Xiaomi Mi Mix är smart telefon med rekordstor skärmyta

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi Mi Mix är smart telefon med rekordstor skärmyta

Elektronik- och telefontillverkaren Xiaomi lanserar nu sin senaste telefon i hemlandet Kina. Det handlar om en telefon med en 6,4-tumsskärm som tar upp över 90 procent av dess framsida.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Varför är det bara kinesiska tillverkare som fattar vad man egentligen vill ha?!
4400 mAh och nästan icke-exesiterande bezels - JA TACK!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Varför är det bara kinesiska tillverkare som fattar vad man egentligen vill ha?!
4400 mAh och nästan icke-exesiterande bezels - JA TACK!

Håller med dig. De är dessutom mycket bättre på design, här kopierar alla bara iPhone 6.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Ge mig en 5,5" skärm i storlek av en 4,7" enhet så mobilen går ner i fickan, då börjar det likna något!

Permalänk
Inaktiv

Perfekt design just nu. Men för stor tyvärr :/
Men är definitivt ett bra steg in i "The Future..!"

Permalänk
Medlem

Snygg men opraktisk.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Om den har mjuka knappar undrar jag varför man glömde ta bort nederkanten.

EDIT: Fixat

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jösses vad fräck!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@LemonIllusion:
det är för att kameran ska kunna vara där som du kan se ner till höger

Permalänk
Medlem

Undrar hur det är tänkt att man ska hålla i denna? Speciellt med tanken på hur otroligt lätt det kommer vara att råka komma åt kanterna konstant och aktivera vad man nu har där på skärmen, har redan detta problem på dagens mobiler ibland och i detta fallet så finns det noll kant yta?

Även exempel bilden så nuddar ju handen nedre vänstra hörnet. Antar att man är tvungen att ha fet skydd som möjliggör att det går att hålla i produkten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Ge mig NU!!! Detta är vad jag vill ha men...den kommer nog aldrig till sverige.
jag vet att ett annat företag hade något likt detta för 2-3 år sedan men den var svag och dyr.
Crystal någonting

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
99:e percentilen

Verkar bra på många sätt, men tämligen olämplig som mobiltelefon pga den enorma storleken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snyggt är det. Men det ska gå att använda skiten med. Tycker tex min S6 Edge+ är på gränsen. Får ständigt byta grepp för att nån millimeter av fingerfläsket råkar röra vid nåt som gör att det inte går att scrolla etc.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Så ingen liten högtalare riktad mot örat när man pratar i telefon? Eller front-kamera?

Permalänk
Medlem

Förbaskat snygg, designad tillsammans med Philipe Starck också. Dock är skärmstorleken inte något för mig då jag använder mobilen enhandat.

Något extremt anmärkningsvärt är att mobiltelefonen ej har högtalare på framsidan för samtal - Istället används piezoelektrisk keramik för att skapa ljud.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Förvisso är den där luren alldeles för stor för mig - det är ju nästan frågan om en regelrätt surfplatta - men det verkar ändå som Xiaomi har gjort väldigt mycket rätt med den, även utifrån västvärldens preferenser.

Av ren nyfikenhet undrar jag varför de inte lanserar sina telefoner officiellt i väst? Handlar det helt enkelt om att Kina är en tillräckligt stor marknad, och att man kanske har bättre marginaler där i och med att man tycks ha ett etablerat varumärke? Eller är det något annat som är avgörande?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkar bra på många sätt, men tämligen olämplig som mobiltelefon pga den enorma storleken.

Samma fysiska storlek som iPhone7 plus. Men jag håller med om att den ändå kan vara lite stor. 5,5" skärm är optimalt för mig, och med så små bezels skulle en sådan skärm få plats i ett skal lika stort som en vanlig iPhone 7...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Kan nog vara den mest igenom tänkta mobilen på ett bra tag. Men håller med många andra om jag vill ha ner den till någonstans runt 5-5.1 tum mobil på yttermåtten.

Hoppas att de lanserar utanför Kina och att de producerar en mindre variant också.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Inget nytt egentligen, Sharp har haft liknande telefon ett tag.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tror inte Iphone 6 Plus räknas som "olämplig som mobiltelefon pga den enorma storleken"...

Intressant telefon, börjar bli bra konkurens från Kina nu!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathRider:

@LemonIllusion:
det är för att kameran ska kunna vara där som du kan se ner till höger

Rätt säker på att den kameran inte behöver de 7 cm² av ytan som den inte använder.

en dimension för mycket smög sig in
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om den har mjuka knappar undrar jag varför man glömde ta bort nederkanten.
http://i.imgur.com/64T1NVr.png

EDIT: Fixat

Skärmen täcker inte den svarta ytan nertill om det är vad du menar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Love at first sight har fått en ny innebörd! Tills man läste hur stor den var..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skärmen täcker inte den svarta ytan nertill om det är vad du menar.

Det är precis det jag påpekar. Om inte det ska finnas hårdvaruknappar där (kapacitiva knappar kan vara bra på att inte synas på bilder, så med lite tur kommer det finnas det) är det ett oerhört slöseri att inte låta skärmen sträcka sig hela vägen till nederkanten också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:
Troligen behöver de platsen för elektronik. Sedan är det väldigt jobbigt att nå så långt ner så jag tycker det bara är bra.
Jag tror det är digitizern, LCD kanten och kabeln som behöver iallafall 2mm.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Det är precis det jag påpekar. Om inte det ska finnas hårdvaruknappar där (kapacitiva knappar kan vara bra på att inte synas på bilder, så med lite tur kommer det finnas det) är det ett oerhört slöseri att inte låta skärmen sträcka sig hela vägen till nederkanten också.

Det är för att dom är tvungna att ha plats för elektroniken till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@LemonIllusion:
Troligen behöver de platsen för elektronik. Sedan är det väldigt jobbigt att nå så långt ner så jag tycker det bara är bra.
Jag tror det är digitizern, LCD kanten och kabeln som behöver iallafall 2mm.

Skrivet av Celcius:

Det är för att dom är tvungna att ha plats för elektroniken till skärmen.

Man har ju allt annat bakom displayen. Jag vet inte varför vissa saker absolut skulle behöva vara bredvid. Hoppas i alla fall de använder ytan till hårda knappar så den inte är helt förslösad. Tyvärr verkar de ju redan ha allokerat plats på skärmen för mjuka knappar (se bildförhållandet)…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att den kameran inte behöver de 7 cm² av ytan som den inte använder.

Så man ska ha en liten skärm bredvid kameran?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jaha, då förstår jag vad du menar. Det är nog som på Moto 360 med "flat tire" i nederkanten, att anslutningen till skärmen måste gå någonstans, och för att ge plats åt en "selfiekamera", ljussensor och avståndssensor. Hade säkert gått att göra döytan ännu mindre om man skippade kameran och sensorerna men då kompromissar man för mycket med funktionaliteten enligt mig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Man har ju allt annat bakom displayen. Jag vet inte varför vissa saker absolut skulle behöva vara bredvid. Hoppas i alla fall de använder ytan till hårda knappar så den inte är helt förslösad. Tyvärr verkar de ju redan ha allokerat plats på skärmen för mjuka knappar (se bildförhållandet)…

Kan du tillverka en sån telefon? Det har äntligen kommit en telefon med extremt små bezels och så gnäller folk om att det fortfarande är kvar 5mm i botten.