Behöver nytt men vill även ha nytt...

Permalänk
Medlem

Behöver nytt men vill även ha nytt...

Hej! Sitter och funderar på att man skall uppgradera sitt gamla grafikkort till ett 980 Ti från ASUS. Men sitter även och väntar på nästa generations grafikkort. Självklart tänker jag inte fråga om speccsen för de nya då det inte har kommit ut än. Men är det klokt tro att köpa ett 980 Ti nu och sälja det sedan med en förlust på cirka 2-3k för att köpa tills sig ett 1080 (x80) när det lanseras för kunderna i höst (augusti-sept).

Permalänk
Medlem

Tja börja med att berätta vad du sitter på idag Sitter du på ett Voodoo 2 tycker jag absolut du ska fundera på att byta, sitter du på ett GTX980 så tycker jag du ska vänta:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Mishee:

Oj, hur ska någon annan än du själv kunna svara på det?

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Sitter på ett andrahand AMD R8 280X vilket jag köpte två år sedan.

Permalänk
Entusiast

Köp ett begagnat Ti nu. Går väl på runt 5k i marknaden, vad du sen kan sälja det för senare i år är svårt att svara på, men jag tror nog du kan få det sålt för fyra.

Ska man tro ryktena så kommer ju ersättare för Ti och då Nvidia stoppat produktionen av 970, 980 men även av 980Ti så är det kanske inte omöjligt att det stämmer.

Har svårt att se att du ska tappa mer än en tusenlapp om du nu köper ett beggat. Köper du ett nytt idag så skulle jag säga ett tapp på tre flak.

Om det är värt det är helt upp till dig, det kan inte vi avgöra

Permalänk
Medlem

Sitter med ett R9 280X idag från Asus. Funderar på om man ska uppgradera nu snart efter sommaren eller ngt.

Sitter med 3 skärmar + tv och nu också en projektor. Spelar dock bara spel på mittenskärmen csgo och gta v mest men är lite sugen på typ Quantum Break (vet inte om det är krävande?)

Har dock spelat BF4, Tom Clancy Division, Watch Dogs, nyaste Cod och dem flyter på bra med detta kortet så känner inget behov av uppgradering just nu. Väntar och ser vad dem nya korten kommer hamna och kanske kör på ett sådant eller denna generationen på rean. Vet inte om Nvidia korten stödjer 5-6 skärmar? Dem fixade ju upp för typ 2-3 år sedan att alla 9xx korten stödjer typ minst 3 va? Men över 3 verkar vara ett problem för Nvidia, släpper AMD nya kort i sommar också eller?

Hade väntat några månader till och köpt nytt kort i aug/sep

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan haft is i magen och avvaktat, du kan spela på ditt kort fram tills releasen av next gen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Vänta på Pascal och få samma eller bättre prestanda billigare än ett 980 Ti. Nvidia har slutat leverera 970/980/980 Ti så de nya grafikkorten dyker nog upp om drygt en månad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag avvakta. Jag tippar på att ett x70 slår 980 ti på fingrarna till ett billigare pris. Och x80 kommer garanterat vara både snabbare och ha mer vram. Perfekt för 4k gaming eller väldigt hög prestanda i 1080p.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Okej, så var beställde ett nytt 980 Ti. Pojkvännen behövde ett nytt också och sa att han kunde ta över det när det nya kommer så det grejjade sig. Glömde även att säga att kortet jag har nu krånglar då det helt plötsligt bara kan droppa i Mhz helt plötsligt och fixar sig inte om jag inte låter datorn stå av under natten. Men även om jag gör det så går den ned efter ett tag. Kanske sätter dem i SLI när det nya kommer ut, så hursom så kommer saker och ting fixa sig...hoppas jag Xp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishee:

Okej, så var beställde ett nytt 980 Ti. Pojkvännen behövde ett nytt också och sa att han kunde ta över det när det nya kommer så det grejjade sig. Glömde även att säga att kortet jag har nu krånglar då det helt plötsligt bara kan droppa i Mhz helt plötsligt och fixar sig inte om jag inte låter datorn stå av under natten. Men även om jag gör det så går den ned efter ett tag. Kanske sätter dem i SLI när det nya kommer ut, så hursom så kommer saker och ting fixa sig...hoppas jag Xp

Låter som ett värmeproblem kikat på temperaturerna?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Låter som ett värmeproblem kikat på temperaturerna?

Ja, det är inget som ser konstigt ut. Har kollat upp vilka grader som är normalt för kortet och det ligger på exakt samma.