Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Förlåt men finns det inte typ två chassin som bara tillåter den här längden och inget längre? Även mer kompakta m-itx chassin har ju plats för större grafikkort. Är väl lite det som muttrats om, inte bara från oss utan även från redaktionen (senaste fredagspanel) att AMD servar en nisch av chassin som inte finns och inte verkar växt på sig sen 670 mini introducerades för väldans längesedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man kan ju fråga sig om AMD har råd att göra in insats för att bredda utbudet av chassin i nuläget. Så jag förstår ju frågeställningen om relevansen av kortet och om det finns tillräckligt med köpare.
Samtidigt så kommer väl små kraftfulla datorer aldrig kunna ta fart om inte de viktiga komponenterna som ska stoppas in först krymper? Jag menar, det är svårt att sälja pyttesmå chassin för kraftfulla datorer om de är så små att dagens stora grafikkort inte får plats. Lättare är det väl då att börja i änden där moderkort/nätagg/kylare/lagring och grafikkort krymper för de kan ju ändå gå in i större byggen också.
Så jag tycker nog grundtanken är rätt ändå. Chassitillverkarna är troligen inte de som kommer driva utvecklingen, men förhoppningsvis hänger de på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, visst är det imponerande med prestanda/storlek. Men tyvärr lite nischad produkt, man får hoppas att priset sjunker en del

Men tror nog att en vattenkylning skulle underlätta/hjälpa vid överklockning!
Man får hoppas att det kommer något snyggt kylblock till denna...

Av vad som framkommit med Fury X / Fury så har kretsens temperatur stor inverkan på strömförbrukning, så nog borde möjligheten för överklockning öka med en vattenkylning.
Sen så kan man ju även höja strömbudgeten med 50%, något som SweC ju även gör och då även konstaterar att kylaren och fläkten hamnar på 100% = det kompakta formatet och därmed kylningen begränsar.

Gäller inte bara fury utan alla kretsar. Har även sett samma fenomen med mitt 5850 och mitt 4850. Strömläckaget ökar när temperaturen ökar av nån anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ha missat HELT vad detta kort är till för. Små byggen där Nvidias motsvarigheter i prestanda inte får plats. Du kan ju försöka trycka ned ett fullstort GTX 980Ti hur mycket du vill men du kommer fortfarande inte bort ifrån det faktum att Nvidias kort inte får plats.

En GPU är som en bil. Den låter vrooom vroom så fort man kör på en åker.

Lanseringspriser vet du. Tar någon månad innan de sätter sig. Då kan det lätt skivas av ett par hundralappar.

Läraren i mig bara skriker "Det heter irrelevant!!".

Tack. Mitt inlägg va dock inte irrelevant

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Grafik/aquacomputer-tillkaennage...

Fint vattenblock

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Du lägger ord i munnen på dig själv. Bara det faktum att du måste ifrågasätta Sweclockers siffror för att de talar för AMD bevisar detta.

Talesättet funkar inte så. Däremot tolkade du det han/hon skev på ett väldigt fritt sätt och skrev saker som inte skrevs. Alltså du lade ord i hans mun.

Permalänk
Medlem

Som sagt var så är det en nisch produkt som inte ska jämföras med fullstora kort. (AMD har ett helt gäng andra kort för att jämföras med fullstora kort).

Men kan nån som har koll på chassin lista säg 10 olika chassin man kan köpa som kräver att man har ett kort i Fury Nanos storlek där man faktiskt inte kan slänga in ett GTX980 i stället? Det känns som det är en EXTREMT nischad marknad. Personligen vill jag mig minnas att jag sett 2, men minns inga namn.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SAAB340:

Som sagt var så är det en nisch produkt som inte ska jämföras med fullstora kort. (AMD har ett helt gäng andra kort för att jämföras med fullstora kort).

Men kan nån som har koll på chassin lista säg 10 olika chassin man kan köpa som kräver att man har ett kort i Fury Nanos storlek där man faktiskt inte kan slänga in ett GTX980 i stället? Det känns som det är en EXTREMT nischad marknad. Personligen vill jag mig minnas att jag sett 2, men minns inga namn.

Jag har en känsla av att de riktar in sig mer mot tillverkare som Alienware och liknande som tycker om att släppa skrytbyggen. Den marknaden är minimal här i Sverige men den är stor i till exempel USA där det är betydligt vanligare att man köper en komplett dator istället för att bygga eget. Skulle inte förvåna mig och typ Alienware eller Falcon släpper ett minimalt bygge baserat på Nano. Så chassin tillgängliga för vanliga konsumenter behöver inte vara så relevant här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av SAAB340:

Det är inte bara att kortet ska få plats det ska ju även kunna "andas" det vill säga att det ska kunna sitta i ett kompakt utrymme och inte överhettas.
Jag vet av många små chassin där ett fullstort 980Ti får plats även 390, 390x osv, men bara för att man får in korten så innebär inte det att dom kommer trivas där utan det ska ju kunna operera som i ett "vanligt" chassi.
Och där tror jag att du inte hittar lika många lämpade chassin för ett 980ti som för Nano.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ha missat HELT vad detta kort är till för. Små byggen där Nvidias motsvarigheter i prestanda inte får plats. Du kan ju försöka trycka ned ett fullstort GTX 980Ti hur mycket du vill men du kommer fortfarande inte bort ifrån det faktum att Nvidias kort inte får plats.

Nej, MÅSTE man ha ett litet chassi så har man inte många andra alternativ. Jag syftade givetvis på att man fortfarande kan välja de större modellerna för ett lägre pris och få mer prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Mjo
men en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1907967 ger full funktionalitet med endast två liter mer volym.
om fem centimeter i bredd är värt skillnaden mellan ett nano och 980ti så visst.

Permalänk
Medlem

@GaMeR2K5:

Prestanda är relativt för detta kort. Om du mäter mot dx11 eller ogl4.5 så är nVidia bättre köp. Mäter du mot ocl, dx12 och när väl Vulkan är här kommer AMD bli det bättre köpet med ett lägre pris förhoppningsvis. Konsoler har precis börjat titta på vad ACE kan göra och vad som kommer ut därifrån eller vice versa är optimerat för både konsol och PC. Slutändan när både AMD och nVidia har etablaret sina arkitekturer inom dx12 så slipper vi skylla på tillverkarna utan kan lägga det besväret på utvecklarna. AMD har konfirmerat att det finns snart i handeln en dingeldongel som kan konvertera dp till hdmi 2.0

Permalänk

Vad kräver Nano i kraft, d v s Power supply?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men de flesta debatterar ju att strömförbrukningen inte spelar så stor roll så vad gör lite mera värme i detta fallet att det stupar?

Precis det jag tänkte på strömförbrukningen, de flesta skriker högt om just strömförbrukningen när det kommer till AMD´s kort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Gäller inte bara fury utan alla kretsar. Har även sett samma fenomen med mitt 5850 och mitt 4850. Strömläckaget ökar när temperaturen ökar av nån anledning.

Det gäller alla halvledare faktiskt och är inte begränsat till grafikkort eller datorer överhuvudtaget. Det är bara gammal hederlig halvledarfysik som teknikredaktörer nu snubblat över.

Som lekman behöver man bara veta att kallare är bättre, men nörda gärna ned er.

Permalänk
Medlem

@sergiorazzi:

Kortet har 175W tdp vid 1000 Mhz. Men den arbetar mellan 800-1000 Mhz. Gissar vid idle ner till 300 Mhz som Hawaii skulle jag tro. PCper.com har dragit upp effekten till 250W. Med hyfsat CPU uppemot 100 W tdp kan man lätt klara sig med 300W PSU. Gör gärna en test SC redaktion. För om ni nischar det borde ett test vara lämpligt.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt för vad det ger. Kommer väl sälja i 20 exemplar.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dahippo:

@sergiorazzi:

Kortet har 175W tdp vid 1000 Mhz. Men den arbetar mellan 800-1000 Mhz. Gissar vid idle ner till 300 Mhz som Hawaii skulle jag tro. PCper.com har dragit upp effekten till 250W. Med hyfsat CPU uppemot 100 W tdp kan man lätt klara sig med 300W PSU. Gör gärna en test SC redaktion. För om ni nischar det borde ett test vara lämpligt.

Nu ser det ut som du blandar ihop TDP med effektförbrukning. Båda mäts visserligen i Watt men det är inte samma sak ;).
TDP är ett godtyckligt värde (som tillverkarna tillämpar på olika sätt dessutom) på hur man ska dimensionera en kylanordning beroende på hur känslig utrustningen som kyls är för värme. Den berättar alltså inte hur många watt som förbrukas i produkten/hur mycket värme som släpps ut utan snarare hur kraftig kylare som behövs för att temperaturen inte ska stiga för mycket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Helt rätt och ändå är W=W (P=UxI) hur du än vrider på det (isynnerhet när det gäller likström). Så hur mäter du den totala effekten om du inte har mätare. Därför bad jag SC göra mätningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dahippo:

@Söderbäck:

Helt rätt och ändå är W=W hur du än vrider på det (isynnerhet när det gäller likström). Så hur mäter du den totala effekten om du inte har mätare. Därför bad jag SC göra mätningar.

Ja fast om man själv plockar ihop TDP och effekt lite hur som helst så kan det bli väldigt fel.
Det finns ju processorer som inte behöver kylning alls (raspberry pi exempelvis) där TDP är 0. Där drar kretsen bokstavligt talat oändligt många gånger mer effekt än dess TDPvärde. Samma sak gäller för antennkärnan i en mikrovågsugn som inte heller behöver kylelement trots att 900W effekt flödar genom denna.
Eller exemplet med två olika processorer där den ena tål max 45 grader och den andra tål max 200 grader arbetstemperatur. Har de liknande förutsättningar i övrigt så kommer processorerna behöva klassas med helt olika TDPvärden även om de har samma effektåtgång. Smäller du på två likadana kylare som båda gör att processorerna blir 80 grader varma så kommer den ena kylaren vara väldigt överdimensionerad (för höd TDP) och den andra väldigt underdimensionerad (för låg TDP).
Så TDPvärdet som beskrivs i W är inte samma sak som effektåtgången. W är inte lika med W här. Ja, det är dumt. Men TDP är ett så dåligt mått. Det blir förvillande när man inte kan relatera TDP W till energiåtgången.
Däremot är effektåtgången direkt relaterat till den totala värmeutvecklingen, men det är en annan femma ;).

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

@Söderbäck och @dahippo, faktum är att AMD inte ens använder TDP längre. Företaget har gått över till vad de kallar Typical Board Power, TBP, vilket är ett genomisnittsmått på grafikkorets effektåtgång vid "normalt spelande". Inte för att det spelar någon större roll egentligen, som Söderbäck är inne på är TDP såpass luddigt att olika värden knappt är jämförbara oavsett.

När det gäller TBP på 175 watt är den dock inte specad till att vara vid just 1 000 MHz, utan det är ett "totalmått" för vad kortet faktiskt drar. Förhållandet är alltså inte att frekvensen styr TBP utan snarast tvärt om, att strömbudgeten styr den maximala frekvensen vilket i praktiken innebär en nivå på runt 900 MHz eller lägre. För att ligga stabilt på 1 000 MHz måste man alltså öka budgeten och därmed överskrida specifikationens TBP-nivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluff3:

Mjo
men en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1907967 ger full funktionalitet med endast två liter mer volym.
om fem centimeter i bredd är värt skillnaden mellan ett nano och 980ti så visst.

Om man nu vill ha ett större chassi än vad Lian Li-chassit har så finns det såklart annat att välja på. Det fina med stationära datorer är just att man har rätt stor valfrihet att bygga det system, med de komponenter och den prestanda man vill ha utan större problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

@Söderbäck och @dahippo, faktum är att AMD inte ens använder TDP längre. Företaget har gått över till vad de kallar Typical Board Power, TBP, vilket är ett genomisnittsmått på grafikkorets effektåtgång vid "normalt spelande". Inte för att det spelar någon större roll egentligen, som Söderbäck är inne på är TDP såpass luddigt att olika värden knappt är jämförbara oavsett.

När det gäller TBP på 175 watt är den dock inte specad till att vara vid just 1 000 MHz, utan det är ett "totalmått" för vad kortet faktiskt drar. Förhållandet är alltså inte att frekvensen styr TBP utan snarast tvärt om, att strömbudgeten styr den maximala frekvensen vilket i praktiken innebär en nivå på runt 900 MHz eller lägre. För att ligga stabilt på 1 000 MHz måste man alltså öka budgeten och därmed överskrida specifikationens TBP-nivå.

Ahaa! Det här TBPbärdet har jag missat fram tills nu. Tackar tackar!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alling:

Att använda SSAA är att gå upp i upplösning prestandamässigt, och så nära man kan komma med avseende på bildkvalitet. Om 2x SSAA innebär fördubbling i längdled blir till exempel 1920x1080 med 2x SSAA liktydigt med 3840x2160 nedskalat till 1920x1080. Så att SSAA är extremt tungdrivet är inget konstigt; det ger dessutom lika stor förbättring i bildkvalitet som det är tungt att driva.

MSAA är också äkta AA som i någon mån tillhandahåller en mer högupplöst bild än utan AA.

FXAA är precis som du säger bara ett blurfilter som egentligen inte tillför någonting alls.

http://i.imgur.com/yboGr8b.png

är ju bättre prestandamässigt att köra VSR/DSR i så fall?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av truedesire:

är ju bättre prestandamässigt att köra VSR/DSR i så fall?

VSR och DSR är bara flashiga marknadsföringsnamn för SSAA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ni pratar om delta P (orkar inte leta efter asci). När man går från AC till DC måste man räkna delta. Delta bygger på 3-fas men används för 2-fas AC PSU till DC. Det här med tdp och tbp är löjligt säg istället W=W till ingång rail till utgång rail .PSU har ingen om du inte räknar delta ingen fysisk ingång/utgång pga det har 2-fas. Enkelt förklarat. Därför kollar man rails till rails enligt effekt lagen P=UxI eller R=UxI där P=effekt eller R=last. Enkelt förklarat.

Permalänk

Tycker att storleksargumentet inte riktigt håller, titta bara på DAN A4 chasit, där får man plats med ett fullstort grafikkort. Uppenbarligen får man göra avkall på en massa andra saker för att få ett litet och (relativt) högpresterande kort (pris tex).
Måste ju vara vääääldigt väldigt få byggen där man måste välja nano framför 980Ti. Tråkigt att AMD aldrig kan släppa ett bra kort.

Permalänk
Skrivet av Alling:

VSR och DSR är bara flashiga marknadsföringsnamn för SSAA.

det blir dock skarpare texturer
vissa (äldre) spel blir helt knas med skalningen har jag märkt.

jag får överleva med 2560*1080 tills 5K 21:9 skärmarna kommer nästa år helt enkelt.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Tycker att storleksargumentet inte riktigt håller, titta bara på DAN A4 chasit, där får man plats med ett fullstort grafikkort. Uppenbarligen får man göra avkall på en massa andra saker för att få ett litet och (relativt) högpresterande kort (pris tex).
Måste ju vara vääääldigt väldigt få byggen där man måste välja nano framför 980Ti. Tråkigt att AMD aldrig kan släppa ett bra kort.

Berätta gärna med någon form av logik vad som är dåligt med detta kortet, förutom priset möjligtvis.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av truedesire:

det blir dock skarpare texturer [med VSR/DSR än med SSAA]

Det får du allt utveckla, med tanke på att VSR/DSR är SSAA inbyggt i drivrutinerna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja fast om man själv plockar ihop TDP och effekt lite hur som helst så kan det bli väldigt fel.
Det finns ju processorer som inte behöver kylning alls (raspberry pi exempelvis) där TDP är 0. Där drar kretsen bokstavligt talat oändligt många gånger mer effekt än dess TDPvärde. Samma sak gäller för antennkärnan i en mikrovågsugn som inte heller behöver kylelement trots att 900W effekt flödar genom denna.
Eller exemplet med två olika processorer där den ena tål max 45 grader och den andra tål max 200 grader arbetstemperatur. Har de liknande förutsättningar i övrigt så kommer processorerna behöva klassas med helt olika TDPvärden även om de har samma effektåtgång. Smäller du på två likadana kylare som båda gör att processorerna blir 80 grader varma så kommer den ena kylaren vara väldigt överdimensionerad (för höd TDP) och den andra väldigt underdimensionerad (för låg TDP).
Så TDPvärdet som beskrivs i W är inte samma sak som effektåtgången. W är inte lika med W här. Ja, det är dumt. Men TDP är ett så dåligt mått. Det blir förvillande när man inte kan relatera TDP W till energiåtgången.
Däremot är effektåtgången direkt relaterat till den totala värmeutvecklingen, men det är en annan femma ;).

Tack för en av de bästa förklaringarna om TDP jag läst, alltid svårt att förklara för oinsatta. Helt utan bilar till och med, även om mikrovågsugnen fick vara med
Synd bara att bolagen ska krångla till det än mer med SDP och TBP nu..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W