Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kvittar ju om man kör på vatten när det är strömbudgeten som hindrar. detta kortet kommer ju aldrig att klocka bra...
Tyvärr men lite för dyrt kort för vad det presterar. Imponerande att få så bra tryck i den storleken dock.

Ja, visst är det imponerande med prestanda/storlek. Men tyvärr lite nischad produkt, man får hoppas att priset sjunker en del

Men tror nog att en vattenkylning skulle underlätta/hjälpa vid överklockning!
Man får hoppas att det kommer något snyggt kylblock till denna...

Av vad som framkommit med Fury X / Fury så har kretsens temperatur stor inverkan på strömförbrukning, så nog borde möjligheten för överklockning öka med en vattenkylning.
Sen så kan man ju även höja strömbudgeten med 50%, något som SweC ju även gör och då även konstaterar att kylaren och fläkten hamnar på 100% = det kompakta formatet och därmed kylningen begränsar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTX 970 ITX SLI + Mini-DTX moderkort + SFX agg med 650w 80+ platinum så skulle de säkert gå och bygga något rejält kompakt

Jo, men 2st gtx970 lär dra en 330w i load, lite mer än ett ensamt nano.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Moderkort? Mini-DTX?

Vilket specifikt moderkort och chassi tänker du på då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av elajt_1:

Är inte så insatt, men uppenbarligen är det ju en funktion som är rätt användbar och som börjat användas mer och mer på konsollerna. Så oavsett vad DX12 specen säger så "verkar det" vara en klar fördel med bra hårdvarustöd för just detta (det var ju det där med mer eller mindre användbara finesser). När du skriver vad som nu undersöks av Nvidia så undrar jag lite vad du har hört detta? De måste väl klart veta vad som är och inte är möjligt redan nu. Om hårdvaran saknas kan de väl inte gärna stödja detta på ett liknande sätt. Antingen finns hårdvaran eller inte. Allt annat måste väl bli att på något sätt emulera en funktionen eller har jag fel? Det lät ju lite som att det var detta som Oxide baserade sina uttalanden på.

Spekulationer:
Hur som helst, med tanke på den talande tystnaden från Nvidias sida, så tycker jag det verkar som att där faktiskt inte finns något hårdvarustöd, utan att de nu gör sitt bästa mjukvaramässigt för att justera siffrorna något (damage control?).

Fermi/Kepler/Maxwell gen 1&2 har alla två separata lägen beroende på om kortet ska användas för beräkningar (typiskt via CUDA men skulle kunna vara "compute queue" i DX12) eller för grafik. Att byta mellan dessa lägen verkar vara dyrt, tror det är vad AMD är ute efter när de säger att kontextbyte är väldigt dyrt för Nvidia + detta är helt klart en lösning som inte är helt i HW.

Maxwell gen 2 har däremot ett extra läge som kallas "mixed mode" där man har 32 köer precis som fallet är i "compute läge" för alla kort sedan Fermi. Skillnaden i "mixed mode" är att en kö kan användas som grafikkö medan övriga 31 är beräkningsköer, detta mappar fint till DX12 där man då får en "direct queue" och upp till 31 beräkningsköer som 1-till-1 mappas till DX12 "compute queue".

31 köer är mer än nog, finns typiskt ingen anledning att har mer än en "compute queue" per CPU-tråd och en CPU-tråd måste hantera "direct queue" -> så länge man har max 32 CPU-trådar borde det räcka. GCN1.1/1.2 har 64 köer för beräkning och 1 för grafik, det är mer men som man typiskt vill använd köer i DX12 är det först när man har fler än 32 CPU-trådar som det gör skillnad.

Detta är vad dokumentation / whitepapers säger om Maxwell gen 2. Kan ju fortfarande vara så att implementationen i HW är så att det inte fungerar bra, är som jag förstår detta man jobbar med för tillfället (få till stödet för detta i drivers). Vad jag läst är att Oxide skrivit att de pratat med Nvidia och Nvidia sagt att man är medveten om att stödet i drivers för "async compute" inte är klart men man jobbar på det.

"async compute" är bara användbart om det finns outnyttjad kraft kvar så man kan göra beräkningar "gratis". Inte säkert att det är fallet i Maxwell då hela den designen är gjort för att effektivt kunna utnyttja tillgänglig kraft även när den matas från en enda kö, upp till 4 "jobb" kan vara aktivt samtidigt per SMM, d.v.s. upp till 64 jobb i 980 även om man bara använder grafikkön.

"async compute" som fysik måste ju inte köras på GPU, den kan ju göras i CPUn också via SSE/AVX, kanske lämpligt om det blir mer kraft kvar med DX12. Post-processing kan också utföras asynkront om systemet har en iGPU via något som DX12 kallar explicit multiadapter, så finns andra sätt att uppnå det GCN får via ACE.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Dom måste sänka priset med 30% typ

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Jo.. Titan X är ju också bortkastade pengar

Säg inte det, ligger själv precis på gränsen i flera spel med 4k och 6GB VRAM. Kanske att det bara buffrar och inte gör någon skillnad men hur som helst så utnyttjas mitt VRAM till något fullt ut i flera speltitlar och skulle säkert använda mer om det fanns tillgång..

Permalänk
Medlem

Angående Ssaa,Msaa vs Fxaa.

Själv tycker jag den bästa lösningen, kvalité vs prestanda är Smaa.
Farcry 4 kör det. Knappt något prestandatapp med kvalité motsvarande 4x msaa. (ungefär)
Fler spel borde implementera det.
För övrigt håller jag inte med Yoshman. AA är bara till för att pixlarna på skärmen är för stora. Lösning = högre upplösning

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Farcry 4 kör det. Knappt något prestandatapp med kvalité motsvarande 4x msaa. (ungefär)
För övrigt håller jag inte med Yoshman. AA är bara till för att pixlarna på skärmen är för stora. Lösning = högre upplösning

Bra jämförelse angående antialiasing i FC4, bedöm själva: http://www.geforce.com/whats-new/guides/far-cry-4-graphics-pe...
Det som stör mest annars är ju bilder i rörelse, där kanter verkligen kan bli störande - skimrande o.s.v. där tycker jag själv msaa hjälper mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Som samtidigt är lika litet som ett Nano? Tror inte det finns något...

Gigabyte GeForce GTX 970 Mini ITX har HDMI 2.0.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast

Jag är förvånad över att det orkade hålla frekvensen så högt som 900 konstant. För övrigt har AMD sagt att kortet är designat för att vara begränsat av strömbudget och inte temperaturen vilket ju verkar stämma bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Buuhuhuhuuuhuuu man kan ju köpa 370 burkar bullens för samma pris som Nano"

Skulle jag satsa på ett riktigt mitx bygge så hade det här kortet varit det självklara valet. Hoppas det kommer fler grymma riktigt små mitx chassin så vi får se powerplants i storleken: En kuklängd i kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag vet att människor är lite inskränkta här på forumet, med tanke på den låga medelåldern och diverse fanboys.
Men snälla, försök förstå, att AMD här har ett mindre "kärnkraft" till en ytterst liten storlek.

Ingen påstår att man bör välja Nano för mest prestanda per krona.
Det intressanta är storleken på kortet i förhållande till dess prestanda, hur svårt kan det vara att förstå det?

Att sen ingen eller väldigt få här på Swec vill ha ett Nano, förringar inte betydelsen av Nano.

Amen nu får väl ändå du tänka lite längre själv, det kvittar ju hur "intressant" detta kortet är rent tekniskt och hur avancerad teknologin i grunden är när det är för dyrt/svårt att tillverka, 99% av köparna kommer välja Nvidia eftersom marknaden för Nano till detta priset är som namnet tyder väldigt liten .
Nej visst man ska inte förringa betydelsen av Nano vilket är att AMD kommer fortsätta tappa marknadsandelar och gå ännu mer med förlust.
Enda man kan hoppas på är att Fury serien som borde kallas en teknikstudie kommer bli billigare och lättare att producera med kommande tillverkningsprocesser och att AMD överlever tills dess.

Jag har kört med AMD de senaste åren och har 290 själv men om jag skulle uppgradera nu så hade jag inte ens tittat på AMD tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eduenlamer:

En kuklängd i kvadrat.

Jasså, åt vilket håll mäts det? Höjd finns som alternativ.
Knappast kommentarer som får kvinnliga nyhetsredaktörer (som var önskemål i en helt annan tråd) att känna sig helt bekväma att slänga sig in i diskussionen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jasså, åt vilket håll mäts det? Höjd finns som alternativ.
Knappast kommentarer som får kvinnliga nyhetsredaktörer (som var önskemål i en helt annan tråd) att känna sig helt bekväma att slänga sig in i diskussionen..

Då säger vi en kuklängd i kubik då.

Om någon blir stött av mitt uppenbart skämtsamma inlägg så ber jag om ursäkt till övriga läsare för att det tydligen inte finns någon bot mot bajsnödighet.

Permalänk
Medlem

Jag blev förvånad att det drar lika mkt ström som ett 980. kommer bli jäkligt varmt i ett litet mini-itx chassi, om man inte har bra flöde.

Sen tycker jag det är HELT orelevant att ställa det mot ett 970 som kostar hälften så mycket. Det är ett bättre prestanda per krona för mini-itx alla dagar i veckan. Dessutom köper nog de flesta mini-itx chassi som tar fullstora kort i alla fall.

Skulle säga att detta är ett kul kort med en enorm identitetskris. Speciellt med tanke på prislappen. Ser inte vem som kommer köpa dessa. Kommer garanterat komma GTX980 i mini format också när som helst för att möta upp detta. Ett fabriksöverklockat 980 är nog oftast snabbare än nano, och kostar typ 2k mindre. Detta går ju prismässigt upp mot ett 980Ti.

EDIT: Önskar swec kunde lägga in en knapp på graferna i speltester som sorterar efter lägsta FPS inte efter snitt. I min mening mer intressant

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eduenlamer:

Då säger vi en kuklängd i kubik då.

Om någon blir stött av mitt uppenbart skämtsamma inlägg så ber jag om ursäkt till övriga läsare för att det tydligen inte finns någon bot mot bajsnödighet.

haha, ok, nej absolut inte stött personligen, vilken nivå som ska hållas beslutar andra. Jag skämtar också men anpassar skämten till situationer de passar. Troligen har du helt rätt dock. Ditt skämt är som gjort för nuvarande swec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Tycker SMAA i Far Cry 4 är helt sjukt bra implementerat. I princip ingen FPS förlust samtidigt som det ser jävligt bra ut. Blev väldigt chockad över hur bra det såg ut i förhållande till prestanda. The Witcher 3 använder också SMAA tror jag eller iallafall deras egna version av det och även där är det samma sak, i princip ingen prestandaförlust men bra anti-aliasing.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

haha, ok, nej absolut inte stött personligen, vilken nivå som ska hållas beslutar andra. Jag skämtar också men anpassar skämten till situationer de passar. Troligen har du helt rätt dock. Ditt skämt är som gjort för nuvarande swec.

Det är på riktigt beundransvärt och roligt att det finns någon som du. För det är rentav vidrigt att se vad som skrivs på internet nuförtiden. Så ja, jag förstår din poäng.
Hatten av till dig.

Nu är det slut OT från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jo, men 2st gtx970 lär dra en 330w i load, lite mer än ett ensamt nano.

Men de flesta debatterar ju att strömförbrukningen inte spelar så stor roll så vad gör lite mera värme i detta fallet att det stupar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eduenlamer:

Det är på riktigt beundransvärt och roligt att det finns någon som du. För det är rentav vidrigt att se vad som skrivs på internet nuförtiden. Så ja, jag förstår din poäng.
Hatten av till dig.

Nu är det slut OT från min sida.

Ahh, en riktig ironiker! De växer inte på träd! Yup slut på OT.

Permalänk
Medlem

Vad kommer att hända då drivrutinerna hos amd blir än bättre kommer frekvensen att sänkas ytterligare för att hålla ner max tdp eller kommer man att få ett snabbare kort det är frågan? För man vet att AMD kommer att trolla fram minst 10% mer prestandard om kortet når samma max frekvens.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att det är en "riktig och fair" recension.

Vem vaktar väktarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vem vaktar väktarna?

Vakterna vaktar väktarna, så klart!

Äh, okej då, den var riktigt dålig

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

På tok för dyrt kort även om det inte finns många alternativ i storleksklassen... man kan ju fortfarande välja ett större kort från Nvidia.

Du verkar ha missat HELT vad detta kort är till för. Små byggen där Nvidias motsvarigheter i prestanda inte får plats. Du kan ju försöka trycka ned ett fullstort GTX 980Ti hur mycket du vill men du kommer fortfarande inte bort ifrån det faktum att Nvidias kort inte får plats.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Inga bil-liknelser tack, det är så oerhört tröttsamt.

En GPU är som en bil. Den låter vrooom vroom så fort man kör på en åker.

Skrivet av Oliver91:

Inet tar 7400kr.... För de får man 2x GTX 970 ITX kort

Lanseringspriser vet du. Tar någon månad innan de sätter sig. Då kan det lätt skivas av ett par hundralappar.

Skrivet av BrottOchStraff:

orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant orelevant

Läraren i mig bara skriker "Det heter irrelevant!!".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SSAA ger en bättre bild, punkt. Givet att man har aliasing effekter då bilden består av en ändligt antal pixels så ger "riktig" AA som MSAA/SSAA en bättre anpassning till de pixels som finns än samma scen renderad utan AA.

FXAA försöker åstadkomma något som påminner om "riktig" AA genom att bara analysera och applicera filter på en bild renderad i slutgiltig upplösning utan AA. Resultat är alltid att information går förlorad och resultat blir en bild som kan upplevas lite suddig. Om det är en förbättring med FXAA jämfört med att köra utan AA beror lite på personlig preferens och hur scenen man applicerar FXAA på ser ut.

Om SSAA/MSAA är värt förlusten i FPS är upp till var och en att bestämma. Personligen tycker jag t.ex. MSAA x4 i 1600x900 ger en bättre bild än 3200x1800 utan AA, så värderar "äkta" AA väldigt högt.

Själv tycker jag att 4xMSAA blir för suddigt på min 1080p-skärm, så jag kör oftast på 2x.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Det faller säkert i pris inom kort..

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Asså detta jädrans spoltjut i dagens gfx kort!!! jag personligen skulle aldrig köpa dagens nya kort för att sitta med spoltjut är som att gå tillbaka 10 år och sitta med dem korten i burken som lät som en tågvissla.
Nej tyst ska det vara i burken! och 7k för detta lilla spoltjutskort? jösses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ha missat HELT vad detta kort är till för. Små byggen där Nvidias motsvarigheter i prestanda inte får plats. Du kan ju försöka trycka ned ett fullstort GTX 980Ti hur mycket du vill men du kommer fortfarande inte bort ifrån det faktum att Nvidias kort inte får plats.

En GPU är som en bil. Den låter vrooom vroom så fort man kör på en åker.

Lanseringspriser vet du. Tar någon månad innan de sätter sig. Då kan det lätt skivas av ett par hundralappar.

Läraren i mig bara skriker "Det heter irrelevant!!".

Förlåt men finns det inte typ två chassin som bara tillåter den här längden och inget längre? Även mer kompakta m-itx chassin har ju plats för större grafikkort. Är väl lite det som muttrats om, inte bara från oss utan även från redaktionen (senaste fredagspanel) att AMD servar en nisch av chassin som inte finns och inte verkar växt på sig sen 670 mini introducerades för väldans längesedan.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fermi/Kepler/Maxwell gen 1&2 har alla två separata lägen beroende på om kortet ska användas för beräkningar (typiskt via CUDA men skulle kunna vara "compute queue" i DX12) eller för grafik. Att byta mellan dessa lägen verkar vara dyrt, tror det är vad AMD är ute efter när de säger att kontextbyte är väldigt dyrt för Nvidia + detta är helt klart en lösning som inte är helt i HW.

Maxwell gen 2 har däremot ett extra läge som kallas "mixed mode" där man har 32 köer precis som fallet är i "compute läge" för alla kort sedan Fermi. Skillnaden i "mixed mode" är att en kö kan användas som grafikkö medan övriga 31 är beräkningsköer, detta mappar fint till DX12 där man då får en "direct queue" och upp till 31 beräkningsköer som 1-till-1 mappas till DX12 "compute queue".

31 köer är mer än nog, finns typiskt ingen anledning att har mer än en "compute queue" per CPU-tråd och en CPU-tråd måste hantera "direct queue" -> så länge man har max 32 CPU-trådar borde det räcka. GCN1.1/1.2 har 64 köer för beräkning och 1 för grafik, det är mer men som man typiskt vill använd köer i DX12 är det först när man har fler än 32 CPU-trådar som det gör skillnad.

Detta är vad dokumentation / whitepapers säger om Maxwell gen 2. Kan ju fortfarande vara så att implementationen i HW är så att det inte fungerar bra, är som jag förstår detta man jobbar med för tillfället (få till stödet för detta i drivers). Vad jag läst är att Oxide skrivit att de pratat med Nvidia och Nvidia sagt att man är medveten om att stödet i drivers för "async compute" inte är klart men man jobbar på det.

"async compute" är bara användbart om det finns outnyttjad kraft kvar så man kan göra beräkningar "gratis". Inte säkert att det är fallet i Maxwell då hela den designen är gjort för att effektivt kunna utnyttja tillgänglig kraft även när den matas från en enda kö, upp till 4 "jobb" kan vara aktivt samtidigt per SMM, d.v.s. upp till 64 jobb i 980 även om man bara använder grafikkön.

"async compute" som fysik måste ju inte köras på GPU, den kan ju göras i CPUn också via SSE/AVX, kanske lämpligt om det blir mer kraft kvar med DX12. Post-processing kan också utföras asynkront om systemet har en iGPU via något som DX12 kallar explicit multiadapter, så finns andra sätt att uppnå det GCN får via ACE.

Tackar för den utförliga förklaringen. Känns dock lite konstigt att både AMD och Oxide (varav den sist nämnde iofs bara försvarade sig mot Nvidias angrepp) skulle blåst i stora trumpeten om de inte hade lite på fötterna. Hur som helst så verkar det iallafall vara väldigt angeläget för Nvidia att lösa, och jag tror inte de kunnat ana att det skulle bli en sån stor grej av detta. Då hade de förmodligen sett till att ha stödet i sina drivrutiner från början

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Själv tycker jag att 4xMSAA blir för suddigt på min 1080p-skärm, så jag kör oftast på 2x.

Hmm, har aldrig upplevt MSAA som suddigt över huvud taget. TXAA däremot.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.