Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Du vet att stanna bilen är 100 gånger mer olagligt än ligga kloss eller blinka?

Vårdsläshet i trafiken med mera.

Sånna som du borde inte ha körkort då du inte förstår att 1. håll dig till höger. 2. Polisen stannar bilar. Inte du

Kan även påpeka att jag var med om att en sån som du stannade framför mig på E4. När jag ringde polisen så kopplade de mig direkt till LKC som gick ut med larm över hela länet efter den bilen. Så polisen ansåg att det var extremt farligt och olämpligt sätt att framföra bil på.
Det kanske var dig jag mötte? Kör du en avställd Röd Nissan Micra?

Det är extremt farligt att ha en bil bakom med 4-5 meters avstånd på 80 väg när det är mörkt och halt ute på en skogsväg där vilt förekommer. Måste jag bromsa, så hinner inte bakomvarande bil bromsa utan kör rakt in i mig. Nackskador direkt! Då saktar jag fan hellre ner och behövs det så stannar jag, så bilen bakom tvingas köra om, eftersom detta tydligen inte varit dennes avsikt, köra om alltså utan bara ligga idiotiskt nära. 2-3 av 10 bilister beter sig på detta sätt där jag kör.

Kalla det vad du vill, ring polisen. Men jag vägrar ha någon så pass nära bakom. Och speciellt inte i en Nissan Micra, ingen vidare säkerhet i dem. Kör f.ö inte en Nissan heller.

Och vad polisen anser rätt eller fel är inte alltid rätt heller. Vet inte hur det är där ni bor men här använder inte ens alla poliser blinkers. Svänger ut rakt framför utan blåljus så andra tvingas panik bromsa. I norrland kan tyvärr inte många köra bil med hänsyn till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

jämfört med xenon konverterade halvljus på gamla bilar så är detta ingenting.

Ser inte hur det har med saken att göra. Bara för att det finns något som är värre så är det OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jodå, dimljus ska blända, de är inte avskärmade, och reflektorn är utformad så att de så effektivt som möjligt lyser mötande trafik i ögonen, så att dessa ser att man är där. Därför ska de släckas när man får möte. Men lagen är solklar i frågan. Man får ha halvljus ELLER dimljus på, och totalt 4'a ljuspunkter.

Jasså, jag har då aldrig blivit bländad av dimljus (förutom felriktade), sist jag bytte dimljus (på förra bilen) så hade själva lampan ett skydd på övre sidan som blockerade ljuset, och som en liten sked längst ut, man var tvungen att ha huvudet under knähöjd för att bli bländad, om man nu kan kalla det de. Tror knappast att man skulle få köra med dimljus normalt om de nu är bländande. Vet dock inte om led stripes som finns på nuvarande bil agerar som dimljus eller inte, i vilket fall är de tända för jämnan, bara att halvljuset hoppar på och av automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Det är extremt farligt att ha en bil bakom med 4-5 meters avstånd på 80 väg när det är mörkt och halt ute på en skogsväg där vilt förekommer. Måste jag bromsa, så hinner inte bakomvarande bil bromsa utan kör rakt in i mig. Nackskador direkt! Då saktar jag fan hellre ner och behövs det så stannar jag, så bilen bakom tvingas köra om, eftersom detta tydligen inte varit dennes avsikt, köra om alltså utan bara ligga idiotiskt nära. 2-3 av 10 bilister beter sig på detta sätt där jag kör.

Kalla det vad du vill, ring polisen. Men jag vägrar ha någon så pass nära bakom. Och speciellt inte i en Nissan Micra, ingen vidare säkerhet i dem. Kör f.ö inte en Nissan heller.

Och vad polisen anser rätt eller fel är inte alltid rätt heller. Vet inte hur det är där ni bor men här använder inte ens alla poliser blinkers. Svänger ut rakt framför utan blåljus så andra tvingas panik bromsa. I norrland kan tyvärr inte många köra bil med hänsyn till andra.

Håller med, och det är även olagligt att ligga för nära bilen framför just på grund av att det vanligen smäller om bilen framför måste tvärbromsa. Dessutom är det ju farligt exempelvis på vägar med fotgängare om bilen framför svänger ut sent för en fotgängare pga. möte eller liknande och bilen bakom inte ser och tänker på varför bilen framför svänger och i värsta fall kör på fotgängaren.
Finns ju även flera klipp på varför man inte ska ligga nära, exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=6-0E2Nxtm6o

Själv brukar jag trycka lite på bromsen så bromsljusen tänds eller lägga på dimljuset bak om någon ligger nära en lite längre sträcka, eller ställen där man inte kan köra förbi. Och om de ändå ligger nära efter några kilometer eller efter bra omkörningstillfällen så saktar jag in mer eller mindre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har aldrig upplevt problem med att ha blivit bländad av dimljus.
Jag kör två bilar i familjen som båda har dimljus. Jag kör de båda bilarna till bilprovningen där ljusbilden kontrolleras årligen. Jag har fått mitt dimljus rättat på bilprovningen efter att det varit felinställt. Jag har kvar protokollet där detta finns noterat.

Oavstående är egna upplevelser relaterat till bilar och dimljus.

Jag har också en massa erfarenheter och upplevelser från möten med människor. Det är min uppfattning att det i vårt sammhälle finns moralpoliser överallt. Det kryllar av dem faktiskt.

Och min egen uppfattning och slutsats blir därför att det enda som bländar en moralpolis när denna möter en person med dimljus samt halvljus påslaget samtidigt är just det faktum att personen som framför den mötande bilen bryter mot en lag. En lag som dessutom väldigt få blir lagförda för. Jag tror att moralpoliserna därmed ser det som sin plikt att hjälpa ordningsmakten att få bukt med detta problem och de gör det på det sätt som de själva tycker är rimligt.

Detta är ju ett diskussionsforum. Det innebär att man för fram sin åsikt. Jag försöker alltså inte övertyga dig om att du har fel. Jag har bara inte sådan erfarenhet som gör att jag kan se problemet som du gör. Mina erfarenheter och upplevelser ger mig min åsikt att du faktiskt inte blir bländad av ljuset utan att du har den ståndpunkt som du framför för att du är en moralpolis.
Och det, det är min åsikt.

Du har uppenbarligen missförstått vad en åsikt är. Om jag blir bländad kan man inte ha en åsikt att jag inte blir det, på samma sätt som att om någon blir dödad så kan man inte ha en åsikt om att personen inte blivit dödad. Man kan ha en åsikt t.ex. om huruvida något är fint eller fult, eller huruvida olika handlingar får positiva eller negativa konsekvenser. Slutdiskuterat med dig för min del.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Du har uppenbarligen missförstått vad en åsikt är. Om jag blir bländad kan man inte ha en åsikt att jag inte blir det, på samma sätt som att om någon blir dödad så kan man inte ha en åsikt om att personen inte blivit dödad. Man kan ha en åsikt t.ex. om huruvida något är fint eller fult, eller huruvida olika handlingar får positiva eller negativa konsekvenser. Slutdiskuterat med dig för min del.

Jag hävdar alltså att det inte i normala omständigheter går att bli bländad av ett dimljus eftersom lampan är mindre, refelktorn är svagare, lampan lyser neråt och eftersom ljuset inte kan reflekteras perfekt vid en våt vägbana.

Jag hävdar därmed att det som du upplever lyser dig i ögonen och bländar dig inte är ljuset i sig utan uppstår för att du vet att personen du möter genomför en olaglig handling och det är detta som du reagerar på.

Det är min åsikt och vill du inte fortsätta så är det ok för min del.

Jag tycker att det hade varit intressant att försöka genomföra någon form av experiment. Jag tänker mig det hela med ett mörkt garage med ljus vägg i ena änden. Vattenbad framför bilen och se hur mycket av ljuset som når väggen och på vilken nivå. Vinkel på infallande ljus kommer givetvis att spela roll och därmed även biltyp och modell o.s.v. Men det hade varit intressant tycker jag.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag hävdar alltså att det inte i normala omständigheter går att bli bländad av ett dimljus eftersom lampan är mindre, refelktorn är svagare, lampan lyser neråt och eftersom ljuset inte kan reflekteras perfekt vid en våt vägbana.

Jag hävdar därmed att det som du upplever lyser dig i ögonen och bländar dig inte är ljuset i sig utan uppstår för att du vet att personen du möter genomför en olaglig handling och det är detta som du reagerar på.

Det är min åsikt och vill du inte fortsätta så är det ok för min del.

Jag tycker att det hade varit intressant att försöka genomföra någon form av experiment. Jag tänker mig det hela med ett mörkt garage med ljus vägg i ena änden. Vattenbad framför bilen och se hur mycket av ljuset som når väggen och på vilken nivå. Vinkel på infallande ljus kommer givetvis att spela roll och därmed även biltyp och modell o.s.v. Men det hade varit intressant tycker jag.

Det är väl ändå något av en dåres försvarstal och ett urbota korkat argument - att bländade personer inte är bländade av ljuset, utan pupillerna drar ihop sig och minskar ljusinsläpp av det faktum att den mötande bilens chaufför är kriminell. Geni.

Vad menar du i första stycket med att "ljuset inte kan reflekteras perfekt vid en våt vägbana"? Om ljuset bara uppnår 85% reflektion och inte 100% så gills det inte, eller vadå?

Vidare håller du fast vid din teori, men samtidigt är du öppen för att göra någon form av experiment?

Tycker att det är svårt märkligt att du går i försvarsställning för ett högst inkorrekt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jasså, jag har då aldrig blivit bländad av dimljus (förutom felriktade), sist jag bytte dimljus (på förra bilen) så hade själva lampan ett skydd på övre sidan som blockerade ljuset, och som en liten sked längst ut, man var tvungen att ha huvudet under knähöjd för att bli bländad, om man nu kan kalla det de. Tror knappast att man skulle få köra med dimljus normalt om de nu är bländande.

Det har ingen betydelse om dimljusen i sig själva bländar eller inte. Halvljus "bländar inte", ändå får du inte sätta in fler eller starkare lampor i halvljuset för att öka ljusstyrkan - För att även om det mesta ljuset lyser på vägen får du alltid en del ströljus uppåt, och med mer ljus kommer också mer ströljus. Dessutom måste man också tänka på att det extra ljuset på vägen bländar mycket mer vid vått eller vitt väglag.

Vi har i vårt samhälle kommit överens om hur mycket ljus vi ska använda när vi möter andra, dvs 55W halvljus. Bländning är inte svart och vitt - Använder du mer ljus bländar du mer än andra gör. Visst, ljusnivån vi valde att standardisera kring kunde lika gärna ha varit motsvarande dim+halv så att alla skulle köra så, men nu blev det inte så, så du får gott finna dig i att släcka dimljusen.

Sen kan man verkligen ifrågasätta nyttan med att köra halv+dimljus då det IMO inte ökar siktsträckan alls mot enbart halvljus.

Skrivet av MickeBoy:

Jag hävdar alltså att det inte i normala omständigheter går att bli bländad av ett dimljus eftersom lampan är mindre, refelktorn är svagare, lampan lyser neråt och eftersom ljuset inte kan reflekteras perfekt vid en våt vägbana.

Bländning är inte svart och vitt, se ovan. Sen tycker jag att dina påståenden är ganska ogrundade, det om lampans form. Självklart kan en liten lampa blända minst lika väl som en stor.

Skrivet av MickeBoy:

Jag hävdar därmed att det som du upplever lyser dig i ögonen och bländar dig inte är ljuset i sig utan uppstår för att du vet att personen du möter genomför en olaglig handling och det är detta som du reagerar på.

Alla bilar bländar. De med dim+halv bländar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det har ingen betydelse om dimljusen i sig själva bländar eller inte. Halvljus "bländar inte", ändå får du inte sätta in fler eller starkare lampor i halvljuset för att öka ljusstyrkan - För att även om det mesta ljuset lyser på vägen får du alltid en del ströljus uppåt, och med mer ljus kommer också mer ströljus. Dessutom måste man också tänka på att det extra ljuset på vägen bländar mycket mer vid vått eller vitt väglag.

Vi har i vårt samhälle kommit överens om hur mycket ljus vi ska använda när vi möter andra, dvs 55W halvljus. Bländning är inte svart och vitt - Använder du mer ljus bländar du mer än andra gör. Visst, ljusnivån vi valde att standardisera kring kunde lika gärna ha varit motsvarande dim+halv så att alla skulle köra så, men nu blev det inte så, så du får gott finna dig i att släcka dimljusen.

Sen kan man verkligen ifrågasätta nyttan med att köra halv+dimljus då det IMO inte ökar siktsträckan alls mot enbart halvljus.

Så dagens problem är att standarden mäts i watt och inte lumen?
Biltillverkarna och ju satt sina lampor som standard, och jag har, som sagt, aldrig sett en normal bil blända med dimljus, och skulle man få för sig att sätta i tredjepartslampa/icke original så visst kanske man kan blända. Vilka bilar är det ni har sett blända egentligen, bonnmoddade 740/850, normala svenssonbilar, eller färdigpimpade bilar från fabrik? Besiktningen skulle säkerligen säga till om belysningen är för stark, minns när dom gav påbackning (för starkt ljus) på bakre lamporna på gamla 240n, glödde ju knappt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Så dagens problem är att standarden mäts i watt och inte lumen?

Ja, xenonlampor är ju mer effektiva och ger mer ljus. Lyckligtvis ger de betydligt mindre ströljus eftersom ljuspunkten är mindre än glödtråden i en halogenlampa (det gör det lättare för tillverkaren att avgränsa ljusbilden). Dessutom har de ju krav på automatisk nivåreglering vilket hjälper en del.

Men på våta eller vita vägar bländar de som bara den!

Skrivet av Dalton Sleeper:

Biltillverkarna och ju satt sina lampor som standard, och jag har, som sagt, aldrig sett en normal bil blända med dimljus

Nu menar jag dim+halv vilket såklart bländar mer än bara halvljus. Dimljus utan halvljus är helt OK att köra med dagtid. Nattetid ska man använda halvljus då dimljuset inte designas till samma standard.

Dagtid blir man förvisso inte bländad av dim+halv, men det ser ju förjäkla korkat ut så det kan gott fortsätta vara olagligt så att man slipper se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nu menar jag dim+halv vilket såklart bländar mer än bara halvljus. Dimljus utan halvljus är helt OK att köra med dagtid. Nattetid ska man använda halvljus då dimljuset inte designas till samma standard.

Om dina åsikter baseras på mer så är jag med, även om jag tycker att dimljus (+ halvljus) bidrar väldigt lite till bländeffekten, eller så har jag bara tur att jag slipper se dom. 8 av 10 bilar (enligt teknikens värld) har redan grovt underdimensionerade halvljus så vore ju inte konstigt om vissa tände dom av den anledningen.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Självklart är det omöjligt att argumentera i termer om "bländar" eller "bländar inte" när varje person har en egen uppfattning. Dim+halv bländar mer än bara halvljus, det kan alla vara överens om och det räcker gott som enda argument.

8 av 10 bilar, låter rimligt att det skulle vara så många bilar som säljs utan xenonljus idag. Kanske tycker de att alla bilar skulle ha xenonljus.

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Ja, xenonlampor är ju mer effektiva och ger mer ljus. Lyckligtvis ger de betydligt mindre ströljus eftersom ljuspunkten är mindre än glödtråden i en halogenlampa (det gör det lättare för tillverkaren att avgränsa ljusbilden). Dessutom har de ju krav på automatisk nivåreglering vilket hjälper en del.

Tillägg ang xenon är att de också har en lins framför lampan som hjälper till att minimera ströljuset och rikta ljusbilden korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det är väl ändå något av en dåres försvarstal och ett urbota korkat argument - att bländade personer inte är bländade av ljuset, utan pupillerna drar ihop sig och minskar ljusinsläpp av det faktum att den mötande bilens chaufför är kriminell. Geni.

Vad menar du i första stycket med att "ljuset inte kan reflekteras perfekt vid en våt vägbana"? Om ljuset bara uppnår 85% reflektion och inte 100% så gills det inte, eller vadå?

Vidare håller du fast vid din teori, men samtidigt är du öppen för att göra någon form av experiment?

Tycker att det är svårt märkligt att du går i försvarsställning för ett högst inkorrekt beteende.

Det jag menar är att om lampan med reflektorn hade kastat ljuset rakt ut så hade det inte funnits några förluster. Allt ljus kommer fram.
Om man sätter spegel att reflektera ljuset i så blir det så nära perfekt reflektion det går att komma. Allt ljus kan antas komma fram.
Om ljuset reflekteras i en våt vägbana så kommer en del ljus att försvinna i och med att reflektionen inte blir lika "ren" som i en spegel.
Dimljuslampan ska ju också vara riktad neråt, så chansen att bli bländad, få ljus i ögonen av en sådan lampa, uppstår enbart om ljuset reflekteras i vägbanan framför en bil. Du måste ju hålla med om att du inte kan bli bländad om mängden ljus inte är tillräcklig? Och i och med reflektionen så försvinner en viss mängd av det lilla ljus som kommer från en dimljuslampa.

Jag tror helt och fullt på min teori och tror att vid ett experiment så skulle du inse orimligheten i att du någonsin skulle kunna bli bländad av en dimljuslampa. Om halvljuset får agera referens och lysa mot samma vägg är jag säker på att vi båda kommer konstatera att ett dimljus aldrig kan blända en förare av ett mötande fordon. Det kommer inte att finnas tillräckligt mycket ljus kvar som når föraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det har ingen betydelse om dimljusen i sig själva bländar eller inte. Halvljus "bländar inte", ändå får du inte sätta in fler eller starkare lampor i halvljuset för att öka ljusstyrkan - För att även om det mesta ljuset lyser på vägen får du alltid en del ströljus uppåt, och med mer ljus kommer också mer ströljus. Dessutom måste man också tänka på att det extra ljuset på vägen bländar mycket mer vid vått eller vitt väglag.

Vi har i vårt samhälle kommit överens om hur mycket ljus vi ska använda när vi möter andra, dvs 55W halvljus. Bländning är inte svart och vitt - Använder du mer ljus bländar du mer än andra gör. Visst, ljusnivån vi valde att standardisera kring kunde lika gärna ha varit motsvarande dim+halv så att alla skulle köra så, men nu blev det inte så, så du får gott finna dig i att släcka dimljusen.

Sen kan man verkligen ifrågasätta nyttan med att köra halv+dimljus då det IMO inte ökar siktsträckan alls mot enbart halvljus.

Bländning är inte svart och vitt, se ovan. Sen tycker jag att dina påståenden är ganska ogrundade, det om lampans form. Självklart kan en liten lampa blända minst lika väl som en stor.

Alla bilar bländar. De med dim+halv bländar mer.

Jag håller inte med. Jag hävdar att konstruktionen av lampan, så som den är tänkt i originalutförande, d.v.s. nedåtriktad och med sådan styrka att inte blända användade förare vid dimma så som halvljus kan göra, gör att den lampan aldrig kan blända en mötande förare.

Men precis det som du skriver, att lagen är utformad på ett visst vis,och det kan "lysa" i ögonen på morlalpoliserna och få dem att göra alla möjliga konstiga saker för att hävda sig ha rätt och sätta andra på plats, påtala att andra gör fel. Ja kalla det vad du vill, det beteendet att blinka med helljusen.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Det jag menar är att om lampan med reflektorn hade kastat ljuset rakt ut så hade det inte funnits några förluster. Allt ljus kommer fram.
Om man sätter spegel att reflektera ljuset i så blir det så nära perfekt reflektion det går att komma. Allt ljus kan antas komma fram.
Om ljuset reflekteras i en våt vägbana så kommer en del ljus att försvinna i och med att reflektionen inte blir lika "ren" som i en spegel.
Dimljuslampan ska ju också vara riktad neråt, så chansen att bli bländad, få ljus i ögonen av en sådan lampa, uppstår enbart om ljuset reflekteras i vägbanan framför en bil. Du måste ju hålla med om att du inte kan bli bländad om mängden ljus inte är tillräcklig? Och i och med reflektionen så försvinner en viss mängd av det lilla ljus som kommer från en dimljuslampa.

Jag tror helt och fullt på min teori och tror att vid ett experiment så skulle du inse orimligheten i att du någonsin skulle kunna bli bländad av en dimljuslampa. Om halvljuset får agera referens och lysa mot samma vägg är jag säker på att vi båda kommer konstatera att ett dimljus aldrig kan blända en förare av ett mötande fordon. Det kommer inte att finnas tillräckligt mycket ljus kvar som når föraren.

Men jösses, är du på riktigt här? Hur definierar du bländad egentligen? För mig är det lika med nedsatt mörkerseende.
Står man mitt ute i skogen en natt så blir man ju bländad av bara ett stearinljus, det handlar om förhållandena runtomkring lika mycket som det handlar om ljuskällan i sig. Åker du bara i stadstrafik? Då är det självklart att man inte störs ut lika mycket av ett billjus, som man däremot blir om man åker landsväg.

Ett dimljus är inget under av ingenjörskonst, det är fortfarande i åtminstone 95 fall av 100 en vanlig halogenlampa, 35W dessutom, som ljuskälla och den kommer att sprida ljus till höger och vänster, även om det mesta faller inom den tänkta ljusmattan. Det går inte att komma ifrån att den skickar restljus lite var annanstans också, och ta sen glaset som täcker lyktan, det är efter några hundra mil ungefär lika repigt som det är belagt med smuts och salt, vilket i sig ändrar ljusbilden.

Jag förstår inte varför du måste hitta på ett experiment? Det är väl bara att åka en sväng nattetid, utanför stadsgränsen? Såsom du resonerar så finns det ju ingen som helst grund från erfarenhet, det är enbart tyckande och spekulerande.

Skrivet av MickeBoy:

Jag håller inte med. Jag hävdar att konstruktionen av lampan, så som den är tänkt i originalutförande, d.v.s. nedåtriktad och med sådan styrka att inte blända användade förare vid dimma så som halvljus kan göra, gör att den lampan aldrig kan blända en mötande förare.

Men precis det som du skriver, att lagen är utformad på ett visst vis,och det kan "lysa" i ögonen på morlalpoliserna och få dem att göra alla möjliga konstiga saker för att hävda sig ha rätt och sätta andra på plats, påtala att andra gör fel. Ja kalla det vad du vill, det beteendet att blinka med helljusen.

Om man inte gör fel från början då? Hur skulle det se ut?
Du tycker att en ljustut är är "alla möjliga konstiga saker", det är inte som att någon plockar dina knäskålar medelst brännbollsträ direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag tror helt och fullt på min teori och tror att vid ett experiment så skulle du inse orimligheten i att du någonsin skulle kunna bli bländad av en dimljuslampa. Om halvljuset får agera referens och lysa mot samma vägg är jag säker på att vi båda kommer konstatera att ett dimljus aldrig kan blända en förare av ett mötande fordon. Det kommer inte att finnas tillräckligt mycket ljus kvar som når föraren.

Tråden gäller dimljus+halvljus. Tänder du båda två vill jag nog lova att du får mer ljus på väggen oavsett väglag.

Skrivet av MickeBoy:

Jag hävdar att konstruktionen av lampan, så som den är tänkt i originalutförande, d.v.s. nedåtriktad och med sådan styrka att inte blända användade förare vid dimma så som halvljus kan göra, gör att den lampan aldrig kan blända en mötande förare.

Släpp konceptet om "bländar" vs "bländar inte". Alla lampor bländar om du försöker se något bakom dem.

Skrivet av MickeBoy:

Men precis det som du skriver, att lagen är utformad på ett visst vis,och det kan "lysa" i ögonen på morlalpoliserna och få dem att göra alla möjliga konstiga saker för att hävda sig ha rätt och sätta andra på plats, påtala att andra gör fel.

Det var inte min poäng. Min poäng var att om vi alla använder lika mycket ljus så ser vi alla lika bra (eller dåligt). Du använder mer ljus på andras bekostnad, och det är varken rättvist eller trafiksäkert. Om lagen var sådan att alla fick använda mer ljus så skulle vi alla bländas lite mer och se lite bättre. Men det är ett nollsummespel - Våra ögon har inte något stort kontrastomfång (det handlar om omkring 1:1000 i simultan kontrast, ungefär som en TN-skärm..), så om vi skulle öka allas ljus skulle sikten fortfarande vara begränsad av bländljuset från mötande trafik.

Och jo, bara vanligt halvljus bländar ganska mycket i mörker på en smal landsväg, särskilt i vått väglag.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att ni aldrig blir bländade är med största säkerhet unga, och kanske brunögda?

1. Människor med blå ögon är överlag mer känsliga för bländande ljus, eftersom den ljusa irisen släpper igenom mer ofokuserat ströljus som bländar hela näthinnan. [1] [2]
2. Människor över ca. 40 års ålder får naturligt mer och mer ströljus i ögat pga förändringar i ögats lins, vilket gör dem känsligare för bländande ljus. [1]

Ni är inte ensamma på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Och jo, bara vanligt halvljus bländar ganska mycket i mörker på en smal landsväg, särskilt i vått väglag.

Inte vid en rak väg där två bilar möts. Då skulle det ju vara risk att blända varje bil som man möter så fort det regnar ute. Så dumt är systemet inte konstruerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Men jösses, är du på riktigt här? Hur definierar du bländad egentligen? För mig är det lika med nedsatt mörkerseende.
Står man mitt ute i skogen en natt så blir man ju bländad av bara ett stearinljus, det handlar om förhållandena runtomkring lika mycket som det handlar om ljuskällan i sig. Åker du bara i stadstrafik? Då är det självklart att man inte störs ut lika mycket av ett billjus, som man däremot blir om man åker landsväg.

Ett dimljus är inget under av ingenjörskonst, det är fortfarande i åtminstone 95 fall av 100 en vanlig halogenlampa, 35W dessutom, som ljuskälla och den kommer att sprida ljus till höger och vänster, även om det mesta faller inom den tänkta ljusmattan. Det går inte att komma ifrån att den skickar restljus lite var annanstans också, och ta sen glaset som täcker lyktan, det är efter några hundra mil ungefär lika repigt som det är belagt med smuts och salt, vilket i sig ändrar ljusbilden.

Jag förstår inte varför du måste hitta på ett experiment? Det är väl bara att åka en sväng nattetid, utanför stadsgränsen? Såsom du resonerar så finns det ju ingen som helst grund från erfarenhet, det är enbart tyckande och spekulerande.

Om man inte gör fel från början då? Hur skulle det se ut?
Du tycker att en ljustut är är "alla möjliga konstiga saker", det är inte som att någon plockar dina knäskålar medelst brännbollsträ direkt.

Jag ska prova med stearinljuset hemma ikväll.

Jag resonerar utanifrån mitt tyckande och min erfarenhet och det gör du på samma sätt utifrån dina erfarenheter och ditt tyckande. Med text är det ibland jättesvårt att göra sig förstådd. Vi tycker helt olika helt enkelt. Experimentet var tänkt att fungera som något slags gemensam bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Men jösses, är du på riktigt här? Hur definierar du bländad egentligen? För mig är det lika med nedsatt mörkerseende.
Står man mitt ute i skogen en natt så blir man ju bländad av bara ett stearinljus, det handlar om förhållandena runtomkring lika mycket som det handlar om ljuskällan i sig. Åker du bara i stadstrafik? Då är det självklart att man inte störs ut lika mycket av ett billjus, som man däremot blir om man åker landsväg.

Jag har nu testat hemma på en helt mörk toalett utan ljusinflöde, storleken är ca 1 x 2 meter på ytan. Ett stearinljus bländar mig inte när jag tittar direkt in i det. Ljuset från stearinljuset reflekteras på väggarna så att själva rummet lyses upp lite.

Sedan testade jag i källaren i ett rum som är kanske 4 x 8 meter. Jag blev inte heller blädad här. Stearinljuset har svårare att lysa upp rummet givetvis.

Jag ska prova ute ikväll Risken finns dock att det är svårt att hitta ett ställe där det är helt mörkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Inte vid en rak väg där två bilar möts. Då skulle det ju vara risk att blända varje bil som man möter så fort det regnar ute. Så dumt är systemet inte konstruerat.

Du kanske inte tycker eller tänker att du blir bländad, men i mörker ser du garanterat sämre bakom mötande bil än du skulle gjort med fri väg. Och det är inget som går att konstruera bort (lampor av projektortyp är något bättre vad gäller direkt blandning, men det kvittar i regn då vägytan bländar mer) utan en kompromiss vi måste göra för att kunna ta oss fram.

Och för sista gången, släpp idén om "bländar" vs "bländar inte". Det fungerar inte så.

Förresten, hur gammal var du? Ögonfärg?

__________________________________
EDIT: Här är precis en sådan smal, mörk landsväg som jag menar:
https://goo.gl/maps/dWBXg7WFFLr (E10 mellan Gällivare och Kiruna).

Här är hastighetsbegränsningen 90. När du får möte i mörker ser du ingenting bortom mötande bil pga bländningen från deras halvljus. Du kan omöjligt se om en ren eller älg springer upp på vägen bortom - Det är bara på tro och hopp som man kör vidare, sen tänder man helljusen så snabbt som möjligt för att se om man klarade sig denna gång också. Oftast står det såklart inget djur där. Men det händer.

Permalänk
Medlem

Idag är jag glad om mina mottrafikanter över huvud taget använder belysning.
Hellre bländad av idioten i stadsjeep än att densamme inte använder belysning öht.

Var det förresten en EU-byråkrat som kom på att det är bra att bilar är osynliga eller har bilindustrin fått en hjärninfarkt?

Slaget om bilbelysning känns förlorat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja dimljus bländar i vått väglag.
Jag har programmerat om min egen bil (S@@B 9-3SS) så det inte går att ha dimljus med halvljus.
Känns som det borde vara lag.

Och dessa idioter utan ljuse alls, t.o.m. på kväll/natt.
Märker man inte det själv, då ska man sälja bilen och klippa kortet..

Var det inte lagändring nu 2017 att ljus bakåt dygnet runt kommer bli ett krav?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har nu testat hemma på en helt mörk toalett utan ljusinflöde, storleken är ca 1 x 2 meter på ytan. Ett stearinljus bländar mig inte när jag tittar direkt in i det. Ljuset från stearinljuset reflekteras på väggarna så att själva rummet lyses upp lite.

Sedan testade jag i källaren i ett rum som är kanske 4 x 8 meter. Jag blev inte heller blädad här. Stearinljuset har svårare att lysa upp rummet givetvis.

Jag ska prova ute ikväll Risken finns dock att det är svårt att hitta ett ställe där det är helt mörkt.

Testa utomhus om du vill, men det säger ingenting då din metod är värdelös. Din metod ger inget kvantifierbart mått på hur mycket ljuset bländar. Din metod bygger på försökspersonens egen definition på vad bländning är. Vidare kontrollerar du inte för olika ögonfärger och åldersgrupper, vilka bevisligen är korrelerade med IOSL och bländning.

Här har du ett par mer vetenskapliga metoder:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0420.2006.0...

Ett enklare test kanske skulle vara att försöka kvantifiera siktsträckan bakom stearinljuset (utan något extra ljus!) vid olika störningsvinklar, dvs rakt framför dig, 2° åt sidan, 4° osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv ställer jag mig med dom som inte upplever det som bländande. Håller man rutan ren och fri från stenskott så blir det enorm skillnad, ialf ur personlig erfarenhet.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag kör utan några tända lampor för att spara på batteriet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

1. Människor med blå ögon är överlag mer känsliga för bländande ljus, eftersom den ljusa irisen släpper igenom mer ofokuserat ströljus som bländar hela näthinnan. [1] [2]
2. Människor över ca. 40 års ålder får naturligt mer och mer ströljus i ögat pga förändringar i ögats lins, vilket gör dem känsligare för bländande ljus. [1]

@MickeBoy: Inget svar på detta?

Vi människor vill alltid framställa oss själva i positiv dager, även för oss själva. Därför skapar vi gärna egna sanningar som rättfärdigar vårt handlande. Tjuvar rättfärdigar sitt leverne med att "de här människorna har det mycket bättre än jag, därför är det moraliskt OK att jag stjäl från dem". Graffittikonstnärer med att de förgyller en trist betongvägg med deras konst, eller att ingen bryr sig om väggen i fråga. TV-avgiftssmitare med att avgiften är orättvis. Och dim-halvare med att "Det finns ingen som kan bländas av mina ljus".

Därför tror jag att det kan vara svårt för dim-halvare att acceptera att andra kan bländas mer än vad de själva kanske gör. För att acceptera det måste de samtidigt erkänna för sig själva att de gör något som är moraliskt fel, att de är de själva som är bovarna och inte de inbillade moraltanterna. Och det vill ingen människa erkänna för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Tillägg ang xenon är att de också har en lins framför lampan som hjälper till att minimera ströljuset och rikta ljusbilden korrekt.

Nja inte riktigt så va det finns två olika lampor! t ex D2S för bilar med strålkastare med "lins" D2R är för strålkastare med enbart reflektor,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Ja dimljus bländar i vått väglag.
Jag har programmerat om min egen bil (S@@B 9-3SS) så det inte går att ha dimljus med halvljus.

Dim och halv går inte att kombinera i någon Saab (ingen som jag ägt i alla fall)

Dim+parkeringsljus och dim+helljus går dock.

Skickades från m.sweclockers.com