Okej! vill bara höra med er om ni har några anmärkningar innan jag köper detta!

Permalänk

Okej! vill bara höra med er om ni har några anmärkningar innan jag köper detta!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8400447/2015-07-16
Om ni har några idéer på att förbättra prestandan med samma pris eller lägre så får ni gärna dela era tankar! alla tips är välkomna och tack för ni tog tiden att läsa och kommentera detta!
Ps. maxbudgeten är där den ligger nu på listan

Permalänk
Medlem

om du har så extremt mycket pengar att spendera. köp inte OEM licens, och gå direkt på windows 10

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Första saken jag märkte var: Vad ska du ha en extern DVD läsare till?

Finns det inte att hitta exempelvis win7 billigare än win 8.1? Du får fortfarande gratis uppdatering till win 10.

Annars ser det bra ut.

EDIT: Lägg märke till att chassit kommer dröja länge tills det skickas (Skickas 2015-10-15) samt att hårddisken 1TB WD Blue 7200rpm 64MB har okänt leveransdatum.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Klickade bara för att se om du valt Nvidia kort, vilket du hade!

Såg ju väldigt fint ut det där

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Christley:

om du har så extremt mycket pengar att spendera. köp inte OEM licens, och gå direkt på windows 10

får ju windows 10 vilketsom

Skrivet av RasmusC:

det finns ingen plats i chassit att ha en läsare i så vad annars ska jag göra :S?

Finns det inte att hitta exempelvis win7 billigare än win 8.1? Du får fortfarande gratis uppdatering till win 10.

Annars ser det bra ut.

EDIT: Lägg märke till att chassit kommer dröja länge tills det skickas (Skickas 2015-10-15) samt att hårddisken 1TB WD Blue 7200rpm 64MB har okänt leveransdatum.

det finns ingen plats i chassit att ha en läsare i så vad annars ska jag göra :S?
och ja jag såg att leveransen var senare men betyder det att det väntar på alla delar, bygger ihop den och sedan skickar till mig eller vad?

Skrivet av Pantsoff:

Klickade bara för att se om du valt Nvidia kort, vilket du hade!

Såg ju väldigt fint ut det där

tack tack :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

och ja jag såg att leveransen var senare men betyder det att det väntar på alla delar, bygger ihop den och sedan skickar till mig eller vad?

Kommer du någonsin använda en DVD disk till din dator? Jag har aldrig använt det dem senaste 5 åren så vet inte varför du skulle vara annorlunda. Helt onödigt i min mening om du inte vill köra gamla win 95 spel som ligger och skräpar

De kommer vänta till hårddisk och chassi finnns på plats för att sedan montera det. Alltså får du vänta i ca 2 månader på din dator MINST.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

men jösses människa, alltså, för dom pengarna så får du inte fel... visst det ena kan vara lite bättre än det andra men kommer göra marginell skillnad, å gör det skillnad så är det mest en fråga om smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vid montering så är det OEM som gäller.

Men annars är det klokare att lägga en hundring mer på Windows 10 och
få en ren installation.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverk hemma dvs kör du 5ghz?
I så fall tycker jag att du ska ta en USB pinne som har AC-standard eller varför inte nån av deras interna wifi kort?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Annars ser det bra ut.

Jag kör också extern faktiskt Slipper vibrerande skit i datorn:P Saknar även Hårddiskar i min dator, kör bara extern och stänger av när de inte används, så tyst som möjligt

Ifall du menar med att "ingen" använder läsare idag, så köpte jag min just för gamla speltitlar o sånt typ Battle for middle earth osv

Permalänk
Medlem

Tyvärr så gäller inte frifrakt vid montering.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag kör också extern faktiskt Slipper vibrerande skit i datorn:P Saknar även Hårddiskar i min dator, kör bara extern och stänger av när de inte används, så tyst som möjligt

Ifall du menar med att "ingen" använder läsare idag, så köpte jag min just för gamla speltitlar o sånt typ Battle for middle earth osv

Jo men just det jag menar, används väl bara till äldre speltitlar och mycket gamla program som inte finns att få tag på via nätet

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Kommer du någonsin använda en DVD disk till din dator? Jag har aldrig använt det dem senaste 5 åren så vet inte varför du skulle vara annorlunda. Helt onödigt i min mening om du inte vill köra gamla win 95 spel som ligger och skräpar

De kommer vänta till hårddisk och chassi finnns på plats för att sedan montera det. Alltså får du vänta i ca 2 månader på din dator MINST.

Oh i see, tror jag går för annat chassi då tack! och jo..jag cd reader utifallatt, y never know

Skrivet av bärplockaren:

Vad har du för nätverk hemma dvs kör du 5ghz?
I så fall tycker jag att du ska ta en USB pinne som har AC-standard eller varför inte nån av deras interna wifi kort?

uhm...vet faktiskt inte to be honest xD kan du rekommendera något som inte överskrider budgeten ?

Skrivet av Coca:

Tyvärr så gäller inte frifrakt vid montering.

Oh jaså? , tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

jag använder lustigt nog min externa DVD-läsare emellanåt. Dock för att slänga in mina CD-skivor i datorn.
Det börjar bli mer och mer överflödigt, speciellt då tillochmed operativsystemen börjar övergå till USB-stickor.

I övrigt tycker jag att datorn ser bra ut.
Du skulle kunna byta ut Blue disken mot en Green om det bara är för lagring. Blir lite strömsnålare och eventuellt lite tystare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

jag använder lustigt nog min externa DVD-läsare emellanåt. Dock för att slänga in mina CD-skivor i datorn.
Det börjar bli mer och mer överflödigt, speciellt då tillochmed operativsystemen börjar övergå till USB-stickor.

I övrigt tycker jag att datorn ser bra ut.
Du skulle kunna byta ut Blue disken mot en Green om det bara är för lagring. Blir lite strömsnålare och eventuellt lite tystare.

Okej tack :)! förresten..någon nämnde förut om min wifi adapter, har du något förslag på någon?

Permalänk

Ps, tänker på om jag ska välja http://www.inet.se/produkt/6911797/nzxt-h440w-silent-ultra-sv... istället för den jag valt nu då den andra kommer dröja ett tag?

Permalänk
Medlem

Funderar bara på varför ni skall köpa 2 st 980 ti´s. Ett kort står sig bra och är ni ute efter 4k kan ni lika gärna dra 1-2 stycken titan 12G (dock overkill)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

Ps, tänker på om jag ska välja http://www.inet.se/produkt/6911797/nzxt-h440w-silent-ultra-sv... istället för den jag valt nu då den andra kommer dröja ett tag?

Jag har den vita modellen.
Trevligt chassi!
Smidigt att bygga i och kabeldragning är otroligt simpelt.
Är inte helt hemma på Wi-Fi kort, du har inte möjlighet att köra trådat?
Vad har du för router?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo

Permalänk

Jag har den vita modellen.
Trevligt chassi!
Smidigt att bygga i och kabeldragning är otroligt simpelt.
Är inte helt hemma på Wi-Fi kort, du har inte möjlighet att köra trådat?
Vad har du för router?

har tyvärr inte möjlighet med tråd just nu nej, tror min router heter Thomson TG789vn, något sånt

Permalänk

Tror ni att temperaturen kommer hålla sig någorlunda lågt eller behövs något fixas ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

har tyvärr inte möjlighet med tråd just nu nej, tror min router heter Thomson TG789vn, något sånt

Den routern har stöd för Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n
Valfritt trådlöst nätverkskort från Inet kommer att ge dig högsta möjliga hastighet.

Skulle du välja t.ex. den här http://www.inet.se/produkt/5402588/netgear-usb-a6210-ac1200-d... så kommer du att behöva en mer kompetent accesspunkt.

jag tror att temperaturerna kommer att hålla sig fina och lugna!

Kyler min 5820k med en Corsair H80 med fläkthastigheten på absolut lägsta utan större problem.
Mina 980 i SLI håller bekväma temperaturer de med.

Visa signatur

Permalänk

Den routern har stöd för Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n
Valfritt trådlöst nätverkskort från Inet kommer att ge dig högsta möjliga hastighet.

Skulle du välja t.ex. den här http://www.inet.se/produkt/5402588/netgear-usb-a6210-ac1200-d... så kommer du att behöva en mer kompetent accesspunkt.

jag tror att temperaturerna kommer att hålla sig fina och lugna!

Kyler min 5820k med en Corsair H80 med fläkthastigheten på absolut lägsta utan större problem.
Mina 980 i SLI håller bekväma temperaturer de med.

hehe okej :)!
tack så mycket för din hjälp!

Permalänk

Och ett stort tack till alla som har hjälpt mig med tips och idéer!

Permalänk
Skrivet av Mr.Andreas:

Kör med bättre sticka än första inlägget, är väldigt liten antenn som inte når långt.

Skulle ha tittat på detta http://www.inet.se/kategori/302/pci-express

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar