Sex skärmar över moderkort och GTX 1070

Permalänk

Sex skärmar över moderkort och GTX 1070

Bestämt mig för att uppgradera min rigg för att få en litet rejälare monitorsetup. Inhandlade en schysst ställning (Igloo MS600) från Komplett nu när den var på rea, då den för fyra skärmar spännande nog var dyrare. Lämpligt tillfälle att pusha det lite extra när man ändå är igång, så leker med tanken att skaffa 4 st skärmar till i stället för 2, om det skulle kunna fungera att driva dem alla.

Mitt grafikkort är ett Asus ROG STRIX GTX 1070 O8G Gaming, vilket, som jag förstår det, ska kunna driva 4 skärmar.
Mitt moderkort är ett Asus Z170 Pro Gaming, till vilket jag har en i7 6700k processor. Som jag förstår det ska processorn ha inbyggd GPU som ska klara upp till 3 skärmar.

Kommer ha 3 st 27" 1440p IPS på nedre raden. Tänker att dessa kopplas med HDMI och 2xDP till grafikkortet.
Därtill 3 st 24" 1080p (2 IPS 1 TN) på övre raden. Tanken är att köra dessa över HDMI/DVI/VGA till moderkortet.

1.) Har jag förstått det rätt och ovan bör fungera?

Har i dagsläget en Benq GW2765HT (1440p IPS) som jag trivs bra med; förstått att det kan finnas en poäng i att köpa likadana; samt nog extra bra att det är IPS då de kommer sättas något vinklade. Har därtill en äldre Benq G2420HD (1080p TN) som jag tänkt ha i övre mitten; tanken är att flanka denna med 1 Benq GW2406Z (1080 IPS) på vardera sida; så 3 1080p 24"or på övre raden och 3 1440p 27"or på undre.

Fokus är inte att spela, utan mer att kunna visa grafer nyhetsflöden, så är inte så viktigt att skärmarna är supersnabba eller att de har minimal bezel. Kommer säkert småtesta lite spel över 27"orna för att testa men inte mycket mer än så.

2.) Hur viktigt är det att skärmarna är IPS skärmar för detta? Hur mycket förlorar man på att köra TN-skärmar?

3.) Om jag någonsin skulle vilja spela över alla tre 27"orna; påverkas datorn prestandamässigt av att 24"orna är kopplade till moderkortet om de inte är på (tänker att man då stänger av övre raden)? Antar att man kan glömma 1440p*3 fast kanske går på 720p/1080p iaf på de flesta spel som stödjer flera skärmar?

4.) Prestandamässigt; bör man koppla 4 till grafikkortet och 2 till moderkortet, eller splitta 3 & 3?

Tack för att du tog dig tid att läsa!

Bristfällig punktuation.
Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så funkar inte moderkortets utgångar när du kör via grafikkortet samtidigt. Det kan du iof lätt testa då du verkar ha 2 skärmar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Om jag inte är helt ute och cyklar så funkar inte moderkortets utgångar när du kör via grafikkortet samtidigt. Det kan du iof lätt testa då du verkar ha 2 skärmar.

De fungerar inte när du pluggar in ett PCI-E kort så inaktiveras de interna grafikkortet med automatik, ska man ha 6 skärmar så lär du nog behöva 2 PCI-E grafikkort, då de flesta nyare grafikkort endast klarar av 4 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

De fungerar inte när du pluggar in ett PCI-E kort så inaktiveras de interna grafikkortet med automatik, ska man ha 6 skärmar så lär du nog behöva 2 PCI-E grafikkort, då de flesta nyare grafikkort endast klarar av 4 skärmar.

Man kan ställa in i bios/uefi om interna ska avaktiveras eller ej när ett diskret grafikkort är monterat. Bara gå in och kolla om alternativet finns.
Men som sagt ofta avaktiveras interna som standard men det ska gå att ändra.

Men som sagt finns ingen teknisk orsak till varför man inte kan köra integrerade och ett separat grafikkort samtidigt.

Folk gör det hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Man kan ställa in i bios/uefi om interna ska avaktiveras eller ej när ett diskret grafikkort är monterat. Bara gå in och kolla om alternativet finns.
Men som sagt ofta avaktiveras interna som standard men det ska gå att ändra.

Men som sagt finns ingen teknisk orsak till varför man inte kan köra integrerade och ett separat grafikkort samtidigt.

Folk gör det hela tiden.

Googlade och kom fram till detta också. Jag var alltså halvt ute och cyklade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Googlade och kom fram till detta också. Jag var alltså halvt ute och cyklade.

Jag kan aktivera avaktivera mitt interna grafikkort i bios, men den inaktiveras automatiskt när jag pluggar in ett PCI-E det gör det oftast på modernare moderkort, jag kan inte köra både interna och PCI-E grafikkort samtidigt trotts att den är påslagen måste först ta ut mitt PCI-E så aktiveras den automatiskt det interna när det är påslaget.

Moderkort gör detta för att det inte ska bli konflikter mellan varandra.

Permalänk

Tack för tankar och svar!

Verkar som att det inte bör vara några större problem då; har en stenålders 17" som jag kört på VGA från moderkortet ett tag (finns inget VGA på grafikkortet), och testade byta 24" mellan grafikkortet och moderkortet (HDMI) nu när jag var inne i Windows genom att bara jacka in och ut och fungerar hur smidigt som helst.

Borde således inte vara några problem då, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag kan aktivera avaktivera mitt interna grafikkort i bios, men den inaktiveras automatiskt när jag pluggar in ett PCI-E det gör det oftast på modernare moderkort, jag kan inte köra både interna och PCI-E grafikkort samtidigt trotts att den är påslagen måste först ta ut mitt PCI-E så aktiveras den automatiskt det interna när det är påslaget.

Moderkort gör detta för att det inte ska bli konflikter mellan varandra.

har du testat om du får bild när OS:Et lagt in drivisarna till det interna?

Själv har jag haft flera grafikkort i datorer, vill vagt minnas att ofta postar bara ett kort under BIOS/UEFI men inget som hindrar OS:Et från att sedan aktivera det/dom andra.

Själv kör jag GT780 + RX 460 nu, inte testat men skärmen ser i alla fall 780 kortet vid post men båda är kopplade till samma skärm då RX 460 enbart används av datorn för viritualisering så jag byter bara input till VM:et när jag behöver använda det.

Jag tänket kolla vid nåt tillfälle om jag har bild från båda korten när jag går in i BIOS, bar inte blevet då jag rätt nyligen satte i detta kortet.