Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Inget bete. Tycker det är förkastligt att folk fortfarande laddar ner och tror att det är OK. Nej det kanske inte finns något "bättre" men det gör det väl fan inte OK att bryta mot lagen? Jag tycker bostäder i Stockholm är för dyrt, ska jag då sno en lägenhet eller?

Som sagt, bötfäll alla som laddar ner (olagligt innehåll).

Men om du kunde kopiera en lägenhet utan att någon blir lidande? Piratkopiering är inte stöld det är upphovsrättsbrott. Trodde detta var allmänt känt efter alla dumma anti pirat kampanjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Men om du kunde kopiera en lägenhet utan att någon blir lidande? Piratkopiering är inte stöld det är upphovsrättsbrott. Trodde detta var allmänt känt efter alla dumma anti pirat kampanjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan vrida och vända på det hur du vill. Fortfarande olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Lag är inte samma sak som etik. Lagar kan ibland vara etiska men många gånger handlar det om mutade/lobbade lagar som är i högsta grad oetiska och är där bara för att främja den som mutade/lobbade. Dessa lagar ska man inte bry sig om och ska helst rösta i val så att de som vill ta bort dessa lagar kommer till makten. Annars sitter man snart med röven exponerad mot alla slags särintressen som har mutat fram sig till sina egna fina lagar.

Men det är etiskt att följa lagar. Man kan inte sitta och välja och vraka vilka lagar man ska och vilka lagar man inte ska följa.. oberoende vilken etisk väg man väljer att vandra efter. Detta är problemet med ditt argument. Du sitter bokstavligen och menar att folk ska börja bete sig som de står över lagar.. bara för att man inte håller med dem.

Skrivet av Tanax:

Inget bete. Tycker det är förkastligt att folk fortfarande laddar ner och tror att det är OK. Nej det kanske inte finns något "bättre" men det gör det väl fan inte OK att bryta mot lagen? Jag tycker bostäder i Stockholm är för dyrt, ska jag då sno en lägenhet eller?

Som sagt, bötfäll alla som laddar ner (olagligt innehåll).

Nu är iof. din jämförelse haltande. Ingen snor något eftersom stöld inte kan appliceras här utan det är copyrightbrott. Vilket behandlar elektroniska verk. Tar du t.ex. en lägenhet så blir någon annan utan. Det kan inte appliceras på digitala verk som kan massproduceras i oändliga antal.. utan att någon blir lidande i huvud taget. Samma gäller skitsnacket om att stjäla bilar som dessa företag gillar att trycka in i huvudet på folk. Det finns bara ett antal bilar i världen.. dessa tar månader att skapa och år att designa. Det är här som den enorma skillnaden ligger. Ett elektroniskt verk tar max någon timme att rippa om något är duktig och då kan det kopieras i miljarder och åter miljarder på samma tid det tar att ladda hem. Ingen blir utan och ingen förlorar något fysiskt. Med andra ord kan det inte kallas för stöld. Däremot är det lika olagligt för det. Det är därför jag inte köper dessa bolags påståenden alls. De tappar inte försäljning för att folk piratkopierar.. detta har flertalet rapporter genom åren bevisat. Utan det handlar om att företag ser sig en chans att leka parasiter. Visst är det olagligt och därför borde man inte piratkopiera men samtidigt så lider jag inte alls med företagen. Framförallt när folk som piratkopierar i 9/10 fall inte köpt produkten ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

@AxMi-24:

Så om vi då sammanfattar grundbulten i ditt resonemang, så handlar det mindre om fildelning och mer om ett förespråkande för anarkism.

Har skolan slutat lära ut läsförståelse? Jag säger att det är inte etiskt att följa lagar som är helt klart gjorda för att skada samhället så att några få kan berika sig. Det har absolut inget med anarkism eller liknande att göra. Det har att göra med att lagar ska vara till att hjälpa och förbättra samhället som en helhet. Alla speciella lagar som ger makt till en liten grupp på bekostnad av resten av samhället är oetiska och bör inte lydas och ska helst bort så fort som möjligt. Tyvärr är det svårt då vi har legaliserat mutor genom att kalla det lobbying och de flesta politiker är lika korrupta så det är svårt att ersätta de med någon som kommer ta sitt jobb på allvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Men det är etiskt att följa lagar. Man kan inte sitta och välja och vraka vilka lagar man ska och vilka lagar man inte ska följa.. oberoende vilken etisk väg man väljer att vandra efter. Detta är problemet med ditt argument. Du sitter bokstavligen och menar att folk ska börja bete sig som de står över lagar.. bara för att man inte håller med dem.

Det är INTE etiskt att följa oetiska lagar. Genom mänsklighetens historia har det funnits en jävla massa lagar som var högst oetiska och många som kostade en hel del liv. Enligt ditt synsätt bör man slaviskt följa alla lagar. Så om regeringen stiftar en lag om att man ska skjuta rödhåriga på gatan tycker du att det skulle vara etiskt att göra för att du följer lagen?

Människan har begåvats med en hjärna för att tänka och analysera inte för att vara en robot som slaviskt följer order. Inte ens djur beter sig så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Har skolan slutat lära ut läsförståelse? Jag säger att det är inte etiskt att följa lagar som är helt klart gjorda för att skada samhället så att några få kan berika sig. Det har absolut inget med anarkism eller liknande att göra. Det har att göra med att lagar ska vara till att hjälpa och förbättra samhället som en helhet. Alla speciella lagar som ger makt till en liten grupp på bekostnad av resten av samhället är oetiska och bör inte lydas och ska helst bort så fort som möjligt. Tyvärr är det svårt då vi har legaliserat mutor genom att kalla det lobbying och de flesta politiker är lika korrupta så det är svårt att ersätta de med någon som kommer ta sitt jobb på allvar.

Nej, det gör du inte. Du argumenterar för att godtyckligt välja, utifrån vad du känner och tycker, vilka lagar man ska följa. Det är mer känslor än sakliga argument. Tja, såvida du inte är konsekvent och avsäger dig all kontakt med allt som har dylika ibland mindre trevliga kopplingar: du kör inte bil driven på bensin/diesel eftersom oljebolagens får mediabolagen att blekna, likaså använder bara metaller som du kan ursprungsbestämma då flera gruvbolag inklusive svenska betett och beter sig riktigt vidrigt, du köper inte heller matprodukter som säljs till lågt pris då du vet att orsaken inte sällan är orättfärdiga subventioner som drabbar många människor mycket hårt, osv., ja listan kan göras lång.

De flesta människor är ganska förutsägbara när det kommer till dessa frågor: man vill helt enkelt ha någonting man inte känner för att betala för och hittar på vägen på diverse uppblåsta ursäkter om höga värderingar och principer. Om du och en tillräckligt stor skara människor verkligen vill, vilket kräver att de måste avsäga sig ifrån viss bekvämlighet, ja då kan man åstadkomma förändring. Det du känslosamt argumenterar för blir inte mer än luft, då du inte är beredd att göra annat än sänka dig ännu lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Du kan vrida och vända på det hur du vill. Fortfarande olagligt.

Och för några år sen var det inte olagligt, var det vidrigt då också?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Fick detta skickat till mig. Kanske är värt o läsa.
https://tekniksmart.se/nu-kommer-hotbreven-fran-njord-lawfirm...

Gräver man i kommentarstråden hittar man detta (postar här så jag kommer ihåg, om nu mot förmodan mina grannar skulle råkat göra något dumt i mitt öppna nätverk...)

Bestrida krav från Njord

Hela texten nedan...

Edit: Gräver man vidare, upptäcker man att den däringa advokaten Clausen, till en del tidningar hänvisar till en laga dom i Finland, där de fått någon fälld som hänvisat till att han haft ett öppet nätverk (vilket man inte behöver svara på alltså, se nedan), inte på grund av att han hade haft ett öppet nätverk, utan bevisbördan handlade om att han hade skrutit om fildelningen på ett forum, vilket Clausen naturligvis väljer att undanhålla svenska media:
''I den henseende henviser Jeppe Brogaard Clausen til en finsk sag fra i sommers, hvor en mand trods sit åbne WiFi-netværk blev bonet en kvart million kroner for at have fildelt en ophavsretsligt beskyttet tv-serie og en film ulovligt. Årsagen til den store bøde var så, at den finske mand i et online-forum havde bedyret sin skyld." Artikel:https://www.computerworld.dk/art/238742/flere-pirat-staevninger-paa-vej-i-2017-saadan-arbejder-advokaterne-bag-tusindvis-af-pirat-trusselsbreve

Nichols & Co Advokatbyrå
October 23 at 2:17am ·

Så här kan du bestrida kravbrevet från Njord Law Firm

Om du är en av dem som fått ett kravbrev från Njord Law Firm finns det några handlingsalternativ:

1. Bestrid kravet i dess helhet om du inte har fildelat.
2. Om du har fildelat men anser att det begärda beloppet är för högt, kan du förlikningsvis försöka komma överens med filmbolaget genom Njord Law Firm om ett lägre belopp.
3. Om du har fildelat och anser att det är skäligt att betala begärda 4500 kr, kan du helt enkelt betala det.

Exempel på hur ett bestridande kan se ut:

"Stockholm den X oktober 2017

Härmed bestrider jag kravet i ärende xxxxx-xxx-xxxxxx i dess helhet då jag inte sett eller försökt se filmen vid den angivna tidpunkten.

Med vänlig hälsning
XX"

Tusentals påstådda fildelare har fått kravbrev från den danska advokatbyrån Njord Law Firm. Budskapet i brevet är i kort: betala 4500 kr, annars stämmer vi dig. Konsumentverket och advokatbyråer, såsom min egen, har blivit kontaktade av skrämda mottagare av det aktuella kravbrevet.

Det är egentligen ingen överraskning att dessa masskrav nu framställs. Att Njord Law Firm skulle komma att framställa krav mot påstådda fildelare har de varit tydliga med. Njord Law Firm är också den advokatbyrå som företrätt flera internationella filmbolag som i början av året startade en process i Patent- och marknadsdomstolen mot telekombolagen - som tidigare vägrat lämna ut uppgifter om sina kunder - och vann den.

Telekombolagen är alltså sedan domen från Patent- och marknadsdomstolen i våras skyldiga att lämna ut dessa uppgifter om sina kunder.

Hur ska du då agera om du fått ett sådant här kravbrev. Först och främst är det viktigt att veta att vem som helst kan rikta krav mot vem som helst. Det betyder inte att den som får ett krav riktat mot sig är skyldig att efterkomma kravet, alltså att i det här fallet betala 4500 kr.

I sammanhanget är det viktigt att särskilja civilrätten från straffrätten på området. Det som nu är fråga om är ett civilrättsligt krav från privata aktörer, alltså inte en brottsutredning avseende fildelning. Beloppet 4500 kr är inget bötesbelopp, utan det är det belopp som filmbolaget anser att det har rätt till för det fall en person har delat en film utan tillstånd. Enligt uppgift från Njord Law Firm är det aktuella beloppet ett schablonbelopp, dvs ett skönsmässigt uträknat belopp.

I kravbrevet som skickats ut till tusentals personer i Sverige ställer Njord Law Firm frågan:

”Har du eller andra personer med tillgång till den nämnda IP-adressen, exempelvis barn som bor hemma, sett eller försökt se filmen vid den angivna tidpunkten”

För det fall denna fråga besvaras jakande kan mottagaren av kravbrevet enligt advokatbyrån ”avsluta ärendet” genom att inbetala 4500 kr. Den formuleringen anser jag anmärkningsvärd gentemot konsumenter, Njord Law Firm vet alltså inte svaret på frågan om den som kravet riktas mot verkligen har begått en olaglig fildelning, samtidigt som konsumenten kan få uppfattningen att det enda sättet att värja sig mot kravet är att betala 4500kr.

Vidare uppmanar Njord Law Firm i kravbrevet mottagaren att svara på dessa frågor för att undvika ytterligare utredningar i ärendet.

1. Har ditt hushåll en trådlös internetanslutning och är den lösenskyddad?
2. Har du kännedom om att en eller flera medlemmar i ditt hushåll sett eller försökt se filmen Cell vid den nämnda tidpunkten?

De personer som har fått brevet har upplevt sig tvungna att svara på frågorna, men så är det verkligen inte. Det ska framhållas att du inte har någon skyldighet att, genom att svara på frågorna, hjälpa Njord Law Firm att utreda huruvida de har ett grundat krav mot dig eller inte. Om du ändå väljer att besvara de frågor som Njord Law Firm ställer ska du vara medveten om att de svar du lämnar dels kan användas emot dig i den eventuella framtida civilrättsliga processen och dels kan komma att lämnas ut till åklagare som skulle kunna åtala för olaglig fildelning, dvs straffrättslig process.

Att bara strunta i att svara på brevet, vilket är det råd som norrmännen har fått av det norska konsumentverket, är en dålig idé. Om du blir stämd och förlorar processen blir det nämligen en dyr historia eftersom det yrkade beloppet då kan sättas avsevärt högre. Dessutom ska part som förlorar målet ersätta motpartens rättegångskostnader. Om du inte har fildelat bör du därför skriftligen avge en inställning (bestridande) och en grund för denna (inte sett eller försökt se filmen) i enlighet med exemplet ovan.

Tove Rhudin Nichols
Advokat och ägare
Advokatbyrån Nichols & Co

Dold text
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det är ändå bra att det tas upp eftersom jag behöver repetera detta.
Hur det nu är, utgångspunkten är firmans krav på 4500. Om mottagaren bestrider det kravet kan firman då dra det vidare till domstol men kan för den sakens skull inte då dra till med vad som helst, utan driver de vidare sitt krav efter en bestridan så är det just kravet som de ställde från början, nämligen 4500.

Ponera att de om de nu skickat ett krav på 4500 till mig, jag bestrider det och de då tar det till stämning men i stämningsansökan ställer ett krav på 23000. Mina första invändning skulle då bli att det har funnits ett krav men att det var på 4500 och inte på 23000. Vad det i första hand är fråga om är nämligen en fastställelsetalan. Firman menar nämligen att jag är skyldig pengar, jag menar att så inte är fallet, så domstolen måste fastställa hur det ligger till, finns det en fordran eller inte? För att det ska kunna ske så måste de ha framställt ett krav som jag bestridit eftersom det då är en ovisshet som måste fastställas (RB 13:2). Så om de vill driva ett mål om ett högre skadestånd får de i så fall börja med att ta upp det högre skadeståndet med mig, jag får bestrida det och sedan kan de ta det vidare till domstol. Om skulden fastställs kan de sedan begära in pengarna från mig, vägrar jag kan de då åter gå till domstol och begära en fullgörelsetalan.

Nu, eftersom summan i det här fallet är 4500 så innebär det att det faller under förenklat tvistemål eftersom det understiger ett halvt prisbasbelopp, vilket är vad som kallas småmål. En lagfaren domare kan avgöra målet med ett enklare förfarande vilket sparar tid och pengar (RB 1:3 d). Det regleras sedan vidare i Rättegångsbalken vad för kostnader som ersätts (RB 18:8 a) vilket är en timme juridisk rådgivning samt resa etc. Rådgivningskostnaden per timme som hänvisas till i Rättshjälpslagen är något som regeringen fastställer med förordning, vilket är samma som för resekostnaderna (RB 18:8 a st.5), vilket är vad jag misstänker genom praxis blivit just 5000. Sett den summan ett par gånger men aldrig varit inblandad i FT-mål direkt, men någon insatt kan säkert bringa ytterligare klarhet här.

Hur som helst, för mig blir det logiskt eftersom en person som får ett kravbrev då kan höra av sig till en advokat och får klart för sig att hjälp går att få, men det kommer kosta 5000 spänn, dessutom då det är ett s.k. småmål får vardera parten stå sin kostnad själv, vilket innebär att om den här personen vinner slipper denne betala 4500 men får betala 5000 i advokatkostnader. Genom att betala "sparar" man då 500 och det är vad jag tror Njord är ute efter.

Det är också det som är min poäng med mitt tidigare resonemang, om nu mottagaren bestrider så kommer kostnaderna springa iväg bra mycket mer för Njord än för mottagaren. Hela deras upplägg bygger alltså på att mottagaren bara rakt av betalar eftersom det annars börjar ticka iväg väldigt många väldigt dyra timmar för dem.
Sedan om man bestrider direkt till Njord eller gör som professorn i upphovsrätt rekommenderade i artikeln som länkades att bara slänga men vara noga med att bestrida eventuellt inkassokrav kvittar egentligen i min mening.

Professorn gör dessutom klart vad jag menade tidigare också att det inte finns något som helst strikt ansvar för en internetuppkoppling. Bevisbördan är på den som anklagar.

Fast firmans "krav" är egentligen ett förslag till förlikning. Det är ju inte så att de hävdar att det finns ett ingånget avtal och att det då finns en obetald faktura eller liknande. Firman menar alltså inte att du är "skyldig" dem pengar, utan att du har begått upphovsbrott och att de av den anledningen vill söka skadestånd. Det är således helt fritt att erbjuda en förlikning, som är lägre än det belopp man skulle utkräva som skadestånd i vid en stämning. Firman behöver egentligen inte heller framställa något krav mot den andra parten (som du hävdar också måste ha bestridit kravet), innan en stämningsansökan lämnas in.

Det känns som att du blandar ihop detta med fallet där det finns en obetald faktura, som går till inkasso och sedan vidare till Kronofogden, som driver in skulden om den inte bestrids. Vilket vid ett bestridande måste lösas i en domstol, om Kronofogden ska återuppta indrivningen. Det står dock fortfarande den kärade att vända sig till domstol i ett ännu tidigare skede om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Samhällets kultur? Snälla nån, om du verkligen hade varit intresserad av viktig samhällskultur hade du knappast ens brytt dig om dessa filmbolag. Uppenbarligen har de lyckats indoktrinera dig till att tro att deras alster är det, vilket är en mycket allvarligare bieffekt än pengafrågan.

Utan att tycka något vare sig eller om upphovsrätt, eller fildelning. Tycker ändå att t.ex. Zentropa har producerat en rad olika alster i i form av kulturellt samhällsvärde. Lite nyfiken. Om man ändå dryftade sig till att resonera som så att det som tillhör "viktig samhällskultur" också borde omfattas av andra samhällsbärande principer än just äganderättslagarna, vad är i så fall "viktig samhällskultur" enligt dig?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem

@orginallinus: Jag misstänker dock att de flesta som försvarar fildelning inte syftar på den typen och klassen av produktioner, eller hur? Självfallet var kommentaren inte riktad mot film som konst, särskilt med tanke på att jag är en stor filmälskare. Som en filmälskare ser jag det som en självklarhet att stödja bra film. Det kan också tilläggas att den finns en skatt av bra film i den allmänna domänen, där rättigheterna löpt ut.

En streamingtjänst som är både prisvärd och visar riktigt bra film är Mubi. Bland årets bättre filmer jag sett/återsett är verk av Jean-Luc Godard, Sergei Parajanov, Agnes Varda, Loiuse Malle, Max Ophüls bland andra.

Vad gäller din fråga skulle jag vilja be dig precisera dess syfte. "Viktig samhällskultur" innefattar mycket och problemet tycks mig vara att många fjärmat sig från att vara en del av densamma och blivit passiva åskådare. En så grundläggande förmåga som att läsa och skriva bra har kommit att bli en sällsynt förmåga, och med det har människans mottaglighet och involvering avsevärt avtagit. Låt oss se vad din fråga syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Inget bete. Tycker det är förkastligt att folk fortfarande laddar ner och tror att det är OK. Nej det kanske inte finns något "bättre" men det gör det väl fan inte OK att bryta mot lagen? Jag tycker bostäder i Stockholm är för dyrt, ska jag då sno en lägenhet eller?

Som sagt, bötfäll alla som laddar ner (olagligt innehåll).

Det tråkiga är att ett människoliv idag inte är värt så mycket men ekonomiska brott tas på extremt allvar. Så jag kan tyvärr inte hålla med om att man skall bötfälla de som laddar ner.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Nej, det gör du inte. Du argumenterar för att godtyckligt välja, utifrån vad du känner och tycker.

AxMi-24 har dock en poäng i att vanliga människor genom historiens gång har valt att strunta i de man ansett vara
felaktiga/omoraliska lagar, t ex sexuellt umgänge / barnafödande trots att man inte är gift.
Det har varit strikt förbjudet tidigare medan det idag anses fullt normalt.

Det finns även andra exempel som kvinnlig rösträtt och kvinnors lika rätt i samhället i övrigt
vilket tidigare har varit förbjudet/icke-existerande men som nu är en naturlig del av samhället.

Dessa förändringar har inte kommit till av sig själva utan de har kommit till för att vanligt folk
har satt sig upp och eller brutit mot de lagar som styrt detta.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast firmans "krav" är egentligen ett förslag till förlikning. Det är ju inte så att de hävdar att det finns ett ingånget avtal och att det då finns en obetald faktura eller liknande. Firman menar alltså inte att du är "skyldig" dem pengar, utan att du har begått upphovsbrott och att de av den anledningen vill söka skadestånd. Det är således helt fritt att erbjuda en förlikning, som är lägre än det belopp man skulle utkräva som skadestånd i vid en stämning. Firman behöver egentligen inte heller framställa något krav mot den andra parten (som du hävdar också måste ha bestridit kravet), innan en stämningsansökan lämnas in.

Det känns som att du blandar ihop detta med fallet där det finns en obetald faktura, som går till inkasso och sedan vidare till Kronofogden, som driver in skulden om den inte bestrids. Vilket vid ett bestridande måste lösas i en domstol, om Kronofogden ska återuppta indrivningen. Det står dock fortfarande den kärade att vända sig till domstol i ett ännu tidigare skede om så önskas.

Firman anser personen ska betala, personen anser det inte = tvist. Bara för att någon påstår att någon ska betala något betyder inte det att de har rätt, och hur slår du då fast vem som har rätt, för det är väl en förutsättning för att sedan få ut pengarna?

Sedan antar jag att du inte läste lagrummen jag hänvisade till. Om vi nu ponerar att vi bara knallar in på tingsrätten och lämnar in en stämning på valfritt belopp utan att motparten fått chans av oss att yttra sig eller betala just den summan så kan det inte få konsekvenser för oss som lämnar in ansökan menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

AxMi-24 har dock en poäng i att vanliga människor genom historiens gång har valt att strunta i de man ansett vara
felaktiga/omoraliska lagar, t ex sexuellt umgänge / barnafödande trots att man inte är gift.
Det har varit strikt förbjudet tidigare medan det idag anses fullt normalt.

Det finns även andra exempel som kvinnlig rösträtt och kvinnors lika rätt i samhället i övrigt
vilket tidigare har varit förbjudet/icke-existerande men som nu är en naturlig del av samhället.

Dessa förändringar har inte kommit till av sig själva utan de har kommit till för att vanligt folk
har satt sig upp och eller brutit mot de lagar som styrt detta.

Oj, nu är vi långt utanför ämnet. Dina exempel är inte jämbördiga och kan därför inte jämföras rakt av, och har inte heller någon självklar koppling till trådens ämne om de lagar vi har om upphovsrätt. Några av dina exempel handlar om rättigheter som i sig inte har någon negativ konsekvens, medan andra har konsekvenser oavsett hur vi försöker låtsas motsatsen.

Generellt försöker du dig dock på att lyfta ämnet om illegal fildelning till att bli en fråga om mänskliga rättigheter och då anser jag fortsatt att det är ett gravt felaktigt och skevt perspektiv. Den sexuella revolutionen - än om jag inte skulle se det som att "vanligt folk" drev på den - har dock vissa andra likheter, som att vilja ha något men inte behöva betala konsekvensen för det. Så ja i den meningen kan jag vara överens, men det är ju snarare ett argument mot och inte för.

Om ni är intresserade av konsekvenserna av att samhällen inte implementerar koncept om upphovsrätt kan ni bl a undersöka situationen i Västindien och närliggande länder. Hur charmiga dessa områden än kan te sig i turistbroschyrer har denna avsaknad av fungerande spelregler haft allvarligt negativa konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Oj, nu är vi långt utanför ämnet. Dina exempel är inte jämbördiga och kan därför inte jämföras rakt av, och har inte heller någon självklar koppling till trådens ämne om de lagar vi har om upphovsrätt. Några av dina exempel handlar om rättigheter som i sig inte har någon negativ konsekvens, medan andra har konsekvenser oavsett hur vi försöker låtsas motsatsen.

Generellt försöker du dig dock på att lyfta ämnet om illegal fildelning till att bli en fråga om mänskliga rättigheter och då anser jag fortsatt att det är ett gravt felaktigt och skevt perspektiv. Den sexuella revolutionen - än om jag inte skulle se det som att "vanligt folk" drev på den - har dock vissa andra likheter, som att vilja ha något men inte behöva betala konsekvensen för det. Så ja i den meningen kan jag vara överens, men det är ju snarare ett argument mot och inte för.

Om ni är intresserade av konsekvenserna av att samhällen inte implementerar koncept om upphovsrätt kan ni bl a undersöka situationen i Västindien och närliggande länder. Hur charmiga dessa områden än kan te sig i turistbroschyrer har denna avsaknad av fungerande spelregler haft allvarligt negativa konsekvenser.

Minns jag inte helt fel så fanns det åtminstone förr i alla fall i Turkiet möjligheten att köpa piratkopior där kvaliteten garanterades av den turkiska staten.

Hur som helst: vad som är kontroversiellt med lagstiftningen här är att det framstod som uppenbart inför att lagen infördes att en majoritet var emot den (minns att till och med Leif GW Persson uttalade sig om det och kallade det befängt eller något). Problemet som det innebär är för mig att det undergräver statens legitimitet, för för vems skull finns primärt staten? Bolagen verkar inom staten medan staten om vi drar det till sin spets företräder medborgarna primärt, då det är dessa som röstar fram statens företrädare.

Problemet blir ytterligare belyst som jag ser det av lagstiftningen som fanns kring datainsamlingen och rätten att kräva ut uppgifter därifrån (den lagstiftning som EU-domstolen underkände) som från början var utformad så att om du begärde ut information i enlighet med rättegångsbalken så fick du ut informationen (dvs om det rörde brott som genererade minst 6 månaders fängelse), vilket var i linje med EU-rätten. Den ändrades däremot några år efter införandet och den nya versionen gjorde att det enda som krävdes för att få begära ut personuppgifter var att brott hade begåtts, oavsett vilket brott och oavsett straffsats. Det här underkände EU-domstolen och nu sitter åklagare och polis och gråter ut tillsammans med inrikesministern över att de nu inte kan få ut information som de behöver för att sätta fast pedofiler. Det är bara att läsa Rättegångsbalken om hemliga tvångsmedel och avgöra själv ifall åklagare kan få tillstånd att avlyssna elektronisk kommunikation gällande misstänkta pedofiler med dagens lagstiftning.

Så däri ligger problemet som jag ser det, att en stor del av medborgarna har en syn på saker och ting och definitivt hade det innan lagen infördes, medan "etablissemanget" eller vad man nu vill kalla det har en annan (även om jag tror det är så pass enkelt att upphovsrättslobbyn är de som påverkar politiker här). Att det sedan drivs på för lagförändringar som kommer underlätta att spåra sådana som fildelar med argument att ta fast pedofiler som med dagens lagstiftning ändå går att avlyssna gör att det verkar som man vill förankra ny lagstiftning på ett sätt som verkligen kan ifrågasättas i ett etiskt perspektiv.

Den mänskliga rättigheten är hur som helst den personliga integriteten och så långt jag sett så sätter svensk lag bara den på undantag om det kan vankas fängelse. Upphovsrätten skulle ha ett undantag här då?

Permalänk
Hedersmedlem

@Ampen: Detta är en viktig frågeställning som i sig inte har med frågan om upphovsrätt att göra. Det finns definitivt skäl att ifrågasätta hur staten låtit sig manipuleras av företagsintressen och därmed potentiellt underminerat rättsstaten, eller åtminstone minskat allmänhetens respekt och uppfattning om huruvida staten tjänar medborgarnas intressen.

Att medborgares integritet förr eller senare skulle bli utsättas för risker på nätet var väntat och är inte beroende av frågan om illegal fildelning. Problemet här handlar om huruvida företag ska tillåtas agera polismyndigheter. Lösningen på detta är däremot inte att medborgare beter sig likadant och värre. Flera av dessa problem kan lösas av välfungerande rättsväsenden (om dessa är försvagade kan vi vänta lavinartade problem på många områden).

Återigen: viktiga frågor, men en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Firman anser personen ska betala, personen anser det inte = tvist. Bara för att någon påstår att någon ska betala något betyder inte det att de har rätt, och hur slår du då fast vem som har rätt, för det är väl en förutsättning för att sedan få ut pengarna?

Eh va? När skulle jag ha påstått något av detta???

Skrivet av Ampen:

Sedan antar jag att du inte läste lagrummen jag hänvisade till. Om vi nu ponerar att vi bara knallar in på tingsrätten och lämnar in en stämning på valfritt belopp utan att motparten fått chans av oss att yttra sig eller betala just den summan så kan det inte få konsekvenser för oss som lämnar in ansökan menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Eh vad yrar du i? Du sa att det inte går att lämna in en stämning utan att först framställa sina krav till den svarande. Något jag menar är felaktigt. Eller vart i de lagtexterna du länkat menar du att det står att en stämningsansökan endast får lämnas in till Tingsrätten efter att den kärande framställt sitt krav till den svarande som då måste bestrida kravet? Skulle domstolen då avslå ansökan om detta inte gjorts?
Det du länkat till handlar ju om vad ett förenklat tvistemål är, vilka ersättningar som gäller, samt om fastställelsetalan.

Sen förstår jag inte alls vad du menar med "kan det inte få konsekvenser för oss som lämnar in ansökan". Återigen, har jag på något sätt, någon stans sagt att den som lämnar in en stämningsansökan inte kan förlora målet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

"Förmodligen" hade alla i din familj sagt nä (?) Eller ?
Det kan du inte veta.

Många blir väldigt nervösa i polisförhör.
Men din familj kanske har suttit i förhör många gånger, så alla vet hur det går till. Vad vet jag?

Ja men han blir fortfarande dömd på IP adress + erkännande. Inte ens i närheten enbart på IP. Även om din familj säger att det är du så är det inte bevisat att det var du. De kan ju gissa att deras exempelvis son laddat ner allt möjligt men om sonen nekar och inga bevis finns kan det lika gärna ha varit grannen på familjens nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

@Ampen: Detta är en viktig frågeställning som i sig inte har med frågan om upphovsrätt att göra. Det finns definitivt skäl att ifrågasätta hur staten låtit sig manipuleras av företagsintressen och därmed potentiellt underminerat rättsstaten, eller åtminstone minskat allmänhetens respekt och uppfattning om huruvida staten tjänar medborgarnas intressen.

Att medborgares integritet förr eller senare skulle bli utsättas för risker på nätet var väntat och är inte beroende av frågan om illegal fildelning. Problemet här handlar om huruvida företag ska tillåtas agera polismyndigheter. Lösningen på detta är däremot inte att medborgare beter sig likadant och värre. Flera av dessa problem kan lösas av välfungerande rättsväsenden (om dessa är försvagade kan vi vänta lavinartade problem på många områden).

Återigen: viktiga frågor, men en annan diskussion.

Fair enough.

Skrivet av Blomman90:

Eh va? När skulle jag ha påstått något av detta???

Eh vad yrar du i? Du sa att det inte går att lämna in en stämning utan att först framställa sina krav till den svarande. Något jag menar är felaktigt. Eller vart i de lagtexterna du länkat menar du att det står att en stämningsansökan endast får lämnas in till Tingsrätten efter att den kärande framställt sitt krav till den svarande som då måste bestrida kravet? Skulle domstolen då avslå ansökan om detta inte gjorts?
Det du länkat till handlar ju om vad ett förenklat tvistemål är, vilka ersättningar som gäller, samt om fastställelsetalan.

Sen förstår jag inte alls vad du menar med "kan det inte få konsekvenser för oss som lämnar in ansökan". Återigen, har jag på något sätt, någon stans sagt att den som lämnar in en stämningsansökan inte kan förlora målet?

Du menar att byrån här kan skicka en räkning på 4500 och om jag bestrider eller skiter i den så kan de gå till domstol och då driva en annan summa, medan jag menar att det då blir två olika ärenden. Om du följt med i mitt resonemang så förstår du förhoppningsvis tanken med att välja summan 4500, eftersom det då blir ett FT-mål och vardera parten får stå sina egna kostnader.

Om vi nu ponerar att de bara går till domstol med ett krav på säg 5000 utan att först kontakta mig om det, min första kontakt med det blir att jag får hem stämningsansökan från tingsrätten. Då kan jag ta hjälp av en jurist fullt ut och vinner jag så får motparten stå kostnaden, oavsett om det är ett FT-mål (RB 18:3) eftersom de då orsakat onödig rättegång. Att agera på det sättet skulle alltså vara helt kontraproduktivt för Njord då de i sådana fall får stå inte bara sina egna kostnader utan även mina. Nedanför (3 a §) skulle jag också hänvisa till ifall de nu står på sig eftersom det skulle begränsa summan till det som de från början angav att de ansåg mig skyldig att betala. Men det finns ett skäl till varför det är en viss gång hur sådana här saker sker med krav -> bestridan -> stämning som faller tillbaka på processregler som jag ser det.

Sedan antar jag att din poäng är att om de nu gör en stämning på en annan summa så kommer den vara mycket högre. Genom att det är en stämning utan tidigare kontakt med mig då så kommer det aktualisera RB 18:3, men sedan måste Njord nu också bevisa allt de hävdar. Ett öppet wifi, hur gärna de själva än försöker få det till det, är inget som är belagt med strikt ansvar i Sverige, så de måste bevisa att den som i ett nätverk gjort handlingen är just den de anklagar. Sedan är beviskravet något snällare vad jag vet i civilmål än i brottmål, men det gör inte att du kan komma undan med att bara hänvisa till en internetuppkoppling, du måste fortfarande visa att den specifika personen begått gärningen. Det är inte poängen med det här upplägget, poängen är att folk ska betala av rädsla för repressalier, inget annat.

Jag vet inte vad din juridiska skolning är men det här är ämnen jag tenterar om 1½ vecka så har de i frontloben för tillfället. Vill du rekommendera folk att betala för att du anser att de löper risk att åka på en jättestämning så gör det, min rekommendation är i alla fall att folk slänger eller bestrider det och att de verkligen inte behöver oroa sig för en jättestämning som följd av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Du menar att byrån här kan skicka en räkning på 4500 och om jag bestrider eller skiter i den så kan de gå till domstol och då driva en annan summa, medan jag menar att det då blir två olika ärenden. Om du följt med i mitt resonemang så förstår du förhoppningsvis tanken med att välja summan 4500, eftersom det då blir ett FT-mål och vardera parten får stå sina egna kostnader.

Jag menar att vad som erbjuds som förlikning, mot att det inte blir en rättsprocess, inte behöver vara samma belopp som man sedan begär vid en stämning. Jag menar definitivt att den svarande parten inte kan hävda att denne inte getts möjlighet att lösa tvisten utan innan stämning lämnades in, eftersom den svarande de facto har erbjudits en förlikning.

Skrivet av Ampen:

Om vi nu ponerar att de bara går till domstol med ett krav på säg 5000 utan att först kontakta mig om det, min första kontakt med det blir att jag får hem stämningsansökan från tingsrätten. Då kan jag ta hjälp av en jurist fullt ut och vinner jag så får motparten stå kostnaden, oavsett om det är ett FT-mål (RB 18:3) eftersom de då orsakat onödig rättegång. Att agera på det sättet skulle alltså vara helt kontraproduktivt för Njord då de i sådana fall får stå inte bara sina egna kostnader utan även mina. Nedanför (3 a §) skulle jag också hänvisa till ifall de nu står på sig eftersom det skulle begränsa summan till det som de från början angav att de ansåg mig skyldig att betala. Men det finns ett skäl till varför det är en viss gång hur sådana här saker sker med krav -> bestridan -> stämning som faller tillbaka på processregler som jag ser det.

Bara för att man inte kontaktar den svarande innan en stämning så blir det inte per automatik en "onödig rättegång" enligt RB 18:3. Däremot finns det givetvis en möjlighet att domstolen finner att så varit fallet. Till exempel i mål MD 2011:11 stämde ett bolag ett annat på grund av falsk marknadsföring. Det svarande bolaget förlorade huvuddelen av tvisten, men yrkade då att de skulle få ersättning för rättegångskostnaderna, alternativt att vardera part stod för sina egna kostnader, då det ansåg att det rörde sig om en "onödig rättegång", eftersom de inte på något sätt blivit informerad om att det andra bolaget ansåg dem ha en otillåten marknadsföring. Domstolen kom i detta fall fram till att det mot bland annat bakgrund av att parterna haft .

I ett annat, liknande, rättsfall från Marknadsdomstolen (MD 2009:9), där den förlorande parten anser att det skulle röra sig om en "onödig rättegång", konstaterar domstolen följande :

Citat:

Att kärandebolagen inte kontaktade Swedish Film innan talan väcktes, eller att kärandebolagen inte godtog det förlikningsförslag som Swedish Film presenterade under handläggningens gång, föranleder inte Marknadsdomstolen att göra en annan bedömning (i frågan om onödig rättegång).

Men du kan ju försöka hävda att du inte givits möjlighet att lösa tvisten utan en rättegång och att du givetvis hade betalat, om du vetat om att det gällde ett högre belopp än vad du erbjudits som förlikning.

Skrivet av Ampen:

Sedan antar jag att din poäng är att om de nu gör en stämning på en annan summa så kommer den vara mycket högre. Genom att det är en stämning utan tidigare kontakt med mig då så kommer det aktualisera RB 18:3, men sedan måste Njord nu också bevisa allt de hävdar. Ett öppet wifi, hur gärna de själva än försöker få det till det, är inget som är belagt med strikt ansvar i Sverige, så de måste bevisa att den som i ett nätverk gjort handlingen är just den de anklagar. Sedan är beviskravet något snällare vad jag vet i civilmål än i brottmål, men det gör inte att du kan komma undan med att bara hänvisa till en internetuppkoppling, du måste fortfarande visa att den specifika personen begått gärningen. Det är inte poängen med det här upplägget, poängen är att folk ska betala av rädsla för repressalier, inget annat.

Nu kommer du återigen in på saker som jag aldrig påstått. Jag har aldrig gjort ett enda påstående om vilket ansvar som gäller för internet uppkopplingar. Däremot är beviskraven desamma, oavsett om RB 18:3 är aktuell eller inte. Detta har således inget med diskussionen om det är "okej" att stämma för ett högre belopp än vad som erbjudits i förlikning, som vi alltså har diskuterat.

Skrivet av Ampen:

Jag vet inte vad din juridiska skolning är men det här är ämnen jag tenterar om 1½ vecka så har de i frontloben för tillfället. Vill du rekommendera folk att betala för att du anser att de löper risk att åka på en jättestämning så gör det, min rekommendation är i alla fall att folk slänger eller bestrider det och att de verkligen inte behöver oroa sig för en jättestämning som följd av det.

Jag har ingen som helst juridisk utbildning. Att du har det (eller genomgår en) är tyvärr ingen garanti för att du har rätt i alla juridiska frågor (även om det givetvis ökar sannolikheten för det). Till exempel så tvistas det dagligen mellan åklagare och försvarsadvokat om hur lagen ska tolkas i ett specifikt fall (trots att båda kan vara extremt erfarna). Men båda kommer inte få rätt.

Jag har aldrig rekommenderat folk att betala, det är ytterligare ett påstående som du försöker klistra på mig. Jag tror inte att Njord har ett dugg att hämta i en civilrättslig process (så länge de inte sitter inne på någon riktigt kraftfull bevisning, som vi överhuvudtaget inte känner till). Däremot så ogillar jag när folk säger sig ditten och datten om vilken storlek på skadestånd de kan och inte kan begära osv., utan att ha tillräckligt på fötterna för sådana påståenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag menar att vad som erbjuds som förlikning, mot att det inte blir en rättsprocess, inte behöver vara samma belopp som man sedan begär vid en stämning. Jag menar definitivt att den svarande parten inte kan hävda att denne inte getts möjlighet att lösa tvisten utan innan stämning lämnades in, eftersom den svarande de facto har erbjudits en förlikning.

Bara för att man inte kontaktar den svarande innan en stämning så blir det inte per automatik en "onödig rättegång" enligt RB 18:3. Däremot finns det givetvis en möjlighet att domstolen finner att så varit fallet. Till exempel i mål MD 2011:11 stämde ett bolag ett annat på grund av falsk marknadsföring. Det svarande bolaget förlorade huvuddelen av tvisten, men yrkade då att de skulle få ersättning för rättegångskostnaderna, alternativt att vardera part stod för sina egna kostnader, då det ansåg att det rörde sig om en "onödig rättegång", eftersom de inte på något sätt blivit informerad om att det andra bolaget ansåg dem ha en otillåten marknadsföring. Domstolen kom i detta fall fram till att det mot bland annat bakgrund av att parterna haft .

I ett annat, liknande, rättsfall från Marknadsdomstolen (MD 2009:9), där den förlorande parten anser att det skulle röra sig om en "onödig rättegång", konstaterar domstolen följande :
Men du kan ju försöka hävda att du inte givits möjlighet att lösa tvisten utan en rättegång och att du givetvis hade betalat, om du vetat om att det gällde ett högre belopp än vad du erbjudits som förlikning.

Nu kommer du återigen in på saker som jag aldrig påstått. Jag har aldrig gjort ett enda påstående om vilket ansvar som gäller för internet uppkopplingar. Däremot är beviskraven desamma, oavsett om RB 18:3 är aktuell eller inte. Detta har således inget med diskussionen om det är "okej" att stämma för ett högre belopp än vad som erbjudits i förlikning, som vi alltså har diskuterat.

Jag har ingen som helst juridisk utbildning. Att du har det (eller genomgår en) är tyvärr ingen garanti för att du har rätt i alla juridiska frågor (även om det givetvis ökar sannolikheten för det). Till exempel så tvistas det dagligen mellan åklagare och försvarsadvokat om hur lagen ska tolkas i ett specifikt fall (trots att båda kan vara extremt erfarna). Men båda kommer inte få rätt.

Jag har aldrig rekommenderat folk att betala, det är ytterligare ett påstående som du försöker klistra på mig. Jag tror inte att Njord har ett dugg att hämta i en civilrättslig process (så länge de inte sitter inne på någon riktigt kraftfull bevisning, som vi överhuvudtaget inte känner till). Däremot så ogillar jag när folk säger sig ditten och datten om vilken storlek på skadestånd de kan och inte kan begära osv., utan att ha tillräckligt på fötterna för sådana påståenden.

MD 2011:11 - Indispositivt mål och ett fall som kunde ha principbetydelse för rättspraxis vilket blir undantaget.

MD2009:9 - Stycket som tar upp ogiltig rättegång lyder (som du borde veta då du plockade ut endast de meningar som passade dig): "Swedish Film har visserligen medgivit att Marknadsdomstolen förbjuder bolaget att använda den påtalade annonsen enligt domsbilagan, men bestritt att de påståenden som annonsen utgörs av är otillbörliga i sig. Enligt Marknadsdomstolens mening gav Swedish Films inställning i målet kärandebolagen skäl att befara att Swedish Film skulle använda sig av annonsens påståenden i annan marknadsföring. Redan mot denna bakgrund har kärandebolagen haft godtagbara skäl att få sin sak prövad av Marknadsdomstolen och således inte föranlett en onödig rättegång. Att kärandebolagen inte kontaktade Swedish Film innan talan väcktes, eller att kärandebolagen inte godtog det förlikningsförslag som Swedish Film presenterade under handläggningens gång, föranleder inte Marknadsdomstolen att göra en annan bedömning."

Din citering kursiverad, men vad som avgör att det inte blir onödig rättegång är vad som är fetmarkerat, även om de hade slutat använda det, så anser domstolen det bevisat av deras inställning att det funnits risk att de skulle fortsätta använda annonspåståendena och genom att domstolen anser att den risken finns så har de rätt att ta det till domstol. I perspektivet av det gör det sedan ingen skillnad att Swedish Film inte kontaktats innan talan väcktes.

Med andra ord: Marknadsdomstolen kommer fram till att hade inte Filmcentrum gått vidare med en stämning så fanns det en risk att Swedish Film oavsett vad som hänt innan skulle fortsätta använda de annonspåståenden de inte fick använda och därför är det befogat med en rättegång.

Men visst, lär mig juridik. Har du blivit kallad rättshaverist någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

MD 2011:11 - Indispositivt mål och ett fall som kunde ha principbetydelse för rättspraxis vilket blir undantaget.

MD2009:9 - Stycket som tar upp ogiltig rättegång lyder (som du borde veta då du plockade ut endast de meningar som passade dig): "Swedish Film har visserligen medgivit att Marknadsdomstolen förbjuder bolaget att använda den påtalade annonsen enligt domsbilagan, men bestritt att de påståenden som annonsen utgörs av är otillbörliga i sig. Enligt Marknadsdomstolens mening gav Swedish Films inställning i målet kärandebolagen skäl att befara att Swedish Film skulle använda sig av annonsens påståenden i annan marknadsföring. Redan mot denna bakgrund har kärandebolagen haft godtagbara skäl att få sin sak prövad av Marknadsdomstolen och således inte föranlett en onödig rättegång. Att kärandebolagen inte kontaktade Swedish Film innan talan väcktes, eller att kärandebolagen inte godtog det förlikningsförslag som Swedish Film presenterade under handläggningens gång, föranleder inte Marknadsdomstolen att göra en annan bedömning."

Din citering kursiverad, men vad som avgör att det inte blir onödig rättegång är vad som är fetmarkerat, även om de hade slutat använda det, så anser domstolen det bevisat av deras inställning att det funnits risk att de skulle fortsätta använda annonspåståendena och genom att domstolen anser att den risken finns så har de rätt att ta det till domstol. I perspektivet av det gör det sedan ingen skillnad att Swedish Film inte kontaktats innan talan väcktes.

Med andra ord: Marknadsdomstolen kommer fram till att hade inte Filmcentrum gått vidare med en stämning så fanns det en risk att Swedish Film oavsett vad som hänt innan skulle fortsätta använda de annonspåståenden de inte fick använda och därför är det befogat med en rättegång.

Men visst, lär mig juridik. Har du blivit kallad rättshaverist någon gång?

Själva syftet med de rättsfall jag länkade var att visa att en rättegång inte automatiskt blir onödig, bara för att man inte framfört sina krav till den svarande innan en stämning. Något jag menar att du hävdade:

Skrivet av Ampen:

Om vi nu ponerar att de bara går till domstol med ett krav på säg 5000 utan att först kontakta mig om det, min första kontakt med det blir att jag får hem stämningsansökan från tingsrätten. Då kan jag ta hjälp av en jurist fullt ut och vinner jag så får motparten stå kostnaden, oavsett om det är ett FT-mål (RB 18:3) eftersom de då orsakat onödig rättegång.

Jag påstod inte att det aldrig räknas som en onödig rättegång, lagtexten finns såklart där av en anledning. Däremot menar jag att det ska till särskilda omständigheter, för att rättegången ska anses vara onödig. I inget av de rättsfall jag tittade på, som var skrivna som referenser till RB 18:3, blev rättegången dömd som onödig.

Men nu är den diskussionen ganska överflödig, eftersom advokatfirman de facto har meddelat den svarande vad de anser att denne gjort sig skyldig till, vad denne kan göra för att stänga ärendet, samt vad de ämnar att göra ifall man inte vill gå med på förlikningen. Här hävdar du att det blir tal om ett "helt nytt ärende", ifall man vid stämningen skulle ange ett högre skadeståndsanspråk än det som meddelats den svarande i föregående kontakt. Som du säkert är väl medveten om så är syftet med RB 18:3 att den svarande ska ges chansen att lösa tvisten, utan att ta det till en domstolsförhandling. Du får väldigt gärna länka till en lagtext eller domslut där den svarande erbjudits en förlikning, men tackat nej/inte svarat och där sedan domstolen ansåg rättegången som onödig (alltså att det svarande inte fått en rimlig chans att lösa tvisten), av den anledningen att den kärande yrkat på ett högre belopp än vad som erbjudits i förlikningen. Jag har en stark känsla av att du inte kommer hitta ett sådant, för det låter helt orimligt.

Lära dig och lära dig. Du verkar tro att det faktum att man studerar juridik gör att man omöjligt kan ha fel i en juridisk fråga, å framförallt att någon som inte läst juridik skulle kunna ha rätt. Det är lite samma som att tro att en historielärare inte kan ha fel om en historisk händelse, att en läkare inte kan ställa fel diagnos, eller att en ingenjör inte kan göra en felaktig beräkning. Dessutom blir det fullkomligt onödigt att ha flera juridiska instanser (i vart fall något över hovrätten, då domarna i de allra flesta fall endast består av utbildade jurister).

Jag hävdar definitivt inte att jag är bättre än du är på juridik, däremot anser jag att du har fel i den här frågan. Men som sagt så får du gärna visa ett mål som stödjer din tes. För i så fall kommer jag lägga mig direkt.

Rättshaverist? Wow, nu har vi uppnått en härlig nivå på diskussionen! Med vilken tänkbar motivering kallar du mig för rättshaverist?

Permalänk
Medlem

Jag fick 3st brev samtidigt. Alla med olika ip nummer. Och popcorn time har ja då inte ens hört talas om!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

De har nu börjat skicka ut brev igen, denna gång ska det tydligen gälla filmen I.T.
Samma pris (4500:-) och upplägg på brevet som tidigare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De har nu börjat skicka ut brev igen, denna gång ska det tydligen gälla filmen I.T.
Samma pris (4500:-) och upplägg på brevet som tidigare.

De får gärna sända ett brev till mig. Kommer att sända tillbaka det tillsammans med min biobiljett från när jag såg filmen på bio och kvitto får de på köpet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

De får gärna sända ett brev till mig. Kommer att sända tillbaka det tillsammans med min biobiljett från när jag såg filmen på bio och kvitto får de på köpet.

Vad skulle det göra för nytta?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det kan ju vara värt att veta att om man inte betalar så är det VÄRSTA som kan hända att det skickar kravet till inkasso. Inkasso är en privat bank som utför indrivning åt företag. Det är inte ovanligt att företagen som använder inkassobanker även har en ägandedel i inkassobolaget.
Man behöver INTE betala inkassokravet eller de ökade avgifterna som kan vara på betydligt mer än själva beloppet i sig.

Den som vill lära sig mer om inkasso hittar förslagsvis en annan källa än ovanstående som innehåller en rad faktafel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad skulle det göra för nytta?

För att bevisa att jag betalt för att se filmen och genom detta bevisa idiotin som detta är?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

För att bevisa att jag betalt för att se filmen och genom detta bevisa idiotin som detta är?

Det säger ju ingenting om huruvida du piratat filmen eller inte?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.