur mycket ett sån här fartyg fraktar. Emma Maersk är tar ju till exempel 13 000 - 15 000 containrar, det är en hel del långa lastbilsfärder för att transportera samma mängd varor.

Så sammanfattningsvis så tror jag inte att våra bilar kommer vara det stora problemet framöver. Vi kommer sakta men säkert gå över till eldrift. Men det spelar ingen roll om det inte är där, i framtiden, som de stora utsläppen kommer från. Om det kommer lika mycket, eller mer, från båtar, flygplan, elproduktion, produktion, frakt och så vidare så är vi tillbaka där vi började. Vi måste expandera vårt sätt att producera ren el, "rena" skepp och så vidare. Bilarna är en bra start men det räcker inte hela vägen fram.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

400-500g CO2/km, var fick du den siffran ifrån? Exempelvis släpper en BMW M5 ut 231g CO2/km, en "vanlig" bil ligger närmare 100-140g CO2/km. Att ett tyngre fordon orsakar en större miljöpåverkan är rent logiskt, jämför en SMART med ex en lastbil. Ett större fordon kräver generellt bredare/större däck, bromssystem, belägg, större motorer (tyngre) etc. Du får således större utsläpp från ex. bromsbelägg och förslitning (vägbana, däck, hydralik m.m.) på ett tyngre fordon än ett mindre, eller du tror kanske att en SMART bil "sliter" mer än en pickup?

Bra, en BMW M5 är en motsvarande bil. Om du tar med hela processen av olja -> Bensin/Diesel så får du lägga på:
* Oljan skall hittas
* Oljan skall ur marken
* Oljan skall fraktas flera gånger (båt, pipeline, lastbil)
* Oljan skall processas till Bensin/Diesel
* Bränslet skall fraktas
* Fordonet blir gammalt vilket ger sämre förbränning
* Förare kör sällan optimalt och kommer inte i närheten av de körcyklersiffror som tillverkaren visar i produktbladen.

Vips så har din BMW M5 hoppat upp från 231g CO2/Km till över 400g CO2/Km

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

400-500g CO2/km, var fick du den siffran ifrån? Exempelvis släpper en BMW M5 ut 231g CO2/km, en "vanlig" bil ligger närmare 100-140g CO2/km. Att ett tyngre fordon orsakar en större miljöpåverkan är rent logiskt, jämför en SMART med ex en lastbil. Ett större fordon kräver generellt bredare/större däck, bromssystem, belägg, större motorer (tyngre) etc. Du får således större utsläpp från ex. bromsbelägg och förslitning (vägbana, däck, hydralik m.m.) på ett tyngre fordon än ett mindre, eller du tror kanske att en SMART bil "sliter" mer än en pickup?

Ska inte argumentera mot dig, för du har rätt i det du säger. Den är större, tyngre starkare osv osv. Men däremot är skillnaden mellan en "modern" diesel och en Euro 6 standard lastbil inte så stor, om man tittat på nyttjande sättet av de olika fordonen.

Euro IV Standard Personbil
CO - 0.50 g/km
HC+ NOx - 0.17 g/km
NOx - 0.08 g/km
PM (Particulate matter) - 0.005 g/km
PM (Particulate matter) - 6.0x10 ^11/km

Euro VI Standard för tungtransport. 2013.01 WHSC
CO 1.5 g/kWh
HC 0.13 g/kWh
NOx 0.40 g/kWh
PM 0.01 g/kWh
PN 8.0×1011 g/kWh

Det är som sagt inte så mycket som skiljer, lastbilar har fortfarande krav på sig. I hela Europa. Problemet med lastbilar är att vi är väldigt beroende av dom. Folk hävdar att tåg och fartyg is the way to go, men är fortfarande idag väldigt begränsat. Lösningen är som många här har sagt, alternativa lösningar(eldirft, olika gasdrifter) vilket till stor del nyttjas idag, men där infrastrukturen för det släpar efter något enormt. Volvo Buss lanserade med Volvo OceanRace EN helt elektrisk linje i Göteborg. Lidl i Stockholm har börjat med ljudlösa nattleveranser, tack vare en hybridlastbil. Jag tycker(observera JAG) att man ska fortsätta på de olika koncepten man har, tex ETT(En Trave Till), där man har längre och tyngre lastbilar utan en större mer kostnad gällande bränsle och utsläpp. Det fram tills det finns ett fungerade alternativt bränsle med tillhörande infrastruktur. Alla lastbilar som säljs idag är begränsade av det svenska regelverket gällande axeltryck och längder. Tillverkaren jag jobbar för idag, vi tappar 2-5 ton i lastvikt pga de olika axelkonfigurationernas begränsningar. Från fabrik är chassit godkänt för en totalvikt på 35 ton, men pga det svenska regelverket tappar 3 ton till 32.

Personligen tycker jag det är fel av olika ministrar att gå ut och säga "År X skall vi vara fria från X", utan att ta hänsyn till verkligheten. Tekniken är inte där än och framför allt inte infrastrukturen för de alternativa bränslena.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Visst kunde man sitta här förra året och döma ut Tesla helt för att de inte hade en enda Supercharger, men då hade man också missat det faktum att utvecklingen och utbyggnaden precis har börjat. Det vi ser idag är också bara början, och med den snabba utvecklingen vi ser här så verkar ändå framtiden lovande.

- 2012: Argumentet mot elbilar var att de inte klarade 30-40 mil, vilka många såg som minimum för att byta till elbil. Idag klarar de 40 mil utan problem och över 50 mil enligt amerikanska körcykeln
- 2013 / 2014: Argumentet mot elbilar var att det inte fanns några snabbladdare. Idag har vi 12 - 15 st bara i lilla Sverige och de byggs ut kontinuerligt
- 2015: Argumentet är att Norrbotten inte har någon snabbladdare. Enligt planen kommer det finnas nästa år.
- 2020: Min gissning är att argumentet mot elbilar kommer vara att: De går för tyst. Det är orättvist att det är så billigt att tanka el. Det är 10 mil till närmaste snabbladdare för någon som bor i en stuga uppe på fjället. "Va, går elbilarna bara 60 - 70 mil per laddning? Min gamla diesel klarar ju 100 mil".

Trenden är väl ändå ganska tydlig?

Vill bara lägga till att en SuperCharger är mest tänkt för att man skall göra långresor. Normalt laddar man sin bil i garaget eller på parkeringen intill sin bostad. I Norrbotten kanske man har en 10 mil till närmsta mack. Att då köra 20 mil för att få sin bil + dunk fylld när man kan starta med en varm full bil på morgonen låter korkat. Folk i Norrbotten borde ju ha behov av elbil bara av den orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Personligen tycker jag det är fel av olika ministrar att gå ut och säga "År X skall vi vara fria från X", utan att ta hänsyn till verkligheten. Tekniken är inte där än och framför allt inte infrastrukturen för de alternativa bränslena.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 69link:

Vill bara lägga till att en SuperCharger är mest tänkt för att man skall göra långresor. Normalt laddar man sin bil i garaget eller på parkeringen intill sin bostad. I Norrbotten kanske man har en 10 mil till närmsta mack. Att då köra 20 mil för att få sin bil + dunk fylld när man kan starta med en varm full bil på morgonen låter korkat. Folk i Norrbotten borde ju ha behov av elbil bara av den orsaken.

Helt riktigt. Jag nämnde detta i ett tidigare inlägg, men jag borde ha varit tydligare i inlägget ovan att syftet med Superchargers är att ladda under resans gång, men det är ingen destinationsladdare. Det som är bra med el är dock att det faktiskt finns i hela landet (!), vilket gör att de flesta kan vakna upp med en full-laddad elbil varje morgon. Det är inga dyra infrastukturinvesteringar som behövs, vilket är fallet med vätgas och andra lösningar.

Sedan tror jag att vi kommer se fler typer av laddplatser och laddstationer framöver också, säkerligen en del halvsnabba laddare också. Vi har som sagt bara sett början, och det ser lovande ut redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Faktum är att det inte stämmer (inte för arktis). Smälter gör den, men det går i cykler. Sedan kommer det domedagsrubriker i kvällstidningarna så som denna: http://www.svd.se/nasa-istacket-i-arktis-det-minsta-nagonsin som bara mäter fram till 2010.

Mellan 2012-2013, växer isen till sig och ökar med hela 60% (!!!): http://newsvoice.se/2013/09/16/nasa-foton-visar-att-arktis-is...

So? Trenden är fortfarande att istäcket blir mindre?

Finns ju en grafik på den sidan som tydligt visar det, och den går ju från 1979-2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Det här med att förnya bilparken är ganska omtvistat, faktiskt. Det går nämligen åt en fasansfull massa energi för att skapa nya bilar. Emedan det inte går åt någon energi alls att behålla de gamla. Det här med att förnya bilparken kanske helt sonika är något som bilindustrins lobbyister lyckats lobba fram? Fråga dig alltid: "Vem tjänar på det"?

Några enkla intressanta räkneövningar inspirerade av Björn Forsbergs bok : ”Tillväxtens sista dagar”

Det går åt mellan 27-42 fat olja för att tillverka en bil enligt Forsberg. I en annan skrift av okänt ursprung finner jag att 1) ett fat olja innehåller 159 liter, och att 2) från raffinaderiet kan man ur ett fat olja utvinna 40-60% bensin.
Om jag alltså köper en ny bil med en bensinförbrukning som är, säg, tre deciliter mindre per mil och jag kör 2000 mil per år så tar det 4-7 år att spara in den olja som går åt för att tillverka den nya bilen.

Bensinförbrukning för tillverkning av en ny bil: 27*159*0.40=2172 liter , 42*159*0.6=4007 liter.
Inbesparad bensin under fyra eller sju år: 2000*0.3*4=2400 liter, 2000*0.3*7=4200 liter.

Om jag skall betrakta det som klimatsmart att köpa ny bil förutsätter det förstås också att den gamla bilen skrotas, annars fortsätter den ju att sluka bensin och producera koldioxid. Men är jag beredd att offra de tiotusentals kronor i restvärde som den har? Knappast. Slutsatsen är: Byt inte bil av klimatskäl. Behåll den gamla bilen, sänk hastigheten, pumpa däcken och minska användandet av den så kan bensinförbrukningen minska lika mycket som vid bytet utan att någon ny bil behöver bli producerad.

Det är bland annat därför jag tycker att ett bra rostskydd är betydligt mer värt än elektroniskt bling-bling.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

De dör inte p.g.a. smog utan av mänsklig aktivitet när vi tränger bort dem, bygger hinder, förgiftar eller överutnyttjar resurserna. Det har väldigt lite med växthusgaser att göra.

Öh va? Koldioxiden försurar ju sjöar och hav, och om du inte visste så fräter det på koraller och skaldjur. Vissa forskare räknar med att de är helt utrotade inom 100 år. Detta är bara ett exempel, lär finnas bra mycket mer. Leder även koldioxid halterna till klimatförändring lär det påverka djurlivet extremt mycket när hela ekosystem rubbas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

So? Trenden är fortfarande att istäcket blir mindre?

Finns ju en grafik på den sidan som tydligt visar det, och den går ju från 1979-2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Soo?, som vissa av oss har sagt innan här, så kan du inte titta på det hela under ett par årtionden, du måste se det hela under
ett stort perspektiv. och då ser vi att detta är helt normalt. Så här har det sett ut under de senaste 400,000 åren.
Att då gå in och kolla vad som skett under 50 år är lite väl.... blåögt, och man tar faktiskt bara fram det man själv vill.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Tesla har verkligen lyckats och ännu bättre är det nu när de dessutom släppt sina batterier fria till alla tillverkare som vill använda tekniken. Det stora problemet med elbilar är tyvärr den dagen du måste byta ut ditt batteri.
Köper man idag en begagnad bil så tittar man gärna på att servicen är gjord och gärna då att kamrem och liknande är bytt då det är en kostnad på allt från 5000-15000 kr beroende på bil och modell.
Skulle man om 10 år fundera på att köpa en begagnad elbil där man vet att batteriet behöver bytas så kostar det förmodligen tre gånger så mycket. Med en äldre bil så kan du säkert inte heller använda de nya batterierna så du måste helt enkelt köpa det dyra sämre batteriet som passar din bil.
Även om nu batteritekniken blir bättre och bättre så tror jag ändå alla bilar behöver någon form av batteribytesteknik istället som jag vet någon tillverkare var inne på tidigare. Istället att du laddar ditt batteri hemma så åker du förbi macken och sätter i ett nytt batteri som är fulladdat och du kan åka vidare efter ca 5 minuter, ungefär samma tid det tar att tanka idag.
Fördelen är också att priset för batteriet blir utslaget på bilens livslängd.

Där har vi fördelen med Teslas ide att helt enkelt släppa hela deras patent till alla andra tillverkare. Det problemet man samtidigt kan se är att utvecklingen av nya batteripack kanske kommer avstanna så länge de inte går att göra med samma passform. Ska också tilläggas detta med vikter då bilens köregenskaper förmodligen behöver den specifika vikten som är i dagens batteri för att gå rätt. Skulle det helt plötsligt komma nya batterier som skulle vara 100 kg lättare så skulle en hel del behöva förändras.

Elbilar är rätt tänkt och jag hoppas att det kommer fortsätta utvecklas men det är samtidigt en svår väg att gå.

I dagsläget så är inte elbil något för mig då jag jobbar som säljare och en normal dag kör allt från 5 - 100 mil/dag men tittar man på den mer normale trafikanten så kör denna ca 2-5 mil om dagen så där är det inga problem. Ett batteri från en Tesla skulle klara sig drygt 1v. Är mycket bättre än dagens mobiltelefoner.

En sak att tillägga är, vad händer den dagen hela Sveriges bilpark är omgjord till eldrift och varje dag kl 17:00 så stoppar alla i sin sladd för att ladda sina bilar. Något man också ska tänka på. Det kommer bli en fin topp på elnätet då tror jag när samtidigt våra politiker vill ta bort allt vad kärnkraftverk är istället för att utveckla och förbättra dessa.

Solenergi är bra, vindkraft och alla de andra typerna men tror tyvärr inte att Sverige kan klara hela sitt energibehov på detta när vintern slår till och det blir -40 grader så tyvärr kommer vi alltid behöva något mer kraftfullt och så länge det inte finns något som är bättre än kärnkraft så tror jag det är dags att börja bygga ett nytt nyutvecklat kärnkraftverk med all den senaste tekniken där vi kan utnyttja större del av energin i uranet och även höja effekten.
Problemet är att Sverige kommer behöva öka produktionen inom en 10-årsperiod och att bygga ett kärnkraftverk i Sverige är jag rädd kommer ta längre tid.

Lite OT om varför jag tror det, då jag kommer från området runt Forsmark som redan finns så sökte jag jobb efter skolan -92 på en elfirma i närheten som jag visste hade en hel del jobb på kärnkraften. Svaret jag fick var "Just nu har vi lite dåligt med jobb men så fort slutförvaret av kärnbränsle kommer börja byggas så kommer det finna hur mycket jobb som helst, jag hör av mig när det börjar hända något."

Detta var alltså 23 år sen och nu är det bestämt att slutförvaret ska byggas i Forsmark men ingen vet helt säkert hur det ska gå till och jag tror inte heller första spadtaget är taget.
Kontentan av detta är att ska vi bygga ett nytt kärnkraftverk i Sverige så skulle det ha börja planerats för minst 20 år sen då vi nu har ett gäng gamla anläggningar som kostar för mycket att rusta upp och istället läggs ner. Detta kommer ge en härlig boost för våra grannländers rena och fina kolkraftverk tyvärr då vi inte kommer klara av vår egen elförsörjning vare sig vi ska ha elbilar eller inte.

Långt blev det men kanske är det någon som läser hela mitt inlägg och faktiskt förstår något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

Soo?, som vissa av oss har sagt innan här, så kan du inte titta på det hela under ett par årtionden, du måste se det hela under
ett stort perspektiv. och då ser vi att detta är helt normalt. Så här har det sett ut under de senaste 400,000 åren.
Att då gå in och kolla vad som skett under 50 år är lite väl.... blåögt, och man tar faktiskt bara fram det man själv vill.

Som någon skrev tidigare i tråden så hade dessutom istäcket ökat med ca 60% mellan 2010 - 2012 men det är klart att det tar tid att öka istäcket när det tidigare har minskat. om man har 100% och minskar dte med 50% så har du 50% kvar, ökar man sen detta med 50% så har du endast 75%.
De pratas också om en ny mindre istid och tittar jag ut i dag så känns inte dagens 13 grader och regn i slutet av juli som om vi fått varmare väder utan istiden kan absolut komma redan i morgon.
Det har hela tiden sagts att världens väder går i cykler och jag tror att en del av detta står säkert våra utsläpp för men samtidigt så är vi just nu i en högtemp era. Dessa cykler är otroligt långa och jag har svårt att tro att SMHI:s siffror sträcker sig tillräckligt långt tillbaka för att kunna se vad som hände här i Sverige och resten av världen den 28 juli år 842 ek ens och då ska också sägas att jorden har funnits i ca 4,54 miljarder år.
Vi har senast för ca 10 000 år sen varit täckta av is här i Skandinavien och kommer säkert bli det igen då jorden genomgår temperaturförändringar hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Soo?, som vissa av oss har sagt innan här, så kan du inte titta på det hela under ett par årtionden, du måste se det hela under
ett stort perspektiv. och då ser vi att detta är helt normalt. Så här har det sett ut under de senaste 400,000 åren.
Att då gå in och kolla vad som skett under 50 år är lite väl.... blåögt, och man tar faktiskt bara fram det man själv vill.

Alla är säkert alla överens om att både temperatur, koldioxidhalten och istäcken har varierat genom årtusenden. Vi har haft både istider och varmare perioder. Men har de förändringar vi ser nu någonsin skett så otroligt snabbt tidigare? Att man på bara ett tiotal år kan se gigantiska skillnader i koldioxidhalten exempelvis? Är alla naturliga variationer så snabba och sammanfallande med våra utsläpp?

Jag säger inte att jag sitter inne med svaret här, men att bara vifta bort allt som "har hänt förr" är kanske att göra det lite väl enkelt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vattenkraft och vindkraft har en begränsad potential. Det är inte miljömässigt försvarbart att bygga ut fler älvar i Sverige. Inte ger det mycket mer kraft heller. Det finns begränsningar i hur många PV-paneler vi kan tillverka varje år, från tillgången på råmaterialen/halvledarna och på fabrikerna. Det är inte bara att lägga en order på flera miljoner paneler. Vi kan inte täcka hela Gotland för att producera vätgas via fotokatalys för att kunna köra bil. Ska du producera vätgas till fordonen via elektrolys med el från solceller behöver du mer solceller än i hela Europa, runt dubbla faktiskt för att bara täcka Sveriges behov och då räknas inte flyget och fartygstrafiken in. Det vi måste göra är att använda mindre energi. Batterier räcker inte till containerfartyg och lastbilar.

PV för att driva en helelektrisk fordonsflotta (begränsat till personbilar) är i princip möjligt, problemet är ju bara att det bara är runt 1/3 av transportsektorn (från energiförbrukning) och att det skulle kosta flera hundra miljarder samt att ingen skulle leverera solcellerna. Då har de inte ens särskilt lång livstid. En stor del av panelerna skulle behövas bytas ut innan vi skulle komma upp i sådan kapacitet. Några kärnkraftverk skulle täcka personbilarna, men nu pågår inte byggnaden av flera tusen kärnkraftsreaktorer för att vi ska kunna köra elbilar i världen.

Utbyggnaden av solpaneler har minskat i Tyskland. Produktionen ökar i världen, men den ligger på bara 40 000 MW årligen nu.

Musk har inte obegränsat med pengar, men det är givetvis mot deras filosofi. I dagsläget producerar de sportbilar och köparna bry sig inte att de inte kan resa runt i Europa (det finns inte laddstationer i hela Europa, det finns inte ens någon i Norrbotten). De kommer gå mot medelklassen och kommer få brottas med frågan. För de allra flesta tillverkarna är det inte aktuellt med 85-90kWh batterier. Det är inte heller något som behöver ge särskilt lång räckvidd. Folk vill inte stå timmar vid icke-snabba laddstolpar eller behöva ringa efter bärgaren när batteriet tar slut.

Efterfrågan ger tillväxt, även inom PV paneler, fler fabriker byggs och vi har knappast ont om kisel, då för att inte tala om nästa generations PV. Men vi kommer inte använda vätgas i markfordon, det är för ineffektivt.

Roadster är en sportbil, Model S är en lyxig familjebil som fungerar lika bra som sportbil. Model 3 är deras kommande folkbil som än fler kommer ha råd med (Ca 350 000 Kr, minus nära nog (och ofta helt) gratis drivmedel.

Står man timmar vid icke-snabbladdare har man gjort fel. Ännu en tankevurpa som icke kunniga gör om elbilar. Man laddar dessa varje natt, precis som du gör med din smarta telefon. Det betyder att du har bilen nyladdad varje morgon, redo att ta dig 400 km utan strul. Teslas bilar är dessutom smarta och uppkopplade, vilket innebär att de guidar dig till snabbladdare på vägen samt talar om för dig om du kan ta dig till din destination direkt eller om du måste ladda på vägen. Det finns ingen anledning (Annat än om man struntar i råden) att fastna med långsam laddning någonstans.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Alla är säkert alla överens om att både temperatur, koldioxidhalten och istäcken har varierat genom årtusenden. Vi har haft både istider och varmare perioder. Men har de förändringar vi ser nu någonsin skett så otroligt snabbt tidigare? Att man på bara ett tiotal år kan se gigantiska skillnader i koldioxidhalten exempelvis? Är alla naturliga variationer så snabba och sammanfallande med våra utsläpp?

Jag säger inte att jag sitter inne med svaret här, men att bara vifta bort allt som "har hänt förr" är kanske att göra det lite väl enkelt för sig.

Det jag säger att kollar du allt ur ett större perspektiv så är detta inte några nyheter eller chockande.
Finns mycket data gällande detta från Hadley Center for Climate Prediction .
Lite Fakta
Man kan inte ta ut en fraktion och se variationerna där och sen tolka detta som en stor global katastrof, om man kan zooma ut och se att detta enbart är 1‰ av vad som faktiskt sker.
Det är ungefär som att ta en asfalterad väg och zooma in så att du bara ser 1 cm av den, och säga att herre gud vilka dalar och berg, detta är ju helt sjuk vad det skiljer sig... men zoomar man ut till hela vägen så är den faktisk ganska rak och slät....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som någon skrev tidigare i tråden så hade dessutom istäcket ökat med ca 60% mellan 2010 - 2012 men det är klart att det tar tid att öka istäcket när det tidigare har minskat. om man har 100% och minskar dte med 50% så har du 50% kvar, ökar man sen detta med 50% så har du endast 75%.
De pratas också om en ny mindre istid och tittar jag ut i dag så känns inte dagens 13 grader och regn i slutet av juli som om vi fått varmare väder utan istiden kan absolut komma redan i morgon.
Det har hela tiden sagts att världens väder går i cykler och jag tror att en del av detta står säkert våra utsläpp för men samtidigt så är vi just nu i en högtemp era. Dessa cykler är otroligt långa och jag har svårt att tro att SMHI:s siffror sträcker sig tillräckligt långt tillbaka för att kunna se vad som hände här i Sverige och resten av världen den 28 juli år 842 ek ens och då ska också sägas att jorden har funnits i ca 4,54 miljarder år.
Vi har senast för ca 10 000 år sen varit täckta av is här i Skandinavien och kommer säkert bli det igen då jorden genomgår temperaturförändringar hela tiden.

Men det är det jag menar... man kan inte titta på något under en tid av 50-100 år när vi vet att en Istid varar i ca 80,000 år och en varmperiod på ca 10,000 år. Och vi vet även att graderna fluktuerar med ca 10 grader under denna perioden. Men vi går och zoomar in när temperaturen ändrar sig ca 0,1-0,3 grader under en väldigt liten del av hela perioden så det är klart att det kommer att verka sjukt stort. Men 0,1-0,2 grader är en piss i Nilen i jämförelse. och det är det jag menar.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Det jag säger att kollar du allt ur ett större perspektiv så är detta inte några nyheter eller chockande.
Finns mycket data gällande detta från Hadley Center for Climate Prediction .
Lite Fakta
Man kan inte ta ut en fraktion och se variationerna där och sen tolka detta som en stor global katastrof, om man kan zooma ut och se att detta enbart är 1‰ av vad som faktiskt sker.
Det är ungefär som att ta en asfalterad väg och zooma in så att du bara ser 1 cm av den, och säga att herre gud vilka dalar och berg, detta är ju helt sjuk vad det skiljer sig... men zoomar man ut till hela vägen så är den faktisk ganska rak och slät....

Men det framgår fortfarande inte hur snabba variationerna har varit tidigare, och de senaste 10 åren verkar inte heller finnas med. Att det varit både varmare och kallade tidigare känner ju alla redan till, det är knappast en nyhet. Men bara för att temperaturen tidigare har vänt ner igen efter att ha gått upp en del, så betyder inte det att vi kan förlita oss på att vi följer samma kurva denna gång när vi själva har släppt ut så mycket skit att vi själva dör och blir sjuka. Det är därför jag har en skeptisk inställning till "har hänt förr" argumentet, för det är inte riktigt samma förutsättningar idag som för 100 000 år sedan.
Poängen är också att det finns miljoner andra skäl att fundera på det där med fossila bränslen, oavsett vad man tror om klimatfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tesla har verkligen lyckats och ännu bättre är det nu när de dessutom släppt sina batterier fria till alla tillverkare som vill använda tekniken. Det stora problemet med elbilar är tyvärr den dagen du måste byta ut ditt batteri.
Köper man idag en begagnad bil så tittar man gärna på att servicen är gjord och gärna då att kamrem och liknande är bytt då det är en kostnad på allt från 5000-15000 kr beroende på bil och modell.
Skulle man om 10 år fundera på att köpa en begagnad elbil där man vet att batteriet behöver bytas så kostar det förmodligen tre gånger så mycket. Med en äldre bil så kan du säkert inte heller använda de nya batterierna så du måste helt enkelt köpa det dyra sämre batteriet som passar din bil.
Även om nu batteritekniken blir bättre och bättre så tror jag ändå alla bilar behöver någon form av batteribytesteknik istället som jag vet någon tillverkare var inne på tidigare. Istället att du laddar ditt batteri hemma så åker du förbi macken och sätter i ett nytt batteri som är fulladdat och du kan åka vidare efter ca 5 minuter, ungefär samma tid det tar att tanka idag.
Fördelen är också att priset för batteriet blir utslaget på bilens livslängd.

Där har vi fördelen med Teslas ide att helt enkelt släppa hela deras patent till alla andra tillverkare. Det problemet man samtidigt kan se är att utvecklingen av nya batteripack kanske kommer avstanna så länge de inte går att göra med samma passform. Ska också tilläggas detta med vikter då bilens köregenskaper förmodligen behöver den specifika vikten som är i dagens batteri för att gå rätt. Skulle det helt plötsligt komma nya batterier som skulle vara 100 kg lättare så skulle en hel del behöva förändras.

Elbilar är rätt tänkt och jag hoppas att det kommer fortsätta utvecklas men det är samtidigt en svår väg att gå.

I dagsläget så är inte elbil något för mig då jag jobbar som säljare och en normal dag kör allt från 5 - 100 mil/dag men tittar man på den mer normale trafikanten så kör denna ca 2-5 mil om dagen så där är det inga problem. Ett batteri från en Tesla skulle klara sig drygt 1v. Är mycket bättre än dagens mobiltelefoner.

En sak att tillägga är, vad händer den dagen hela Sveriges bilpark är omgjord till eldrift och varje dag kl 17:00 så stoppar alla i sin sladd för att ladda sina bilar. Något man också ska tänka på. Det kommer bli en fin topp på elnätet då tror jag när samtidigt våra politiker vill ta bort allt vad kärnkraftverk är istället för att utveckla och förbättra dessa.

Solenergi är bra, vindkraft och alla de andra typerna men tror tyvärr inte att Sverige kan klara hela sitt energibehov på detta när vintern slår till och det blir -40 grader så tyvärr kommer vi alltid behöva något mer kraftfullt och så länge det inte finns något som är bättre än kärnkraft så tror jag det är dags att börja bygga ett nytt nyutvecklat kärnkraftverk med all den senaste tekniken där vi kan utnyttja större del av energin i uranet och även höja effekten.
Problemet är att Sverige kommer behöva öka produktionen inom en 10-årsperiod och att bygga ett kärnkraftverk i Sverige är jag rädd kommer ta längre tid.

Nu ska vi se, har lite saker att kommentera i till dig.

Jag skulle utan problem kunna tänka mig att köpa en begagnad elbil. Det är nästan bara batterierna som blir trötta (De dör inte tvärt utan tappar kanske 10% av max räckvidd) efter kanske 100 000 km, och då byter man dom om man behöver det. Datorn i bilen håller dessutom koll på batteriernas status, så det kommer inte som en överaskning.

Elbil låter ju snarare perfekt för dig som kör så mycket, vet inte hur du resonerar där!

Räcka en vecka? Va? Varför skulle det göra det? Du gör inte med en elbil som du gör med en bensinbil, du laddar varje natt och har full laddning varje morgon. Finns nästan inget tillfälle alls då du behöver ha batteriet att räcka en vecka.

Omvandlas hela bilparken i Sverige så händer... Ingenting utöver det vanliga, faktiskt. Jag följer nyhetsflödet på den svenska Tesla klubben även om jag inte är medlem, och det finns en artikel just om detta: http://teslaclubsweden.se/varifran-ska-vi-fa-all-el-till-elbi...

Absolut, nya kärnkraftverk hade inte varit på tok. Men för allt i värden, bygg inte för uran. Bygg för torium och LFTR!

Edit: En sak till angående PV paneler är den enormt lilla yta som skulle behövas för att förse världen med all den energi som behövs. Just nu hittar jag inte källan, men det rör sig om små prickar på världskartan. Självklart ska man kanske inte bygga solanläggningar på det här viset (Ineffektivt med lång transport), men sprid ut det till ett fåtal kraftstationer plus alla miljoner hem och byggnaders tak så förstår man att detta inte är ett problem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Roadster är en sportbil, Model S är en lyxig familjebil som fungerar lika bra som sportbil. Model 3 är deras kommande folkbil som än fler kommer ha råd med (Ca 350 000 Kr, minus nära nog (och ofta helt) gratis drivmedel.

Jag kommer aldrig spendera i närheten av de pengarna. Jag får en ganska flådig C-klass AMG för det, eller en M-serie BMW. Nu är det förstås betydligt troligare att jag lägger pengarna på en begagnad kärra, och använder mellanskillnaden till att betala handpengen på huset, eller motsvarande. Men du har rätt, utvecklingen går i rätt riktning.

Skrivet av NodCommander:

Står man timmar vid icke-snabbladdare har man gjort fel. Ännu en tankevurpa som icke kunniga gör om elbilar. Man laddar dessa varje natt, precis som du gör med din smarta telefon.

Två "fel" här, om man vill vara petig. Det är som alla el-bilspropåer förutsätter, en förutsättning att man har en laddstolpe på sin parkering. I realiteten har de flesta inte ens en egen parkering när de bor i stan. De har, om de har tur, en gemensam parkeringsplats i ett bostadsområde, där det ibland finns, och ibland inte, till deras bil. Har man riktigt otur bor man mer centralt och har inte ens tillgång till parkeringsplats, utan står längs vägarna. Hur man än vänder och vrider på det, så är det här, i städerna, som behovet av el-bilar är störst, det är här de fungerar bäst, och det är här miljön är som sämst, och de skulle göra störst lokal nytta. Det är också här det är helt omöjligt att få det att fungera för gemene man.

Det andra felet är inte speciellt relevant för diskussionen, men jag skriver det i alla fall. Inte ens mobiltillverkarna som pratar med de mest lovande uttrycken hävdar att man ska ladda telefonen på natten när man sover. De rekommenderar att man laddar med telefonen under uppsikt, och att man kopplar ur laddaren när man är klar.

Skrivet av alpha:

Men har de förändringar vi ser nu någonsin skett så otroligt snabbt tidigare? Att man på bara ett tiotal år kan se gigantiska skillnader i koldioxidhalten exempelvis?

Tittar man på de där kurvorna ur ett mycket större perspektiv följer vår nuvarande kurva samma båge som tidigare kurvor, men vi har inte samma mätdata, så vi kan inte säga om de olika värdena står i exakt samma relation till varandra.

Skrivet av alpha:

Är alla naturliga variationer så snabba och sammanfallande med våra utsläpp?

Människan har massproducerat koldioxid sedan han uppfann elden. Vi har varit betydligt skitigare och mer lokaliserade, samtidigt som vi hade betydligt mindre koldioxid bundet i fast materia (Växtlighet. Det finns betydligt mer skog i dag, än någonsin tidigare i vår kända historia. Vanliga snabbväxande grödor tillför inte så mycket till ekvationen, även om uppodlade åkerarealer blivit betydligt större de med.) Trots det är det först på 1950-talet man påstår att mänskligheten egentligen lyckades påverka klimatet med sina påfund.

Skrivet av NodCommander:

Edit: En sak till angående PV paneler är den enormt lilla yta som skulle behövas för att förse världen med all den energi som behövs. Just nu hittar jag inte källan, men det rör sig om små prickar på världskartan. Självklart ska man kanske inte bygga solanläggningar på det här viset (Ineffektivt med lång transport), men sprid ut det till ett fåtal kraftstationer plus alla miljoner hem och byggnaders tak så förstår man att detta inte är ett problem.

Det har påpekats tidigare. Vi pratar om en total massa som täcker Gotland, ungefär. Problemet är inte att få plats med dem, det är som du skriver ett alternativ att montera dem på i stort sett alla hustak som exponeras för sol i rätt riktning.
Det är i stället miljöaspekten, och ekonomin, som är problematisk. Man räknar glatt på hur lång ti det ska ta och generera den energin produktionen förbrukat, men man tar ingen hänsyn till miljöeffekterna när man gräver upp materialet, och mer spännande, vad man ska göra av solcellerna när de om 25 år ska börja skrotas. Även här är miljö, och energifaktorer relevanta, men det tittar man inte ens på. Och för att överhuvudtaget folk ska kunna räkna hem en "vinst" står staten för subventioner. Staten, som inte riktigt har räknat ut det än, men även kommer få stå för energin, och kostnaderna för den slutgiltiga förvaringen i framtiden.
Solceller är kanske en bra lösning i framtiden, men vi är inte där i dag. Det saknas kunskap, och det saknas infrastruktur.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hurtigbullen:

Visst är det så och kanske faller det artificiella lövet under kategorin av saker som inte funkar i stor skala, men Dan Noceras ansats är just att det ska vara billigt och gå att tillverka i stor skala.

Av det jag läst så verkar fotosyntes ha en låg verkningsgrad, nån enstaka procent. Dessvärre har jag inte hittat några bra siffror på det artificiella lövets verkningsgrad, men enligt Dan Noceras uttalande så ligger det på ca 80% och i en tidningsartikel sägs det att det är 45 gånger effektivare än naturens fotosyntes. Hur bra det stämmer vet jag ju inte och även om det stämmer så sjunker ju verkningsgraden en del när man sen ska göra nåt vettigt med vätgasen.

Komprimerad vätgas har ett energiinnehåll på 143 MJ/kg (5,6 MJ/liter). De siffror jag hittar på Litium-Ion batterier säger att de ligger på omkring 0,6 MJ/kg (någon siffra på energi per volym har jag inte hittat). Du råkar inte ha några bra tips på var jag kan läsa mer om batterier med högre energiinnehåll?

Flytande bränslen är mycket lättare att hantera, men om det ska bli miljövänligt så vill man ju helst då ta kolet från luften.

Vi lär inte plocka kol från luften då det är en väldigt dålig kolkälla. Koncentrationen är ju någonstans runt 400 ppm så man måste pumpa runt helt bisarra mängder luft för att få användbara mängder kol. Vi snackar hundratals kubikmeter luft per liter bensin. Det är bättre att haka på skorstenen på ett kraftverk som eldar någon som innehåller kol. Vi eldar en del sopor och biomassa och rökgaserna där innehåller någonstans runt 10 % koldioxid. Det är två tiopotenser bättre vilket gör livet mycket lättare för de som ska designa processen.

Skrivet av Zyces:

Nu är ju inte Gen-4 något hittepå fancy scenario. Då den redan finns på marknaden och har funnits ett tag.
I Sanming, Fujian provinsen finns en FNR med en BN-800 reactor, blev klar 2014.
I Indien byggs en som står klar 2016 av typ CFBR. 6 till skall byggas.
Fast Flux Test Facility har körts i 10 år, i Hanford, Washington State.
En så kallad LRF reaktor kallad MYRRHA började byggas i Belgien förra året.

Så de är inte Scifi, de håller på att byggas. problemet är att det inte byggs tillräckligt.

Gen-IV har funnits länge ja men det har generellt varit pilotanläggningar och testbyggen. De har byggts och lagts ner sedan 60-talet utan att någon kommersiellt gångbar process kommit fram. Den nya kärnkraft som byggs är fortfarande III+. Anledningen till att det inte byggs fler är för att tekniken inte är klar än. Man tror att det kommer bli kommersiellt gångbart först 2030-2040 fast gen-IV har ju likt fusionkraft varit 20 år in i framtiden de senaste 50 åren så vi får se hur det går den här gången. För övrigt räknar ju ITER med att ha plasma igång 2020 och ett par år senare räknar de med att börja bygga DEMO och om DEMO fungerar som den ska så kan vi ha en kommersiell fusionreaktordesign färdig innan 2040. Den tidsskalan ser bekant ut.

Kina bygger för övrigt primärt gen-II+ och gen-III just nu fast de har lagt en del utveckling i malpåse likt många andra efter Fukushima.

Skrivet av SweMerlin:

Det här med att förnya bilparken är ganska omtvistat, faktiskt. Det går nämligen åt en fasansfull massa energi för att skapa nya bilar. Emedan det inte går åt någon energi alls att behålla de gamla. Det här med att förnya bilparken kanske helt sonika är något som bilindustrins lobbyister lyckats lobba fram? Fråga dig alltid: "Vem tjänar på det"?

Några enkla intressanta räkneövningar inspirerade av Björn Forsbergs bok : ”Tillväxtens sista dagar”

Det går åt mellan 27-42 fat olja för att tillverka en bil enligt Forsberg. I en annan skrift av okänt ursprung finner jag att 1) ett fat olja innehåller 159 liter, och att 2) från raffinaderiet kan man ur ett fat olja utvinna 40-60% bensin.
Om jag alltså köper en ny bil med en bensinförbrukning som är, säg, tre deciliter mindre per mil och jag kör 2000 mil per år så tar det 4-7 år att spara in den olja som går åt för att tillverka den nya bilen.

Bensinförbrukning för tillverkning av en ny bil: 27*159*0.40=2172 liter , 42*159*0.6=4007 liter.
Inbesparad bensin under fyra eller sju år: 2000*0.3*4=2400 liter, 2000*0.3*7=4200 liter.

Om jag skall betrakta det som klimatsmart att köpa ny bil förutsätter det förstås också att den gamla bilen skrotas, annars fortsätter den ju att sluka bensin och producera koldioxid. Men är jag beredd att offra de tiotusentals kronor i restvärde som den har? Knappast. Slutsatsen är: Byt inte bil av klimatskäl. Behåll den gamla bilen, sänk hastigheten, pumpa däcken och minska användandet av den så kan bensinförbrukningen minska lika mycket som vid bytet utan att någon ny bil behöver bli producerad.

Det är bland annat därför jag tycker att ett bra rostskydd är betydligt mer värt än elektroniskt bling-bling.

Det där är en väldigt väldigt lurig beräkning som du ska ta med en hel lastbil full av salt. Steg ett, är det faktiskt oljeåtgång eller är det energiekvivalenter som Forsberg räknar med? Båda typerna används men du måste veta vilken du använder. I båda fallen blir din jämförelse fel. Är det energiekvivalenter så jämför du energi att framställa en bil med en volym kolväte vilket är två helt olika saker. Är det faktiskt olja så blir det fortfarande fel för att det bara är en del av råmaterialet som krävs. Är det en cradle-to-grave eller cradle-to-gate Forsberg räknat på? Har sett siffror från Volvo som säger att ca 80 % av energin i en bils livscykel går åt under användarfasen. Alltså är 20 % av energin tillverkning och skrotning. Det passar bra in med tumregeln som säger att aktiva produkter, alltså saker som kräver energi i användarfasen, gör åt större delen av den totala energiåtgången under just användningen. Passiva saker använder större delen av energin i tillverkningen.

För övrigt är den beräknade livslängden på en ny bil ungefär 8 år. Vi är dåliga på att byta bilar i Sverige och vi kör dessutom gärna omkring i på tok för stora bilar. Typexempel är att man köper en stor Volvo med extra stark motor för att dra husvagnen 50 mil om året. Resterande 2000 mil hade klarat sig med en betydligt mindre bil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24