Ta bort tv antenn kontakt på tv:n för att slippa betala tv-avgift

Permalänk

Radiotjänst kan sa sig... Ringer och hittar på massa regler som inte finns.. Så ha google framme om de skulle ringa, inkompetenta ringare fyy..
Om jag har en tv eller inte har fan ingen med att göra.
De försökte ( Bluffade mot mig, kompisen hände det samma sak med ) få mig att betala för att jag äger en surfplatta som var helt bullshit läste jag..
Man ska inte tvinga folk betala för skräpunderhållning skärpning

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag uppskattar SVT väldigt mycket och det är för det mesta den enda seriösa kanalen i svensk TV men hela argumentet för avgift istället för skatt känns väldigt halvbakat. Hela SVT:s styrelse utses indirekt av staten och ordföranden direkt av regeringen. Politik finns definitivt med i spelet, inte för att jag tror att det på något sett "korrumperar" deras rapportering av saker. Lika lite tror jag på att en skatt satt av riksdagen, automatiskt dragen på deklarationen och skickad till SVT skulle korrumpera mer. Man skulle även kunna reglera att den endast ändras varannan mandatperiod eller på något sett automatiskt justeras efter inflation. Definitivt en bättre lösning än att myglarna på radiotjänst ska sitta och ha pengar för drift medan dom för indrivningsmetoder runtom i landet. SVT:s existens ligger redan i handen på politiker. Riksdagen kan avskaffa SVT imorgon om det fanns en majoritet för det. Det gör inte SVT mindre oberoende, lika lite som en skatt istället för avgift skulle göra det.

Du säger det ju själv. SVT är just nu under inflytande av riksdagen, och det är det enda som hotar dem. Det är en STOR skillnad mellan riksdag och regering dock.

Hade det varit en skatt så är det enkelt för en minoritetsregering att sänka deras skatter och därmed tvinga dem att visa regeringsvänlig propaganda. Dessutom är det mycket, mycket enklare att sänka en skatt än att gå igenom den process som idag krävs för att avskaffa eller ändra på regleringar och inkomster för stiftelsen som äger SVT/SR/UR.

Vidare så ägs SVT just nu av en oberoende stiftelse som hanterar pengarna själva, det är de som sätter priset och bestämmer själva hur pengarna ska fördelas. Överlåter man det ansvaret till regeringen via skatter, så att regeringen bestämmer hur pengarna ska användas, ja då är det regeringen som har makten över hela stiftelsen.

Om du inte ser hur egen hantering av ekonomin och inflytande av riksdag gör dem mer oberoende jämfört med skattehantering av pengarna och inflytande av endast regering så antar jag att vi inte har mycket att diskutera vidare på

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_david_90:

aa man om ingen hade betalat skatt för vården hade det blivit som amerika.. Tror inte du skulle velat ha det så heller

Aa men om ingen hade betalat avgiften för TV-licensen så hade nyheterna blivit som Amerika. Tror inte du skulle velat ha det så heller.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Det är nog därför ditt resonemang haltar.

Det är enklare att likaställa det med skatt för diskussionens skull, resonemanget är grundat i de lagar och beslut som gäller.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Du ska ju betala tv-licens om du äger en TV. Vill du försöka undgå det finns det ju ett par, teoretiska, alternativ.

Ring Radiotjänst och berätta att den skärm som inspektörerna olovligen (tjänstefel) såg i ditt hem bara var en datorskärm och att du därmed bestrider framtida inbetalningskort.

Inspektören som tittade in igenom mitt vardagsrumsfönster bad jag att aldrig komma tillbaka och göra intrång på min integritet. Fick en räkning detta till trotts, med "erkännande av innehav" ikryssat, skickade tillbaks lappen med BESTRIDES skrivet på den och har inte hört ett ord sen dess..

Skickades från m.sweclockers.com

Enklaste är att mejla och berätta att tvn pajjat. Inte betalat på några år nu. Och inte kollat på tv heller för den delen heller.
Så länge de inte bakar in det på skatten vägrar jag betala för något jag inte använder.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Aa men om ingen hade betalat avgiften för TV-licensen så hade nyheterna blivit som Amerika. Tror inte du skulle velat ha det så heller.

För det är så bra som vi har det nu, med politisk agenda och mörkning av information?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Du säger det ju själv. SVT är just nu under inflytande av riksdagen, och det är det enda som hotar dem. Det är en STOR skillnad mellan riksdag och regering dock.

Hade det varit en skatt så är det enkelt för en minoritetsregering att sänka deras skatter och därmed tvinga dem att visa regeringsvänlig propaganda. Dessutom är det mycket, mycket enklare att sänka en skatt än att gå igenom den process som idag krävs för att avskaffa eller ändra på regleringar och inkomster för stiftelsen som äger SVT/SR/UR.

Vidare så ägs SVT just nu av en oberoende stiftelse som hanterar pengarna själva, det är de som sätter priset och bestämmer själva hur pengarna ska fördelas. Överlåter man det ansvaret till regeringen via skatter, så att regeringen bestämmer hur pengarna ska användas, ja då är det regeringen som har makten över hela stiftelsen.

Om du inte ser hur egen hantering av ekonomin och inflytande av riksdag gör dem mer oberoende jämfört med skattehantering av pengarna och inflytande av endast regering så antar jag att vi inte har mycket att diskutera vidare på

Hela ditt resonemang bygger på att man anser att SVT har ett existensberättigande, och det är därför det faller.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

SVT är inte primärt viktig för underhållningen, det är för samhällsnyttan.

Det där var väl må hända sant under 1900-talet, men knappast idag.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

ett sätt att enkelt lösa detta vore om SVT helt enkelt krypterade sina kanaler och började med kort för dom som vill se på tv:n, det sänds inga analoga signaler längre, varav alla nya tv:s måste ha en digital mottagare, och dom kan enkelt bundla in kostnaden för dom andra aktörerna i sina paket för dom som önskar se skiten. Men ja då märker Staten och SVT ganska snabbt hur få som faktiskt väljer att betala för att kunna se skiten som dom sänder.

Att ha som argument att ( OM du har en mottagare så MÅSTE du betala för tjänsten) är i mina ögon hyckleri.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Hela ditt resonemang bygger på att man anser att SVT har ett existensberättigande, och det är därför det faller.

Borde väl vara självklart att en oberoende icke-kommersiell nyhetsbyrå tillika samhällservice definitivt har ett existensberättigande. Som jag skrivit tidigare så är alternativen nyhetskanaler a lá Fox. Närmare objektiva granskningar och nyheter kommer vi inte än SVT. Men jag antar att det är upp till var och en att välja hur man vill ha det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det där var väl må hända sant under 1900-talet, men knappast idag.

Det är minst lika sant idag, det är skrämmande hur lite information vissa människor är villiga att ta till sig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Det är minst lika sant idag, det är skrämmande hur lite information vissa människor är villiga att ta till sig.

Nej, det är verkligen inte sant idag. Förr fanns det inte nåt annat sätt än radio och TV att snabbt få nyheter och information. Det finns det idag.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, det är verkligen inte sant idag. Förr fanns det inte nåt annat sätt än radio och TV att snabbt få nyheter och information. Det finns det idag.

Att vi har "fler" sätt idag (läs: ett enda nytt sätt; internet) ändrar inte alls på SVT's samhällsnytta. Tvärtom är det viktigare än någonsin att vi har oberoende kanaler som SVT, att internet har kommit till gör SVT's roll ännu viktigare nu än förr.

Aldrig förr har världen varit så snabb på att skicka ut vridna, vinklade och i vissa fall falska nyheter än idag. Aldrig har granskningen av fakta och nyheter varit så dålig som den är idag. Opinionsbildandet har aldrig gått snabbare än i dagens samhälle. Därför är SVT's roll viktigare än någonsin.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Borde väl vara självklart att en oberoende icke-kommersiell nyhetsbyrå tillika samhällservice definitivt har ett existensberättigande. Som jag skrivit tidigare så är alternativen nyhetskanaler a lá Fox. Närmare objektiva granskningar och nyheter kommer vi inte än SVT. Men jag antar att det är upp till var och en att välja hur man vill ha det.

Skrivet av Mithras:

Att vi har "fler" sätt idag (läs: ett enda nytt sätt; internet) ändrar inte alls på SVT's samhällsnytta. Tvärtom är det viktigare än någonsin att vi har oberoende kanaler som SVT, att internet har kommit till gör SVT's roll ännu viktigare nu än förr.

Aldrig förr har världen varit så snabb på att skicka ut vridna, vinklade och i vissa fall falska nyheter än idag. Aldrig har granskningen av fakta och nyheter varit så dålig som den är idag. Opinionsbildandet har aldrig gått snabbare än i dagens samhälle. Därför är SVT's roll viktigare än någonsin.

Ditt resonemang förutsätter att SVT rapporterar så objektivt som möjligt.
Det gör de inte.
De formar rapporteringen efter en pressetik/värdegrund som på förhand färgar nyheterna, istället för att låta mottagaren göra värderingen.
Och SVT mörkar saker precis lika mycket som andra nyhetskanaler.

Det finns ingen enskild nyhetskälla som är tillräckligt pålitlig idag!

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det gör de inte.
De formar rapporteringen efter en pressetik/värdegrund som på förhand färgar nyheterna, istället för att låta mottagaren göra värderingen.

Och ditt resonemang bygger på en foliehatt. Sett till det stora hela är SVT väldigt balanserat och neutralt, om du upplever att någonting vinklas så anmäl dem (som redan sagts ett antal ggr i tråden).

Att sen individuella personer på SVT har egna politiska åsikter i frågor är väl bara naturligt, det gör inte att rapporteringen automatiskt blir vriden.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det gör de inte.
Och SVT mörkar saker precis lika mycket som andra nyhetskanaler.

SVT rapporterar inte efter politiska värdegrunder, vilket är poängen. Självklart rapporterar de efter en värdegrund som går hand i hand med de svenska demokratiska grunder vi har (nolltolerans mot rasism etc). Att ha en oberoende nyhetsbyrå är poängen, inte ett objektivt sådant. Oberoende != objektivt. Det ändrar absolut inget och är ett dåligt argument.

Dessutom kan man diskutera hur pass "icke-objektiva" de är, skulle de vara för subjektiva blir de anmälda (anmälan mot SVT händer dessutom väldigt ofta, inte sällan från folk som tagit alldeles för illa upp). Jämförelsevis är fortfarande SVT så objektiva som de kan bli.

Dina argument är dåliga och utan substans. Återkom när du har något riktigt och vettigt att säga istället för att uttrycka en massa åsikter utan grund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

För det är så bra som vi har det nu, med politisk agenda och mörkning av information?

Vad för information är det som har mörkats?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

SVT rapporterar inte efter politiska värdegrunder, vilket är poängen. Självklart rapporterar de efter en värdegrund som går hand i hand med de svenska demokratiska grunder vi har (nolltolerans mot rasism etc). Att ha en oberoende nyhetsbyrå är poängen, inte ett objektivt sådant. Oberoende != objektivt. Det ändrar absolut inget och är ett dåligt argument.

Dessutom kan man diskutera hur pass "icke-objektiva" de är, skulle de vara för subjektiva blir de anmälda (anmälan mot SVT händer dessutom väldigt ofta, inte sällan från folk som tagit alldeles för illa upp). Jämförelsevis är fortfarande SVT så objektiva som de kan bli.

Dina argument är dåliga och utan substans. Återkom när du har något riktigt och vettigt att säga istället för att uttrycka en massa åsikter utan grund.

Skrivet av Yorg:

Och ditt resonemang bygger på en foliehatt. Sett till det stora hela är SVT väldigt balanserat och neutralt, om du upplever att någonting vinklas så anmäl dem (som redan sagts ett antal ggr i tråden).

Att sen individuella personer på SVT har egna politiska åsikter i frågor är väl bara naturligt, det gör inte att rapporteringen automatiskt blir vriden.

Det handlar inte om enbart om vinkling, det handlar om vad man väljer att rapportera om och från vad man avstår.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Äh, men lägg av, va. Om du vill påstå att Sveriges Radio och Sveriges Television har en politisk agenda, så vad är det för någon agenda då? Jag antar att du känner till denna 'agenda' i detalj, för du hittar väl inte på nu, va? Så vad är den då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Äh, men lägg av, va. Om du vill påstå att Sveriges Radio och Sveriges Television har en politisk agenda, så vad är det för någon agenda då? Jag antar att du känner till denna 'agenda' i detalj, för du hittar väl inte på nu, va? Så vad är den då?

Det är lika mycket kappvändare i sin rapportering som både resten av nyhetskanalerna i landet och som politikerna är i sina åsikter.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Det vore ju en sak om SVT verkligen var neutrala vilket inte är fallet, fullsmockat med Vänsterfolk och Sossar som driver sin egen agenda i program osv...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det handlar inte om enbart om vinkling, det handlar om vad man väljer att rapportera om och från vad man avstår.

Återigen ett tomt påstående och en tom anklagelse. Jag rekommenderar att du backar upp sådana ganska grova påståenden med bevis eller iaf. motivering. T.ex. hade det varit en bra argument att SVT mörkar med sextrakasserierna som skett under festivalerna (vilket de inte har gjort dock). Så länge du inte kan visa grund för sådana påståenden så är det foliehatten på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Det är lika mycket kappvändare i sin rapportering som både resten av nyhetskanalerna i landet och som politikerna är i sina åsikter.

Som till exempel?

Skrivet av Oneone:

Det vore ju en sak om SVT verkligen var neutrala vilket inte är fallet, fullsmockat med Vänsterfolk och Sossar som driver sin egen agenda i program osv...

Vad är denna agenda? Du vet vad en agenda är, jäs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Som till exempel?

Skillnaden i retorik idag och för sex månader sedan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Skillnaden i retorik idag och för sex månader sedan.

Det vad väldigt vad du slingrar dig. Har du eller har du inte några konkreta exempel på hur denna agenda gestaltar sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Det vad väldigt vad du slingrar dig. Har du eller har du inte några konkreta exempel på hur denna agenda gestaltar sig?

För den som följt nyheterna och inte är helt verklighetsfrånvänd är det ett alldeles ypperligt och konkret svar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av pålis:

Jag uppskattar SVT väldigt mycket och det är för det mesta den enda seriösa kanalen i svensk TV men hela argumentet för avgift istället för skatt känns väldigt halvbakat. Hela SVT:s styrelse utses indirekt av staten och ordföranden direkt av regeringen. Politik finns definitivt med i spelet, inte för att jag tror att det på något sett "korrumperar" deras rapportering av saker. Lika lite tror jag på att en skatt satt av riksdagen, automatiskt dragen på deklarationen och skickad till SVT skulle korrumpera mer. Man skulle även kunna reglera att den endast ändras varannan mandatperiod eller på något sett automatiskt justeras efter inflation. Definitivt en bättre lösning än att myglarna på radiotjänst ska sitta och ha pengar för drift medan dom för indrivningsmetoder runtom i landet. SVT:s existens ligger redan i handen på politiker. Riksdagen kan avskaffa SVT imorgon om det fanns en majoritet för det. Det gör inte SVT mindre oberoende, lika lite som en skatt istället för avgift skulle göra det.

Det behöver inte bli en skatt bara för att det går på skattsedeln heller, se på begravningsavgiften och kyrkoavgiften t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Kan va sant Tycker dock att 2000kr om året är lite saftigt för den kvallen man får och vem fasiken lyssnar på P1 P2? liksom :P, då betalar jag hellre för någon streamingtjänst
Dock tycker jag att hela radiotjänst system suger, de har ingen aning om vem som har tv eller inte bara de gissar och hoppas på att man säger ja

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swe_david_90:

Kan va sant Tycker dock att 2000kr om året är lite saftigt för den kvallen man får och vem fasiken lyssnar på P1 P2? liksom :P, då betalar jag hellre för någon streamingtjänst
Dock tycker jag att hela radiotjänst system suger, de har ingen aning om vem som har tv eller inte bara de gissar och hoppas på att man säger ja

Jag tycker systemet är bra, eftersom det i praktiken är frivilligt att betala.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

För den som följt nyheterna och inte är helt verklighetsfrånvänd är det ett alldeles ypperligt och konkret svar.

Nej, det är det inte. Du pratar om en agenda jag inte känner till. Jag frågar dig därför vad denna agenda är, men du antingen inte kan svara eller låter bli. Jag tänker därför anta att du snackar skit; du har ingen aning vad för 'agenda' Sveriges Radio/Sveriges Television har utan använder dig av detta befängda svepskäl för att slippa betala.

Jisses, inte bara begår man ett lagbrott och struntar i att betala det man är skyldig att betala, man har inte ens ryggrad att stå för det heller. Ynkligt.