AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast han tog ju verkligen en outlier när det kommer till statistik för att påvisa sin poäng. Han har ju fått ge svar (och erkänna sig på djupt vatten) till tech-youtubers som skrivit kommentarer på hans video för dom menar ju att hans data är av ytterst tveksam pålitlighet.

Ryzen är bra för att den inte är en bulldozer. Den har stark per-core prestanda. Snedvridet att framställa 8350 som bättre än 2500K.

Jag kollade igenom några kommentarer men kunde inte hitta några såna. Kan du posta printscreen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast han tog ju verkligen en outlier när det kommer till statistik för att påvisa sin poäng. Han har ju fått ge svar (och erkänna sig på djupt vatten) till tech-youtubers som skrivit kommentarer på hans video för dom menar ju att hans data är av ytterst tveksam pålitlighet.

Ryzen är bra för att den inte är en bulldozer. Den har stark per-core prestanda. Snedvridet att framställa 8350 som bättre än 2500K.

Snedrivet att säga att Ryzen är så bra cpu i de upplösningarna man använder till att spela på när man ser att Fx cpun är lika bra som alla andra. Varför då ens rekommendera en Ryzen när en sandy eller fx duger i 4k. Han argumenterar mot sig själv

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du har inte testat dig fram och verkar inte veta hur det är när det uppstår stuttering eller småhack då å då när ex cpun är för hårt belastad vilket uppkommer vid hög fps eller när cpun är för klen som ex med q6600. använder det som ett ex här för jag testade dem back to back i mina spel. för att just gräva mig lite djupare i detta.

Vad är det jag ska testa? Att se om jag kan få mitt spel att börja hacka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det jag ska testa? Att se om jag kan få mitt spel att börja hacka?

precis.

För du vet la vad som händer när cpun är belastad till max antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Jag har kallats en av de fem största amd fanboysen på sweclockers en gång.
Men skulle någon fråga mig om vilken CPU man skall välja, om man enbart skall spel i dag för 3700kr, skulle jag säga i7 7700k.

Det känns lite som många griper efter halmstrån.
Ryzen är bra, jävligt bra! jag anser att den är oerhört mer prisvärd än en i7 7700k, den slår sin motståndare i de flesta fallen, men det gäller inte spel, låt oss vara realistiska.

Hur det ser ut om ett eller två år är en annan femma, jag vet inte.

Den Ryzen som troligtvis kommer att bli den riktiga prisbomben för spel, är varianten med 4 kärnor och SMT, den släpps antagligen om mindre än tre månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

precis.

För du vet la vad som händer när cpun är belastad till max antar jag?

Vad ska jag tjäna på det? Du verkar fortfarande inte förstå att jag inte sitter på en museipjäs till dator och att jag är begränsad av mitt grafikkort i upplösningen/kvalitetsinställningarna jag kör i GTA V. Argumentet här har varit att jag ska välja Ryzen för att det hackar mindre än en i7-7700K, och då är det väl fullt rimligt att få ett mått på detta "hackande", eller hur?

Om det dessutom inte hackar på min dator så är frågan om det är något fel i Kaby Lake och/eller plattformen de kör på, och eftersom jag vare sig äger en Kaby Lake eller en Ryzen så blir det väldigt svårt för mig att testa på ett relevant system, eller hur? Hur är det svårt att förstå att de som sitter med grejerna och påstår saker om dom sitter inne på bevisbördan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad ska jag tjäna på det? Du verkar fortfarande inte förstå att jag inte sitter på en museipjäs till dator och att jag är begränsad av mitt grafikkort i upplösningen/kvalitetsinställningarna jag kör i GTA V. Argumentet här har varit att jag ska välja Ryzen för att det hackar mindre än en i7-7700K, och då är det väl fullt rimligt att få ett mått på detta "hackande", eller hur?

Om det dessutom inte hackar på min dator så är frågan om det är något fel i Kaby Lake och/eller plattformen de kör på, och eftersom jag vare sig äger en Kaby Lake eller en Ryzen så blir det väldigt svårt för mig att testa på ett relevant system, eller hur? Hur är det svårt att förstå att de som sitter med grejerna och påstår saker om dom sitter inne på bevisbördan?

MM då förstår du la att om du inte testar dig fram var dessa problem uppkommer så tycker jag att du inte borde göra generaliseringar bara för att du inte upplever något sådant.

Det är som att säga säga, jag har hör inget vidbrus när jag kör i min bmw, när någon säger att vindbruset är för tröttsamt när han kör mc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

MM då förstår du la att om du inte testar dig fram var dessa problem uppkommer så tycker jag att du inte borde göra generaliseringar bara för att du inte upplever något sådant.

Det är som att säga säga, jag har hör inget vidbrus när jag kör i min bmw, när någon säger att vindbruset är för tröttsamt när han kör mc.

Vad har det med någonting att göra? Ponera att Sweclockers recenserar en produkt, och så säger dom bara "produkt Z här känns skitsnabb, mycket bättre än produkt X", utan att bifoga några diagram/siffror/prestandamätningar som visar på det så blir det inte särskilt trovärdigt, eller hur?

Vindbrus går att mäta och brukar vara en sak som tas upp i diverse tester. En bil och en MC är två helt olika fordonstyper, knappast en likartad skillnad här eftersom jag har en väldigt snarlik produkt. Det är osannolikt att efterföljaren har prestandaproblem som jag inte har, eftersom den är snabbare, och därför behövs det siffror. Du är ute på extremt djupt vatten i din argumentation, och du rör dig inte mot land i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det med någonting att göra? Ponera att Sweclockers recenserar en produkt, och så säger dom bara "produkt Z här känns skitsnabb, mycket bättre än produkt X", utan att bifoga några diagram/siffror/prestandamätningar som visar på det så blir det inte särskilt trovärdigt, eller hur?

Vindbrus går att mäta och brukar vara en sak som tas upp i diverse tester. En bil och en MC är två helt olika fordonstyper, knappast en likartad skillnad här eftersom jag har en väldigt snarlik produkt. Det är osannolikt att efterföljaren har prestandaproblem som jag inte har, eftersom den är snabbare, och därför behövs det siffror. Du är ute på extremt djupt vatten i din argumentation, och du rör dig inte mot land i den här tråden.

Gjorde ett överdrivet exempel å då går du loss på det, hehe. wtf. e ju en oviktigt exempel i argumentationen jag framförde å du tar 60% av ditt inlägg å skriver om det. Haha
orkar inte tjöta med dig just nu, fullt upp med reddit just nu
Men iaf om du inte har försökt att testa dig fram å se när/var/hur saker påverkas ie testar själv så har du inte så mycket med mig att prata om här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Men iaf om du inte har försökt att testa dig fram å se när/var/hur saker påverkas ie testar själv så har du inte så mycket med mig att prata om här.

Jag är mycket väl medveten om hur det funkar eftersom jag gjort en hel del såna felsökningar åt mig själv och andra. Det är fortfarande helt irrelevant för om Ryzen hackar mindre än i7-7700K. Simma lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Vad jag kan hitta så är i7-6950x 246mm², visst är den större än vad den kanske borde vara men den är ändå 10kärning cpu.
så om jag gör en liknade beräkning på 6950x som jag gjorde på Ryzen
kärnorna 49mm²/4*10 = 122.5mm²
Minne kontroller + PCIe ca 2*30 = 60mm²
Extra 5MB L3 cache, 19.1/8*5 ~ 12mm²
totalt 194.5mm²
Så diffen är ca 51.5mm², så visst det kanske är normalt

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42665?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDI2NjUiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJiNTc1MzY2OTRjNDI3NWEyZjZjNmM0MWE0OWY1MjhjOSJ9
Endel av dö arean kan man nog se i den "tomma" svarta till höger, vilket jag uppskattar till ca 24mm²

Det kanske är normalt att "slösa" bort yta så här?

Med tanke hur dåligt den klockar så känns det som det som att det finns hel del hotspot på Ryzen, alternativ tryckt ihop den.
Visst kan det ligga andra beslut bakom att frekvensen inte går högre kortare pipelines osv, men den verkar ändå ligga väldigt nära gränsen av vad den klarar av i frekvens.
Jag har lite svårt att tänka mej att de designa kretsen så att de skulle ligga så här nära gränsen.... Men det kanske bara är jag?

Är väl ganska meningslöst att jämföra storlek mellan kretsarna då de inte är tillverkade på samma process/nod?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

"Intel’s biggest worry however isn’t Ryzen, it’s the fact that Intel has been charging a lot, maybe even too much money for their processors for years now, with little innovation"

guru3D

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja den var u faktiskt 10kärning från intels håll ja! However, de verkar ju vara väldigt lika i storlek jämförelsevis ändå mellan intel och AMD ändå.

Huruvida det "slösas" med utrymme eller ej tror jag är svårt för oss lekmän att avgöra. Troligen är inte heller de tomma delarna utan syfte även om det ökar priset per chip. Kan nog vara så att man kan förlora egenskaper som energieffektivitet/hastighet/stabilitet/bra värmefördelning om tomrummet var enda och högsta prion i alla lägen.

Det finns mer eller mindre dö ytor i ett chip, i en del fall skulle jag tro att det är billigare än att designa om modulerna på chipet.
Plus att utformningen på cpu kärnorna är nog mer eller mindre hugget i sten.
Det finns nog många anledningar till "död yta" som vi nog aldrig kommer få förklaring till :/

Skrivet av Söderbäck:

Måste det vara hotspots då? Ja bra fråga. Jag saknar själv information nog att dra några närmre slutsatser här, men jag kan tänka mig ett gäng olika orsaker men de flesta förklaringarna inklusive hotspots låter märkligt. För nära gränsen som du är inne på.
Aja, vi får väl se vad det blir av det hela. Kommer säkert mer info under kommande 3 månader om vad det begränsade klockutrymmet beror på.

Får hoppas på det Ryzen skulle verkligen lysa upp i spel om den kan komma upp i lite högre frekvens. (typ 4.5GHz)

Skrivet av Ratatosk:

Här syns ganska tydligt varför man når en gräns vid 4 GHz.
Under 1.0 Volt, som man kan nå 3,3 GHz med, skalar frekvensen med ca 0,4 GHz per 0.1 Volt, mellan 3.3 och 3.9 skalar den med ca 0,2 GHz per 0.1 Volt, därfter blir det betydligt tuffare.
För att gå från 3,9 till 4,0 krävs ca 0,15 Volt, sedan sticker kraven rakt upp i skyn

https://forums.anandtech.com/threads/ryzen-strictly-technical...
Som det ser ut nu har AMD redan klockat Ryzen, nästan vad som går, räkna inte med några fina överklockningar på kort sikt.

Den ljusa sidan är att det går åt andra hållet också, man kan underklocka och sänka effekten rejält med fortsatt fina resultat.

Dock om jag tolkar det rätt så är bra tecken för bärbara datorer, energi effektiviteten går ganska fort upp i lägre frekvenser.

Skrivet av Heinel:

Är väl ganska meningslöst att jämföra storlek mellan kretsarna då de inte är tillverkade på samma process/nod?

Nja, Nu är teknikerna "hyfsat" lika så det kan vara roligt och jämföra.
Och efter som ytan hänger ihop med tillverkningskostnaden, så kan det ge lite signal vilka marginaler de har.
Och det kan ge hint om ur stor "ryzen" APU kan tänkas bli.
Samt att AMD har jämfört storleken på kärnorna mot Intel (de inte direkt sagt det, men vilken fler x86 tillverkare finns de med 14nm?).

Anledningen att jag sitter räknar och gissa lite är del att det är lite roligt att få försöka få en liten inblick och förståelse för deras designen beslut (dock kan jag ha helt fel men det är en vitsen med forum är att man kan få lite feedback, istället för att ha en monolog med mig själv )

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

"Intel’s biggest worry however isn’t Ryzen, it’s the fact that Intel has been charging a lot, maybe even too much money for their processors for years now, with little innovation"

guru3D

Men lol, inte detta en gång till. Intel säljer processorer för det pris en tillräckligt stor andel av marknaden tycker att det är värt, samtidigt som de gör tillräckligt stor vinst för att möta kraven på avkastning från sina ägare. Om inte de villkoren uppfylls så byts antingen företagsledningen ut eller så sjunker omsättningen och bolaget riskerar att gå med förlust.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av erixon:

-- text --
Dock om jag tolkar det rätt så är bra tecken för bärbara datorer, energi effektiviteten går ganska fort upp i lägre frekvenser.
-- text--

Japp och även lovande för deras serverchip, Naples.
Finns två sidor på myntet, nackdelen är att effekten ökar väldigt snabbt vid överklockning, fördelen är att det går snabbt åt andra hållet vid underklockning, man får ruggigt energieffektiva chip.

Jag tänker inte överklocka min 1700, trivs bra med att den är effektiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Nu jävlar har jag läst hela tråden..!

Det där Infinity fabric verkar grymt! Ska bli intressant att se vad det kommer ge i framtiden.

Vad folk hakar upp sig på spelprestandan. Är här bara spelmuppar på forumet? En dator är ju ett arbetsredskap. Det är klart att AMD inte skulle spöa Intel i spel. Är det verkligen så många som inbillat sig det? Ryzen 7 är ju en arbetsprocessor för tunga jobb, och en fenomenal sådan. Folk verkar inte fatta vilken mindre revolution detta är och vilken bedrift detta steg är som AMD tagit. Ryzen 5 lär bli en bättre match för alla leknissar, då priset kommer göra den till en killer. Men det verkar folk inte låtsas om, istället snackar alla om att de ska minsann springa och stödköpa Intel fort som faen. Bedrövligt att läsa kommentarerna. Och detta ska föreställa ett datorentusiastforum. Så jävla efterblivet.

Skrivet av hårdnackad:

Jag är en gammal dinosaurie som sitter kvar på en i7 950. Jag ska köpa nytt, men jag blir inte klokare på vad jag ska ha. Jag kodar lite videos och spelar ibland något spel. Jag vill ju köpa något man kan sitta på ett tag. Hur "dålig" är en x1700 i spel? Hur varm går en x1700 jämfört med en 7700k? tänkte att värmen tar död på prollen i förtid om den går varm hela tiden? Nu sitter jag verkligen mellan 2 stolar och har noll koll på vad jag ska välja. HILFE!

Din i7 950 har 130W TDP medan Ryzen 7 1700X och 1800X har 95W Sen finns ju 1700 utan "x" som ligger på 65W men har lägre klockfrekvenser. Vilken du än väljer kommer det vara en mer eller mindre fantastisk uppgradering från din nuvarande. Ryzen är ju i stort sett på samma nivå som Intels senaste i enkeltrådsprestanda. Tänk också på att AMD har varit i stort sett borta från x86-marknaden i flera år nu, så alla spel och program som gjorts under den tiden har optimerats enbart för Intel. AMD jobbar nu med flera hundra utvecklare för att de ska implementera kod som gör att Ryzen går bättre i spel inklusive patchar till en del nu aktuella spel.

Skrivet av ArcticFire:

Många verkar tycka om AsRock-moderkort, nu finns de på Prisjakt.
Dock från endast en butik, finländska Multitronic.
I Finland däremot finns de i 4-6 butiker, undrar varför de svenska butikerna inte har tagit in dem.
https://hintaopas.fi/category.php?m=s309624745&o=produkt_pris...

Detaljhandelsgiganterna har väl avtal med några få bara, typ Gigabyte, Asus och MSI endast, och enskilda småaffärer får väl bara dansa med i distributionskedjan helt enkelt. Synd att Asrock är i praktiken borta från Sverige, den hade väl lite av en udda budgetstämpel på sig förut.

Skrivet av Adrenochrome:

Håhå jaja...blev inte lättare att bestämma sig. Får väl vänta och se hur 1600X beter sig vid överklockning etc om ett par månader.
8c/16t är väldigt mycket overkill för mina behov hur eller hur. Men samtidigt känns 4/8 lite klent för framtida bruk. Kan hända att 6/12 är lagom.
Min 3570k tuffar på hyfsat ändå - men det suger lite i tekniktarmen, och börjar känna att jag saknar lite finesser på moderkortet. Jaja, kan alltid vänta lite längre.

Jag tror 1600X kommer bli en killer pga sitt pris-prestanda-förhållande. 6 kärnor med SMT är fortfarande en uppgradering alla medan den behåller höga frekvenser och hänger med i speltoppen, allt för högst 3000 kronor. Räkna dock inte med högre frekvenser än 4GHz, jag tror att designen har en hård spärr där som inte går att överskrida oavsett kylning eller spänning. Kanske senare revisioner blir bättre.

Skrivet av downup:

Kommer nog köpa detta då jag har planerat att uppgradera.
CPU
Moderkort
Ram

Är AM4 och FM2+ samma stuk av sockel? Eller kommer jag behöva köpa en dyr vattenkylning igen?

"Stuk"? Bägge är PGA-socklar men de har olika mått på skruvhålen.

Skrivet av Xaves:

Och där krashade tyvärr hypetåget för AMD Ryzen. Det blev inte bättre "zen" Lögner om överklockningspotential, biasade tester på pressevent alá CES/GDC som visar felaktiga historier om prestandan. Med andra ord, AMD är sig lika, samma visa med R9 Fury.

Bulldozer all over again. Toppenbra och tippitoppgott med prestanda för allt som inte har med spelprestanda att göra. Var orolig att mitt köp av 6800K i höstas var ett dåligt köp, tur i oturen att inte så var fallet.

Tråligt för konkurrensen, tråkigt för AMD. Varför kan de inte spela med rena mynt? Med öppna kort? Den suger på att överklocka, SÄG DET DÅ! Lyft inte fram det som att den klockar bra med stora skyltar om att "alla Ryzen processorer är multipelupplåsta" osv, så man ska sitta med falska förhoppningar. Ush och fy! Man kan ju alltid hoppas att senare revisioner ur Ryzen förbättras på spelprestanda och överklockning, men just nu så vänder jag blickarna mot Vega och kommande test av 1080Ti.

Tack för mig!

Har sett att du kommit med mer vettiga inlägg senare, men alltså... vad i hela fridens dar yrar du om här? Det enda som kraschar är dina uppenbarligen överdrivna förväntningar. Det är knappast någon Bulldozer igen, kom över dina fantasier.

Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker att "vänta", "vid ett senare tillfälle" & "inte just nu men..." alltid syns i samma mening som AMD. Det är alltid något man skall vänta på, det kan vara drivrutiner, bios, ny hårdvara osv. Jag hade verkligen hoppats på att AMD skulle ha något bra på gång nu, fx53 var troligen min bästa cpu jag någonsin ägt.

Det kommer bli en 7700k & 1080ti för mig helt klart, jag litar helt enkelt inte på AMD längre. Sitta och hoppas på att Vega inte kommer prestera som ett 980ti och sedan "vänta" på några magiska drivrutiner som skall lösa allt finns inte i min värld.

AMD:s CPU- och GPU-verksamheter är tämligen åtskilda. Ryzen har hållit tidsplanen så som den var satt från början. Helt nya arkitekturer funkar aldrig perfekt från dag 1, inte ens från Intel. Det går inte att förbereda exakt allt till releasedagen. Ryzen fungerar ändå bra och är en ypperlig produkt, oerhört imponerande att AMD lyckats ta fram detta med tanke på omständigheterna. Ditt stödköp av Intel och Nvidia gagnar ju inte situationen precis, men jag antar att du gillar monopol, så slipper du eventuellt vänta på något annat liksom.

Skrivet av Vact:

Jo, alltid lika trökkul när "ögat kan inte se mer än 24fps"-gruppen kommer och påstår det ena och det andra för att de inte ser skillnad över en viss Hz.

Tror det är väldigt individuellt hur videoflyt upplevs.

Skrivet av Ase:

Trevligt med bra flertrådsprestanda är lika viktigt för mig som spelprestanda men med den mediokra överklockningen och de mediokra moderkorten (mellanklass) så är det i nuläget inget för mig trist men sant.
Nästa gen från AMD kanske kan övertyga (bara dom släpper fler MK kretsar för annat än prismedvetna, arbets-stations kort el dylikt)men det visar sig.

Mediokra moderkort...? Du har inte förväxlat detta med Naples hoppas jag?

Off topic /moderator
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av GilbertG:

Ditt stödköp av Intel och Nvidia gagnar ju inte situationen precis, men jag antar att du gillar monopol, så slipper du eventuellt vänta på något annat liksom.

Jo precis så är det, jag tycker om produkter som fungerar när man köper dem så att man inte skall vänta i veckor, månader eller rent av år. Att köpa en Ryzen idag för att spel om x antal år kanske fungerar jätte bra med Ryzen då är ganska dumt.

Och min situation blir bättre med en 7700k än med en Ryzen helt klart, eftersom jag enbart är ute efter spel prestanda.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozr:

Finns nu test av R7 1700 @ 4Ghz under linux

Ser bra ut

Ser riktigt bra ut, R7 1700@4GHz detta är riktigt bra pris/prestanda minst sagt
Riktigt fin kompilerings tid!

Permalänk
Avstängd

@GilbertG: Som sagt, jag skrev det där inlägget innan jag fick veta att det var strul med moderkortet swec använde för testet. Det finns fortfarande flera resemblanter till bulldozer i lanseringen.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sveklockarn:

Ekonomi borde vara ett obligatoriskt ämne i grundskolan.

Ja, matematik kallas det

Eller du kanske menar företagsekonomi, som inte direkt är relevant förrän på universitetsnivå?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Jag har kallats en av de fem största amd fanboysen på sweclockers en gång.
Men skulle någon fråga mig om vilken CPU man skall välja, om man enbart skall spel i dag för 3700kr, skulle jag säga i7 7700k.

Det känns lite som många griper efter halmstrån.
Ryzen är bra, jävligt bra! jag anser att den är oerhört mer prisvärd än en i7 7700k, den slår sin motståndare i de flesta fallen, men det gäller inte spel, låt oss vara realistiska.

Hur det ser ut om ett eller två år är en annan femma, jag vet inte.

Den Ryzen som troligtvis kommer att bli den riktiga prisbomben för spel, är varianten med 4 kärnor och SMT, den släpps antagligen om mindre än tre månader.

Jag skulle nog säga att det är den sexkärniga modellen R5 som är den bästa ur Ryzen serien. Teoretiskt sett kommer den prestera precis liga bra som R7 1800x i den stora majoriteten av spel men erbjuder ändå betydligt bättre prestanda i applikationer och även de spel som är multi trådade förbi fyra kärnor, t.ex. Mafia III som skalar fantastiskt med fler än fyra kärnor.

Prissmässigt kommer den kosta som en Intel i5 och erbjuda i princip samma prestanda men springa ifrån i flertrådade sammanhang.

Jag kommer troligtvis chansa på en AMD R5 som en uppgradering på min Haswell 4770K. Dels för att jag faktiskt tror på att prestandan kommer förbättras dels med att Microsoft fixar sin scheduler så att SMT fungerar som det skall i Windows men även för att jag tror på att framtidens spel kommer vara flertrådade förbi fyra kärnor. Speciellt med tanke på hur Xbox och PS4 är byggda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter, trollande inlägg samt en off topic-diskussion i enlighet med §1.
/moderator

Edit: Tråd rensad igen, vänligen håll er till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men lol, inte detta en gång till. Intel säljer processorer för det pris en tillräckligt stor andel av marknaden tycker att det är värt, samtidigt som de gör tillräckligt stor vinst för att möta kraven på avkastning från sina ägare. Om inte de villkoren uppfylls så byts antingen företagsledningen ut eller så sjunker omsättningen och bolaget riskerar att gå med förlust.

Japp, ocg det är därför så många kör på "äldre" CPUer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Precis, för min del har jag haft enormt svårt att motivera ett totalt plattformsbyte för väldigt få procent bättre prestanda. En x99 plattform hade varit intressant pga multitrådat arbete med bilder/video/rendering men den fullständigt bisarra kostnaden satte direkt p för dom tankarna. Kvar står jag med en 2600k som visserligen presterar bra för det jag har den till men det enda som hitintills fått det att rycka i köptarmen är en ryzen setup, en 1700 med x370 & två stickor gskill ddr4 3200MHz och sen klocka till 3.9-4.0. Åtta kraftfulla kärnor till ett pris som tidigare inte var möjligt och som nu tangerar en 7700k setup i just pris. För min del är det ett enkelt val, nu inväntar jag bara patchning av mjukvara & sjunkande pris efter lansering.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Exakt. Det är trevligt att se att det finns några fler här på Sweclockers som förstår att Intel själva begränsas av att de varit sin egen värsta konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Exakt. Det är trevligt att se att det finns några fler här på Sweclockers som förstår att Intel själva begränsas av att de varit sin egen värsta konkurrent.

Så är det.
Intel har inte gjort mycket för att vidareutveckla sina CPUer, de har nöjt sig med att höja klockfrekvenserna lite grand.
Testtabellerna talar för sig själv, IPC på samma klock, etc

Det var just därför det var så enkelt för AMD att köra om dem...

När min 2600 blir för trött för mina behov kommer jag att hoppa på AMD-tåget och köpa deras högst klockade 6/12-CPU, och veta att jag lugnt kan ligga kvar på samma sockel ett antal år.
Det är nästa så man kan säga att AMDs socket-strategi är kundvänlig...

Jag väntar med spänning på Intels motdrag.
Man kan väl säga att det finns ytterst få argument kvar till varför man skall välja en 6900K framför en 1800X, så där lyckades AMD med sin plan. Intel kommer nog inte att sitta stilla när Naples-CPUerna dyker upp för att ta upp fighten med Xeonerna, Intels sanna mjölkko.

Hur det är slutar, är jag säker på att vi konsumenter står på vinnarsidan.

Permalänk

Om jag har förstått läget rätt mellan 1800x och 1700 så är det enbart skillnad på klockfrekvens? Kan man lika gärna köpa billigare varianten och klocka själv.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

Om jag har förstått läget rätt mellan 1800x och 1700 så är det enbart skillnad på klockfrekvens? Kan man lika gärna köpa billigare varianten och klocka själv.

Korrekt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är stock coolern som medföljer Ryzen 1700 något att ha? Kommer ej att överklocka processorn. Är det någon som vet hur temperaturen ser ut både i IDLE och under LOAD med stock kylaren? Kommer främst att använda processorn till spel som BF 1, CS GO, enklare videoredigering och fotoredigering. Vad är smärtgränsen gällande värme, d.v.s. hur varm får en processor bli utan att den tar skada. Kan jag överklocka med stock kylaren och få rimliga temperaturer?

Tackar på förhand

Permalänk
Hjälpsam

@boombap: Ja den är absolut något att ha.
CPU-Z bench några minuter, 58 grader runt 1700 varv per minut, verkar stanna där någonstans, tomgång strax över 30 grader, runt 1100 varv per minut.
Har ställt in för att den skall vara tyst hellre än kall.
Skall du inte klocka räcker den nog mer än väl till för dig, skall du klocka? då skulle jag nog satsa på något bättre..
Känns riktigt rejäl, även om den saknar heatpipes.

http://www.hardocp.com/news/2017/03/09/amd_ryzen_7_1700_unbox...

Processorn klarar nog hundra grader utan att ta skada, men den börjar throttla långt tidigare, den klockar alltså ned sig för att inte ta skada.

Vet inte när Ryzen börjar throttla, gissar på över 70 grader.

Visa signatur