AMD Ryzen får inte stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, tror du missar poängen lite. Bara lite dock. Formulerar om det:

Om du köper nytt kylskåp (ny dator etc) slänger du då ut den fortfarande drickbara mjölken (windows)? Du vill dricka mjölk liksom..

(Ja, analogin funkar inte riktigt i längden)

Men varför ändra något som fungerar. Att inte stöda det äldre systemet som kommer användas flera år till innebär att de med det gamla systemet (i exempelvis landstinget) måste köpa äldre processorer istället för nya, det vill säga i detta fall Intel-cpuer då ingen köper Bulldozer. AMD förlorar mest på det. Sen förstår man ju att de inte vill ha för mycket att supporta

Skrivet av guermantes:

Det är ingen som kräver att den ska vara lika fräsch. Man vill bara inte att ens nya kylskåp ska försöka låsa dörren när man försöker ställa in mjölken som har tre dagar kvar bara för att det finns en fräschare i butiken.

Fundera på det scenariot, det är inte så långt borta med alla IOT-mackpärer

EDIT: videoapan hann före...

Analogin fallerar då kylskåp och mjölk inte är beroende utav varandra. Mjölkproducenten behöver inte uppgradera sin formula varje gång det kommer ett nytt kylskåp.

Inga landsting kommer sitta på dessa Ryzen då de saknar igpu, så det spelar ingen roll. APU:erna som kommer senare i år kanske letar sig ner till landstingen och huruvida dessa kommer stödja Win7 vet vi inte än.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Analogin fallerar då kylskåp och mjölk inte är beroende utav varandra. Mjölkproducenten behöver inte uppgradera sin formula varje gång det kommer ett nytt kylskåp.

Inga landsting kommer sitta på dessa Ryzen då de saknar igpu, så det spelar ingen roll. APU:erna som kommer senare i år kanske letar sig ner till landstingen och huruvida dessa kommer stödja Win7 vet vi inte än.

True angående iGPU, vi har dock en del quadro så skulle kunna gå för vissa men nej, iGPU är ett måste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Haha va!? Det är snarare Microsoft som ställt krav och gnällt på AMD och Intel. Annars hade det här aldrig varit ett problem.

Gillar att det alltid Intel som är syndabocken när det så uppenbarligen är Microsoft som är problemet.

Det var halvt på skämt men det är klart det är Ms som driver detta. Jag är tveksam om amd öht taget hade tänkt att ha support för Win 7.

Skrivet av hwasser:

Vilken marknad? När man byter moderkort och cpu brukar man installer om OS. Varför skulle man vid en nyinstallation installera ett åtta år gammalt OS? Skulle marknaden haverera om det inte stödjer Jetpack och Wolfenstein 3d när vi ändå håller på?

Många stora företag och organisationer har specialapplikationer som kan vara svåra och tidskrävande att anpassa till ett nytt operativ vilket kostar mycket pengar, därför brukar de vänta in i det längsta. Finns fortfarande en del företag som ligger kvar på XP trots att det inte supporteras längre. De flesta stora datortillverkare (Dell, HP etc) kommer att släppa sina senaste business-modeller som kom med kaby lake nu med sky lake senare under året just för att möta det här problemet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Lol... du kände att du verkligen var tvungen att kontra, eller?
(Träffsäkerheten är i vart fall långt bättre i min analogi än i ditt fräschhetspåstående.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Skönt att kunna läsa en artikel om AMD utan att den börjar med Bulldozer bla bla ....

Windows 7 som endast är 2 år äldre än antika mega super floppen Bulldozer kommer inte stödjas av Ryzen...

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man använder 8 år gammalt operativsystem får man skylla sig själv.

Skrivet av tvelander:

Fattar inte folk som vill ha W7 över 10, 10an är helt galet mycket snabbare.

Skrivet av Oneone:

Det finns alltid de som tycker "de va bättre förr" som hänger sig kvar och anstränger sig för att hitta "fel" med nya saker, så är det ju med alla som sitter kvar på Windows 7 också. Men det är över 8 år gammalt nu det är dags att gå vidare.

Skrivet av rektor:

Sluta häng kvar på gamla Windows 7.
Uppgradera till ett modernt operativ system som Windows 10 eller Linux som Ubuntu.

Finner det skoj när man säger det, och sen när jag ber om att man ska överge 9 år gammalt GDDR5 för HBM så är det plötsligt både komplext, dyrt och inte bra nog. Satans dubbelmoral folk har. Nästa sekund så är det ett tjafs om 3,5mm kontakten och SD kort-läsare, sen är det USB A vs C som är stengamla allihopa. Men de stengamla sakerna fungerar. Blir så trött på dessa Windows 10 "krigare" som tror att MS kommer ge dem diplom om de får över 100 användare till. Lägg av ffs. Bara lägg av.

Tycker det är mest skit i denna verkstad av personers "hat" mot Windows 7. Vad i helskotta spelar det för roll för er om vissa vill ha det än? Varför måste vi tvingas till något vi inte vill för att ni stirrar på en kalender? Youtube måste läggas ner, det är ffs 12 år gammalt nu (2005)... Är det så er logik fungerar? Eller snälla förklara varför ni ens påverkas av andras beslut om deras OS val.

Om Win7 sen inte stöder senaste funktionerna, fine, det är helt okej. Enda jag ber om är att slippa tvingas till något jag inte vill, inte att det ska hållas uppdaterat till evigheten.

Skrivet av Yoshman:

Är inte hela den här diskussionen en rätt stor konsekvens av att desktop OS är sedan länge en färdigutvecklad produkt?

Mycket bra syn på det faktiskt. Man verkar ju tvingas lägga till nya finesser i nyare OS för att ens kunna locka folk. Att surfa, att kolla din mail, att spela enklare spel... kräver inget speciellt.

Sen om folk vill ha Win 10, Win 8, Win 7, Win XP, Ubuntu, Slax, Apache eller OSX.. vad i tusan spelar det för roll för andra? Folk verkar ju ha blivit nån sort av mobb grupp mot allt som inte är senaste OS, tekniken och liknande. Vissa saker är bra, helt klart, men allt passar inte alla, och alla situationer.

Det jag tycker är riktigt synd här är att AMD faktiskt inte tar denna chans. Det hade verkligen varit en chans in för dem hos företag som inte kan eller inte vill uppgradera, oavsett orsak. Men vi får se hur stödet blir... Skylake skulle inte heller ha något stöd, och fick, så det återstår väl och se.

Tycker dock det är synd att man istället för att faktiskt diskutera "Win 7 på AMD CPU", tvingas sidospåra på skit som "Windows 10 är bättre bla bla". Är nästan så man borde börja anmäla dessa inlägg för § 1.5 och § 1.6, för det är verkligen totalt meningslösa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

(Träffsäkerheten är i vart fall långt bättre i min analogi än i ditt fräschhetspåstående.)

Nä? Din analogi funkar bara liksom inte alls.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Håller inte med. Grundfunktionalitet ska alltid vara bakåtkompatibelt. Att vissa nya funktioner och finesser i hårdvaran inte fungerar med äldre system är givet, men en x86-processor ska kunna exekvera x86-kod i ett x86-OS. Detta är bara MS som vill tvinga på Win10 på alla. Och visst, det kan man förstå varför, men varför måste de vara så himla hårda med det? Windows 7 var för bra helt enkelt.

Kommer troligen fungera lika bra som skylake på win 7 (förutom drivers då kanske ). Men moderkortstillverkare har förr kunna skicka med drivers för äldre os utan problem (felet är att mycket nu verkar vara inbyggt i cpu:n med ryzen).

Skrivet av cluster-:

Jag håller med bland andra @Johan86c för att ta ett utdrag ur alla poster

Jag förstår inte varför det är så konstigt. Varför ska man bemöda sig med att supportera ett OS som inte stöds från dess egen tillverkare?

Windows 7 har saknat full support sedan i början av 2015 och kommer bara få nödvändiga säkerhetspatchar fram till och med den 14:e januari 2020.

Jag tycker det är ett sunt beslut av Microsoft att försöka konsolidera spridningen av deras versioner. Det gör det enklare för dem att fokusera på det som är viktigt inför framtiden och nutiden.

AMD och Intel tar rätt beslut i frågan.

Och sedan, varför man som "entusiast" skulle vilja sitta kvar i ett numera arkaiskt OS är för mig en gåta. Windows 8.1 var bra och Windows 10 är grymt.

@H_Bozz är helt rätt ute. Linux <3

Win 7 funkar minst lika bra för spel än och Dx 12 har tyvärr inte visat så mycket förbättringar alls (få se om par år). Som win 10 är nu är det inte så kul os, buggar som kommer i en uppdatering fixas kanske i nästa. Sen skicka ut uppdateringar med medvetna fel, vad är det för sätt? Sen förstöra pro är inte så kul för kunder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det kommer troligen fungera rätt bra ändå, bara att det inte är officiellt supportat. Vilket jävla liv det blir helt plötsligt, är ju inte direkt som att ni kan boota upp exempelvis Windows 3.11, Windows 98 eller Windows 2000 med officiellt stöd på era moderna datorer. Allt för att hitta anledningar till att Windows 10 skulle vara så dåligt som ni inbillar er.

Ni har bra punkter bägge två. Utvecklingen måste gå framåt och någonstans måste gränsen dras. Att Microsoft själva vill gå vidare, till stor del för att de är tvungna då vi kan anses vara inne i post-PC där smarta enheter tar över på fler och fler områden. Där fungerar det inte att köra lika som tidigare utan Microsoft och deras produkter måste utvecklas för att vara konkurrenskraftiga.

På mitt jobb går fler och fler datorer över från Windows 7 Enterprise till just Windows 10 Enterprise. Stabilare och tar bättre tillvara på de nya datorer vi också köper in och använder. Själv kör jag workstations med just Windows 10 Enterprise och min mest använda produktionsmjukvara är Solidworks. Fungerar fint bör väl tilläggas, inget som hindrar Windows 10 att användas i företag.

IT-avdelningar som envisas med att stanna kvar på väldigt gamla Windows-utgåvor får se till att hitta lösningar på hur man går vidare framåt. Det är trots allt en viktig del i deras jobb. Nu kostar det oftast att göra systembyten men förr eller senare måste det göras och blir varken billigare eller enklare ju längre man väntar.

Windows 7-användare kommer nog snart bli som exempelvis Amiga-användare, fastnat i en era som tiden sprungit ifrån. Vilket inte behöver vara fel, jag gillar både retro och för den delen Amiga med. Men att låsa in sig enbart på att köra något så uråldrigt känns ärligt talat korkat. Att ha som hobby och allmänt intresse att pyssla med retroprylar vid sidan av modern hårdvara ser jag dock som naturligt, speciellt om man anser sig vara en entusiast.

Windows 7-anhängare under 20-talet tro?
https://www.youtube.com/watch?v=iccQZCxDd60

Sevärd kanal om man gillar retro och speciellt Amiga för övrigt.

Bra skrivet. Jag håller med till hundra procent. *klappa axel*

Skrivet av Broken-arrow:

Kommer troligen fungera lika bra som skylake på win 7 (förutom drivers då kanske ). Men moderkortstillverkare har förr kunna skicka med drivers för äldre os utan problem (felet är att mycket nu verkar vara inbyggt i cpu:n med ryzen).

Win 7 funkar minst lika bra för spel än och Dx 12 har tyvärr inte visat så mycket förbättringar alls (få se om par år). Som win 10 är nu är det inte så kul os, buggar som kommer i en uppdatering fixas kanske i nästa. Sen skicka ut uppdateringar med medvetna fel, vad är det för sätt? Sen förstöra pro är inte så kul för kunder.

Skulle jag kunna få be dig klarifiera vad du menar med "Sen förstöra pro[...]"?

Jag förstår att folk är upprörda över hur pyttemjuk gick tillväga i sin kampanj. De har själva erkänt att de var på tok för aggressiva. Men det jag tycker är konstigt är hur det påverkar folks inställning till operativsystemet. Med de resonemangen som florerar så borde kritiken inte resultera i att man tappar förtroendet för det nya OS:et utan för bolaget bakom. Således byta OS så fort som möjligt och snarare styra glosorna mot alternativen, såsom t ex Linux och OS X. För det är precis som att folk tror att W7 är något heligt, ofelbart och supersäkert OS. Supertramsigt. (Inget är ofelbart och W7 är redan *hysteriskt*, men även mer och mer osäkert)

Det enda som egentligen har retat mig hela den här tiden sen W8+ släpptes är kommentarer som "Jag vet inte vart saker ligger längre" eller "Det ser ju helt annorlunda ut". Det där är så kallade ickeargument. Teknikfientlighet betackar jag mig från. Lyckligtvis så finns det kort om sådana kommentarer här på swec och jag tror att de flesta iaf håller med mig.

Utvecklingen för tekniken framåt. Sluta sitta och sura i den kalla gamla grottan. Den nya har slätare väggar och nåt nytt som kallas "eld".

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Finner det skoj när man säger det, och sen när jag ber om att man ska överge 9 år gammalt GDDR5 för HBM så är det plötsligt både komplext, dyrt och inte bra nog. Satans dubbelmoral folk har. Nästa sekund så är det ett tjafs om 3,5mm kontakten och SD kort-läsare, sen är det USB A vs C som är stengamla allihopa. Men de stengamla sakerna fungerar. Blir så trött på dessa Windows 10 "krigare" som tror att MS kommer ge dem diplom om de får över 100 användare till. Lägg av ffs. Bara lägg av.

Tycker det är mest skit i denna verkstad av personers "hat" mot Windows 7. Vad i helskotta spelar det för roll för er om vissa vill ha det än? Varför måste vi tvingas till något vi inte vill för att ni stirrar på en kalender? Youtube måste läggas ner, det är ffs 12 år gammalt nu (2005)... Är det så er logik fungerar? Eller snälla förklara varför ni ens påverkas av andras beslut om deras OS val.

Om Win7 sen inte stöder senaste funktionerna, fine, det är helt okej. Enda jag ber om är att slippa tvingas till något jag inte vill, inte att det ska hållas uppdaterat till evigheten.

Mycket bra syn på det faktiskt. Man verkar ju tvingas lägga till nya finesser i nyare OS för att ens kunna locka folk. Att surfa, att kolla din mail, att spela enklare spel... kräver inget speciellt.

Sen om folk vill ha Win 10, Win 8, Win 7, Win XP, Ubuntu, Slax, Apache eller OSX.. vad i tusan spelar det för roll för andra? Folk verkar ju ha blivit nån sort av mobb grupp mot allt som inte är senaste OS, tekniken och liknande. Vissa saker är bra, helt klart, men allt passar inte alla, och alla situationer.

Det jag tycker är riktigt synd här är att AMD faktiskt inte tar denna chans. Det hade verkligen varit en chans in för dem hos företag som inte kan eller inte vill uppgradera, oavsett orsak. Men vi får se hur stödet blir... Skylake skulle inte heller ha något stöd, och fick, så det återstår väl och se.

Tycker dock det är synd att man istället för att faktiskt diskutera "Win 7 på AMD CPU", tvingas sidospåra på skit som "Windows 10 är bättre bla bla". Är nästan så man borde börja anmäla dessa inlägg för § 1.5 och § 1.6, för det är verkligen totalt meningslösa inlägg.

Som utvecklare så gör personer som använder gammal utdaterad legacy mjukvara livet svårare för oss. Vi måste testa på fler plattformar och skriva mer kod och orenare kod, ha "shims", kompatibilitetsbibliotek, vi förhindras från att nyttja modern teknik, och massa annat.

Nej, YouTube måste inte dö. Men Internet Explorer 8, 9 och 10 måste det.
Windows 7 stödjer inte DirectX 12, vilket är tråkigt för spelutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vissa, inklusive mig föredrar W7 för saker fungerar som de skall när jag bara haft problem med 10an.

Optimus som inte fungerar utan man måste manuellt stänga av Intel kortet i Device Manager i tid och otid för annars laggar antingen hela Windows UI't eller programmen/spelen man kör.

Bluetooth som försvinner plötsligt antingen pga en random uppdatering i Windows update eller för att sleep inte fungerar korrekt och drog ner Bluetooth modulen som vägrar komma fram efteråt.

BSOD, fått otalt med BSOD's på bara korta 4 månader som 10an kört på min laptop. Där allt från Nätverksdrivrutinen crashat när jag kopplade in en ethernet sladd eller Bluetooth när den gått i sleep.

Det senare tog det mig 6h att få Bluetooth funka igen detta genom att gå in i sleep vilket den fick en BSOD av och reboota kort efter vilket då låste upp modulen igen och plötsligt fungerade. Försökte tidigare att avinstallera drivrutinen, och intallera antingen från Windows update eller använda Broadcoms egna suite's och drivrutin pack för deras 2400 kort men inget hjälpte.

Detta på en MSI gs63vr Laptop så inte alls så gammal hårdvara.

Summa Sumarum, nej Windows 10 är inte rent guld att köra, har personligen inte varit så frustrerad av ett OS på ett bra tag. Senast var nog Windows Vista som frös när jag förde över större filer över Raid 0.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

AMD har inte råd att bråka med Microsoft, AMD vill självklart Vulcan ska slå på konsoller så det blir vanligare i PC spel, gör man då Microsoft till fiende försämras utsikterna rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Som utvecklare så gör personer som använder gammal utdaterad legacy mjukvara livet svårare för oss.

När jag arbetar får jag lön får inte utvecklare betalt för sitt arbete?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Man ska inte stödja den gamle för alltid.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

När jag arbetar får jag lön får inte utvecklare betalt för sitt arbete?

Det beror på. Dom som jobbar professionellt som utvecklare och har en anställning får det.
Dom som utvecklar som en hobby får inte det.

Oavsett vilket, så blir det tråkigare, krångligare och mindre produktivt för utvecklare när dom behöver stödja gamla legacy plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det beror på. Dom som jobbar professionellt som utvecklare och har en anställning får det.

Oavsett vilket, så blir det tråkigare, krångligare och mindre produktivt för utvecklare när dom behöver stödja gamla legacy plattformar.

Vet du hur det ser ut inom industrisegmentet? Vad jag vet inget Win 10 snarare XP/2000 på sin höjd win7. Om jag inte misstar mig nu förstås.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av cluster-:

Bra skrivet. Jag håller med till hundra procent. *klappa axel*

Skulle jag kunna få be dig klarifiera vad du menar med "Sen förstöra pro[...]"?

Jag förstår att folk är upprörda över hur pyttemjuk gick tillväga i sin kampanj. De har själva erkänt att de var på tok för aggressiva. Men det jag tycker är konstigt är hur det påverkar folks inställning till operativsystemet. Med de resonemangen som florerar så borde kritiken inte resultera i att man tappar förtroendet för det nya OS:et utan för bolaget bakom. Således byta OS så fort som möjligt och snarare styra glosorna mot alternativen, såsom t ex Linux och OS X. För det är precis som att folk tror att W7 är något heligt, ofelbart och supersäkert OS. Supertramsigt. (Inget är ofelbart och W7 är redan *hysteriskt*, men även mer och mer osäkert)

Det enda som egentligen har retat mig hela den här tiden sen W8+ släpptes är kommentarer som "Jag vet inte vart saker ligger längre" eller "Det ser ju helt annorlunda ut". Det där är så kallade ickeargument. Teknikfientlighet betackar jag mig från. Lyckligtvis så finns det kort om sådana kommentarer här på swec och jag tror att de flesta iaf håller med mig.

Utvecklingen för tekniken framåt. Sluta sitta och sura i den kalla gamla grottan. Den nya har slätare väggar och nåt nytt som kallas "eld".

Vi har något modernare som heter spis Hur som ser inte fel i förändringar, om det inte är bekostnad av att det krävs fler klick och krånglar till det i onödan (varför ha dubbla kontrollpaneler), nej win 7 är inte perfekt på den punkten men man hittar det mesta man behöver där (I win 10 är det snarare mer så hoppa mellan dessa två gränssnitt).

Menar AU uppdateringen som kom i somras, den gjorde så man inte kan ändra lika mycket på windows längre (enterprise är enda vettiga versionen nu mer).

Löste problemet med buggar och denna uppdatering genom att stänga av skiten, är det så MS vill man ska lösa deras buggar i framtiden (är på annan burk, som inte används så ofta ändå)?

Win 7 så fungerar saker som det är tänkt, även efter uppdateringar och sen har MS inte bakat in massa skit i säkerhetsuppdateringarna. Sen fungerade M.2 diskar bättre på win 7 (vet inte om det är löst). En annan bugg är att media som spelas upp på t.ex Netflix kan hacka till slumpartat (Löste sig på något vis efter par månader, andra har problemet än).

Win 8 är ju betydligt stabilare än vad win 10 är. Hade alla spel haft vulcan hade jag bytt os på fläcken, men skulle inte vara så många ändå som skulle byta och MS ser det även som hot så dom försöker ju tvinga på alla köra DX 11 och 12.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fast processorn kör fortfarande x86 standard med _64 extensions. Dvs är den fullt kompatibel med Windows 7.
Det enda jag kan komma på är det drivrutinen som skall hantera klockfrekvenser/last dvs "power" som måste skrivas om eller modifieras nu när de har ändrat arkitekturen samt gått från CMT till SMT.

Utöver det är det schedulern i Windows men tveksamt att de hårdkodat det för varje processor.

Inget av detta bör vara showstoper att köra AMDs eller Intels nya cpuer på Windows 7. Krävs det något programmering så är det nån timmas arbete om ens det för den insatte att fixa till stödet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du färdigutvecklad produkt?

Titta bara på Windows 10 kontrollpanel och "pc settings"

Det känns inte alls lika "färdigutvecklat"...

För övrigt vill jag ha full kontroll över när uppdateringar installeras så man inte förlorar tid på att datorn startar om sig medans den arkiverar filer, renderar animationer eller vad man nu håller på med.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nä? Din analogi funkar bara liksom inte alls.

Funkar bättre än Feekus påstående, vars kontenta - förmodligen oavsiktlig, för den är så absurd - är (och det är därför den är sämre) att folk skulle vilja att Win7 vore samma produkt som Win10. Folk vill inte att det äldre Win7 ska bli bortputtat av nya processorn, därav liknelsen med ett nytt kylskåp som inte tillåter äldre mjölk som fortfarande är inom bäst-före-datum och funkar i ett annat kylskåp (äldre processor).

Jag sa aldrig att den var perfekt, bara att den funkar bättre än påståendet som den kommenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Håller inte med. Grundfunktionalitet ska alltid vara bakåtkompatibelt. Att vissa nya funktioner och finesser i hårdvaran inte fungerar med äldre system är givet, men en x86-processor ska kunna exekvera x86-kod i ett x86-OS. Detta är bara MS som vill tvinga på Win10 på alla. Och visst, det kan man förstå varför, men varför måste de vara så himla hårda med det? Windows 7 var för bra helt enkelt.

Jag tycker det är ett lustigt användande av "ska". Vad är det som avgör huruvida ett operativsystem ska eller inte ska ha stöd viss hårdvara och hur kommer du därifrån till din slutsats?

Det kan för övrigt nämnas ett till operativsystem för x86 som inte har stöd för alla x86-processorer. MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vi har något modernare som heter spis Hur som ser inte fel i förändringar, om det inte är bekostnad av att det krävs fler klick och krånglar till det i onödan (varför ha dubbla kontrollpaneler), nej win 7 är inte perfekt på den punkten men man hittar det mesta man behöver där (I win 10 är det snarare mer så hoppa mellan dessa två gränssnitt).

Menar AU uppdateringen som kom i somras, den gjorde så man inte kan ändra lika mycket på windows längre (enterprise är enda vettiga versionen nu mer).

Löste problemet med buggar och denna uppdatering genom att stänga av skiten, är det så MS vill man ska lösa deras buggar i framtiden (är på annan burk, som inte används så ofta ändå)?

Win 7 så fungerar saker som det är tänkt, även efter uppdateringar och sen har MS inte bakat in massa skit i säkerhetsuppdateringarna. Sen fungerade M.2 diskar bättre på win 7 (vet inte om det är löst). En annan bugg är att media som spelas upp på t.ex Netflix kan hacka till slumpartat (Löste sig på något vis efter par månader, andra har problemet än).

Win 8 är ju betydligt stabilare än vad win 10 är. Hade alla spel haft vulcan hade jag bytt os på fläcken, men skulle inte vara så många ändå som skulle byta och MS ser det även som hot så dom försöker ju tvinga på alla köra DX 11 och 12.

S-S-piis? Låter konstigt... Den naturliga sökfunktionen gör ju att du slipper klicka i windows 10. bara att söka på inställningen/mmc:n du söker och *poff!*. Men givetvis, det finns ju alltid förbättringar och förändringar att göra.

Ah, ok. Det kände jag inte till. Låter knasigt.

Jo, visst kan man tycka att saker fungerar som det är tänkt, men som precis alla windowsversioner som släppts så hade även windows 7 problem de första åren. Det var ju inte förrän SP1 som w7 faktiskt blev det OS som vi alla idag älskar och minns.

Jag håller inte riktigt med dig om att w8 är stabilare än w10 dock. Jag kanske har haft "tur", men jag har aldrig haft problem med någonting i w10. För att vara rättvis så hade jag inte många problem i w8 eller ja 8.1 då jag aldrig körde åttan.

Nu ska jag ta emot gäster. Ha en bra kväll här i forat.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Skrivet av tvelander:

snabbare på vilket sätt?

jag föredrar användarvänligheten i W7 jämfört med W10.
W7 fungerar så som jag vill att Windows ska fungera, utan en massa anpassningar för telefon, barn och pensionärer.

jag har W10 på två laptops men har kvar W7 på min stationära, men när jag uppgraderar en då kommer jag tyvärr också vara tvungen att gå över till W10 där också

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Som utvecklare så gör personer som använder gammal utdaterad legacy mjukvara livet svårare för oss. Vi måste testa på fler plattformar och skriva mer kod och orenare kod, ha "shims", kompatibilitetsbibliotek, vi förhindras från att nyttja modern teknik, och massa annat.

Fast det där är ju nåt som du måste lära dig att leva med och svära åt i din ensamhet eller med kollegor. Det är inte konsumentens uppgift att uppgradera sin mjukvara för att göra livet enklare för dig.

Vi har kommit till denna punkt i samhällets utveckling just tack vare friheten att välja och göra som man vill. Det är en frihet vi inte ska motarbeta eller lättvindigt ska kasta ut genom fönstret. I klartext, låt folk sitta kvar på Win7 om de vill det och sluta gnägga om att de borde uppgradera.

Som utvecklare skulle livet vara bäst för dig om det bara fanns ett OS och en enda version av det vid varje tidpunkt. Men det skulle inte vara bättre för oss som samhälle.

@Paddanx skrev ovan om den sorgliga Win10-mobben. Jag håller med. Det känns som att det här är det nya "Mac vs. PC"-tårtkriget. Låt folk bli saliga på sitt eget vis.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Synd, känns som att amd hade kunnat ta en del av företagsmarknaden där. Är väl intel som gått och gnällt hos microsoft.

Ser inte många företag som kör Win 7 och samtidigt köper nya desktops/notebooks

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Kommer finnas många större företag som inte kommer att lämna W7 än på några år så en efterfrågan på hårdvara som fungerar med W7 kommer att finnas.

Samma företag köper inte nya datorer, så det här spelar ingen roll. Inte så att man kan uppgradera till AMD Ryzen CPU och Moderkort utan att uppgradera OS.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ni som skrivit artikeln får ju gärna berätta att detta även gäller Intels CPUer från Skylake och nyare.

Och Ryzen kommer funka med Win7 men inte dra nytta av alla finesser (vilket gör det dumt att köra Win7 och Ryzen)

Microsoft vill helt enkelt att folk ska köra deras nya operativsystem, inte konstigare än så egentligen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tycker det är ett lustigt användande av "ska". Vad är det som avgör huruvida ett operativsystem ska eller inte ska ha stöd viss hårdvara och hur kommer du därifrån till din slutsats?

Det kan för övrigt nämnas ett till operativsystem för x86 som inte har stöd för alla x86-processorer. MacOS.

Jag lever i min drömvärld. Det är där ordet "ska" kommer ifrån. Jag blir ständigt besviken av verkligheten dock. Enkelt sagt, om jag vore VD för Microsoft hade jag sett till att DOS-program gick att köra på senaste versionen av Windows.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cloudstone:

Jag lever i min drömvärld. Det är där ordet "ska" kommer ifrån. Jag blir ständigt besviken av verkligheten dock. Enkelt sagt, om jag vore VD för Microsoft hade jag sett till att DOS-program gick att köra på senaste versionen av Windows.

Varför? De som behöver köra DOS-program på en modern dator med ett modernt operativsystem är nog en promille av hela marknaden i bästa fall. Och de som verkligen behöver detta kan använda exempelvis DOSBox eller valfri hypervisor.

Permalänk

Synd om AMD. #2's gotta try harder. Det kunde varit en riktigt övertygande säljpunkt, plötsligt skulle AMD-CPU:er vara mer kompatibla än Intel-CPU:er.

Nu vet jag ju inte vad "stöd" innebär. "Drivrutiner till CPU:n?" Den lär väl köra den fulla instruktionsuppsättningen, som alla CPU:er. Strömsparprofiler eller liknande är väl inte liv och död för stationära.

Det blir intressant att se lite tester med Win 7 och de nya CPU:erna

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.