Den stora "aw, dang" jag hittat hittills är att HBO Nordic inte funkar. Det finns ingen app, och det funkar inte i Edge eftersom deras spelare kräver flash. Inte för att det är en jättestor grej, jag brukar inte titta på GoT på mobilen, men det är störigt.
Sen finns det ju som en del påpekat redan en härlig samling buggar. Det mesta jag sett hittills verkar vara relaterat till lokalisationen, dvs att fraser på svenska inte passar i utrymmet som är avpassat för den engelska originalfrasen. Det främsta exemplet är den detaljerade väderinformationen på snabbkollskärmen, där temperaturinformationen hamnar utanför skärmen för att omskrivningen till svenska är för lång, och den radbryter inte.
Sen ser vissa delar av inställningsmenyerna riktigt fattiga ut, som en HTML-sida ihopsnickrad i notepad på en kvart. En del av det är relaterat till mitt färgschema (mörkt med blå accentfärg), vilket får en del saker att se ut som blåmarkerade länkar, men det är fortfarande inte så snyggt utfört.
I övrigt är jag mer än nöjd med både prestanda och kameran. Skärmen är top notch, och snabbkollskärmen gör att jag aldrig mer kommer behöva en väckarklocka med upplyst display.
Min Qi-laddare till Samsungen funkar fan ta mig bättre till Lumian än den nånsin gjorde till min S5a, och hörlurarna från densamma kändes igen och lirar perfekt i Lumian, tillochmed höja/sänka på sladden. Däremot följde det inte med några hörlurar till Lumian vilket gjorde mig lite sne. Inte för jag behöver fler, men det är väl för fan grundutrustning?
Det tar lite tid att vänja sig vid upplägget, men det liknar Android ganska mycket, iochmed en dedikerad backa-knapp. Sök-knappen till höger på menyfältet har jag bara använt av misstag, och det vore ju bättre om man kunde ändra den funktionen till något man väljer själv. Ohwell, nu när jag testat den lite är den väl användbar antar jag, men jag gillar inte Bing så det vore kul om den kunde integrera med Google istället för websök. Inte troligt dock.
Jag fullkomligt älskar upplägget på Start. Det tilltalar mig inte på datorn (Modern UI-möget), men på en pekskärm är det ju klockrent. Blandningen av genomskinliga och opaka (opaque?) tiles ser riktigt trevligt ut, och med rätt kombination mellan bakgrundsbild, accentfärg och inställningar blir det riktigt, riktigt snyggt och användbart. För mig, såklart.
Det är faktiskt vad jag hoppades på, en blandning mellan iOS styrning och Androids valfriheter. Jag har tillgång till mitt filsystem, kan lägga upp levande innehåll på startskärmen, men designspråket är ändå sammanhållet och förutsägbart (typ).
Jag är såpass nöjd att jag faktiskt kommer sälja min S5a långt innan jag förväntade mig. Efter att jag väl lyckades få in BankID på Lumian (mitt eget fel som hade tappat bort min säkerhetsdosa till internetbanken), så har jag inte rört S5an alls.
Så, betygen då? Nu är jag ingen proffsrecensent, så jag slumpar ihop lite kategorier som verkar bra...
Fysiskt intryck: 7/10
- Den har plastbaksida, men den känns faktiskt helt ok. Ingen premiumkänsla direkt, dock.
GUI: 8/10
- Vissa buggar och inkonsekvenser, men överlag funkar det som man tänker sig och innehåller en hel del smarta funktioner. The App-Gap är ju ständigt närvarande, men än så länge saknas inget jag inte klarar mig utan eller kan lösa på annat sätt utan för mycket meck.
Kamera: 9/10
- Jävla bra kamera, enda är att autofokusen verkar lite förvirrad ibland. Handlar förmodligen mest om att jag behöver lära mig hur den funkar och anpassa mig, som jag gjort med de gamla mobilerna.
Batteritid: 7/10
- Meh. Som vilken smartphone som helst. Nu har jag pillat mer på den de senaste dagarna än jag förväntar mig att jag kommer göra framöver, men så har jag laddat den lite till och från i bilen och på jobb med.
Tillbehör: 5/10
- Det följer förvisso med både med en vanlig laddare, och en lös USB C-kabel, men avsaknaden av hörlurar gör mig irriterad. Inget annat i lådan, och utbudet på specifika tillbehör i butikerna är minst sagt begränsat med tanke på modellens närmast obefintliga marknadsandel.
Totalt: 8/10
- I like it. Riktigt mycket. Det är klart att det finns glapp, främst vad gäller apparna, men som en stabil telefon med grym skärm och kamera är den för mig riktigt bra. Jag har haft ett par kraschade appar (tredjeparts från mindre utvecklare), men inga systemhängningar eller oväntade omstarter.