DVD på en USB för att spela upp på smart TV

Permalänk
Medlem

DVD på en USB för att spela upp på smart TV

Istället för att skapa en dvd cd skiva, kan jag istället använda USB minne och koppla in det i min smart TV ?

så ser det just nu i USB minnet, det va innan i en mapp som hette VIDEO_TS, men det funkade inte när jag skulle spela upp dom, dom kom upp som filer istället på TVn och TVn ville inte spela upp dom, för det var fel ljud format.
Så just nu så tog jag bort mappen och la upp allt istället direkt på USBn

jag är inte hemma just nu, så ja kan inte testa det på TVn

några råd? måste jag göra om filerna på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

@Memmon:

Kolla i manualen för din tv vilka filformat som stöds.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

@ljudnerd: hmm ok, saken är, dvden är menu based, hur ändrar man alla dom filerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

Istället för att skapa en dvd cd skiva, kan jag istället använda USB minne och koppla in det i min smart TV ?

så ser det just nu i USB minnet, det va innan i en mapp som hette VIDEO_TS, men det funkade inte när jag skulle spela upp dom, dom kom upp som filer istället på TVn och TVn ville inte spela upp dom, för det var fel ljud format.
Så just nu så tog jag bort mappen och la upp allt istället direkt på USBn

jag är inte hemma just nu, så ja kan inte testa det på TVn

några råd? måste jag göra om filerna på nåt sätt?

Filerna som ligger VIDEO_TS är dom som en DVD-läsare läser av.
Klarar din TV inte av att läsa upp dom dessa filer så klarar sonika inte din TV av det formatet.

Min tv som har några år på nacken (60" plasma från LG) klarar av att läsa filerna från en DVD-skiva utan problem.
Men kravet är att det inte är flera ljudspår för då får den problem för den väljer bara "default" ljudspår.
Menyer och sådant fungerar ju så klart inte.

Men du skriver att du tog bort mappen lade över allt på en USB istället...
Var det inte i en USB mappen VIDEO_TS låg? Eller såg du denna mapp i en DVD-skiva?

Så du får nog först förklara vad du faktiskt har gjort lite tydligare.

Du kommer i alla fall inte få igång menyer för det är små "program" som läses in i en DVD/BlueRay-spelare. En TV har inte någon funktion för att läsa och köra dessa program.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

@Knashatt: det är en dvd jag har gjort själv, menu based dvd, alla filerna va i en map som hette VIDEO_TS men ja tog bort mappen, men jaja, om de inte funkar, så funkar det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

@Knashatt: det är en dvd jag har gjort själv, menu based dvd, alla filerna va i en map som hette VIDEO_TS men ja tog bort mappen, men jaja, om de inte funkar, så funkar det inte

Men om du tar bort mappen försvinner ju alla MPEG-filer som ligger där i...
Och dessa MPEG-filer är ju det som är själva filmen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Men om du tar bort mappen försvinner ju alla MPEG-filer som ligger där i...
Och dessa MPEG-filer är ju det som är själva filmen.

Jag tog bara bort mappen, kopierade allt innehåll, o klistrade in det på usbn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memmon:

Jag tog bara bort mappen, kopierade allt innehåll, o klistrade in det på usbn

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är i själva mappen MPEG-filerna är, det är dessa filer som är just filmen.
Så om du tar bort den mappen så har du inget att spela upp...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Men det är i själva mappen MPEG-filerna är, det är dessa filer som är just filmen.
Så om du tar bort den mappen så har du inget att spela upp...

Han har ju lagt innehållet direkt på root.

BTW @Memmon - Du ska ha mappen kvar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Han har ju lagt innehållet direkt på root.

BTW @Memmon - Du ska ha mappen kvar.

Ja men det skrev han ju inte... Det är ju bara ett antagande från din sida i så fall han nu har gjort så.

Och nej, han behöver inte ha mappen kvar om han enbart ska spela upp filerna rakt upp och ner på sin TV via USB-minnet.
Har själv gjort det Memmon ska göra och min TV klarar av att spela vanliga MPEG-filer och därför fungerar det perfekt.
Det viktiga är att han väljer rätt filer bara, det ska vara .VOB-filerna.
Resten kan han strunta i.

Så gå in i mappen VIDEO_TS.
Där kopierar man över alla .VOB-filer till ett USB-minne.
Stoppa in USB-minnet i TV:n.
Leta upp första .VOB-filen och börja spela den.

Klarar inte TV:n av att spela filen kan sonika TV:n inte spela upp MPEG2-filer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Knashatt: jag ska testa