Permalänk
Medlem

oneplus one eller two?

står inför ett dilemma. har jämfört dom båda telefonerna och dom känns väldigt identiska.
http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6902&idPhone2=6...
jag sitter inte och nördar spel på mobilen, utan jag använder den för surfning och smsa, och vissa samtal.
det som är viktigt för mig är hög batteritid och hög stabilitet speciellt gällande alarmet.
vet att oneplus one har lite problem med 4g och så i sverige. men jag är glad bara jag kan använda h+.

jag kan få oneplus one för ~1700kr, annars väntar jag på oneplus two som borde vara typ 3700kr?
så vad hade rekommenderats? gärna för och nackdelar mellan varandra som inte syns i specs eller gömt i specs så jag kan avgöra själv i slutet också.

tack på förhand

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

1+1 är myyyycket mer prisvärd, och duger gott och väl till vanligt användande.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ettan har ännu problem med pekskärmen för vissa användare, men har suverän batteritid förutsatt att man kör på Kitkat.

Fördelar och nackdelar, tja, tvåan är bättre på alla punkter, förutom att den saknar NFC, finns inte direkt någon nackdel från att gå till tvåan, men å andra sidan förlorar man inte heller så värst mycket om man väljer ettan.

Hur som helst, för 1700 lär du inte hitta något bättre, och med dina krav så skulle ettan fungera utmärkt, men känner du att du vill lätta lite på plånboken och att bättre design, byggkvalitet och kamera ändå skulle vara rätt trevligt så för all del lägg till 2000.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar tunga spel eller multitaskar kraftigt så kommer du förmodligen inte märka någon egentlig skillnad på dom 2 mobilerna.

Dom stora fördelarna med OP2 är bättre kamera (speciellt i mörja miljöer pga OIS), fingeravtrycksläsare och ev bättre mottagning i Sverige.

För 1700kr skulle jag utan tvekan välja OP1, men vid normalpris så är det ett svårare val.

Permalänk
Medlem

Hur får du tag i oneplus one för 1700? Jag trodde bara man kunde beställa från officiella sidan. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pongo123:

Hur får du tag i oneplus one för 1700? Jag trodde bara man kunde beställa från officiella sidan. :S

Förmodligen andrahand.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ettan har ännu problem med pekskärmen för vissa användare, men har suverän batteritid förutsatt att man kör på Kitkat.

Fördelar och nackdelar, tja, tvåan är bättre på alla punkter, förutom att den saknar NFC, finns inte direkt någon nackdel från att gå till tvåan, men å andra sidan förlorar man inte heller så värst mycket om man väljer ettan.

Hur som helst, för 1700 lär du inte hitta något bättre, och med dina krav så skulle ettan fungera utmärkt, men känner du att du vill lätta lite på plånboken och att bättre design, byggkvalitet och kamera ändå skulle vara rätt trevligt så för all del lägg till 2000.

har aldrig hört något om pekskärmsproblem. vill du utveckla?
och kan man nedgradera från lolipop till kitkat eller är det kört då?

har aldrig använt nfc så kommer inte störa mig.
men det fetmarkerade intresserar mig att vänta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Inte sett en tvåa men One+1 kan jag rekommendera. Har en Z3 compact samt en 1+1 som jobb och privat telefon, tjejen har en 1+1. Vi är båda extremt nöjda med One+ så är du prismedveten så ta den för 1700kr. Är du inte det så ta den bästa

Permalänk
Medlem

Jag har haft Oneplus One i över ett år nu, och till skillnad från alla mina tidigare mobiler är jag inte det minsta sugen på att byta upp mig. Tycker kameran, skärmen, batteritiden, allting håller fortfarande världsklass. Använder inte ens ens någon surfplatta längre, OPOn är alltid närmare till hands ändå, och funkar minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har aldrig hört något om pekskärmsproblem. vill du utveckla?
och kan man nedgradera från lolipop till kitkat eller är det kört då?

har aldrig använt nfc så kommer inte störa mig.
men det fetmarkerade intresserar mig att vänta

Jo det är så att ända sedan telefonen släpptes så har den haft problem med skärmen för vissa användare, allt ifrån att den inte reagerar på vissa ställen, till att den är allmänt seg, till "ghost touches" där den sporadiskt gör lite som den vill. Oneplus och Cyanogen har vid flera tillfällen sagt att detta endast är mjukvaruproblem, och har släppt flera patchar som påstås lösa detta. Resultaten har dock varit varierade, där vissa användare upplever förbättringar, medan andra blir värre, och vissa menar att problemen kvarstår. Det verkar däremot som att inte alls lika många har problem med det som i början, så någon viss skillnad har ju mjukvaruuppdateringarna gjort. Men inte nog med det så vägrar Oneplus i 9 av 10 fall att byta ut enheter med dessa pekskärmsproblem, eller så gör de den processen onödigt omständlig. Men som sagt, det är inte lika många som har problem idag som i början, så jag tycker inte att detta ska påverkar ditt beslut, men är såklart upp till dig.

Det är möjligt att nedgradera från lolipop till kitkat, men det kräver lite kunskaper, man får först låsa upp bootloadern, flasha ett custom recovery, och därefter flasha den äldre ROM:en, om du inte har pillat lite med android-mjukvaran förut kommer detta låta som rena grekiskan, men det är simplare än det låter. Det bör finns guider på nätet, och om inte annat så kan du nog få hjälp på Oneplus forum eller på /r/oneplus .

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo det är så att ända sedan telefonen släpptes så har den haft problem med skärmen för vissa användare, allt ifrån att den inte reagerar på vissa ställen, till att den är allmänt seg, till "ghost touches" där den sporadiskt gör lite som den vill. Oneplus och Cyanogen har vid flera tillfällen sagt att detta endast är mjukvaruproblem, och har släppt flera patchar som påstås lösa detta. Resultaten har dock varit varierade, där vissa användare upplever förbättringar, medan andra blir värre, och vissa menar att problemen kvarstår. Det verkar däremot som att inte alls lika många har problem med det som i början, så någon viss skillnad har ju mjukvaruuppdateringarna gjort. Men inte nog med det så vägrar Oneplus i 9 av 10 fall att byta ut enheter med dessa pekskärmsproblem, eller så gör de den processen onödigt omständlig. Men som sagt, det är inte lika många som har problem idag som i början, så jag tycker inte att detta ska påverkar ditt beslut, men är såklart upp till dig.

Det är möjligt att nedgradera från lolipop till kitkat, men det kräver lite kunskaper, man får först låsa upp bootloadern, flasha ett custom recovery, och därefter flasha den äldre ROM:en, om du inte har pillat lite med android-mjukvaran förut kommer detta låta som rena grekiskan, men det är simplare än det låter. Det bör finns guider på nätet, och om inte annat så kan du nog få hjälp på Oneplus forum eller på /r/oneplus .

problemen finns bara om man har skärmen in mot benet när man har telefonen i byxfickan. sålänge den är utåt är det lugnt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

problemen finns bara om man har skärmen in mot benet när man har telefonen i byxfickan. sålänge den är utåt är det lugnt.

Osäker på om vi pratar om samma problem nu, för det jag pratar om händer inte när du har den i fickan, det finns alltid där.

Räcker med att söka på Oneplus one touch issue på Youtube för att få fram en hel del videor där folk visar problemen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Osäker på om vi pratar om samma problem nu, för det jag pratar om händer inte när du har den i fickan, det finns alltid där.

Räcker med att söka på Oneplus one touch issue på Youtube för att få fram en hel del videor där folk visar problemen.

Första videon på din sökning ger ju det problemet jag beskrev.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Osäker på om vi pratar om samma problem nu, för det jag pratar om händer inte när du har den i fickan, det finns alltid där.

Räcker med att söka på Oneplus one touch issue på Youtube för att få fram en hel del videor där folk visar problemen.

För majoriteten av användarna är problemet du beskriver löst sen evigheter, detsamma gällande den "gulaktiga" nedre delen av skärmen till följd av tvivelaktiga inställningar i kombination med en dålig batch av skärmpaneler.

Tycker personligen att 1+2 är "ungefär" samma mobil som 1+1 med några fina uppgraderingar, motiverar det prisskillnaden?= NEJ

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

För majoriteten av användarna är problemet du beskriver löst sen evigheter, detsamma gällande den "gulaktiga" nedre delen av skärmen till följd av tvivelaktiga inställningar i kombination med en dålig batch av skärmpaneler.

Tycker personligen att 1+2 är "ungefär" samma mobil som 1+1 med några fina uppgraderingar, motiverar det prisskillnaden?= NEJ

Ja det var ju det jag sa, men det finns fortfarande för många som fortfarande har problem.

Citerar mig själv:

Skrivet av Bakgrund:

Jo det är så att ända sedan telefonen släpptes så har den haft problem med skärmen för vissa användare, allt ifrån att den inte reagerar på vissa ställen, till att den är allmänt seg, till "ghost touches" där den sporadiskt gör lite som den vill. Oneplus och Cyanogen har vid flera tillfällen sagt att detta endast är mjukvaruproblem, och har släppt flera patchar som påstås lösa detta. Resultaten har dock varit varierade, där vissa användare upplever förbättringar, medan andra blir värre, och vissa menar att problemen kvarstår. Det verkar däremot som att inte alls lika många har problem med det som i början, så någon viss skillnad har ju mjukvaruuppdateringarna gjort. Men inte nog med det så vägrar Oneplus i 9 av 10 fall att byta ut enheter med dessa pekskärmsproblem, eller så gör de den processen onödigt omständlig. Men som sagt, det är inte lika många som har problem idag som i början, så jag tycker inte att detta ska påverkar ditt beslut, men är såklart upp till dig.

Det är möjligt att nedgradera från lolipop till kitkat, men det kräver lite kunskaper, man får först låsa upp bootloadern, flasha ett custom recovery, och därefter flasha den äldre ROM:en, om du inte har pillat lite med android-mjukvaran förut kommer detta låta som rena grekiskan, men det är simplare än det låter. Det bör finns guider på nätet, och om inte annat så kan du nog få hjälp på Oneplus forum eller på /r/oneplus .

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Du säger knappast samma sak som jag gjorde uttryck för i mitt inlägg, enligt dig så "påstås" det ha gjort en "viss" skillnad. "inte alls lika många har problem med det som i början, så någon viss skillnad har ju mjukvaruuppdateringarna gjort" är snarare att förstora ett problem som YTTERST få i dagsläget berörs av. Vissa skärmpaneler höll en tvivelaktig kvalité och borde ej ha fått OK i kvalitetskontrollen, detta befogar dock ej att vi ska göra en höna av en fjäder.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Har också Ghost Touch problemen, den uppdateringen som specifikt skulle lösa det fungerade i ca 2 veckor. Detta är verkligen inte "i byxbenen" , det kommer hela tiden. Dock är mitt problem (thank god) bara att den aktiverar skärmen kort medans den är låst. (Och nej, detta har inte med tap screen funktionen)

Det kan jag leva med och är annars superbt nöjd med min 1+1!

Permalänk

Jag har haft OnePlus i över ett år, och har också haft problem med skärmen. Väldigt lite problem, men det började för några månader sedan. När telefonen blir varm och man har skrivit mycket, så brukar det vara svårt att skriva, den hoppar över bokstäver så en får klicka riktigt långsamt. Det har försvunnit efter att jag uppdaterade till 5.1 från 5.0.
Apropå det, någon som vet var en kan få tag i Cyanogenmod 4.4 (så jävla mkt bättre batteritid) från OnePlus så att man har alla deras originalappar? Vet att jag kan få tag i nightlies från Cyanogenmod men de har bara cyanogenmod och inte OnePlus originalappar som jag verkligen vill ha pga deras kameraapp är bästa jag vart med om.

Permalänk

Jag har också en 1+1, har inte haft några problem alls med skärmen, däremot har jag periodvis haft stora problem med täckning, både till telenätet och 3g-nätet(4-nätet är bara att glömma). Någon som haft samma problem? Problemet med anslutningen till tele-nätet verkar ha fixats i någon programuppdatering ganska nyligen. Däremot måste jag fortfarande sätta på/stänga av flygläge så fort jag lämnar hemmet och wifi:t för att ha någon som helst anslutning över huvudtaget!

Men för att svara på din fråga är jag i övrigt mycket nöjd med mobilen, funderar på att uppdatera till 2an endast för att stilla köp-begäret, den verkar mycket trevlig

Skickades från m.sweclockers.com