Det där Infinity fabric verkar grymt! Ska bli intressant att se vad det kommer ge i framtiden.
Vad folk hakar upp sig på spelprestandan. Är här bara spelmuppar på forumet? En dator är ju ett arbetsredskap. Det är klart att AMD inte skulle spöa Intel i spel. Är det verkligen så många som inbillat sig det? Ryzen 7 är ju en arbetsprocessor för tunga jobb, och en fenomenal sådan. Folk verkar inte fatta vilken mindre revolution detta är och vilken bedrift detta steg är som AMD tagit. Ryzen 5 lär bli en bättre match för alla leknissar, då priset kommer göra den till en killer. Men det verkar folk inte låtsas om, istället snackar alla om att de ska minsann springa och stödköpa Intel fort som faen. Bedrövligt att läsa kommentarerna. Och detta ska föreställa ett datorentusiastforum. Så jävla efterblivet.
Skrivet av hårdnackad:
Jag är en gammal dinosaurie som sitter kvar på en i7 950. Jag ska köpa nytt, men jag blir inte klokare på vad jag ska ha. Jag kodar lite videos och spelar ibland något spel. Jag vill ju köpa något man kan sitta på ett tag. Hur "dålig" är en x1700 i spel? Hur varm går en x1700 jämfört med en 7700k? tänkte att värmen tar död på prollen i förtid om den går varm hela tiden? Nu sitter jag verkligen mellan 2 stolar och har noll koll på vad jag ska välja. HILFE!
Din i7 950 har 130W TDP medan Ryzen 7 1700X och 1800X har 95W Sen finns ju 1700 utan "x" som ligger på 65W men har lägre klockfrekvenser. Vilken du än väljer kommer det vara en mer eller mindre fantastisk uppgradering från din nuvarande. Ryzen är ju i stort sett på samma nivå som Intels senaste i enkeltrådsprestanda. Tänk också på att AMD har varit i stort sett borta från x86-marknaden i flera år nu, så alla spel och program som gjorts under den tiden har optimerats enbart för Intel. AMD jobbar nu med flera hundra utvecklare för att de ska implementera kod som gör att Ryzen går bättre i spel inklusive patchar till en del nu aktuella spel.
Detaljhandelsgiganterna har väl avtal med några få bara, typ Gigabyte, Asus och MSI endast, och enskilda småaffärer får väl bara dansa med i distributionskedjan helt enkelt. Synd att Asrock är i praktiken borta från Sverige, den hade väl lite av en udda budgetstämpel på sig förut.
Skrivet av Adrenochrome:
Håhå jaja...blev inte lättare att bestämma sig. Får väl vänta och se hur 1600X beter sig vid överklockning etc om ett par månader.
8c/16t är väldigt mycket overkill för mina behov hur eller hur. Men samtidigt känns 4/8 lite klent för framtida bruk. Kan hända att 6/12 är lagom.
Min 3570k tuffar på hyfsat ändå - men det suger lite i tekniktarmen, och börjar känna att jag saknar lite finesser på moderkortet. Jaja, kan alltid vänta lite längre.
Jag tror 1600X kommer bli en killer pga sitt pris-prestanda-förhållande. 6 kärnor med SMT är fortfarande en uppgradering alla medan den behåller höga frekvenser och hänger med i speltoppen, allt för högst 3000 kronor. Räkna dock inte med högre frekvenser än 4GHz, jag tror att designen har en hård spärr där som inte går att överskrida oavsett kylning eller spänning. Kanske senare revisioner blir bättre.
Skrivet av downup:
Kommer nog köpa detta då jag har planerat att uppgradera.
CPU
Moderkort
Ram
Är AM4 och FM2+ samma stuk av sockel? Eller kommer jag behöva köpa en dyr vattenkylning igen?
"Stuk"? Bägge är PGA-socklar men de har olika mått på skruvhålen.
Skrivet av Xaves:
Och där krashade tyvärr hypetåget för AMD Ryzen. Det blev inte bättre "zen" Lögner om överklockningspotential, biasade tester på pressevent alá CES/GDC som visar felaktiga historier om prestandan. Med andra ord, AMD är sig lika, samma visa med R9 Fury.
Bulldozer all over again. Toppenbra och tippitoppgott med prestanda för allt som inte har med spelprestanda att göra. Var orolig att mitt köp av 6800K i höstas var ett dåligt köp, tur i oturen att inte så var fallet.
Tråligt för konkurrensen, tråkigt för AMD. Varför kan de inte spela med rena mynt? Med öppna kort? Den suger på att överklocka, SÄG DET DÅ! Lyft inte fram det som att den klockar bra med stora skyltar om att "alla Ryzen processorer är multipelupplåsta" osv, så man ska sitta med falska förhoppningar. Ush och fy! Man kan ju alltid hoppas att senare revisioner ur Ryzen förbättras på spelprestanda och överklockning, men just nu så vänder jag blickarna mot Vega och kommande test av 1080Ti.
Tack för mig!
Har sett att du kommit med mer vettiga inlägg senare, men alltså... vad i hela fridens dar yrar du om här? Det enda som kraschar är dina uppenbarligen överdrivna förväntningar. Det är knappast någon Bulldozer igen, kom över dina fantasier.
Skrivet av Ragnarok:
Jag tycker att "vänta", "vid ett senare tillfälle" & "inte just nu men..." alltid syns i samma mening som AMD. Det är alltid något man skall vänta på, det kan vara drivrutiner, bios, ny hårdvara osv. Jag hade verkligen hoppats på att AMD skulle ha något bra på gång nu, fx53 var troligen min bästa cpu jag någonsin ägt.
Det kommer bli en 7700k & 1080ti för mig helt klart, jag litar helt enkelt inte på AMD längre. Sitta och hoppas på att Vega inte kommer prestera som ett 980ti och sedan "vänta" på några magiska drivrutiner som skall lösa allt finns inte i min värld.
AMD:s CPU- och GPU-verksamheter är tämligen åtskilda. Ryzen har hållit tidsplanen så som den var satt från början. Helt nya arkitekturer funkar aldrig perfekt från dag 1, inte ens från Intel. Det går inte att förbereda exakt allt till releasedagen. Ryzen fungerar ändå bra och är en ypperlig produkt, oerhört imponerande att AMD lyckats ta fram detta med tanke på omständigheterna. Ditt stödköp av Intel och Nvidia gagnar ju inte situationen precis, men jag antar att du gillar monopol, så slipper du eventuellt vänta på något annat liksom.
Skrivet av Vact:
Jo, alltid lika trökkul när "ögat kan inte se mer än 24fps"-gruppen kommer och påstår det ena och det andra för att de inte ser skillnad över en viss Hz.
Tror det är väldigt individuellt hur videoflyt upplevs.
Skrivet av Ase:
Trevligt med bra flertrådsprestanda är lika viktigt för mig som spelprestanda men med den mediokra överklockningen och de mediokra moderkorten (mellanklass) så är det i nuläget inget för mig trist men sant.
Nästa gen från AMD kanske kan övertyga (bara dom släpper fler MK kretsar för annat än prismedvetna, arbets-stations kort el dylikt)men det visar sig.
Mediokra moderkort...? Du har inte förväxlat detta med Naples hoppas jag?