Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk

Någon annan än jag som noterat att W10 är mycket snabbare på att tabba-ned spel än 8.1 va? Det går lika snabbt för mig nu som om jag körde windowed fullscreen. Underbart för en annan som har flera skärmar och åker in och ur typ hela tiden.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med att aktivitetsfältet inte lirar som tidigare? Kör dubbla skärmar och när jag tidigare flyttat över ett program till andra skärmen så har programmet dykt upp i aktivitetsfältet på skärmen där programmet kör. Nu får jag det inte alls att fungera. Antingen så ska båda skärmarna ha alla program synliga eller så fungerar det bara på den primära skärmen.

WHAT?

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning, vem vill skicka allt man skriver på tangentbordet till MS? Sjukt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JePe:

Tja,vad är det för några "gadget" du har på skrivbordet?

Det är inte mitt youtube klipp. Så ingen aning

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Har kört det ett dygn och gillar det. Inga större konstigheter och mycket av det som jag retade mig på i Win8 har de förbättrat.

Har inga exempel på rak arm, men upplevelsen är bättre.

Jag passade på att formatera och köra helt från noll, så upplevelsen är väldigt "ren".

Vad gäller spårning från MS och allt så släppte jag min paranoia för länge sedan, när jag skaffade smartphone. Man hade blivit sjuk av att ligga och fundera på alla bolag som spårar en via all modern teknik.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd

Har inte tagit hem Win 10 men känns som jag tänker vänta ett tag tills alla program och annat hunnit uppdateras också. Har inga som helst problem med 8.1 heller men kanske blir 10:an bättre.

Låter iallafall positivt på de flesta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

wi-fi sense är väl ändå inte så illa som folk verkar skrika att det är?

t.ex. om du säger ditt lösenord till en vän för att den ska ansluta till ditt wifi då kan ju vännen lika gärna säga lösenordet till alla den känner..
om du istället tar vännens device och själv knappar in lösenordet, då finns det en bockruta som man MÅSTE bocka i för att dela wifi med ens kontakter.

så vad skriker alla om?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Mycket bra läsning, vem vill skicka allt man skriver på tangentbordet till MS? Sjukt.

MS är väl efter på denna punkt, kollade precis på min Nexus och där skickas per default "Usage statistics" från tangentbordet till Google.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen funktionen 'Läslista' i Microsoft Edge. Testat också funktionen 'Webbanteckning' som är riktigt intressant. Speciellt tillsammans med OneNote och att den synkar så bra mot OneNote på min mobil (Nokia 930).

Det bästa är nog att man kan välja att logga in med sitt Microsoft-konto per app! istället för som i Windows 8.1 där man tex var tvungen att logga in på datorn med Microsoft-konto för att kunna använda OneDrive, vilket jag inte hade någon större lust att göra.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Han måste uppgradera befintligt system först så hans nyckel blir en Windows 10 nyckel

Han kan ej göra en clean install först

Funkar inte så för mig. Gjort allt enligt regelboken, men min win 8 nyckel verkar inte än fungerar i win 10 (vet inte av vilken orsak dock, endast felkod, inte att nycken är invalid som den jag provade som fanns i Windows 10). Alltså provat ta bort nyckeln och skrivit in min win 8 nyckel även provat den som generas av windows 10.

Med är aktiverad nu på cd nyckeln BBBB-BBBB-BBBBB-BBBBB Inte det roligaste, men får lösa det längre fram.

Edit felkoden är #0xc004e016 och inget står om nycken är valid eller inte, men den nyckel jag extraherade ur Windows 10 var inte valid fick jag veta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Uppdaterade just min 8.1 pro, som för övrigt är domän ansluten. Fungerade klockrent utan att ansluta om till domänen. Körde uppdateringen med lokala administratörskontot och använde mig av ISO skapad av https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10
Ingen nyckel behövdes anges. Bara välja rätt version när man skapar ISO:n och sedan monterade jag den med montera i Windows 8.1 och körde. Enda jag behövde installera om var driver till grafikkortet. Annars inga problem vad jag märkt, inga felmeddelande etc.

Lyckad uppdatering över förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Funkar inte så för mig. Gjort allt enligt regelboken, men min win 8 nyckel verkar inte än fungerar i win 10 (vet inte av vilken orsak dock, endast felkod, inte att nycken är invalid som den jag provade som fanns i Windows 10). Alltså provat ta bort nyckeln och skrivit in min win 8 nyckel även provat den som generas av windows 10.

Med är aktiverad nu på cd nyckeln BBBB-BBBB-BBBBB-BBBBB Inte det roligaste, men får lösa det längre fram.

Edit felkoden är #0xc004e016 och inget står om nycken är valid eller inte, men den nyckel jag extraherade ur Windows 10 var inte valid fick jag veta.

Hade stora problem att få min dumburk att köra uppdateringen. Allt var uppdaterat och stämde, men fick ändå bara felkod hela tiden.

Jag formaterade, drog in min gamla Win7 SP1 + alla uppdateringar. Efter det uppdaterade jag via MS Win10 ISO-verktyget. Det fungerade bra och licensen aktiverade sig som den skulle.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd

@issue:
Må innrømme, at nå som det virker klart at wifipassord sies å være lagret som kryptert data, så virker noe av dette mindre skummelt, uten at jeg er noen ekspert på nettverk og sånt.

Jeg tror det at M$ antagelig vil kunne få vite og dokumentere hvem som kjenner og møter hverandre er uheldig, samt at M$ antagelig vil angi deg til politiet uten å blunke, kanskje pga. automatiserte prosesser når f.eks en bruker er under etterforskning. Verst vil kanskje være at NSA benytter M$ til å snike til seg data, hvorpå MS EULA'en tenkes å muligens bli en slags hvitvasking av NSA's aktiviteter.

Selv om wifi sense vil kunne fungere som annonsert, hvor to brukere skal kunne kobles på ett nett, så kan man vel forestille seg, at samme funksjon, teknisk sett vil kunne benyttes til å angi, når to brukere er nær hverandre, eller kanskje, angi når en bruker er nær andre ting som fanger opp dette, slik at denne løsningen kanskje kan benyttes til å spore folk. Må innrømme, at jeg har ikke sovet på dette jeg skrev her.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Hade stora problem att få min dumburk att köra uppdateringen. Allt var uppdaterat och stämde, men fick ändå bara felkod hela tiden.

Jag formaterade, drog in min gamla Win7 SP1 + alla uppdateringar. Efter det uppdaterade jag via MS Win10 ISO-verktyget. Det fungerade bra och licensen aktiverade sig som den skulle.

Fungera fint att uppgradera till win 10 och få licensen aktiverad. Men sen tog det stopp, så vet inte om det ens är möjligt att göra en ren installation, vad jag erfarit hittills.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

99.99% av fårskocken begriper inte innebörden i ovanstående. De flesta litar helt på storebror M$/NSA.

Permalänk
Skrivet av Fredzon:

Tjenare jag har haft såhär ett tag nuhttp://gyazo.com/9d80417ec6f57e5de82c8f32781fdfa7.
Kan jag ladda ner Windows 10 ison filen och sen använda min windows 8.1 kod eller måste jag uppdatera till windows 10 genom windows uppdate först,innan min windows 8.1 blir registrerad :)?.

Skrivet av ronz:

Tyckte mitt ljud också var lite skumt. I högtalarna blev det mycket högre ljud (via moderkortet). Men via hörlurarna (Asus xonar) så blev det lite lägre.
Samtidigt tycker jag Groove Music har väldigt dålig ljudkvalité. Spelar jag upp via något annat program tex MPC lät det bättre.
Sedan hackade mitt ljud till 2-3 gånger igårkväll. Men det kanske kan vara pga det där Xonar Unified Drivers jag använder.

F.ö gillar jag Win10. Fick även igång Cortana direkt efter installation. Vet dock inte vad jag ska med henne till
Däremot känner jag att Win10 inte var värt besväret att installera (fick installera om Win8 och Win10 totalt 5ggr innan min aktivering lyckades).
En patch till Win 8.1 med denna startmeny och dx12 hade räckt

Fredzon, svaret på din fråga finns här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380464-samlingstrad-fo...

ronz, det hade inget med din installation att göra. Måste tyvärr säga att alla dina ominstallationer var onödigt då det hela handlar om att Microsofts servrar är väldigt upptagna just nu med alla nedladdningar och aktiveringar. Man får med andra ord vänta lite innan det aktiveras

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jag jobbar febrilt på att försöka få igång installationen via den manuella nerladdningen som alla rekommenderar, men... nånting hände...

Tredje försöket nu och har fortfarande inte lyckats...

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Du ska inte fylla i någon nyckel i Windows 10 om du har gjort en uppgradering från tidigare OS, inte ens vid clean installation. Windows 10 kommer sköta det med nycklar och aktivering självt.

Det jag däremot inte är helt med på hur det fungerar är varför inte samma nyckel "laddas ner" och används. Det kan ju vara så att samma nyckel automatiskt kommer att laddas ner till Windows 10 efter några dagar då Microsofts servrar har fullt upp just nu. Det kan också vara så att Microsoft inte vill man ska tänka på sin nyckel alls, vilken det är man har i sitt system, eftersom det är till hårdvaran som aktiveringen sköts. Allt jag vet är i alla fall att man inte ska fylla i sin nyckel någonstans vid uppgradering eller installation av Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Du ska inte fylla i någon nyckel i Windows 10 om du har gjort en uppgradering från tidigare OS, inte ens vid clean installation. Windows 10 kommer sköta det med nycklar och aktivering självt.

Det jag däremot inte är helt med på hur det fungerar är varför inte samma nyckel "laddas ner" och används. Det kan ju vara så att samma nyckel automatiskt kommer att laddas ner till Windows 10 efter några dagar då Microsofts servrar har fullt upp just nu. Det kan också vara så att Microsoft inte vill man ska tänka på sin nyckel alls, vilken det är man har i sitt system, eftersom det är till hårdvaran som aktiveringen sköts. Allt jag vet är i alla fall att man inte ska fylla i sin nyckel någonstans vid uppgradering eller installation av Windows 10.

Får se om det löses om några dagar då rätt kul hela grejen i alla fall. Lite synd att nycken låses till hårdvaran även om man skulle ha retail.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som listat ut hur man av installerar realtek ljud drivers? Varje gång jag av installerar så är det installerat igen när jag startar datorn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

wi-fi sense är väl ändå inte så illa som folk verkar skrika att det är?

t.ex. om du säger ditt lösenord till en vän för att den ska ansluta till ditt wifi då kan ju vännen lika gärna säga lösenordet till alla den känner..
om du istället tar vännens device och själv knappar in lösenordet, då finns det en bockruta som man MÅSTE bocka i för att dela wifi med ens kontakter.

så vad skriker alla om?

Jag fattar det som att MS tar och lagrar ditt wifi lösenord hos sig, därefter så kommer alla dina vänner (dvs alla du har i kontaktlistan på facebook, outlook, skype) automatiskt att få tillgång till din internetanslutning om dom är i närheten av den, så länge dom kör Win10 som OS på sin enhet.

Mer här:
http://www.howtogeek.com/219700/what-is-wi-fi-sense-and-why-d...

Här står det även att sina vänners vänner kan dela med sig av anslutningen men det låter nästan för galet för att vara sant?

Vilket jag antar betyder att om din polare kommer över för att surfa lite så ger du åtkomst till nätverket, därefter bör hen kunna dela din internetanslutning medmänniskor i sin vännerlista...??
Vill man nu inte vara med är det bara för nätverksadministratören att logga in på sin router och byta SSID och lägga till _optout efter namnet. Dvs alla som inte vill vara med i detta måste ändra SSID.

WTF MS? Har jag fel här blir jag hemskt gärna rättad, men så tolkar det jag infon. Snart blir det då massdelning av folks internetanslutningar utan att själva ägaren av anslutningen kan bestämma över den? Massintrång isåfall. Svensson har redan idag svårt nog att ens dölja och ändra befintligt SSID som det är.

Är anslutningen som delas förresten, inte filerna på ditt nätverk men dom är bara ett säkerhetshål bort.

Permalänk
Medlem

1. Ett tips om ni använder t.ex. OneDrive och vill synka skärmbilder från datorn. Ta en skärmbild så att mappen skapas där alla bilder sparas som hamnar i en undermapp under "Bilder", högerklicka sedan på mappen "Skärmbilder" och välj "Egenskaper" --> "Plats" och sedan skriv in sökvägen till mappen som du vill använda där alla dina skärmbilder ska sparas i fortsättningen. Ett trevligt litet knep så att man kommer åt skärmbilder från mobilen när man är ute på språng.

2. Man kan nu scrolla i fönster osv som inte är "aktiva". Nu slipper man klicka/ha det fönstret man vill scrolla i i fokus. Perfekt om man har flera skärmar!
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f5crv/small_but_...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Får se om det löses om några dagar då rätt kul hela grejen i alla fall. Lite synd att nycken låses till hårdvaran även om man skulle ha retail.

Jo, hela lösningen känns väldigt krånglig. Jag hade tyckt det var bättre om man på sin inloggning på Microsofts hemsida kunde skriva in sin nyckel och få den omgjord till en Windows 10. Den hade inte behövt vara likadan som den gamla nyckeln, man kunde lika gärna ha fått en ny tycker jag. Men jag hade hur som helst sett att det skulle vara lösningen.

Har man en retail så misstänker jag att man får göra hela proceduren med att ha ett tidigare OS och sedan uppgradera och i sin tur göra clean installation. Detta tror jag inte ska påverkas av att erbjudandet bara gäller i ett år eftersom man redan förhandsbokat och en gång uppgraderat, så den gäller nog för alltid. Dock fortfarande krångligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

---Flyttad---

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga istället för att starta en egen tråd.

Kan jag installera Windows 10 från USB utan att ha nyckeln till hand? Har man 30 dagar på sig att slå in den i windows som med 7 / 8? Får nämligen min nyckel i nästa vecka och tänkte lägga helgen på att installera om datorn.

Dina frågor kan du få svar på här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380464-samlingstrad-fo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett.se har ett preliminärt datum när dom börjar sälja Windows 10 och han sa 11 Augusti men det kan ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jag fattar det som att MS tar och lagrar ditt wifi lösenord hos sig, därefter så kommer alla dina vänner (dvs alla du har i kontaktlistan på facebook, outlook, skype) automatiskt att få tillgång till din internetanslutning om dom är i närheten av den, så länge dom kör Win10 som OS på sin enhet.

Mer här:
http://www.howtogeek.com/219700/what-is-wi-fi-sense-and-why-d...

Här står det även att sina vänners vänner kan dela med sig av anslutningen men det låter nästan för galet för att vara sant?

Vilket jag antar betyder att om din polare kommer över för att surfa lite så ger du åtkomst till nätverket, därefter bör hen kunna dela din internetanslutning medmänniskor i sin vännerlista...??
Vill man nu inte vara med är det bara för nätverksadministratören att logga in på sin router och byta SSID och lägga till _optout efter namnet. Dvs alla som inte vill vara med i detta måste ändra SSID.

WTF MS? Har jag fel här blir jag hemskt gärna rättad, men så tolkar det jag infon. Snart blir det då massdelning av folks internetanslutningar utan att själva ägaren av anslutningen kan bestämma över den? Massintrång isåfall. Svensson har redan idag svårt nog att ens dölja och ändra befintligt SSID som det är.

Är anslutningen som delas förresten, inte filerna på ditt nätverk men dom är bara ett säkerhetshål bort.

men, vad är skillnaden undrar jag? så fort du ger en vän wifi lösen så kan hen dela med sig till vem den vill... om du är rädd om ditt lösen så skriver du själv in lösen på användarens dator/telefon och struntar i att bocka i att den ska dela nätverket.. liksom, same same

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

När jag går in på Windows Update har jag tillgång till insider-versioner. Ska jag ha det påslaget eller sluta ta emot insider versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Komplett.se har ett preliminärt datum när dom börjar sälja Windows 7 och han sa 11 Augusti men det kan ändras

Windows 7 ? Antar felskrivning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur