Ljudvolym vid serie-parallellkoppling

Permalänk
Medlem

Ljudvolym vid serie-parallellkoppling

Tjenare alla bättre vetande!
Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan svara på.
Vad händer egentligen med ljudvolymen när man använder sig av en kombination av serie och parallellkoppling av högtalarelement i förhållande till ett ensamt identiskt element i samma låda?

Alltså när man seriekopplar två par parallellkopplade element så att den totala impedansen blir samma som elementen har var för sig.
Blir ljudvolymen svagare, oförändrad eller starkare vid samma tillförda effekt av en förstärkare?

@mrqaffe, kan tänka mig att du sitter på svaret och en bra förklaring.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

ljudet kommer att ändra sig
finns många guider om de
förut på 80 talet höll jag på med bil ljud Backe hade fina hjälp guider för sånt och för att anpassa lådorna rätt filter räkning med Probox 2000 var ett fint program han fixa till
vet inte om han håller på än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av ljudnerd:

Blir ljudvolymen svagare, oförändrad eller starkare vid samma tillförda effekt av en förstärkare?

Samma effekt in ger samma effekt ut, oavsett hur många högtalarelement effekten fördelas på eller hur de är kopplade.
(Några små biverkningar tillkommer, t ex att flera element inte kommer att utgöra en punktformig ljudkälla och kräver längre anslutningsledningar.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljudnerd:

Tjenare alla bättre vetande!
Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan svara på.
Vad händer egentligen med ljudvolymen när man använder sig av en kombination av serie och parallellkoppling av högtalarelement i förhållande till ett ensamt identiskt element i samma låda?

Alltså när man seriekopplar två par parallellkopplade element så att den totala impedansen blir samma som elementen har var för sig.

@mrqaffe, kan tänka mig att du sitter på svaret och en bra förklaring.

Det blir oerhört svårt att veta exakt vad som händer utan att beräkna/simulera systemen i sin helhet och jämföra skillnaderna, i verkligheten kommer troligen ljudvolymen mellan systemen att variera beroende på vid vilken frekvens och riktning man mäter.
Och "samma låda" innebär att du halverar lådvolymen per element...

Man kan även koppla elementen mekaniskt på olika sätt, man kan bygga med push pull eller isobariskt eller ha båda elementen sittande med konens framsida utåt bredvid varandra osv...
Det här är några varianter på elementplaceringar som ger olika resultat och används för att uppnå olika syften förutom om de är serie eller parallellkopplade.

Man ska fråga sig vad syftet är, hur påverkas konarean, vill man kunna minska distorsionen, förbättra linjäritet eller kanske bygga en mindre låda eller bara spela starkare, flera element och olika kopplingar kan användas på så många olika sätt för att uppnå olika syften.
Det är omöjligt att ge ett enkelt svar eftersom man blandar akustik och ellära och för att ge ett korrekt svar behöver man veta mer än att det ska serie eller parallellkopplas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Jygge
@Hieronymus Bosch
@mrqaffe

Tack för bra svar!
Jag har funderat på att bygga en högtalare med bredbandselement av typen "obi F87" och diskanten "obi T22-oa". Alltså element som är framtagna för utbyte eller nybyggnation av Carlsson oa-5. Jag är dock något osäker på om jag vill ha ett så pass rundstrålande resultat och har funderat på en variant med endast en diskant riktad i lyssnarens riktning mer likt OD-11.

Jag har även funderat på att bygga högtalare med bredbandselement från fostex. Det är väl främst i det fallet som det är aktuellt att montera flera element i en låda och då kommer med med största sannolikhet elementen placeras i samma riktning bredvid varandra på frontbaffeln.

Allt är än så länge endast i idéstadiet och jag vill först reda ut grundläggande förutsättningar innan jag tar det hela vidare. Jag har läst igenom hela drkrupps sida "hur hifi" men jag lyckades inte finna något bra svar på frågan jag ställde.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ljudnerd:

@Jygge
@Hieronymus Bosch
@mrqaffe

Tack för bra svar!
Jag har funderat på att bygga en högtalare med bredbandselement av typen "obi F87" och diskanten "obi T22-oa". Alltså element som är framtagna för utbyte eller nybyggnation av Carlsson oa-5. Jag är dock något osäker på om jag vill ha ett så pass rundstrålande resultat och har funderat på en variant med endast en diskant riktad i lyssnarens riktning mer likt OD-11.

Jag har även funderat på att bygga högtalare med bredbandselement från fostex. Det är väl främst i det fallet som det är aktuellt att montera flera element i en låda och då kommer med med största sannolikhet elementen placeras i samma riktning bredvid varandra på frontbaffeln.

Allt är än så länge endast i idéstadiet och jag vill först reda ut grundläggande förutsättningar innan jag tar det hela vidare. Jag har läst igenom hela drkrupps sida "hur hifi" men jag lyckades inte finna något bra svar på frågan jag ställde.

Det finns helt enkelt inget enkelt svar, sätter du bredbandselement bredvid varandra på samma baffel så får du nån D'Appolito eller linjekälle variant och det brukar användas för att kontrollera spridningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Midwoofer-tweeter-midwoofer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Tack återigen!
Otroligt intressant läsning!

Visa signatur