Bästa ska man välja oled med 1080p eller vanlig tv med 4k?

Permalänk
Medlem

Bästa ska man välja oled med 1080p eller vanlig tv med 4k?

Oled på 1080p eller lcd med 4k

Permalänk
Medlem

Det finns inget "bäst" av de två den ena är lågupplöst den andra har oled, sen är det ju inte automatiskt bra bara för att det är oled heller. Men jag skulle idag inte köpa något som inte var 4k till min huvud TV, ångrar att jag blev övertalad för något år sedan att skaffa en fullhd tv... Jag inväntar personligen 4k oled 65" för 15000kr innan jag byter tv (om den inte går sönder)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@sekoo: jag hade tagit in frågan ochså om HDR jag tror det kommer komma ut mer filmer tidigare i HDR än 4k och oled är väll mer för den som kollar mycket filmer men jag är rätt okunig så hoppas någon som kan förklarar lite mer då jag sj vill veta för och nakdelar

Permalänk
Medlem

Väldigt förenklat så kan man säga att OLED är ersättaren till Plasma. Hög bilduppdateringsfrekvens, otrolig kontrast och livliga färger. Enda nackdelen är priset men det kommer sjunka i takt med att tillverkningstekniken effektiviseras och försäljningen tar riktig fart.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Sen får man också tänka på att så gott som alla nya TV-apparater som släpps är 4K nu, förutom de billigaste. En snabb titt på prisjakt gav att det finns 3 st. OLED-TV med 1080p, två från 2014 och en från 2015. De från 2014 verkar lida av LG:s sega gränssnitt från den tiden, medan även den från 2015 verkar lida av en del av OLEDs barnsjukdomar om man kollar omdömmen.

Så jag tycker att du antingen bör gå upp lite i pris och välja t.ex. en LG OLED55B6V, eller så köper du en billigare LCD-TV nu och köper OLED om något år istället.

Permalänk
Medlem

Samsungs Quantum för (7005 serien och uppåt) verkar också vara rätt fina. Rappa i menyerna och allmänt ok för priset. Gå in i en större butik och jämför om du har möjlighet.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

@sekoo: jag hade tagit in frågan ochså om HDR jag tror det kommer komma ut mer filmer tidigare i HDR än 4k och oled är väll mer för den som kollar mycket filmer men jag är rätt okunig så hoppas någon som kan förklarar lite mer då jag sj vill veta för och nakdelar

Dom flesta nya 4K filmerna har väl HDR inbakat ?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en tv till vardagsrummet/hembion skulle jag prioritera storlek först. Minst 65", så då faller OLED bort automagiskt. Sedan får plånboken styra. Bildkvalitetsmässigt så skulle det mesta duga för mig, viktigare då är det ju att mjukvaran funkar på ett bra och pålitligt sätt så man inte retar sig på buggar och allmän seghet.

Permalänk
Medlem

@Alpha77: finns det några 4k filmer ute nu?

Permalänk
Medlem

Hur är det med banding på nya oled?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

HDR finns på flera maskiner. Inget som enbart är för premium segmentet.
Sedan måste man också komma ihåg att reciver m.m du matar din HDR signal igenom måste vara HDR kompatibel.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek är du ute efter, det är avgörande för vad jag hade valt.

Min nuvarande TV är runt 50 tum och råkar vara 4k. Att jag valde 4k hade ingenting med att det såg bättre ut utan enbart för att det var en väldigt bra kampanj på just den apparaten.

När jag jämförde apparaterna i butik kunde jag inte se skillnad på 1080 och 4k, och de flesta blindtest jag läst säger samma sak. Om du däremot ska gå upp till 60-70 tum, då kanske det är enklare att se skillnad på 1080 och 4k.

Sist jag kollade på TV-apparater, vilket var något år sedan, var OLED fortfarande väldigt nytt och svindyrt. Men jävlar vilken bild det var. Visst fanns det vissa barnsjukdomar men överlag blev jag mäktigt imponerad, speciellt svärtan var gudomlig.
Jag lovade mig själv att ha min TV i 10-15 år eller tills den dör och sedan köpa en oled, då de sjunkigt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

@Alpha77: finns det några 4k filmer ute nu?

Börjar finnas endel.. sedan är väl priset något högt än så länge.

Discshop
http://www.discshop.se/filmer/4k_ultra_hd_blu_ray/PG645

Bluray . com
http://www.blu-ray.com/4k/

Permalänk
Avstängd

skulle aldrig köpa något utan 4k idag

Permalänk
Medlem

Efter att jag köpte oled i mars så har det blivit mer och mer irriterande när man spelar och det är mörka partier på en ips skärm. Dock så är gsync och 144hz väldig step up spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

skulle aldrig köpa något utan 4k idag

Skulle aldrig köpa något utan OLED idag.
Bildkvalité > upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Skulle aldrig köpa något utan OLED idag.
Bildkvalité > upplösning

Dagens oled paneler tenderar ju dock att leverera sämre färger och inte alls ha lika bra färgåtergivning som andra apparater, det positiva är den oändliga svärtan. Men man får banding och annat på köpet i många fall.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle säga att LG med sina OLED-apparater helt klart lyckas leverera färger med samma kvalitetsnivå som flera andra tillverkare. I alla fall de tillverkare som också gör ett bra jobb med sina (bättre) apparater.

Det finns för- och nackdelar med alla teknikval. Men vad gäller den slutliga bildkvaliteten har i alla fall jag väldigt svårt att peka ut någon omedelbar vinnare.

Permalänk
Avstängd

Kan sitta på 4k samsung för 12000:- 2-3 år till sen får det bli Oled när dom tar över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekoo:

Oled på 1080p eller lcd med 4k

Oled alla dagar i veckan, att köpa sketgammal LCD-teknik i dagen läge kan man inte göra

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb