Ny skärm (Philips BDM4065UC) 40 tum 3840x2160

Permalänk
Skrivet av dagbro:

@MatsSvensson: Jag har samma problem, men jag antog att det var för att jag bryter strömmen till skärmen när datorn vilar, så att min inkopplade 1080p-projektor blir huvudskärm för ett kort ögonblick.

Jag har ingen lösning, men väl en workaround: Testa med en tredjeparts fönsterhanterare som låter dig skapa förinställda arbetsytor?

Länk?

Permalänk
Bildexpert 📺

Att fönster och symboler kastas om är typiskt sett ett problem med operativsystemet. Skärmens uppgift är att omvandla en bildsignal till ljus.

Lösning finns därför inte i drivrutiner till skärmen eller i andra skärmar, utan i att hitta vägar som går förbi operativsystemens svagheter. Tyvärr är jag dålig på det senare. Sitter och svär som alla andra.

Permalänk
Medlem

@MatsSvensson: Tyvärr har jag inget konkret att komma med då jag inte har stört mig tillräckligt mycket på problemet. Men jag har sett att sådana program finns.

Permalänk
Medlem

Själv har jag löst det genom att aldrig stänga av skärmen.
Ställt in windows att stänga av den efter 2 minuters inaktivitet.
Visst det drar lite extra el i idle, men om jag inte minns fel är det bara 1W det handlar om.

Permalänk
Medlem

@Six: Nej det är ingen fara, all hushållsel tillverkad efter 1 jan 2013 måste hålla sig under 0,5 W i standby om den ska få säljas i EU, USA m.fl.

På ett år blir det i värsta fall 4,4 kWh per enhet, så att springa runt och bryta strömmen i alla sina enheter är inte precis lönsamt längre.

Permalänk

Får hoppas det kommer en liknande skärm på ces 2016 med displayport 1.3 !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Och Ips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

och freesync/gsync

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@landahl:

Alrig mera än IPS skärm speciellt inte på en sådan stor skärm då vill man inte ha grådaskig svart!
svärta på IPS är värdelöst.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

och freesync/gsync

Men har inte displayport 1.3 något som heter adaptive sync är inte det lite samma sak ?

Om inte är fallet så undrar jag när den perfekta skärmen kommer.
Skärmar man köper tenderar man att använda länge så det är ju bra
om det är någorlunda framtissäkert, displayport 1.3 känns som ett måste iallafall.
Hurvida adaptive sync är samma som g sync osv kan ni säkert svara på.

Om jag får välja mellan freesync och Gsync väljer jag nog Gsync om man kollar dom senaste åren
så är det alltid Nvidia som varit bäst typ, och dom har även haft minst krångel när det gäller drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig med en 65" 4K 60hz med under 10 ms input lag och S-PVA panel. IPS vet jag inte om jag vågar mig på jag vill ha svärtan verkar va lite svårare få till med IPS panel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jag nöjer mig med en 65" 4K 60hz med under 10 ms input lag och S-PVA panel. IPS vet jag inte om jag vågar mig på jag vill ha svärtan verkar va lite svårare få till med IPS panel.

CES 2016 är inte långt borta nu ska bli spännade och se vad som kommer..

Jag gissar på flera 21:9 skärmar.

Men jag hoppas även på fler 40 tums skärmar liknande detta.

Jag tror att denna phillips skärm har sålt ganska bra ?
Eller är det någon som kan svara på om den blivit en succee eller inte ?
isånnafall borde dom fortsätta med konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

@landahl:

Alrig mera än IPS skärm speciellt inte på en sådan stor skärm då vill man inte ha grådaskig svart!
svärta på IPS är värdelöst.

De nya IPs ska ha förbättrad svärta och dessutom tål jag inte färgskiftningarna på en va. Jag vill ha jämna färger över hela skärmen vilket man inte får med en va i denna storleken speciellt nte när man sitter nära den.

Kolla in recensionen på denna skärmen 42 tum: Free sync: 4k och IPS. Jag väntar tills Dell släpper samma skärm.

https://www.youtube.com/watch?v=Qfcejpl0it4

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Men har inte displayport 1.3 något som heter adaptive sync är inte det lite samma sak ?

Om inte är fallet så undrar jag när den perfekta skärmen kommer.
Skärmar man köper tenderar man att använda länge så det är ju bra
om det är någorlunda framtissäkert, displayport 1.3 känns som ett måste iallafall.
Hurvida adaptive sync är samma som g sync osv kan ni säkert svara på.

Om jag får välja mellan freesync och Gsync väljer jag nog Gsync om man kollar dom senaste åren
så är det alltid Nvidia som varit bäst typ, och dom har även haft minst krångel när det gäller drivrutiner osv.

Är nästan sama sak, olika lösningar hur det implementeras bara. Ger samma slutresultat, men g-sync är och kommer vara dyrare (ligger i sakens natur).

adaptive sync är redan inbyggd i skärmen och ger mindre kostnad och billigare och enklare att nå ut till fler skärmar. Intel pratar även om att stödja det.

Problemet för dig är att du låser in dig till Nvidias kort om du vill använda g-sync, risken finns att du får färre skärmar att välja på i framtiden också (sämre och dyrare skärmar är risken). Oftast har man en skärm i fler år än grafikkortet oftast, Swec nämnde det i någon panel och är även min uppfattning att man troligen har den i 5/6 år. Man byter kanske grafikkort var 3:dje år eller oftare om man aktivt spelar då (skärm när den går sönder). Haft min egna i 3 år ca nu (om inte mer) och inte ens tänkt byta den.

Sen är det dumt att låsa sig till en tillverkare, bättre och kunna vara flexibel om så behövs (om annan tillverkare är billigare och bättre).

Drivers har senaste åren varit rätt lika i strul, snarare något man kan tro att ena tillverkaren är bättre (även stor bas av kunder hjälper troligen till att spä på detta).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Tja, Freesync är väl i princip en "AMD-certifierad" variant av adaptive sync...

Displayport 1.3 har stöd för adaptive sync i specen, men den är inte obligatorisk, dvs det kommer vara olika från skärm till skärm iallafall.

...

Nvidias G-sync är lite mer komplex, och verkar funka lite bättre i praktiken vid tex låga framerates.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tja, Freesync är väl i princip en "AMD-certifierad" variant av adaptive sync...

Displayport 1.3 har stöd för adaptive sync i specen, men den är inte obligatorisk, dvs det kommer vara olika från skärm till skärm iallafall.

...

Nvidias G-sync är lite mer komplex, och verkar funka lite bättre i praktiken vid tex låga framerates.

Har jag fattat recensent på swec rätt (Thomas), så verkar nya skärmar ha förbättrat låg fps bättre (äldre med uppdaterad Fw) och även amds drivers hanterar det så slutresultatet ska bli lika i även i låga fps.

Nackdelen idag är att adaptive sync är att det inte finns bra scalers för ips eller ja den som kom i höst var om jag inte har fel bättre spann.

Även nvidia använder adaptive sync, men inget dom säger officiellt. Är på deras laptops, där dom påstår att dom kör g-sync men ändå pratar direkt med skärmen och säger i samma andetag att ingen modul behövs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Adaptive sync har funnits sedan innan DP1.3, men det stödjs inte i desktopskärmar om de inte släpps som just Freesync eller adaptive sync-skärmar.

Skrivet av Immersion:

Nvidias marknadstaktiker är rent förjävliga, bara det är anledning nog att undvika dem. Men det är en diskussion för en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Går i köptankar angående den här skärmen, men eftersom den snart är två år gammal så är jag lite fundersam över om det kommer att komma något nytt liknande denna inom en inte allt för avlägsen tid. Har Philips visat upp några nya skärmar, eller har någon annan tillverkare visat upp något som är jämförbart med den här. 40" 4K är extremt lockande

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

Går i köptankar angående den här skärmen, men eftersom den snart är två år gammal så är jag lite fundersam över om det kommer att komma något nytt liknande denna inom en inte allt för avlägsen tid. Har Philips visat upp några nya skärmar, eller har någon annan tillverkare visat upp något som är jämförbart med den här. 40" 4K är extremt lockande

40" vet jag inte men 34" finns men kostar ju dubbelt så mycket.

Svårslaget pris på Philips skärmen

Sitter själv med en och är helnöjd..Bästa skärm jag haft

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

Man kan ju hoppas på nåt nytt med kvadratiska pixlar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Man kan ju hoppas på nåt nytt med kvadratiska pixlar också!

Ja precis blev lite avskräckt när jag läste om det. Det borde ju betyda att den här skärmen är lite bredare än den egentligen bode vara vilket känns otroligt konstigt att man kommit på att göra :s

Permalänk
Medlem

@klastro, @Olegh: Har ni sett skärmen? Skillnaden i bredd vs höjd är 1.8% - Helt omöjligt att se med blotta ögat.

Permalänk
Medlem

@dagbro

Nej det begriper jag ju att det i praktiken inte är en stor grej för hobbyanvändning. Men bara det faktumet att felet finns där skulle gnaga lite i bakhuvudet.

Det hade varit kul att få hela historien och höra ett ordentligt resonemang från den produktansvarige på Philips om varför felet finns där.

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite sugen på Iiyama ProLite X4071UHSU-B1. Typ samma specs fast utan PWM-dimming.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Själv är jag lite sugen på Iiyama ProLite X4071UHSU-B1. Typ samma specs fast utan PWM-dimming.

Sidan 11 här säger annorlunda:
http://www.data-modul.com/tl_files/dm/data/specification_1200...
Även 7:35 och framåt här:
https://www.youtube.com/watch?v=5gBVszYUgPY

Permalänk
Medlem

@csjaunja:

Konstigt. Jag har visserligen bara läst på deras hemsida och där stod det att den var pwm-free.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av csjaunja:

Du verkar ha rätt. Det har stått på deras hemsida tidigare att den skulle vara pwm-free men tydligen är det bortplockat från sidan nu. Hittade flera trådar som tar upp det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är någon som går i köptankar så säljer jag min skärm. Absolut nyskick, inköpt i Juli på Webhallen. Kan tänka mig att byta mot TV runt 40".

http://www.sweclockers.com/marknad/121145-philips-bdm4065uc-4...

Permalänk

Hallå folkens!

Jag är ockås lycklig ägare av denna massiva skärm!

Jag har ett problem med Windows som säkert flera av er har. Och det är att dialogrutor poppar upp på helt fel ställen på skärmen. När de kommer så är det ofta i övre vänstra hörnet för mig. Och när man flyttar fönster så kommer de inte upp på samma ställe igen.

Jag har läst någonstans att man kan ändra i registret, för att windows är inställt på att ha en viss standardupplösning på skrivbordet så att allt skall centreras riktigt.

När man väl hittar denna funktion i registret så kan man bara knappa in 4K upplösning där manuellt så slipper man problemet.

Men nu är det så att jag inte längre kommer ihåg hur man gjorde detta. Är det någon som ha ren bra ide?

Det är mycket irriterande, som säkert flera andra märkt, att man måste navigera över hela den gigantiska skärmen för att klicka Ok i en liten ruta.

I övrigt så är jag så sjukt nöjd. Bästa skärm jag någonsin haft med avseende på användarupplevelse och produktivitetshöjare.

//GF

Permalänk

En sak verkar ha hjälpt med problemen med runtflyttade fönster, för mig.

Jag gjorde en helt ren installation av Windows.
Win 10 i mitt fall, men jag misstänker att det funkar med andra också.

Och i denna installation har jag bara haft ett enda grafikkort, och en enda skärm inkopplad.

Förmodligen var problemet att det fanns minnen av gamla konfigurationer från tidigare skärmar och kort, som av nån anledning användes tillfälligt under uppstarter, och uppvaknanden mm.

Har även en annan burk som jag också installerade ren.
Den har 2 QHD-skärmar, och har bara haft dessa sedan dess.
Där försvann problemet med att fönster hamnade upp i en liten fyrkant in nåt hörn.
Men dom skyfflas fortfarande över på en enda skärm ibland.
Men då åtminstone i full storlek.

Så det är fortfarande förmodligen samma bugg i Win 10, som man måste jobba runt.