Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken bank har gratis bankkort och e-kort?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får bara en extra hundring första månaden du påbörjar din CSN insättning.
Har Ica-bank student. 0kr/år
SEB Gratis tills man är 26 eller så länge man är student.

Nordea kostar 12kr/månaden för studenter, annars 25kr.

Tror bara det är SwedBank som har "E-kort" (där man skapar ett virtuellt bankkort med begränsad köpvärde).

Shit har nog läst extremt fel!
Hur är ICA Banken?
Jag funderar på att skaffa de men eftersom jag läst så extremt fel så frågar jag nu dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Fixade ett OkQ8 nyligen och jag är nöjd än så länge, väntar på första återbetalningen bara :-).

Jag har Handelsbanken för Lönekonto och kortsiktiga buffrar. Nordnet för aktie/fondspar och långtidsbuffert. Okq8-kort för gemensam konsumtion med sambon.

Jag gillar Handelsbankens hemsida och det är enkelt att öppna flera konton och stående överföringar mm. på egen hand via internetbanken vilket jag uppskattar. Nackdelen är att de ska ha 250(?) kr om året för kortet.
Jag har uppåt 15 konton och en 10-12 stående överföringar varje månad vilket hjälper apmycket att hålla koll på mina budgetkategorier. Hade aldrig orkat prata med nån banktjomme för att fixa med det :-).

Ungefär som mitt upplägg. (Y) Man blir alltid glad när en 250/500:- check dyker upp och betalar en del av soppakonsumptionen
Kör Swedbank för Lönekonto varpå jag enbart betalar E-fakturor (inkl. OKQ8-fakturan) därifrån. Utöver den funktionen gillar jag Swedbank för deras internetbank och mobilapp men framförallt för att man har möjlighet att skapa E-kort. På så vis kan man betala saker på nätet när man inte riktigt litar på deras kortuppgiftshantering vilket är väldigt smidigt. Vilken lönekonto-bank jag kör har helt och hållet att göra med vilken bank som kan erbjuda bästa bolåneräntan

Allt annat kör jag via Avanza där jag har runt 10-konton för diverse sparmål (långsiktiga till rena buffert konton).

Tror dock definitivt det finns mer avgifter att förhandla bort om man har tid och ork att sätta sig in i det. Tycker nivån jag har passar mig som det är idag.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Nordea Premium, de är super! De tänker även utanför boxen till skillnad från de flesta andra svenska banker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

"E-kort" vad menar du med det?

Har du aldrig handlat online? Man skriver aldrig in sitt riktiga kontonummer med cvc kod. Man använder e-kort som är ett "simulerat" kreditkort kopplat till ditt konto som du själv sätter en köpgräns och giltighetstid på för att undvika att bli lurad osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Har du aldrig handlat online? Man skriver aldrig in sitt riktiga kontonummer med cvc kod. Man använder e-kort som är ett "simulerat" kreditkort kopplat till ditt konto som du själv sätter en köpgräns och giltighetstid på för att undvika att bli lurad osv.

Först använder oftast paypal..
Fyllde 18 i september så jag har inte kunnat handla online på mitt personnr i alla fall..
Sedan har jag inte kreditkort då jag inte ser anledningen till det, har jag inte pengar ska jag inte handla.

Men sen tror jag faktiskt inte att Handelsbanken erbjuder e-kort utan det är ditt riktiga kort som gäller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Ungefär som mitt upplägg. (Y) Man blir alltid glad när en 250/500:- check dyker upp och betalar en del av soppakonsumptionen
Kör Swedbank för Lönekonto varpå jag enbart betalar E-fakturor (inkl. OKQ8-fakturan) därifrån. Utöver den funktionen gillar jag Swedbank för deras internetbank och mobilapp men framförallt för att man har möjlighet att skapa E-kort. På så vis kan man betala saker på nätet när man inte riktigt litar på deras kortuppgiftshantering vilket är väldigt smidigt. Vilken lönekonto-bank jag kör har helt och hållet att göra med vilken bank som kan erbjuda bästa bolåneräntan

Allt annat kör jag via Avanza där jag har runt 10-konton för diverse sparmål (långsiktiga till rena buffert konton).

Tror dock definitivt det finns mer avgifter att förhandla bort om man har tid och ork att sätta sig in i det. Tycker nivån jag har passar mig som det är idag.

Sambon har Swedbank och det går inte alls hem hos mig. Tycker att det är lite otydligt. Är väl kanske en vanesak. E-kort har jag aldrig känt något behov av.

Jag körde länge E-faktura, men har helt gått över till autogiro. Mina månatliga räkningar är jag 100% säker på att ha täckning för och lite av hela grejen med mitt upplägg är att minimera tiden som går åt för räkningar. En nackdel är att jag inte får själva fakturan/avin sparad digitalt, även om det sällan är något jag tittar på men kan vara trevligt när man ska kolla upp något bak i tiden.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Sedan har jag inte kreditkort då jag inte ser anledningen till det, har jag inte pengar ska jag inte handla.

Jag skulle aldrig handla på kredit, men man kan väl handla vanligt med ett creditcard iallafall?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheBasicOne:

Shit har nog läst extremt fel!
Hur är ICA Banken?
Jag funderar på att skaffa de men eftersom jag läst så extremt fel så frågar jag nu dig

Jo vars, ungefär som vilken annan bank som helst. Schyssta villkor om man är utomlands iom 0% påslag på köp & kontantuttag.

Jag kör ett kort för enbart matinköp.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får bara en extra hundring första månaden du påbörjar din CSN insättning.
Har Ica-bank student. 0kr/år
SEB Gratis tills man är 26 eller så länge man är student.

Tror bara det är SwedBank som har "E-kort" (där man skapar ett virtuellt bankkort med begränsad köpvärde).

För mig kostar Nordea 12kr/mån även om jag inte pluggat sedan jag gick från visa elektron till visa.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@strike_formation:
Du kan ha flera banker

Häradsparbanken Mönsterås / samma plattform som swedbank men gratis (internetbank, kort, e-kort, swish med mera). Fungerar jätte bra på distans http://www.haradssparbanken.se/

Komplettera med ett ok q8 kreditkort så får du tillbaka 1% på alla köp du gör i kontanter oavsett var du handlar + bonus/utdelning om du tankar handlar på okq8 (du behöver inte handla på kredit, sätt över det du vill handla för innan så får du bra ränta på pengarna också). Kostar ingenting, undvik kontantuttag (tror inte det är lämpligt att handla i andra valutor, ex utomlands, men vet ej) https://www.okq8.se/kort/visa/

Enda erfarenheten jag har av Santander/tidigare Ge Moneybank är som sparkonto och det fungerar bra. Deras internetbank brukar strula till och från men inget som stör mig. Dom har sänkt räntorna rätt rejält på sparkontona men jämfört med Swedbanks e-spar konto så är det fortfarande 1000000ggr högre

Ska du spara i aktier/fonder så tror jag inte att storbankerna har några "gratisfonder" kan ha ändrats sen jag började spara. Jag kör Avanza och tycker att det fungerar bra. https://rikatillsammans.se/2014/07/04/jamforelse-av-gratisfon...

Jag använder alltså bara Q8 kortet, resten kör jag för internetlösningar, kontanter har jag aldrig behov att ta ut då jag får tillbaka kontanter via Q8 kortet som ligger i en burk. Skulle inte kunna tänka mig att ha ett ICA kort som bara fungerar på ICA och ett COOP kort för COOP blir alldeles för omständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag skulle aldrig handla på kredit, men man kan väl handla vanligt med ett creditcard iallafall?

Det är inga problem att handla på kredit med kreditkort om man har lite koll, men du kan även föra över pengar och ha väldigt liten kredit.
Du har alltid minst en månad räntefri betalning av fakturan, alltså kostar det inget om man sköter ekonomin. Som flera redan sagt så är OKQ8:s kreditkort typ det bästa som går att få tag på idag eftersom du får 1% tillbaka på alla köp i pengar och inte bara nån värdelös bonus-shop. Handla för 100 000kr per år så får man 1000kr tillbaka - inte fy skam.

Dock får man inte ett kreditkort hursomhelst eftersom det ofta finns krav på årsinkomst och liknande, OKQ8 t.ex. kräver bl.a. 150 000kr eller mer i årsinkomst i minst ett år för godkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Sambon har Swedbank och det går inte alls hem hos mig. Tycker att det är lite otydligt. Är väl kanske en vanesak. E-kort har jag aldrig känt något behov av.

Jag körde länge E-faktura, men har helt gått över till autogiro. Mina månatliga räkningar är jag 100% säker på att ha täckning för och lite av hela grejen med mitt upplägg är att minimera tiden som går åt för räkningar. En nackdel är att jag inte får själva fakturan/avin sparad digitalt, även om det sällan är något jag tittar på men kan vara trevligt när man ska kolla upp något bak i tiden.

Det är nog som du säger en vanesak. Men jag använder faktiskt E-kort endel när man handlar på vissa siter
Men hur gör du då med OKQ8 fakturan? Den ställs ju ut med minsta belopp och man måste gå in och ändra så man betalar den totala skulden för varje månad väll? Hur gör du då med autogiro? Något jag missat ?

Skrivet av lappen81:

@strike_formation:
Du kan ha flera banker

Häradsparbanken Mönsterås / samma plattform som swedbank men gratis (internetbank, kort, e-kort, swish med mera). Fungerar jätte bra på distans http://www.haradssparbanken.se/

Tack för tipset!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Det är nog som du säger en vanesak. Men jag använder faktiskt E-kort endel när man handlar på vissa siter
Men hur gör du då med OKQ8 fakturan? Den ställs ju ut med minsta belopp och man måste gå in och ändra så man betalar den totala skulden för varje månad väll? Hur gör du då med autogiro? Något jag missat ?

Eftersom OKQ8 är vårt gemensamma "konto" sätter vi in varsin summa varje månad (vi ser alltså till att alltid ha "tillgodo" på kortet) i förväg, på så vis får vi aldrig faktura. Det är en manuell bankgiroinbetalning alltså som jag kopierat (smidigt Handelsbanken!) för ca 12 månader framåt. Det är samma OCR och bankgironummer på alla inbetalningar.

Har för mig att det även är en duglig ränta på tillgodopengarna (0,5%?).

Sedan ska jag väl nämna att jag använder Tink för mina Handelsbankenkonton på telefonen, sedan för OkQ8 har jag Tink konfigurerat mot bara OkQ8 på vår surfplatta, då får vi och jag bra återkoppling på konsumtionstakten i fina grafer. Hade bara önskat att det gick att exportera datan smidigt också.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Tänkte mest att det GÅR ju att överskrida, fattar inte ens grejen att ha det, men det är jag (Skulle kortet kapas så går det ju för "kaparen" att handla över min inkomst)

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo vars, ungefär som vilken annan bank som helst. Schyssta villkor om man är utomlands iom 0% påslag på köp & kontantuttag.

Jag kör ett kort för enbart matinköp.

Hmm, får väl ansöka kanske
Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Tack för tipset!

Man kan ringa och begära att e-fakturan ska vara på hela beloppet. Då är det inga problem att låta den autobetalas.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Tänkte mest att det GÅR ju att överskrida, fattar inte ens grejen att ha det, men det är jag (Skulle kortet kapas så går det ju för "kaparen" att handla över min inkomst)

Tanken från kreditkortsbolagens sida är att tjäna pengar på att folk inte kan betala vad de handlar för. Så ditt resonemang "Har jag inte pengarna ska jag inte handla för dem" är logiskt. Men har man koll så tjänar man på att ha kreditkort jämtemot vanligt bankkort.
Ett räkneexempel:
Säg att en familj köper för ca 200 000 :- om året med sitt kreditkort. Man får då tillbaka 1 % rakt av. det blir 2000:- man tjänar på det varje år. Säg att man gör detta i 20 år och att man sedan placerar dessa på börsen och får en avkastning på 7 % per år (snittavkastning för börsen). Då har man förvandlat dessa 2000:- "gratispengarna" om året till ca 82000:- att göra något roligare för. Där har du "grejen att ha det".

Skulle kortet kapas så har du nog större säkerhet när du har ett kreditkort eftersom du har en månad på dig att betala tillbaka än för ett vanligt bankkort där pengarna dras direkt. Någon annan som kan detta bättre? (inte tid att kollat upp just nu).

Skrivet av Daniel:

Man kan ringa och begära att e-fakturan ska vara på hela beloppet. Då är det inga problem att låta den autobetalas.

Kanon! Det ska jag göra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör ICA Banken sedan tre år tillbaka, kostnadsfritt Mastercard med mycket bra kundservice/villkor.
Undvik Handelsbanken!!
Swedbank har bra tjänster men ofta långa köer och dyrare tjänster än tex SEB (tex Mastercard 195kr hos SEB, 250kr hos Swedbank)

Skrivet av TheBasicOne:

Hur gammal är du?
Jag skaffade precis Ica banken eftersom jag är under 21 och får CSN, jag får 100kr extra i månaden och gratis kort upp tills jag är 21.
"E-kort" vad menar du med det?

100kr extra är väl endast när man flyttar sitt CSN till ICA B. ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Skulle kortet kapas så har du nog större säkerhet när du har ett kreditkort eftersom du har en månad på dig att betala tillbaka än för ett vanligt bankkort där pengarna dras direkt. Någon annan som kan detta bättre? (inte tid att kollat upp just nu).

En av de största fördelarna med kreditkort är du har mycket bättre skydd än med vanligt bankkort. Köper du något i en butik med kreditkort och den går i konkurs så förlorar banken pengarna. Med bankkort så är det du som får ta försluten. Bör vara liknande om kortet kapas, du får igen pengarna om det inte går att bevisa att du varit oaktsam (samma gäller med vanliga kort också).

Permalänk
Skrivet av AdAm25:

Jag kör ICA Banken sedan tre år tillbaka, kostnadsfritt Mastercard med mycket bra kundservice/villkor.
Undvik Handelsbanken!!
Swedbank har bra tjänster men ofta långa köer och dyrare tjänster än tex SEB (tex Mastercard 195kr hos SEB, 250kr hos Swedbank)

100kr extra är väl endast när man flyttar sitt CSN till ICA B. ?!

Jag har nog läst fel i avtalet, tyckte det lät för bra för att vara sant..

Utveckla gärna varför man ska undvika handelsbanken (har ett konto där så blir väldigt nyfiken då det fungerat bra innan)
Tror Mastercard kostar 200 eller något sånt hos Handelsbanken med..

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Tanken från kreditkortsbolagens sida är att tjäna pengar på att folk inte kan betala vad de handlar för. Så ditt resonemang "Har jag inte pengarna ska jag inte handla för dem" är logiskt. Men har man koll så tjänar man på att ha kreditkort jämtemot vanligt bankkort.
Ett räkneexempel:
Säg att en familj köper för ca 200 000 :- om året med sitt kreditkort. Man får då tillbaka 1 % rakt av. det blir 2000:- man tjänar på det varje år. Säg att man gör detta i 20 år och att man sedan placerar dessa på börsen och får en avkastning på 7 % per år (snittavkastning för börsen). Då har man förvandlat dessa 2000:- "gratispengarna" om året till ca 82000:- att göra något roligare för. Där har du "grejen att ha det".

Aha, Tack för förklaringen!
Då förstår jag nog!
Känns som allt detta är en helt röra ärligt talat..

Det går faktiskt att skydda sig även fast det kan vara omständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Poängen är inte att man inte får vara kund i flera banker. Poängen är att om man inte på ett trovärdigt sätt kan redogöra för de bankförbindelser man redan har, bör man bli nekad att bli kund.
Sedan har olika banker lite olika arbetssätt. Vissa banker låter dig teckna enstaka tjänter/produkter, medans andra inte är intresserade av att ha kunder som inte flyttar över merparten av alla affärer till banken i fråga.
Det man ska komma ihåg är att det är banken som bestämmer om de vill ha dig som kund i slutändan. Det är inte någon mänsklig rättighet att vara kund på valfritt antal banker. (Däremot tror jag inte att en bank får neka att öppna upp ett rent sparkonto enligt någon EU-lag.)

Konstigt. Jag har aldrig märkt något och jag använder tre banker.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Häraldssparbanken mönsterås är den bästa banken eftersom de inte har några avgifter på kort eller övriga banktjänster som internetbank och liknade. De använder swedbanks internetbank så tjänster som e-kort finns tillgängliga.

Många i tråden skriver att kreditkort är bra eftersom de inte har någon avgift och ger återbärgning, men har ni tänkt på kostnaden för handlarna? Enligt HUI-research står kreditkorten för hälften av alla kortkostnader trots att kreditkorten bara står för 20 % av all omsättning i handeln. Visst du får återbäring på ditt kort men handeln för mycket högre avgifter än vad du får tillbaka. De extra kostnaderna måste betalas av någon vilket lär falla på kunderna i form av högre priser. Använd inte kreditkort för normala transaktioner ifall du kan välja att betala med ett debitkort.

Fixade stavfel på återbäring
Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som ren Check-in kund betalar man 12kr/mån. Det är ett kundprogram för de i åldrarna 18-28.
För att man ska klassas som Studentkund och få sitt personkonto omvandlat till ett Studentkonto krävs att kontot i fråga är mottagarkonto för studiemedel/studiebidrag. Får man CSN till sitt konto blir alla vardagstjänster, så som betalkort och internetbank, gratis.

Skrivet av FreakyLeo:

Konstigt. Jag har aldrig märkt något och jag använder tre banker.

Nä det är inte så konstigt, antagligen har ingen av bankerna än haft anledning att fråga om dina andra förbindelser, de har struntat i att fråga av en eller annan anledning. Du kanske är kund på en eller flera "nischbanker" som inte kommit lika långt i arbetet.
Har du dock mottagit någon slags placeringsrådgivning från någon av bankerna och de i samband med detta inte frågat om dina övriga tillgångar/skulder utanför just den banken, ja då är det faktiskt lite konstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Många i tråden skriver att kreditkort är bra eftersom de inte har någon avgift och ger återbärgning, men har ni tänkt på kostnaden för handlarna? Enligt HUI-research står kreditkorten för hälften av alla kortkostnader trots att kreditkorten bara står för 20 % av all omsättning i handeln. Visst du får återbärgning på ditt kort men handeln för mycket högre avgifter än vad du får tillbaka. De extra kostnaderna måste betalas av någon vilket lär falla på kunderna i form av högre priser. Använd inte kreditkort för normala transaktioner ifall du kan välja att betala med ett debitkort.

Om så är fallet så borde ju handlarna premiera handel med debitkort för att få ned sina extra omkostnader (återbäring?) och även ge mer tillbaka till kunden? Borde inte marknaden kunna reglera detta självmant? "Handla med kontokort och få 1 % rabatt" Då förstår man mer deras problematik i vardagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Om så är fallet så borde ju handlarna premiera handel med debitkort för att få ned sina extra omkostnader (återbäring?) och även ge mer tillbaka till kunden? Borde inte marknaden kunna reglera detta självmant? "Handla med kontokort och få 1 % rabatt" Då förstår man mer deras problematik i vardagen.

Vet inte om de får lov att göra så på grund av lagen som förbjuder handlarna att ta ut en avgift för kortbetalningar, vilket det i princip blir om alla andra får rabatt.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Vet inte om de får lova att göra så på grund av lagen som förbjuder handlarna att ta ut en avgift för kortbetalningar, vilket det i princip blir om alla andra får rabatt.

Då borde man tala om för lagen hur läget ser ut och göra om den ... och klämma åt bankerna så dem inte tjänar så mkt pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LF Bank, är guldkund med försäkringar och sparandet där så kort, internetbank osv är gratis.

För vardagliga utgifter har jag Everydaycard kreditkort, dock är det inget jag rekommenderar. De är långsamma på att registrera köp, ibland kan det ta tre veckor innan de uppdaterar ens saldo överhuvudtaget. Kostar 195kr om året, dock är det 1% bonus på allt man köper så jag brukar ändå få runt 800kr i halvåret utbetalt i bonus. Sen har de 4 månaders räntefri delbetalning på en hel den sidor vilket jag brukar utnyttja för tråkiga utgifter (typ vinterdäck).

Kommer kolla runt efter alternativ som inte har årsavgift.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

LF Bank, är guldkund med försäkringar och sparandet där så kort, internetbank osv är gratis.

För vardagliga utgifter har jag Everydaycard kreditkort, dock är det inget jag rekommenderar. De är långsamma på att registrera köp, ibland kan det ta tre veckor innan de uppdaterar ens saldo överhuvudtaget. Kostar 195kr om året, dock är det 1% bonus på allt man köper så jag brukar ändå få runt 800kr i halvåret utbetalt i bonus. Sen har de 4 månaders räntefri delbetalning på en hel den sidor vilket jag brukar utnyttja för tråkiga utgifter (typ vinterdäck).

Kommer kolla runt efter alternativ som inte har årsavgift.

Shell MasterCard, kreditkort 1% cashback på allt utom bensin, 1,65% i sparränta på upp till 15000 kr. Bra alternativ!

OKQ8 Visa - kreditkort 1% cashback på allt utom bensin.

Båda alternativen kommer utan årsavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@strike_formation:
Du kan ha flera banker

Komplettera med ett ok q8 kreditkort så får du tillbaka 1% på alla köp du gör i kontanter oavsett var du handlar + bonus/utdelning om du tankar handlar på okq8 (du behöver inte handla på kredit, sätt över det du vill handla för innan så får du bra ränta på pengarna också). Kostar ingenting, undvik kontantuttag (tror inte det är lämpligt att handla i andra valutor, ex utomlands, men vet ej) https://www.okq8.se/kort/visa/

Enda erfarenheten jag har av Santander/tidigare Ge Moneybank är som sparkonto och det fungerar bra. Deras internetbank brukar strula till och från men inget som stör mig. Dom har sänkt räntorna rätt rejält på sparkontona men jämfört med Swedbanks e-spar konto så är det fortfarande 1000000ggr högre

Ska du spara i aktier/fonder så tror jag inte att storbankerna har några "gratisfonder" kan ha ändrats sen jag började spara. Jag kör Avanza och tycker att det fungerar bra. https://rikatillsammans.se/2014/07/04/jamforelse-av-gratisfon...

Jag använder alltså bara Q8 kortet, resten kör jag för internetlösningar, kontanter har jag aldrig behov att ta ut då jag får tillbaka kontanter via Q8 kortet som ligger i en burk. Skulle inte kunna tänka mig att ha ett ICA kort som bara fungerar på ICA och ett COOP kort för COOP blir alldeles för omständigt.

Häradsparbanken Mönsterås. Är det nån som är medlem hos dem som kan dela lite erfarenheter?

Kanske dum fråga, men kan en bank konka? Finns det risker? Tänkte att det är en liten bank så jag är inte så säker.