HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem

Testade nya Supra 5m HDMI 2.0 kabeln alldeles nyss och bilden är helt perfekt, helt utan blinkande prickar eller andra störningar. Äntligen!

Supra har som känt 3 gånger högre bandbredd än vanliga High Speed HDMI kablar, så jag antar att det krävs en del bandbredd för att driva Vive:n. Läste nånstans att kameran käkar enormt mycket bandbredd också om den är aktiverad i SteamVR (även när den inte används just för tillfället så skickar den hela bildsignalen till datorn).

Sen är väl skärmningen rejält mycket bättre på Suprakabeln (fet jäkla kabel det där), så det kan ha hjälpt det också, eftersom HDMI kabeln är dragen hemma hos mig i samma kabelkanal/kabellist som nätverkskabel, usb kabel och en strömkabel.

Synd att det ska behöva bli så dyrt iofsig, att behöva lägga ytterligare 700 spänn på en sjysst HDMI kabel bara för att förlänga med 4 extra meter, men jag ångrar det inte ett dugg

@Jaw_B det är garanterat något fel på din HDMI kabel, eftersom du har prickar i bilden. Jag testade som sagt med en annan 5m budget kabel och då vart bilden helt cp. hundratals röda prickar, linjer och allt möjligt i bild. Så testa någon kort HDMI, helst med High Speed eller 2.0 specifikationen, så borde ditt problem lösa sig!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem

@Thursday: Hur stor yta har du för room scale?

Permalänk
Medlem

@SweViver Hann med lite felsökning igår och misstänker (tyvärr?) att det är något annat som krånglar. Till min förvåning vad bilden utmärkt igår när jag slog på vive:n. (sånär som på att man ser lite mörkbrun/gröna fläckar när man har en helt svart bild. Syns endast på vänstra skärmen... och syns inte alls när man spelar. Ser lite ut som panelen är skitig.) Men övriga fel i bilden jag såg igår var borta.
MEN när jag återigen provade att slå på kameran så började felen igen. Genast så såg ljuset på vänstra skärmen ut att höjas (ungefär som när man drar upp gamma för högt). Man känner också nästan direkt hur headsetet blir varmt på framsidan. Även efter att jag stängt av kameran, och dragit strömmen och bootat datorn och sedan körde igång SteamVR så var ljusstyrkan/gamman för hög på vänstra skärmen. Utförde samma procedur en gång till, men väntade denna gång 15 minuter innan jag slog på viven. Då var allt tillbaka till ett fungerande läge. Misstänker någon sorts HW fel.

Permalänk
Medlem

@duked: Om jag minns rätt ligger det på 2,5 * 1,8 m.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

@Thursday: OK, har något liknande (1,72 x 2,4 m). Skönt att höra att det fungerar bra på den ytan. Ska dock försöka frigöra lite mer, får se hur det går med det.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att 1,5*2m är minsta tillåtna för room.

Permalänk
Avstängd

Japp, 1.5 x 2 är det. Jag har fuskat lite då jag har en liten byrå längs ena väggen. Så den är med i ytan Slår ibland i den i heta strider

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Kör du med 1,5 x 2 m (inklusive byrån)? Och det fungerar OK? Ser du inte rutnätet precis hela tiden?

Permalänk
Avstängd

kör på dryga det, typ 1.8x2.1 eller så. Den syns lite väl ofta ja, kan man inte ställa in att den ska dyka upp senare?

edit: Funderar på att beefa upp HTPCn så man kan flytta allt till vardagsrummet, men där kan det finnas barn osv i vägen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det som irretear mig mest nu är att det tar sådan dit att få SteamVR att funka korrekt, krävs massor med omstarter innan den hittat headset och kontrollers och statioenr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har äntligen fått hem min Vive: Yay
Inga spel eller appar utom Vive home startar: Nay

Vad kan detta bero på? Jag kan alltså starta upp Vive home och stå på rymdstationen eller i museet, men jag kan inte starta några spel eller appar, ingenting händer när jag väljer att starta dom, ingenting körs i bakgrunden eller så heller...

Fixade sig med något så simpelt som en omstart av datorn...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

kör på dryga det, typ 1.8x2.1 eller så. Den syns lite väl ofta ja, kan man inte ställa in att den ska dyka upp senare?

edit: Funderar på att beefa upp HTPCn så man kan flytta allt till vardagsrummet, men där kan det finnas barn osv i vägen

Du kan ställa in Chaperone på Developer i inställningarna. Då syns bara linjer på golvet som markerar gränsen. Lite farligt om man spelar något hetsigt dock och inte kollar ner ibland. Men perfekt för t.ex. Audioshield.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Körde lite Viva på jobbet och jag måste säga att det var riktigt roligt, jag instämmer att upplösningar är något problematiskt ibland. Det märktes mest i Brookhaven experiment när skulle sikta med pistolen och kornet bara är en smutsig gröt utan skärpa. VR är helt klart framtiden men just nu är det inte bra nog för att jag skall köpa det i alla fall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det som irretear mig mest nu är att det tar sådan dit att få SteamVR att funka korrekt, krävs massor med omstarter innan den hittat headset och kontrollers och statioenr

Detta hände mig igår när jag skulle spela... Så var det inte i förrgår. Någon uppdatering av steamVR eller bara mitt headset som blivit trasigare? varje gång jag startar steamVR så får jg dra ut kablarna till heatsetet från kopplingsboxen och sätta i dem igen. Sen fungerar allt bra. Annars ligger headsetet bara och blinkar. Reboot av vive fungerar också någon gång genom steamvr fungerar väl var 5:e gång eller så.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det redan har nämnts men SteamVR verkar ha problem med USB 3.0/3.1. Själv fick jag inte ordning på tracking förrän jag bytte från ... blå till svart USB

Permalänk
Medlem

Spelat på Viven en hel del nu i helgen, både ensam och tillsammans med vänner som alla blir helt lyriska när de provar VR för första gången 😊 Även den mest skeptiska tjejkompisen blev totalt såld och nu funderar hon på att spara till en egen Vive i sommar.

Nåja, hursomhelst. Precis som ni säger så kan basstationerna krångla ibland. hos mig stänger de utan problem av sig när jag avslutar SteamVR, men ibland ärbde tröga att få igång när man startar SteamVR, framförallt efter en omstart av datorn. Det brukar dock lösa sig genom att klicka på "Väck alla basstationerna" i SteamVR inställningarna.

Något som däremot oroar mig, och som hänt under två tillfällen är att basstationerna bara fått för sig att gå i viloläge mitt i ett spel. En omstart av datorn har då löst problemet, men varför händer detta? Får hoppas att en kommande uppdatering löser detta.

Har egentligen inte så mycket annat nytt att komma med sen sist, men vill ännu en gång rekommendera spelet 'A Chair In A Room ' som är ruskigt kul och lagom läskigt. Detta spel har fått alldeles för lite omdömen och förtjänar att testas av alla, speciellt när det är så billigt också!

Ska bli riktigt kul att testa Fallout 4, BF4 och lite andra titlar i VR med Vorpx senare i veckan. Vorpx fick i helgen stöd för HTC Vive, som nämnt i en annan tråd här i forumet, och även om programmet kostar närmre 400kr så är det utan tvekan värt det, kan jag tänka mig.

Någon här som kanske redan hunnit köpa och testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Du kan ställa in Chaperone på Developer i inställningarna. Då syns bara linjer på golvet som markerar gränsen. Lite farligt om man spelar något hetsigt dock och inte kollar ner ibland. Men perfekt för t.ex. Audioshield.

/hulle.

Låter lite farligt De borde ha en option typ distance before warning eller så, nu är det ju typ nästan en halvmeter när den dyker upp?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

men vill ännu en gång rekommendera spelet 'A Chair In A Room ' som är ruskigt kul och lagom läskigt. Detta spel har fått alldeles för lite omdömen och förtjänar att testas av alla, speciellt när det är så billigt också!

2.5 x 2.5 min room scale, aj, aj. Fungerar det med mindre?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kan varmt rekommendera att försöka möblera sig till lite större yta. 2,5 x 3,4 lyckades jag få till och det är riktigt gött.

Synd att elite renderas så dåligt, annars hade det varit sjukt coolt. Det är verkligen enbart jaggies, fämfört man med "robot repair" som är detaljerat ser det riktigt sorgligt ut

@SweViver https://www.inet.se/produkt/8904287/hdmi-kabel-1-4-ha-ha-tunn... fungerar också bra, den är även riktigt tunn och går att dra snyggt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

2.5 x 2.5 min room scale, aj, aj. Fungerar det med mindre?

Ja, men det är inte lika kul.

Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Jag har frigjort ca 2.1x2.7m som jag spelar på. Det funkar bra, men optimalt är 2.5x2.5 för A Chair In A Room. Men som tur va så har jag en soffa på ena kortsidan så jag når till dörrar och föremål utanför spelområdet några decimeter. Har du direkt en vägg och under 2.5m så kan det bli omöjligt att öppna vissa dörrar å så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Får lägga några millar på större lägenhet

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

@CyberVillain: Jag har frigjort ca 2.1x2.7m som jag spelar på. Det funkar bra, men optimalt är 2.5x2.5 för A Chair In A Room. Men som tur va så har jag en soffa på ena kortsidan så jag når till förrar och föremål utanför spelområdet några decimeter. Har du direkt en vägg och under 2.5m så kan det bli omöjligt att öppna vissa dörrar å så.

Kör i arbetsrum/sovrum, så det är en liten del av en säng och en byrå som är med i spelområdet, 1.8x2.8 meter spelar jag på, då inlusive dessa. Funderar på att flytta ut till vardagsrummet, men där är ungarna rätt mycket samt vill inte smutsa ner med de fula stationerna

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Synd att elite renderas så dåligt, annars hade det varit sjukt coolt. Det är verkligen enbart jaggies, fämfört man med "robot repair" som är detaljerat ser det riktigt sorgligt ut

Jag håller på med en verklighetstrogen shooter, håller man vapnet på armslångt avstånd så går det knappt att sikta pga den dåliga upplösningen. jag förstår inte varför de inte satte in dubbla upplösningen, eller visst folk har kassa datorer. Men då kan de köra på halva upplösningen eller något

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Får lägga några millar på större lägenhet

Kom att tänka på denna... https://art.penny-arcade.com/photos/215471989_GKZWD/0/2100x20...

Skrivet av CyberVillain:

Jag håller på med en verklighetstrogen shooter, håller man vapnet på armslångt avstånd så går det knappt att sikta pga den dåliga upplösningen. jag förstår inte varför de inte satte in dubbla upplösningen, eller visst folk har kassa datorer. Men då kan de köra på halva upplösningen eller något

Utöver att det inte ens finns små skärmar med den upplösningen och hög pixel fill var väl problemet också bandbredd. Går det ens att driva 4320x2400 (eller så) i 90 FPS över HDMI/DP.

Annars hade inte jag heller tackat nej till högre upplösning... fast en prislapp på 20k kanske hade svidit...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Jag hade lätt betalat 20k för dubbla upplösningen, men jag kanske är ensam, jag blir galen när man man inte ser detaljerna på saker mer än max en meter bort, men, men nästa gen kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I väntan på min egna Vive hade min kompis med sig en Vive som vi testade hårt under hela helgen.

Riggade upp allt i vardagsrummet och jag uppskattar en spelyta på ca 4½ x 3½ meter. Tror vi hittade begränsningar i hur långt isär man kan sätta fyrtornen?

Magiskt kul och jag är ganska säker på att detta är framtidens teknik. Det var nästan omöjligt att slita bort barnen från Jobsimulator m.m.

Första gången jag hittat något som är roligare än att sitta och spela vid deras egna datorer!

Fick till och med träningsverk av försöka komma riktigt långt i Space Pirate, som jag tyckte var vansinnigt kul, för att vara så oerhört enkelt. Påminner ju om dom första arkadspelen på 90-talet?

Som ni tidigare påpekat, är det verkligen synd att dom inte kunnat klämma in en mer högupplöst panel. Tror faktiskt det hade räckt med 2560x1440 i äkta RGB. Det hade gett 11 miljoner subpixlar. HTC Vive har ju nu enbart dryga 5 miljoner subpixlar (2160x1200x2)

Nej, det är verkligen trist att dom "lurar" oss med RGBG matriser på nästan alla OLED-skärmar. Tror nog man ändå måste köra alla shader-beräkningar på RGB-pixlar, så man vaskar dessutom beräkningskraft.

Nåväl, mjukvara med mycket rörelse, rätt färger (Grönt?) och många stora närliggande objekt i bilden gör att man verkligen inte tänker på det.

Permalänk
Medlem

@CyberVillain:

Håller med. Hade varit trevligt om man kunde byta ut panelerna framöver...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Jag syftade mer på att detaljnivån är riktigt dålig jämfört med de andra spelen. Jämför man Elite med exempelvis The Lab ser man att något är fel. Inte bara texten man tittar på utan stora element längre bort visar enorma jaggies och så vidare.

Angående dubbla upplösningen så skulle man dels behöva dubbla HDMI kablar (utöver en enorm dator) för att driva den. Dessutom så tror jag inte att det i dagsläget finns paneler med de specifikationerna.

Permalänk
Avstängd

Displayport eller HDMI 2.0 så är det problemet löst. Om bara fler VR-lir stödjer SLI skulle det inte vara ett problem, många kör 3 och fyra skärmar utan problem i Triple A titlar.

Stereo 3D i SLI är inget problem i sig, nVidia stereo vision har haft bra stöd för det i åratal (Kör själv nvidia stereo vision med två 980 TI)

Visa signatur