Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantor65:

Vad har du för källa på det? Verkar som att många andra har fått det att fungera i videorecensioner och enligt text.
Kommer testa min när jag kommer hem, vore tråkigt om det är som du säger.

Källa: Specifikationerna under teknisk specifikation på sidan.

"Ursprunglig upplösning QHD 2560 x 1440 vid 60 Hz".

https://www.komplett.se/product/957136/datorutrustning/bildsk...

Kan förhastat mig lite, men jag kan ej se något som tyder på att den skulle ha mer än 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Källa: Specifikationerna under teknisk specifikation på sidan.

"Ursprunglig upplösning QHD 2560 x 1440 vid 60 Hz".

https://www.komplett.se/product/957136/datorutrustning/bildsk...

Kan förhastat mig lite, men jag kan ej se något som tyder på att den skulle ha mer än 60hz.

Kompletta stämmer ej, det är 75Hz enligt AOC och de som fått ut skärmen

Det är lugnt, blir förhoppningsvis en positiv överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

WQHD endast vid 60hz kan vara värt att nämna.
Annars så verkar det vara en bra och billig panel för RX/Vega-användare, synd den saknar 144hz dock.

Jag köpte den skärmen på black friday. Kan rekommenderas om man söker en stor skärm! Utmärkt att se film på, också grym att spela på om man inte söker 144Hz-upplevelser. Jag har inte provat freesync (funkar bara på displayport) än men är ju nice att ha!

Jag är inte säker på om den är 60 eller 75 Hz, ska kolla upp det men jag har inte klagat på det.

Färgåtergivingen och betraktningsvinklarna är helt ok! Inte som samma kvalité som en IPS men inte lika dålig som en TN-panel.

Min enhet lider lite av background bleeding i nedre vänstra hörnet vilket man kan notera vid svart bakgrund (men märks inte i övrigt). Detta är tydligen vanligt hos billigare paneler. Inga döda pixlar dock.

Sammanfattiningsvis skulle jag nog inte betala fullpris för den här skärmen, men för ca 2000 kr är det ett kap enligt mig.

Här är en bild (Samsung 23.9" till höger, ser lite större ut än vad den är från den vinkeln):

Vid fototillfället hade jag f.lux aktiverat så färgerna ser varmare ut än vad de egentligen är.

Permalänk
Medlem

Som jag även skrev i recensionen hos Komplett. Det är en 75Hz skärm. Har den som tredje skärm. För sitt pris är det otroligt mycket skärm för pengarna.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Som jag även skrev i recensionen hos Komplett. Det är en 75Hz skärm. Har den som tredje skärm. För sitt pris är det otroligt mycket skärm för pengarna.

Och 75Hz funkar i 1440p (och inte bara i 576p eller någon ytterst begränsad och obskyr upplösning)?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Fungerar i 1440p, inga som helst problem, kör till och med på en Kjell.com 3m DisplayPort-kabel till den.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem

Någon som känner till nått REA tips på VPN? Bra hastighet enda kravet, kör en 250 Mbit lina.

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Fungerar i 1440p, inga som helst problem, kör till och med på en Kjell.com 3m DisplayPort-kabel till den.

Har just en DisplayPort kabel från Kjell, men antar (hoppas) att kvaliteten på kabeln inte påverkar antal FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Har just en DisplayPort kabel från Kjell, men antar (hoppas) att kvaliteten på kabeln inte påverkar antal FPS?

Nej inte fps:en
... men kvaliteten och längden på kabeln kan begränsa vilken upplösning och frekvens du kan använda.
(4K är tex rätt kinkig med kabellängder)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Det kanske inte är så relevant men hade själv en DP kabel från Kjell och det spökade till tusen med mina skärmar när den användes. Den till och med sprakade lite när den gick mot bakplåten mot grafikkortet. Letade upp certifierade kablar som skulle stå pall för deras standard och alla problem löste sig. Kostade några hundra men använder den än.

Dina FPS borde inte påverkas, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Hittade dock ett bättre paket när jag tittade runt lite men tack för tipset. Tack vare det jag fann detta.

https://new.webhallen.com/se/product/280673-Xbox-One-X-Inkl-P...
Xbox One X 1TB med PUBG och extra handkontroll för 4989:-

Detta var ett klart ännu bättre erbjudande!

Blir bara ca 4200 för själva konsolen då. Får bli en sådan här för mig också (fast vi redan har en).

Tack själv!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det verkar som att Wish säljer en massor med GTX 1060 3GB för cirka 500-700 kr inklusive frakt.

Till exempel: https://www.wish.com/c/5a32010ef0746b6fd08eb037
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s347837890&o=produkt_p...

Tar inget ansvar för vad som händer om man lägger en order med tanke på tidigare strul. Mod får ta bort inlägget om det är olämpligt.

Detta är med största sannolikhet gtx 550ti 3GB som de har flashat för att se ut att vara gtx 1060.

Citerar mitt inlägg #17196657:

Skrivet av Bakgrund:

Ni som beställer GTX 1060 för ~500 kr, hoppas inte ni förväntar er mer än att få ett 550TI 3GB, för det är det enda kortet som matchar specifikationerna listade i beskrivningen

T.ex. följande annons: https://www.wish.com/search/gtx%201060#cid=5a3a16e6734cae0867...

Specifikationer på "GTX 1060" enligt säljaren:
Klockfrekvens GPU: 900MHz
Minne: 4104MHz, 192bit
Högsta upplösning: 2560x1600.

GTX 550ti 3GB har exakt samma specs som kortet ovan som säljaren hävdar är ett GTX 1060...

Ett äkta GTX 1060 har följande specs:
Klockfrekvens GPU: 1506MHz
Minne: 8000MHz, 192bit
Högsta upplösning: 7680x4320

Och ni som beställde "1050 ti" för några hundralappar kommer få hem ett GTS 450 istället, så nu vet ni det.

Vad anser ni mest sannolikt, att säljarna är fulla av skit, eller att tillverkaren av en ren tillfällighet har börjat modifiera gtx 1060-kort för att ha exakt samma specs som ett 550ti 3GB för att sälja dessa till en fjärdedel av ordinarie priset? Retorisk fråga givetvis, det förstnämnda är det enda sannolika.

Kommer bli jättekul att läsa alla trådar i konsumenträtt om tre månader när folk har fått hem sina "gtx 1060" som presterar exakt som ett 550ti och Wish vägrar riva fakturan eftersom ni fick det ni beställde enligt säljarens beskrivning

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Detta är med största sannolikhet gtx 550ti 3GB som de har flashat för att se ut att vara gtx 1060.

Ahh där ser man, synd! Bra att någon har koll 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nu finns det i alla fall vissa 1050Ti där man listar rätt specs, men svårt att hitta något 1060 som ens är i närheten av var de borde vara

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.

Min QPAD-QH90 gick sönder för ett tag sedan och min nuvarande HyperX Cloud Stinger, om än fullt funktionsduglig, har inte riktigt gett mig samma bekväma känsla som QH90:n gjorde. Cloud II:an ser ut att vara en röd QH90 och med 7.1 istället för Stereo 2.0 så det får bli ett impulsköp.

Och även om Cloud II:an går sönder efter lite mer än 2 år (som alla QH90:s jag känner till har gjort, 4 st för att vara exakt) så kan man inte klaga för 499:-

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Har väntat på ett bra erbjudande på Laserskrivare ett tag nu och så dök det upp ett från Dustin.

Någon som kan skrivare lite grann och kan berätta om detta är en bra deal? Är Xerox ett bra varumärke för skrivare i jämförelse med Brother/HP/Samsung osv.?

Xerox Phaser 6510DN
Färglaser 990kr

https://www.dustinhome.se/product/5010996419/phaser-6510dn

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4013730

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Har väntat på ett bra erbjudande på Laserskrivare ett tag nu och så dök det upp ett från Dustin.

Någon som kan skrivare lite grann och kan berätta om detta är en bra deal? Är Xerox ett bra varumärke för skrivare i jämförelse med Brother/HP/Samsung osv.?

Xerox Phaser 6510DN
Färglaser 990kr

Ja, det är ett bra märke, och ja, det ser ut som en skaplig deal.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Elektron:

8700k och 1080 för 15 990kr på elgiganten (nedsatt 3000kr)
-Nvidia GTX 1080 Armor, 8 GB
-Intel Core i7-8700K processor
-16 GB DDR4 RAM, 1,2 TB lagringsplats
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Fast många har nog redan sett denna från Elgiganten för det är en stor banner med den på sweclockers sida ^^

Jag satte ihop i stort sett samma dator till priset 15.900kr + 250kr för W10 på Kinguin - Här är den.
Vad är det som gör att man skulle välja en sammansatt märkesdator med vad jag gissar begränsad garanti framför en man själv satt ihop i delar? Jag vet inte om delarna jag valt är helt jämförbara med de som faktiskt sitter i datorn då informationen var begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Jag satte ihop i stort sett samma dator till priset 15.900kr + 250kr för W10 på Kinguin - Här är den.
Vad är det som gör att man skulle välja en sammansatt märkesdator med vad jag gissar begränsad garanti framför en man själv satt ihop i delar?

Enkelhet.
Dom flesta Svenssons där ute vet inte hur man bygger en dator, än mindre att det finns tjänster som gör det åt en. Då är det enklare att köpa något färdigt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@Rokkoko:
Jaha, tack för svar.

Har du erfarenhet av märket sedan tidigare? Bör det finnas nån anledning till att den reas ut till ett så lågt pris?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@Rokkoko:
Jaha, tack för svar.

Har du erfarenhet av märket sedan tidigare? Bör det finnas nån anledning till att den reas ut till ett så lågt pris?

Har haft Xerox-maskiner på jobbet. Alltså stora skrivare/kopiatorer. Har inte märkt att de skulle vara sämre än några andra av de stora på marknaden. Företaget är amerikanskt.

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Skrivet av Rokkoko:

Har haft Xerox-maskiner på jobbet. Alltså stora skrivare/kopiatorer. Har inte märkt att de skulle vara sämre än några andra av de stora på marknaden. Företaget är amerikanskt.

Låter bra. Uppskattar din tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Vad är det som gör att man skulle välja en sammansatt märkesdator med vad jag gissar begränsad garanti framför en man själv satt ihop i delar? Jag vet inte om delarna jag valt är helt jämförbara med de som faktiskt sitter i datorn då informationen var begränsad.

Priset du får fram är ju via prisjakt dvs du handlar från x antal företag och vissa rätt obekanta för att kunna matcha priset. Lägg där till pris för operativssystem och montering, vilket då också kräver att du köper de flesta delar från samma återförsäljare.

Mot kontrast att bara svänga förbi och plocka upp burken monterad och klar med os och allt till ett atraktivt pris för prestandan.

Hur kommer det sig att Kinguin:s nycklar kostar drygt en fjärdedel av vanligt pris för w10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Xerox Phaser 6510DN
Färglaser 990kr

Jag köpte en Xerox-skrivare liknande den för kanske 6 år sedan och den strulade från dag ett. Xerox hade då att en servicekille kom hem och han fick byta hela innanmätet på den. Och han sa att dessa Xerox "Konsument"-skrivare var ett stort problem. Jag lyckades inte göra slut på tonerna innan jag fick kasta skrivaren. Har en Samsung nu och den fungerar bra. Xeroxskrivare riktade mot större företag ska vara mycket bra vad jag hört.

Kan ju vara bättre nu för tiden och då är priset bra.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

@Lagers:
Jaha, tråkigt att höra. Dock bra att de skickade en service-kille hem till dig istället för att kräva att du skickar en tung skrivare till ett "ställe" ute ingenstans.

Enligt vad jag kan läsa ska den skrivaren jag länkade vara avsedd för mindre kontor och inte bara hemmabruk. Elgiganten säljer den t.om. på sin företagshemsida: https://www.elgigantenforetag.se/products/Skrivare-fax-scanne...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Elgiganten kör återigen Philips 55PUS7272 för 6666:-, dock endast i de varuhus som har den i lager.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS7272/phil...

Jag har en Philips idag som jag inte är speciellt nöjd med, ett måndagsexemplar. Dock är jag ju helt fast vid ambilight och vill gärna fortsätta med det. Verkar som en del klagar på att denna tv "hackar" fram vid tex sport, vilket jag även upplever på min nuvarande Philips (som dock har en 4 år på nacken).

Någon som har denna eller liknande modell och vet mer om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Priset du får fram är ju via prisjakt dvs du handlar från x antal företag och vissa rätt obekanta för att kunna matcha priset. Lägg där till pris för operativssystem och montering, vilket då också kräver att du köper de flesta delar från samma återförsäljare.

Mot kontrast att bara svänga förbi och plocka upp burken monterad och klar med os och allt till ett atraktivt pris för prestandan.

Hur kommer det sig att Kinguin:s nycklar kostar drygt en fjärdedel av vanligt pris för w10?

Och det faktum att lägsta pris är helt fel också.
Man kan inte bara ta skit på prisjakt såhär, många priser är felpriser, kommer ifrån skumföretag osv.
Ta GPUet ex.
5555:- ifrån Mypccomputer, ett företag som är grålistat på prisjakt osv.
Näst billigaste är netonnet med 6289. Dvs 734:- dyrare bara på 1 produkt än dessa siffrorna han tog.

Helt omöjligt att sätta ihop en dator såhär.

Permalänk
Medlem

Tyvärr fel på Prisjakt. Följer man din länk till Cumputersalg så kommer man bara till ett tillbehör, inte till själva headsetet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gillade inte Philips 55PUS7272

Skrivet av Splendid86:

Jag har en Philips idag som jag inte är speciellt nöjd med, ett måndagsexemplar. Dock är jag ju helt fast vid ambilight och vill gärna fortsätta med det. Verkar som en del klagar på att denna tv "hackar" fram vid tex sport, vilket jag även upplever på min nuvarande Philips (som dock har en 4 år på nacken).

Någon som har denna eller liknande modell och vet mer om den?

Jag gillade den dessvärre inte. Ingen märkbar uppgradering. Älskade ambilighten (mer än vad jag trodde).
Men många gillar den, jag skrev så här om den:

Köpte på Elgigantens mellandagsrea nu 2017 för 6 666:- (nästan halva priset).

Jag vart dessvärre inte nöjd :/
Min äldre Samsung (Smart-TV) var såväl estetiskt snyggare och bättre rent bildmässigt med analog kanaler. Vet att de flesta kör digitalt (med en "boxer") idag, men inte vi.

+ Ambi-light:
Vart oerhört förvånad över hur effektfull den kunde vara. Fanns flertalet inställningar och lägen och den gick också att stänga av

- Ljudet:
.. som på min äldre Samsung smart-TV - uruselt

- Fötterna:
...hamnade utanför vår TV-bänk + att vi har en betongvägg, vilket gjorde att väggfäste kändes krångligt

- Bildkvalitén:
... analog TV-kanal blev typ uppskalad och asfult. Helt osebart (borde länkat bilder, men dumt nog inga). Via Netflix såg bilden inte avsevärt bättre ut, vilket jag hoppades. Har inte de dyrare HD Ultra sändningarna, utan betalar (via en kompis för de vanliga HD-sändningarna på/via Netflix. Alltså ingen markant skillnad med de medier vi kollade med

- Fjärrkontrollen:
... alla har väl olika tycke om QWERTY-tangenbord, men det gjorde fjärrkontrollen _extra_ stor i förhållande till vår gamla Samsung - där Samsung erbjöd en liten smidig kontroll med ett scrollhjul + röststyrning eller en lite vanlig traditionell fjärrkontroll.

- Estetisk design:
... trot eller ej, men den här punkten är ju ändå viktig. TV:n är INTE vit (som man kan tycka sig se av bilderna, utan den är grå(!). 2003 grå. Den är alltså riktigt ful med kantiga hörn i grått. Den är dessutom knappast "ultratunn" utan är minst 2-3 cm tjockare än vår äldre Samsung Smart-TV.

+- Funktionerna:
... har Plex, SVT Play, Netflix. De vi använder främst. Men funktionaliteten kändes inte bättre

Summering
Så trotts att vi får TV:n för nästan halva priset (12 990:- vs 6 666:-) så känns "uppgraderingen" inte märkbar.

Det blir nog när OLED kryper ner i pris till kanske samma nivå, alternativt en ny Samsung där de iaf har fötterna/foten mitt i, istället för längst ut.

Tack gode gud för Öppet Köp.

Dold text