Tävla och vinn ett Geforce GTX 1080 Ti med bredbandsleverantören Ownit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Reklamfritt internet skulle jag ge 59kr i månaden för med tillhörande nättroll filter.

Mvh

Internet skulle dö ut, utan reklam.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha precis som Tesla har; ett hänvisningsprogram som ger diverse fördelar. Är man nöjd med något så säger man det om någon frågar efter tips på exempelvis bäst ISPn osv. Och finns det andra fördelar med att hänvisa folk till samma ISP man själv har så har man större anledning att faktiskt göra det.
Exempelvis kan man få rabatt på några kronor på sitt abonemang, inte för mycket rabatt för det går ju för lätt då kanske att komma ner till gratis Internet (vilket vore rena drömmen ) Men några kronor rabatt per hänvisninging ser jag som vettigt och realistiskt.

Eller att andra tjänster ni har eller kommer erbjuda: VPN-tjänst, webhosting eller liknande, att några eller flera av dessa extra tjänster kan man få gratis om man hänvisar någon eller tillräckligt många människor. Plus precis som Tesla har, att den som har använt någons hänvisning också får ut något av det, som gratis router eller rabatt x antal månader eller något annat som ökar motivationen att faktiskt välja er förutom att ni erbjuder bra Internet för en bra peng!

Detta tror jag skulle hjälpa både er och era kunder samt få nya kunder enklare och gladare än att bara kunna erbjuda "extra tjänster".

Tack för mig!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

En tjänsteplattform med intelligent användning av routrarna

Ni har ju en outnyttjad resurs som står ute hos alla era kunder. Routrarna. Bygg en plattform som använder denna resurs på ett mer intelligent sätt. En cloudlösning i botten för lagring och processorkraft som interagerar med routrarna som står ute hos slutkunderna. Routern blir en device som identifierar användare på samma sätt som mobilen identifierar en användare mot en app store, med skillnaden att det gäller alla användare på ett nätvärk, ex ett hushåll.

Basutbudet kunde bestå av enkla tjänster som att det skickas en notifiering till föräldrarna när barnen kommer hem och deras mobiler ansluter till wifi nätverket. Fildelningstjänster för alla inom samma nätverk, osv.

Sen kunde ni erbjuda olika aktörer att utveckla betaltjänster ovanpå denna plattform. Content-leveratörer, så som teve och musik tjänster, dagstidningar etc. kan erbjuda abonnemang där alla på samma nätverk kan dela på ett abonnemang. Ownit agerar sedan som en tjänsteportal där kunderna kan välja de tjänster de är intresserade av, och villiga att betal för.

Jag tänker mig att tjänsten/plattformen i sig är gratis för slutkunden men att Ownit tar en avgift, eller procent av abonnemangskostnaden, för betaltjänsterna.

Permalänk
Medlem

Ownit vill branda sig med gaming och E-sport, eller hur?
När jag tänker gaming tänker jag också på prylarna runt omkring - dvs hårdvara i alla former.
Ta fram ett samarbete med de största/populäraste leverantörerna, tex Webhallen, Inet, Komplett, Dustin osv osv.
Erbjud kunden som sluter avtal med Ownit (markanta) fördelar när man handlar av dessa leverantörer/företag, tex:

Fri frakt, oavsett orderstorlek
Fri retur-frakt, alltid
Förlängt öppet-köp, tex 60 dagar
Betalning mot faktura, avgiftsfritt och förlängd betalningsperiod, tex 30-60 dagar
Expressleverans som default, alltid snabbaste leverans-sättet
Stående rabatt på hela eller delar av sortimentet, tex 20% på alla gaming-tillbehör.

Personligen lägger jag mycket tid på att jaga/avvakta rabatter, koder, jämföra fraktkostnader, leveranssätt, garantier och andra ev kostnader i och med en beställning.

Ownit - vad är låg ping och fet lina utan hårdvaran?!

Permalänk
Medlem

Jag skulle sneglat på vad telefonoperatörerna använder sig av. Dvs rimligtvis en hyra en dator och betala med abonnemangskostnader. Exempelvis tre kategorier Kontor PC, prisvärd gejming dator och extreme gejming. Och en bindningstid som följer PTS riktlinjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk

Ownit VAS

1. Massdrop
Ett stort förtret för många svenska (och europeiska) användare är att erbjudandena från Massdrop kostar massor i frakt. Dessutom måste man riskera att en dyr produkt kanske kommer bort i posthanteringen från USA. Om en svensk aktör skulle kunna erbjuda en liknande tjänst hade många velat vara med. Som ISP hade man kunnat erbjuda detta till sina kunder och beställa nätverksrelaterade produkter i bulk. Exempel på varor jag hade velat köpa hade varit AC 5300-klassad router, Chromecast Ultra, UPS och travelrouter. Man hade kunnat hitta produkter som tillverkaren kan ge en rabatt på om man köper i bulk och sedan ta förbeställningar från sina kunder. Om man enbart kommer 10% under butikspris hade jag varit intresserad.

2. Endagsprenumeration av streamingtjänster
Mången gång har man önskat att man hade möjlighet att använda en streamingtjänst under kortare tid, för att exempelvis se en nysläppt serie eller film som bara finns hos en viss streamingtjänst. För närvarande måste man i de flesta fall köpa en hel månad, även om man bara är intresserad av en enda film. Om det hade funnits möjlighet att skaffa ett dygns prenumeration på en streamingtjänst hade jag gladeligen betalat 20 kr/dygn!

3. Enklicksinstallation av webpubliceringstjänster på ens hemsida
Ofta är det bökigt att behöva använda sig av ett webbhotell, ett företag som står för domännamn och själv installera webpubliceringstjänsten på sitt utrymme. Som nu erbjuder Ownit 100 MB till sina kunder för att lägga upp en hemsida. Jag hade gärna sett 5 GB utrymme med automatiserad backup och en möjlighet att med ett klick installera Wordpress, Joomla eller Drupal på utrymmet. Hade man dessutom erbjudit domännamn hade man inte behövt använda sig av något annat än Ownit för sin sida! För detta hade jag betalat 200 kr/år för domännamn, 50 kr/mån för 5 GB samt 100 kr/mån för 50 GB om det hade ingått möjlighet att få en webbutiksservice installerad.

Man måste ändå tacka Ownit för att visa sitt intresse i sina kunders önskningar. Om man inte får några bra idéer från tävlingen har man ändå visat upp sitt varumärke i ett gott ljus bland IT-sveriges trendsättare.

Snyggat till och förtydligat
Permalänk
Medlem

Hastighetsxxx:
Som kund hos Ownit har ni möjlighet att öka hastigheten med XX över en dag/helg. Ska ni ha lan, öka hastigheten från 100mb till 1000mb över helgen för en kostnad.

Helt enkelt möjligheten att öka sin uppkoppplingshastighet över några dagar. Det kanske inte direkt är en tillvalstjänst, men bör vara väldigt enkelt att införa och kostnadseffektivt?

Permalänk
Skrivet av SaltyLiquorice:

Finns alternativ till detta idag, inte på isp nivå dock. Kolla in https://pi-hole.net/

Fördelen med ISP-nivå är att det gäller måste mobiltelefoner samt datorer

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja sammanknyta flera abonnenter i något som motsvarar ett lokalt nätverk. T.ex att ha min anslutning knuten till brorsans/släktens och se varandras datorer/skrivare/diskar etc. på det "lokala" nätverket utan massa extra strul. Tänk vad underbart att bara spara ner en fil på hemmanätverket och vips, så kan släkten se den (förutsatt att jag delat den naturligtvis), eller om en av oss har en Nas för backup så kan alla ta del av den som om den stod i deras eget vardagsrum! Säkert mycket mer skojigt, men tankarna flödar över!

Permalänk

Är sen till kalaset, har inte orkat läsa alla 7 sidor, men här kommer det jag tänkte på i vilket fall.

Filter för barnfamilj på leverantörsnivå. Låt det finnas ett färdigt filter som blockerar innehåll som inte borde vara tillgängligt för barn, låt det finnas möjlighet för vuxna att lägga till/ta bort saker från deras eget filter. Det här skulle kunna vara i form av en lokal router eller mer centralt. Skulle även kunna tänkas att man blockerar vissa sökord för specifika tjänster, etc, om det ens är möjligt.

Jag har inga barn själv, men kollegor på jobbet pratar om hur dom chockas av deras barns tittar-historik av vad dom hittar på internet. Definitivt är fri internet-tillgång något gemene man inte har lätt att hantera för sina barn. Om vi ska undvika att AIs programmerar barn via strömmande video krävs det kanske någon slags åtgärd.

Permalänk

Familjedelning

En service som inkluderar en switchliknande produkt eller en router där man lätt kan sätta en minimihastighetsgräns på varje enhet eller bara några få. Detta skulle underlätta för en familj där någon laddar ner mycket och några försöker att kolla på film, vilket skulle minska kvalitén på streamen eller få den att börja buffra. Genom denna service kan man då sätta tex att varje enhet i huset har rätt till minst 10mb/s. Då kan någon i huset ladda ner tex spel medan de andra i huset kan surfa/stream/ladda ner med minst 10mb/s. Men när någon enhet inte används så får de andra enheterna tillgång till bandbredden som de enheterna som inte använder sin bandbredd.

Switchen/routern skulle ha en simpel design vilket skulle locka folk att använda den. Vilket skulle kunna se ut såhär (understräck för korrekt layout):

| Namn__________|__-__|mb/s|

| Apple TV (TV-rum) |__-__| 10 |
| Kalles Dator_____|__-__| 100|
| Chromecast Ultra_|__-__| 20_|
| Samsung S8_____|__-__|___|

Här skulle alla enheter listas som är kopplade till nätverket där man själv kan sätta gränser. Första gången när man startar den så kör den ett hastighetstest för att få reda på den tillgängliga hastigheten och den får reda på vilka enheter som är i nätverket, såklart frågar om tillåtelse först. Därefter kan man skriva in den önskade minimihastigheten på de enheter man önskar. De som inte får en minimihastighet betes som i ett normalt nätverk.

//Topfield99

Permalänk

BRA hårdvara med duktig support med förståelse
uppkopplings garanti slopa (UPP TILL...begreppet)
säkerhet för arbete på distans
Gaming latency
mängd rabatt

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Här är lite såna saker jag skulle kunna tänka mig att locka mig till en särskild ISP.
1. Garanterad Privacy utan att påverka hastigheten.
2. Höghastighets VPN för att låsa upp diverse amerikanska/UK/Canada tjänster.
3. Privat molnlagring med egen app/mjukvara och valbar storlek (eller oändligt utrymme)
4. "Årets modell" (Asus, Netgear etc. t.ex.) router med lågkostnadsuppgradering på beställning.
5. Gå ihop med en teleoperatör och skapa en bundle-tjänst där man har unlimited surf på mobil t.ex. sålänge man är Fiber-kund.

Priser kan ju variera allt från gratis(ingår) till 1000kr beroende på konfiguration och tjänst.

Mvh!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tyvärr inte längre, SVT är skattat oavsett om du vill eller ej.

gäller från jan 2019 om förslaget går igenom

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Inkognito-paketet

Vi lever i en värld där företagens intressen på internet får allt mer inflytande. Företag såsom Google, Microsoft och Netflix m.fl. har med tiden, genom sitt deltagande i W3C, fått ett större inflytande över hur standarder för hemsidor utvecklas. Tyvärr sker denna utveckling på bekostnad av vanliga användares intressen. Detta är oundvikligt då företagsintressen och användarintressen på internet allt som oftast kolliderar. Att värna om sin personliga integritet är den direkta motsatsen till att rikta annonser. Att göra hemsidor lika snabba och tillgängliga för alla oavsett innehåll och ägare, även kallat för nätneutralitet, är motsatsen till vad vissa internetleverantörer förespråkar.

Dagens hemsidor är fyllda med funktioner för att samla in data om dig: De försöker lokalisera din plats, se vilken webbläsare och dator du använder, luska ut vad du har för intressen och analysera dina dagliga rutiner. Datan används sedan på en rad olika sätt: Annonserna riktas mot dig utifrån dina surfbeteenden för att få dig att konsumera mer. Priserna på en film, ett dataspel, eller på semesterresan justeras upp om du bedöms ha en högre betalningsförmåga. Detta är bara exempel på hur hemsidor använder data om dig för att kränka din personliga integritet.

Med den negativa utveckling vi ser är det idag viktigare än någonsin att skydda din personliga integritet på internet.

Lösningen?
Inkognito-paketet!

För bara 99 kr varje månad, eller ännu bättre; 49 kr per månad om du betalar årsvis, kan du känna dig trygg när du är ute på webben!

Detta ingår i inkognito-paketet:
-VPN
-Adblocker med anti-tracking
-10 GB krypterad molnlagring (med möjlighet att köpa till fler GB)

Fördelar?
+Surfa tryggt och anonymt på nätet
+Ingen mer prisdiskriminering eller riktad reklam
+Säker lagring för dina privata filer i molnet

Nackdelar?
−Inga fler lättklädda tjejer i din närhet som letar efter någon att leka med
−Inget utöver detta!

Over and out

Permalänk
Medlem

Så här i streama sig själv tider hade en tjänst för ~39-49:-/månaden som kan restreama till flera olika plattformar varit nått, dvs till t.ex. twitch + youtube + valfri rtmp osv. Extra bonus hade det varit om man kunde ha flera inströmmar tidsynkroniserade och kunna sammanfoga dom PiP på något snyggt sätt direkt.

Permalänk
Medlem

Jag: möjlighet att logga in och läsa information min egen port och/eller tjänst, vilka IP-adresser som är tilldelade och när de senast ARPade, vilken hastighet saker och ting länkar samt nuvarande trafikstatistik. D.v.s. att själv få felsöka via en portal.
Detta lyfter arbete från er egen support så månadskostnaden för denna utökade statistik/information bör vara gratis/låg.

Min gamla mor:
IP-reputation filtering som tjänst. Automatisk mot bovar och banditer där IP-adresser är kända för att sprida dumheter men också möjlighet att blockera på landsnivå. Detta är alltså inte bara web-filtering utan även annan trafik.
49-79:-/mån beroende på nivå.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Egen spelserver

När jag var liten fanns det möjligheten att ha en hemsida hos sin ISP.
Tänk om man kunde göra något liknande men med en spelserver.
Mot 150 kr i engångskostnad skulle man få tillgång till en virtuell maskin där man skulle kunna sätta upp sin egna privata server till valfritt spel, till detta skulle man kanske kunna få 10 ip-nummer som måste vitlistas för att få spela.
Om man vill kunna lägga till flera peroner så skulle man kunna betala en mindre engångskostnad för att öka antalet ipnummer.
Eller om man önskar skulle servern kunna vara publik men då får man istället betala en månadsavgift.

Permalänk
Medlem

Att officiellt ge rabatt på uppkopplingarna till kunder som accepterar datalagrings-lagen och inte bryr sig om detta.

Permalänk
Medlem

Har kommit många förslag på tekniska lösningar som förmodligen tilltalar de flesta på sweclockers men kanske inte den typiske kunden till företaget som ändå utgör den breda massan.

Jag tillhör den breda massan som inte behöver mer tekniska lösningar eller mer avancerad hårdvara, dock är jag högst osäker på om mitt förslag inte passar in här men jag vill ha denna typ av tjänst

Jag skulle vilja ha en tjänst som håller koll på alla varukorgar jag skapar på olika ehandelsplatser samt i förlängningen också visar status på lagda ordrar samt inkommande leveranser på ett snyggt sätt med en enkel överblick som sedan kan expanderas för att se vaer leveranser befinner sig eller var i processen ordern befinner sig. Tjänsten skulle också kunna hämta priser från leverantören och larma för när priser på artiklar i varukorgar går ner (lite som whish som säger till när priser går ner på produkter du tittat på men mindre spam).

Det skulle också kunna visa aktuella erbjudanden från utvalda leverantörer. Givetvis ska tjänsten ha koll på mina inlogg till alla sidor.

(har inte läst hela tråden så förslaget kan redan ha kommit upp)

Permalänk
Medlem

En schysst lösning i form av plex-liknande möjlighet, att kunna komma åt sina filer som man har hemma på burken via mobilen på ett enkelt sätt. Dvs kunna streama filmer/klipp/bilder och annan media på ett enkelt och förhållandevis billigt sätt. Kostnad kanske 50-lapp i månaden eller dylikt.

Någon form av övervakning av hemmet vore också ett schysst, ett gäng kameror med larmande funktion vid tex rörelser som kan kopplas ihop med brandlarm eller andra larmenheter. Skulle lätt kunna pröjsa någon hundring i månaden om det funkar som det ska och man kan gå in och kolla live på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Ownit <3 Grym ISP med bra service. Bra pris för 250/100 mbit för 339:-

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att de ska fokusera på sammarbeten med andra företag som redan har stora utbredda och vältestade tjänster så de kan erbjuda vassa erbjudanden på tjänster som blir mer och mer mainstream. Exempel på tjänster jag tänker på är:
- Streaming tjänster så som (Netflix, HBO etc.)
- Molnlagring/backuplagring
- VPN tjänster
- Playstation Plus/Xbox Live
- Origin Access
- m.fl.

Skulle en ISP erbjuda rabatter eller andra förmåner på sådana tjänster som jag redan brukar skulle jag troligtvis byta då jag sparar mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Namn: "Miljöalternativet", "Naturvänligt" eller liknande.
Pris: Inget fast pris eftersom detta är beroende på tjänsten som vill köpas. Vore trevligt om det inte behövde vara dyrare, men om naturvänliga tjänster är dyrare så förslagsvis kanske 10% extra om det måste.

Som alla andra tjänster, men de pengar som kunden köper tjänsten för, får endast "Ownit" användas att spendera på Miljövänliga alternativ på/från företaget. Sedan om detta blir att företaget måste köpa energi från naturvänliga källor.

Anledningen till tjänsten: Är för folk som är miljömedvetna har ett miljövänligt alternativ att välja.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Webportal från er hemsida som visar mrtg grafik/statistik på hur mycket konsumenten använder från er nätverk från olika portar vilket användaren kan ange valfritt. Erbjuda backup service från webportalen med?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag vet en perfekt VAS att kunna erbjuda era kunder

Det som många verkar ha stora problem med idag är ju alla inloggningar överallt. Kanske inte vi som hänger här som redan har 1Password eller liknande, men bland äldre och mer ovana användare så verkar det här med effektiv lösenordshantering vara stört omöjligt.

En vanlig konversation kan ju se ut som något sånt här:

“Kan du hjälpa mig att få igång [TJÄNST]?”
“Absolut! Men du har ju redan ett konto här, vad har du för användarnamn/lösenord?”
“Oj, det har jag ingen aning om. Testa Sommar2018 som lösenord och mitt vanliga som användarnamn”
“Nej det fungerade inte, tror vi får göra en password reset åt dig. Vilken mail använde du när du skapade kontot?”
“Oj, det har jag ingen aning om. Testa jobbmailen! Eller vänta, det kanske var din mammas hotmail?”

Då har jag inte ens nämnt dessa tjänster som har såna här säkerhetsfrågor sparade..

Vet inte hur många timmar jag lagt på det här när det gäller att hjälpa bekanta. Extremt små problem egentligen, men eftersom förekomsten av någon vettig lösenordshanterare i princip är obefintlig så skulle det nog hjälpa många enormt mycket om ni kunde bundla en sådan tillsammans med internettjänsten precis som man gör med olika typer av brandväggar/antivirus.

Ett enkelt GUI där du helt har ett eller flera valv där du kan spara dina inloggningar. När man besöker valfri tjänst/sida så kan man alltid högerklicka i inputfältet och välja att hämta lösenord ifrån sin lösenordshanterare.

Ownit Log in Manager - Få kontroll på dina inloggningar i alla dina enheter enkelt och säkert!

Permalänk
Medlem

Streamingpaket - Erbjuda rabatterade priser på streamingtjänster såsom Spotify, HBO, Netflix, mm. I det största paketet med högst bandbredd kanske man får välja en gratis och bra rabatt på övriga?

VPN – Bra för folk som reser, samt dom som vill vara anonyma.

Cloudlösning med backup – Paket med olika mängder data att lagra.

Trogen kund rabatt – Varje gång man förlänger sitt avtal på 24 eller 36 mån får man ytterligare någon % rabatt.

Avbetalning på hårdvara – Teckna ett avtal med webhallen, Inet eller liknande och gör så att kunder som binder sig kan ”förhöja” sin månadsavgift i olika steg. Dessa pengar kan man sedan nyttja hos vald partner. Ni slipper hantering av service mm, och kan säkert förhandla fram så ni får ett par procent på varje såld dator.

Permalänk

I dagens extrema övervakningssamhälle där allt du gör på internet registreras så tycker jag att det vore på sin plats med en sorts övervakningstjänst där man får en enkel överblick (typ logg) över vilka sidor eller tjänster som kollar/övervakar/registrerar dig och även vad det då gäller. Din position, cookies, IP eller annat.

"Vem ser mig?"

Jag är inte så väldigt insatt i hur det fungerar, om detta ens är möjligt, men då har man som konsument möjligheten att välja bort sidor och tjänster som man anser kränker ens privatsak.

Vi måste bli mycket medvetnare om vad företagen faktiskt samlar in för information om oss.

Permalänk
Medlem

Twitch Prime och Discord Nitro

En trevlig VAS-tjänst hade varit om Ownit kunde samarbeta med Twitch och Discord för att kunna erbjuda Twitch Prime och Discord Nitro till ett mer förmånligt pris, än om att man skulle köpa tjänsterna separat. Ett rimligt pris är cirka 60kr som betalas ovanpå det existerande abonnemanget. Ownit skulle kunna döpa det till "Bredband Gamer" eller något dylikt. Både Twitch och Discord är något som har tagit gamingvärlden med storm, många utav oss använder båda tjänsterna dagligen. Med Twitch Prime får man en gratis prenumerering i valfri kanal plus andra tjänster som Ad-free viewing och tillgång till Amazon Prime Video. Discord används för kommunicera både via text och tal. Det har i stor skara ersatt både Mumble, TeamSpeak och Skype för oss som tidigare använt det då helt enkelt göra jobbet bättre än de program ovan. Med Discord Nitro får man utökad funktionalitet och man hjälper till och supporterar teamet bakom Discord.

Omformulering och felstavning
Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

VAS-tjänster:

Jag skulle föreslå att ni skaffar ett antal partners där ni kan erbjuda VAS-tjänster helt utan att det kostar er något varken i pengar eller administration men upplevs som positivt av er slutkund.

Kunden ska inte behöva känna till de andra företagen eller behöva skapa massa andra abonemang själv. Bara en enkel kryssa i lista när dom teknar sitt abonemang så fixar ni resten.

1.
VPN, "rellativ" anonymitet på nätet är allt mer efterfrågat allt eftersom bigbrother sparar all möjlig information om oss. Jag använder själv OVPN sedan länge och skulle rekomendera dom som partner. En sådan tjänst ger oftast även möjlighet att visa sin ip adress som från ett annat land vilket gör att man t.ex. kan abonera på tv-tjänster i USA som HBO-usa och hulu...

2.
En större temporär men väldigt snabb "droppbox" på några GByte. Bara man vill skicka sina semesterbilder till mamma blir det idag lätt över 15Gb med lite filmsnuttar. Epost räcker inte. Dessa droppboxar skulle kunna fungera så att innehållet ligger uppe i 48h sedan tas det bort. Då behövs det inte lika stor investering i utrymme som fast lagring. Ni kan då erbjuda som VAS en mindre fast moln drive men med möjlighet till en temporär större dropbox. Det kan även vara begrensat till 2ggr per månad eller så. Sedan kan det kosta en slant så blir det även en möjlig intäkt för er.

3.
Om ni har OVP som partner så har dom redan en egen router med riktig VPN som ni skulle kunna erbjuda era kunder ett förmånligt avtal på för maximal säkerhet och anonymitet.

4.
För att främja att kunderna tecknar större bredbandspaket kan ni förhandla med partners inom andra tjänster om förmånliga abonemang på t.ex. tv-tjänster. Så man kan via er clicka för att man vill ha X-antal hbo-nordic osv. till ett via er förmånligt pris som leder till att man vill köpa ett större "snabbare" abonemang av er..

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz