Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag bytte personligen till linux under kernel 2.2 tiden just för att jag gillar att lyfta på locket, titta innuti och vrida på knoppar och reglage.
Inget är egentligen sämre än nåt annat, det handlar bara om vilka preferenser man har.

Då är ju ett UNIX-liknande OSS-system som Linux, eller *BSD helt underbart perfekt. Kommer verkligen till sin rätt där kan jag hålla med om. Finns ju stora möjligheter inte bara till att "skruva och mecka", men även till att koda och utveckla delar av systemet. Har svårt att se något bättre val i ett sådant fall.

Däremot så kommer det (som Kim och många andra är inne på) nog aldrig att bli en vettig ersättare för oss som inte har det intresset, eller prioriterar den tiden jämfört med allt annat i livet (beror ju väldigt mycket på ens livssituation). Då blir mar nog enbart rätt besviken om man förväntar sig att det skall rulla på och vara lika enkelt som MacOS eller Windows.

Rätt verktyg på rätt plats helt enkelt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Däremot så kommer det (som Kim och många andra är inne på) nog aldrig att bli en vettig ersättare för oss som inte har det intresset, eller prioriterar den tiden jämfört med allt annat i livet (beror ju väldigt mycket på ens livssituation). Då blir mar nog enbart rätt besviken om man förväntar sig att det skall rulla på och vara lika enkelt som MacOS eller Windows.

I mitt fall är det dock det motsatta: jag har inte tid för t ex Windows. Mitt schema är på tok för pressat för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

I mitt fall är det dock det motsatta: jag har inte tid för t ex Windows. Mitt schema är på tok för pressat för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken; vad är det som tar sådan fruktansvärd tid för dig i Windows?

Vill gärna förstå - så lär jag mig något nytt jag inte känner till.

Personligen använder jag bara det utan att lägga ner vare sig tanke eller tid på det. Samma sak med MacOS och iOS för övrigt. Det bara rullar på för det mesta (några få undantag finns ju alltid, men det är minimalt för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem

@martinot
Som för de flesta är jag en lat vanemänniska och förväntar att vissa saker följer ett bestämt mönster. Jag påstår inte med det att andra gör något fel, eller att mitt sätt nödvändigtvis är bättre. Utifrån mitt sätt att "fungera":

1) Jag använder datormus i begränsad skala. Därför trivs jag bäst med följande grundläggande kombination: Awesome WM + dmenu (med yeganesh) + vimperator (Firefox) + terminaler.

2) Min användning ligger lika mycket på server som desktop.

3) Diverse program som jag använder mycket och ofta: rsync, ssh, kvm osv.. LaTeX fungerar bäst och har enklast underhåll i *nix. Filsystem som btrfs som tillåter att med ett kommande samla en mängd diskar i olika former av raid.

Det finns säkert många som uppnår sin ideala arbetsmiljö i Windows eller OSX. Fast jag har aldrig hittat någon tillfredsställande setup i Windows.

Jag har åtminstone aldrig lidit av musarm, så det är väl åtminstone ett plus med tanke på hur datorbundet mitt arbete både på jobbet och hemma är.

Permalänk
Medlem

Det är ju pre-Windows 95 att behöva knappa in en terminal, vilket iof bekräftar min syn på hur "modernt" Linux är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju pre-Windows 95 att behöva knappa in en terminal, vilket iof bekräftar min syn på hur "modernt" Linux är.

GUI är lite som att en lärare ska gå runt och söka namnlappar på elever med liten text istället för att ha namnupprop och se vem som är närvarande.

Själv skulle ja föredra kortkommandon och nåt som fungerar än hur det ser ut och måste klicka runt en massa för att göra ett frekvent återkommande arbetsmoment.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag gillar mitt Windows 10 och lär fortsätta använda det framöver men lite sugen är jag på att testa någon distro igen. Troligen Ubuntu igen när Unity tagits bort, dock med KDE som window manager då jag inte gillar Gnome.

Du behöver inte vänta på att Unity ska tas bort, Ubuntu finns med KDE och då kallas det Kubuntu:
http://www.kubuntu.org/

Eller testa KDE Neon som utvecklas av KDE-teamet och baseras på Ubuntu.
https://neon.kde.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju pre-Windows 95 att behöva knappa in en terminal, vilket iof bekräftar min syn på hur "modernt" Linux är.

Ett GUI stödjer sällan lika många funktioner som ett CLI (Command Line Interface). Ta Powershell t.ex. Många gillar det och ja. Det.. Är.. ... Bra! Äntligen en vettig "terminal" att pilla i. Vilket bekräftar min syn på hur "modernt" Windows är.

Håller på just nu och fixar ett helt automatiserat script för installation av en Linux-dist +program, allt fixas. Behöver inte göra någonting mer efter att installationen är klart. Bara att tuta och köra. Försök göra det i Windows lika enkelt. Ett verkligt exempel på hur effektivt det är att jobba med kommandon.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rick69:

Du behöver inte vänta på att Unity ska tas bort, Ubuntu finns med KDE och då kallas det Kubuntu:
http://www.kubuntu.org/

Eller testa KDE Neon som utvecklas av KDE-teamet och baseras på Ubuntu.
https://neon.kde.org/

Senast jag läste något om Kubuntu så skulle det läggas ner, bra dock att den verkar ha överlevt. Dock är jag inte säker på att det är rätt WM då jag föredrog Kubuntu med KDE 3.x. Aldrig riktigt gillat KDE4 eller vad det nu kallas idag men blir nog ändå där jag skulle börja igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

GUI är lite som att en lärare ska gå runt och söka namnlappar på elever med liten text istället för att ha namnupprop och se vem som är närvarande.

Själv skulle ja föredra kortkommandon och nåt som fungerar än hur det ser ut och måste klicka runt en massa för att göra ett frekvent återkommande arbetsmoment.

Ungefär som när jag skulle installera nya typsnitt i Linux:

Ladda ner. Öppna terminal. Skriv:
tar -xvf /home/hans-scheike/downloads/gutsy-gibbon-1.22.tar -C /home/hans-scheike/downloads/gutsy-gibbon
sudo cp -R /home/hans-scheike/downloads/gutsy-gibbon/ /usr/share/fonts/truetype/

Skriv lösenord.

Alternativt gör man det i ett modernt GUI som Windows:

Öppna filhanteraren. Klicka på downloads. Högerklicka på gutsy-gibbon-1.22.zip och välj extract. Öppna katalogen. Markera filer, högerklicka och välj installera.

Jag lovar att det senare går mycket snabbare även om du skriver 500 ord i minuten.

(Och ja, jag vet att man kan skriva ~/downloads istället...)

Skrivet av Exxelent:

Ett GUI stödjer sällan lika många funktioner som ett CLI (Command Line Interface). Ta Powershell t.ex. Många gillar det och ja. Det.. Är.. ... Bra! Äntligen en vettig "terminal" att pilla i. Vilket bekräftar min syn på hur "modernt" Windows är.

Håller på just nu och fixar ett helt automatiserat script för installation av en Linux-dist +program, allt fixas. Behöver inte göra någonting mer efter att installationen är klart. Bara att tuta och köra. Försök göra det i Windows lika enkelt. Ett verkligt exempel på hur effektivt det är att jobba med kommandon.

Nej, du kan inte scripta genom GUI;t på det sättet. Att skriva kod förutsätter av sin natur att du faktiskt skriver. Det är knappast något problem att göra i Windows heller.
Powershell har funnits länge och såvida du menar Bash är det ingen ersättare för Powershell.

När det faktiskt kommer till att använda systemet, snarare än att administrera på lägre nivå, är Linux fortfarande ett CLI med ett par lager smink i form av olika GUI;s. Windows har gått ifrån det sedan -95. Därför är man inte heller tvingad att ta omvägar genom en terminal för att göra enkla saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ungefär som när jag skulle installera nya typsnitt i Linux:

Ladda ner. Öppna terminal. Skriv:
tar -xvf /home/hans-scheike/downloads/gutsy-gibbon-1.22.tar -C /home/hans-scheike/downloads/gutsy-gibbon
sudo cp -R /home/hans-scheike/downloads/gutsy-gibbon/ /usr/share/fonts/truetype/

Skriv lösenord.

Alternativt gör man det i ett modernt GUI som Windows:

Öppna filhanteraren. Klicka på downloads. Högerklicka på gutsy-gibbon-1.22.zip och välj extract. Öppna katalogen. Markera filer, högerklicka och välj installera.

Jag lovar att det senare går mycket snabbare även om du skriver 500 ord i minuten.

(Och ja, jag vet att man kan skriva ~/downloads istället...)

Märks att du inte har en susning av vad du pratar om vilket blir lite pinsamt. Klart att det går installera typsnitt via GUI i Linux. Du kunde ha gjort på följande sätt (du behöver inte installera system-wide såvida det inte är en multi-user system där alla ska ha tillgång till denna typsnitt):

(1) Extrahera gutsy-gibbon-1.22.tar i valfri filhanterare (Thunar, pcmanfm, Dolphin e.t.c.).

(2) Kopiera över filerna du extraherade till ~/.fonts.

(3) Klart.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Håller på just nu och fixar ett helt automatiserat script för installation av en Linux-dist +program, allt fixas. Behöver inte göra någonting mer efter att installationen är klart. Bara att tuta och köra. Försök göra det i Windows lika enkelt. Ett verkligt exempel på hur effektivt det är att jobba med kommandon.

Vad är det som inte går att göra automatiskt i Windows vid installation? Problemet med Windows är väl främst att det inte finns något repository som har "allt", men exempelvis Ninite täcker upp mycket av användarnas behov. Jag hoppas att ingen sitter på IT-avdelningen och installerar maskiner för hand längre. Som jag varit inne på tidigare, så är inte Media Creation Tool gjort för företagsanvändare.

Deployment Image Servicing and Management (DISM.exe) är kraftfullt och det mesta går att scripta i PowerShell. Däremot tycker jag att PowerShell är hopplöst att felsöka i, speciellt efter att gjort SharePoint-installation via PowerShell.

Dessa verktyg är trevliga i Windows (går att skripta):

Chocolatey - https://chocolatey.org/
Ninite - https://ninite.com/
WSUS Offline Update - http://www.wsusoffline.net/

Kan själv bli smått galen på Windows, då det finns med saker som bara går att ändra via CMD/PowerShell/RegEdit. För vanliga hemanvändare är dock GUI:t tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju pre-Windows 95 att behöva knappa in en terminal, vilket iof bekräftar min syn på hur "modernt" Linux är.

Då du har en poäng med att man förr gjorde saker via CLI i stor utsträckning innan Windows 95 är väl ändå Powershell bekräftelsen på att Microsoft själva börjat inse fördelen med CLI. Server core installationer är en annan variant.
Jämförelsen mellan ex. DOS och moderna CLI's funktionalitet är i princip omöjlig att göra mer än till utseendet -på håll.
Det finns till råga på allt saker som endast går att åstadkomma via Powershell, inte minst för deras molnplattform 'Azure'.

Sedan lär IoT inte vara en så stor spelare när det kommer till just GUI, och sett till hur marknaden omfamnar IoT lär det vara där mycket av krutet läggs inför framtiden, på både gott och ont.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Powershell har funnits länge och såvida du menar Bash är det ingen ersättare för Powershell.

Nu vet jag inte riktigt om du seriöst är intresserad eller om du bara önskar skapa turbulens. Låt mig utgå ifrån det jag hoppas:

- Powershell har inte funnits längre än 10 år
- Powershell utvecklades då Windows dittills inte haft ett tillfredsställande och säkert verktyg för skript

Att jämföra Bash rakt av med Powershell beror nog på att du varken jobbat i det ena eller andra. Bash är bara ett av många skal och har sina fördelar men också begränsningar. Powershell kan nog ses som en alltiallo lösning för Windows, där några av dess funktioner i *nix världen inte nödvändigtvis görs i Bash, utan kanske i Python, Perl eller något annat liknande språk.

Powershell är numera tillgängligt som öppen källkod även för Linux. Så om du föredrar Powershell, tja, då är det ju inget större problem.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Du har väl inte glömt bort "Tab-Complete" ?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Märks att du inte har en susning av vad du pratar om vilket blir lite pinsamt. Klart att det går installera typsnitt via GUI i Linux. Du kunde ha gjort på följande sätt (du behöver inte installera system-wide såvida det inte är en multi-user system där alla ska ha tillgång till denna typsnitt):

(1) Extrahera gutsy-gibbon-1.22.tar i valfri filhanterare (Thunar, pcmanfm, Dolphin e.t.c.).

(2) Kopiera över filerna du extraherade till ~/.fonts.

(3) Klart.

Justja, jag behöver inte göra det [/i]såvida jag inte vill installera för alla användare[/i]. Du påtalar själv problemet, vilket är att eskalering av privilegier fungerar ytterst dåligt i alla GUI;s och därför kräver en omväg via terminalen. GUI;t är i princip inlåst till användarens hemkatalog. Det är lite smink ovanpå en terminal och duger väl ungefär till att porrsurfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nu vet jag inte riktigt om du seriöst är intresserad eller om du bara önskar skapa turbulens. Låt mig utgå ifrån det jag hoppas:

- Powershell har inte funnits längre än 10 år
- Powershell utvecklades då Windows dittills inte haft ett tillfredsställande och säkert verktyg för skript

Att jämföra Bash rakt av med Powershell beror nog på att du varken jobbat i det ena eller andra. Bash är bara ett av många skal och har sina fördelar men också begränsningar. Powershell kan nog ses som en alltiallo lösning för Windows, där några av dess funktioner i *nix världen inte nödvändigtvis görs i Bash, utan kanske i Python, Perl eller något annat liknande språk.

Powershell är numera tillgängligt som öppen källkod även för Linux. Så om du föredrar Powershell, tja, då är det ju inget större problem.

10 år är vad jag skulle kalla länge. Och ja, det fyller en bra funktion.

Jag har inte jämfört Bash och Powershell utan undrade snarare om det var Bash som åsyftades, när det talades om Powershell som en ny grej. Därav också påpekandet att Bash inte är en ersättare för Powershell till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Då du har en poäng med att man förr gjorde saker via CLI i stor utsträckning innan Windows 95 är väl ändå Powershell bekräftelsen på att Microsoft själva börjat inse fördelen med CLI. Server core installationer är en annan variant.
Jämförelsen mellan ex. DOS och moderna CLI's funktionalitet är i princip omöjlig att göra mer än till utseendet -på håll.
Det finns till råga på allt saker som endast går att åstadkomma via Powershell, inte minst för deras molnplattform 'Azure'.

Sedan lär IoT inte vara en så stor spelare när det kommer till just GUI, och sett till hur marknaden omfamnar IoT lär det vara där mycket av krutet läggs inför framtiden, på både gott och ont.

Det är inte en bekräftelse på annat än att det behöver skrivas kod för att utföra vissa saker. Det är långt ifrån en bekräftelse på att ett CLI är bra till att ratta din desktop, och jag vill mena att kontexten här just är desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@DasIch: Du har väl inte glömt bort "Tab-Complete" ?

Nej. Bra för dig om du är kompis med det men poängen kvarstår att det är extremt ineffektivt att ratta desktop genom terminal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Justja, jag behöver inte göra det [/i]såvida jag inte vill installera för alla användare[/i]. Du påtalar själv problemet, vilket är att eskalering av privilegier fungerar ytterst dåligt i alla GUI;s och därför kräver en omväg via terminalen. GUI;t är i princip inlåst till användarens hemkatalog. Det är lite smink ovanpå en terminal och duger väl ungefär till att porrsurfa.

Det du talar om är inget "problem" eller "omväg". Det är ganska självklart varför det sätts hinder att installera system-wide (alltså att man behöver öka antalet rättigheter där man behöver autentisera sig som exempelvis root).
Men självklart går det att göra det via GUI också eftersom du tydligen bashar terminalen, det finns ett otalt många olika sätt man kan göra det på. Man kan ha det i menyn man får när man högerklickar i "Thunar" exempelvis, "Kör som administratör..." e.t.c. (precis som i Windows).

Men du är tydligen bara ute efter att basha terminalen och Linux mestadels eftersom du inte riktigt begriper det. Då blir det ganska poänglöst att argumentera mot dig.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Nej. Bra för dig om du är kompis med det men poängen kvarstår att det är extremt ineffektivt att ratta desktop genom terminal.

Nu är du ute och cyklar: tror du ärligt att jag använder terminaler för att göra mitt arbete på skrivbordet svårare? Självklart inte! Jag är, som jag redan sagt, lika lat som alla andra och gör helt enkelt det som går snabbast. Skrivbordet är bara ett samlingsnamn och betyder absolut inte att allas arbete/nöje är desamma.

Vad är grejen? Om du varken gillar Linux, eller terminaler om det så är i Windows, ja engagera dig då i det som intresserar dig. Trådens tema är "vi som har bytt/vill byta...".

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@DasIch
Du har koll på att denna tråd är för folk som har/vill byta från Windows till Linux?
Om ja, så undrar jag varför du är här inne och spyr galla. Om nej, så var god läs topic.

Ser inte riktigt poängen med att propagera för att Windows är så himla bra i en tråd som ska hjälpa folk gå ifrån just Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det du talar om är inget "problem" eller "omväg". Det är ganska självklart varför det sätts hinder att installera system-wide (alltså att man behöver öka antalet rättigheter där man behöver autentisera sig som exempelvis root).
Men självklart går det att göra det via GUI också eftersom du tydligen bashar terminalen, det finns ett otalt många olika sätt man kan göra det på. Man kan ha det i menyn man får när man högerklickar i "Thunar" exempelvis, "Kör som administratör..." e.t.c. (precis som i Windows).

Men du är tydligen bara ute efter att basha terminalen och Linux mestadels eftersom du inte riktigt begriper det. Då blir det ganska poänglöst att argumentera mot dig.

Ja, öppna filhanteraren som root. Brukar bara kräva plugin eller script om det inte finns installerat från början (beroende på distro och filhanterare). Sen får man en härligt kontextberoende filhanterare bara för att göra det svårt att navigera (eller i KDE;s fall, svårt att ens läsa innehållet). Men visst, det går ju... fast osmidigt.

Sen har vi alla andra saker man kan vilja göra som administratör.

Det jag talar om är visst ett problem. *Nix är byggt på en strikt separation mellan administratörer och användare, där en användare kan få administratörsprivilegier på nåder. Därutöver är alla program skrivna utifrån en backend och en frontend, som helst ska kommunicera så lite som möjligt med varandra. Frontend, dvs GUI;t, är därmed dåligt integrerat med övriga systemet.

Därför kan jag exempelvis inte bara öppna min hemkatalog, bläddra bland nedladdade filer och sedan dra 'Böse_Mädchen-7.avi" till /.hidden/porn. Istället för en lösenords-promt blir det ett "fuck off!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Nu är du ute och cyklar: tror du ärligt att jag använder terminaler för att göra mitt arbete på skrivbordet svårare? Självklart inte! Jag är, som jag redan sagt, lika lat som alla andra och gör helt enkelt det som går snabbast. Skrivbordet är bara ett samlingsnamn och betyder absolut inte att allas arbete/nöje är desamma.

Vad är grejen? Om du varken gillar Linux, eller terminaler om det så är i Windows, ja engagera dig då i det som intresserar dig. Trådens tema är "vi som har bytt/vill byta...".

Jag tror du gör konstiga saker med terminalen eller så har du inte lärt dig ratta ett GUI. Ett GUI är sjukt mycket snabbare och effektivare än en terminal så länge vi håller oss ifrån att försöka autmatisera uppgifter (dvs. koda).

Det behövs en arg jävel som sitter och hatar, om inte annat så för lite motvikt. Vilsna själar som söker kan även behöva höra lite annat än Linux-kumbaya. Utöver det har jag hyfsat nyligen slängt in Gentoo igen och har senaste veckan testat Arch, Manjaro, Ubuntu och Elementary.

Manjaro är för övrigt ett riktigt clusterfuck vars live-usb riskerar att ställa till din UEFI ordentligt (den laddar inte ur sig själv efter misslyckad boot). Så där är dagens tips. Undvik.

Skrivet av huttala:

@DasIch
Du har koll på att denna tråd är för folk som har/vill byta från Windows till Linux?
Om ja, så undrar jag varför du är här inne och spyr galla. Om nej, så var god läs topic.

Ser inte riktigt poängen med att propagera för att Windows är så himla bra i en tråd som ska hjälpa folk gå ifrån just Windows.

Se ovan. Jag är inte riktigt här för att propagera för Windows utan jag hoppas istället att mitt hat för Linux ska vara till hjälp.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DasIch:

Jag tror du gör konstiga saker med terminalen eller så har du inte lärt dig ratta ett GUI. Ett GUI är sjukt mycket snabbare och effektivare än en terminal så länge vi håller oss ifrån att försöka autmatisera uppgifter (dvs. koda).

Det behövs en arg jävel som sitter och hatar, om inte annat så för lite motvikt. Vilsna själar som söker kan även behöva höra lite annat än Linux-kumbaya. Utöver det har jag hyfsat nyligen slängt in Gentoo igen och har senaste veckan testat Arch, Manjaro, Ubuntu och Elementary.

Manjaro är för övrigt ett riktigt clusterfuck vars live-usb riskerar att ställa till din UEFI ordentligt (den laddar inte ur sig själv efter misslyckad boot). Så där är dagens tips. Undvik.

Se ovan. Jag är inte riktigt här för att propagera för Windows utan jag hoppas istället att mitt hat för Linux ska vara till hjälp.

Det är stor skillnad på att lära sig arbeta på ett annat sätt än man är van vid och att arbeta effektivt.
Du kanske är snabbare på att "point 'n click", men tror nog majoriteten av de som faktiskt lärt sig använda linux är effektivare i just linux. Annars skulle ingen använda det.
Jag sitter med linux i mitt arbete, skulle jag inte vara effektivare i det skulle jag aldrig sitta med det heller, speciellt inte på min arbetsplats.

Grejen är att du sitter och bashar saker du inte förstår dig på, det är inga fel i OSet i sig, det är bara du som tycker det. Och att tycka en massa bara för att man är van med annat hjälper ingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ja, öppna filhanteraren som root. Brukar bara kräva plugin eller script om det inte finns installerat från början (beroende på distro och filhanterare). Sen får man en härligt kontextberoende filhanterare bara för att göra det svårt att navigera (eller i KDE;s fall, svårt att ens läsa innehållet). Men visst, det går ju... fast osmidigt.

Sen har vi alla andra saker man kan vilja göra som administratör.

Det jag talar om är visst ett problem. *Nix är byggt på en strikt separation mellan administratörer och användare, där en användare kan få administratörsprivilegier på nåder. Därutöver är alla program skrivna utifrån en backend och en frontend, som helst ska kommunicera så lite som möjligt med varandra. Frontend, dvs GUI;t, är därmed dåligt integrerat med övriga systemet.

Därför kan jag exempelvis inte bara öppna min hemkatalog, bläddra bland nedladdade filer och sedan dra 'Böse_Mädchen-7.avi" till /.hidden/porn. Istället för en lösenords-promt blir det ett "fuck off!".

Jag vet inte riktigt vad du pratar om. I Thunar är detta inbyggd som funktion ("custom actions"), ingen plugin eller script behövs.

Jag bifogar en demonstration av detta med mitt skrivbord (Xfce 4.12.0): https://www.youtube.com/watch?v=zDdIotkvMws&ytbChannel=fsdfsd...

Om man tycker att varningstexten att man kör root är irriterande så går den även att ta bort.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte en bekräftelse på annat än att det behöver skrivas kod för att utföra vissa saker. Det är långt ifrån en bekräftelse på att ett CLI är bra till att ratta din desktop, och jag vill mena att kontexten här just är desktop.

Kod och kod, kommandon är väl ett bättre ordval i det sammanhanget.

Då GUI kanske är en frälsare då det kommer till att kunna styra ett desktop OS med max interaktion av musen (pekdon) förefaller det ganska osmidigt då GUI-scenarion ofta kräver många klick, väntande och allmän babysitting, allt varierande på hur bra GUI:t är designat.

Ett exempel är systemuppdateringar som föga förvånande dyker upp på såväl Desktops som server OS, där det först skall tryckas på "sök efter uppdateringar" och sedan väntas en stund, sedan tryckas på "installera uppdateringar" vänta en stund för att sedan trycka på "starta om" för att slippa ev. oförberedda omstarter i framtiden.
Ett scenario där man med kommandotolk kan komma undan rätt mycket lindrigare.

I Windows är CLI en pina, i *nix/Linux system använder man det av den enkla anledningen att du kan göra sakerna mycket snabbare, smärtfriare och resurssnålare än ex. via ett GUI, något som säkert kan tänkas vara omöjligt om man enbart är bevandrad i GUI-miljöer. Något som säkert hade uppskattats av folk i Windows-lägret om nu motsvarigheten funnits.
När man "gujjat" tillräckligt många gånger, tappar det snabbt sin charm och man letar efter snabbare -mindre tidskrävande- sätt att lösa det på.

En av fördelarna med CLI är att du kan göra det i den ordning du vill och sekvensanpassa det till nästa runda, så att du i framtida skeden knappt behöver skriva någonting alls för att utföra samma kommando igen.

Att man i Linux-system använder sig av CLI i större utsträckning beror mestadels på att terminaler och skal har 30+ år av utveckling och optimisering på nacken (Windows Powershell kan bara drömma om alla funktioner som finns där.) vilket har gjort dem till oumbärliga när man just vill åstadkomma något snabbt och smidigt och slippa gå via ett tröttsamt "klicka här-klicka där" GUI.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror du gör konstiga saker med terminalen eller så har du inte lärt dig ratta ett GUI. Ett GUI är sjukt mycket snabbare och effektivare än en terminal så länge vi håller oss ifrån att försöka autmatisera uppgifter (dvs. koda).

Det behövs en arg jävel som sitter och hatar, om inte annat så för lite motvikt. Vilsna själar som söker kan även behöva höra lite annat än Linux-kumbaya. Utöver det har jag hyfsat nyligen slängt in Gentoo igen och har senaste veckan testat Arch, Manjaro, Ubuntu och Elementary.

Manjaro är för övrigt ett riktigt clusterfuck vars live-usb riskerar att ställa till din UEFI ordentligt (den laddar inte ur sig själv efter misslyckad boot). Så där är dagens tips. Undvik.

Se ovan. Jag är inte riktigt här för att propagera för Windows utan jag hoppas istället att mitt hat för Linux ska vara till hjälp.

Visst... det är inte ens jag som skriver här utan min automatiserade bash-bot. Allt i mitt liv är automatiserat och jag existerar egentligen inte. Hat är aldrig till hjälp och eftersom de du adresserar varken hatar eller rackar ner på Windows, ja då sitter du ju i en egen bur och är bara allmänt arg.

För några år sedan var fortfarande några hata-linux sajter aktiva, där likasinnade bedrev någon form av gruppterapi. Ganska underhållande emellanåt. En sådan sajt, tmrepository, går nu lite oväntat till en symaskinssajt, och deras twitterkonto verkar ha dött av någon gång 2011. Det jag vill ha sagt är att det nu är lite passé att hata Linux. Då fanns det affärsintressen inblandade och det var ibland oklart vem som egentligen stod bakom. Oavsett hur illa jag tyckte om det, eller hur underhållande det kunde vara, var det ett hat med ett syfte.

Utifrån vad du tidigare skrivit verkar du ha mer tid än de flesta övriga, då du utan rationell orsak "kastar in Gentoo". Är det för att nära hatet, eller vilket syfte har det? I mina öron tycks det som det mest vilsna som beskrivits i tråden hittills.

Permalänk
Medlem

Kan inte terminalen...
Har emellanåt lyckats göra saker i Linux terminal genom att kopiera och klistra in textlinje kommandon.

Annat var det på Amiga och senare DOS 6.22 och Win3.11 eran...
Då använde jag CLI i amiga Workbench 1.3 så pass mycket att många, ja nästan alla kommandon satt i ryggmärgen, samma sak med DOS de 20-talet mest använda kommandona kunde man utantill med de vanligaste "växlarna".

Fast när man inte använder det CLI återkommande så lär man sig det inte och värre ändå, man glömmer bort

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@DasIch Med all respekt, bara för att du inte vill eller inte kan lära dig Linux, behöver det inte betyda att det är ett dåligt OS på något vis.

Du är ju tydligt inte öppen för att vilja lära dig, då du är fullt upptagen med att ta ut någon typ av missriktad frustration på oss. Jag är ingen Dr. Phil, men det känns inte som att Linux är det egentliga problemet här.

Har du ingen konstruktivt att komma med kanske det är lika bra att ta ett steg tillbaka och lägga fokus och energi på något som för dig är mer relevant?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.