Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Licensproblem med nytt moderkort

Trodde i min enfald att en licens var en licens. Har nyligen uppdaterat både min stationära dator och laptopen till Win10. Båda hade OS installerat vid inköpstillfället. Installationerna gick utmärkt och alla program och enheter fungerade efter installationerna.

Sedan kom mörkret. Den stationära ville plötsligt inte boota alls. En ren tillfällighet som inte hade med installationen att göra. Felet låg i moderkortet som fick bytas i den Asus med Win8 jag nu uppdaterat till Win10.

Fört enbart glädje i att min gamla bootdisk, med alla de programinstallationer jag hade, bootade utan problem in i Win10 med det nya moderkortet. Allt fungerar men så dök meddelandet "Aktivera Windows" upp. Följde anvisningen och gick in i inställningar och använde den produktnyckel jag hade för Win8. Funkade inte för att nyckeln "används av annan maskin". Alltså var installationen knutet till moderkortet.

Efter meningslös mailväxling med Win10 installationssupporten (för "teknisk" fråga) blev jag hänvisad till tekniska supporten. Trodde att detta lätt identiferade problem lätt kunde lösas och att jag kunde få någon giltlig nyckel från Microsoft att aktivera med. Samtalet var en bedrövelse. Ångrar att jag inte tog namnet på personen som ska vara kundsupport.

Först blev jag mer eller mindre avfärdad med att min licens inte duger om man byter moderkort. "Så har det alltid varit" sa denna snutige tekniker. Möjligt men har aldrig hört talas om det. I min värld ingick licensen då jag köpte maskinen. Heller inte så att Microsoft i den pågående kampanjen för att få användare att uppgradera nämner att den bara gäller om ditt moderkort inte pajat.

Om det kan man tycka vad man vill. Jag tycker det är att betrakta kunder som mig som 2:a klass. Det som retar mig mest är hur supporten hanterade mitt ärende. Efter att han kort konstaterat att jag var rökt la han luren i örat på mig då jag ville informera mig mer. Normalt sätt slutar jag göra affärer med sådana partners och om det inte var så struligt att gå över till Linux eller annat hade jag kanske gjort det.

Förmodligen går det inte att komma i kontakt med någon vettig person på Microsoft som kanske skulle kunna skapa lite good will och hjälpa mig i detta ganska unika fall. Någon som har tips på vart man i så fall har bäst möjligheter till framgång?

Den andra frågan är om någon här vet vad som egentligen händer om man INTE aktiverar det nu fungerande OS:et? Har sett diskussion kring frågan gällande Win7. Någon som vet vad som händer i Win10 (förutom den frysta texten på skrivbordet)? Antar något som går ut över funktionaliteten.

Jag suckar djupt efter allt strul jag hade med att byta moderkort och flytta diskar. Var jublande glad då jag kunde boota på nytt och nu sitter jag med en option att likt förbannat behöva köpa licens. Sniket att skapa sådana specialundantag tycker jag. Haft Win-licenser sedan Win 3.1 och känner mig nu som kusinen från landet.

Tacksam om någon har lite fakta jag kan ta till mig i ärendet samt vad som kommer hända och när. Det står i alla fall inte på Microsofts sidor.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

@Starrider: Tillför inget till diskussionen?
Jo eftersom delar av det du har skrivit är direkta felaktigheter och antagande som troligen grundar sig på okunskap eller missförstånd, så tillför det en del.
Och om du tror att jag är ute efter ditt medhåll och godkännande av vad jag skriver så är du fel på det, om du sen vill fortsätta tro påå det du säger så är det helt ok för min del eftersom det är inte jag som drabbas.
Bara lite synd om folk som inte har kunskapen väljer att tro på dig och sedan får problem.

"Återigen: Samtliga mina datorer som jag gjort den "orena" W10-uppgraderingen på fungerar numera lika smidigt som urverk. What's your problem?" Ditt svar på varför jag påpeka att ominstallation ibland är bästa lösningen.
Givetvis förutsätter en ominstallation att man har problem, utan problem ingen ominstallation.
Att uppgradera ett OS till ett annat ökar risken för att få problem, den garanterar inte att du får det.
Men det finns mängder av trådar både här på SweC och i andra forum där folk fått problem när dom uppgraderat sitt W7/8/8.1 till W10 och återställningen har inte heller fungerat. Då är ominstallation det som hjälpt.

"Jag avsåg inte dig specifikt utan rent generellt, ber om ursäkt om du tog det så. Poängen var att det är stor skillnad på om datorn är en leksak eller ett arbetsredskap." Ditt svar på mitt inlägg om varför man ibland måste göra en ren ominstallation.
Du pratar även om att det är enklare och ominstallera en "leksak" än en arbetsdator och därför vill man inte göra en ominstallation på en arbetsdator.
Är det inte betydligt viktigare att en arbetsdator fungerar felfritt än en "leksak"?

Behövs knappast citeras för att veta vad jag svarar på.
Ett lysande exempel på felaktighet är defrag av SSD.

Hittade en bra beskrivning på detta med huvud poängen nedan.

Defragmentera inte SSD
Men hur är det då med SSD-enheter – fungerar de likadant? Nej. Tvärtom. Eftersom din SSD inte har några rörliga delar, spelar det ingen roll var någonstans datan ligger. Det går lika snabbt att hämta de olika delarna oavsett hur utspridda de är. Att defragmentera en SSD påverkar därför inte prestandan över huvud taget.

Faktum är att det är direkt olämpligt att defragmentera en SSD!

En SSD använder som sagt samma teknik som minneskort för till exempel digitalkameror och smartphones. Själva lagring av data sker på så kallade NAND-flashceller. En nackdel med tekniken är att cellerna har ett begränsat antal cykler, vilket i praktiken betyder att du bara kan ändra statusen på en cell ett visst antal gånger innan den slutar att fungera. De flesta flash-baserade produkter på marknaden klarar runt 100000 cykler (källa: Wikipedia).
När du kör en defragmentering kommer data flyttas fram och tillbaka på lagringsenheten. På en vanlig hårddisk innebär det här ingen större påverkan av livstiden – snarare tvärtom eftersom en defragmenterad disk inte behöver arbeta lika mycket – men på en SSD leder defragmentering utan tvekan till förkortad livstid.

Vill någon läsa hela finns det här.
http://www.pconline.se/artiklar/defragmentera-ssd/

Infogat citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

Det kan vara problem med att W7 Update hänger sig när W10 Upgrade försöker uppdatera W7 innan uppgraderingen. Du kan komma runt det problemet genom att laddar ner MediaCreationTool från:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Använd sedan MediaCreationTool för att skapa en USB som du använder för att uppgradera till W10. Vill du ha kvar dina personliga filer och program startar du USB-verktyget i W7, vill du göra en ren installation som tar bort allt och så att säga börjar om från början bootar du från USB:n.

Om det är W7 Update som krånglar, välj då att INTE uppdatera W7 innan du uppgraderar till W10.

Ovanstående är tips som jag fått direkt av Microsoft Support. Jag har kört den första varianten med personliga filer och program intakta på flera av mina datorer och de fungerar numera alldeles utmärkt. Det råder dock delade meningar om det är bättre att köra en "ren" ominstallation eller inte (se forumet) , men för mig har det som sagt fungerat klockrent.

Det var just MediaCreationTool som jag hade problem med, inte W7 Update, det var just den som fungerade utan några problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av DanMicke:

Fört enbart glädje i att min gamla bootdisk, med alla de programinstallationer jag hade, bootade utan problem in i Win10 med det nya moderkortet. Allt fungerar men så dök meddelandet "Aktivera Windows" upp.

Detta har hänt mig ett par gånger, så lugn i stormen.

1. Prova att vänta lite och kör datorn som vanligt om det går. Jag vet flera fall där W10 inte gått att aktivera men aktiverades efter några dar utan att det gjorts något speciellt.

2. Aktivera via telefon. Gå in i start och skriv "slui 4" i textfältet utan citattecken och välj kör som administratör för att starta telfonaktivering och följ instruktionerna (du kan också starta den genom slå Windowstangent + r och skriva "slui 4"). Den här lösningen kan funka när du bytt moderkort och har en begränsad licens som är låst till en annan hårdvara, och fungerar det som det ska hävs låsningen till den gamla hårdvaran och låses till den nya. Lite krångligt, men det är för att säkerställa att samma licens inte används på mer än en dator åt gången.

3, Om du har äkta Windows så kan du kontakta Microsoft Support och kanske få hjälp med att häva blockeringen. De behöver din Produkt-ID (hittar du under System & Underhåll och sen System i kontrollpanelen) och/eller produktnyckeln (klisterlapp på datorn, på bärbara siter den troligen under datorn eller under batteriet).

Du kan få ett meddelande som säger att Windows inte kan aktiveras för att det kan vara en piratkopia trots att det är äkta. Jag fick det på en av mina datorer som inte gick att aktivera, men ett par dagar senare var W10 aktiverat utan att jag gjort något annat.

Att det tar sån tid med aktiveringen kan gissningsvis bero på överbelastning eftersom många verkar rusha på nu för att hinna uppgradera innan tiden går ut.

Annars kan du ju alltid skvätta lite hönsblod på tangentbordet och rabbla förbannelser och böner baklänges i hexkod, ibland tycks det hjälpa mer än man tror

Förtydligande om telfonaktivering av begränsad licens, förtydligande om aktiveringsproblem med äkta Windows
Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Starrider: Tillför inget till diskussionen?
Jo eftersom delar av det du har skrivit är direkta felaktigheter och antagande som troligen grundar sig på okunskap eller missförstånd, så tillför det en del.

Jag vet inte riktigt om du missförstår mig avsiktligt eller helt enkelt inte förstår det jag skriver. Du citerar mig dessutom inte utan skriver om det i helt nya formuleringar och betydelser som inte har ett dugg att göra med mina ursprungliga åsikter. Jag står inte för en enda av de åsikter som du presenterar i ditt senaste inlägg utan dem får du stå för själv. Jag står dock bakom det jag skrivit själv i mina tidigare inlägg och hänvisar till dem.

Den här diskussionen börjar kännas alltför osaklig, hätsk och infekterad för min smak, så jag drar mig ur vidare skriftväxling. För min del är saken utagerad och jag kommer inte att besvara fler av dina inlägg i det här ämnet.

Peace out...

Mindre ändring
Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det var just MediaCreationTool som jag hade problem med, inte W7 Update, det var just den som fungerade utan några problem

I så fall kan du försöka med att se till att W7 är fullt uppdaterat innan du startar uppgraderingen. Samtliga uppgraderingsverktyg jag använt startar W7 Update, ofta utan att det märks, och försöker uppdatera W7 som en del av förberedelserna för uppgraderingen till W10, och det händer att W7 Update fastnar permanent under denna fas och inte går att få igång igen.

Så även om W7 Update fungerade innan så kan det ha låst sig under uppgraderingsförsöket utan att det märkts. Du kan testa detta genom att starta Update i W7 och se om det finns felmeddelanden eller om det fastnar när du söker/installerar uppdateringar.

Men om du är säker på att W7 Update fungerar så har jag nog inga andra tips annat än att köra en "ren" ominstallation, men då försvinner alla dina personliga filer och program. Men det borde i alla händelser fungera.

Ändrat felaktighet från "W7 Upgrade" till "W7 Update"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

I så fall kan du försöka med att se till att W7 är fullt uppdaterat innan du startar uppgraderingen. Samtliga uppgraderingsverktyg jag använt startar W7 Update, ofta utan att det märks, och försöker uppdatera W7 som en del av förberedelserna för uppgraderingen till W10, och det händer att W7 Update fastnar permanent under denna fas och inte går att få igång igen.

Så även om W7 Update fungerade innan så kan det ha låst sig under uppgraderingsförsöket utan att det märkts. Du kan testa detta genom att starta Update i W7 och se om det finns felmeddelanden eller om det fastnar när du söker/installerar uppdateringar.

Men om du är säker på att W7 Update fungerar så har jag nog inga andra tips annat än att köra en "ren" ominstallation, men då försvinner alla dina personliga filer och program. Men det borde i alla händelser fungera.

Vi HAR REDAN GJORT UPPGRADERINGEN via just Windows Update. Fungerade utan några problem. Windows:et var helt uppdaterat. Den hängde sig inte någon gång. Den frågade om vi ville ladda ner, svarade ja. Tog väl 20-30 minuter. Sedan frågade den om vi ville starta uppgraderingen nu, eller senare, svarade nu o sen gjorde den resten utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

Jag vet inte riktigt om du missförstår mig avsiktligt eller helt enkelt inte förstår det jag skriver. Du citerar mig dessutom inte utan skriver om det i helt nya formuleringar och betydelser som inte har ett dugg att göra med mina ursprungliga åsikter. Jag står inte för en enda av de åsikter som du presenterar i ditt senaste inlägg utan dem får du stå för själv. Jag står dock bakom det jag skrivit själv i mina tidigare inlägg och hänvisar till dem.

Den här diskussionen börjar kännas alltför osaklig, hätsk och infekterad för min smak, så jag drar mig ur vidare skriftväxling. För min del är saken utagerad och jag kommer inte att besvara fler av dina inlägg i det här ämnet.

Peace out...

Mycket möjligt jag missförstår dig, dock inte avsiktligt, pga av dina delvis luddiga formuleringar.
Behöver du verkligen citat på vad jag svarar dig (har editerat förra posten), håller du inte reda på vad du själv säger?

Om du står för åsikterna eller inte kan jag inte svara på, men du har iaf uttryckt dom.

Vad jag reagerade på i det första inlägget var en del onödiga förfarande vid uppgradering som inte ger någon direkt hjälp samt ett delvis felaktigt.
I ditt första inlägg som jag kommenterade och dina fyra första punkter är det endast punkt 3 som är vettig, 1 & 2 är onödiga då dom sköts automatiskt och 4:an är direkt felaktig om det inte gäller vanlig HDD.

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Datorer man köper med färdigt OS är i princip uteslutande OEM licenser som är knutna till moderkortet, det har dock ryktats att om man knyter sin W10 licens till ett MS konto och sedan loggar in med detta så skall man även kunna byta moderkort, om det stämmer vet jag inte.

Finns ev 2 vägar runt det, ring MS support och förklara för dom att moderkortet gick sönder på din dator och att det var endast det som byttes, ibland brukar dom vara snälla och hjälper dig aktivera.
Det andra är om din W8 licens är retail så får du helt enkelt installera detta och sedan uppgradera till W10 för att knyta upp ditt nya moderkort.
Om du nu inte vill blåsa din dator helt så kan man testa en liten fuling om du har en extra HDD/SSD (kan inte garantera att det funkar, men det borde funka eftersom licensen knyts till moderkortet), montera bort din nuvarande C: drive och sätt in endast en tom extra disk där du kör in W8 som uppgraderas till W10. När detta är klart byter du tillbaka och hoppas aktiveringen fungerar eftersom du knutit upp moderkortet till en W10 licens.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vi HAR REDAN GJORT UPPGRADERINGEN via just Windows Update. Fungerade utan några problem. Windows:et var helt uppdaterat. Den hängde sig inte någon gång. Den frågade om vi ville ladda ner, svarade ja. Tog väl 20-30 minuter. Sedan frågade den om vi ville starta uppgraderingen nu, eller senare, svarade nu o sen gjorde den resten utan problem

OK, du körde W10 Upgrade via W7 Update, inte W7 Update via W10 Upgrade. Jag blandar ihop det där ibland, sorry...

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera min Win 7 till Win 10 innan fristen går ut om ett par dagar.

Problemet är att Windows Update gör inte ett skit. Jag klickar på uppgradera och det står att den ska ladda ner Win 10, men här står den på 0 % i evighet.

MediaCreationTool verkar kunna ladda ner en ISO utan problem dock, men jag har fått för mig att man måste uppgradera via Windows Update för att din nyckel ska omvandlas va?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag vill uppgradera min Win 7 till Win 10 innan fristen går ut om ett par dagar.

Problemet är att Windows Update gör inte ett skit. Jag klickar på uppgradera och det står att den ska ladda ner Win 10, men här står den på 0 % i evighet.

MediaCreationTool verkar kunna ladda ner en ISO utan problem dock, men jag har fått för mig att man måste uppgradera via Windows Update för att din nyckel ska omvandlas va?

/hulle.

Nej, du kan göra uppgraderingen via MediaCreationTool, den kommer att aktivera Windows 10. Sedan omvandlas inte nyckeln. Du kan närsomhelst återgå till Windows 7 genom att formatera hårddisken o lägga in Windows 7 o sedan ange din nyckel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

Detta har hänt mig ett par gånger, så lugn i stormen...
...Annars kan du ju alltid skvätta lite hönsblod på tangentbordet och rabbla förbannelser och böner baklänges i hexkod, ibland tycks det hjälpa mer än man tror

Skrivet av MacAllan:

@DanMicke: Datorer man köper med färdigt OS är i princip uteslutande OEM licenser som är knutna till moderkortet, det har dock ryktats att om man knyter sin W10 licens till ett MS konto och sedan loggar in med detta så skall man även kunna byta moderkort, om det stämmer vet jag inte...

Tack för era svar. Mina reflektioner kring det ni säger i era respektive inlägg:

Köpte ju datorn med Win8 installerat så enligt MacAllans analys är det då ofelbart en OEM-licens (hade själv ingen relation till begreppet tidigare). Kunde dock inte föreställa mig att den enbart gällde om moderkortet inte pajade. Knappast något som poängteras vare sig från Microsoft eller butiken. Ren förb... idioti och snikenhet anser jag. En PC är, till skillnad från en Mac en byggsats med komponenter som kan behöva bytas och ett moderkort kan ju paja första veckan om man har otur. Skulle vara lika begåvat att knyta licensen till fläkten.

En detalj är att jag via programmet ProduKey tidigare fick fram en nyckel (5 grupper m 5 tecken vardera) för Win 8 som jag sparade för alla eventualiteter. Nu visa programmet en ny nyckel i samma format för Win 10. Har förstås provat att aktivera med båda. De genererar dock olika felkoder. Den ena innebär som sagt att Win10 är installerad på annan dator, den andra ger ingen träff på sökning på MS sidor.

Läser MacAllan så att det enda som återstår är att vädja till supporten, eftersom jag INTE har en retail Win8 (annars var det ju ett intrikat knep du föreslog med en "gosthinstallation" och uppgradering). I så fall får jag försöka på nytt även om jag fortfarande kokar efter den ignorante ursäkt till supportindivid jag fick tag på sist (efter 25 minuters väntan). Det var den tekniska supporten. Försökte först prata om saken med Win10-installations-supporten men de förståd inte ens problemet så de har uppenbarligen en mycket begränsad arbetsuppgift. Låter inte som de har MS förtroende att godkänna avsteg från de ordinarie rutinerna. Om detta blir vad som återstår, något tips på vilken support jag ska sikta på för att ha bäst chans att övertyga? Jag lovar att jag kan beskriva fallet så de tycker synd om mig ;).

Starrider ger mig förstås hopp om hans punkter 1 och 2 fungerar: "1" har inte inträffat men då jag nu inser att jag har denna s.k. OEM-licens så är det väl bara så att någon form av auto-aktivering också kommer finna att mina nycklar inte duger? Även de vars moderkort inte pajjat kanske har lite eftersläpning på grund av trycket kring mångden installationer men är det inte logiskt att denna självfixande aktivering också kräver "rätt" nyckel?

"2" antyder att MS har en inbyggd möjlighet att definera om vilken dator som ska ha licensen. Mitt skeptiska jag säger då mig att det motsäger deras officiella benhårda "regel" (som kräkmedlet som la på då jag pratade hävdade). Dessutom öppnar det förstås för att man kan fiska en annans nyckel och "sno" licensen. Vilket borde få följden att en annan stackare plötsligt meddelas att Win 10 inte är "aktiverat"?

Tycke att MS istället kunde ge kundservice till kunder där de uppenbart inte har för avsikt att tjuvköra flera licenser. De har väl loggar då jag installerade kopplade till mitt IP-nummer eller se något spår som styrker det jag berättar?

SÅ: Laddar för vilket steg jag ska ta men reflektera gärna på mina slutsatser ovan. Just nu är det att jag bara kommer undan genom att vädja om undantag från regeln, även om jag hoppas på en god fé som plötsligt aktiverar. MEN, en fråga förblev obesvarad: Vet någon vad som verkligen HÄNDER om man bara blunda för det där frysta meddelandet på skrivbordet? Kan väl inte vara så lindrigt att man bara ska tvingas skylta med det? Hade jag nog kunnat leva med men anar något värre efter någon deadline. Någon som vet - for sure?

PS. Svart magi har jag förstås redan provat, men hade ingen svartbok för OS-nycklar. Men funkar min Voo-Doo-docka så har snubben på tekniska supporten nu drabbats av kroniskt dålig mage

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Finns det några fördelar med att skriva in produktnyckeln från sitt gamla 8.1 redan nu (uppgraderade igår)? Eller det finns ingen konkret anledning, och är lika bra att köra på den "Digitala behörigheten"?

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Har ett problem med min installation från Windows 8 till Windows 10 som jag inte installerade på min vanliga hårddisk C utan via SSD-disken i datorn och installationen fullföljde normalt men sedan startar datorn om sig automatiskt, inget konstigt med det, men det händer inget mer utan det är bara svart skärm fast man hör hur datorn går, tangentbordet och allt lyser. Datorn startas om igen och igen men inget händer.

Tillslut efter en timma stänger jag av datorn manuellt med hjälp av tryckknappen. Startar upp den igen och fortfarande så händer ingenting... Någon som vet vad som kan vara fel? Jag vill ju gärna komma in i min dator igen, kvittar om det är Windows 8 eller 10 nu.

Jag har en ASUS G10AC med Core i5-4440.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vfp420b:

Har ett problem med min installation från Windows 8 till Windows 10 som jag inte installerade på min vanliga hårddisk C utan via SSD-disken i datorn och installationen fullföljde normalt men sedan startar datorn om sig automatiskt, inget konstigt med det, men det händer inget mer utan det är bara svart skärm fast man hör hur datorn går, tangentbordet och allt lyser. Datorn startas om igen och igen men inget händer.

Tillslut efter en timma stänger jag av datorn manuellt med hjälp av tryckknappen. Startar upp den igen och fortfarande så händer ingenting... Någon som vet vad som kan vara fel? Jag vill ju gärna komma in i min dator igen, kvittar om det är Windows 8 eller 10 nu.

Jag har en ASUS G10AC med Core i5-4440.

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar Windows. De andra kopplar du in efter att Win DVD/USB installerat klart. Antar att SSD är en ny disk som du köpt efteråt (Dvs SSD är INTE original disken som har återställnings partitionen).

Starta datorn från Win 10 USB minnet och ta bort alla partitioner på SSD. Lösningen på vissa fel har krävt att man gjorde så för att felen de hade blev kvar när de bara formaterade och installerade om.

Längre ned på sidan har du knappen "Ladda ned verktyget nu". Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ha bara 1 disk kopplad när du installerar Windows. De andra kopplar du in efter att Win DVD/USB installerat klart. Antar att SSD är en ny disk som du köpt efteråt (Dvs SSD är INTE original disken som har återställnings partitionen).

Starta datorn från Win 10 USB minnet och ta bort alla partitioner på SSD. Lösningen på vissa fel har krävt att man gjorde så för att felen de hade blev kvar när de bara formaterade och installerade om.

Längre ned på sidan har du knappen "Ladda ned verktyget nu". Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm.

SSD-disken var redan med i datorn när jag köpte den och jag valde den då jag inte hade tillräckligt med utrymme på enhet C som jag misstänker att återställningspartitionen ligger på och Windows 10 laddade jag ner via Windows Update med gratiserbjudandet som poppat upp titt som tätt på datorn.

Permalänk
Medlem

Räcker det att uppgradera till 10:an idag för att på så sätt "konvertera" nyckeln så att den går att utnyttja vid ett senare tillfälle? Har en 8.1 nyckel liggandes som jag i framtiden vill utnyttja till Windows 10. Just nu kör jag Windows 7 och är supernöjd, har inga planer på att uppdatera den burken idag. Men min tanke var att ta en annan burk, installera Windows 8.1 med den nyckeln och uppgradera till 10:an. Blir den nyckeln då giltig för kommande Windows 10 installationer om något år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Räcker det att uppgradera till 10:an idag för att på så sätt "konvertera" nyckeln så att den går att utnyttja vid ett senare tillfälle? Har en 8.1 nyckel liggandes som jag i framtiden vill utnyttja till Windows 10. Just nu kör jag Windows 7 och är supernöjd, har inga planer på att uppdatera den burken idag. Men min tanke var att ta en annan burk, installera Windows 8.1 med den nyckeln och uppgradera till 10:an. Blir den nyckeln då giltig för kommande Windows 10 installationer om något år?

Nej, det är inte nyckeln man konverterar.

Din 8.1 nyckel medför att du får uppgradera till W10 gratis på den dator som 8.1 nyckeln finns, sen får den datorn en generisk W10 nyckel och W10 knyts till just den datorn via moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

2. Aktivera via telefon. Gå in i start och skriv "slui 4" i textfältet ...

Hej igen. Ingen respons på mitt senaste inlägg men har nu testat telefonaktiveringen. Som jag misstänkte fick jag beskedet (efter ha matat in de 9x7 siffrorna som var mitt Produkt-ID) att min produkt "inte kunde verifieras" så tyvärr funkar det inte och förmodligen gäller att det enda sättet att aktivera min Win10 installation från tidigare moderkortet är att ringa och vädja till Microsoft.

Upprepar mina två frågor från mitt sista inlägg och är mycket tacksam om någon av er har något att tillföra om:
1. Vilken support TROR NI är bäst att kontakta för ett "utredande" samtal med en operatör som också har behörighet att tillåta en ny nyckel till mig?
2. Fortfarande ingen som VET vad som kommer att hända om jag inte aktiverar Win10?

OCH OM JAG KRYPER TILL KORSET:

Har nu läst fler inlägg bakåt i tiden angående OEM-licens och byte av moderkort. Inser att utsikterna att "övertala" kanske inte är så stora då många har provat samma sak ända sedan Win7 utan framgång. Så det kanske slutar i att allt detta handlar om en köpt licens för ca. 1200:- p.g.a. moderkortet som pajade.

Eftersom jag inte varit i situationen tidigare undrar jag om jag därmed måste installera om Win10 igen efter köpet, eller om man direkt får en licensnyckel o ev. produkt-ID som man kan använda för att aktivera Win10 från den tidigare installationen? Någon som vet? Att betala 1200:- är förstås surt. Att gå igenom installationsprocessen på nytt ännu surare, i synnerhet som det första installationen är felfri och fungerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

* * * Uppdaterar inlägget eftersom jag nu testat nedanstående och det fungerade fint * * *

Har lagt in Windows 10 Home sedan tidigare men insåg att jag har en 8.1 Pro licens liggandes.

Den är dock engelsk, vad händer om jag använder den för att uppgradera till Windows 10 Pro, ändrar den språket eller får man behålla språket från installationen (svenska)?

Tänker mig alltså använda den nyckel för Windows 10 Pro som Microsoft tillhandahåller och när Pro är installerat så aktiverar jag med min engelska 8.1 Pro nyckel. De har väl inte stängt den möjligheten, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Eftersom jag inte varit i situationen tidigare undrar jag om jag därmed måste installera om Win10 igen efter köpet, eller om man direkt får en licensnyckel o ev. produkt-ID som man kan använda för att aktivera Win10 från den tidigare installationen? Någon som vet? Att betala 1200:- är förstås surt. Att gå igenom installationsprocessen på nytt ännu surare, i synnerhet som det första installationen är felfri och fungerande.

Nej du behöver inte installera igen, får du ny nyckel så högerklicka på Den här Datorn och välj egenskaper, där finns än länk till höger "Ändra produktnyckel".

Alternativ att komma dit är Inställning > system > om, längst ner väljer du systeminformation.

Permalänk
Skrivet av DanMicke:

Hej igen. Ingen respons på mitt senaste inlägg men har nu testat telefonaktiveringen. Som jag misstänkte fick jag beskedet (efter ha matat in de 9x7 siffrorna som var mitt Produkt-ID) att min produkt "inte kunde verifieras" så tyvärr funkar det inte och förmodligen gäller att det enda sättet att aktivera min Win10 installation från tidigare moderkortet är att ringa och vädja till Microsoft.

Upprepar mina två frågor från mitt sista inlägg och är mycket tacksam om någon av er har något att tillföra om:
1. Vilken support TROR NI är bäst att kontakta för ett "utredande" samtal med en operatör som också har behörighet att tillåta en ny nyckel till mig?
2. Fortfarande ingen som VET vad som kommer att hända om jag inte aktiverar Win10?

OCH OM JAG KRYPER TILL KORSET:

Har nu läst fler inlägg bakåt i tiden angående OEM-licens och byte av moderkort. Inser att utsikterna att "övertala" kanske inte är så stora då många har provat samma sak ända sedan Win7 utan framgång. Så det kanske slutar i att allt detta handlar om en köpt licens för ca. 1200:- p.g.a. moderkortet som pajade.

Det kan faktiskt vara lite snårigt att hitta rätt information på Microsoft Support, så jag citerar samt länkar till källorna:

DanMicke:

SVAR:
Microsoft Kundservice (Microsoft Customer Care Center): +46 08-559 900 00
Citerat från http://www.microsoft.com/sv-se/contact.aspx, följ länk för originaluppgifter.

Det är det telefonnummer (ett vanligt 08-nummer alltså) jag brukar ringa. Är du missnöjd med den hjälp du får så bryt bara samtalet och ring upp igen och börja om, sannolikheten för att du ska bli kopplad till samma person är rätt låg. Personligen så har jag alltid blivit vänligt bemött och fått mycket god hjälp med det mesta, även av/omaktivering av OEM.

Oviljan och misstänksamheten från MS Support beror på den stora spridningen av piratkopior och du måste kunna försäkra dem om att endast ett exemplar av licensen kommer att användas på endast en dator. Inte säkert det går, ibland är det omöjligt att låsa upp licensen trots allt.

DanMicke:

SVAR:
Citerat från https://support.microsoft.com/sv-se/help/15087/windows-genuin... (följ länken för mer info/FAQ om äkta/oäkta Windows):
"Kan jag fortfarande få viktiga säkerhetsuppdateringar fastän oäkta Windows körs på datorn?

Ja. Oavsett om programmet är äkta eller inte går det fortfarande att hämta viktiga säkerhetsuppdateringar. Men om exemplaret av Windows inte är äkta kan du inte installera många av de uppdateringar som enbart kunder med äkta Windows har tillgång till. Vi rekommenderar starkt att du skaffar äkta programvara från Microsoft så snart som möjligt, så att datormiljön blir säkrare."

(Uppgifterna är gamla men jag har inte hittat några färskare som påstår något annat/min anm.)

I ÖVRIGT:
Jag har själv uppgraderat OEM-licenser till W10, och en gjorde jag (OBS!!! REKOMMENDERAS INTE!!!) på en annan dator för att uppgraderingen av okänd anledning inte gick att utföra på den dator där operativsytemet skulle användas.

Det operativsystemet försökte jag först av/omaktivera på den dator där det skulle användas både via telefon och MS Support vilket misslyckades, sedan körde jag uppdateringar av W10 tills den inte kunde hitta fler, och aktiveringsproblemet löste sig självt efter några dagar. Hur det gick till? MS Support kunde inte riktigt svara på den frågan, bara konstatera att mitt W10 lagligen hade aktiverats när de kollade mot Produkt-ID.

Tyvärr kommer jag inte på mer just nu, men jag hoppas att det löser sig för dig. Hör gärna av dig och berätta hur det går.

Lagt till text om misslyckad telefonaktivering i näst sista stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej, det är inte nyckeln man konverterar.

Din 8.1 nyckel medför att du får uppgradera till W10 gratis på den dator som 8.1 nyckeln finns, sen får den datorn en generisk W10 nyckel och W10 knyts till just den datorn via moderkortet.

Ok tack, men om man skulle vilja byta moderkort senare så är man då körd? Eller går det att få dom att släppa på låsningen om man väl har genomfört uppgraderingen till W10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Ok tack, men om man skulle vilja byta moderkort senare så är man då körd? Eller går det att få dom att släppa på låsningen om man väl har genomfört uppgraderingen till W10?

Omöjligt att svara på.
Det är sagt sen tidigare att har man en retail w7/8/8.1 licens så skall man få en retail w10, sen har det även ryktats att om man knyter sin w10 installation till ett MS konto så skall man även kunna byta moderkort och sedan aktivera via MS kontoto.

Men som sagt så får vi väl inga definitiva svar på detta fören man försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

Tyvärr kommer jag inte på mer just nu, men jag hoppas att det löser sig för dig. Hör gärna av dig och berätta hur det går.

Avslut och avrapportering:

Tack för ditt och andras engagemang. Lite utmattad efter ca. 2 timmar med samtal till MS Support men äntligen i hamn. Detta hände:

Svenska supporten (kom fram efter ca 30 min) försökte, efter jag vädjade och gav all info, låsa upp men enligt uppgift gick det inte att aktivera min tidigare OEM-licens igen. Trodde själv jag bara kunde gå ut på MS sidor och köpa en Win 10 Home Retail men supporten rådde mig att göra det över telefon för att vara säker på få rätt nyckel till min maskin. Varför det andra alternativet skulle innebära risk vet jag inte men föredrog att följa detta råd. Blev kopplad och hamnade i engelskspråkig support. Efter massa strul med att bokstavera på svenska på knastrig linje kunde hon till sist konstatera att jag var jag men sa sedan att hon nu skulle koppla mig vidare för att köpa min licens.

MEN vad hon gjorde var att åter koppla mig till växeln med svensk vägledning och hamnade i samma långa telefonkö som innan. Under tiden försökte jag köpa mitt ex själv och hade fått veta att rätt sätt INTE är att bara gå till MS sida och köpa utan att göra det via interface under Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Aktivering där man väljer alternativ "Gå till Store". Tydligen behövs det för att få rätt licensnyckel till mitt redan installerade Win 10 i denna situation.

Är ju inte handfallen så normalt skulle jag kunna göra detta utan hjälp av support. MEN nästa interface, som i övrigt var helt på svenska, hade knapp för att köpa licens med belopp i US$ vilket ju var lite skumt. Gick dock att gå vidare ända till kreditkortsinfon skulle in. Då var interfacet låst till US adress så det krävdes att jag angav Region (US stat) och kom därför inte vidare. Någon bugg och feltolkning via min web-läsare kanske men kom alltså inte vidare.

Under tiden var jag kvar i telefonkön och kom fram. Åter till engelskspråkig support. Då hade det gått 2 timmar och jag var ganska hes och smått störd av omständigheterna men höll humöret uppe nog för att inte låta det gå ut över den nya tjej jag fick snacka med. Dock var hon stabil nog att föra hela ärendet i hamn. Efter otaliga bokstaveringar av såväl mailadress för konfirmation och kreditkortsuppgifter fick jag till sist den bekräftelse som gav mig en nyckel. Släppte henne inte förrän jag också kunde konstatera att nyckeln fungerade.

Det kostade mig 1200:- och 2,5 timmar av min tid men nu har jag äntligen ett aktiverat Win10.

ALLMÄN INFO: Frågade uttryckligen vad som skulle hända om jag inte aktiverade alls. Hitills har ju ingen här haft järnkoll på vad som gäller för en ej aktiverad Win 10-installation. Enligt supporten kommer, efter "en tid", alla mina personliga inställningar för skrivbord och meny försvinna. Säkerhetsuppdateringar kommer dock funka och en del andra uppgraderingar (troligen appar och annat lull-lull) får man inte tillgång till. För min del vill jag anpassa med personliga inställningar men den som inte har behov av det kan förmodligen köra vidare och se den frysta texten som "dekor" ;).

Därmed avslutat ärende för min del. Helt enkelt en j-a otur som hade ett moderkort som gav upp vid fel tillfälle och det kostade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Omöjligt att svara på.
Det är sagt sen tidigare att har man en retail w7/8/8.1 licens så skall man få en retail w10, sen har det även ryktats att om man knyter sin w10 installation till ett MS konto så skall man även kunna byta moderkort och sedan aktivera via MS kontoto.

Men som sagt så får vi väl inga definitiva svar på detta fören man försöker.

Ok tack! Kanske får dra ett samtal till MS och höra..

Permalänk
Medlem

Försökte uppgradera en av mina HTPC's från Win 7 Pro till Win 10 (gratis via https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...:

får hela tiden:

Vad jag läste mig till innan var att det räcker med 20GB ledigt, jag har 22,2 GB ledigt (alltså ca 11% mer än nödvändigt) på den enda disken i burken.
(Bilderna visades åt rätt håll i datorn innan jag laddade upp dom)

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Ok tack! Kanske får dra ett samtal till MS och höra..

MS supporten har dock gett folk olika besked så jag har inte så stort förtroende för vad dom säger om retail.

Permalänk

Hejsan,

var nyss tvungen att omformatera datorn till fabriksinställningar vilket innebär att jag nu är tillbaka i windows 8.1. Kan jag få Win. 10 igen gratis eller måste jag betala 1200 kronor? Jag fick en såndär automatisk uppgradering i våras.

För mig är det skit samma egentligen, jag är bara glad att datorn funkar.