AMD Radeon RX 480 utan kylare på bild

Permalänk
Medlem

Ni som skriver om NH artikel, glömmer en sak. Vilken marknad är kortet riktat till. USA eller Europa? Det är riktat till Asien, Indien Kina, Afrika och Sydamerika. Så i er fantasi höjer AMD priset med minst 50-100$ när det är där de placera korten först och främst. Vakna! Vad AIB gör med priser och prestanda har inte med dessa referns kort och göra.

Permalänk
Medlem

@Hymer: Jag säger bara att det antagligen finns bättre saker att lägga pengarna på. Har inget att göra med om man har ett jobb eller inte. Eller är det helt plötsligt ekonomisk försvarbart att slösa pengar på sånt man inte behöver bara för att man kan? Om man är ekonomisk oberoende så visst, men annars...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555: Kanske, kanske inte. Är väl upp till betraktarens ögon vad som är värt eller inte.

Min sambo köper dyra märkesväskor som jag tycker är sjukt onödigt men som ger henne någon form av lycka och då är det ju värt det för henne.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Jaja. Någon måste väl driva ekonomin i landet framåt antar jag

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jäkligt fint pris! Ska bli riktigt intressant att se tester på detta i jämförelse mot t ex GTX 980/980ti. Med tanke på att det finns fler datorer i familjen så kulle jag kunna tänka mig att uppgradera till ett sådant här i väntan på pris/prestandainfo på ett ev. 1080ti/Vega eller en riktigt br OC 1080 till ett normaliserat pris.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

Hamnar det under 2500 så byter jag ut mitt 780...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Hamnar det under 2500 så byter jag ut mitt 780...

Nu är jag osäker på vart GTX 780 står idag, R9 290 som konkurrerade mot den har förvisso dragit ifrån något men frågan är om du inte vill invänta något vassare kort eller prissänkning på GTX 1070 eller 1080. Prestandaskillnaden kan bli rätt låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tror mer och mer på att kortet kommer kosta en bra bit över 2000:- i vårt land.

Om de ska ligga på 2000:- så bör fartygen redan åkt iväg från Kina (kan ta upp till 2 månader) med ett stort lass RX480 och samtidigt ha tillverkats i massor. Sedan tror jag att de första lassen med GTX1070 nu i början verkar ha levererats via flyg, därmed det svinhöga priset. När lassen med båtar anländer så kommer priserna förhoppningsvis stabiliseras. Om RX480 väljer flygvägen med första lasset så kan vi alla räkna med klart högre prispådrag. Priset på $199 (RX480) och $379/$449 (GTX1070) är Manufacturer's Suggested Retail Price (MSRP), rekommenderat butikspris. AMD och Nvidia gick ut med (MSRP) till alla och ändå klagas det på dem. Vilket pris korten hamnar på kan bara ÅF sätta i slutändan (beroende på deras egna utgifter och kostnader, så kan även priserna där självklart också skilja sig från ÅF till ÅF). Varken AMD eller Nvidia kan göra något mer åt prissättningarna i första taget, de har gjort sitt med att släppa sina nya grafikkort för oss PC Gamers. Vill man köpa för att ha det absolut nyaste är upp till var och en.

Ps oft: Vill vi ha en förändring på priserna så har vi som slutkunder den absoluta makten men då krävs en massbojkott och det är en helt annan historia...

MVH

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garderoben:

Är det någon skillnad på funktionalitet?

Absolut inte! Det ser bara tråkigt ut i mina ögon, rent estetiskt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Absolut inte! Det ser bara tråkigt ut i mina ögon, rent estetiskt.

Håller med, förknippas med bajs och skit. men kanske det de är? återstår att se.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Håller med, förknippas med bajs och skit. men kanske det de är? återstår att se.

Om du tittar på kortet i en tv, eller något som inte är lika invecklat som en mobiltelefon/tablet/dator så är ofta ena sidan grön och andra sidan brun för att det är olika tillverkningstekniker (bruna är simplare och billigare). Visst kan man göra ett brunt grafikkort om man vill, men som andra skriver är det nog ljuset som förvränger färgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Tror det kan bli ett köp av 8gb varianten till htpcn så man kan spela WoT i vardagsrummet också

haha what?.. Kör WoT på min laptop (i7-GT640m) med 120 fps och mediums settings.
Med patch 9.15 blev det ett av de mest lättdrivna MMO/MOBA spel där ute

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Skrivet av D1976:

haha what?.. Kör WoT på min laptop (i7-GT640m) med 120 fps och mediums settings.
Med patch 9.15 blev det ett av de mest lättdrivna MMO/MOBA spel där ute

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen ett sådant med en eftermarknadskylare och PCB.
Men hoppas nu kortet levererar i verkligheten i stil med vad AMD påstådde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Blir förmodligen ett sådant med en eftermarknadskylare och PCB.
Men hoppas nu kortet levererar i verkligheten i stil med vad AMD påstådde.

Eller bättre? ...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag är inte en gamer, jag behöver nytt / nya grafikkort för mina projekt jag kör via BOINC
( "The Berceley Open Infrastructure for Network Computing" ).
Prestanda kontra pris = "most bang for the buck" ungefär i mina ögon.
Jag tänker inte heller rusa iväg till första bästa butik så fort det antyds att det/dom finns att köpa, det är bättre att invänta prestandatester från olika håll ( "second opinion" ) innan jag halar fram plastkortet.
Jag hoppas, för AMDs skull, att kommande grafikkort tas emot väl och lever upp till förväntningar, helst mer än så. Men det återstår att se.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så de ändrade till Nvidias namnschema....fast RX 480 är väl prestandaklass som GTX 570, 670 o 970?

De hade nVidias schema innan, och fick massa skit för hur förvirrande det var, även fast folk förstod nVidias utan problem.

R7 = GT
R9 = GTX
X = Ti

Exempel:
GTX 780 Ti = R9 390X
GTX 780 = R9 390

Uppenbart att nVidias är skitlogiskt och AMDs är förvirrande.

Permalänk
Medlem

@orginallinus: Givetvis , men sannolikheten är inte jätte stor att ett företag visar sämre siffror än i bästa scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Tror mer och mer på att kortet kommer kosta en bra bit över 2000:- i vårt land.

Om de ska ligga på 2000:- så bör fartygen redan åkt iväg från Kina (kan ta upp till 2 månader) med ett stort lass RX480 och samtidigt ha tillverkats i massor. Sedan tror jag att de första lassen med GTX1070 nu i början verkar ha levererats via flyg, därmed det svinhöga priset. När lassen med båtar anländer så kommer priserna förhoppningsvis stabiliseras. Om RX480 väljer flygvägen med första lasset så kan vi alla räkna med klart högre prispådrag. Priset på $199 (RX480) och $379/$449 (GTX1070) är Manufacturer's Suggested Retail Price (MSRP), rekommenderat butikspris. AMD och Nvidia gick ut med (MSRP) till alla och ändå klagas det på dem. Vilket pris korten hamnar på kan bara ÅF sätta i slutändan (beroende på deras egna utgifter och kostnader, så kan även priserna där självklart också skilja sig från ÅF till ÅF). Varken AMD eller Nvidia kan göra något mer åt prissättningarna i första taget, de har gjort sitt med att släppa sina nya grafikkort för oss PC Gamers. Vill man köpa för att ha det absolut nyaste är upp till var och en.

Ps oft: Vill vi ha en förändring på priserna så har vi som slutkunder den absoluta makten men då krävs en massbojkott och det är en helt annan historia...

MVH

Där är du igång med din högst opartiska syn på saken.
Jag räknade, om jag som privatperson ska skicka en pall med 240 grafikkort från Taipei till Arlanda kommer kostnaden per grafikkort bli runt 50:-. Ett stort företag som ska skicka långt mer än så kan utan problem pressa det priset rätt bra. Så sluta låtsas att bara nVidia är exklusiva nog att skicka med flyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att framtidssäkra var ett väldigt vanligt argument för att välja 390/390X över 970/980. I praktiken har 4 GB VRAM överhuvudtaget inte varit en reell flaskhals i någon titel så här lång. För att komma över 4 GB VRAM eller ens 3 GB VRAM (kolla tester med som har med 780 Ti) måste man köra inställningar där genomsnittligt FPS hamnar klart under 30 innan man slår in i VRAM taket.

Går säkert att gräva fram någon special mod eller någon YouTube-video som hävdar motsatsen, men de som försökt gjort vetenskapliga tester (d.v.s. reproducera bara resultat) har så här långt kommit till slutsatsen att 4 GB VRAM är full tillräckligt i alla upplösningar där inställningarna i alla fall når 30 FPS i genomsnitt (på motsvarande kort med >4 GB RAM).

Men visst. Denna generation verkar >4 GB VRAM bli normen (ryktet säger ju att steget under 1070 får 6 GB VRAM) så om några år kommer >4 GB VRAM finnas hos majoriteten av spelarna och då kommer naturligtvis spelen också börja använda mer än 4 GB VRAM.

AMD anses oftast framtidssäkrare för deras tendens att öka prestandan över tid samtidigt som de verkar få ut mer av DX12 också.

Permalänk
Entusiast

Trist att inte alla nya Radeon kort är med HBM minne. Jag tycker det är en imponerande bedrift att pressa in allt på så liten yta som de gjorde med Fury, lättkylt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Trist att inte alla nya Radeon kort är med HBM minne. Jag tycker det är en imponerande bedrift att pressa in allt på så liten yta som de gjorde med Fury, lättkylt också.

Då hade Polaris också varit flera månader bort. Så är väl rätt bra att de inte valde det för Polaris iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

De hade nVidias schema innan, och fick massa skit för hur förvirrande det var, även fast folk förstod nVidias utan problem.

R7 = GT
R9 = GTX
X = Ti

Exempel:
GTX 780 Ti = R9 390X
GTX 780 = R9 390

Uppenbart att nVidias är skitlogiskt och AMDs är förvirrande.

Frågan om "vems" produknamn är kan nog diskuteras länge med.
Intel knyckte ju AMDs rakt av då de kallar deras kretsar för HD xxxx likt AMD gjorde fram tills de döpte om till Rx xxx hehe. Och innan dess, förvisso på ATI-tiden, så var det också Radeon xxxx tills siffrorna tog slut och X stoppades in i början.

Personligen föredrar jag nog om siffror är sist i produktnamnet och inte en massa tecken efteråt. Som det ser ut nu kan AMDs serie bli rätt smidig och begriplig även om det är lite ont om siffror för möjligt monster Polaris 10-kort samt Vega-baserade kort.

Skrivet av Calathea:

Trist att inte alla nya Radeon kort är med HBM minne. Jag tycker det är en imponerande bedrift att pressa in allt på så liten yta som de gjorde med Fury, lättkylt också.

Själv undrar jag lite varför AMD inte verkar använda GDDR5X på något av de hitills presenterade korten. Personligen tycker jag att GDDR5X är något onödig men så länge HBM2 inte är redo så är det väl ett alternativ till idag snorgamla GDDR5. Kanske kommer GDDR5X-modeller med? Skulle göra det lite rörigt.

Imponerande ändå hur pass kompakt kortet är med tanke på att det bara är vanlig GDDR5. Den smala minnesbussen hjälper förstås till med.

Och så här ser Sapphires egna R9 390X ut dessutom, ett kort RX 480 kommer ersätta. Rätt stora skillnader på PCB't:

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Man kan ju se det från den positiva sidan. RX 480 är faktiskt det enda rationella valet för alla de som fram till nu skulle ha valt 980/970/960/390X/390/380X/380 om priset nu hamnar på säg 2500 kr. Frågan är bara hur många är det som inte redan gjort ett köp av någon av de korten kvar.

Får också tänka på AMD släppt kort i mellanklassen som faktiskt höjer prestandan och inte bara för toppkorten. Mellan 200 och 300 serien var inte skillnaden så stor, var ju mellan 7000 och 200 som det kom viss skillnad. Varit så för lägre korten hos Nvidia med.

Men priset vid släpp verkar ju rätt tråkigt (troligen bättras på efter ett tag). En viktig sak är att AMD´s lansering blir smärtfri och inte som förr med buggar eller riktigt dåliga kylare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan om "vems" produknamn är kan nog diskuteras länge med.
Intel knyckte ju AMDs rakt av då de kallar deras kretsar för HD xxxx likt AMD gjorde fram tills de döpte om till Rx xxx hehe. Och innan dess, förvisso på ATI-tiden, så var det också Radeon xxxx tills siffrorna tog slut och X stoppades in i början.

Personligen föredrar jag nog om siffror är sist i produktnamnet och inte en massa tecken efteråt. Som det ser ut nu kan AMDs serie bli rätt smidig och begriplig även om det är lite ont om siffror för möjligt monster Polaris 10-kort samt Vega-baserade kort.

Själv undrar jag lite varför AMD inte verkar använda GDDR5X på något av de hitills presenterade korten. Personligen tycker jag att GDDR5X är något onödig men så länge HBM2 inte är redo så är det väl ett alternativ till idag snorgamla GDDR5. Kanske kommer GDDR5X-modeller med? Skulle göra det lite rörigt.

Imponerande ändå hur pass kompakt kortet är med tanke på att det bara är vanlig GDDR5. Den smala minnesbussen hjälper förstås till med.

Och så här ser Sapphires egna R9 390X ut dessutom, ett kort RX 480 kommer ersätta. Rätt stora skillnader på PCB't:

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.peperaiohardware.com.br%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FR9-390x-Sapphire-Tri-X-PCB-Peperaio-Hardware.jpg&f=1

http://cdn.videocardz.com/1/2016/06/amd-rx-460-470-hands-on-3-1-900x506.jpg

Den nya generationen GDDR5 har större minnesmoduler. Därför kan man ha färre moduler minska PCB och även ha lägre minnesbuss pga färre moduler att ha koll på, vilket i sin tur minskar effekten. Nu är Sapphier säkert ett TRi-X PCB men kolla skillnaden på VRM 275 watt tdp ner till 150 watt tdp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan om "vems" produknamn är kan nog diskuteras länge med.
Intel knyckte ju AMDs rakt av då de kallar deras kretsar för HD xxxx likt AMD gjorde fram tills de döpte om till Rx xxx hehe. Och innan dess, förvisso på ATI-tiden, så var det också Radeon xxxx tills siffrorna tog slut och X stoppades in i början.

Personligen föredrar jag nog om siffror är sist i produktnamnet och inte en massa tecken efteråt. Som det ser ut nu kan AMDs serie bli rätt smidig och begriplig även om det är lite ont om siffror för möjligt monster Polaris 10-kort samt Vega-baserade kort.

Själv undrar jag lite varför AMD inte verkar använda GDDR5X på något av de hitills presenterade korten. Personligen tycker jag att GDDR5X är något onödig men så länge HBM2 inte är redo så är det väl ett alternativ till idag snorgamla GDDR5. Kanske kommer GDDR5X-modeller med? Skulle göra det lite rörigt.

Imponerande ändå hur pass kompakt kortet är med tanke på att det bara är vanlig GDDR5. Den smala minnesbussen hjälper förstås till med.

Och så här ser Sapphires egna R9 390X ut dessutom, ett kort RX 480 kommer ersätta. Rätt stora skillnader på PCB't:

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.peperaiohardware.com.br%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FR9-390x-Sapphire-Tri-X-PCB-Peperaio-Hardware.jpg&f=1

http://cdn.videocardz.com/1/2016/06/amd-rx-460-470-hands-on-3-1-900x506.jpg

Angående minnesvalet så har de 15% högre bandbredd än GTX 980. Samtidigt som de pressar priserna med att stanna på GDDR5. Sedan så innebär ju GDDR5X effekthungrigare minneskontroller och även potentiellt större sådan. Om det inte finns något reellt behov av att gå över 256GB/s så är det inte värt besväret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Den nya generationen GDDR5 har större minnesmoduler. Därför kan man ha färre moduler minska PCB och även ha lägre minnesbuss pga färre moduler att ha koll på, vilket i sin tur minskar effekten. Nu är Sapphier säkert ett TRi-X PCB men kolla skillnaden på VRM 275 watt tdp ner till 150 watt tdp.

Skrivet av Aleshi:

Angående minnesvalet så har de 15% högre bandbredd än GTX 980. Samtidigt som de pressar priserna med att stanna på GDDR5. Sedan så innebär ju GDDR5X effekthungrigare minneskontroller och även potentiellt större sådan. Om det inte finns något reellt behov av att gå över 256GB/s så är det inte värt besväret.

Hm, ni har ju helt klart en poäng där. Sedan lär väl minneskomprimeringen också hjälpa till.

Stämmer, R9 390X är Sapphires R9 390X. Referensmodellen har 8-pin+6-pin men var lite för lat för att hitta en bra bild på själva kortet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

AMD anses oftast framtidssäkrare för deras tendens att öka prestandan över tid samtidigt som de verkar få ut mer av DX12 också.

Att man ökar prestanda över tid är sant, men testar man verkligen samma titlar visade denna artikel att Nvidia faktiskt också ökar sin prestanda över tid med ganska exakt lika mycket som AMD.

Problemet för Nvidia (eller vinsten för AMD om man vill se glaset halvfullt) är specifikt Kepler. Läser man devbloggar och diskussioner mellan spelprogrammerare så ser man att i princip alla är ense om att Kepler är en bräcklig design, den kräver specifik optimering och det är svårt att få ut maximalt ur kretsen. Sedan verkar det också som spel börjat använda effekter som allt mer stressar ROPs, jämför man motsvarande kretsar så är GCN ungefär 50 % högre ROP-kapacitet och Maxwell ungefär 100 % högre ROP-kapacitet jämfört med Kepler.

Sedan lansering av Maxwell finns inte samma trend att AMD relativt sett presterar bättre. Finns specifika titlar som Ashes of the Singularity och Hitman där AMD presterar riktigt bra. Men man kan lika gärna peka på spel som Project CARS och Rise of the Tomb Raider som exempel på att Nvidia drar ifrån. Båda ger lika felaktig slutsats.

Och svårt att se hur något kan dra några slutsatser om DX12 i det här läget. Ashes of the Singularity är på alla sätt och vis en abnormitet i hur korten presterar relativt varandra och i övriga titlar är det i princip ingen skillnad mellan DX11 och DX12 prestanda (och Nvidia presterar definitivt bättre i Rise of the Tomb Raider även i DX12).

Rimligtvis kommer GCN få större nytta av DX12 än Maxwell, men det är inte självklart och Pascal har minst lika bra stöd som GCN för hantering av högprioritetsjobb (Compute Preemption) samt betydligt bättre stöd för att köra grafik och compute parallellt. Maxwell stödjer faktiskt detta, men kräver statiskt partitionering av SMMs mellan jobben vilket i praktiken kräver konsolnivå på optimeringen för att ge en positiv effekt, d.v.s. kommer inte hända. Pascal har dynamisk partitionering även om den inte är lika finmaskig som GCN.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@D1976: driva runt det i 4k kommer nog att kräva en del. Min dator i sign klarar inte högsta på allt i WoT med Philips 40 tummare i 4k

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har noterat en väldigt bra detalj från den nakna bilden på kortet! Och det är att bildanslutningarna INTE tar upp onödig plats så vi kan nu skruva av metalbiten,byta till plattare kylarlösning(kanske gpu block?) och andvända oss utav en pcieraiser och voila så har vi speldatorer i minimalt format för ett "behagligt" pris

De som är nöjda med stock prestanda skulle nog kunna undervolta och kanske köra helt passivt med någorlunda bra luftflöde i chassit?

De korten som får hbm minne borde ju kunna tillverkas som low profile kort..

Det ser ljust ut för amd tycker jag kanske inte på swec men deras förmåga att alltid tänka andra saker än enbart rå prestanda glädjer mig oerhört!

Det finns såååååå mkt mer jag tar in i ekvationen innan jag gör ett köp än enbart prestanda.

Men det är rätt tydligt att deras nya generation gpuer är i grund och botten skapat på ett sätt där det ska bli mkt lättre för amd att använda samma gpuer i flera olika applikationer utan större förändringar i deras produktion vilket leder till effektiv/smart lösning mellan desktop,mobile och console:)

De minskar förbrukningen samt minsksr psu kraven och detta är väldigt viktigt för många!

jag uppskattar en helhet, amd kommer leverera.