Microsoft security essentials.

Permalänk
Avstängd

Microsoft security essentials.

Som tråden lyder.
Klarar man sig att använda detta gratis program?
Eller är man mer säker med Norton,F-secure,med flera??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Ja man klarar sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft är det bästa skyddet.
Men ja det räcker. Andra kommer rekomendera sitt favorit-antivirus/brandvägg osv.

Intressant läsning
https://arstechnica.com/information-technology/2017/01/antivi...

Permalänk
Medlem

I Windows 10 heter Microsoft antivirus program Windows Defender och det har fungerat mycket bra för mig https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Jag kör även Windows 7 och där fungerar Microsoft Security Essentials bra för mig https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-7/a...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har också bara kört Microsoft Security Essentials(win7) och Defender(win8-10) vilket funkar kalas bra för min del.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Ok tack för snabba svar,,ställer frågan för en släktings skull.
Köpte för nån månad till mig själv,3 st 1 årslicencer för 5 enheter av Norton.för 99 kr per licens.
Och sa upp Telias f-secure,säker surf.En perfekt affär på sikt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ok tack för snabba svar,,ställer frågan för en släktings skull.
Köpte för nån månad till mig själv,3 st 1 årslicencer för 5 enheter av Norton.för 99 kr per licens.
Och sa upp Telias f-secure,säker surf.En perfekt affär på sikt.

Finns bättre gratisalternativ och bättre betalalternativ. Fram till (2017) så har Defender/MSE läckt som en sål och varit det sämsta alternativet på marknaden, så alla personer som ovan säger att den funkar utmärkt är lite komiskt. Den har förbättrats avsevärt men fortfarande finns det bättre gratisalternativ och betalalternativ.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

@Commander:
Misstänkte det,är därför jag själv kör med betald licens.

Visa signatur

Permalänk

Har fått ett virus med MSE, vilket handlade mer om otur än dålig mjukvara då den var färsk på marknaden och bara ett antivirus hade den patchad redan. Annars har jag inte haft något problem sedan MSE infördes.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

@Kärlekstrollet:
Ok,tack för att du dela med dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Finns bättre gratisalternativ och bättre betalalternativ. Fram till (2017) så har Defender/MSE läckt som en sål och varit det sämsta alternativet på marknaden, så alla personer som ovan säger att den funkar utmärkt är lite komiskt. Den har förbättrats avsevärt men fortfarande finns det bättre gratisalternativ och betalalternativ.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Isåfall så är ju du också lika "komisk". Flera tunga experter säger ju precis motsatsen, att tredjepart anti-virus själper mer än det hjälper och att sådana "tester" som konstruerats för att testa anti-virus är väldigt bristfälliga.

Faktum är att du kan inte bevisa att du har rätt och jag kan inte bevisa att jag har rätt. Oavsett vilka test-resultat vi länkar till så finns det alltid resultat som visar motsatsen.
Vi skulle kunna diskutera antivirus tills vi dör och inte komma fram till något vettigt.

Det bästa kommer alltid vara sunt förnuft och flera oberoende backups. Anti-virus är lite som Raid1. Det ger högre uptime men det är inte ett 100%-igt skydd. Förr eller senare så får man ett elakt virus och då är det kanske bara backup som räddar dig. Eller så får du aldrig ett virus och då kommer du tacka ditt anti-virus, oavsett om det nånsin gjort någon nytta och oavsett vilket anti-virus det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Isåfall så är ju du också lika "komisk". Flera tunga experter säger ju precis motsatsen, att tredjepart anti-virus själper mer än det hjälper och att sådana "tester" som konstruerats för att testa anti-virus är väldigt bristfälliga.

Faktum är att du kan inte bevisa att du har rätt och jag kan inte bevisa att jag har rätt. Oavsett vilka test-resultat vi länkar till så finns det alltid resultat som visar motsatsen.
Vi skulle kunna diskutera antivirus tills vi dör och inte komma fram till något vettigt.

Det bästa kommer alltid vara sunt förnuft och flera oberoende backups. Anti-virus är lite som Raid1. Det ger högre uptime men det är inte ett 100%-igt skydd. Förr eller senare så får man ett elakt virus och då är det kanske bara backup som räddar dig. Eller så får du aldrig ett virus och då kommer du tacka ditt anti-virus, oavsett om det nånsin gjort någon nytta och oavsett vilket anti-virus det handlar om.

Bristfälliga på vilket sätt?

Visst kan det finnas hål och dylikt i antivirus likt det kan finnas hål i Windows och då stoppar inget om en uppdatering inte kommer för att fixa problemet. Sedan vare sig det är 3e part eller Microsoft egna så kan det finnas hål. Var inte så länge sen en bug[1] i MSE/Defender som gjorde att virus kunde exekvera med högsta rättigheter via just MSE/Defender när den skannade av skadlig kod, så det är inte bara 3e part som har problem på det planet..

Vi har haft ett antal virus på jobb där MSE/Defender har mer eller mindre missat men fångats upp sedan av antivirus på andra datorer när det började sprida sig på nätverksdiskar eller mail.

Sedan visst offsite backup är det enda riktiga att skydda sig mot virus eller corruption eller hårdvarufel, men kör man Windows så kör jag personligen också ett antivirus som har något trackrecord av att hantera epidemier och är snabba med att uppdatera.

[1] https://www.theregister.co.uk/2017/05/09/microsoft_windows_de...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.