Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Min fläkt låter inte så som du beskriver, den är nästan ljudlös.
Har du prövat att beställa nya fläktar från eBay och prövat med dom?

Känner att en 500kr för en fläkt ändå är lite väl mycket pengar. ILO visar att fläkten går på ~10%, men den låter en hel del, i alla fall i ett tyst rum. Har läst på flera ställen att folk har kommenterat att fläkten/fläktarna låter rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Känner att en 500kr för en fläkt ändå är lite väl mycket pengar. ILO visar att fläkten går på ~10%, men den låter en hel del, i alla fall i ett tyst rum. Har läst på flera ställen att folk har kommenterat att fläkten/fläktarna låter rätt mycket.

Okej,
Min står i hallen och jag störs inte av den iaf.
Men testa att köp en annan fläkt och modda in den?

Edit:

Fråga till alla:
Ska man köpa en till SSD disk eller ska man köpa en till 3TB disk?
Har just nu en SSD som OS disk och sedan en 3TB disk.
Har 250GB på SSD så kan iofs ev. vänta lite.

Tänkte lägga databaser m.m på den andra SSD disken för att snabba upp lite, jag installerade servern med ACHI och kan inte ändra till RAID för då raderas ju hela mitt OS =/

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag har aldrig fått mina fläktar att snurra i mindre än 7%, inte ens då är de tyst. Jag har ställt mina i en klädkammare istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag har aldrig fått mina fläktar att snurra i mindre än 7%, inte ens då är de tyst. Jag har ställt mina i en klädkammare istället.

Har också funderar på att göra det, men känns lite sisådär med den stillastående luften där inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Har också funderar på att göra det, men känns lite sisådär med den stillastående luften där inne.

Jag har en ganska stor klädkammare, 7+ kvadrat. Men jag har dörren öppen över dagen för att "lufta"

Permalänk
Medlem

Tänkte införskaffa mig en server, tanken är att köra VMWare/HyperV med 2st (OPNSense & FreeNAS) planen har alltid varit en Microserver Gen8 men nu har denna dykt upp till ett pris av cirka 1200:- ex moms https://www.dustin.se/product/5011028303/primergy-tx1310-m1

+ Mer RAM, Nyare CPU Arkitektur.
- Avsaknad av ILO (eller motsvarande), obefintligt community stöd, 1x mindre SATA-port, större chassi.

Vad säger panelen, är Fujitsun det bättre valet?

Permalänk
Medlem

Fujitsun ser ju spännande ut, fast skulle vilja ha den i ett annat chassi, undra om de går efter någon atx-standard , så man kan sätta i en mer kub-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncc1701e:

Fujitsun ser ju spännande ut, fast skulle vilja ha den i ett annat chassi, undra om de går efter någon atx-standard , så man kan sätta i en mer kub-chassi.

Instämmer på den biten, moderkorts formen påminner om M-ATX tycker jag..

Personligen är jag mest nyfiken över hur vida det uppstår komplikationer vid byte av CPU, finns ju ett gäng riktigt kraftiga Xeon proppar till 1150/Haswell (18c/36t bl.a.). Nu är ju dessa båda snordyra och duktigt overkill men en i5 modell T lär ju inte vara så dumt..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle man kunna göra, men priset för instegsmodellen verkar landa runt 500-600$ och det är tyvärr inte ett alternativ.. Dessutom saknar den ILO och sofistikerad RAID-kontroller (enligt ryktena)

Permalänk
Avstängd

Vill man det? Det var en ganska bra nergradering överlag.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1478656-hpe-proliant-mi...

Skrivet av wille61:

Skulle man kunna göra, men priset för instegsmodellen verkar landa runt 500-600$ och det är tyvärr inte ett alternativ.. Dessutom saknar den ILO och sofistikerad RAID-kontroller (enligt ryktena)

Rykten? Det finns väl i specifikationerna?

Kan ju förövrigt dra min jämförelse här mellan de två.

+ Stöd för 32GB RAM
+ Mediabay istället för optisk läsare. Lär kunna sätta in en SSD utan att behöva köpa en adapter för Floppy ström -> Sata-ström.
+ Dubbla DP och en relativt potent GPU
+ Två PCI-e platser*
+ USB 3.0 även fram
+ Dubbla Displayport

- Ingen iLO
- Betydligt sämre processorer (Inte Ryzen-baserade, detta är Excavatorbaserade - Bristol/Stoney Ridge)
- Processorer med BGA, går ej att byta ut
- Mycket högre prislapp
- Ingen Micro-SD internt
- *PCIe x8 samt en PCIe x4 som kör x1
- Marvellkontroller för lagring (ingen möjlighet till framtida FBWC)
- Broadcom nätverkskontroller
- Totalt färre USB-portar

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vill man det? Det var en ganska bra nergradering överlag.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1478656-hpe-proliant-mi...

Rykten? Det finns väl i specifikationerna?

Kan ju förövrigt dra min jämförelse här mellan de två.

+ Stöd för 32GB RAM
+ Mediabay istället för optisk läsare. Lär kunna sätta in en SSD utan att behöva köpa en adapter för Floppy ström -> Sata-ström.
+ Dubbla DP och en relativt potent GPU
+ Två PCI-e platser*
+ USB 3.0 även fram
+ Dubbla Displayport

- Ingen iLO
- Betydligt sämre processorer (Inte Ryzen-baserade, detta är Excavatorbaserade - Bristol/Stoney Ridge)
- Processorer med BGA, går ej att byta ut
- Mycket högre prislapp
- Ingen Micro-SD internt
- *PCIe x8 samt en PCIe x4 som kör x1
- Marvellkontroller för lagring (ingen möjlighet till framtida FBWC)
- Broadcom nätverkskontroller
- Totalt färre USB-portar

Är dom uppgifterna officiella från HPE verkligen?

(Köpte en Fujitsu-server nu iallafall, återkommer med synpunkter när jag har hunnit pillat lite med den...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Är dom uppgifterna officiella från HPE verkligen?

(Köpte en Fujitsu-server nu iallafall, återkommer med synpunkter när jag har hunnit pillat lite med den...)

Ja alltså, det fanns dokument tillgängliga direkt när den dök upp på nätet. Den "läckte" ju aldrig.

https://www.hpe.com/h20195/v2/GetDocument.aspx?docname=a00008...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n Hade jag missat helt, tack!

Permalänk
Medlem

Tänkte notera till andra som ska byta RAM, det är lite trixit att få i, men "jucka" lite så går dom.
Och så länge RAM är rätt så går det inte sönder om du trycker lite, men själva "hasparna" går inte ned och låser RAM:et av sig själv så den lär man kolla så att mna inte trycker ner RAM:et för mycket.

Tänkte bara skriva att det var lite segt så att andra vet det.

Edit:
Och ha den för guds skulle på lägsta kylningen i BIOS, går man bara upp ett steg så låter den betydligt mer.
Temp är normal iaf för mig ändå på lägsta kylningen, men ska köpa lite kylflänsar som man kan sätta på moderkortet för att få ned temp lite mer där också.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Det absolut meckigaste med Fujitsun är att den inte har IPMI. Skulle inte palla

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Fick idag erfarenhet av HPe's support, topp klass min fläkt började låta lite "kluckande" ringer till dom och dom utan problem skickar ut en ny fläkt hem till mig som levereras imorgon med budbil.
Snacka om service!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Fick idag erfarenhet av HPe's support, topp klass min fläkt började låta lite "kluckande" ringer till dom och dom utan problem skickar ut en ny fläkt hem till mig som levereras imorgon med budbil.
Snacka om service!

Kan du ringa och be efter en av de nya heatsinksen med heatpipes med? Min garanti har gått ut och jag skulle vilja ha en (skämt)

Om du undrar vad jag refererar till http://andysworld.org.uk/2016/05/20/experiments-with-differen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Kan du ringa och be efter en av de nya heatsinksen med heatpipes med? Min garanti har gått ut och jag skulle vilja ha en (skämt)

Om du undrar vad jag refererar till http://andysworld.org.uk/2016/05/20/experiments-with-differen...

Har sneglat på den faktist, kostar kring 1000-lappen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Har sneglat på den faktist, kostar kring 1000-lappen.

Inte värt den pengen. Bättre att fixa\modda själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Inte värt den pengen. Bättre att fixa\modda själv

Blir lite svårt att modda en heatsink själv =/ Vill absolut inte ha någon fläkt där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calby: Jag har haft planer på att göra en egen. Köpa lite heatpipes från ebay eller Ali och en till fläns. Bara att trycka dit på nuvarande fläns och sätta nr2 framför fläkten. Behåller jag min microserver kommer jag att göra ett försök men just nu lutar det åt att jag säljer den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Calby: Jag har haft planer på att göra en egen. Köpa lite heatpipes från ebay eller Ali och en till fläns. Bara att trycka dit på nuvarande fläns och sätta nr2 framför fläkten. Behåller jag min microserver kommer jag att göra ett försök men just nu lutar det åt att jag säljer den.

Varför sälja?

tryckte precis in 1265l lv2 på den och den ligger 40c inne i windows med plex + smb + VM + torrent + seafile.
CPU:n hade fullt med cpu pasta under, tur att man kunde rengöra den med ispropoan eller vad det heter, verkar fungera iaf.
Ska pröva stressa den snart tänkte jag.

Tog kylpasta som ett riskorn i mitten på CPU.

P.S Fy fan vad original kylaren satt, den satt bokstavligen fast med pastan som kom från fabrik.

Glömde kolla vad original CPU låg i idle, någon som lust att kolla i iLO vad den ligger?

P.S Vad har du för setup på den och hur mycket tänkte du sälja den för?

Edit:
Stresstestade den nu och då gick den upp till 57c enligt iLO och enligt open hardware monitor så gick den upp till 86c.
Körde prime95 i ca 5minuter.
Huvudfläkten gick inte upp mer än till 14% den kickade lixom aldrig igång =/

Vilken ska man lita på iLO eller Open Hardware monitor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Min 1265lv2 kommer nog att klara sig med passiv. 45w. Men vill vara lite förebyggande.

Nja, jag ligger på 30-35c i idle och sedan går den upp till 80-85c på alla kärnorna vid maxload under 15min med Prime95, verkar som att den stabiliserar sig efter ca 12min. Huvudfläkten drar igång till 58% och låter tämligen mycket.

Däremot så om man stänger av TurboBoost så får man ner den till 70-72c, det fick jag när jag hade kört Prime95 i 40minuter.

Skrivet av lasseTM:

Om en i3 på 55w klarar sig passiv så kommer det funka kanon med 45w

Hur ligger din temp?

Edit:
Funderar seriöst på att köpa en till maskin bara för att ha, fall om den andra går sönder den skulle kunna fungera som storage bara (1Gbit) maxar ju WD Red diskarna iaf.
Är inte ett dug sugen på 10:an faktist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Nja, jag ligger på 30-35c i idle och sedan går den upp till 80-85c på alla kärnorna vid maxload under 15min med Prime95, verkar som att den stabiliserar sig efter ca 12min. Huvudfläkten drar igång till 58% och låter tämligen mycket.

Däremot så om man stänger av TurboBoost så får man ner den till 70-72c, det fick jag när jag hade kört Prime95 i 40minuter.

Hur ligger din temp?

Edit:
Funderar seriöst på att köpa en till maskin bara för att ha, fall om den andra går sönder den skulle kunna fungera som storage bara (1Gbit) maxar ju WD Red diskarna iaf.
Är inte ett dug sugen på 10:an faktist.

Är rätt nöjd med min moddning

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

@Calby: Jag köpte en intel NUC5i7 och den fyller precis samma behov men drar lite mindre ström samt är lite snabbare för att komprimera film.
Har kört min server som plex server samt handbrake encoder och då spelar det ingen roll om jag kör NUC eller microserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calby: Min ligger runt 40 idle och när jag kör 100% load med handbrake ligger den på 74 grader som max. Har lappat min fläns men här spelar ju kisel lotteriet stor roll. Hade en i3 3220 innan som låg 6 grader under den 3220 jag har idag utan lappad fläns.
Tjänade för övrigt 3-4 grader på att lappa flänsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Calby: Min ligger runt 40 idle och när jag kör 100% load med handbrake ligger den på 74 grader som max. Har lappat min fläns men här spelar ju kisel lotteriet stor roll. Hade en i3 3220 innan som låg 6 grader under den 3220 jag har idag utan lappad fläns.
Tjänade för övrigt 3-4 grader på att lappa flänsen.

Okej,
Då har vi snarliknande tempraturer nu när jag stängde av turbboost.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@IuZ: Blev det någon tempraturskillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@IuZ: Blev det någon tempraturskillnad?

Svårt att säga då jag inte hunnit belasta den ordentligt ännu. Kör Esxi och har två maskiner som rullar på den. Litar ju int eriktigt på temp angivelserna i ILO eller ESXi. Men, däri visas 40 grader.

Edit: Körde precis Prime 95 på en av mina virtuella. Högsta uppmätta temp efter 20 minuter full load var 48 grader

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?